"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik ging er vanuit dat dit wel zou werken, gezien er ook mensen zijn die verschillende 1 fase omvormers op de smartport hebben. Maar dat gezegd hebbende werkt dat natuurlijk weer net wat anders, daar synchroniseert de PV omvormer aan de off-grid inverter, en niet andersom....uray schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:07:
@djrednas 1 Fase op een 3 Fase Gateway Smartport heb ik niet werkend gekregen. Denk dat het niet werkt. Ook meen ik dit later ergens in de documentatie gelezen te hebben, weet alleen niet meer waar.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Nee, maar daar gaat het niet om, ik verbruik ongeveer 20 kWh per werkdag en dus moet ik af en toe doordeweeks bijladen (en meestal duurder dan in het weekend).Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:11:
[...]
Je rijdt de auto elke dag leeg?
Ja, terugverkopen op dure momenten en laden uit het net op het moment dat de prijs voordelig is. Als de auto altijd thuis stond als de zon zou schijnen dan was dat inderdaad geen issue, maar helaas is de auto 5 dagen per week overdag niet thuis en kan dan dus ook overdag niet direct laden van zonnestroom.Terugverkopen en daarna EV laden uit het net?
Nee, toen ik het systeem aanschafte speelde er meer, onder andere het voorkomen van het aanvragen van een netverzwaring nadat er voor de 2e keer een hoofdzekering uitgeknald was. Daarnaast wilde ik simpelweg noodstroom voor het hele huis en daarom ook bewust voor 32 kWh / 17 kW gekozen om ook in de winter worst case 5 uur stroomuitval te kunnen opvangen.timpel_800 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:38:
@ArPi75 maar maakte je die rekensom ook toen je het systeem aanschafte? Maw wat is het verschil?
Terugverdientijd was voor mij van ondergeschikt belang voor het aankopen van het systeem op zichzelf. Dat systeem voldoet op dit moment prima, maar er zijn wat potentiële redenen om eventueel te kiezen voor een uitbreidingsmodule. Aangezien het systeem in de basis prima functioneert, is TVT voor de extra module iets relevanter. Dat gezegd hebbende, sluit ik niet uit dat het toch nog wel eens gaat gebeuren.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Als je 40 kWh/week moet bijladen is dat 10 kWh/dag gemiddeld, dat zou prima uit een 32 kWh thuisbatterij kunnen toch?ArPi75 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:19:
Nee, maar daar gaat het niet om, ik verbruik ongeveer 20 kWh per werkdag en dus moet ik af en toe doordeweeks bijladen (en meestal duurder dan in het weekend).
's Avonds verkopen voor 25 ct (ongeveer hoogste marktprijs vandaag) en dan 's nachts laden voor 25 ct (all-in inkoopprijs) schiet toch niet op?Ja, terugverkopen op dure momenten en laden uit het net op het moment dat de prijs voordelig is.
Pas als dat verschil echt groter wordt zou het lonen, maar historisch gezien is dat verschil volgens mij niet zo groot.
10 kWh per dag zou best uit de accu kunnen, maar dan nog gebruik ik die liever anders. Als het echt moet laad ik de auto bij uit de accu, maar voor de rest zegt dit plaatje denk ik voldoende.Olaf van der Spek schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:37:
[...]
Als je 40 kWh/week moet bijladen is dat 10 kWh/dag gemiddeld, dat zou prima uit een 32 kWh thuisbatterij kunnen toch?
[...]
's Avonds verkopen voor 25 ct (ongeveer hoogste marktprijs vandaag) en dan 's nachts laden voor 25 ct (all-in inkoopprijs) schiet toch niet op?
Pas als dat verschil echt groter wordt zou het lonen, maar historisch gezien is dat verschil volgens mij niet zo groot.
:strip_exif()/f/image/l3yptFIaUw6AAu2chyJkL3XL.jpg?f=fotoalbum_large)
Netto afname 478 kWh en € -1.047 aan totale energiekosten waarbij ik tot nu toe 2.830 kWh in de auto geladen heb dit jaar. Die 2.830 kWh die de auto ingegaan zijn hebben € 458 gekost ofwel gemiddeld 16,2 cent all-in (en geen 25).
De 6.625 kWh die uit de accu gekomen zijn hebben nu € 2.320 opgebracht ofwel 35 cent all-in.
De 6.920 kWh die de accu in gegaan zijn kostten € 1.195 ofwel 17,3 cent all-in.
Dit op een totaal verbruik in de woning tot nu toe van 10,1 MWh.
Dus volgens mij houd ik zo behoorlijk wat meer over, dan wanneer ik meer vanuit de batterij naar de auto zou laden.
Uiteraard zal 2027 een ander plaatje worden zonder saldering, maar hoe dat precies gaat uitwerken zien we dan wel weer.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Met saldering is / was het feest natuurlijk..ArPi75 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:11:
Uiteraard zal 2027 een ander plaatje worden zonder saldering, maar hoe dat precies gaat uitwerken zien we dan wel weer.
Kiki en jij kunnen die blijven roepen maar ik blijf mijn twijfels houden over die 21%.Djaro schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:53:
even ter bevestiging:
Zonneplan tarieven 2027 zonder salderen:
inkoop: prijs = 1.21 * price + 13,08
verkoop: prijs = 1.21 * price + 2
Het enige wat dus vervalt is de energiebelasting en de btw daarop.
niet de btw op de kwh prijs bij teruglevering.
en als je me niet gelooft vraag je het maar aan Kiki
Eneco en Essent hebben hier ook al dingen over gezegd en zijn het niet van plan. Dus ik zal eens met ZP bellen of kiki ai wel zo een goed antwoord geeft.
Dus we gaan het wel zien over een paar maanden en ik hoop dat je gelijk hebt.
Zelf denk ik dat er geen btw op zit, want de btw volgt de wet en die kent hier zonder salderen geen optie op.
Er bestaat in de btw-wetgeving (Wet op de omzetbelasting) geen mechanisme om particulieren 21% subsidie of btw-teruggave te geven over geleverde kilowatturen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Hoe gaat dit na 1 week? voldoet dit aan de verwachting?Bschnitz schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:19:
[...]
Ehhh dat is gewoon de bonus Window van ZP van 10% + 21% btw en 10% extra om op +-9c delta uit te komen.
So leer ik de AI aan om alleen binnen het bonus Window te verkopen.
Erbuiten is het immers 41% ongunstiger.
Voorbeeld: Zie drop van 41%, AI zal nooit willen verkopen in die tijden. Hoop ik...
[Afbeelding]
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Goed ik dat al in de EPEX gedaan, dus ik wist dat het kan werken, maar het gedrag met de zonneplan tarieven en de % btw werkt perfect zo.RobSig schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:32:
[...]
Hoe gaat dit na 1 week? voldoet dit aan de verwachting?
Tenminste, wat ik als perfect ervaart dan hè. Blijft een voorkeur.
Hij gaat nu netjes voorkomen om stroom in te kopen en pas te dumpen dagje later.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
😳 op AI balanced?Bschnitz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:35:
[...]
Goed ik dat al in de EPEX gedaan, dus ik wist dat het kan werken, maar het gedrag met de zonneplan tarieven en de % btw werkt perfect zo.
Hij gaat nu netjes voorkomen om stroom in te kopen en pas te dumpen dagje later.
[Afbeelding]
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.
Zekers.
Hier vergelijkbaar beeld,Bschnitz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:35:
[...]
Goed ik dat al in de EPEX gedaan, dus ik wist dat het kan werken, maar het gedrag met de zonneplan tarieven en de % btw werkt perfect zo.
[Afbeelding]
De kabels zijn lang genoeg in de omvormer. Lijkt me goed zelf te doen. Kwestie van uit zetten, beugels losmaken, omvormer optillen, nieuwe batterij er tussen, klemmen terug schroeven en aanzetten?
Iemand met twee rechterhanden, zou dat goed gaan / goed zelf te doen?
Hoeveel kg wegen die modules ook alweer?Chutney schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:49:
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Je hebt twee man nodig om de batterij op te tillen. De rest is niet moeilijk. @CEdS heeft een how to geschreven in dit topic.Chutney schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:49:
Ik heb nu een 10kw omvormer een met 10kw accu. Hoe ingewikkeld is het om een 2de accu er tussen te plaatsen?
De kabels zijn lang genoeg in de omvormer. Lijkt me goed zelf te doen. Kwestie van uit zetten, beugels losmaken, omvormer optillen, nieuwe batterij er tussen, klemmen terug schroeven en aanzetten?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Cool! Dan pas ik mijn tarieven en AI-modus ook even aan:apophis4u schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:02:
Cool, hier zie je het verschil met AI op Max profit, inkoop +1ct en verkoop -1ct bij Zonneplan [Afbeelding]
Max Profit – DA15 – Buy 13,085 / Sell 12,085 / Spread 1,0 ct
Benieuwd hoe dat zich bij mij vertaalt naar de prognose. 👀
/f/image/U5PHhRJzp2gtVausiR1Obqar.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xcokdFWn0Oyhh0DKO0KttnXU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUB5SEV1FE1EQhpWpoI0Fde4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iEqXUO8VJ1asXLW2IIpvm3x4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/biWfuiDVJL9i7RdDlaLbkRaJ.png?f=fotoalbum_large)