Geen upgrade naar Windows 11 mogelijk door processor.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odicus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik draai nu Windows 10 en kan niet upgraden naar 11, omdat mijn processor niet ondersteund wordt.
Mijn systeem voldoet ruim aan alle eisen, maar de Intel Core i7-7700 CPU @ 3.60 GHz komt niet voor op het lijstje van ondersteunende processoren. Kan ik probleemloos nog een tijd vooruit met Windows 10? Of ga ik met 11 echt een stap vooruit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar twijfel je over, welke functies van Win11 vind je belangrijk?

Voor mezelf sprekend, ik ga gewoon door met Win10 waar Win11 niet wordt ondersteund. zoeken bij google naar 'windows 10 lifecycle' en ook [Windows 11] Ervaringen & Discussie laten zien dat dat tot tenminste 2025 ook ondersteund kan.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 12-11-2021 11:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Ja je kan nog een tijd door met Windows 10.
Deze word tot 2025 ondersteund dus krijg ook updates binnen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@F_J_K Ik kan me wel voorstellen dat als je mee wilt gaan dat de nieuwsgierigheid gewekt is. Dan is het lullig als je CPU nét niet ondersteund wordt. Praat ik voor mezelf dan vind ik Windows 11 een hele vooruitgang en vind ik het veel prettiger werken, maar dat ben ik. Zelf ben in nauwelijks issues tegen gekomen en het OS voelt voor mij als volwassen. Alles werkt en sommige dingen zijn zelfs sneller geworden.
Met Windows 10 had ik wel wat issues zoals hapering in het geluid bij zware belasting en sommige grafische glitches wat ik in Windows 11 niet meer gezien heb met dezelfde drivers. Ook bevroor het beeld voor een paar seconden bij het willen inzien van de notificatiebalk. Dit heb ik onder Windows 11 ook niet meer gezien. Ook het updaten gaat veel sneller en dan was mijn Windows 10 installatie zeker niet brak want dit heb ik altijd al gehad met Windows 10 en het OS stond er nog geen 3 maanden op. Er zijn (in mijn beleving) zeker veel dingen positief veranderd. Het is toch de toekomst en het werkt hier voorbeeldig. Mijn 2e laptop gaat dit weekend over naar Windows 11.
Beide zijn gaminglaptops en voldoen aan de specs. Ook als ik volgend jaar een nieuwe game-PC ga kopen zal die draaien op Windows 11.

Al met al geeft Windows 11 mij een hele positieve indruk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:43
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb een Xeon E5-1620 v4. Goed, de processor is ook alweer 5 jaartjes oud. Maar hij komt echt niks te kort hoor.

Wat ik me dan afvraag: Als ik nou aan alle eisen voldoe (dus ook TPM 2.0 etc) behalve aan de eis dat mijn processor niet op het lijstje staat, wat gebeurt er dan écht? Krijg ik dan echt geen updates op mijn systeem binnen? Of was dit een van die eisen die aanbevolen zijn maar waarbij zonder ook gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 20:27
Ik heb Windows 11 op een oude laptop uit 2013 met i7-4600u gezet. Deze laptop heeft tpm 1.2. Vooralsnog krijg ik gewoon updates binnen. Het draait ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door RedNas74 op 13-11-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xFeverr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:35:
... Krijg ik dan echt geen updates op mijn systeem binnen? ...
Lijkt me voor een tweaker nou niet echt een relevante vraag. Je computer is niet ineens onbruikbaar als hij geen updates meer krijgt. Dus als er een windows update mislukt, heb je alle tijd om een backup te maken en een OS te installeren wat wèl ondersteund wordt. Da's nou juist het thrill-seeking aspect wat de gemiddelde tweaker zoekt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:10
xFeverr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:35:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb een Xeon E5-1620 v4. Goed, de processor is ook alweer 5 jaartjes oud. Maar hij komt echt niks te kort hoor.

Wat ik me dan afvraag: Als ik nou aan alle eisen voldoe (dus ook TPM 2.0 etc) behalve aan de eis dat mijn processor niet op het lijstje staat, wat gebeurt er dan écht? Krijg ik dan echt geen updates op mijn systeem binnen? Of was dit een van die eisen die aanbevolen zijn maar waarbij zonder ook gewoon werkt?
Het zal gewoon werken, Ik draai Windows 11 op een 12 jaar oude AMD Phenom II zonder TPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 13:13
Ik heb ook een i7-7700, 4 jaar geleden gekocht en dus nu al hopeloos uitgerangeerd door microsoft.
Ik voel me dus ook heel heel erg belazerd.
Op mijn 3 jaar oude laptop zit nu win 11 en op een paar kleine uiterlijke dingen na zie ik geen verschil met win 10 in het gebruik dus ja je kunt zonder moeilijk doenerij gewoon over.
Wat ik echter wel wil weten is, dat als ik mijn pc systeem dwing om naar win 11 over te moeten gaan ( in ieder geval binnen de komende 3 jaar want daarna is win 10 finito) , of het dan nog gewoon fatsoenlijk blijft draaien en of het dan ook met de veiligheid ok zit. Dus is de veiligheid in ieder geval net zo goed als nu of beter? Zonder officiele goedkeuring van big brother microsoft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Paulus1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:36:
Ik heb ook een i7-7700, 4 jaar geleden gekocht en dus nu al hopeloos uitgerangeerd door microsoft.
Ik voel me dus ook heel heel erg belazerd.
Op mijn 3 jaar oude laptop zit nu win 11 en op een paar kleine uiterlijke dingen na zie ik geen verschil met win 10 in het gebruik dus ja je kunt zonder moeilijk doenerij gewoon over.
Wat ik echter wel wil weten is, dat als ik mijn pc systeem dwing om naar win 11 over te moeten gaan ( in ieder geval binnen de komende 3 jaar want daarna is win 10 finito) , of het dan nog gewoon fatsoenlijk blijft draaien en of het dan ook met de veiligheid ok zit. Dus is de veiligheid in ieder geval net zo goed als nu of beter? Zonder officiele goedkeuring van big brother microsoft?
EricJH schreef op zondag 14 november 2021 @ 05:54:
[...]
Het zal gewoon werken, Ik draai Windows 11 op een 12 jaar oude AMD Phenom II zonder TPM.
Je kunt gewoon om de CPU en TPM checks heen. Je levert qua veiligheid niets in als je naar Windows 11 gaat.Op ondersteunde hardware biedt 11 meer veiligheid.

Je moet die maatregelen vooral zien als manier om de nieuwe pc's die door OEM's geleverd worden naar een nieuwe hogere standaard te bewegen waardoor het Windows ecosysteem in de loop van de tijd veiliger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

EricJH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:21:
[...]

[...]
Je kunt gewoon om de CPU en TPM checks heen. Je levert qua veiligheid niets in als je naar Windows 11 gaat.Op ondersteunde hardware biedt 11 meer veiligheid.

Je moet die maatregelen vooral zien als manier om de nieuwe pc's die door OEM's geleverd worden naar een nieuwe hogere standaard te bewegen waardoor het Windows ecosysteem in de loop van de tijd veiliger wordt.
Maar let wel op dat Microsoft heeft gezegd dat ze niet garanderen systemen die niet officieel ondersteund worden nog te voorzien van updates.

De kans blijft aanwezig dat het spul echt uiterlijk 2025 de kliko in moet wat dat betreft.
Niet gepatchte Windows 11 is minder veilig dan volledig gepatchte Windows 10 uiteindelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 17:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nelizmastr schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:53:
[...]
De kans blijft aanwezig dat het spul echt uiterlijk 2025 de kliko in moet wat dat betreft.
Niet gepatchte Windows 11 is minder veilig dan volledig gepatchte Windows 10 uiteindelijk.
Microsoft kan/wil niet garanderen dat W11 werkt.
Dus, lekker W10 uitzingen totdat het niet meer ondersteund wordt en dan kiezen voor W11 of Linux.

Als W10 nu doet wat het moet doen en veilig is. Waarom zou je dan überhaupt upgraden?

Voor 99% van de gebruikers zal het niets uitmaken. Maar ik heb elke keer weer gezeik na een grote update, waarschijnlijk omdat ik veel oude programma's draai en heel veel waarde hecht aan het volledig correct functioneren van m'n computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Het is heel makkelijk om de cpu requirement te bypassen.

Zet dit in een .reg bestand en voer het uit:

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup]
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU"=dword:00000001

Hierna zal de installer niet meer blijven hangen op de cpu requirement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

MarkyB schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:35:
Het is heel makkelijk om de cpu requirement te bypassen.

Zet dit in een .reg bestand en voer het uit:

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup]
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU"=dword:00000001

Hierna zal de installer niet meer blijven hangen op de cpu requirement.
Maar dan nog. Je hebt een niet-ondersteunde configuratie. Stel dat ze in de toekomst voor updates een vereiste gaan inbouwen waar de niet-ondersteunde processoren niet aan voldoen, dan zit je zonder updates.
Dat moet je echt niet willen. Als je per se Win11 wilt en ook qua security niet wilt inleveren, upgrade dan je hardware of blijf bij Windows 10.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn htpc is ook niet compatible.. Net als nog enkele laptops... Nou tegen de tijd dat win10 echt niet meer kan zijn die laptops 11 jaar oud..

En de htpc hoeft toch alleen maar met de PMS te praten.. Dus kan ik hem verder al z'n internet toegang wel blokkeren..

(al denk ik dat tegen die tijd dat ding ook wel niet meer voldoet)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
nelizmastr schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:53:
[...]

Maar let wel op dat Microsoft heeft gezegd dat ze niet garanderen systemen die niet officieel ondersteund worden nog te voorzien van updates.
Tot zover worden die gewoon ondersteund. Als Microsoft zou besluiten te stoppen met de ondersteuning van systemen met oudere hardware dan zal ze dat bekend maken. Maar ik verwacht dat niet voor de eerst volgende update die voor najaar 2022 gepland staat. Als tweaker leef ik graag on the edge, :9 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
SMSfreakie schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:34:
Mijn htpc is ook niet compatible.. Net als nog enkele laptops... Nou tegen de tijd dat win10 echt niet meer kan zijn die laptops 11 jaar oud..
Wat maakt de leeftijd nou uit? Als het product het nog goed doet en snel genoeg is dan is er in principe niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Windows 11 werkt wel met de i7-7700. Ik heb een HP Z2 Mini G3 met een i7-7700 en een Quadro videokaart. Windows 11 Pro draait er top op. Er is namelijk een omweg om het toch te installeren. Moet je even Googelen. Is alweer een tijdje geleden voor mij. Updates werken ook gewoon. Installatiedatum was 10-10-2021 zie ik. Versie 21H2.

Volgens mij was het deze https://www.theverge.com/...ntel-amd-registry-regedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpflathead
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-12-2023
Hmm, interessant... Heb een Dell 8900 die helemaal voldoet behalve dat er een (uit m'n hoofd) 7e generatie i7 in zit... Had gechecked met WhyNotWin11...
Ik had besloten om tot 2025 op W10 te blijven...

[ Voor 8% gewijzigd door jpflathead op 01-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 378762 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:29:
Windows 11 werkt wel met de i7-7700. Ik heb een HP Z2 Mini G3 met een i7-7700 en een Quadro videokaart. Windows 11 Pro draait er top op. Er is namelijk een omweg om het toch te installeren. Moet je even Googelen. Is alweer een tijdje geleden voor mij. Updates werken ook gewoon. Installatiedatum was 10-10-2021 zie ik. Versie 21H2.

Volgens mij was het deze https://www.theverge.com/...ntel-amd-registry-regedit
Maarja, zoals ook al eerder aangegeven, je systeem is dan niet meer officieel ondersteund. Updates komen nu idd wel gewoon binnen, maar mocht er toch een keer een update komen die wel die een bepaalde processor vereist dan kun je niet meer updaten, of werkt je computer niet meer na die update.

Heb het zelf ook gedaan vanwege een te oude cpu, maar dan wel op mijn laptop die ik voor 'erbij' heb en waar niks belangrijks op draait. Mocht die het op een dag niet meer doen dan zet ik er wel weer windows 10 op.

Gebruik Windows 11 nu overigens een week of 2, maar ben tot nu toe nog niet zo onder de indruk van alle nieuwigheden. Als ik weer terugschakel naar mijn werklaptop met Windows 10 dan merk ik eigenlijk nergens verschil in.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 03-02-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik ben nogal gehecht aan het W7 style start menu.. en dat kan kon tijdens mijn test nog niet met 3th party tools aangepast worden :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Odicus schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:38:
Of ga ik met 11 echt een stap vooruit?
Een stap vooruit in wat?

Qua beveiliging zou ik niet voor Windows kiezen.
Als je gamed zie ik weinig voordelen om van 10 naar 11 te gaan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Inmiddels leven we eind in 2024 met oktober 2025 in zicht: einde support van Windows 10. Voor een particulier voor 30,- kan er dan nog 1 jaar support bijgekocht worden en dan is het klaar...

7 jaar oude laptop, voldoet aan alles, behalve... de CPU. 7e generatie Intel, Microsoft says NEIN.

In het begin van Windows 11 werd er nog gezegd 'ah joh nog lang support, de soep wordt niet zo heet gegeten...'. Jaren later, en nog steeds is het niet mogelijk.

Ik ga een poging doen om met de registry key truuk te upgraden naar Windows 11 :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Motrax schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:36:
Ik ga een poging doen om met de registry key truuk te upgraden naar Windows 11 :)
Zie ook deze topics:
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025
The_Doman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:24:
Door je bestaande Windows installatie upgraden via de server switch optie worden er helemaal geen checks gedaan.
Wel zal die specifieke mogelijkheid in latere Windows versies (25h2) zo te zien geblokkeerd gaan worden:
Ghacks: Microsoft blocks one way of installing Windows 11 on unsupported hardware

Ghacks.net: This single command bypasses Windows 11 hardware checks during installation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Je ziet ook stilaan dat MS bezig is met het meer en meer afdwingen van het voldoen aan de eisen, en het zou me niet verbazen als we over een jaar of maximaal 2 op een punt komen waarbij al die omwegen effectief niet meer werken omdat er functionaliteit is die vertrouwd op het aanwezig zijn van moderne instructiesets in de CPU.

Net zoals dat vele mensen nog altijd proberen om niet aan te melden met een Microsoft account en we ondertussen al enkele mensen gezien hebben die daardoor data zijn verloren omdat in de achtergrond Bitlocker is aangezet geweest en ze geen recovery keys hebben wanneer het misgaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tnx, uiteindelijk met de registry aanpassing + iso de upgrade doorgevoerd. Nu een paar dagen later, werkt prima. De laptop lijkt zelfs iets sneller te draaien.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:48:
Je ziet ook stilaan dat MS bezig is met het meer en meer afdwingen van het voldoen aan de eisen, en het zou me niet verbazen als we over een jaar of maximaal 2 op een punt komen waarbij al die omwegen effectief niet meer werken omdat er functionaliteit is die vertrouwd op het aanwezig zijn van moderne instructiesets in de CPU.

Net zoals dat vele mensen nog altijd proberen om niet aan te melden met een Microsoft account en we ondertussen al enkele mensen gezien hebben die daardoor data zijn verloren omdat in de achtergrond Bitlocker is aangezet geweest en ze geen recovery keys hebben wanneer het misgaat.
Ja ik heb er ook een hard hoofd in. Er komt een keer een update of een grote update die echt de boel tegenhoud.

In mijn geval, het gaat om een laptop van 7 jaar oud, het werkt an sich, maar mijn vrouw werkt veel met de Albelli software en die is baggertraag op deze laptop. Ik vraag mij af of de Albelli software sneller draait op een moderne laptop, maar het is een poging waard.

Kortom, volgend jaar rond Black Friday of Back to School eens kijken wat de aanbiedingen zijn. Lastige is dat er een 1x 128 GB SSD + 1x 1 TB HDD in zit. En die 1 TB zit wel aardig vol... Maar goed daar heb ik nog een jaartje voor om uit te zoeken :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Er bestaan vandaag grotere SSDs en die zijn niet noodzakelijk onbetaalbaar. Wat dan vaak ook kan helpen is net om een laptop te kopen met de kleinste SSD en zelf een upgrade te doen naar een grotere. Dat kan soms goedkoper zijn en is zeker het bekijken waard.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-indoboy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03 16:11
Krijg nadat onze desktop even wat langere tijd uit heeft gestaan het bericht dat de windows 11 niet meer ondersteunt wordt. Het gaat om een oude computer van mijn werk die destijds getruced naar windows 11 is gezet. TPM en processor voldoen allebei niet en de laatste windows 11 versie wordt er hierdoor niet automatisch opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODEhJdDwo5aEwaRzT7nrwzVWfC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mv71Mco2zfBWdgh9J2KwpPVi.png?f=user_large

Dacht dat ik met deze computer die als backup en wat sketchup werk voor werkzaamheden aan ons eigen huis nog wel even zou voldoen maar moet denk ik toch op zoek naar een nieuwe pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:16

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

d-indoboy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
Krijg nadat onze desktop even wat langere tijd uit heeft gestaan het bericht dat de windows 11 niet meer ondersteunt wordt. Het gaat om een oude computer van mijn werk die destijds getruced naar windows 11 is gezet. TPM en processor voldoen allebei niet en de laatste windows 11 versie wordt er hierdoor niet automatisch opgezet.

[Afbeelding]

Dacht dat ik met deze computer die als backup en wat sketchup werk voor werkzaamheden aan ons eigen huis nog wel even zou voldoen maar moet denk ik toch op zoek naar een nieuwe pc
Zoek even op het forum, er zijn diverse topics over hoe je toch kan updaten.

Deze bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 02-01-2025 22:03 . Reden: Typo en link. ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-indoboy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-03 16:11
m-vw schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Zoek even op het forum, er zijn diverse topics over hoe je toch kan updaten.

Deze bijvoorbeeld.
Dank voor de link en reminder om het toch maar gewoon te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 13:11
Motrax schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:36:
[...]
Tnx, uiteindelijk met de registry aanpassing + iso de upgrade doorgevoerd. Nu een paar dagen later, werkt prima. De laptop lijkt zelfs iets sneller te draaien.

[...]
Ja ik heb er ook een hard hoofd in. Er komt een keer een update of een grote update die echt de boel tegenhoud.

In mijn geval, het gaat om een laptop van 7 jaar oud, het werkt an sich, maar mijn vrouw werkt veel met de Albelli software en die is baggertraag op deze laptop. Ik vraag mij af of de Albelli software sneller draait op een moderne laptop, maar het is een poging waard.

Kortom, volgend jaar rond Black Friday of Back to School eens kijken wat de aanbiedingen zijn. Lastige is dat er een 1x 128 GB SSD + 1x 1 TB HDD in zit. En die 1 TB zit wel aardig vol... Maar goed daar heb ik nog een jaartje voor om uit te zoeken :)
Ja deze kans zit er wel in echter dan moet je deze handmatig updaten of Windows 11 helemaal opnieuw installeren met nieuwe updates, niet iedereen is daar even handig in, maar Microsoft zal het gebruikers niet makkelijk maken in de hoop dat ze toch een nieuwe PC gaan kopen, het zal een kat en muis spel worden ook al geeft Microsoft om hun website zelf een beschrijving hoe je systeemeisen voor Windows 11 kunt omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 13:00
Odicus schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:38:
Ik draai nu Windows 10 en kan niet upgraden naar 11, omdat mijn processor niet ondersteund wordt.
Zoals anderen hier al aangaven: je kunt wel upgraden naar Windows 11, maar dat moet met een trucje.
Welk trucje je het beste kiest hangt af van het build nummer van Windows 11 die je wilt installeren. Hier zijn op Youtube meerdere video's over.

Nadat je Windows 11 build [...nummer zoveel...] geforceerd hebt geïnstalleerd krijg je alleen beveiligingsupdates voor die build. Zodra Microsoft een nieuwe build van Windows 11 heeft uitgerold, krijg je die niet automatisch binnen via Windows update. Je kunt nog wel updates voor Windows Defender binnen krijgen, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op.

Wil je vervolgens upgraden naar de nieuwste Windows 11 build, dan vereist dat ook weer handwerk en moet je een ander trucje toepassen, want Microsoft wil zoveel mogelijk beletten dat gebruikers Windows 11 op officieel niet ondersteunde hardware gebruiken. Zie hiervoor ook weer allerlei handige guides op Youtube en diverse websites. Ik heb bijvoorbeeld een tekst guide op Neowin gevonden die simpel en perfect werkte.

Prestatie problemen ga je niet merken, zoals anderen hier ook al aangeven.

Of Windows 11 ten opzichte van zijn voorganger ook echt een vooruitgang is hangt af van waar je zelf op let en wat je zelf belangrijk vind. Persoonlijk dus. Ik vind de standaard instellingen voor de taakbalk en startknop bijvoorbeeld geen vooruitgang, maar dat is allemaal makkelijk aanpasbaar, dus niet erg.

Zelf ben ik nu over naar Linux Mint, maar als er geen Linux bestaan zou hebben zou ik dat geen ramp gevonden hebben. Windows 11 is een prima OS.
Pagina: 1