FamdeKlerk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:14:
Wie o wie zou mij kunnen helpen.
Wij hebben sinds begin dit jaar een sigen thuisbatterij en staat ingesteld op AI modus maar ben desalniettemin niet heel blij met de huidige instellingen (inkoop= 1,21*prijs+0,15 en verkoop 1,21*prijs-0,2). Tijdens de AI modus vind ik dat hij regelmatig veel inkoopt terwijl de zon ook schijnt met als gevolg dat overschot van opgewekte zonne-energie verkocht moet worden. Ik zou liever zien dat hij alle zonne energie gebruikt om op te slaan en niet gelijk op goedkoopste moment inkoopt als er tenminste voldoende zon wordt verwacht. Daarnaast zou ik willen dat hij een % energie opslaat voor later in de avond en nachtelijke uren en dat er ook altijd een 15-20% backup blijft.
mijn setup.
- 7,5 kWp Solar Edge zonnepanelen
- 18 kWh Sigenergy batterij
- 10 kW omvormer
Ons huishouden is volledig elektrisch, kookplaat, 2x EV, zwembad
Onze energie vraag op jaarbasis is ongeveer 7500 kWh en we wekken ongeveer 6500 kWh op.
Zou iemand mij kunnen adviseren en uitleggen hoe ik dat zou kunnen doen?
Alvast bedankt
Welke stroom leverancier heb je? Welke AI modus, max profit of balanced? Kan de Sigen de SolarEdge wel zien qua opbrengst?
Zou beginnen om bij inkoop je eigen leverancier te kiezen en voor de rest alles 0 laten ipv wat je daar hebt staan.
Bij verkoop dan minder marge inbouwen, -2 is wat raar. 9c marge/delta is al meer dan genoeg.
Ai mode balanced zou ook al kunnen helpen, of idd zelfgebruik AI modus. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als je een reserve wilt, zeg je tegen de AI bij de strategie als voorbeeld, verkoop geen stroom meer zodra de SOC 20% is, hou deze 20% aan voor zelfgebruik.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh