Hefbrug 380v laten werken op 220v

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-06 11:09
Ik heb een hefbrug op 380v maar heb geen krachtstroom dus alleen 220v

nu zag ik frequentie omvormers van 380v naar 220v maar dat is meer voor de snelheid van de motor te regelen dacht ik?

ik zoek dus puur iets voor als voeding voor de hefbrug motor van 380v op 220v te laten werken. las nu ook over een step down transformator. maar kom er niet uit welke ik moet hebben. kan ze niet echt vinden op internet.

heeft iemand misschien ervaring hiermee of een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor de zekerheid, je hebt dus geen drie fase aansluiting? En die laten installeren, is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Nee is geen optie dan moet ik ook een andere meterkast etc. ik zoek dus gewoon een transformator die van 220 een 380v motor kan laten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Contacteer een electricien. Zo op afstand met summiere info is het niet mogelijk goed in te schatten wat er wel en niet aangepast moet worden. Ook heb ik niet de indruk dat voldoende kennis aanwezig is om dit veilig op te lossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Heb ooit dezelfde situatie gehad. De oplossing was een 380v generator voor weinig. Geen omvorming trucks. Je heft toch maar heel af en toe, dus even je generator aan en uit en weer door.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:11
3x380 op 1x230 gaat niet werken. de motor heeft het fase verschil van 3x120gr tussen de fases nodig om te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Kijk eerst eens naar het benodigde vermogen. Er zit niet voor niets een 3F 380V motor op. Waarschijnlijk kan een 1F 220V aansluiting het gewenste vermogen geeneens leveren.

Als het een hydraulische hefbrug is kan je mogelijk de motor vervangen door een exemplaar dat 1F 220V eet.
Dan gaat de brug waarschijnlijk wat langzamer omhoog, maar daar is misschien wel mee te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
peter-rm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:39:
3x380 op 1x230 gaat niet werken. de motor heeft het fase verschil van 3x120gr tussen de fases nodig om te werken.
De vraag is niet of het gaat werken, de vraag is wat nodig is om het te doen werken.. Spanning kan je transformeren met een inverter om het te doen werken, maar ik mis inderdaad nog informatie over de motor en bestaande elektrische installatie (zekering en kabel indien ze al voorzien zijn).

Met de zoekterm "single phase inverter for three phase motor" kom je zo te zien al wel een eind.

Technische uitleg vind je bv hier: https://www.electricaltec...-single-phase-supply.html

[ Voor 9% gewijzigd door Malantur op 27-05-2025 12:51 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
Wat voor motor zit er in de hefbrug?
Is dat een 230/400 Volt of een 400/690 Volt motor? Als het een 230/400 Volt motor is dan kan je hem in driehoek aansluiten.
En aansturen met een frequentie omvormer die van 1 fase 230V drie fase 230V maakt.
Bijv: https://www.sentera.eu/nl...-v-105-a-22-kw-ip20/62072

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:10

Yucon

*broem*

Dinictus208 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:36:
Heb ooit dezelfde situatie gehad. De oplossing was een 380v generator voor weinig. Geen omvorming trucks. Je heft toch maar heel af en toe, dus even je generator aan en uit en weer door.
Briljante oplossing. De charme van de eenvoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
devriesjande schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:53:
Wat voor motor zit er in de hefbrug?
Is dat een 230/400 Volt of een 400/690 Volt motor? Als het een 230/400 Volt motor is dan kan je hem in driehoek aansluiten.
En aansturen met een frequentie omvormer die van 1 fase 230V drie fase 230V maakt.
Bijv: https://www.sentera.eu/nl...-v-105-a-22-kw-ip20/62072
de motor is 380v en de spoelspanning 230v 2,2 kw iets van 50-60hz

ik dacht dat frequentieomvormers alleen waren om toerental te regelen?? ik kan overal omvormers kopen van 380v naar 220v . maar er staat meestal bij dat De frequentieomvormers (VFD) kunnen niet worden gebruikt als voeding voor gewone elektrische Uitrusting.

als ik mijn vraag google kom ik dit tegen,

Om een hefbrug die op 380V werkt te laten werken op 220V, kun je een scheidingstransformator (ook wel isolatietransformator genoemd) gebruiken. Deze transformator zet de 380V spanning om naar 220V, en zorgt er tegelijkertijd voor dat er geen elektrische verbinding is tussen de twee kanten (de primaire en secundaire kant). Dit is essentieel voor de veiligheid, vooral als je de hefbrug in een omgeving wilt gebruiken waar ook andere 220V apparatuur aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
Afhankelijk van het benodigde vermogen zou een frequentieomvormer best kunnen werken. Het voordeel zou dan ook zijn dat je de motor een klein beetje langzaam kan laten optoeren (in bijvoorbeeld een seconde) en daarmee de hoge inschakelpiek van een hydrauliekpomp voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:13:
[...]

de motor is 380v en de spoelspanning 230v 2,2 kw iets van 50-60hz

ik dacht dat frequentieomvormers alleen waren om toerental te regelen?? ik kan overal omvormers kopen van 380v naar 220v . maar er staat meestal bij dat De frequentieomvormers (VFD) kunnen niet worden gebruikt als voeding voor gewone elektrische Uitrusting.
Ik vermoed dat ze hier bedoelen dat je geen VFD kan gebruiken om bv je 230V oven te voeden vanuit een 380V net. Het moet een motor zijn, en dat is in jouw geval geen probleem.

Om een hefbrug die op 380V werkt te laten werken op 220V, kun je een scheidingstransformator (ook wel isolatietransformator genoemd) gebruiken. Deze transformator zet de 380V spanning om naar 220V, en zorgt er tegelijkertijd voor dat er geen elektrische verbinding is tussen de twee kanten (de primaire en secundaire kant). Dit is essentieel voor de veiligheid, vooral als je de hefbrug in een omgeving wilt gebruiken waar ook andere 220V apparatuur aanwezig is.
Het probleem hiermee is dat je met enkel een transformator van 3x230V naar 3x400V kan gaan, maar jij hebt geen 3x230V ter beschikking. Dus het is logischer om met een VFD te werken. Bijvoorbeeld diegene gelinkt door @devriesjande, maar kijk voor de zekerheid ook even de exacte stroomwaarde na van de motor, die zou gelijk of lager moeten zijn aan de 10,5A die de VFD maximaal kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 17:07

Rmg

Staat er ook nog een typeplaatje met een aansluit schema op je motor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 17:39

Jij wilt van 230V 380V maken. Niet zoals het antwoord van je bron (AI?) van 380V -> 230V, dat is namelijk veel makkelijker. Dat is het verschil tussen 1 van de fases en de 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGn_KXoVrfuv8MbuTQGpXrfhNwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyDTUpeEyHyhTjQ0szs0IZ9V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door LordSinclair op 27-05-2025 13:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Het betreft geen hydraulische brug maar een spindelbrug. hij wekt dus niet op olie. maar is volledig mechanisch.

zou deze omvormen dan volstaan? invoervoltage 220 en uitvoer voltage 380v

https://nl.aliexpress.com...SDwjE4oqrG6qfqyzoNOMJrkSg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:47
Waarschijnlijk moet er een condensator op de motor aangesloten worden:
https://elektromotorendev...ansluiten-op-230-v-1-fase

Zelf heb ik ooit een industrienaaimachine met 380V motor laten ombouwen naar 240V met behulp van een condensator, werkte perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
[...]de motor is 380v en de spoelspanning 230v 2,2 kw iets van 50-60hz
De electricien die je inhuurt kan je meteen vertellen dat het dus een driefasige motor betreft die momenteel in ster is geschakeld, als je die in driehoek schakelt werkt ie op 230V. Maar je hebt dan nog altijd ene driefasig net nodig.
En ja, in principe kan je dat opwekken met een frequentieomvormer. Maar er moet wel goed bekeken worden hoe het zit met vermogen, een gepaste thermische beveiliging voorzien worden, ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:58:
Het betreft geen hydraulische brug maar een spindelbrug. hij wekt dus niet op olie. maar is volledig mechanisch.

Elektrisch gezien lijkt mij dat een prima keuze. Het blijft natuurlijk wel ali express met bijbehorend gebrek aan garantie dat het kwalitatief is :) Maar in dit geval is het nu ook niet dat het 24/7 draait en ook maar op de helft van de maximale vermogen van de omvormer.
vogelmans schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:59:
Waarschijnlijk moet er een condensator op de motor aangesloten worden:
https://elektromotorendev...ansluiten-op-230-v-1-fase

Zelf heb ik ooit een industrienaaimachine met 380V motor laten ombouwen naar 240V met behulp van een condensator, werkte perfect.
Uit je bron:
Door het ontbreken van de 3e fase moet er wel rekening worden gehouden dat het vermogen van de motor afneemt tot ca. 70 % van het vermogen dat is vermeld op het motor type plaatje. Hierdoor wordt het toepassingsgebied beperkt tot kleine vermogens. Deze motoren kunnen b.v. worden toegepast voor compressoren, kolom boormachines en kleine draaibanken. Een 3-fase motor zal meer aan kunnen.
Wellicht gaat het maximale gewicht dat omhoog gezet kan worden naar beneden, tenzij de motor al over gedimensioneerd was.
naftebakje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:06:
[...]
En ja, in principe kan je dat opwekken met een frequentieomvormer. Maar er moet wel goed bekeken worden hoe het zit met vermogen, een gepaste thermische beveiliging voorzien worden, ...
De motor is 2,2kW en de omvormer van Ali gaat tot 5,5kW. Als de omvormer goed ingesteld is op de juiste stroomwaarde, dan gaat de omvormer in fout bij overstroom. Ik heb er de datasheet even bijgehaald, de parameter P1-01 is het motor vermogen, P2-02 de norminale spanning en P1-03 de norminale stroom, dus die zullen correct ingesteld moeten worden volgens typeplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande

Dat zou moeten werken.

Hou er wel rekening mee dat de besturing van de motor niet achter de frequentieomvormer kan komen. Je moet dus uitzoeken op welke spanning de besturing, zoals de magneetschakelaars, werkt.

Aanvullend,
Hoe gaat de brug op de rem? Als er op de motor ook een elektrische rem zit dan moet je die rem ook los van de motor besturen.

[ Voor 5% gewijzigd door devriesjande op 27-05-2025 16:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zeg het nog 1 keer ;)

Voor 210 euro op marktplaats: Noodstroom aggregaat generator 230v 380v 4000watt nieuw

Vergelijk dat iig met de oplossing die je nu nastreeft.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Nee een aggregaat gaat hem niet worden. veel teveel lawaai ook. die omvormer bij aliexpress kost maat 56 euro voor 2,2 kw. ik ben al jaren een zeer gewaardeerde klant bij aliexpress. als iets niet goed werkt open je een geschil. ik heb altijd mijn geld terug of kan het kosteloos terugsturen. garantie is er dus wel degelijk. waarom zou ik meer geld uitgeven ook. het is niet voor de hele dag door te gebruiken. en het betreft een spindelbrug. kan mij ook niets schelen of het nu langzamer naar boven gaat. als het maar naar boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Hier heb ik ook nog een isolatie transformator gevonden... https://nl.aliexpress.com...%210&gatewayAdapt=glo2nld

zou ik daar ook wat mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Nee daar heb je niets aan. Dat blijft 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:53:
Nee een aggregaat gaat hem niet worden. veel teveel lawaai ook. die omvormer bij aliexpress kost maat 56 euro voor 2,2 kw. ik ben al jaren een zeer gewaardeerde klant bij aliexpress. als iets niet goed werkt open je een geschil. ik heb altijd mijn geld terug of kan het kosteloos terugsturen. garantie is er dus wel degelijk. waarom zou ik meer geld uitgeven ook. het is niet voor de hele dag door te gebruiken. en het betreft een spindelbrug. kan mij ook niets schelen of het nu langzamer naar boven gaat. als het maar naar boven gaat.
Hij moet ook weer naar beneden zeker?

Je komt aan met 220 en de omvormer maakt er driefasen 380 van.
Maar welke kant op?

De meeste frequentie regelaars vinden het niet fijn als je botweg de last van de omvormer afschakeld.
Je zal dat ding dus moeten inbouwen en besturen dwz de hele besturing van de brug aanpassen/nieuw bouwen.

Het kan allemaal wel maar het is volgens mij niet even simpel de omvormer tussen een 230 stopcontact en de huidige stekker van je 3 fasen brug frotten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-06 21:43
Alleen je motor zou nog wel lukken, maar er zal ook besturing in de brug zitten. Kans is aanwezig dat dat ook een 400v voeding of trafo is, zonder nul. Zit er een nul in de stekker van de brug? Alleen een omvormer aansluiten op de stekker zal waarschijnlijk niet werken.

Weet niet hoe oud die brug is, maar soms kan je vanuit de leverancier hem ook laten ombouwen naar 230v

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Langzaam op weg naar: "oh dit is het mij allemaal niet waard ik koop wel voor een prikkie een 380v generator"

:+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Waarschijnlijk is het een 24V stuurkast en is het gewoon kwestie van de 400VAC naar 24VDC voeding te vervangen door een 230VAC naar 24VDC voeding. Er moet een andere stekker en kabel op de hefbrug, de omvormer moet parameters ingesteld krijgen en het moeilijkste is waarschijnlijk nog de start/stop van de sturing verbinden met de omvormer. Rocket science is dat niet maar het hangt wat af van de skills en interesses van de TS of het realistisch is om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Met een omvormer kan je sowieso de motor 2 kanten op laten draaien. uitgelegd in filmpjes gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-06 01:35
In fabrieken gebruiken ze hier vaak wel een Steinmetzschakeling voor met een berekende condensator. Komt best precies anders brandt je condensator door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Malantur schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:17:
Waarschijnlijk is het een 24V stuurkast en is het gewoon kwestie van de 400VAC naar 24VDC voeding te vervangen door een 230VAC naar 24VDC voeding. Er moet een andere stekker en kabel op de hefbrug, de omvormer moet parameters ingesteld krijgen en het moeilijkste is waarschijnlijk nog de start/stop van de sturing verbinden met de omvormer. Rocket science is dat niet maar het hangt wat af van de skills en interesses van de TS of het realistisch is om het zelf te doen.
Dit inderdaad. Lomp alternatief: alleen de motor aansturen en de hele besturing negeren. Kwestie van voor- en achteruit draaien en hopen dat hij tript bij de eindaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Bas_Pierik schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37:
Alleen je motor zou nog wel lukken, maar er zal ook besturing in de brug zitten. Kans is aanwezig dat dat ook een 400v voeding of trafo is, zonder nul.
De stuurelektronica zit 99 van de 100x gewoon op 1x230, op één van de drie fases. Je struikelt op elke hoek van de straat over voedingen die 230V omzetten naar 12V (of net waar de elektronica op werkt), terwijl je voedingen die 3p 400V omzet naar 1p 12V met een lampje moet zoeken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:53:
ik zou met grote spanningen en stromen geen ongekeurde apparatuur aan willen sluiten ;)

Een usb-ding, soit ... Maar dit?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-06 21:43
Paul schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:30:
[...]
De stuurelektronica zit 99 van de 100x gewoon op 1x230, op één van de drie fases. Je struikelt op elke hoek van de straat over voedingen die 230V omzetten naar 12V (of net waar de elektronica op werkt), terwijl je voedingen die 3p 400V omzet naar 1p 12V met een lampje moet zoeken.
Tegenwoordig wel, maar in oude sturingen kom je nog erg vaak 48vac tegen en vergelijkbaar, waarbij een nul vaak niet aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online

Volgens mij is dit precies wat je nodig hebt! Wel vastzetten op 50Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6612xma4FlzsqVCdRDDApSRvME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XueXl4n1hR7dhubdS2kBYjZG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
De simpelste en goedkoopste methode is een steinmetzschakeling, daarmee verliest je motor wel ongeveer 30% van zijn vermogen. Ik kan hier vandaan niet oordelen of jij dan nog voldoende vermogen overhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Groningerkoek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:42:
De simpelste en goedkoopste methode is een steinmetzschakeling, daarmee verliest je motor wel ongeveer 30% van zijn vermogen. Ik kan hier vandaan niet oordelen of jij dan nog voldoende vermogen overhoudt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MwyZ88zvWtZtFvo30M7fzyowaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uxiy86JMR8FAv83wTM62tT4e.png?f=fotoalbum_large

Wikipedia: Steinmetzschakeling

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 27-05-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik ben toch benieuwd naar een step up transformator. niemand heeft het hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Groningerkoek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:42:
allemaal leuk en wel maar ik weet niet welke condensator ik moet hebben .en ik zoek eigenlijk iets kant en klaars met handleiding voor ertussen. als ik zelf moet gaan prutsen met bedrading etc dat weet ik het niet. ik ben geen elektro monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:51:
Ik ben toch benieuwd naar een step up transformator. niemand heeft het hierover.
Die gaat er geen twee fases bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:58:
[...]

al zou je dan nog weer een shift kunnen maken met een condensator.. alleen of je daar blij van wordt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:55:
[...]

allemaal leuk en wel maar ik weet niet welke condensator ik moet hebben .en ik zoek eigenlijk iets kant en klaars met handleiding voor ertussen. als ik zelf moet gaan prutsen met bedrading etc dat weet ik het niet. ik ben geen elektro monteur.
Sommetje is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQrM7dFQoIHME5H8REpigrKZvQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73Y8PrncE1W9NF3HgVA9w4eA.png?f=fotoalbum_large

als ik dan 2,2 kW, 50Hz en 230V invul kom ik op 150uF.

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQaFuE7lqQJVxNMHSbCV-N71e_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TzGoywQL7w9dkHe5NKmlq4vu.webp?f=fotoalbum_large

https://www.huvema.nl/nl/condensator-150-uf-250v-500302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ok mooi en makkelijk ertussen te zetten? is er ergens een handleiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
AlphaRomeo schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Vreemd want bij google spreken ze hier toch over om een hefbrug van 380v op 220 te laten werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:28
Een transformator van 1 naar 3 fase kan nooit en heeft nooit gekund, je kunt wel meer spanning maken, maar daar zal het motortje alleen van gaan brommen, komt hij niet van zijn plek.

Je kunt dit niet oplossen zonder het opnieuw aansluiten of vervangen van de motor als je geen 3-fase wil aanvragen.

Met een 230V 1-fase naar 230V 3-fase frequentie omvormer kun je niet zomaar meer spanning maken, zoals 3-fase 380V. Tenminste, niet in de varianten die jij wil betalen.
Je moet de motor in driehoek zetten om een lagere spanning te krijgen.
Dit betekent ook dat je vrij veel van de installatie moet ombouwen, want in de uitgang van een frequentie omvormer mogen geen schakelaars of relais. Er zit nu waarschijnlijk een omkeerschakelaar in, die moet weg, de frequentie omvormer moet dit gaan regelen. Daar moet je bediening voor maken.
Je moet ook de motor aansluiten met afgeschermde kabel om niet een bende aan RF de straat in te jagen.

Het is echt veeeeeeeel eenvoudiger om een 3-fase aansluiting aan te vragen en toch even je meterkastje te updaten.

Voor die steinmetzschakeling hebt je 70 uF per kW nodig, en hij moet 450V zijn.
Je bent 80% van je startkoppel kwijt, zonder ook nog geschakelde startcondensator erbij.
Ik zou dit absoluut niet aanbevelen om te knutselen voor deze toepassing.
Voor compressoren of ventilatoren kan het nog wel, maar dit is er niet de juiste applicatie voor.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:55:
[...]

Bestel dan gewoon dat ding wat je gevonden had en kijk of dat werkt. Voor die paar tientjes kun je er geen buil aan vallen.

Maar je zal hem alsnog zelf moeten bedraden. Het is niet plug en play. Maar goed, er zit vast een handleiding bij in een of andere taal en DeepL is dan je vriend.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Bestel dan gewoon dat ding wat je gevonden had en kijk of dat werkt. Voor die paar tientjes kun je er geen buil aan vallen.

Maar je zal hem alsnog zelf moeten bedraden. Het is niet plug en play. Maar goed, er zit vast een handleiding bij in een of andere taal en DeepL is dan je vriend.
Je bedoeld deze? https://nl.aliexpress.com...SDwjE4oqrG6qfqyzoNOMJrkSg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:09:
[...]

Ja, maar dan wel de 5,5 kW versie.
waarom niet de 2,2 kw versie? het motortje is maar 2,2kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
Prisma16 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Volgens mij is dit precies wat je nodig hebt! Wel vastzetten op 50Hz.

[Afbeelding]
Na het lezen van de meest fantastische antwoorden is de bovengenoemde 230V 1P naar 380V 3P 50HZ omvormer het beste antwoord.
Hoe zit het met de nul op deze omvormer?
En heeft de hefbrug een nul nodig? (4 polige stekker mss?)

Neem wel de 5,5 kw versie, motoren hebben veelal hoge aanloopstroom.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Het probleem is dat het daarmee niet stopt. De sturing werkt waarschijnlijk met een 400V -> 24V omvormer, de kabel en stekker vervangen, de twee vermogen relais afbreken (van de links/rechts schakeling) om de omvormer op die plek op te hangen, de sturing herbedraden van het vermogen relais naar de startklem van de sturing, en de parameters aanpassen van de sturing.

Ik denk dat het tijd is om in te zien dat het geen spek is voor de bek van de TS, dus ofwel elektricien inschakelen (of een tweaker uit de buurt via de V&A), ofwel noodaggregaat kopen, ofwel meterkast aanpassen naar 3 fase. Geen enkele optie is minder dan 200 euro vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
AI antwoorden die deels niet kloppen is geen fatsoenlijk antwoord

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 28-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
[...]

Dan zou ik de 3,7 kW versie kiezen. Kan een beetje meer dan nodig is anders zit je precies op de grens van wat je moet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:36
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:14:
Een hefbrug (of liftbrug) die werkt op 380V (of 400V) en een frequentieomvormer gebruikt, zal de spanning naar 220V verlagen via een transformator. Een frequentieomvormer is niet nodig om de spanning te verlagen, maar kan wel gebruikt worden om de motor van de hefbrug met een variabele snelheid te laten draaien.
Verklaring:
380V (of 400V):
Dit is de spanning die krachtstroom aanzet, vaak gebruikt voor zwaardere apparatuur.
220V:
Dit is de spanning die veel gebruikt wordt in huizen en andere gebouwen voor de meeste apparaten.
Frequentieomvormer:
Dit apparaat verandert de frequentie en de spanning van de stroom die naar de motor van de hefbrug gaat, waardoor de motor met een variabele snelheid kan draaien.
Transformator:
Dit apparaat verlaagt de spanning van 380V naar 220V.
Gebruik in een hefbrug:
In een hefbrug met een 380V motor en een frequentieomvormer, wordt de stroom eerst via een transformator verlaagd naar 220V. De frequentieomvormer kan dan de motor aansturen, zodat de hefbrug met een variabele snelheid kan omhoog of omlaag gaan. Dit is handig om bijvoorbeeld de snelheid van de brug te controleren bij het openen en sluiten, of om de brug met een langzame snelheid te laten bewegen bij het optillen van een lading.
Samengevat: De transformator zorgt ervoor dat de stroom geschikt is voor de hefbrug, en de frequentieomvormer maakt het mogelijk om de motor van de hefbrug met een variabele snelheid te laten draaien.
Wat een wazig verhaal. Komt dat nou uit die ai ai zooi tegenwoordig? Mijn keuze zou toch echt zijn om met een stel condensatoren een 3 fasen veld op te wekken als de hoofdaansluiting geen 3fasen mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Malantur schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Het probleem is dat het daarmee niet stopt. De sturing werkt waarschijnlijk met een 400V -> 24V omvormer, de kabel en stekker vervangen, de twee vermogen relais afbreken (van de links/rechts schakeling) om de omvormer op die plek op te hangen, de sturing herbedraden van het vermogen relais naar de startklem van de sturing, en de parameters aanpassen van de sturing.

Ik denk dat het tijd is om in te zien dat het geen spek is voor de bek van de TS, dus ofwel elektricien inschakelen (of een tweaker uit de buurt via de V&A), ofwel noodaggregaat kopen, ofwel meterkast aanpassen naar 3 fase. Geen enkele optie is minder dan 200 euro vrees ik..
Die sturing is gewoon intern aangesloten en ik neem aan dat het ding gewoon een 400V stekker heeft. Of je die stekker nu in een krachtstroom wcd steekt of op die omvormer of een aggregaat aansluit lijkt me niet uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:19:
[...]

Die sturing is gewoon intern aangesloten en ik neem aan dat het ding gewoon een 400V stekker heeft. Of je die stekker nu in een krachtstroom wcd steekt of op die omvormer of een aggregaat aansluit lijkt me niet uit te maken.
Precies.

Maar... ik zie geen Nul op de omvormer, als de brug een nul nodig heeft, waar haal je dan de nul vandaan?
Op het hoogspanning Net is ook geen nul, wordt bij het sterpunt/ aarde afgetakt...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:54
Malantur schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:13:
[...]ofwel meterkast aanpassen naar 3 fase.
Dit. Kost misschien wat meer, scheelt een hoop gedoe. En het is een investering voor de toekomst in het algemeen.

Los van kosten voor de verzwaring kost een nieuwe kast van ABB SN lijn je €240 voor 7 groepen + krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
[...]

Zoals ik al eerder schreef gaat dat niet werken. De omvormer is puur alleen voor aansturing van de motor. Een frequentieomvormer bewaakt de stromen door de drie fasen. Als die niet gelijk zijn, en dat heb je als de besturing op 1 van de fasen zit, dan valt hij in storing. De bediening, en eventueel aanwezige rem werken waarschijnlijk op 230V. en moeten buiten de FO om gevoed worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

natural colour schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Precies.

Maar... ik zie geen Nul op de omvormer, als de brug een nul nodig heeft, waar haal je dan de nul vandaan?
Op het hoogspanning Net is ook geen nul, wordt bij het sterpunt/ aarde afgetakt...
Ben niet zo thuis in die dingen maar kun je de nul niet doortrekken vanaf de 1F voeding? Anders moet TS even kijken wat die hefbrug nodig heeft en kijken of de handleiding alvast ergens te downloaden is voordat die de omvormer besteld. Of gewoon terugsturen als het niet werkt.

Meterkast aanpassen klinkt leuk maar je moet ook maar net 3F naar de garage kunnen brengen zonder je halve huis te verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 22:28
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:30:
Nee is geen optie dan moet ik ook een andere meterkast etc. ik zoek dus gewoon een transformator die van 220 een 380v motor kan laten werken.
Ik denk dat het onder aan de streep in tijd en kosten niet veel scheelt.

Het ombouwen naar 3fasen heeft ook als voordeel dat je óók krachtstroom beschikbaar hebt voor andere apparaten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
[...]

400V-ception. Nog los van de stroombewaking en dat het er niet voor bedoeld is: de omvormer start uit het niets (zonder stuurspanning), waardoor je 400V ter beschikking krijgt om stuurspanning te maken om je omvormer te starten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Hij hebt op feesboek en bij sjetgeepeetee gelezuh dat ut kan, dus ut mot en zal bijna voor nop kunne >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Bestellen!

Ik heb zelf 2 van dit soort apparaten gebruikt en dit is echt best aardig spul. Heel veel te configureren, inputs voor regelingen etc etc.
Ik heb overigens de 3-fase - 3-fase variant.

Gewoon de motor direct op de uitgang zetten (hot wire) en testen of het werkt. En z'n ding heeft al een vooruit & achteruit.

Als je daadwerkelijk een auto gaat liften die er ook weer snel vanaf moet: bestel meteen een reserve!
Je hebt immers geen mogelijkheid om zonder de auto te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
[...]

Aanloopstroom , en je wil goedkoop spul niet 100% belasten

Ik zou er wel echt bij blijven als het aan de prik hangt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
[...]

Nee er zit geen stekker aan. alleen 3 draden doorgeknipt van de stroom. deze komen op het bedieningskastje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Drie draden?
Weet je dat wel zeker? Voor drie fasen 400V verwacht ik toch 4 of 5 aders. Namelijk de drie fasen, aarde, en eventueel een nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 13:29

Wuursj

want worst is al bezet

Een hefbrug klinkt als een serieuze werkplaats. Wil je daar niet op termijn nog meer serieus gereedschap met krachtstroom gan gebruiken?
Een 3 fase aansluting doet nu even pijn (al kan het meevallen, grote kans dat je een groot deel van je groepenkast kan blijven gebruiken) maar dan zit je wel gebakken. Ook voor eventueel inductie etc.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Nee hij staat onder de carport . ik heb geen werkplaats en hoef verder geen krachtstroom. wil hem enkel gebruiken om mijn oldtimer op te knappen.

en ja er zitten 3 draden aan die we hebben doorgeknipt van de stroomdraad . daarop werkte de brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:31:
Een hefbrug klinkt als een serieuze werkplaats. Wil je daar niet op termijn nog meer serieus gereedschap met krachtstroom gan gebruiken?
Een 3 fase aansluting doet nu even pijn (al kan het meevallen, grote kans dat je een groot deel van je groepenkast kan blijven gebruiken) maar dan zit je wel gebakken. Ook voor eventueel inductie etc.
200% mee eens!
Ik heb ook driefasen dat is gewoon ideaal met lasapparatuur of een dikke compressor etc.

Die hele Chinesium omvormer wordt een kansloze missie vrees ik.
Het kan werken maar dan moet het ding op de juiste manier aangestuurd worden.

Een lift met spindels zal waarschijnlijk geen rem hebben op de motor.
Dus de regelaar moet voor de motor en dan met de knoppen van de besturing run links of rechtsom die moeten onderbroken worden door de eindschakelaar onder danwel boven.
De maximale last van de lift zal ook ergens beveiligd zijn ook dat stukje moet je meenemen in de vrijgave van de bediening.

Het kan allemaal wel maar ik zou toch opteren voor lekker naar driefasen te gaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:38:
[...]

200% mee eens!
Ik heb ook driefasen dat is gewoon ideaal met lasapparatuur of een dikke compressor etc.

Die hele Chinesium omvormer wordt een kansloze missie vrees ik.
Het kan werken maar dan moet het ding op de juiste manier aangestuurd worden.

Een lift met spindels zal waarschijnlijk geen rem hebben op de motor.
Dus de regelaar moet voor de motor en dan met de knoppen van de besturing run links of rechtsom die moeten onderbroken worden door de eindschakelaar onder danwel boven.
De maximale last van de lift zal ook ergens beveiligd zijn ook dat stukje moet je meenemen in de vrijgave van de bediening.

Het kan allemaal wel maar ik zou toch opteren voor lekker naar driefasen te gaan.
Waarom een rem op de motor? is toch een kwestie van bedieningsknop op de omvormer loslaten? en er zit ook nog een automatische afslag op. als het dak van de auto ertegenaan komt slaat de motor af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe eens een paar foto's van de brug? En de motor? Typeplaatje? Aansluitdoos?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:37:
en ja er zitten 3 draden aan die we hebben doorgeknipt van de stroomdraad . daarop werkte de brug.
Vreemd. Wat voor kleuren hebben die draden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:42:
[...]

Waarom een rem op de motor? is toch een kwestie van bedieningsknop op de omvormer loslaten? en er zit ook nog een automatische afslag op. als het dak van de auto ertegenaan komt slaat de motor af.
Ja maar die rommel gaat allemaal niet werken als je gewoon die regelaar tussen je 220 stopcontact en de brug gaat knutselen.
Daar is zo'n regelaar niet geschikt voor.
Je moet de regelaar voorzien van een besturing.
220 op de regelaar staat altijd aan en hij is altijd verbonden met de motor vervolgens moet je met de ingangen op de regelaar dat spul sturen.
Je kunt niet de verbinding achter de regelaar lukraak verbreken en maar wat doen, dan gaat dat ding in een foutmelding staan.

De motorrem zou een beveiliging kunnen zijn dat de auto niet zakt door zijn eigen gewicht op de spindels.

Nou hoe dan ook veel succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Vreemd. Wat voor kleuren hebben die draden?
Een bruine, een blauwe, en een groengele :P

Krachtstroom zonder aarde? Da's inderdaad vreemd ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:51
Dat is gewoon fase, nul, aarde en dus 230V of misbruik van een kabel.
Wordt wel erg verwarrend nu.
Heb je foto’s van:
Type plaatje van de motor?
Type plaatje van de hefbrug zelf?
Binnenkant van de schakelkast waar de kabel is aangesloten?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsaneNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 22:50

InsaneNL

ach waarom ook niet

RaZ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Een bruine, een blauwe, en een groengele :P

Krachtstroom zonder aarde? Da's inderdaad vreemd ;)
Niks vreemds aan, gewoon oud. Iedereen doet hier aannames dat het om iets semi moderns gaat met beveiliging en stuurkast maar dikke kans dat het hier om een oud bot gaat met heel mischien een eindafslag en een simpele omkeer schakelaar. Dan ben je echt niks meer nodig als de 3 fasen.

Er zijn uiteindelijk 3 redelijke oplossing:
  • Krachtstroom aanleggen
  • Aansturing van dat ding uitzoeken en netjes aansluiten op een frequentie regelaar als inputs, motor aansluiting nakijken en indien nodig omzetten naar ster.
  • Steinmetzschakelingen uitrekenen en hopen dat je nog genoeg startstroom hebt. Als het een spindel brug is ben ik er niet zo bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als het krachtstroom zonder aarding is, moet je die aarding goed uitvoeren. En je wil ook een goeie aardlekschakelaar, wellicht een selectieve enkel voor die brug.
En de eindeloops goed checken, als daar iets misgaat ben je ook goed geschoteld.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 28-05-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:17
Nu ben ik een totale leek, maar kun je niet gewoon een kookgroep/fonhuisgroep maken en deze aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
flaskk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:47:
Nu ben ik een totale leek, maar kun je niet gewoon een kookgroep/fonhuisgroep maken en deze aansluiten?
Dat gaat helaas niet werken.

Een 3 fasen systeem kent drie aansluitingen met een onderlinge faseverschuiving van 120 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXugjDQjJczCYfqFUmIzoYoJ5Yg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3UQyXCN9TjBCnXvufdtgW1iq.jpg?f=user_large

Meerdere groep die op één fase zijn aangesloten missen deze verschuiving.
Ja kan wel deze verschuiving maken door er elektronische fase sturing tussen te zetten of op een eenvoudige manier door het in serie zetten van een condensator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 16:00

DataGhost

iPL dev

flaskk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:47:
TS komt ook over als een totale leek en lijkt heel makkelijk blind af te gaan op compleet onzinnige informatie, dus dit soort suggesties zou ik in dat geval achterwege laten. Er zijn voldoende mensen met kennis reeds aanwezig in dit topic en als dit daadwerkelijk een bruikbare suggestie was, had iemand het allang gemeld.

Mijn persoonlijke advies is om het met dit kennisniveau en enthousiasme voor onderbemeten Ali-meuk niet zelf te willen gaan doen, er hoeft niet veel mis te gaan voordat we in de krant kunnen lezen dat de brug naar beneden is gekomen met TS eronder, of dat hij een schokkende ervaring heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik zal eens kijken voor wat foto's van de bedrading maar hij ligt hier nog onder zeil in de tuin. ik ben namelijk nog bezig met mijn carport te verhogen en dan ga ik de brug pas plaatsen . het is inderdaad een oude brug. hier kan je ook geen documentatie meer over vinden. . ik ben inderdaad een leek op elektro gebied. ik dacht een omvormer ertussen te plaatsen en klaar. op youtube staan filmpjes genoeg over hoe je een omvormer op een 3 fase motor aansluit. maar alleen niet over hoe het met de bedieningskast moet die er al op zit. op marktplaats heb ok ook wel eens bruggen voorbij zien komen waar een omvormer op zat. dus vandaar dit idee. het schijnt wel te kunnen dus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Misschien is het mogelijk om de motor om te wisselen voor eentje die origineel 230v is, bijvoorbeeld van een oude compressor.
Als het goed is heeft de hefbrug een beveiliging tegen naar beneden zakken dus daar zou je geen zorgen over hoeven te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
vogelmans schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:59:
Misschien is het mogelijk om de motor om te wisselen voor eentje die origineel 230v is, bijvoorbeeld van een oude compressor.
Als het goed is heeft de hefbrug een beveiliging tegen naar beneden zakken dus daar zou je geen zorgen over hoeven te hoeven maken.
dat is misschien ook nog een optie ja. alleen waar ga ik zo'n motor vinden?

ik kwam dit ook nog tegen. daarin word toch eerder een frequentie regelaar aanbevolen dan steinmetz. https://www.circuitsonline.net/forum/view/134403

[ Voor 14% gewijzigd door drestar op 28-05-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
drestar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:12:
[...]

dat is misschien ook nog een optie ja. alleen waar ga ik zo'n motor vinden?

ik kwam dit ook nog tegen. daarin word toch eerder een frequentie regelaar aanbevolen dan steinmetz. https://www.circuitsonline.net/forum/view/134403
Eerlijk gezegd ook een slechte optie. Eén fasige motoren zijn óók condensator motoren dus met steinmetz schakelingen. Edit: hier misschien iets snel door de bocht geantwoord. Wikipedia: Eenfasige asynchrone motor Er is blijkbaar nog wel een verschil tussen condensatormotor en steinmetz schakeling.. Het enige verschil is dan dat de fabrikant de juiste condensator gekozen heeft, terwijl je wel een motor moet zoeken met de juiste as diameter, dezelfde montagegaten en dan nog een 1 fase motor met hetzelfde toerental en vermogen. En volgens het CircuitsOnline topic werkt het gewoon vaak niet met de steinmetz schakeling omdat je 30% vermogen moet opgeven en het startkoppel totaal mist.

Goede opties blijven VFD installeren met de sturing, krachtstroom voorzien uit de meterkast of een aggregaat kopen. Iets minder goede optie is de VFD rechtstreeks in een stopcontact steken, je motor rechtstreeks aansturen en op tijd stop duwen zodat hij niet op de eindelopen komt (die dan niet aangesloten zijn, dus de motor zou anders blijven doorgaan tot de VFD uitschakeld op overbelasting).

Meer opties zie ik niet ondanks alles wat al geopperd is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 28-05-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Een buismotor van een rolluik is heel sterk en met een rolluik schakelaar kun je de motor de andere kant in laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
vogelmans schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:32:
Een buismotor van een rolluik is heel sterk en met een rolluik schakelaar kun je de motor de andere kant in laten draaien.
Van koppel zijn ze vergelijkbaar, maar met een vermogen van grootteorde 100W terwijl de driefase motor 2200W is. Ik kwam er op internet eentje tegen die 12 toeren per minuut draait en thermisch uitschakelt na 4 minuten, dan kan je dus nog geen 50 toeren draaien per cyclus en dit 10 cycli per dag. De driefasemotor is waarschijnlijk 1500 of 3000 toeren per minuut dus jammer maar helaas: geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ik zal eens in mijn glazen bol kijken want zonder foto's heb je je niets...

Ik zie.. ik zie een 3 aderige soepele kabel met afscherming voor de aarde :9
Ik zie op de brug geplaatste schakelaars voor de bediening :9
Ik zie een motor met ingebouwde reductiekast met rem :9
Ik zie een 230V/ 380V 3 phase converter die de brug correct doet bewegen :9

(en dat laatste; moet de draairichting van de motor wél de brug in de juiste richting laten bewegen, anders 2 phasen/ aansluitingen bij de converter omdraaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Bij winkels kom je ook niet echt verder. waarom is het zo ingewikkeld? mijn vraag is toch duidelijk genoeg??

mijn vraag.

Beste ,

Ik zoek een transformator waarmee ik mijn hefbrug die op 380 volt werkt
kan laten werken op 220 volt,

welke is daarvoor geschikt?

Geachte heer

Bedankt voor uw aanvraag over een transformator die geschikt is voor uw toepassing. U kunt onze collectie transformatoren hier bekijken: https://tameson.nl/collections/transformators.

Om u beter van dienst te kunnen zijn, kunt u alstublieft verduidelijken of u een transformator nodig heeft die van 380 VAC driefase naar 220 VAC enkelvoudig gaat, of is het enkelvoudig aan beide zijden? Uw verduidelijking helpt ons om het meest geschikte product voor uw behoeften aan te bevelen.

We kijken uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Tameson

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
drestar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:01:
Bij winkels kom je ook niet echt verder. waarom is het zo ingewikkeld?
Omdat je het verschil tussen één en drie fasen niet lijkt te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Zo'n transformator bestaat niet, en aldus is je vraag verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
drestar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:16:
Ik heb een hefbrug op 380v maar heb geen krachtstroom dus alleen 220v

nu zag ik frequentie omvormers van 380v naar 220v maar dat is meer voor de snelheid van de motor te regelen dacht ik?

ik zoek dus puur iets voor als voeding voor de hefbrug motor van 380v op 220v te laten werken. las nu ook over een step down transformator. maar kom er niet uit welke ik moet hebben. kan ze niet echt vinden op internet.

heeft iemand misschien ervaring hiermee of een link?
Je kunt een driefasen motor op 1 fase laten draeien door slechts 1 condesnator toe te voegen. Je levert wel in op vermogen, nog 70% van het originele vermogen is er beschikbaar! Dus de brug gaat sowieso trager omhoog (naja) en ook de vraag of je een zware auto zelfs maar omhoog krijgt.
Je moet een zgn. Steinmetz schakeling toepassen en de motor in direhoek aansluiten.

Voor twee tientjes het proberen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 28-05-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij winkels kom je ook niet echt verder. waarom is het zo ingewikkeld? mijn vraag is toch duidelijk genoeg??

mijn vraag.

Beste ,

Geachte heer

Bedankt voor uw aanvraag over een transformator die geschikt is voor uw toepassing. U kunt onze collectie transformatoren hier bekijken: https://tameson.nl/collections/transformators.

Om u beter van dienst te kunnen zijn, kunt u alstublieft verduidelijken of u een transformator nodig heeft die van 380 VAC driefase naar 220 VAC enkelvoudig gaat, of is het enkelvoudig aan beide zijden? Uw verduidelijking helpt ons om het meest geschikte product voor uw behoeften aan te bevelen.

Met vriendelijke groet,

Tameson
Jij blijft vast zitten dat je een transformator nodig hebt. Wat dus niet kan zoals al genoemd is omdat het niet iets simpels is van 220V naar 380V te gaan.

Neem die VFD van aliexpress en neem de 5.5 kW versie. Koop een schakkelaar zoals ook in voorbeeld getoont word.

Sluit de 220 aan aan de boven kant ( L = bruin / N = blauw / andere = geel/groen)
Sluit de motor aan op de onderkant ( de U / V / W connectors )

Stel de VFD in met de juiste instellingen
Om de brug te bedienen sluit de keuze knop aan op de juiste contacten ( DI1 = omhoog / DI2 = omlaag ) zoals in een voorbeeld plaatje te zien is.

En klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
jeroen3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:19:
Een transformator van 1 naar 3 fase kan nooit en heeft nooit gekund, je kunt wel meer spanning maken, maar daar zal het motortje alleen van gaan brommen, komt hij niet van zijn plek.

Je kunt dit niet oplossen zonder het opnieuw aansluiten of vervangen van de motor als je geen 3-fase wil aanvragen.

Met een 230V 1-fase naar 230V 3-fase frequentie omvormer kun je niet zomaar meer spanning maken, zoals 3-fase 380V. Tenminste, niet in de varianten die jij wil betalen.
Je moet de motor in driehoek zetten om een lagere spanning te krijgen.
Dit betekent ook dat je vrij veel van de installatie moet ombouwen, want in de uitgang van een frequentie omvormer mogen geen schakelaars of relais. Er zit nu waarschijnlijk een omkeerschakelaar in, die moet weg, de frequentie omvormer moet dit gaan regelen. Daar moet je bediening voor maken.
Je moet ook de motor aansluiten met afgeschermde kabel om niet een bende aan RF de straat in te jagen.

Het is echt veeeeeeeel eenvoudiger om een 3-fase aansluiting aan te vragen en toch even je meterkastje te updaten.

Voor die steinmetzschakeling hebt je 70 uF per kW nodig, en hij moet 450V zijn.
Je bent 80% van je startkoppel kwijt, zonder ook nog geschakelde startcondensator erbij.
Ik zou dit absoluut niet aanbevelen om te knutselen voor deze toepassing.
Voor compressoren of ventilatoren kan het nog wel, maar dit is er niet de juiste applicatie voor.
Gelul! Steinmetz is een hele oude techniek, werkt prima als je je het vermogensverlies kunt permitteren.
In zo'n brug zou je de maximaal te heffen last naar 70% max last kunnen verlagen, als dat nog kan voor wat je er mee wil doen, dan is een condensator toevpegen de simpelste en goedkoopste oplossing. Een VFD via Ali kost 3x zoveel, Goed, het gaat tussen €20 of €60 uitgeven, beide geen wereldbedragen.
En aanloopmoment is prima te ondervangen met een extra aanloopcondensator. Die geeft de motor een extra zet bij starten en schakelt na 2-3 sec af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Je kunt een driefasen motor op 1 fase laten draeien door slechts 1 condesnator toe te voegen. Je levert wel in op vermogen, nog 70% van het originele vermogen is er beschikbaar! Dus de brug gaat sowieso trager omhoog (naja) en ook de vraag of je een zware auto zelfs maar omhoog krijgt.
Je moet een zgn. Steinmetz schakeling toepassen en de motor in direhoek aansluiten.

Voor twee tientjes het proberen waard.
Moet je er nog wel even een schema bij doen om hem met die Steinmetz links en rechtsom te schakelen.
Dat kan wel maar vereist wat meer dan simpel een condensator toevoegen.
En hij gaat niet trager, 50hz blijft 50hz het is slechts een verschil tussen hij kan het dan nog wel of niet omhoog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73

mijn vraag.

Beste ,

Geachte heer

Met vriendelijke groet,

Tameson
Een transformator kan niet uit 1 fasen even 3 fasen in elkaar kleien! Wat je wil kan nu eenmaal niet met simpelweg een transformator. Het verschil tussen 1 fase en 3 fasen is (veel) meer dan alleen maar van 230v naar 400v gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ronald.42 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Moet je er nog wel even een schema bij doen om hem met die Steinmetz links en rechtsom te schakelen.
Dat kan wel maar vereist wat meer dan simpel een condensator toevoegen.
En hij gaat niet trager, 50hz blijft 50hz het is slechts een verschil tussen hij kan het dan nog wel of niet omhoog krijgen.
Draairichting omkeren met dubbelpolige wisselschakelaar; https://elektromotorendev...ansluiten-op-230-v-1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
@drestar Waar staat je hefbrug ongeveer? Misschien is er een tweaker die je wil helpen met ombouwen? Ik wil het wel doen mits in Zuid-Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Ramon 73 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Gelul! Steinmetz is een hele oude techniek, werkt prima als je je het vermogensverlies kunt permitteren.
In zo'n brug zou je de maximaal te heffen last naar 70% max last kunnen verlagen, als dat nog kan voor wat je er mee wil doen, dan is een condensator toevpegen de simpelste en goedkoopste oplossing. Een VFD via Ali kost 3x zoveel, Goed, het gaat tussen €20 of €60 uitgeven, beide geen wereldbedragen.
En aanloopmoment is prima te ondervangen met een extra aanloopcondensator. Die geeft de motor een extra zet bij starten en schakelt na 2-3 sec af.
En op basis van wat TS nu geschreven heeft, schat jij in dat TS het inzicht heeft om dit aan te sluiten? Het is overduidelijk dat de kans op een rookwolk of erger hier erg groot is.

Je aanbod is natuurlijk wel top!

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1 2 3 Laatste