CPU not compatible voor windows 11 | Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:18
Mijn vraag
Ik heb 2 pc's die ik wil upgraden van windows 10 naar windows 11. Maar volgens de pc health check van windows worden de CPU's niet ondersteund. Wat kan ik nu doen?

PC 1
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-6100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H110I Pro€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link Archer T4U€ 23,69€ 23,69
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 99,70€ 99,70
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 123,39

Kan ik een andere CPU kopen die wel werkt voor windows 11 bij deze pc?

Laptop:
Asus R558U
CPU i5-7200 @ 2.50 GHz

CPU kan ik hier niet upgraden dus kan ik deze dus eind dit jaar niet meer veilig gebruiken nadat er geen updates voor windows 10 komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gewoon win11 geforceerd installeren als je er nog langer (veiliger dan met win10) mee wil werken. Nieuwe CPU in dit platform is geen optie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
DukeBox schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:55:
Gewoon win11 geforceerd installeren als je er nog langer (veiliger dan met win10) mee wil werken. Nieuwe CPU in dit platform is geen optie.
Dus windows 11 moet wel gewoon werken, maar trager omdat eigenlijk de cpu te langzaam zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

maxkranendijk schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:56:
Dus windows 11 moet wel gewoon werken, maar trager omdat eigenlijk de cpu te langzaam zou moeten zijn?
Win10 al niet echt merkbaar trager werken dan win10 zolang alles maar op een SSD staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Linux op installeren, en verder leven zonder verplicht Microsoft account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wilke schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:02:
Linux op installeren, en verder leven zonder verplicht Microsoft account.
Vooralsnog is een microsoft account niet verplicht in de pro versies, de home met een omweg ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Steam OS?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Het officiële antwoord is dat je de PC moet weggooien per oktober en een PC moet kopen met minimaal een 8e generatie Intel (zoals de i3-8100) of 2e generatie Ryzen (zoals Ryzen 5 2600 of 3400G).

Maar ja, zoals hierboven zijn er voor nu nog workarounds. Microsoft is deze beetje bij beetje aan het dichten, maar 24H2 doet het nog tot ergens in 2027 sowieso.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zolang er nog gepatched kan worden... Werkt 't voor mij prima

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:23

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Je kan proberen met Rufus (versie 4.6) een bootable USB te maken, en dan vanuit je Windows 10 verkenner de setup.exe uitvoeren op de bootable.
In Rufus krijg je de optie om de Windows 11 requirements te omzeilen, die zie je vanzelf :)
https://rufus.ie/en/

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 05-04-2025 00:09 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:33
d22wth schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:08:
Je kan proberen met Rufus (versie 4.6) een bootable USB te maken, en dan vanuit je Windows 10 verkenner de setup.exe uitvoeren op de bootable.
In Rufus krijg je de optie om de Windows 11 requirements te omzeilen, die zie je vanzelf :)
https://rufus.ie/en/
Hiermee heb meer dan tien laptops op 11 pro gekregen..

En tot heden de laatste updates gaan prima...

Alleen die kerel die inlogde zijn windos id en Windows home licentie koppelde aan de laptop was ongeldig... pro niet meer te activeren.
Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:02
Ik gebruik de tools van https://github.com/AveYo/...ol.bat/tree/main/bypass11 :
  • Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update.cmd
  • Quick_11_iso_esd_wim_TPM_toggle.bat
Met de eerste kun je gewoon updaten via Windows Update.

Met de tweede kun je de installatie beperkingen uit een ISO halen. De aanpassing van de ISO kun je later terugdraaien en de is ISO weer terug in de originele staat (zoals bevestigd door een hash check).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
maxkranendijk schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:56:
[...]
Het heeft niet met de snelheid te maken maar vooral met de ingebouwde ondersteuning voor bepaalde CPU's. Windows 11 ondersteunt Intel processoren pas vanaf de 8e generatie.

Goede kans dat het wel gaat werken hoor, ik schrijf dit ook op een PC die officieel niet wordt ondersteunt maar Windows 11 werkt er prima op.

Als het voor privégebruik is kan je prima m.b.v. een hack Windows 11 installeren. Voor professioneel gebruik zou ik dat niet doen want er is geen garantie dat het bij een volgende feature update nog steeds werkt. Ik acht die kans niet groot, maar toch.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Dank voor alle suggesties.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik windows 10 naar windows 11 via een automatische update kan uitvoeren (via te forceren). Maar moet dus waarschijnlijk alles back-uppen en dan een schone nieuwe windows 11 installatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:02
Met de Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update.cmd (zie mijn vorige post) kun je het Windows Update mechanisme gebruiken om de feature update naar Windows 11 te maken.

Ik heb het heel vaak gebruikt om de Windows 11 Insider builds, die van het Feature Update proces maken, op niet ondersteunde hardware te installeren.

BIj de update naar Windows 11 maakt Windows een backup van je oude installatie in Windows Old map. Maak daarnaast voor alle zekerheid backups van je bestanden en voor jou belangrijke AppData mappen. Dan ben je klaar voor je upgrade naar Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
maxkranendijk schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:51:
Ik had eigenlijk gehoopt dat ik windows 10 naar windows 11 via een automatische update kan uitvoeren (via te forceren). Maar moet dus waarschijnlijk alles back-uppen en dan een schone nieuwe windows 11 installatie doen.
Automatisch zal je de upgrade naar Windows 11 niet krijgen, dat zul je zelf met wat hulpmiddelen moeten starten/forceren zoals aangegeven in de eerder genoemde topics.
Je Windows configuratie en gegevens blijven dan juist wel behouden, maar een backup maken van belangrijke gegevens is altijd verstandig.

Je kan het doen via het hier het bovenstaande script/batch commando:

Of via het server switch commando
The_Doman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:24:
Door je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies (25h2) zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware

Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation
[Afbeelding]
Of met behulp van de laatste Rufus versie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 23:19
maxkranendijk schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:51:
Dank voor alle suggesties.

ik heb vorig weekend 2 maal een 6th gen CPU system naar windows 11 geupgraded (geen clean install)

op volgende manier, zonder scripts van derden
1
registerkey aangepast, (ik weet niet of dat echt nodig is)
Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
Type: REG_DWORD
Value: 1

2
binnen windows 10 , de iso van 24H2 mounten
dan
via elevated prompt: setup.exe /Product Server /Compat IgnoreWarning /MigrateDrivers All

werkte zonder probleem! ssd was wel reeds GPT
Pagina: 1