BrbZrk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:54:
[...]
Uiteraard is dat bedoeld voor de telecam. Er staat ook bij dat voor de main cam een nieuwe sensor gebruikt gaat worden en dat zal echt niet de huidige ten onder doen. Die is trouwens al 1/1.4 groot. Plus is een dual layer sensor.
Hardware zoals de Vivo zul je nooit zien. Dan moet je een Vivo halen ☺️
Maar de camera's gaan echt wel vooruit dit jaar (behalve de ultra wide want die is al de beste in de industrie)
Ik hoop het heel erg!
Dan nog....een telecam van 1/2"-1/3" is eigenlijk ook (vind ik) niet meer echt van deze tijd. Die van de Find X9 Pro is 1/1.56". Je kunt met software zoveel mogelijk eruit halen, wat prima is natuurlijk. Maar uiteindelijk kan niks op tegen hardwarematige vergroting.
Ik snap dat Sony de grote sensoren in eerste instantie niet voor hunzelf gebruiken, maar zij leggen met de Xperia lijn meer de nadruk op de rest van de functionaliteiten zoals autofocus, bursten en tracking, onder het mom van "liever snellere readout dan 200MP bestanden". Ze kiezen dus blijkbaar liever voor sensoren die passen bij hun manier van postprocessing en beter afgestemd zijn op die functionaliteiten die ik net noemde, dan sensoren met een groter oppervlak. En ze zullen vast en zeker veel geld vangen van Oppo en vivo voor die grote sensoren, want ze spelen nou eenmaal een rol als leverancier voor concurrenten.....bla bla bla.....Dus ja ik snap het wel....maar tegelijk ook niet. Het is een keuze....en die keuze snap ik gewoon niet zo goed; ze weten ook dat hun eigen Xperia's niet supergoed lopen, maar je betaalt wél premium flagship prijzen....
Het is wel een heul niche groepje dat autofocus/tracking/burst etc voorrang geeft op de scherpte, IQ, DR etc.
Maar ja, genoeg gerant; ik hoop in ieder geval van harte met iedereen mee dat de VIII beter wordt op álle vlakken (ook prijs).
EDIT: ik heb voor de grap eens aan ChatGPT gevraagd wat Sony's filosofie nou precies is op gebied van het kiezen van camerasensoren:
| Eigenschap | LYTIA | Exmor T | ISOCELL |
| ---------------- | -------- | ------------ | ------------ |
| Filosofie------| balans | pure beeldkwaliteit | maximale specs |
| Megapixels-- | hoog | laag–middel | extreem hoog |
| Low light------| goed | beste | oké |
| Natural look--| goed | zeer goed | soms overprocessed |
| Video----------| sterk | topklasse | wisselend |
| Marketing----| sterk | zwak (nerdy) | heel sterk |
- LYTIA = “premium allround sensor voor iedereen”
- Exmor T = “pro camera tech in een telefoon”
- ISOCELL = “marketing + extreme detail”
Sony bouwt Xperia met dezelfde filosofie als hun Alpha-camera’s. Dat betekent:
- minder sharpening
- minder HDR “fake look”
- meer controle voor de gebruiker
Terwijl Samsung/Chinese merken een foto meteen “Instagram-ready” maken.
Aldus ChatGPT....
[
Voor 21% gewijzigd door
Deathchant op 18-04-2026 19:59
]