Homey energiedashboards – work in progress
Ik deel hier ter inspiratie ook maar eens waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben. Het is nadrukkelijk nog
work in progress, maar mijn Homey-dashboards beginnen inmiddels aardig te worden wat ik voor ogen had: niet alleen losse apparaten en energiemetingen tonen, maar in één oogopslag laten zien
wat er thuis met energie gebeurt, wat er gepland staat en waarom.
De installatie bestaat uit zonnepanelen, een hybride omvormer SMA STP SE met 11 kWh batterij, een dynamisch energiecontract, een elektrische auto met Zappi-laadpaal en een NIBE-warmtepomp. Homey is daarbij de centrale plek voor bediening, informatie en dashboards.
Voor de energieaansturing gebruik ik
HomeFlux EMS. Dat is een nieuwe app in Homey voor Energy Management System dat de strategische planning doet op basis van onder andere dynamische prijzen, verwachte zonneopbrengst, batterij en de laadbehoefte van de auto. Voor de energiestromen
Homeflux. Beide apps zijn gemaakt door Davy Bert en nog volop in ontwikkeling.
De daadwerkelijke apparaatsturing en beveiligingen blijven zoveel mogelijk bij de betreffende apparaten zelf. Daarmee zijn
planning, uitvoering en fysieke beveiliging bewust van elkaar gescheiden.
Bij de dashboards probeer ik zoveel mogelijk bestaande Homey-apps, standaardcomponenten en beschikbare databronnen te gebruiken. Alleen waar dat onvoldoende mogelijkheden biedt, gebruik ik maatwerk om informatie samen te brengen of op een bruikbare manier te presenteren.
Dat maatwerk ontwikkel ik grotendeels met behulp van ChatGPT en de Homey-connector. Daarmee kan ik vanuit ChatGPT onder andere de Homey-configuratie, flows, beschikbare flowkaarten en meetgegevens analyseren en gecontroleerd verder bouwen. Uitgangspunt blijft daarbij: eerst hergebruiken wat Homey en de gebruikte apps al bieden, en pas maatwerk toevoegen waar echt iets ontbreekt.
Alles draait op een Homey Pro met een vaste iPad aan de muur, dus overzichtelijkheid en bediening door de rest van het gezin zijn minstens zo belangrijk als de hoeveelheid beschikbare data.
Main dashboard
Dit is het dagelijkse scherm en moet eigenlijk zonder uitleg te begrijpen zijn. Daarom bewust geen technisch EMS-dashboard, maar vooral de toestand van het huis: verbruik, Zon, batterij, net, warmtepomp en Auto. Daarnaast de actuele energieprijs en de belangrijkste planning.
Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat niet alleen zichtbaar is
wat er gebeurt, maar waar mogelijk ook kort
waarom. Bijvoorbeeld dat de batterij ontlaadt vanwege een hoog tarief, of dat de Auto later wordt geladen omdat een gunstiger moment wordt verwacht.
/f/image/bMynLyuOaurpkHhluHiOSjQO.png?f=fotoalbum_large)
Energie – vandaag
Hier mag het wat uitgebreider. Dit scherm geeft meer inzicht in de energiestromen van vandaag: Zon, huisverbruik, import/export, batterij en Auto.
Daarbij wil ik uiteindelijk ook de cijfers tonen die ik zelf interessanter vind dan alleen losse kWh's, zoals hoeveel van de eigen zonnestroom daadwerkelijk thuis wordt gebruikt en welk deel van het totale verbruik uit eigen opwekking komt.
/f/image/gM6RiNhovYEvkf6Ght5w6KJN.png?f=fotoalbum_large)
Energie – grafieken en planning
Dit is vooral het scherm waarmee ik gedurende de dag kan volgen of de energieregeling logisch bezig is. Hier komen bijvoorbeeld het vermogen van Zon, net, batterij en Auto samen met energieprijzen en planning.
Juist die combinatie vind ik nuttig. Een batterijvermogen van 3 kW zegt op zichzelf niet zoveel; in combinatie met de prijs, zonneopbrengst en planning wordt duidelijker waarom er op dat moment geladen of ontladen wordt.
/f/image/3Kgxcmc6lGNhV8GLKM6BSVVa.png?f=fotoalbum_large)
Energie – historie
Voor de langere termijn wil ik niet afhankelijk zijn van alleen losse daggrafieken. Daarom werk ik ook aan maand- en jaaroverzichten van onder andere zonneopwekking, huisverbruik, import/export en het aandeel eigen zonnestroom.
Daar wil ik uiteindelijk ook zaken als de gemiddelde energieprijs en gemiddelde laadprijs van de Auto aan toevoegen. De uitdaging daarbij is vooral om gegevens uit verschillende bronnen op een consistente manier bij elkaar te brengen.
/f/image/1sTwr0fkSHaEexBfXHTnAO3X.png?f=fotoalbum_large)
Analyse – nog volop work in progress
De volgende stap gaat voor mij nog iets verder dan alleen een mooi dashboard. Uiteindelijk wil ik automatisch per dag kunnen terugkijken:
welke informatie was op dat moment beschikbaar, welke keuzes maakte het EMS, wat gebeurde er vervolgens daadwerkelijk en paste dat bij de ingestelde strategie?
Daarbij kijk ik niet alleen naar de laagste prijs, maar bijvoorbeeld ook naar zelfvoorziening en het benutten van eigen zonnestroom.
Goedkoop stroom inkopen om de batterij te vullen kan financieel aantrekkelijk zijn, maar bijvoorbeeld minder handig als daardoor later op de dag geen ruimte meer is voor een flinke hoeveelheid eigen zonnestroom. Andersom hoeft achteraf een minder gunstig resultaat ook niet te betekenen dat het EMS op dat moment een verkeerde beslissing heeft genomen: de zonneverwachting kan bijvoorbeeld anders zijn geweest dan de uiteindelijke opbrengst.
Het doel daarvan is nadrukkelijk niet om naast HomeFlux nog een tweede EMS te bouwen. Het gaat juist om
achteraf begrijpen wat het bestaande EMS heeft gedaan en op basis daarvan gericht kunnen optimaliseren.
Dit onderdeel is nog volop in ontwikkeling en heeft daarom nog geen definitief dashboard.
/f/image/36YF075ULAgcHUMx1dqdtTT3.png?f=fotoalbum_large)
Tot slot
De screenshots zijn dus vooral een momentopname van de huidige stand. Er wordt nog steeds aan gesleuteld en niet ieder onderdeel is al af - vandaar dat je nu nog geen echte sturing terugziet.....
Het uitgangspunt blijft voor mij wel: HomeFlux plant, de apparaten voeren uit en bewaken hun eigen grenzen, Homey maakt het geheel bedienbaar en begrijpelijk, en de analyse achteraf moet helpen om het systeem steeds verder te optimaliseren.
Misschien levert het wat inspiratie op voor anderen die Homey combineren met dynamische energie, zonnepanelen, een thuisbatterij, een elektrische auto of gewoon wat meer energie-inzicht willen.