Heterostel en cis hier.emeralda schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:49:
Het huwelijk zien wij tegenwoordig als iets romantisch maar in de kern is het eigenlijk een zakelijk contract.
[...]
Ik zag het huwelijk met mijn partner als iets zakelijks, namelijk hele gezin dezelfde achternaam. Was zelfs gratis, al probeerde ze ons vanalles aan te smeren (waar mijn partner voor viel). Kerk deden we niet aan; immers niet gelovig.
Wij gebruiken inderdaad graag het woord partner. Omdat geslacht of huwelijkse staat doorgaans in de context onbelangrijk is. We zijn er echter niet consequent in. Soms krijg je een zetje van let er nog eens op, zoals dit topic. Dank hiervoor.
Voor mij heeft het allemaal nul betekenis als iemand zegt mijn man, mijn vriendin, enz. Niemand is jouw bezit, dus ze hebben een relatie (of degene die dat zegt vindt dat
Misschien is het onbewust een geste richting stellen die non-standaard zijn. Wij zijn immers beide ook niet echt typisch doorsnee man/vrouw, en ik vind mijn hele leven bepaald doorsnee mensen ontzettend saai of vervelend, maar het is wat het is. Je kunt maar tot op zekere hoogte kiezen (buren, collega's, ...), en je moet mensen een behoorlijke kans geven, er samen uit proberen te komen. Daar hoort ook bij dat je een vooroordeel waarneemt, probeert dat te negeren, en het uiteindelijk toch blijkt te kloppen. Zo heeft mijn buurvrouw een 'Karen', en na vijf jaar kwamen we er op een vervelende manier achter dat dat stereotype in dit geval klopt. Dat kan dan pijnlijk zijn, maar het is zaak dat niet te projecteren op bijv. alle buren, alle vrouwen met zo'n kapsel, alle babyboomers, enzovoort.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.