Limbids schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Ja, wanneer je de gemiddelde snelheid drastisch naar beneden haalt, zeg 50-60 km/u "sunday driving", dan ga je zeker 600+ halen. Een gemiddelde rit binnen/buiten bebouwde kom en snelweg, ga je dat sowieso niet halen. Daarnaast telt voor de meeste mensen - denk ik - range op de snelweg en dat gaat zeker geen 600+ zijn

Ik ben het met je eens dat het bereik met normaal gebruik een stuk lager zal liggen, maar het is zeker niet onmogelijk. Ik denk zelfs dat de LR die 600km wel haalt als je netjes constant 100km/u rijdt onder gunstige omstandigheden. Ik zal even rekenen:
Tijdens zijn range test met de 75kWh core/business haalde Bjorn 14,5kWh/100km bij 90km/u en 19,3kWh/100km bij 120km/u.
Voor de LR betekent dit een bereik van ~690km bij 90km/u en ~518km bij 120km/u.
Luchtweerstand neemt exponentieel toe bij lineaire snelheidstoename. We kunnen dit benaderen met: Verbruik(snelheid) = ConstanteWeerstand + LuchtweerstandsCoëfficiënt * snelheid^2
Eventjes rekenen en dan kom je op een (geschat) verbruik van 15,4kWh/100km bij 100km/u. Dit zou de LR een bereik geven van 649km. Dit is natuurlijk een schatting, maar de realiteit zal niet enorm verschillen, ergens tussen 640km en 660km. Dat is meer dan 600km

.
Grote maar: het is in de praktijk haalbaar, maar vrijwel niemand gaat dat echt halen. Sowieso rijdt niemand van 100% naar 0%, en ook vrijwel niemand rijdt 650km onafgebroken constant 100km/u. Maar toch leuk om te weten dat als je echt wil, de auto heel ver komt.