VincentvdBergh schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:40:
[...]
Ik vind het typisch dat een journalist die een apparaat moet reviewen er weer een mooi negatief verhaal in weet te draaien
Alle zaken waarom iemand juist een Xperia koopt worden negatief gezien. Het lijkt erop dat de journalist niet weet hoe bepaalde features van de Xperia 1 VIII volledig tot hun recht komen.
Precies. "De kleurweergave wijkt af", nee, de kleurweergave van
alle andere geteste toestellen wijkt af.
"Daar staat tegenover dat de ultragroothoeklens een minder grote beeldhoek heeft. Je kunt dus minder van je omgeving vastleggen."
Ik heb de ultragroothoek van een oudere Xperia eens vergeleken met een een Pixel 8 Pro. De vertekeningen van de Pixel aan de randen zijn enorm. Dat moet je er toch vanaf croppen, en dan verlies je resolutie.
"Veel vaker maakt de camera foto's die nauwelijks beter zijn dan die van de 3x-telecamera van de S26 Ultra, wat geen compliment is."
Als je de dynamic range en low-light performance niet test zie je de sterke punten van de 1 VIII niet nee. Op de Galaxy is alles oversharpened en oversaturated. De Oppo doet het beter, maar nog steeds slechter en die kost óók €1500.
"Overdag kun je erg mooie selfies maken met de frontcamera van de Xperia 1 VIII. Hoewel Sony de scherpte behoorlijk aandikt met de beeldverwerking en foto's mede daardoor wat meer ruis bevatten, zien ze er erg aangenaam uit. Wederom: op de kleurweergave na."
Samsung Galaxy S26 Ultra vs
Sony Xperia 1 VIII. Wow, zat er fles conditioner extra volume bij de Samsung?
Vervolgens test de reviewer de 3,5mm jack met een hoofdtelefoon in plaats van de logische optie: een microfoon.
Ik had de 1 VIII bijna gekocht. Voor €1175 op eBay wat ik met moeite kon behappen. Maar toen ik iets beter naar de verkoper keek kreeg ik koude voeten en deed een verzoek tot annulering.
Als telefoon heb ik er relatief weinig aan, mijn iPhone XS uit 2018 volstaat voor mij nog steeds.

Een sloot RAM en retesnelle SoC heeft geen echte waarde voor mij. Wat moet je ermee? Gamen?
En de Xperia heeft geen Face/iris ID. Vingerafdrukscanners werken voor mij amper. De Samsung Galaxy S9 (2018) had een irisscanner die bijna net zo goed werkt als Apple Face ID. Na 2018 is de volledige industrie spontaan vergeten dat irisscanners bestaan en anno 2026 zitten we nog steeds met vingerafdrukscanners te klooien. Misschien dat het voor anderen wel werkt.
Uiteindelijk heb ik een oude Xperia telefoon gekocht voor <€100 en zojuist een
uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart met bijna-dode flitser voor €209 besteld. In de afgelopen 5 jaar heb ik duizenden foto's gemaakt. Slechts eentje met flits.
€1500 is gewoon teveel. Als je jezelf boven Apple prijst moet je product echt perfect zijn. Geen Face ID is dan niet acceptabel. En terwijl de 2x zoom / 48mm quad bayer crop op de main sensor goed is geïmplementeerd lijkt de 5.8x zoom / 140mm quad bayer crop bugged te zijn. De 8x zoom / 200mm quad bayer crop op de iPhone 17 Pro (en de 2x zoom op de main sensor) lijkt wel correct te werken, dus het kan wel. Zulke dingen hoeven geen dealbreaker te zijn, maar als je €1500 wil zien is "net niet" gewoon onvoldoende. Als moderne iPhones niet verpest waren door Deep Fusion (en een microSD slot hadden) had ik misschien een 17 Pro gekocht.
Wanneer de 1 VIII voor een mooi prijsje in V&A opduikt koop ik hem allicht.