En de review van InstaAutoVlog ook:
is everything cool?
Hij is behoorlijk kritisch, met name software. Herkenbaar voor degenen die deze auto al rijden?FREAKJAM schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:43:
[YouTube: 800km in de Zeekr 7GT | Softwarematig ellendig, maar toch begeerlijk]
Sommige punten die hij aanhaalt kunnen beter, maar zo dramatisch is het nou ook weer niet. Het zit hem met name in ACC/LCC Functies wat beter moet. Houd je van zelf rijden dan heb je echt een prima auto. Ik ben er iig heel blij mee en heb weinig op/aan te merken.epicbeardman schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Hij is behoorlijk kritisch, met name software. Herkenbaar voor degenen die deze auto al rijden?
Zo heeft elke auto wel iets qua software. Mijn vorige Mustang Mach-E was ook niet perfect.
De perfecte auto bestaat in mijn ogen niet.
Ik vind die betreffende reviewer sowieso wel vaak vrij zeurderig. Zo had hij ook vrij veel feedback op de Kia EV5 terwijl veel andere reviewers daar nagenoeg unaniem enorm enthousiast over waren.
In maart 2027 komt mijn 7GT, ik heb nog geen ADAS systemen nu dus ik mis het vast ook niet 😂
In maart 2027 komt mijn 7GT, ik heb nog geen ADAS systemen nu dus ik mis het vast ook niet 😂
De software kan zeker een goede update gebruiken - maar goed, dat is wat je tegenwoordig kan verwachten van een nieuw model, zeker van een relatief nieuw merk op de markt.
Paar dingen die ik zo in het dagelijks gebruik zie gebeuren,
Zoals iemand tegen me zei, zijn die punten nou echt show stoppers? Of gewoon "inconveniences". Voor mij het laatste en die neem ik dan maar op de koop toe :-)
Paar dingen die ik zo in het dagelijks gebruik zie gebeuren,
- De navigatie geeft uit zichzelf snellere alternatieven, maar denkt dat je op de laatste 10 minuten van je rit een uur tijdswinst kan halen (bug, lijkt te rekenen vanaf je vertrekpunt in plaats van actuele positie)
- Diverse instellingen zijn niet sticky. Zo gaat het regeneratieve remmen om de zoveel tijd vanzelf van "strong" naar "standard" bij mij. De rij instelling (eco, comfort, etc.) reset iedere nieuwe rit.
- CarPlay met m'n iPhone start soms niet vanzelf, dan even naar het "Connectivity" menu gaan het het airplay icoontje aantikken.
- Als m'n telefoon unlocked is als ik 'm op de charge pad legt gaat mn wallet open en springt 'ie op de Zeekr digital key en blijft daar op staan (geen auto lock dus). Als de telefoon locked is gaat 'ie gewoon opladen zoals verwacht.
- De airco springt soms spontaan uit "sync" stand tussen links en rechts. Ben nog aan het puzzelen hoe het komt maar lijkt vooral te gebeuren als je 'm keer op MAX zet en daar weer uit haalt.
- Niet echt een bug maar ik ervaar het missen van dashcam functionaliteit echt als een gemis. Als ze iets toevoegen dan please dat.
- Niet echt een bug of iets, maar de telefoon app is nog wat beperkt. Zo kun je wel de achterklep open en dicht doen, maar niet de deuren. En je hebt geen inzicht in de pet mode (geen activeren / deactiveren of inzicht in de status).
- Ik heb opgegeven alle piepjes en geluidjes te willen begrijpen. Er is een instelling om er minder te hebben, dat scheelt. Maar een betere afstandswaarschuwing van het "forward collission system" is nou juist weer wat ik wel zou kunnen waarderen. Meer dan een piepje en een "keep safe distance" in het scherm is het niet. M'n Tesla schreeuwde het uit als ik te dicht op mn voorligger kwam en gaf altijd goede waarschuwingen. Bij een voetganger of fietser een paar keer een goede ingreep van de software gehad. Nog niets van gemerkt dat de 7GT dit überhaupt kan. Dus al een paar keer bijna ergens op gezeten omdat ik zo gewend ben dat m'n auto me wel waarschuwt.
- Pet mode kun je alleen in de auto aanzetten en alleen als je 25% of meer charge hebt. Echt bizarre default. Tesla kun je tot 20% in de auto activeren, in de app tot 10% geloof ik. En op een paar procent ben jij echt een uur in de supermarkt. Hopelijk passen ze dat aan.
- Strong regeneratief remmen vind ik nog vrij slap, ik moet continue zelf bij remmen.
Zoals iemand tegen me zei, zijn die punten nou echt show stoppers? Of gewoon "inconveniences". Voor mij het laatste en die neem ik dan maar op de koop toe :-)
Ja idem. Hij zit telkens in een auto om vervolgens non-stop te mopperen, met in mijn ogen (oren) maar vreemde intonatie en op een toontje alsof hem persoonlijk leed is aangedaan. Kan er eigenlijk maar moeilijk naar kijken.Nedje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:25:
Ik vind die betreffende reviewer sowieso wel vaak vrij zeurderig. Zo had hij ook vrij veel feedback op de Kia EV5 terwijl veel andere reviewers daar nagenoeg unaniem enorm enthousiast over waren.
Wat betreft alle kritiek die hij heeft, is mijn ervaring (opgedaan tijdens een proefrit) heel anders. Vind zijn kritiek dan ook niet helemaal terecht en of iemand gelukkig zal worden in een 7GT zal grotendeels afhangen van de persoonlijke voorkeuren: ik zal bijvoorbeeld de LCC maar sporadisch gebruiken en zet ook in mijn huidige EV de one pedal driving standaard uit. Verder lijkt het mij op sommige punten een kwestie van instellingen (audio) en gewenning (elektrische deuren).
[ Voor 11% gewijzigd door NimmaRoc op 21-07-2026 21:12 ]
Zo, die is echt héél kritisch! Ook verrast op zijn kritiek over het audiosysteem.FREAKJAM schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:43:
[YouTube: 800km in de Zeekr 7GT | Softwarematig ellendig, maar toch begeerlijk]
Ja, die opmerking over die bestek-lade was ook precies de reden om hierboven te reageren!Tamboerijn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:15:
[...]
Zo, die is echt héél kritisch! Ook verrast op zijn kritiek over het audiosysteem.
Die opmerking over die bestek-lade deed mij beseffen dat deze reviewer echt geen flauw benul heeft waarover hij het heeft (of hij gewoonweg niet in staat is de instellingen goed te zetten, wat je van zo'n 'kenner' denk ik wel mag verwachten). Een andere reviewer uit Noorwegen begrijpt het kennelijk beter en die noemde - als ik mij niet vergis - de audio 'subliem' en zelfs beter dan die van Dynaudio in de Xpeng G9.
[ Voor 10% gewijzigd door NimmaRoc op 21-07-2026 22:05 ]
Pfoe, ik heb em net helemaal gekeken. Op dit tijdstip klaagt hij over de veiligheidsystemen, uiteraard ben ik er niet bij geweest maar het klinkt alsof hij dicht op zijn voorgangers zit en daarna klaagt dat de veiligheidssystemen ingrijpen..
Het zal ongetwijfeld allemaal niet perfect gewerkt hebben, maar dit strookt totaal niet met mijn twee proefritten.
Het zal ongetwijfeld allemaal niet perfect gewerkt hebben, maar dit strookt totaal niet met mijn twee proefritten.
bij deze is uw EV rijbewijs ingevorderd......NimmaRoc schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:06:
[...]
.... en zet ook in mijn huidige EV de one pedal driving standaard uit.
kun je er niet aan wennen of wat is t. want is meest relaxte rijden wat er is als het goed werkt....
Haha, nou het begon vier jaar geleden ermee dat vrouw en kinderen er wagenziek van werden, dus ben gewend gebleven aan oldschool rijden door te anticiperen en te remmen. En dat remmen gaat uiteraard wel grotendeels op de elektromotor, niet op de remschijven. Voor regeneratie maakt het dus weinig uit.Tvdl2000 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:11:
[...]
bij deze is uw EV rijbewijs ingevorderd......
kun je er niet aan wennen of wat is t. want is meest relaxte rijden wat er is als het goed werkt....
Mag ik het EV rijbewijs nu terug?
er is legio aan ev's welke als je OPD uit zet hij dan ook niet regeneratief remt. 7gt doet eerst wel de regeneratie aanspreken. dus voor nu is het je vergeven en mag je hem terug hebbenNimmaRoc schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:19:
[...]
Haha, nou het begon vier jaar geleden ermee dat vrouw en kinderen er wagenziek van werden, dus ben gewend gebleven aan oldschool rijden door te anticiperen en te remmen. En dat remmen gaat uiteraard wel grotendeels op de elektromotor, niet op de remschijven. Voor regeneratie maakt het dus weinig uit.
Mag ik het EV rijbewijs nu terug?
p.s. maat van me wordt ook meestal beetje wagenziek maar dat is ongeacht wat voor auto en bestuurder.... dus ipv daar mee te kloten laat ik hem gewoon rijden. kun je ook met de vrouw doen.... tenzij je zelf ook wagenziek wordt, dan wordt het lastig.
Fijn, want dat rijbewijs ga ik de komende weken nog hard nodig hebben voor vakantie naar Italië. En rijd zelf overigens te graag (en vaak alleen) om vrouw te laten rijden, en zij rijdt ook zonder one pedal. Met one pedal driving uit of heel laag is er nog maar weinig autoziekte, dus dit werkt prima zo. Gaan zien hoe dat bij de 7GT uitpakt.Tvdl2000 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:27:
[...]
er is legio aan ev's welke als je OPD uit zet hij dan ook niet regeneratief remt. 7gt doet eerst wel de regeneratie aanspreken. dus voor nu is het je vergeven en mag je hem terug hebben![]()
p.s. maat van me wordt ook meestal beetje wagenziek maar dat is ongeacht wat voor auto en bestuurder.... dus ipv daar mee te kloten laat ik hem gewoon rijden. kun je ook met de vrouw doen.... tenzij je zelf ook wagenziek wordt, dan wordt het lastig.
Dat weten we overigens begin september: vandaag gehoord dat ik mijn AWD Privilage (zwart) dan in ontvangst mag nemen
Iemand al een foto of filmpje gespot van de 7GT in de kleur forest green? Toch wel benieuwd hoe dat eruit ziet op specifiek dit model.
[ Voor 9% gewijzigd door FREAKJAM op 21-07-2026 22:55 ]
is everything cool?