In de door @drestar bestelde FO is dit in ieder geval wel in te stellen via parameter 4-01 en 4-02.
Laat ik eens een opmerking maken over een puntje wat nog niet tot de orde is gekomen, genaamd: "veiligheid".
Een Chinese omvormer waarbij je alle relais er af trekt, Hoe ga je dan je noodstop doen? Je kan de motor niet spanningsvrij maken. Daarbij wordt het rij commando door de omvormer geïnterpreteerd en uitgevoerd vanuit "onveilige" inputs. Normaal gezien heb je hier 2 relays; 1 relays met STO op SIL-2; - STO op SIL-3 om het spul veilig en gegarandeerd af te laten schakelen.
EMC zag ik al voorbij vliegen: ik heb genoeg gekke dingen (drives die besluiten veel harder te gaan, andere systemen in boot-loop) zien gebeuren door EMC. Kijk even na of er een "Decleration of conformity" aanwezig is t.a.v. machine richtlijn en daarbij de EMC standaarden. (mocht deze er niet zijn, mag dit eigenlijk niet binnen de EU worden gebruikt!)
Spindels zijn veelal niet zelf remmend "genoeg", eenmaal in beweging & met het juiste gewicht kan het zomaar "er vandoor gaan", je drive moet hier mee om kunnen gaan (lees: afvoeren van energie). Niet alles is hier voor geschikt.
Je stelt dat je de nood-eind schakelaars er af wilt halen. Oef. Dit is een beveiliging, mocht er iets blijven hangen, die er voor zorgt dat het systeem stopt. Mocht je drive/ knop/ iets blijven hangen dan weet je zeker dat het systeem afslaat, anders draai je alles kapot. Beginnersfoutje: dit contact invoeren op je (onveilige) drive. Aangezien we die vanaf het begin al niet konden vertrouwen gaat dit functioneel meestal wel werken, maar we spreken over veiligheid...
Ik las in vorige pagina's dat een keuring lang geleden is (en deze is wettelijk ook niet verplicht). Weet wel dat wanneer er een keurmeester komt hij je volledig voor gek verklaard. Er klopt zo veel niet, niemand zou hier mee/ onder willen werken. Gratis tip: Huur een keurmeester in voor een uurtje, laat je inlichten, en zorg dat je na het sleutelen al je vingers, armen, en andere aanverwante ledenmaten nog hebt. Laat hem uitleggen waarom dingen er moeten zijn. Hij kan het je niet verplichten & het is aan jouw wat je er mee doet. Gewaarschuwde mensen....
Een Chinese omvormer waarbij je alle relais er af trekt, Hoe ga je dan je noodstop doen? Je kan de motor niet spanningsvrij maken. Daarbij wordt het rij commando door de omvormer geïnterpreteerd en uitgevoerd vanuit "onveilige" inputs. Normaal gezien heb je hier 2 relays; 1 relays met STO op SIL-2; - STO op SIL-3 om het spul veilig en gegarandeerd af te laten schakelen.
EMC zag ik al voorbij vliegen: ik heb genoeg gekke dingen (drives die besluiten veel harder te gaan, andere systemen in boot-loop) zien gebeuren door EMC. Kijk even na of er een "Decleration of conformity" aanwezig is t.a.v. machine richtlijn en daarbij de EMC standaarden. (mocht deze er niet zijn, mag dit eigenlijk niet binnen de EU worden gebruikt!)
Spindels zijn veelal niet zelf remmend "genoeg", eenmaal in beweging & met het juiste gewicht kan het zomaar "er vandoor gaan", je drive moet hier mee om kunnen gaan (lees: afvoeren van energie). Niet alles is hier voor geschikt.
Je stelt dat je de nood-eind schakelaars er af wilt halen. Oef. Dit is een beveiliging, mocht er iets blijven hangen, die er voor zorgt dat het systeem stopt. Mocht je drive/ knop/ iets blijven hangen dan weet je zeker dat het systeem afslaat, anders draai je alles kapot. Beginnersfoutje: dit contact invoeren op je (onveilige) drive. Aangezien we die vanaf het begin al niet konden vertrouwen gaat dit functioneel meestal wel werken, maar we spreken over veiligheid...
Ik las in vorige pagina's dat een keuring lang geleden is (en deze is wettelijk ook niet verplicht). Weet wel dat wanneer er een keurmeester komt hij je volledig voor gek verklaard. Er klopt zo veel niet, niemand zou hier mee/ onder willen werken. Gratis tip: Huur een keurmeester in voor een uurtje, laat je inlichten, en zorg dat je na het sleutelen al je vingers, armen, en andere aanverwante ledenmaten nog hebt. Laat hem uitleggen waarom dingen er moeten zijn. Hij kan het je niet verplichten & het is aan jouw wat je er mee doet. Gewaarschuwde mensen....
kan nu al zeggen: neeGroningerkoek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:42:
De simpelste en goedkoopste methode is een steinmetzschakeling, daarmee verliest je motor wel ongeveer 30% van zijn vermogen. Ik kan hier vandaan niet oordelen of jij dan nog voldoende vermogen overhoudt.
buurman dacht dat deze oplossing het zou wezen. maar dat minder vermogen zorgde ervoor dat motor de spindels niet eens rond kreeg onbelast
Als de brug in zijn ankertjes hangt maakt de hele elektriek niet veel uit. Ik zou er nooit onderstaan als ie in beweging is (en zelfs zoveel mogelijk afstand houden als je er naast staat), maar als je checked dat hij in zijn slot hangt is er niet veel gevaar. Veel minder dan met krikken en goedkope steunen in elk geval. Een autobrug gebruikt zijn motoren niet om de last te dragen, alleen om te bewegen.TunderNerd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:27:
Laat ik eens een opmerking maken over een puntje wat nog niet tot de orde is gekomen, genaamd: "veiligheid".
Als ie op hol slaat druk je op de grote rode knop en hol je vijf meter weg. Vraag me hoe ik het weet.
[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs Kok op 11-06-2025 20:20 ]
Ik zou hem zelf geloof ik ombouwen naar 230V, eventueel een andere motor erop en een 230V naar 24V trafo voor de aansturing. De veiligheden kun je dan ook intact laten etc.
@Mathijs Kok Het schijnt een spindelbrug te zijn met een ketting, zonder vergrendeling.
@Mathijs Kok Het schijnt een spindelbrug te zijn met een ketting, zonder vergrendeling.
My favorite programming language is solder.
Moet je de grote rode knop wel onafhankelijk laten schakelen t.o.v. de drive, anders heeft het nog weinig zin. Óf een STO (Safe Tourque Off) met een fatsoenlijk SIL level (2 á 3) met het liefst externe verificatie, Óf een paar pracht relays in de motor aansturing. Oh, en die grote rode knop: die moet wel een gedwongen verbrekend contact zijn. Je wilt niet weten hoe veel ik er letterlijk door de midden heb geslagen die daarbij niet het contact verbraken.Mathijs Kok schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:18:
[...]
Als de brug in zijn ankertjes hangt maakt de hele elektriek niet veel uit. Ik zou er nooit onderstaan als ie in beweging is (en zelfs zoveel mogelijk afstand houden als je er naast staat), maar als je checked dat hij in zijn slot hangt is er niet veel gevaar. Veel minder dan met krikken en goedkope steunen in elk geval. Een autobrug gebruikt zijn motoren niet om de last te dragen, alleen om te bewegen.
Als ie op hol slaat druk je op de grote rode knop en hol je vijf meter weg. Vraag me hoe ik het weet.
En inderdaad: het is niet de bedoeling dat je er onder/ dichtbij staat wanneer je de lift bediend; de bediening wil je dus ver genoeg weg houden van de lift zelf. En die mechanische borging: die zit niet altijd op heule oude spindel liftjes (en dit ziet er wel uit als antiek). Wanneer het er wel op zit: vooral zo veel mogelijk gebruiken.
TS heeft verstand van auto's en onderhoud, maar weinig van autoliftjes, elektronica, en/of veiligheid die daar bij hoort. Ik snap dit helemaal: de meeste mensen hebben geen idee wat er allemaal in producten zit/ wat design vereisten zijn om ons in de EU in één deel te behouden.
Als deze hefbrug weer tip top in orde is én ts wil deze weer kwijt zal verkopen geen enkel probleem zijn, genoeg auto klussers die een veilige en betrouwbare brug willen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dankjulliewel voor de goede input! Wordt zeer gewaardeerd.
Ik ga binnenkort even kijken welk mechanisme er aan de brug zit om deze te bewegen, en welke mechanische veiligheden er zijn. én of het misschien een geremde motor is.
Een extra voeding is bij deze VFD niet nodig, deze kan zelf een paar mA leveren, voldoende om de Digitale inputs te gebruken. Voor het testen haal ik eerst de motor even los van de installatie.
Noodstop ben ik nog niet helemaal over uit. VFD heeft een Digitale input voor een noodstop, welke ik minder vertrouw dan mijn ex.
Ik kan er 1 plaatsen tussen de motor en VFD, die moet dan wel dit vermogen kunnen schakelen, op 3 fasen, èn vaak vinden VFD's dit niet fijn.
Of tussen de voeding en de VFD, dat zou voldoende moeten zijn.
Wanneer alles op zijn plek zit zal ik hier foto's plaatsen van de opstelling en de werking. Misschien komen er nog goede verbeteringen van jullie naar boven.
Ik ga binnenkort even kijken welk mechanisme er aan de brug zit om deze te bewegen, en welke mechanische veiligheden er zijn. én of het misschien een geremde motor is.
Een extra voeding is bij deze VFD niet nodig, deze kan zelf een paar mA leveren, voldoende om de Digitale inputs te gebruken. Voor het testen haal ik eerst de motor even los van de installatie.
Noodstop ben ik nog niet helemaal over uit. VFD heeft een Digitale input voor een noodstop, welke ik minder vertrouw dan mijn ex.
Ik kan er 1 plaatsen tussen de motor en VFD, die moet dan wel dit vermogen kunnen schakelen, op 3 fasen, èn vaak vinden VFD's dit niet fijn.
Wanneer alles op zijn plek zit zal ik hier foto's plaatsen van de opstelling en de werking. Misschien komen er nog goede verbeteringen van jullie naar boven.
M'n Oma is een site aan het haken.
Schakelen in de uitgang van de VFD is waarschijnlijk lastig. De uitgang moet een on-onderbroken shielded kabel zijn, dus als daar een contactor in moet zul je een emi behuizing moeten zoeken voor de installatie.NielsNL schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:55:
Ik denk dat je praktisch alleen stop categorie 0 kan halen zonder het jezelf ingewikkeld te maken, dus met een rode lastscheider. Zoiets wat er nu al zit.
Let er ook op dat de machine nooit in beweging mag komen bij herinschakeling.
De lekstroom van een VFD is hoog en sluit het gebruik van (normale type A) aardlekautomaten vrijwel uit.
Er zal dus een dedicated CEE 3p stekker gemaakt moeten worden speciaal voor dit toestel.
~NielsNL] pas op met je aansprakelijkheid.