Ondertussen heb ik zoveel onzin of halve waarheden gelezen dat als een beginner bepaalde adviezen over gaat nemen dit tot echt levensgevaarlijke situaties kan leiden. (afhankelijk hoe de brug is opgebouwd).
Voor de Topicstarter(TS) bestel niets en ga zeker geen wijzigingen aanbrengen zonder dat er eerst een gedegen plan ligt door iemand met professionele ervaring!
Ik kan met de informatie die beschikbaar is, totaal geen advies geven om de brug om te bouwen van 3 fase naar 1 fase. Er is gewoon informatie te weinig om een goed plan te maken.
- Aansluiting is 3-adrig.
Dit is al een probleem. Dit kan 1 fase + N + aarde zijn of 3 fasen zonder N en Aarde.
TS beweert dat de brug op 3 fasen werkt. Dit zou echter direct betekenen dat er dus nog een losse aarde aangelegd moet worden. Dit kwam vroeger best vaak voor en was niet ongewoon. Tegenwoordig zie je dat echter bijna nergens meer. Dit moet dus wel echt gebeuren en moet ook goed gebeuren!
Echter ik weet niet hoe de TS tot de conclusie is gekomen dat de brug 3-fasen nodig heeft en ik ben daarom een beetje gereserveerd in om dat heel hard zo te stellen. Een typeplaatje van een motor is geen indicatie wat de aansluiting is. Al denk ik dat de kans dat de brug 3-fasig is wel heel groot is. Zonder meer gegevens (foto's) wordt het wel lastig om het zeker te weten.
-Transformator
Een transformator kan zoals sommige al eerder opgemerkt hebben 1-fase niet veranderen naar 3-fase. Een roterende omvormer wel:
Wikipedia: Roterende omvormer. Echter prijstechnisch is die oplossing niet heel interessant.
-Frequentieregelaar (VFD)
Dit kan prima werken of alle besturing kan opgaan in rook of de brug komt onverwachts naar beneden terwijl je eronder ligt.....
Wat er gebeurt is sterk afhankelijk hoe de besturing van de brug in elkaar zit. Zonder meer informatie is het één grote gok. Als er een 400V transformator in zit voor stuurspanning of een stel relais op een spanning van 400V blaas je besturingsonderdelen gewoon op als je er een regelaar voor zet (een goede VFD zal
mogelijk in storing gaan, ik verwacht niet heel veel van ali...). Als de motor een geïntegreerde rem heeft kun je zelfs gevaarlijke acties krijgen. Als de rem een beetje gaat werken i.p.v. goed door de VFD kan de rem aan blijven lopen en zal na verloop van tijd de rem versleten zijn en dus niet meer remmen wat uiteraard zeer gevaarlijk kan zijn.
Verder is EMC iets waar je goed voor moet oppassen bij een VFD. Dit kan bij verkeerd gebruik ernstige hinder veroorzaken in de ruime omgeving (radio signalen) en zelfs zorgen voor kapotte onderdelen. (bekabelde netwerkkaarten kunnen gewoon stuk gaan door EMC)
De VFD alleen gebruiken voor de motor lost veel van bovenstaande problemen op, maar dan moet de besturing aangepast worden. Dit kan, maar om uit te zoeken hoe dat moet is niet meer geschikt voor een beginner. (start/stop,links/rechts,aansturing veiligheid). Verder moet de motor dan naar driehoek, maar dat schijnt te kunnen (230V spoelspanning).
-Condensator
Kan werken, maar ook hier kunnen er problemen ontstaan met: 400V transformator, besturing of remmotor met rechtstreekse tap. Rook zal niet zo snel ontstaan maar grote kans is dat het gewoon niet gaat werken.
-230V motor
Kan werken, maar ook hier kunnen er problemen ontstaan met: 400V transformator of besturing. Een 230V remmotor bestaat wel, maar is niet heel goedkoop of makkelijk aan te komen.
Voordat je denkt dat het zo wel heel moelijk wordt:
Je kan geluk hebben en een zelfremmende spindel brug, met een domme omkeerschakelaar en slipkoppeling voor bescherming wanneer de motor tegen de eindaanslag aanloopt hebben. Dan is de ombouw makkelijk.
Maar als er relais op laagspanning gebruikt worden voor eindafslag en een remmotor met directe tap wordt het verhaal een heel stuk moeizamer.
TLDR: Zonder foto's of andere informatie is een oplossing gewoon niet te bepalen.