Zoals anderen hier al aangaven: je kunt wel upgraden naar Windows 11, maar dat moet met een trucje.
Welk trucje je het beste kiest hangt af van het build nummer van Windows 11 die je wilt installeren. Hier zijn op Youtube meerdere video's over.
Nadat je Windows 11 build [...nummer zoveel...] geforceerd hebt geïnstalleerd krijg je alleen beveiligingsupdates voor die build. Zodra Microsoft een nieuwe build van Windows 11 heeft uitgerold, krijg je die niet automatisch binnen via Windows update. Je kunt nog wel updates voor Windows Defender binnen krijgen, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op.
Wil je vervolgens upgraden naar de nieuwste Windows 11 build, dan vereist dat ook weer handwerk en moet je een ander trucje toepassen, want Microsoft wil zoveel mogelijk beletten dat gebruikers Windows 11 op officieel niet ondersteunde hardware gebruiken. Zie hiervoor ook weer allerlei handige guides op Youtube en diverse websites. Ik heb bijvoorbeeld een tekst guide op Neowin gevonden die simpel en perfect werkte.
Prestatie problemen ga je niet merken, zoals anderen hier ook al aangeven.
Of Windows 11 ten opzichte van zijn voorganger ook echt een vooruitgang is hangt af van waar je zelf op let en wat je zelf belangrijk vind. Persoonlijk dus. Ik vind de standaard instellingen voor de taakbalk en startknop bijvoorbeeld geen vooruitgang, maar dat is allemaal makkelijk aanpasbaar, dus niet erg.
Zelf ben ik nu over naar Linux Mint, maar als er geen Linux bestaan zou hebben zou ik dat geen ramp gevonden hebben. Windows 11 is een prima OS.