Hefbrug 380v laten werken op 220v

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Laten we het vriendelijk houden met zijn allen :)

TS heeft al aangegeven dat hij op dit gebied geen verstand heeft. Het lijkt mij verstandig om een "kant en klaar" oplossing te nemen hiervoor waarbij je alleen de draden moet aansluiten conform boekje en met wat uitleg de instellingen in de VFD doet. Dan kan hij zijn brug gebruiken zoals hij graag wil zonder al te veel gedoe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
geforce5_guy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:46:
Laten we het vriendelijk houden met zijn allen :)

TS heeft al aangegeven dat hij op dit gebied geen verstand heeft. Het lijkt mij verstandig om een "kant en klaar" oplossing te nemen hiervoor waarbij je alleen de draden moet aansluiten conform boekje en met wat uitleg de instellingen in de VFD doet. Dan kan hij zijn brug gebruiken zoals hij graag wil zonder al te veel gedoe :)
Mjah als je thuis bent in de materie zijn er oplossingen.
Het meest eenvoudige is een driefase aansluiting voorzien.
Dat vereist verder niet veel kennis.

Ga je de brug ombouwen naar een Steinmetz of frequentieregelaar dan is er wat meer inzicht en kennis nodig.
Als de ts begrijpt wat één en ander behelst is het allemaal mogelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36
Ondertussen heb ik zoveel onzin of halve waarheden gelezen dat als een beginner bepaalde adviezen over gaat nemen dit tot echt levensgevaarlijke situaties kan leiden. (afhankelijk hoe de brug is opgebouwd).
Voor de Topicstarter(TS) bestel niets en ga zeker geen wijzigingen aanbrengen zonder dat er eerst een gedegen plan ligt door iemand met professionele ervaring!

Ik kan met de informatie die beschikbaar is, totaal geen advies geven om de brug om te bouwen van 3 fase naar 1 fase. Er is gewoon informatie te weinig om een goed plan te maken.

- Aansluiting is 3-adrig.
Dit is al een probleem. Dit kan 1 fase + N + aarde zijn of 3 fasen zonder N en Aarde.
TS beweert dat de brug op 3 fasen werkt. Dit zou echter direct betekenen dat er dus nog een losse aarde aangelegd moet worden. Dit kwam vroeger best vaak voor en was niet ongewoon. Tegenwoordig zie je dat echter bijna nergens meer. Dit moet dus wel echt gebeuren en moet ook goed gebeuren!
Echter ik weet niet hoe de TS tot de conclusie is gekomen dat de brug 3-fasen nodig heeft en ik ben daarom een beetje gereserveerd in om dat heel hard zo te stellen. Een typeplaatje van een motor is geen indicatie wat de aansluiting is. Al denk ik dat de kans dat de brug 3-fasig is wel heel groot is. Zonder meer gegevens (foto's) wordt het wel lastig om het zeker te weten.

-Transformator
Een transformator kan zoals sommige al eerder opgemerkt hebben 1-fase niet veranderen naar 3-fase. Een roterende omvormer wel: Wikipedia: Roterende omvormer. Echter prijstechnisch is die oplossing niet heel interessant.

-Frequentieregelaar (VFD)
Dit kan prima werken of alle besturing kan opgaan in rook of de brug komt onverwachts naar beneden terwijl je eronder ligt.....
Wat er gebeurt is sterk afhankelijk hoe de besturing van de brug in elkaar zit. Zonder meer informatie is het één grote gok. Als er een 400V transformator in zit voor stuurspanning of een stel relais op een spanning van 400V blaas je besturingsonderdelen gewoon op als je er een regelaar voor zet (een goede VFD zal mogelijk in storing gaan, ik verwacht niet heel veel van ali...). Als de motor een geïntegreerde rem heeft kun je zelfs gevaarlijke acties krijgen. Als de rem een beetje gaat werken i.p.v. goed door de VFD kan de rem aan blijven lopen en zal na verloop van tijd de rem versleten zijn en dus niet meer remmen wat uiteraard zeer gevaarlijk kan zijn.

Verder is EMC iets waar je goed voor moet oppassen bij een VFD. Dit kan bij verkeerd gebruik ernstige hinder veroorzaken in de ruime omgeving (radio signalen) en zelfs zorgen voor kapotte onderdelen. (bekabelde netwerkkaarten kunnen gewoon stuk gaan door EMC)

De VFD alleen gebruiken voor de motor lost veel van bovenstaande problemen op, maar dan moet de besturing aangepast worden. Dit kan, maar om uit te zoeken hoe dat moet is niet meer geschikt voor een beginner. (start/stop,links/rechts,aansturing veiligheid). Verder moet de motor dan naar driehoek, maar dat schijnt te kunnen (230V spoelspanning).

-Condensator
Kan werken, maar ook hier kunnen er problemen ontstaan met: 400V transformator, besturing of remmotor met rechtstreekse tap. Rook zal niet zo snel ontstaan maar grote kans is dat het gewoon niet gaat werken.

-230V motor
Kan werken, maar ook hier kunnen er problemen ontstaan met: 400V transformator of besturing. Een 230V remmotor bestaat wel, maar is niet heel goedkoop of makkelijk aan te komen.

Voordat je denkt dat het zo wel heel moelijk wordt:
Je kan geluk hebben en een zelfremmende spindel brug, met een domme omkeerschakelaar en slipkoppeling voor bescherming wanneer de motor tegen de eindaanslag aanloopt hebben. Dan is de ombouw makkelijk. :*)
Maar als er relais op laagspanning gebruikt worden voor eindafslag en een remmotor met directe tap wordt het verhaal een heel stuk moeizamer.

TLDR: Zonder foto's of andere informatie is een oplossing gewoon niet te bepalen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:21
Niemand weet iets. Geen foto's, geen specificaties, niks. Iedereen gokt maar wat. Ik kan geen reet van elektronica en toch volg ik het. Ik vind het wel vermakelijk :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-06 11:09
Volgens mij kan een spindelbrug niet zomaar naar beneden zakken. anders dan bij een hydraulische brug op oliedruk zijn het zijn staven met een soort schroefdraad erin waar de brug mee opgedraaid word en waar die op blijft omhoog staan. als er mensen willen komen helpen dan zou ik daar best blij mee zijn natuurlijk maar ik woon in Zeeuws Vlaanderen en denk voor de meesten ver uit de buurt?

de vraag aan de winkel had ik al dagen terug gedaan voordat ik dit topic opende maar kreeg nu pas bericht terug. duidelijk dat de winkel dus mijn vraag betreft een hefbrug dan ook niet snapt met dit antwoord?

maar die frequentie omvormer is dan voor mij de beste keuze? gewoon direct aansluiten op de motor zonder de bedieningskast van de brug of aansluiten de bedieningskast van de brug?

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
drestar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:07:
maar die frequentie omvormer is dan voor mij de beste keuze? gewoon direct aansluiten op de motor zonder de bedieningskast van de brug of aansluiten de bedieningskast van de brug?
Misschien, zonder te weten welke brug jij hebt staan valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Voor ons Tweakers ben je nu de persoon die aan jou vraagt of je een oldtimer om kan bouwen van diesel naar benzine en stelt dat een bobine de oplossing gaat zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:54
TS moet gewoon eerst zijn carport verhogen, dan de hefbrug plaatsen en dan een ervaren elektricien uitnodigen om de brug aan te sluiten. Mocht de motor niet sterk genoeg zijn met 240v dan kan de elektricien de meterkast meteen aanpassen (er hoeft niet meteen een compleet nieuwe meterkast in). 3 fase kan voor meer zaken van pas komen, bijv. zonnepanelen, WP, inductie fornuis, boiler, professionele gereedschappen enz.
Het aanpassen van de meterkast zal niet heel veel duurder zijn dan aanpassen van de motor naar 240v.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

als er mensen willen komen helpen dan zou ik daar best blij mee zijn natuurlijk maar ik woon in Zeeuws Vlaanderen en denk voor de meesten ver uit de buurt?
Wat denk je dat die "mensen" gaan doen dan?
  • Zeil weghalen
  • Foto's maken
  • Merk en type-nummer van de hefbrug noteren
  • Merk en type-nummer van de motor noteren
  • De kleuren van de 3 draden noteren
Die informatie plaatsen in dit topic, want daar heb jij geen zin, geen tijd voor, je bent bezig met je carport.

Er is namelijk al meerdere keren aan je gevraagd of je die informatie wil delen, en je lult er gewoon omheen.

En je hebt het waarschijnlijk over deze auto waar je aan wil sleutelen: Triumph TR7

Omdat je het snoer afgeknipt hebt, en je 3 draden ziet, welke stekker hing er aan? Een rode? Da's krachstroom. Maar als er een blauwe stekker aan zat, dan is het geen krachstroom, maar 230v 32ampere ;)

[ Voor 25% gewijzigd door RaZ op 29-05-2025 11:23 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireWood
  • Laatst online: 22:36
Volgens mij kan een spindelbrug niet zomaar naar beneden zakken. anders dan bij een hydraulische brug op oliedruk zijn het zijn staven met een soort schroefdraad erin waar de brug mee opgedraaid word en waar die op blijft omhoog staan.

...
Spindels kunnen zelfremmend zijn, maar dat hoeft absoluut niet! Zolang je niet zeker weet als ze zelfremmend zijn, moet je er vanuit gaan dat ze dat niet zijn.
Nog erger: De meeste weerstand heeft een spindel als die stil staat. Begint een spindel te draaien loopt de weerstand iets terug. Dit kan tot het gevaarlijke effect hebben dat je denkt dat het zelfremmend is, maar opeens toch naar beneden komt zonder dat je het verwacht.

.
Nee.
De beste oplossing voor jou is iemand laten komen om het op te lossen.
Aangezien je moeite hebt met lezen en geen zin hebt om er tijd in te steken.

De enige reden waarom ik nu antwoord is om veiligheidredenen. Waar je mee bezig bent kan echt levensgevaarlijk zijn. Je hebt duidelijk geen idee wat de risico's zijn.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
FireWood schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:24:
[...]

Spindels kunnen zelfremmend zijn, maar dat hoeft absoluut niet! Zolang je niet zeker weet als ze zelfremmend zijn, moet je er vanuit gaan dat ze dat niet zijn.
Nog erger: De meeste weerstand heeft een spindel als die stil staat. Begint een spindel te draaien loopt de weerstand iets terug. Dit kan tot het gevaarlijke effect hebben dat je denkt dat het zelfremmend is, maar opeens toch naar beneden komt zonder dat je het verwacht.

[...]

Nee.
De beste oplossing voor jou is iemand laten komen om het op te lossen.
Aangezien je moeite hebt met lezen en geen zin hebt om er tijd in te steken.

De enige reden waarom ik nu antwoord is om veiligheidredenen. Waar je mee bezig bent kan echt levensgevaarlijk zijn. Je hebt duidelijk geen idee wat de risico's zijn.
Een hefbrug voor auto's heeft een mechanische blokkering, haken die in grote tanden vallen. Je kunt de ratel horen als je de brug omhoog doet, iedere klik is een mogelijke blokkering voor als de stroom uitvalt of een andere fout. Ik zou ook nooit onder een auto gaan staan als er alleen maar een elektrische rem op de motor zit, letterlijk levensgevaarlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind een apparaat wat normaal binnen staat, het heel onverstandig om dat buiten onder een afdakje (carport) te plaatsen. Een carport vind ik dan een stevige versie van een partytent. Leuk dat je droog staat als het regent, minder leuk als de regen de carport/partytent in waait.

Dat ding ligt nu in de tuin onder zeil. Het zeil zorgt er nu voor dat er geen stof of regen op kan vallen.

Ben benieuwd hoeveel roest je gaat tegenkomen als je dat zeil weghaalt ;) En hoeveel roest die nog gaat krijgen als ie onder de carport staat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik heb de brug pas helemaal opnieuw geverfd voordat die onder het zeil ging. ik wil best foto's maken maar alle golfplaten liggen er nu op en heb anders ook geen plaats om dat te verplaatsen. daarom moet eerst het dak worden gelegd. dit wilde ik al van de week doen maar het regende steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
vogelmans schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:34:
[...]

Een hefbrug voor auto's heeft een mechanische blokkering, haken die in grote tanden vallen. Je kunt de ratel horen als je de brug omhoog doet, iedere klik is een mogelijke blokkering voor als de stroom uitvalt of een andere fout. Ik zou ook nooit onder een auto gaan staan als er alleen maar een elektrische rem op de motor zit, letterlijk levensgevaarlijk!
Oude spindelhefbruggen hebben die niet, ik had er hier tot een paar jaar geleden ook 1 staan. Dit type hefbruggen heeft als enige zekerheid de zelfremmende werking van de trapeziumdraad. Die van mij had niet eens een kettingbreuk schakelaar. Dus als de ketting tussen de 2 kolommen breekt en je let niet op, dan hef je maar aan 1 zijde je auto.

Arbotechnisch allemaal niet meer toegestaan tegenwoordig, maar voor hobbyisten wel de betaalbare realiteit.

[ Voor 16% gewijzigd door guido66 op 29-05-2025 20:31 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

drestar schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:02:
Ik heb de brug pas helemaal opnieuw geverfd voordat die onder het zeil ging. ik wil best foto's maken maar alle golfplaten liggen er nu op en heb anders ook geen plaats om dat te verplaatsen. daarom moet eerst het dak worden gelegd. dit wilde ik al van de week doen maar het regende steeds.
Wellicht een handige tip voor je: Kijk eens naar de weersverwachting, dan had je zondag al geweten dat het deze week zou regenen, en dat een dak leggen geen optie was ;)

offtopic:
Als het vrijdag droog is, en zaterdag gaat het hozen (weersverwachting checken), is vrijdag buiten verfen geen optie. Het moet wel goed kunnen drogen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 29-05-2025 21:24 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
ik ben al meer dan 2 weken bezig. heb hem eerst helemaal afgebroken en moest hem terug opbouwen om te verhogen. helaas net voordat het weer veranderde was het zover dat de dakplaten erop konden en moest toen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dinictus208 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:45:
Ik zeg het nog 1 keer ;)

Voor 210 euro op marktplaats: Noodstroom aggregaat generator 230v 380v 4000watt nieuw

Vergelijk dat iig met de oplossing die je nu nastreeft.
Na wikken wegen word het dan denk ik toch een aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

drestar schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Na wikken wegen word het dan denk ik toch een aggregaat.
Ik zou stoppen met wikken wegen en piekeren ;) Zonder de juiste informatie die verstopt ligt onder zeil, kan niemand er wat mee, en je winkel die je hebt gebeld kan er ook geen bier van brouwen.

Maak eerst je carport af, dat kan je hem opbouwen, en wellicht kan je dan de vragen beantwoorden.

En dan staat er op die hefbrug dat ie aangesloten moet worden op een driefasig 3 draden 3x230v zonder neutraal, en komt dat ding uit Belgie ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:51
Voordansende typeplaatje hebt gezien en eventueel hier gedeeld zou ik helemaal niets kopen.
Uit de brokjes vage en tegenstrijdige informatie hier ben ik er niet eens zeker van of het wel 3 fase is en Zoja welke spanning het is.
Met dit soort dingen ben je of heel zeker of je blijft er vanaf als je geen ongelukken wilt.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 20-06 12:30
Elac schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:07:
Voordansende typeplaatje hebt gezien en eventueel hier gedeeld zou ik helemaal niets kopen.
Uit de brokjes vage en tegenstrijdige informatie hier ben ik er niet eens zeker van of het wel 3 fase is en Zoja welke spanning het is.
Met dit soort dingen ben je of heel zeker of je blijft er vanaf als je geen ongelukken wilt.
In het beste geval branden de wikkelingen van de motor door zonder verdere schade, en zijn andere gevaarlijker scenario's vermeden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Net met iemand contact gehad die generatoren verkoopt en die worden veel verkocht aan klanten met hefbruggen en schijnt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Ja, dat fantastische advies krijg ik ook vaak als ik wat in de bouwmarkt vraag. Deze verkopen we vaak. Of dat voor jou gaat werken moet je maar afwachten.
Post eens een foto van de typeplaatjes, dan kunnen we je van gedegen advies voorzien.
Zou zonde zijn als je een generator hebt staan die niet voldoet.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:15

AlphaRomeo

FP PowerMod
Gewoon jammer om zoiets op te lossen met een generator. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n ding het fijn vindt om steeds even 5 minuten te draaien. Als je nu even wat foto's van de besturing en typeplaatje van de motor deelt kun je hier krijgen waar je voor kwam: advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLJX5ltgwps-9XmEyxSagsnEshc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrrfbvp13qy94glIK649Ve5y.jpg?f=fotoalbum_large

Ok dit is het typeplaatje van de motor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 22-06 16:00

DataGhost

iPL dev

Als je ook nog eens een doekje over dat plaatje en over je lens heen had gehaald was het mooier geweest, maar dit geeft vast al wat meer informatie aan degenen hier die er wel verstand van hebben. Interessant wel dat er 220V op genoemd staat waar je verder nergens iets over gezegd hebt, maar ik weet zelf niet precies wat het betekent in deze context.

[ Voor 37% gewijzigd door DataGhost op 07-06-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Volgens mij is die 220 de spoelspanning. maar goed hopelijk buigen de experts zich hier over. we wachten het af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-06 18:14
Anders toon je het typeplaatje in dit Topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Dáár zitten de kenners van groepenkasten en krachtstroom (anders dan de titel van dat topic doet vermoeden)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Deze motor is op 3 fase 380 in ster aangesloten en op 3 fase 220 in driehoek. Met een condensator kan deze ook op 220.
Je weet nu dus nog steeds niet of je een 3 fase 380V of een eenfase 220V voeding nodig hebt. Dat hangt er dus vanaf hoe de motor is aangesloten en wat er in de besturing zit.
Kun je ook bij de aansluitkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
Elac schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:52:
Deze motor is op 3 fase 380 in ster aangesloten en op 3 fase 220 in driehoek. Met een condensator kan deze ook op 220.
Je weet nu dus nog steeds niet of je een 3 fase 380V of een eenfase 220V voeding nodig hebt. Dat hangt er dus vanaf hoe de motor is aangesloten en wat er in de besturing zit.
Kun je ook bij de aansluitkast.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25JmHyKBdASq_olAUqW3mHp4jQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hTWmON4MMlKamp5AKv90M6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
Heb je ook een foto van de complete schakelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
devriesjande schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:11:
Heb je ook een foto van de complete schakelkast?
Die moet ik dan even maken.komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlhndX78z3b_sih1W4tMuMnu6sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKgwjE8qP6qDrPEi4hYSdsGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri0xcF1vGU1Vc1GJ0Jeku-0Q1ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67es1unkNOluHo8R9V91K5Wm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlsP--C9RFMqajyr6VZ_LyuE79M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJmDMQinhZjnAzc6zRr4g6af.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x-FxR1teLAO_vPcRr5nxbvZvcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YmHFVICNeNe9NYlaQIatvwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwO_cHoAFAnt5K05BbD1wUfPuMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCsdPRVKA18PHNNnv45p2Cyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zInRIg2xSjE623J6SzI9637qUbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihdMEAqcF1Hilcqrlp2fyVXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H1rPsDLtFrLDR934zZzmmym4Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFx7X56TLdXJyGKUrXxFKl5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:56
Ja dat is niet zo spannend. Dit is gewoon een 400V 3-fase 50Hz machine. (Vroeger 380)
Een 400 naar 24V trafo voor de sturing van de contactoren. Dus er is geen nul nodig.
En één van de contactoren heeft een thermische motorbeveiliging ingesteld op 8A.

Kijk hem wel even goed na, ik zie meerdere losse draden. keuring is ook al meer dan een jaar geleden :P

Je kunt deze waarschijnlijk voeden vanaf een 16A 4/5p stekker, mits deze een C automaat heeft. (Voor de aanloopstroom)

Dit kan je draaien plug&play op een kleine 3-fase generator. Ik bedoel. Zo’n ding is 600 euro bij hbm tegenwoordig. Maargoed, dat kost het ombouwen van je meterkast ook…
Want dit kan ook prima op een 3x25 huis aansluiting.

Ombouwen naar een vfd kan, maar vereist dat alles moet worden veranderd. Kastje leeg, vfd erin, motor omschakelen. Of misschien kun je wel ergens kant-en-klare besturingen kopen hiervoor?

Dat beunen met condensatoren raad ik af.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Eens met @jeroen3 .
Standaard omkeerschakeling. Er is nog wel wat bijgebeund. Wat hangt er aan de witte kabel die aan de drukknoppen zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
De losse draden zijn van de stroomkabel . die is eraf geknipt. en daar moet dus de stekker op komen .maar hun hadden hem op een kabel direct op de stroom voorziening aangesloten.

de witte kabel gaat denk ik naar de motor toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De witte kabel gaat zeker niet naar de motor. Dat is de kabel die op klem 10,11 en 12 aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
devriesjande schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:02:
De witte kabel gaat zeker niet naar de motor. Dat is de kabel die op klem 10,11 en 12 aangesloten zit.
Waarschijnlijk dan naar de automatische afslag . dat is een kastje met een antenne die ik moet ophangen aan het plafond . als de auto dan met het dak de antenne raakt en indrukt slaat de brug af als je op de knop voor omhoog blijft drukken. . anders heb je kans dat je de auto door het dak drukt. dus die onderbreekt dan de stroomknop.

[ Voor 8% gewijzigd door drestar op 07-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Vrij standaard 3 fase omkeerschakeling.
Maar waar zijn deze 2 losse darden voor.
Als je dit op een generator wilt laten draaien moet je er wel een hebben die de aanloopstroom kan leveren.
Ik schat in deze opstelling rond de 4 x In.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80XVohYHGmfYaxjZtMqbgjEDaEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QlxXasCcHBIxiYPQ4qq81bl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Die draden waren niet aangesloten bij de vorige eigenaar. weet het dus verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het mag in ieder geval geen contact maken met de behuizing. Dus zoek dat even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ok zal ik doen maar hoeveel watt aggregaat moet ik dan hebben? 8500 of 9500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Als ze niet aangesloten hoeven te zijn, dan volgen en weghalen. Better safe than sorry.
Oor wat betreft het vermogen van een eventuele generator.
Kan het vermogen/stroomop het type plaatje niet goed lezen maat uitgaande van je eerdere opgave van 2,2kW
In= 3,9A
Aanloopstroom ~ 4 x In = 15,6A
Deze stroom moet de generator gedurende het aanlopen van ongeveer 1 á 2 seconden kunnen leveren.
Let welop dat bij het vol belasten van zo’n kleine generator deze in toeren zakt. Hierdoor zoekt de spanning waarschijnlijk ook waardoor de stroom omhoog zal gaan.
Je komt snel in de buurt van een 8 kVA generator.
Denk dat het goedkoper en handiger is om je meterkast naar 3 fase 25A om te bouwen.
Vergeet niet dat generatoren en vooral de motor onderhoud nodig heeft als je hem met zoiets gaat mishandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, twee of drie keer kVA van je motor als je geen aanpassing aan de generator doet.

Ik zie trouwens dan hbm hun assortiment nogal picobello is:
Let op: op het label staat 8.000W, het werkelijke maximale vermogen is 3.800W
dus mijn eerdere prijsschatting is mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:37
Buren met een drie fase aansluiting? Misschien mag je bij hun tegen vergoeding een 3 fase buitenstopcontact monteren en dan een lange kabel naar je hefbrug als je hem daadwerkelijk wilt gebruiken. Goedkoopste oplossing, tenzij je vervolgens hun hoofdzekering eruit blaast omdat de onbekende losse draadjes in je schakelkast kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik zit in een rijtjes huis. sociale huurwoning, niemand heeft er krachtstroom.

Maar dan moet deze generator van marktplaats dus goed zijn.

• Type 4 takt, één cylinder
• Lucht gekoeld
• 9500 Watt piekvermogen
• 8500 Watt continu vermogen

Een 9500 watt aggregaat heeft een kVA-waarde van ongeveer 9,5 kVA. De formule om kVA te berekenen is kVA = kW / 0,8, waarbij kW het vermogen in watt is. In dit geval is dat 9500 watt / 800 = 9,5 kVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Zo'n zware generator zal aardig wat decibel's maken, ik hoop dat je goed met alle buren om kan gaan.
Plaats er een kast omheen ofzo.

De andere optie was genoemd een 1 fase/ 3 fase omvormer, maar die gaat dan primair/ 230 volt zijde veel te veel stroom opnemen bij gebruik en inschakelen van de motor: knalt elke keer de hoofdzekering eruit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:42
natural colour schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:04:
Zo'n zware generator zal aardig wat decibel's maken, ik hoop dat je goed met alle buren om kan gaan.

De andere optie was genoemd een 1 fase/ 3 fase omvormer, maar die gaat dan primair/ 230 volt zijde veel te veel stroom opnemen bij gebruik en inschakelen van de motor: knalt elke keer de hoofdzekering eruit.
Voor de minuut die de generator moet draaien om de auto omhoog te zetten is het niet meer overlast dan een grasmaaier? Misschien enkel te vermijden op zon- en feestdagen afhankelijk van het lokale politiereglement en je verstandhouding met de buren.

Bij een omvormer heb je automatisch een zachte opstart dus geen opstartstromen zoals een zogenaamde ‘direct online’ aangesloten motor.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
natural colour schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:04:

Als de hoofdzekering eruit knalt kan ik de hendel terug overzetten maar dan gaat de brug toch ook niet omhoog? de buren hier geven nergens om en zorgen zelf hele dagen voor overlast. dit is een buurt vol met statushouders. ik woon er al meer dan 25 jaar en vroeger woonden er fatsoenlijke mensen die nog ergens om gaven maar zit nu tussen Somaliërs en Congolezen die elke dag buiten staan te bellen met uren hard roepen door de telefoon. dag en nacht met deuren gooien in huis en harde muziek draaien. .ook wonen er aso's die de hele dag en nacht hun hond laten blaffen. s'avonds tot diep in de nacht buiten zitten te roepen .harde muziek draaien enz. en niemand die daar de politie voor belt. ik zelf ben het lawaai van mijn buren ook al gewent. ik laat mijn auto ook soms een half uur lang in de tuin draaien. niemand die naar buiten komt hier om er wat van te zeggen. wat moeten ze ervan zeggen als ze zelf ook lawaai en overlast maken. die 2 minuten dat de brug dan naar boven gaat en de aggregaat draait is voor deze buurt niet erg. ik start hier trouwens mijn Honda XR 600 ook altijd in de tuin als ik ermee weg ga. nooit iemand wat van gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Malantur schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Voor de minuut die de generator moet draaien om de auto omhoog te zetten is het niet meer overlast dan een grasmaaier? Misschien enkel te vermijden op zon- en feestdagen afhankelijk van het lokale politiereglement en je verstandhouding met de buren.

Bij een omvormer heb je automatisch een zachte opstart dus geen opstartstromen zoals een zogenaamde ‘direct online’ aangesloten motor.
Zon en feestdagen maken hier niet uit. vaak gaan ze op zondagochtend klussen hier .dan hoor je in alle vroegte' zaagmachines enz.

bij een omvormer is er gezegd dat de bedieningskast veranderd moet worden aangepast. maar kan je de hele bedieningskast er niet gewoon af gooien/afsluiten van de motor? en dan de omvormer direct op de motor aansluiten zodat je de brug vanaf de omvormer kan bedienen? ik zie namelijk filmpjes op youtube waarbij ze een omvormer rechtstreeks op een 3 fase motor aansluiten en de motor vanaf de omvormer met knoppen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat kan wel. Maar dan moet je alle beveiligingen zoals die 'antenne' en andere eindschakelaars wel in de besturing opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
devriesjande schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:12:
Dat kan wel. Maar dan moet je alle beveiligingen zoals die 'antenne' en andere eindschakelaars wel in de besturing opnemen
Ik dacht dat je een omvormer helemaal kan instellen/programmeren? zit toch alleen maar naar boven en beneden op. motor linksom en rechtsom laten draaien? met een omvormer kan je de motor beide kanten op laten draaien. de brug stopt toch als die mechanisch niet meer verder kan. die automatische afslag hoef ik er niet perse op te hebben. ik kan zelf ook wel zien en bepalen oe ver ik kan liften. ik kan alles handmatig bedienen. je kan zelf ook zien wanneer de brug niet verder omhoog of omlaag kan. toch zeker als je het voorzichtig doet. kwestie van die door douwen. het stopt toch direct als jij de knop loslaat.

[ Voor 23% gewijzigd door drestar op 08-06-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Over aggregaten. is een aggregaat van bv 9500 watt wel altijd ook 9,5kva? ik zie nu namelijk aggregaten staan die 9,5Kva zijn en maar 5000 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
drestar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Ik dacht dat je een omvormer helemaal kan instellen/programmeren? zit toch alleen maar naar boven en beneden op. motor linksom en rechtsom laten draaien? met een omvormer kan je de motor beide kanten op laten draaien. de brug stopt toch als die mechanisch niet meer verder kan. die automatische afslag hoef ik er niet perse op te hebben. ik kan zelf ook wel zien en bepalen oe ver ik kan liften. ik kan alles handmatig bedienen. je kan zelf ook zien wanneer de brug niet verder omhoog of omlaag kan. toch zeker als je het voorzichtig doet. kwestie van die door douwen. het stopt toch direct als jij de knop loslaat.
Dat klopt.
Maar als de brug naar beneden beweegt wil je wel dat hij op tijd stopt. En de motor niet blokkeert waardoor de koppeling tussen motor en brug defect raakt.
Daarom moet je de eindschakelaar die schakelt als de brug beneden is opnemen in de aansturing van de omvormer. De eindschakelaar kan je aansluiten op een ingang van de omvormer. En in de omvormer programmeren als voorwaarde voor de neerwaartse beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Klinkt logisch .alleen zou niet weten waar de eindschakelaars zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:42
Dit is exact de reden waarom de stuurkast ombouwen naar de frequentiesturing de voorkeur heeft boven de sturing rechtstreeks op de motor aansluiten. De eindschakelaars zitten verwerkt in je stuurkast en is dus dummy proof gemaakt. Rechtstreeks aansluiten kan technisch prima maar dan sta je zelf in voor de gevolgen van het te laat op stop drukken aangezien hij voor jou niet zal stoppen als hij op het einde komt. Als je vanop een veilige plek de schroefdraad van de hefbrug kan zien zodat je ziet dat hij al dan niet bijna op het einde is, dan kan je het wel op die manier doen.
Het enige wat je dan nog kan tegen komen is dat de motor ook nog elektrisch geremd is. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exen__fCkyAyKaXfky6tpwhtzZ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ywSqHpXtszNloceB5FIiwIDL.png?f=user_large
Merk op dat die aan de achterkant een tweede aansluitdoosje heeft waar je, als dat het geval is, ook 230V op moet voorzien om de rem te deblokkeren en terug verwijderen als de rem terug op moet.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Is dit te vertrouwen? via Marktplaats een aanbieder van aggregaten.

Mijn vraag,

Goedemorgen. ik wilde eigenlijk nog iets weten over de aggregaat. hoeveel KvA oftewel kW is die? want dat is belangrijk. groeten

Antwoord terug,

9500w is 9.5kw en 11,9kva.

Groetjes

Mijn vraag,
10:59
Hallo ik vraag dit omdat ik namelijk zie bij andere winkels dat bv de Huttenberg h8500w die jij ook verkoopt maar een werkelijk vermogen van 2500w en 6,5pk schijnt te hebben?
11:09

Antwoord terug,

Daar zijn veel verschillende toestel met alliminium spoel die geven een derde van het vermogen en zijn ook zo kapot met koperen spoel in tegen die geven wat ze moeten geven en kunnen niet door branden
11:23
Daarom verkopen wij met garantie en de andere verkopers niet.
Groetjes

mijn vraag,
Ok deze staan bij Bol en Amazon bv
en ook met garantie
11:26

Antwoord terug,

Ja met alliminium spoel
11:34

ik weer,

Ok bedankt
11:58

Antwoord van verkoper terug,

Er is heel veel namaak op de markt
11:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF3iVWYS7IQU27T8AKb5ywFoEdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGnU4JCoAUO7Y7ITSbuWIIkM.jpg?f=fotoalbum_large

Betere foto van het typeplaatje. 3kw is de motor dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat deze brug géén rem zou hebben.. moét er gewoon op zitten, mss dat de vertragings kast die aan de motor zit geremd is via een wormwiel ofzo.
Destijds is de brug gedemonteerd en de stroomkabel doorgeknipt, andersom moet de brug gewoon weer werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ja ik neem aan van wel als de draden de juiste stroom krijgen moet de brug werken. ik heb de brug bij de koop werkend gezien. deed hem naar boven en weer terug naar beneden en ging netjes. de brug hadden ze zelf overgenomen van een garagebedrijf en werd hobbymatig gebruikt. de reden van verkoop was dat het van zijn schoonvader was en die was pas overleden en het huis verkocht ging worden. vandaar dat alles leeg moest. dus ook de werkplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 14:39
Ik gebruik ook een oude spindel hefbrug. Ik had er zelfs geen besturingskast bij. De spoed van de trapeziumdraad is niet zelf aandrijvend en er zit géén rem op(!). Het ding heeft zelfs twee motoren en geen ketting tussen de twee aandrijvingen. Om maar even aan te geven dat er helemaal geen rem op hoeft te zitten..
Als je hem omlaag stuurt en je laat de knop los, stopt ie gewoon. Geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Riesss op 08-06-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Je brengt ons in verwarring metbje laatste foto van het typeplaatje van de motor.
Welke is nu de motor welke je op je hefbrug hebt, die goudkleurige 2,2kW of de laatste rode van 3 kW?

Voor een generator moetje je niet blind staren op het aantal kW. Wat in jouw geval belangrijk is is dat deze de aanloopstroom van de motor kan leveren gedurende een paar seconden, daarna is, als je motor 2,2kW is, een continue generator vermogen van 2,5 á 3kW voldoende. Als de zekering in de generator 16A is dan moet het lukken. Echter de kleintjes zijn meestal niet in staat om zo’n grote kortstondige overbelasting, wat het aanlopen feitelijk is, aan te kunnen. Dus val je in de zwaardere en dus duurdere generatoren.

Afhankelijk van wat voor hoofdzekering je in je meterkast hebt kun je ook een ook voor een inverter gaan.
Zoiets: https://elektromotor-online.nl/product/teco-79040210/
Let wel op dat deze 21A uit je meterkast haalt en je hier dus een aparte groep voor zult moeten aanleggen met een 25A aardlekautomaat en minimaal 2,5mm kabel/draad. Persoonlijk zou ik hier dan een CEE wandcontactdoos gebruiken.
zoiets: https://www.elektramat.nl...wwDDfavhpm7hoCXvEQAvD_BwE
Je huidige kast kan dan vervallen, je eindschakelaars moet je overzetten naar de nieuwe unit en je motor moet je in driehoek aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er is een reden dat er eindschakelaars (jouw 'antenne') gebruikt worden. Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren en er iets kapot draait, bijvoorbeeld omdat het mechanisch niet verder kan.

Als je die minimale veiligheden al eruit sloopt omdat je het beter denkt te kunnen... Famous last words zeggen ze dan. :/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Elac schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:08:
Je brengt ons in verwarring metbje laatste foto van het typeplaatje van de motor.
Welke is nu de motor welke je op je hefbrug hebt, die goudkleurige 2,2kW of de laatste rode van 3 kW?

Voor een generator moetje je niet blind staren op het aantal kW. Wat in jouw geval belangrijk is is dat deze de aanloopstroom van de motor kan leveren gedurende een paar seconden, daarna is, als je motor 2,2kW is, een continue generator vermogen van 2,5 á 3kW voldoende. Als de zekering in de generator 16A is dan moet het lukken. Echter de kleintjes zijn meestal niet in staat om zo’n grote kortstondige overbelasting, wat het aanlopen feitelijk is, aan te kunnen. Dus val je in de zwaardere en dus duurdere generatoren.

Afhankelijk van wat voor hoofdzekering je in je meterkast hebt kun je ook een ook voor een inverter gaan.
Zoiets: https://elektromotor-online.nl/product/teco-79040210/
Let wel op dat deze 21A uit je meterkast haalt en je hier dus een aparte groep voor zult moeten aanleggen met een 25A aardlekautomaat en minimaal 2,5mm kabel/draad. Persoonlijk zou ik hier dan een CEE wandcontactdoos gebruiken.
zoiets: https://www.elektramat.nl...wwDDfavhpm7hoCXvEQAvD_BwE
Je huidige kast kan dan vervallen, je eindschakelaars moet je overzetten naar de nieuwe unit en je motor moet je in driehoek aansluiten
Ik zie het nu inderdaad. 2 verschillende type plaatjes. ik had die eerste van de verkoper doorgekregen maar hij verkocht ook nog een andere brug. waarschijnlijk heeft hij hem dan van de verkeerde brug doorgestuurd. het gaat dus om de laatste rode. die heb ik zelf genomen hier vanmiddag. motor is dus 3kw. wat jij allemaal opnoemt is leuk maar erg prijzig. ik kan dat zelf niet aanleggen ook. ik zoek dus een goedkoper alternatief. een aggregaat kost me 250 euro. dat is wat ik er voort over heb ook. anders kan ik net zo goed 500 euro voor krachtstroom aan te leggen uitgeven. maar dan hopen dat er geen kosten bijkomen. ik had al met de verkoper afgesproken mocht de aggregaat het niet trekken ik deze dan kostenloos zou kunnen retourneren. volgens hem moet het 100% lukken en pakken anderen deze ook voor hun hefbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSF3fP6L26WpWmcEj3bjPqQ8bYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBVMSpZkNSB0ppEgJUSTT5d1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Je stelde zelf een frequentie regelaar voor in je topic start, ging er dus vanuit datje de prijzen had gezien.
Ja die zijn duur.
Wat ik je voorstelde gaat sowieso niet lukken voor de 3kW motor.

Je motor is 3kW met een cos phi van 0,7. Dat is dus 3/0,7=4,286kVA

Heeft hij ook specificaties van de generator?
Maximaal continue vermogen in kVA, minimaal dus 4,3kVA
Type en waarde van de zekering, links naast de rode 400V stekker.
De generator moet dus continue 7,5A bij 380V kunnen leveren en kortstondig bij starten 4 tot 6 keer zoveel (30A tot 45A)
Lijkt erg op deze: https://www.amazon.nl/Str...7541430&gad_source=1&th=1
Staar je dus niet blind op dat typenummer, dat is niet het vermogen.
Lijkt me heel erg goedkoop voor een 9,5kW generator.

Maar als je hem gratis kan proberen is het altijd te doen.
Spreek wel goed af wat je er mee gaat doen en mocht hij kapot gaan dat dat zijn verantwoording is en je hem dus stuk terug kan sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Elac op 08-06-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Lijkt inderdaad erg op die van Amazon die minder vermogen levert. dit heb ik bij de verkoper ook aangegeven. en volgens de verkoper is die van Amazon met aluminium spoel en daarom maar een derde van het vermogen levert. en die van hem met koperen spoel die daardoor vol vermogen levert en niet kapot gaat. ik had de hele conversatie hier eerder gepost. (zie paar posts terug) ik twijfel eerlijk gezegd wel aan het verhaal van de verkoper. het is via marktplaats .is een particulier en vraag mij af of het wel onder goede bedoelingen verkocht word. of de retour wel echt is enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Laat hem eerst maar eens met de specificaties komen.
Als hetgeen particulier is van marktplaats die pas 3 maand op zit zou ik mijn geld ergens anders uitgeven.
Lees de garantie bepalingen van mp er maar op na.
Gezien de prijs lijkt mij dit maximaal een 3kVA generator.
Kijk hier maar eens wat een redelijke generator kost (niet schrikken).
https://konner-sohnen.com...9WNKvrlXlZ7BoCwUQQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Is inderdaad wat vreemd . hij is 3 maanden op marktplaats maar verkoopt ze al jaren met veel ervaring volgens zijn eigen zeggen. maar als je dan alle advertenties van hem bekijkt komt hij steeds uit een andere stad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQRx3Z2IDuN-XK0WFzubnmItaso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbm8N7TvpeCAtYnIfhpVvWYD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-06 20:50
drestar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:56:
Is inderdaad wat vreemd . hij is 3 maanden op marktplaats maar verkoopt ze al jaren met veel ervaring volgens zijn eigen zeggen. maar als je dan alle advertenties van hem bekijkt komt hij steeds uit een andere stad.

[Afbeelding]
Je beantwoord je eigen vraag al :)
Ik zou dan liever de optie van Amazon plukken en als het niet werkt WKOA. Vooral voor je zelf bepalen of het aannemelijk is dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
jens17 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag al :)
Ik zou dan liever de optie van Amazon plukken en als het niet werkt WKOA. Vooral voor je zelf bepalen of het aannemelijk is dat het gaat werken.
Die van Amazon is 6,5pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Ja, die had ik er bij gezet als vergelijking voor je marktplaats aanbieding.
Als je naar de specs kijkt zie je dat deze max 2700 / 3000W levert.
Die gaat dus waarschijnlijk stil staan als je je brug aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dus een aggregaat gaat het dan ook niet worden. dan toch maar een fo erop. welke is aan te raden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 18:05
Mijn hemel. Je bent al bijna twee weken bezig, hebt zeven pagina's aan topic, iedereen is behulpzaam en geeft uitleg, maar jij besluit dat allemaal te negeren.

Laat het nou eens tot je doordringen dat er geen goedkoop en makkelijk trucje is! Doet er niet toe wat je leest op facebook of hoort van schimmige verkopers. Je hebt volgens mij drie opties:

- Rij naar de HBM ofzo en koop voor 500-600 euro een aggregaat.
- Laat je huisaansluiting verzwaren naar drie fasen (mijn favoriet)
- Koop een geschikte frequentie omvormer, een 24v voeding, een berg klein materiaal, volg een opleiding elektrotechniek of huur een kastenbouwer/elektricien in, en bouw die hele kast om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
Mijn hemel. Je bent al bijna twee weken bezig, hebt zeven pagina's aan topic, iedereen is behulpzaam en geeft uitleg, maar jij besluit dat allemaal te negeren.

Laat het nou eens tot je doordringen dat er geen goedkoop en makkelijk trucje is! Doet er niet toe wat je leest op facebook of hoort van schimmige verkopers. Je hebt volgens mij drie opties:

- Rij naar de HBM ofzo en koop voor 500-600 euro een aggregaat.
- Laat je huisaansluiting verzwaren naar drie fasen (mijn favoriet)
- Koop een geschikte frequentie omvormer, een 24v voeding, een berg klein materiaal, volg een opleiding elektrotechniek of huur een kastenbouwer/elektricien in, en bouw die hele kast om.
3 fase aansluiting laten installeren is de meest simpele, veiligste, (uiteindelijk) goedkoopste en fijnste oplossing (voor meerdere doelen bruikbaar). En laat de installateur meteen de brug aansluiten.
Zelf zou ik dan nog een extra beveiliging maken in de vorm van een blokkering als de brug in de hoogste stand staat.
Van een aggregaat ga je spijt krijgen want dat stinkt (diesel), maakt een hoop herrie en neemt veel plaats in (gewoon niet handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik ben aangewezen op Stedin. gelijk de duurste aanbieder van Nederland. en komt daar dan niets meer bij aan extra kosten? ze hebben het nog over de aansluitkabel van elektriciteit vervangen wat kan oplopen tot 1700 euro! wil best die 467 euro betalen als het daar bij blijft ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9Bax8OiJmh7EKivAcky_n4fi_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOEOBoLtYyXjOH1NkGsrWzNr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door drestar op 09-06-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
drestar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:40:
Ik ben aangewezen op Stedin. gelijk de duurste aanbieder van Nederland. en komt daar dan niets meer bij aan extra kosten? ze hebben het nog over de aansluitkabel van elektriciteit vervangen wat kan oplopen tot 1700 euro! wil best die 467 euro betalen als het daar bij blijft ...

[Afbeelding]
Ik zou zeggen, vraag de offerte aan en je weet het. Maar kort door de bocht, ja, meestal is dat alles wat je ze betaalt. Kan je beter maar gelijk doen want die prijs gaat elk jaar met zo'n 50 euro omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
jordje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Ik zou zeggen, vraag de offerte aan en je weet het. Maar kort door de bocht, ja, meestal is dat alles wat je ze betaalt. Kan je beter maar gelijk doen want die prijs gaat elk jaar met zo'n 50 euro omhoog.
Bij offerte aanvragen moeten ze dan niet eerst bij je thuis komen kijken? hoe weten ze hoe je meterkast eruit ziet... en als je krachtstroom hebt kan ik dan gewoon een stroomdraad naar de hefbrug bij een bestaand stopcontact erop knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 09:35
drestar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:52:
Bij offerte aanvragen moeten ze dan niet eerst bij je thuis komen kijken? hoe weten ze hoe je meterkast eruit ziet...
Ze zullen ook zeker komen kijken als ze niet voldoende informatie in de administratie hebben staan.
Voor het upgraden van je stroomaansluiting hoeven ze niet exact te weten hoe je meterkast eruit ziet. De nieuwe zekeringen en meter passen precies op de plaats van de huidige zekering en meter.
Wat voor Stedin met name van belang is: komen er fysiek 3 fasen je huis in.
en als je krachtstroom hebt kan ik dan gewoon een stroomdraad naar de hefbrug bij een bestaand stopcontact erop knopen?
Nee, je moet dan zelf (door een elektricien) een nieuwe kabel moeten leggen naar je carport + rode CEE stopcontact (laten) maken om de hefbrug op aan te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door FredvZ op 09-06-2025 11:59 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Het is mij nog niet helemaal duidelijk dan. maar krachtstroom komt toch gewoon op mijn stroomnet.. van waaruit moet die kabel dan gelegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001

Tacoos

i am i

De leiding die nu naar je carport loopt zal niet geschikt zijn voor 3 fasen en vervangen moeten worden.

Kijk anders Hier eens voor het verschil tussen 1 en 3 fase.
ik heb t idee dat dat nog niet duidelijk is?

[ Voor 33% gewijzigd door Tacoos op 09-06-2025 12:41 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
[...]

Bij offerte aanvragen moeten ze dan niet eerst bij je thuis komen kijken? hoe weten ze hoe je meterkast eruit ziet... en als je krachtstroom hebt kan ik dan gewoon een stroomdraad naar de hefbrug bij een bestaand stopcontact erop knopen?
volgens mij kan een elektricien de zekeringkast zelf aanpassen en moet Stedin het gedeelte doen dat achter de verzegeling zit (het gedeelte vóór de zekeringkast).
Ik heb het jaren geleden laten doen en toen was het zo gebeurd. De prijs viel mij toen heel erg mee. Maar ja, dat was vóór de energie transitie.
Neem contact op met een goede elektricien en laat die een offerte maken om de groepenkast aan te passen (en de hefbrug aan te sluiten). Stedin is zo klaar maar heb je wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kan je de elektriciteitsaansluiting zelf laten aanpassen of moet dat via de woningbouw?
Ik zit in een rijtjes huis. sociale huurwoning, niemand heeft er krachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ok dus als ik het goed begrijp ben ik niet klaar met die 467 euro bij Stedin. en gaat er nog eens 500 of meer bijkomen voor het aanleggen van kabels en groepen? zit je straks zo aan 1000 euro of meer???????????

[ Voor 13% gewijzigd door drestar op 09-06-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jeroenkb schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:48:
Kan je de elektriciteitsaansluiting zelf laten aanpassen of moet dat via de woningbouw?

[...]
Dat zal de woningbouw echt niet erg vinden hoor. Een gratis upgraden van ±1.000 euro (1x35 -> 3x25) :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 07:19

NielsNL

DigiCow

@drestar ik heb je een bericht gestuurd, kijk even naar je berichten.
Ik woon ook in Z-Vlaanderen, en kan de VFD wel voor je aansluiten.
Hele kastje leegmaken, en de knoppen en sprietje op de VFD aansluiten (en de motor natuurlijk).

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
drestar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:02:
Ok dus als ik het goed begrijp ben ik niet klaar met die 467 euro bij Stedin. en gaat er nog eens 500 of meer bijkomen voor het aanleggen van kabels en groepen? zit je straks zo aan 1000 euro of meer???????????
Extra kabels naar de meterkast toe niet. Maar de hoofdzekering (1) gaat Stedin vervangen voor 3 zekeringen (achter verzegeling). De elektricien moet dan de aanpassing in de groepenkast zelf doen voor de 3 fase kabel die daarvandaan naar de hefbrug gaat.
Stuur gewoon een mailtje (met foto van de groepenkast) naar een elektricien met de vraag wat een 3 fase groep aansluiting kost dan heb je je antwoord snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
drestar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:02:
Nee hoor, je kunt ook een verlengsnoer kopen.
https://www.hornbach.nl/p...el-400v-16a-20-m/3844439/

Qua generator moet je in dit formaat zoeken, met een kleine Sincro generator.
https://www.nemaco.nl/pro...riant=zonder-afleverbeurt

Een lift is gewoon duur gereedschap.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 09-06-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
[...]

Ze vragen ook om een foto bij de aanvraag. Verder heb je nog een elektriciën nodig die wat zaken voorbereid en de brug voor je aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
@drestar Denk dat deVFD ondanks dat je deze te duur vond de goedkoopste oplossing is met het aanbod van @NielsNL.
Ik woon aan de verkeerde kant van het land om je fysiek te helpen.
Voor je meterkast heb je minimaal nog 2 aardlekschakelaars nodig om je bestaande groepen over de 3 fasen te verdelen, aangenomen dt je er nu 1 hebt en niet meer dan 12 groepen. Daarnaast heb je nog een 3 polige aardlekautomaat nodig voor je brug. Dat moet dan wel allemaal in je huidige meterkast passen, anders heb je een uitbreiding of nieuwe nodig. Dit moet gereed zijn voordat je hoofdzekering aangepast wordt.
De stekker hiervoor kan in je meterkast met een verlengsnoer zoals al aangegeven.
Heb geen ervaring met woningbouwcorporaties hoe die hier mee omgaan.
Generator ga je onder de €1000 niet redden.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Elac op 09-06-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-06 10:00
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Hij moet ook weer naar beneden zeker?

Je komt aan met 220 en de omvormer maakt er driefasen 380 van.
Maar welke kant op?

De meeste frequentie regelaars vinden het niet fijn als je botweg de last van de omvormer afschakeld.
Je zal dat ding dus moeten inbouwen en besturen dwz de hele besturing van de brug aanpassen/nieuw bouwen.

Het kan allemaal wel maar het is volgens mij niet even simpel de omvormer tussen een 230 stopcontact en de huidige stekker van je 3 fasen brug frotten.
Kortom, dan is 3 fasen aanvragen, 1x 3 fase hoofdschakelaar en 3 fase alamat in je meterkast bouwen een stuk eenvoudiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Eivogel1985 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Kortom, dan is 3 fasen aanvragen, 1x 3 fase hoofdschakelaar en 3 fase alamat in je meterkast bouwen een stuk eenvoudiger...
Dat lijkt me wel de meest zinvolle oplossing ja.
Maar dat was ook al meermaals aangedragen volgens mij.

Als de ts een foto van zijn meterkast plaatst kunnen we zien of er wat bij past.
En als het erbij past dan valt het allemaal wel wat mee qua kosten lijkt me.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Elac schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:21:
@drestar Denk dat deVFD ondanks dat je deze te duur vond de goedkoopste oplossing is met het aanbod van @NielsNL.
Ik woon aan de verkeerde kant van het land om je fysiek te helpen.
Voor je meterkast heb je minimaal nog 2 aardlekschakelaars nodig om je bestaande groepen over de 3 fasen te verdelen, aangenomen dt je er nu 1 hebt en niet meer dan 12 groepen. Daarnaast heb je nog een 3 polige aardlekautomaat nodig voor je brug. Dat moet dan wel allemaal in je huidige meterkast passen, anders heb je een uitbreiding of nieuwe nodig. Dit moet gereed zijn voordat je hoofdzekering aangepast wordt.
De stekker hiervoor kan in je meterkast met een verlengsnoer zoals al aangegeven.
Heb geen ervaring met woningbouwcorporaties hoe die hier mee omgaan.
Generator ga je onder de €1000 niet redden.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
Je kunt het opnieuw verdelen maar dat hoeft natuurlijk niet.
Gewoon het bestaande op één fase laten.
En dan een 3 fasen aardlekautomaat voor de brug erbij.
Enige dat al aanwezig moet zijn voor stedin komt is een andere hoofdschakelaar geschikt voor driefasen.

Maar we zijn hier op tweakerts dus het liefst slaan we er een A merk compleet nieuwe meterkast in met 88 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Hier een foto van de meterkast. 5 aderige kabel kan ik voor 2 euro de meter kopen en zelf een stekker opzetten. kan er ook een 5 polige stopcontact naast de meterkast zetten. kosten 15 euro. en kabel naar de hefbrug? bij niet gebruik telkens stekker eruit halen en kabel oprollen moet toch. 3 fase groepen zag ik al voor 22 euro . aanbod van NielsNL lijkt mij ook wel wat. ik ga hem een bericht sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9TKz8RUiksUS_kXyd2Cc-Y4Ed4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSQWpMuJEKie4rRu57bGSRs7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
@Ronald.42 Verdelen over de 3 fasen hoeft niet maar ik zou niet alles op een 25A groep willen en de andere 2 alleen voor de hefbrug gebruiken.
Kans op uitval wordt dan wel groter. Moet je niet willen denk ik, zeker als het smeltpatronen achter een zegel zijn waar je elke keer de netbeheerders voor moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Elac schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:14:
@Ronald.42 Verdelen over de 3 fasen hoeft niet maar ik zou niet alles op een 25A groep willen en de andere 2 alleen voor de hefbrug gebruiken.
Kans op uitval wordt dan wel groter. Moet je niet willen denk ik, zeker als het smeltpatronen achter een zegel zijn waar je elke keer de netbeheerders voor moet bellen.
Op zich ben ik dat wel met je eens maar als het nu ook op één fase kan, zou maar zo kunnen dar het nu ook op 1 keer 25 zit dat was hier ook toen ik het huis kocht.
Dus als het simpel en goedkoop kan waarom ook niet.

Laat maar...

Hij heeft geen eens een hoofdschakelaar...
Wordt toch wel een nieuw kastje voor het mooie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Als hij nu 25A heeft en geen 35/40 dan kan het.
Maar nu ik de foto zienden ik het met je eens, dit wordt een nieuwe groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
drestar schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:13:
Hier een foto van de meterkast. 5 aderige kabel kan ik voor 2 euro de meter kopen en zelf een stekker opzetten. kan er ook een 5 polige stopcontact naast de meterkast zetten. kosten 15 euro. en kabel naar de hefbrug? bij niet gebruik telkens stekker eruit halen en kabel oprollen moet toch. 3 fase groepen zag ik al voor 22 euro . aanbod van NielsNL lijkt mij ook wel wat. ik ga hem een bericht sturen.

[Afbeelding]
Oei, dat is wel even slikken. Daar valt niks netjes aan uit te breiden. Er past al geen hoofdschakelaar in, laat staan een aardlekautomaat voor de brug :X Dat zou misschien kunnen door uitbreidingskastjes eraan te knutselen, maar vind daar maar eens een elektriciën toe bereid.

Overigens is een 3 fase groep niet genoeg. Er moet ook een 3 fase aardlekschakelaar bij, of er moet een aardlekautomaat in.

Hopelijk kan NielsNL wat op een veilige manier voor je fixen, anders wordt het een nieuwe groepenkast.

(Of de brug op marktplaats zetten en een andere kopen die in één keer werkt :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik hoop het ook. ik heb nu contact met NielsNL en ga de 5,5 kw VFD bestellen . ik houd jullie op de hoogte.... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Gaat wel goed komen denk ik.
Heeft je vfd een omkeer schakeling of gebruik je daar de relais nog voor?
Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dat laat ik aan NielsNL over... en ik ben zelf ook zeer benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Elac schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:22:
Heeft je vfd een omkeer schakeling of gebruik je daar de relais nog voor?
Daar is geen omkeerschakeling voor nodig.
Een vfd kan beide draairichtingen creëren.
Dat is een kwestie van de juiste ingang aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Niet elke vfd heeft een omkeer schakeling. Zeker de 1 naar 3 fase niet.
Vaak kun je wel in de instellingen een links of rechts draaiveld selecteren maar je wilt niet elke keer in de instellingen als hij omhoog of omlaag moet.

Pagina: 1 2 3 Laatste