TPM 2.0 & geen ondersteuning CPU voor Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik heb zo`n 7 jaar geleden een PC samengesteld voor een familielid:

- Behuizing: Thermaltake Versa H15 Black
- Moederbord: ASRock B250M-HDV
- Processor: Intel Pentium G4560 Boxed (3,5 Ghz)
- RAM geheugen: Crucial 8GB DDR4-2400 CL17
- Voeding: Be Quiet! Pure Power 10 400W
- Harde schijf SSD: Crucial MX300 275GB
- Harde schijf: Toshiba E300 2TB
- DVD-Brander: LG GH24NSD1
- Software: Windows 10 64bit Nederlands

Zij wil graag overstappen naar Windows 11, maar krijgt de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXDjCcmxEvbV9GD7pQ68g2TOH6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abhPApzVWunUEGzHb1UoCbkq.png?f=fotoalbum_large

De PC wordt hoofdzakelijk gebruikt voor Internet, Office en tv kijken.
Is het nu verstandig om een compleet nieuwe pc aan te schaffen, of zijn er nog opties om toch Windows 11 te kunnen installeren?
Ik heb gelezen dat je een zogenaamde TPM 2.0 Module kunt kopen, maar dan blijft de non-compatible CPU nog over. Ik hoor graag suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:44
Helaas wordt windows 11 officieel ondersteund pas vanaf de 8e generatie (coffee lake). Dat is pas vanaf de 3xx series kwa moederbord. De enige mogelijkheid om officieel ondersteund windows 11 te krijgen is door een moederbord plus cpu upgrade te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52
De G4560 is gebaseerd op de 7e generatie Core cpu's en daarmee inderdaad officieel niet compatible met Windows 11. De TPM is het probleem niet, deze cpu's ondersteunen ook Intel Platform Trust Technology (de firmware TPM oplossing van Intel), een fysieke TPM module is dus niet nodig, enkel een bios instelling. Helaas kun je alleen Windows 11 draaien door de check tijdens de setup te omzeilen, bijvoorbeeld door een bootable USB met Rufus te maken. Windows 11 draait er dan prima op, je krijgt alleen geen major updates. Draai zelf ook nog zo'n systeempje.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 22-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ok. Dan denk ik dat de beste optie is om voor een moederbord + CPU + RAM upgrade te gaan.
Kan ik dan gewoon weer de andere onderdelen gebruiken voor de installatie van Windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 18:57
Clean install van een Windows 11 image mbv de Rufus tool. Kun je de TPM requirement omzeilen. Heb je Win updates zolang die buildversie nog niet EOL is (rond de 2 jaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb Rufus wel geprobeerd met iets anders, maar dat lukte toen niet.
Omzeil je dan ook die CPU moeilijkheden?
Ik denk trouwens ook niet dat mijn familielid hier op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Nee, je loopt het risico dat in de toekomst je install blijft hangen op de versie waarop deze op dat moment zit en je opnieuw vanaf een ISO zult moeten upgraden, en als het helemaal tegen zit dat je op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer gaat kunnen upgraden naar een nieuwere feature release van Windows 11.

Er is een reden dat MS dit onder een LabConfig key zet in het register, dit omdat het in de basis net bedoeld is om in een testomgeving eenvoudiger te kunnen werken daar dat vaak op VMs gebeurt die niet altijd de nieuwste generatie CPU emuleren of de nodige virtuele TPM aan boord hebben. Zolang je het voor eigen gebruik doet en weet waar je mee bezig bent is er in de basis geen enkel probleem. Maar ik zou het zelf niet toepassen op een systeem dat bedoeld is voor mensen met een beperkte kennis van IT.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 18:57
Je blijft op de build die je initieel installeert. Deze build/iso EOL betekent dan nieuwe build/ISO schoon installeren. Pin mij er niet op vast, maar volgens mij omzeil je daar alles mee inderdaad. Wil je echt fully supported Windows 11 moet je de HW upgraden. Vet stom, want voor dit soort gebruik en hardware is echt niet nodig en duurzaam om alles naar de vuilnisbelt te brengen...
Pagina: 1