Goofyduck384 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:51:
Iemand een idee om dit te automatiseren?
Mijn zoon vindt het fijn om met zijn spotify playlist in slaap te vallen. Hij heeft hiervoor een Google home mini (deze is gekoppeld aan de Homey beneden) op zijn kamer waarop ik dan zijn playlist aanzet. Dit doe ik via mijn telefoon, via Spotify, casten naar zijn speaker en dan de playlist aanzetten. Als ik dan naar bed ga zet ik de muziek weer uit.
Beneden heb ik de Homey staan, alleen staat mijn spotify account daarop. De kinderen hebben allemaal hun eigen account op spotify en zijn playlist staat natuurlijk op zijn account. Ik kan dus volgens mij niet via de Homey zijn list starten (omdat de Homey gekoppeld zit aan mijn account).
Hoe zou ik dit nou kunnen automatiseren? En dan vooral het afsluiten van de muziek, om bijv 23.00 uur. Het starten kan prima handmatig.
Chatgpt:
Helder geschetst 👍
Het probleem zit in 2 dingen:
1. Afspelen starten: dat kan alleen vanaf het Spotify-account van je zoon. Omdat Homey aan jouw account hangt, kun je zijn playlist niet via Homey starten. Dus starten moet inderdaad handmatig blijven (of je koppelt ooit zijn account op een apart apparaat aan Homey, maar dat is omslachtig).
2. Stoppen om 23:00 uur: dat is wél te automatiseren, maar niet via Homey → Spotify → zijn account (want daar zit de beperking). Je moet dus de Google Home Mini zelf stoppen.
Mogelijke oplossingen
Optie A – Via Google routines
Maak in de Google Home-app een routine: “Om 23:00: zet muziek uit op speaker [naam zoon]”.
Dan is Homey er helemaal niet voor nodig. Dit werkt direct met de Google Home Mini.
Optie B – Via Homey (met Google TTS / Cast-app)
In Homey gebruik je de Chromecast / Google Cast-app.
Daarmee kun je flows maken die iets sturen naar een Google Home speaker.
Helaas is “Stop muziek” niet altijd een standaard actie, maar je kunt wel een pauze/stop cast commando sturen.
Flow: “Elke dag om 23:00 → Stop cast op [speaker zoon]”.
Werkt als de Cast-app de speaker goed herkent.