• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:01
Nieuw jaar, nieuwe telefoons, nieuw topic! De 1 VIII is al aangekondigd, de 10 VIII volgt waarschijnlijk later dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuYtwqZjfv_retlajhRomYPEQXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Nb4SaBtm7kMrr9KSDFolmcp.webp?f=fotoalbum_large

Sony Xperia 1 VIII
- NL: https://www.sony.nl/smartphones/products/xperia-1m8
- BE: https://www.sony.be/nl/smartphones/products/xperia-1m8

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:47

DDX

Beetje voorbarig om de 10 VIII al tevermelden ?
Misschien komt die helemaal niet of komt er weer een 5....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:01
@DDX komt eraan, XQ-GH44. Geen andere telefoons dit jaar. 1 VIII is XQ-GE54.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:37
Zou die gouden 1TB 16GB RAM variant echt veel verschil uitmaken? Meer RAM is nooit slecht, maar ik vraag me af hoe nodig het is bij Android.

• r_ketting
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:45
Ik vind €500 voor 4GB RAM wel erg veel, want dat is wat het effectief is denk ik. Het verschil in extra opslag kun je met een sd-kaart prima oplossen. Ik ben gewoon voor de normale gegaan. Verwacht niet dat het een probleem wordt, ik merk nu op mij 1VI er ook niets van dat ik 12GB RAM heb (in de negatieve zin dan) Die 1TB heb ik ook niet nodig, mijn 256GB sd-kaart is nu ook maar voor 23GB gevuld.

En van het goud moet je ook houden ;)

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb net een Xperia 1 VI relatief goedkoop kunnen kopen. Wilde al een tijdje de Xperia lijn uitproberen, juist vanwege de tegenwoordig unieke Sony dingen zoals 3,5mm poort, microSD support, fingerprint scanner aan de zijkant etc.

Bevalt super goed tot dusver. Camera's zijn niet topklasse maar de ervaring met Eye AF en de pro mode is wel erg fijn.

Dus nu toch aan het twijfelen of ik gelijk door ga met de 1 VIII... Headset meepakken en desnoods verkopen. Samsung eruit. Enigzins betaalbare switch naar Sony dan :+.

• VincentvdBergh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01
Heb uiteindelijk net de pre-order geplaatst.

Mijn Asus ZenFone beveiligingsupdates stoppen binnenkort een ik zie ze al onregelmatig binnenkomen.

De nieuwe telefoon van Sony heb ik vooral gekozen vanwege E-sim, een geheugenkaart slot en een audio jack die je nagenoeg nergens kan vinden.

De 4 Gigabyte extra RAM is mij geen €500 waard dus gewoon voor de standaard uitvoering gegaan (in de rode kleur).

Hopelijk ga ik er weer jarenlang plezier van hebben en kan ik dan tegen 2032 wederom een mooie telefoon uitzoeken.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:41
Ben ook gezicht en had net zoiets als Vincent hierboven: dit ding kan weer jaren en jaren mee. Heb de rode variant besteld in een bundel met de witte headset en een rood hoesje. Via een random kortingswebsite vond ik wonderbaarlijk genoeg een kortingscode die nog werkte ook, scheelde 5% op het totaal. Nu een maandje wachten op het ding. Mocht je de code willen hebben, stuur me even een DM, zou voor iedereen moeten werken.

Edit: hier de code, heb ik gewoon via Google zoeken op "Sony coupon code" gevonden, geen enkele garantie of en zo ja vpor hoe lang hij nog werkt:
spoiler:
25WELCOME5
Van wat ik nu begrijp hebben ze het proces voor de "gratis" headset wel weer een stuk eenvoudiger gemaakt, als in ik ga er vanuit dat ik hem gewoon meteen krijg. In het verleden moest je nog een aanmelding doen, foto maken van de bon en hem IMEI nummer en wat niet allemaal, dat weer insturen en dan kreeg je weken later pas de headset toegestuurd (als de aanvraag niet eerst een keer werd afgekeurd omdat de foto's niet duidelijk genoeg waren...).

En ja, het is een smak geld, maar de Sony telefoons blijven toch bepaalde aspecten hebben die ik veel fijner vind dan bij andere merken, of ze hebben dingen wat bij anderen totaal ontbreekt. De 3.5mm headset plug gebruik ik nog bijna dagelijks, ik zou niet zonder de 2-stage cameraknop kunnen voor het maken van foto's en de algehele software ervaring is nog altijd dikke prima. Heb vanuit het werk eerst een iPhone gehad en nu een of ander Samsung ding, maar beiden vind ik maar niets. Met name de Samsung software, hoe ze alles net iets anders doen dan anderen (lees: stock Android en afgeleiden daarvan) is mateloos frustrerend. En ja, dan zou ik een S26 Ultra kunnen halen en wat geld besparen, maar dan erger ik mij dag in dag uit eraan. Of ik betaal iets meer voor deze Sony en heb jarenlang plezier. Wellicht dat ik de headset nog verkoop, heb nog genoeg goede headsets liggen, dan scheelt het onder de streep al bijna niets meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-05-2026 16:25 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• eindgebruiker
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 13:33
Welbeschouwd is de VIII in de preorder goedkoper dan de VII. Bij de VII kreeg je een gratis XM5, nu krijg je een gratis XM6.

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:30
Ook gepreordered. De zwarte met cover en de XM6 in ears. Ben benieuwd. Ik ga de supermacro wel missen maargoed.

De VII is op de verkoop gegaan alvast. Mocht de VIII tegenvallen gaat die weg 😄

[ Voor 27% gewijzigd door BrbZrk op 20-05-2026 20:37 ]

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:20
Kijk ook uit naar dit toestel maar ik wacht nog even of het te koop komt via de Nederlandse Amazon. Op de Duitse is die al, zijn er tweakers hier die uit ervaring weten of die ook op de NL Amazon uiteindelijk komt?

Mmm. Wellicht interessant om het via https://www.cashbackxl.nl/webshops/amazon te doen. Even een nieuw account aanmaken. Heb de voorwaarden nog niet gelezen maar eerste aankoop is 15% cashback, mocht dat niet werken is het voor mobiele telefoons alsnog 4,5% cashback en via Wissel.nl kan je tegen 6% korting Amazon cadeaubonnen kopen :+ . Scheelt toch weer!

• r_ketting
Pukson schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:56:
Kijk ook uit naar dit toestel maar ik wacht nog even of het te koop komt via de Nederlandse Amazon. Op de Duitse is die al, zijn er tweakers hier die uit ervaring weten of die ook op de NL Amazon uiteindelijk komt?

Mmm. Wellicht interessant om het via https://www.cashbackxl.nl/webshops/amazon te doen. Even een nieuw account aanmaken. Heb de voorwaarden nog niet gelezen maar eerste aankoop is 15% cashback, mocht dat niet werken is het voor mobiele telefoons alsnog 4,5% cashback en via Wissel.nl kan je tegen 6% korting Amazon cadeaubonnen kopen :+ . Scheelt toch weer!
Anders kun je het ook nog via Klarna doen. Als je via de app bestelt en betaalt met Klarna krijg je 6,5% cashback. Krijg je na 90 dagen na bestelling.

Je kan ook nog kiezen voor betaling in 3 maanden. Scheelt ook nog een beetje rente van de bank ;)

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:20
r_ketting schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Anders kun je het ook nog via Klarna doen. Als je via de app bestelt en betaalt met Klarna krijg je 6,5% cashback. Krijg je na 90 dagen na bestelling.

Je kan ook nog kiezen voor betaling in 3 maanden. Scheelt ook nog een beetje rente van de bank ;)
Ah dat wist ik niet dat via Klarna er 6,5% cashback actie is, dat icm met de 5% coupon is toch leuke korting.

• BrbZrk
Ik heb deze fotos en links eigenlijk bij de VII topic gepost. Wou ik hier ook doen.. het is een functionaliteit (telemacro) wat de VIII niet gaat hebben. Ik weet dat niet iedereen insecten en micro beestjes filmt zoals mij.. maartoch. Sony doet dit wel vaker. De functies stapelen zich met de jaren niet op zoals bij andere merken. Maar de telefoons lijken periodes van bepaalde marketing dingen te hebben, gimmicks als je wil. Na een tijdje ditchen ze het en komen ze met iets nieuws.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr85hyF-aOV1H9xGlkZ2JUE0WBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVgSgl9fEYNbFUVUhgHKIaTp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDgIZUsF1YudtWaiDWNVdFWhWUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9skLa2alwLKgNn1uYmLtxATT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnCiq-Ec7vDYp4PgYQAxciXWPME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYVLVTnZBeOzAXeP1itv9pGT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcVNd2pyahiXxAlz5InbqYgFhjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODALJa1X4N64Tpe3HEfNcpai.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3ZiBqp5Qr2lp36ED0ZujVdF4-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfU3oyTfOc93UvVAVA7uU97a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-t5P5d1L8sRmFdwLPWxQhqEklc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHYpksNUE3UBNZnG0UgFTGxI.jpg?f=fotoalbum_tile
YouTube: Sony Xperia 1 VII telemacro(6) Libelle Platbuik

YouTube: Sony Xperia 1 VII telemacro(6) Libelle Platbuik(1)

YouTube: Sony Xperia 1 VII telemacro(6) Libelle Platbuik(2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM264zuKpYTe-8MGmQYfdwmpTq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fNH5R0QTWjPgLoMJwIsdh4J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrXDfXrQHTuu4WTBchqZVDOG5kY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbc5QcG7ndMu36T6nlpgG5G5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeu3mMXwlkmykJhmiy7LE7aZOh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnBg30BEDM3cLswjRaGhywr7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZsYvh310ddKUQ70ddYpPODmLdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU9LVcYdHMNXsjlRJxaMJE1L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dwfAXJDqj9Ob8Aykqhq-BBNdTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twp4rLGi5k8f0zeIozZDPhiz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWdjyNVr19GmTf4pTUBPa-MwTPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uidMJcaq3YJHHKdu9GWNsDfB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door BrbZrk op 23-05-2026 20:47 ]

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
De rode versie is niet meer leverbaar (in ieder geval NL en DE).

Hopelijk komt deze weer snel in voorraad voor de mensen die het nog willen halen.

Update: het lijkt weer op voorraad te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door avec_style op 23-05-2026 22:27 ]

• Propane
  • Niet online
Pukson schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:30:
[...]

Ah dat wist ik niet dat via Klarna er 6,5% cashback actie is, dat icm met de 5% coupon is toch leuke korting.
Check nog even of je voordeel bij je credit card hebt (als je een credit card hebt natuurlijk). Ik krijg met mijn ABN ICS bijvoorbeeld 10% korting in de Sony shop. Ontloopt de combo Klarna+5% coupon niet zoveel. En niet 90 dagen wachten op je cashback.

• r_ketting
Ik heb zojuist een bericht van Sony ontvangen dat mijn bestelling is verzonden. Wordt bezorgd door DPD.

Staat alleen nog geen datum bij. Zou de bestelling dan voor de 19e komen? Lijkt me sterk, maar dan vind ik deze mail wel erg van te voren.

Even afwachten dus :)

• Propane
  • Niet online
Die van mij staat op verzending vanaf 26 juni. Heb hem wel iets later gekocht denk ik, eind mei. Dus zal ook wel bij een latere batch zitten dan.

• Moi_in_actie
Zo, de buit is binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfuvdqj2xLD6lvo9HTa617l-MRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYYXmdHS4pUEEmqwEFrzhmNS.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvankelijk was de prognose dat ie op zn vroegst de 19e geleverd zou worden, werd dus een paar daagjes eerder. Vanavond maar eens beginnen aan het hele proces van alles overzetten en het ding in gebruik nemen. To be continued...

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Vince_1319
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:37
voor de geintereseerde :

ik vind dit een goede youtuber ,kijk graag naar zijn videos :9 :*)

YouTube: Sony Xperia 1 VIII Review | Most Punk Flagship Phone?

• r_ketting
Moi_in_actie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:05:
Zo, de buit is binnen:

[Afbeelding]

Aanvankelijk was de prognose dat ie op zn vroegst de 19e geleverd zou worden, werd dus een paar daagjes eerder. Vanavond maar eens beginnen aan het hele proces van alles overzetten en het ding in gebruik nemen. To be continued...
Die van mij is onderweg. Wordt deze middag geleverd. Heb er zin in!

Zou je voor mij kunnen kijken hoe dik de achterkant van de style cover is? Ik heb nu altijd mijn rijbewijs aan de achterkant van mijn telefoon, maar dan sluit het hoesje niet al te best. Ik vraag me af of er voldoende ruimte is aangezien de achterkant vlak wordt nu door het dikkere cameraeiland

[ Voor 18% gewijzigd door r_ketting op 17-06-2026 13:33 ]

• Moi_in_actie
r_ketting schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Die van mij is onderweg. Wordt deze middag geleverd. Heb er zin in!

Zou je voor mij kunnen kijken hoe dik de achterkant van de style cover is? Ik heb nu altijd mijn rijbewijs aan de achterkant van mijn telefoon, maar dan sluit het hoesje niet al te best. Ik vraag me af of er voldoende ruimte is aangezien de achterkant vlak wordt nu door het dikkere cameraeiland
Als de vraag is "kan je een pasje in de stylecover opbergen en past ie dan nog" dan is het antwoord: ja. Het is wel dat de stylecover semi doorzichtig is, dus je ziet het pasje zitten. Weet niet of dat handig is als anderen zo kunnen zien dat je daar je rijbewijs hebt zitten?

• r_ketting
Moi_in_actie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Als de vraag is "kan je een pasje in de stylecover opbergen en past ie dan nog" dan is het antwoord: ja. Het is wel dat de stylecover semi doorzichtig is, dus je ziet het pasje zitten. Weet niet of dat handig is als anderen zo kunnen zien dat je daar je rijbewijs hebt zitten?
Dank je wel! goed om te weten dat hij semi doorzichtig is, was op de site niet duidelijk.

• VincentvdBergh
Mijn pre-order is inmiddels aangemeld bij de Dure Pakket Dienst (heb zelf enkel negatieve ervaringen met DPD.

Levering verwacht op 19 juni.

Even geduld is het nu voor mij.

• BrbZrk
Degenen die hem al hebben en of al is opgestuurd; wat is de datum van bestelling bij jullie?

Ik heb het idee dat ze netjes alle data langsgaan en op volgorde versturen

Ik heb op 20 mei besteld en hij staat bij mij op 19e leveren had gehoopt op eerder na berichten hier.

Wel of geen hoesje kan ook uitmaken aangezien ze alles tegelijk willen sturen.

[ Voor 35% gewijzigd door BrbZrk op 17-06-2026 22:06 ]

• r_ketting
BrbZrk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:05:
Degenen die hem al hebben en of al is opgestuurd; wat is de datum van bestelling bij jullie?

Ik heb op 20 mei besteld en hij staat bij mij op 19e leveren had gehoopt op eerder na berichten hier.

Ik heb op de dag van aankondiging besteld. Zelfs een uur voordat hij gepresenteerd werd. Is bij mij gisteren afgeleverd. Stond ook op 19 Juni

• VincentvdBergh
BrbZrk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:05:

Mijn bestelling was gedaan op 18 mei via de Sony website.
edit:
Ik heb er ook een hoesje (rood) bij besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door VincentvdBergh op 18-06-2026 10:01 ]

• Niels-88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:15
Hmm ik heb 16 mei besteld en bij mij blijft status van bestelling staan op "bezig" en als ik de bestelling open staat er verzending vanaf 19 juni

Het gaat om de zwarte variant en blauwe headset en cover.

Ze gaan dan niet op volgorde van bestelling de deur uit zo lijkt het

• VincentvdBergh
Niels-88 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Hmm ik heb 16 mei besteld en bij mij blijft status van bestelling staan op "bezig" en als ik de bestelling open staat er verzending vanaf 19 juni

Het gaat om de zwarte variant en blauwe headset en cover.

Ze gaan dan niet op volgorde van bestelling de deur uit zo lijkt het
Mijn status staat bij Sony ook op nu bezig, maar ik heb wel een verzendbevestiging in mijn mail gehad (ze sturen met DPD, misschien wordt deze afgevangen door je spam / junk filter).

Dus wellicht dat er al een mail in een mailbox van je ligt.
edit:
mail komt van sonyeurope@etmail.sony-europe.com

[ Voor 5% gewijzigd door VincentvdBergh op 18-06-2026 20:29 ]

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:49
Ik heb op 19 mei besteld met hoesje. Gisteren geleverd.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Niels-88
VincentvdBergh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:28:
[...]

Mijn status staat bij Sony ook op nu bezig, maar ik heb wel een verzendbevestiging in mijn mail gehad (ze sturen met DPD, misschien wordt deze afgevangen door je spam / junk filter).

Dus wellicht dat er al een mail in een mailbox van je ligt.
edit:
mail komt van sonyeurope@etmail.sony-europe.com
Nee ik heb gekeken inderdaad maar niks

Wel een mail van Klarna om te betalen (voelde er weinig voor om een maand vooruit al te betalen).

Zal vast goedkomen maar zag op reddit ook berichten dat orders door Sony ineens gecanceld werden dus vandaar dat ik het goed in de gaten houd

Gebruik nu een Xperia 5ii, mijn 5iv stopte zon 3 maanden terug het scherm ermee dus ben wel toe aan een upgrade maar het formaat zal wel wennen zijn.

• VincentvdBergh
Niels-88 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:44:
[...]

Nee ik heb gekeken inderdaad maar niks

Wel een mail van Klarna om te betalen (voelde er weinig voor om een maand vooruit al te betalen).

Zal vast goedkomen maar zag op reddit ook berichten dat orders door Sony ineens gecanceld werden dus vandaar dat ik het goed in de gaten houd

Gebruik nu een Xperia 5ii, mijn 5iv stopte zon 3 maanden terug het scherm ermee dus ben wel toe aan een upgrade maar het formaat zal wel wennen zijn.
Ik zit zelf ook op Reddit te lurken. De cancel gevallen die ik voorbij heb zien komen lijken allemaal gemeenschappelijk te hebben dat het payment in 3 is (hetzij Klarna, hetzij Paypal).

Er zal wel een bug in de software van Sony zitten waardoor het allemaal met de hand nagekeken mag worden (het voordeel is dat Sony een kleine speler is dus dit zou niet lang hoeven te duren :D )

• r_ketting
VincentvdBergh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:34:
[...]

Ik zit zelf ook op Reddit te lurken. De cancel gevallen die ik voorbij heb zien komen lijken allemaal gemeenschappelijk te hebben dat het payment in 3 is (hetzij Klarna, hetzij Paypal).

Er zal wel een bug in de software van Sony zitten waardoor het allemaal met de hand nagekeken mag worden (het voordeel is dat Sony een kleine speler is dus dit zou niet lang hoeven te duren :D )
Als de de mail van betaling hebt gekregen zal het wel goed gaan. Ik kreeg deze de 8e. De 12e werd er betaald via Klarna (in 3) en ik kreeg de 12e ook de mail dat de order was verstuurd. Heb hem afgelopen woensdag binnen gekregen.

• BrbZrk
Zou er in het weekend ook bezorgd worden? De mijne is in het sorteercentrum.. "alleen als Sony daar specifiek om vraagt" luidt hun policy.

Zal mn verwachtingen iig naar de maandag/dinsdag verplaatsen :( jammer.
edit:
Als ik de reviews bekijk... Stoor ik me steeds meer en meer aan het feit dat bij de nieuwe de telemacro ontbreekt. Het was toch best leuk om macros te schieten. En de 5.8x niet kunnen gebruiken met sommige functies (als de slowmotion) is óók weer een downgrade... Basically heeft het een portrait camera. Verder dan dat kun je wel zoomen... Maar niet echt

[ Voor 46% gewijzigd door BrbZrk op 19-06-2026 16:03 ]

• VincentvdBergh
Heb zojuist mijn pakje in ontvangst mogen nemen. Nu maar de telefoon opladen en dan de migratie gaan uitvoeren.

• r_ketting
BrbZrk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:05:
Zou er in het weekend óók bezorgd worden? De mijne is in het sorteercentrum.. "alleen als Sony daar specifiek om vraagt" luidt hun policy.

edit:
Als ik de reviews bekijk... Stoor ik me steeds meer en meer aan het feit dat bij de nieuwe de telemacro ontbreekt. Het was toch best leuk om macros te schieten. En de 5.8x niet kunnen gebruiken met sommige functies (als de slowmotion) is óók weer een downgrade... Basically heeft het een portrait camera. Verder dan dat kun je wel zoomen... Maar niet echt
Ik kreeg woensdag om 11:30 de melding dat hij in het sorteercentrum was en werd om 15:30 afgeleverd. Ik heb bij DPD gelezen dat ze ook op zaterdag leveren, maar dan moet de verzender (Sony dus) aangeven dat het op zaterdag mag

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-06 22:10
Ik heb m vandaag weer retour gestuurd. Vergeleken met m’n huidige telefoon (iPhone 14 pro) vond ik de camera dermate slecht en ondermaats presteren dat ik niet over m’n hart kon krijgen om +- 1100/1400 euro aan uit te geven. Ik kijk wel wat de iPhone 18 gaat doen of die nog een nieuwe camera sensor gaat krijgen of niet.

• Niels-88
FireBladeX schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:49:
Ik heb m vandaag weer retour gestuurd. Vergeleken met m’n huidige telefoon (iPhone 14 pro) vond ik de camera dermate slecht en ondermaats presteren dat ik niet over m’n hart kon krijgen om +- 1100/1400 euro aan uit te geven. Ik kijk wel wat de iPhone 18 gaat doen of die nog een nieuwe camera sensor gaat krijgen of niet.
Ik dacht overal uit op te maken dat de camera juist wel goed was. Dit ga ik als ik hem ontvang is even goed bekijken dan. De Xperia foto's vond ik altijd erg mooi omdat er niet teveel.bewerking overheen ging en het zo een natuurlijke foto bleef.

Voor mij wel belangrijk is de software. Ik heb eigenlijk altijd Xperia gehad en Sony heeft door de jaren heen de software steeds verder uitgekleed met name vanaf de 1 en 5 series is het steeds kaler geworden. Nu Google de update cyclus wat veranderd heeft met qor updates hoop ik ergens dat Sony hier een beetje in meegaat in plaats van 1 Android updates per jaar en daar doe je het maar mee want veel veranderingen voor Android 17 zal Google bijvoorbeeld pas bij qpr1 of 2 doorvoeren en dan zou het bij Sony pas bij Android 18 komen (als het al komt).

Ik ga hem in ieder geval al even grondig testen als hij binnenkomt maar voor dit geld heb ik wel wat meer verwachtingen en anders ga ik misschien ook maar ergens anders kijken.

• FireBladeX
Ik verwacht dat als je vorige telefoon een Xperia is, dat je sowieso op vooruit gaat. De camera (op pro modus) is echt een enorme draak , ook qua instellingen. Je kan er veel mee en geloof dat in sommige situaties dat leidt tot betere foto’s, maar heb niet altijd zin om 5-7 min bezig te zijn met een foto. Zeker niet met kleine kids. Na een wandeling waarbij ik alles met twee telefoons had vastgelegd, was het verschil minimaal en vaak vond ik toch de iPhone er beter uitzien.

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:56
BrbZrk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:05:
Zou er in het weekend ook bezorgd worden? De mijne is in het sorteercentrum.. "alleen als Sony daar specifiek om vraagt" luidt hun policy.

edit:
Ik heb bericht gehad dat die van mij vandaag bezorgd word 🙂 Lekker snel, want hij is gisteren pas verzonden.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• BrbZrk
FireBladeX schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:49:
Die van mij komt maandag pas binnen hoor ik nu van DPD, het zal me wel een keer mee zitten hoor..

Mag ik vragen hoe je het geretourneerd hebt?

Ik zie nog steeds een knop op de site van Sony met "bestelling terugroepen" neem aan dat die weggaan zodra hij geleverd is. Neem je contact op met Sony en zoja hoe? Ik hou die optie open want ga de macro echt missen als de nieuwe zoomlens niet dichtbij genoeg kan fotograferen.

• FireBladeX
BrbZrk schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Die van mij komt maandag pas binnen hoor ik nu van DPD, het zal me wel een keer mee zitten hoor..

Mag ik vragen hoe je het retourneert hebt?

Ik zie nog steeds een knop op de site van Sony met "bestelling terugroepen" neem aan dat die weggaan zodra hij geleverd is. Neem je contact op met Sony en zoja hoe? Ik hou die optie open want ga de macro echt missen als de nieuwe zoomlens niet dichtbij genoeg kan fotograferen.
Ja, als eenmaal je bestelling is bezorgd krijg je ook automatisch mails dat de producten zijn geregistreerd op je account en daarbij komt de optie vrij om te retourneren.

Enige vervelende van mij is dat ik ook nog mn micro sd kaart afzonderlijk moet retourneren (gelukkig niet geopend). Veel werk maar beter dan het gevoel van spijt dat ik had toen ik de telefoon in gebruik nam. Maar dat komt misschien ook omdat de evolutie in de telefoons gewoon echt eruit is.
edit:
Mocht iemand screen protectors willen en in de buurt van Tilburg wonen. Heb stuk of 7-8 protectors die gratis afgehaald mogen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door FireBladeX op 21-06-2026 07:41 ]

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:40
FireBladeX schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 06:56:
Ik verwacht dat als je vorige telefoon een Xperia is, dat je sowieso op vooruit gaat. De camera (op pro modus) is echt een enorme draak , ook qua instellingen. Je kan er veel mee en geloof dat in sommige situaties dat leidt tot betere foto’s, maar heb niet altijd zin om 5-7 min bezig te zijn met een foto. Zeker niet met kleine kids. Na een wandeling waarbij ik alles met twee telefoons had vastgelegd, was het verschil minimaal en vaak vond ik toch de iPhone er beter uitzien.
Het is al jaren bekend dat je een Xperia niet moet kopen voor point & shoot foto's (of andere moderne camerafoefjes), want daarin wordt Sony elke keer afgetroefd door de concurrentie. Ook bij schemering is het geen ideale telefoon om foto's mee te maken. Dan liever eentje die dat automatisch bijstelt.
Pagina: 1