Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 08:11
Jpiek schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:34:
Aqara... Met alle respect, maar die komen er hier niet meer in*. Zelfs in deezelfde kamer als m'n Homey verloren die nog de verbinding. Ik heb wel (steeds meer) Sonoff en daarnaast bv Frient, en geen centje pijn.

Ik denk eerder een issue met wel/niet compatible Zigbee dan dat het fpecifiek de range extenders geweest zijn..

*Aqara wijkt af van de standaard Zigbee standaard heb ik her en der gelezen...
Met Agara geen moeite, wel altijd in de buurt van een lamp of iets dergelijks

Bing

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Jpiek schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:34:
Aqara... Met alle respect, maar die komen er hier niet meer in*. Zelfs in deezelfde kamer als m'n Homey verloren die nog de verbinding. Ik heb wel (steeds meer) Sonoff en daarnaast bv Frient, en geen centje pijn.

Ik denk eerder een issue met wel/niet compatible Zigbee dan dat het fpecifiek de range extenders geweest zijn..

*Aqara wijkt af van de standaard Zigbee standaard heb ik her en der gelezen...
Eens mbt Aqara, maar ja dat wist ik ook niet vantevoren.

En ik merk het dus ook bij sommige Sonoff sensoren en trouwens ook met de wat oudere Ikea losse schakelaars.

Het plaatsen van 2 IKEA range extenders loste mijn problemen dus voor een paar euro op. Vervangen van al mijn Aqara, sommige Sonoff’s en IKEA devices was een stuk duurder geweest.

In mijn geval hebben range extenders dus geholpen om mijn netwerk stabieler te krijgen. Je statement “range extenders zijn onzin” is alleen in theorie waar. De praktijk laat zien dat ze zeker wel nuttig kunnen zijn.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:54
@vanenkelen : Maar je probleem zou wellicht ook opgelost kunnen zijn met een ánder Zigbee netgevoed device in de buurt neerzetten. Je verhaal bewijst niet onmomstotelijk dat je het alleen maar met een netextender op te lossen was ;)

Ok, mijn stelling 'is onzin' was misschien ook iets te stellig, de waarheid ligt ws. in het midden..

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:40
Ik loop tegen een bug aan in de PowerByTheHour app: bij een dap15-prijsapparaat (kwartierprijzen) lijken de ranking-kaarten (bijv. "prijs is 1 van de hoogste/laagste N vandaag") alleen te rekenen tegen kwartieren die al voorbij zijn, niet tegen de hele dag. Daardoor denkt Homey vroeg op de dag ten onrechte dat de huidige prijs extreem is. Ik heb dit uitgeschreven met broncode-onderbouwing in issue #358.

Heeft iemand dit al eens anders opgelost, bijvoorbeeld met een andere flow-opzet of instelling? Benieuwd of ik iets over het hoofd zie.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:28
Jpiek schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:19:
Range-extenders zijn onzin. Vrijwel élk netgevoed Zigbee of Zwave device doet hetzelfde én heeft daarnaast nog een andere functie. Daarmee is een extender dus eigenlijk gewoon altijd te duur voor wat hij doet imho...

Extra afstand is volgens mij onzin want je bent ook afhankelijk van het device wat het signaal op moet vangen en de status terug moet melden.

Ik zou echt altijd een tussenstekker plaastsen of een 3aderige lichtschakelaar 'waar hij toch wel handig is'
In huis o.a. tussenstekkers. Maar range-extetender kunnen handig zijn als je tuinlampen, schuur of garage op afstand wil bedienen. In het voorbeeld ging het over een garagedeur.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• Jpiek
Ik heb op zoveel prekken een tussenstekker dat ik de tuin ook bereik.

Als je ergens een range extender kunt plaatsen kan je er ook een tussenstekker plaatsen, dat is wat ik bedoel...

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 23:33
Jpiek schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:31:

Als je ergens een range extender kunt plaatsen kan je er ook een tussenstekker plaatsen, dat is wat ik bedoel...
Toch heb in de hal en de 2 overlopen een Aeotec Range Zigbee Extender geplaatst precies bij het begin en het einde van de trappen; optisch veel mooier én ze bevatten een nachtledje wat voldoende licht geeft in de nacht om gebruik te maken van de trap.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:26
eovermeer schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:04:
[...]

Toch heb in de hal en de 2 overlopen een Aeotec Range Zigbee Extender geplaatst precies bij het begin en het einde van de trappen; optisch veel mooier én ze bevatten een nachtledje wat voldoende licht geeft in de nacht om gebruik te maken van de trap.
Ik heb ook een Aeotec Range extender gehad in de schuur. Kost wel een vrije plaats van een wcd en dat was het ook. Elke paar dagen de verbinding weg. Wilde een Zigbee deur contact doorsturen naar Homey.
Deur contact vervangen voor een Fibaro deur contact en die houd de verbinding beter met Homey dan de extender.
Extender ligt nu ergens in een la denk ik.

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ik zie net dat Homey ene officiële app voor TRMNL heeft uitgebracht. Heb zelf geen ervaring met dat product maar toen ik pas geleden zocht naar een simpel dashboard display (wat uiteindelijk een 8" Lenovo tab is geworden) kwam ik die naam wel regelmatig tegen.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:28
Jpiek schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:31:

Het gaat niet om gelijk hebben of niet gelijk hebben, het gaat er om waarom je het gebruikt.

Ik ben nog maar net met mijn smart home begonnen. (Had oudere stekkers KakaU 433 mhz) Ik gebruik lampen en pluggen van ikea, Matter over Thread omdat het de nieuwste standaard is en goedkoop. Ik ben bovendien niet geintreseerd al die lampen met kleurtjes. Hoewel het tot nu toe werkt, loop ik er tegen aan dat niet alles nog vekrijgbaar is in Matter over Thread.of dat de functies vergeleken met Zigbee beperkt zijn. Ik wil daarom dus ook een klein Zigbee netwerk bouwen.

Ik heb bijv. al Somfy Tahoma in huis die ook met zigbee kan werken. Met enkele Zigbee plafondlampen en natuurlijk de Homey Pro. kan ik toch een klein Zigbee netwerk bouwen. Een Zigbee versterker zou daarbij nuttig kunnen zijn. De meeste "plekken" in huis zijn dus voor Matter over Thread netwerk bestemd en daarom is naar mijn inschattig een versterkker van Zigbee welkom.. Zigbee kan ik dan ook voor mijn toekomstige lampen buiten gebruiken die uiteraard op iets meer afstand van het huis staan .Heb je alles al van Zigbee dan heb je mogenlijk geen verstekker nodig.

Maar de vragensteller geeft aan dat deze verschillende communicatie protecollen gebruikt, waar ik uit op maakt dat mogenlijk zijn Zigbee netwerk niet sterk genoeg is. In dat geval kan een versterker een oplossing zijn. Een misschien wil hij voor zij garagedeur wel het betrouwbare Z-wave gebruiken. Als je verder geen of nauwelijks Z-wave gebruikt, kan een versterker mogenlijk een oplossing zijn. De stelling een verster is nooit nodig is te kort door de bocht.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• Jpiek
WAF1 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 00:28:
[...]

Het gaat niet om gelijk hebben of niet gelijk hebben, het gaat er om waarom je het gebruikt.

...

. De stelling een verster is nooit nodig is te kort door de bocht.
Ik hoef ook helemaal geen gelijik te hebben, ik ik heb ook al gezegd dat mijn uitspraak 'een rangeversterker is onzin' te kort door de bocht is. en dat 'een versterker' nooit nodig is heb ik al helemaal nooit gezegd.

Ik zal mijn uitspraak herzien : In een heleboel gevallen kun je ipv een range-extender ook een tussenstekker of een ander netgevoede Zigbeedevice plaatsen die als extender dienst doet, die heeft dan als voordeel dat die een extra functie heeft behalve alleen het vergroten van het netwerk.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:00

Audione0

Strijdt der titanen

Sinds een paar dagen lijkt Bosch Siemens niet meer helemaal lekker te werken.
Als ik een flow wil starten, krijg ik onderstaande melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZbc2wU0oqsVGGRTdd1I5Jgiyk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nZ3VVucDKT5H9ADeiw5lton.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het apparaat (vaatwasser) vervolgens uit homey verwijder en opnieuw wil toevoegen en dan wordt doorverwezen naar de website en via de wizard op de website inlog, krijg ik via de Bosch/Siemens website dezelfde melding...

De home connect app op mijn telefoon werkt wel btw

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 22-09-2026 19:46 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-10 08:47
Natuurlijk mijn influencer studio erbij gepakt en een VVS gefilmd.
Het ronde knop-display (VIEWE 2,1", ESP32-S3, LVGL) praat inmiddels rechtstreeks met de Homey Pro over de lokale Web API — geen cloud ertussen. Deze week een paar dingen toegevoegd:

De timer eruit. Stond er wel, gebruikte ik nooit. Weg ermee. Vier apps op de ring is genoeg: Lampen, Klimaat, Energy en Weer.

Energy heeft nu pagina's. Vegen van rechts naar links, of gewoon aan de ring draaien: nu → vandaag → deze maand → dit jaar → en weer terug. Blauw als ik van het net afneem, groen als ik teruglever. Stippen onderin laten zien waar je bent.

Hij is een klok geworden. Dat vind ik zelf de mooiste. Doe je twintig seconden niets, dan verdwijnt alles en blijft alleen de tijd over, groot in het midden. Raak je het scherm aan, draai je aan de ring of druk je op de knop, dan komen de bolletjes weer tevoorschijn. Die eerste aanraking wekt alleen — je opent dus niet per ongeluk je lampen.

En een foto als achtergrond. De engel met het zwaard van de ruïne, zwart-wit, met een zwarte sluier eroverheen zodat de tijd leesbaar blijft. Als je hem gaat bedienen wordt de foto wat donkerder, anders verzuipen de kleine regeltjes.

Kosten: een display van een paar tientjes en behoorlijk wat hobby-uren. Alles staat op GitHub, inclusief de fonts, de iconen en een scriptje dat elke foto omzet naar een achtergrond voor het ding.

Nu nog een fatsoenlijke standaard printen, want dat ligt er nog altijd bij als een half afgemaakt plan.

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:54

elsinga

=8-)

Beste Homey gebruikers, ik gebruik al een tijdje Homey en heb nu een tweetal advanced flow die jullie wellicht interessant vinden:Links naar mijn eigen website om de boel hier een beetje netjes te houden. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• eovermeer
elsinga schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:01:
Beste Homey gebruikers, ik gebruik al een tijdje Homey en heb nu een tweetal advanced flow die jullie wellicht interessant vinden:Links naar mijn eigen website om de boel hier een beetje netjes te houden. ;)
Ben wel benieuwd naar wat afbeeldingen op de Awtrix, TC001 versie neem ik aan?

• elsinga

elsinga

=8-)

Ja, TC001 versie, firmware 0.98. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBFWSmG4gEJkxCwKnlSmvXN2G18=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vj180xzCEtoTPgW2eFy5pYae.gif?f=fotoalbum_large

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• rikadoo
  • Niet online
elsinga schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:39:

[Afbeelding]
Er is een nieuwe firmware uit, het is helemaal herschreven, AwtrixNG

https://blueforcer.github.io/awtrix-ng/

Conpleet anders en uitgebreider, werkt ook voor de tc001.

Wellicht werkt dit fijner. Draait hier al een tijdje zonder problemen!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• eovermeer
rikadoo schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:49:
[...]

Er is een nieuwe firmware uit, het is helemaal herschreven, AwtrixNG

https://blueforcer.github.io/awtrix-ng/

Conpleet anders en uitgebreider, werkt ook voor de tc001.

Wellicht werkt dit fijner. Draait hier al een tijdje zonder problemen!
Blijf de Homey Awtrix app gewoon werken met de nieuwe firmware? Kan die firmware gewoon over 0.98 heen geïnstalleerd worden?

• eovermeer
elsinga schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:39:

[Afbeelding]
Erg leuk, de prijs had ik zelf al geïmplementeerd met een groen icoon als de drie goedkoopste uren waren aangebroken. De grafiek maakt het leuker én duidelijk!

• rikadoo
  • Niet online
eovermeer schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:04:
[...]

Blijf de Homey Awtrix app gewoon werken met de nieuwe firmware? Kan die firmware gewoon over 0.98 heen geïnstalleerd worden?
Ja homey app is geüpdatet voor deze firmware. Volgens mij moet je hem opnieuw toevoegen, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik heb hem via die website geupdate met de nieuwe, volgens mij is het wel een verse installatie, enige wat bij mij wel bleef zijn de icoontjes, maar ik had er verder ook niet wat bijzonders opstaan. Ik heb daarna de flows aangepast en het werkte vrij snel weer met de klok.

[ Voor 38% gewijzigd door rikadoo op 24-09-2026 16:10 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• elsinga

elsinga

=8-)

Wat is het voordeel om NG te gebruiken boven 0.98? Je krijgt niet meer pixels tenslotte. 0.98 doet op dit moment alles wat ik wil, inclusief die direct gepushte grafiek.

• rikadoo
  • Niet online
Nou goed als het allemaal werkt dan prima, dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

-Actieve ontwikkeling: Awtrix v0.98 is de allerlaatste versie van Awtrix 3 en krijgt geen updates of bugfixes meer. Awtrix NG is de huidige standaard en wordt actief doorontwikkeld.

-Geavanceerde Web Interface: Bij v0.98 was de webpagina erg kaal. Awtrix NG heeft een uitgebreide Web UI waarmee je live kunt meekijken met het scherm (preview) en direct iconen, paletten en scripts kunt aanpassen in je browser.

-On-device Apps (Berry-scripts): Bij v0.98 moest een app of automatisering altijd via een extern systeem (zoals Home Assistant) worden aangestuurd.

-Awtrix NG ondersteunt Berry-scripts, waardoor je kleine programma's en apps direct op de klok zelf kunt installeren en draaien.

-Compleet nieuwe API: De manier waarop je data naar de klok stuurt is volledig veranderd. Awtrix NG gebruikt een nieuwe API v1 met een strikter JSON-formaat (in camelCase). Oude Home Assistant-automatiseringen voor v0.98 werken hierdoor niet zomaar op NG.

-Geluid en Muziek: Waar v0.98 alleen simpele piepjes (RTTTL-melodieën) kon afspelen, ondersteunt Awtrix NG op geschikte hardware (zoals de Ulanzi TC001) het streamen van internetradio en MP3-bestanden.

-Visuele upgrades: Awtrix NG biedt veel meer grafische opties, waaronder weer-overlays (zoals bewegende regen of sneeuw over je scherm), 22 verschillende overgangseffecten en de mogelijkheid om grafieken te tonen.

• SunBeech
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rikadoo schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:42:
-Geluid en Muziek: Waar v0.98 alleen simpele piepjes (RTTTL-melodieën) kon afspelen, ondersteunt Awtrix NG op geschikte hardware (zoals de Ulanzi TC001) het streamen van internetradio en MP3-bestanden.
Vereist dit niet een extra geluidskaart? Zover ik begrijp kan de TC001 standaard alleen als buzzer met piepjes gebruikt worden.

• rikadoo
  • Niet online
SunBeech schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:33:
[...]

Vereist dit niet een extra geluidskaart? Zover ik begrijp kan de TC001 standaard alleen als buzzer met piepjes gebruikt worden.
Hoe het met de 1 zit weet ik niet, maar de TC002 is wel voorzien van speaker en microfoon dus ik vermoed dat het meer daar voor bedoeld is.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb een Shelly 2pm gen4 en wil deze gaan gebruiken om een Hue lamp te dimmen van 0-100% en van 100-0%.

Ik heb echter in mijn keuze alleen:
Elke actie - Singel Push - Long Push - Double Push en Triple Push.
Als ik een flow aanmaak met Long Push via Chronograph krijg ik wel dat mijn lamp feller gaat alleen ik kan hem niet stoppen omdat ik geen Release actie heb.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• veetee
  • Laatst online: 14:04
Misschien in stapjes van 10%, Single Push = +10%, Double Push = -10% ?

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
veetee schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:11:
Misschien in stapjes van 10%, Single Push = +10%, Double Push = -10% ?
Single push gebruik ik om de lamp aan/uit te schakelen.
En deze wil ik uitbreiden met Long push voor dimfunctie's

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25

Ethirty

Who...me?

Crxtreem schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:49:
Ik heb een Shelly 2pm gen4 en wil deze gaan gebruiken om een Hue lamp te dimmen van 0-100% en van 100-0%.

Ik heb echter in mijn keuze alleen:
Elke actie - Singel Push - Long Push - Double Push en Triple Push.
Als ik een flow aanmaak met Long Push via Chronograph krijg ik wel dat mijn lamp feller gaat alleen ik kan hem niet stoppen omdat ik geen Release actie heb.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Que?! Een Hue lamp ga je toch niet dimmen met een externe dimmer :?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• mike123
Crxtreem schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:13:
[...]

Single push gebruik ik om de lamp aan/uit te schakelen.
En deze wil ik uitbreiden met Long push voor dimfunctie's
Single push, als de lamp uit is , dan aan.
Single push als de lamp aan is, +10%
Double push als lamp aan is - 10%
Long push als lamp aan is, lamp uit.
Of zoiets?

• elsinga

elsinga

=8-)

rikadoo schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:42:
Nou goed als het allemaal werkt dan prima, dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

-Actieve ontwikkeling: Awtrix v0.98 is de allerlaatste versie van Awtrix 3 en krijgt geen updates of bugfixes meer. Awtrix NG is de huidige standaard en wordt actief doorontwikkeld.

-Geavanceerde Web Interface: Bij v0.98 was de webpagina erg kaal. Awtrix NG heeft een uitgebreide Web UI waarmee je live kunt meekijken met het scherm (preview) en direct iconen, paletten en scripts kunt aanpassen in je browser.

-On-device Apps (Berry-scripts): Bij v0.98 moest een app of automatisering altijd via een extern systeem (zoals Home Assistant) worden aangestuurd.

-Awtrix NG ondersteunt Berry-scripts, waardoor je kleine programma's en apps direct op de klok zelf kunt installeren en draaien.

-Compleet nieuwe API: De manier waarop je data naar de klok stuurt is volledig veranderd. Awtrix NG gebruikt een nieuwe API v1 met een strikter JSON-formaat (in camelCase). Oude Home Assistant-automatiseringen voor v0.98 werken hierdoor niet zomaar op NG.

-Visuele upgrades: Awtrix NG biedt veel meer grafische opties, waaronder weer-overlays (zoals bewegende regen of sneeuw over je scherm), 22 verschillende overgangseffecten en de mogelijkheid om grafieken te tonen.
Voor mij zouden alleen de overlays interessant kunnen zijn en die verwacht ik alleen op de TC002. Misschien eens een leuke aankoop in de toekomst. Laat ik Gemini mijn script wel aanpassen voor de nieuwe variant, dat komt vast goed.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:36
Homey energiedashboards – work in progress
Ik deel hier ter inspiratie ook maar eens waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben. Het is nadrukkelijk nog work in progress, maar mijn Homey-dashboards beginnen inmiddels aardig te worden wat ik voor ogen had: niet alleen losse apparaten en energiemetingen tonen, maar in één oogopslag laten zien wat er thuis met energie gebeurt, wat er gepland staat en waarom.

De installatie bestaat uit zonnepanelen, een hybride omvormer SMA STP SE met 11 kWh batterij, een dynamisch energiecontract, een elektrische auto met Zappi-laadpaal en een NIBE-warmtepomp. Homey is daarbij de centrale plek voor bediening, informatie en dashboards.

Voor de energieaansturing gebruik ik HomeFlux EMS. Dat is een nieuwe app in Homey voor Energy Management System dat de strategische planning doet op basis van onder andere dynamische prijzen, verwachte zonneopbrengst, batterij en de laadbehoefte van de auto. Voor de energiestromen Homeflux. Beide apps zijn gemaakt door Davy Bert en nog volop in ontwikkeling.

De daadwerkelijke apparaatsturing en beveiligingen blijven zoveel mogelijk bij de betreffende apparaten zelf. Daarmee zijn planning, uitvoering en fysieke beveiliging bewust van elkaar gescheiden.

Bij de dashboards probeer ik zoveel mogelijk bestaande Homey-apps, standaardcomponenten en beschikbare databronnen te gebruiken. Alleen waar dat onvoldoende mogelijkheden biedt, gebruik ik maatwerk om informatie samen te brengen of op een bruikbare manier te presenteren.

Dat maatwerk ontwikkel ik grotendeels met behulp van ChatGPT en de Homey-connector. Daarmee kan ik vanuit ChatGPT onder andere de Homey-configuratie, flows, beschikbare flowkaarten en meetgegevens analyseren en gecontroleerd verder bouwen. Uitgangspunt blijft daarbij: eerst hergebruiken wat Homey en de gebruikte apps al bieden, en pas maatwerk toevoegen waar echt iets ontbreekt.

Alles draait op een Homey Pro met een vaste iPad aan de muur, dus overzichtelijkheid en bediening door de rest van het gezin zijn minstens zo belangrijk als de hoeveelheid beschikbare data.
Main dashboard
Dit is het dagelijkse scherm en moet eigenlijk zonder uitleg te begrijpen zijn. Daarom bewust geen technisch EMS-dashboard, maar vooral de toestand van het huis: verbruik, Zon, batterij, net, warmtepomp en Auto. Daarnaast de actuele energieprijs en de belangrijkste planning.

Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat niet alleen zichtbaar is wat er gebeurt, maar waar mogelijk ook kort waarom. Bijvoorbeeld dat de batterij ontlaadt vanwege een hoog tarief, of dat de Auto later wordt geladen omdat een gunstiger moment wordt verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRL4vwq_G2rsly_mnOEr3Lc_rDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkgwHHHjgujPJoXSfloshDVj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S3ZG9YyoxJXO0ETFMLpOLVQWwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bMynLyuOaurpkHhluHiOSjQO.png?f=fotoalbum_large
Energie – vandaag
Hier mag het wat uitgebreider. Dit scherm geeft meer inzicht in de energiestromen van vandaag: Zon, huisverbruik, import/export, batterij en Auto.

Daarbij wil ik uiteindelijk ook de cijfers tonen die ik zelf interessanter vind dan alleen losse kWh's, zoals hoeveel van de eigen zonnestroom daadwerkelijk thuis wordt gebruikt en welk deel van het totale verbruik uit eigen opwekking komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sal2kx3RST4TQDMsvQzDPw_tRS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gM6RiNhovYEvkf6Ght5w6KJN.png?f=fotoalbum_large
Energie – grafieken en planning
Dit is vooral het scherm waarmee ik gedurende de dag kan volgen of de energieregeling logisch bezig is. Hier komen bijvoorbeeld het vermogen van Zon, net, batterij en Auto samen met energieprijzen en planning.

Juist die combinatie vind ik nuttig. Een batterijvermogen van 3 kW zegt op zichzelf niet zoveel; in combinatie met de prijs, zonneopbrengst en planning wordt duidelijker waarom er op dat moment geladen of ontladen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzmJ7T3UejMCaIldZFiL8yn3_0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Kgxcmc6lGNhV8GLKM6BSVVa.png?f=fotoalbum_large
Energie – historie
Voor de langere termijn wil ik niet afhankelijk zijn van alleen losse daggrafieken. Daarom werk ik ook aan maand- en jaaroverzichten van onder andere zonneopwekking, huisverbruik, import/export en het aandeel eigen zonnestroom.

Daar wil ik uiteindelijk ook zaken als de gemiddelde energieprijs en gemiddelde laadprijs van de Auto aan toevoegen. De uitdaging daarbij is vooral om gegevens uit verschillende bronnen op een consistente manier bij elkaar te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo5pF9q3OVPgMGmwxIHebbJRyLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWfPD3zIZUez5TCkTZblYVaq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edQWTwpfWmrsjm65_mo9pcgnNb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sTwr0fkSHaEexBfXHTnAO3X.png?f=fotoalbum_large
Analyse – nog volop work in progress
De volgende stap gaat voor mij nog iets verder dan alleen een mooi dashboard. Uiteindelijk wil ik automatisch per dag kunnen terugkijken: welke informatie was op dat moment beschikbaar, welke keuzes maakte het EMS, wat gebeurde er vervolgens daadwerkelijk en paste dat bij de ingestelde strategie?

Daarbij kijk ik niet alleen naar de laagste prijs, maar bijvoorbeeld ook naar zelfvoorziening en het benutten van eigen zonnestroom.

Goedkoop stroom inkopen om de batterij te vullen kan financieel aantrekkelijk zijn, maar bijvoorbeeld minder handig als daardoor later op de dag geen ruimte meer is voor een flinke hoeveelheid eigen zonnestroom. Andersom hoeft achteraf een minder gunstig resultaat ook niet te betekenen dat het EMS op dat moment een verkeerde beslissing heeft genomen: de zonneverwachting kan bijvoorbeeld anders zijn geweest dan de uiteindelijke opbrengst.

Het doel daarvan is nadrukkelijk niet om naast HomeFlux nog een tweede EMS te bouwen. Het gaat juist om achteraf begrijpen wat het bestaande EMS heeft gedaan en op basis daarvan gericht kunnen optimaliseren.

Dit onderdeel is nog volop in ontwikkeling en heeft daarom nog geen definitief dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzlDoB6_jHVfWdDytthpvCuMLnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36YF075ULAgcHUMx1dqdtTT3.png?f=fotoalbum_large
Tot slot
De screenshots zijn dus vooral een momentopname van de huidige stand. Er wordt nog steeds aan gesleuteld en niet ieder onderdeel is al af - vandaar dat je nu nog geen echte sturing terugziet.....

Het uitgangspunt blijft voor mij wel: HomeFlux plant, de apparaten voeren uit en bewaken hun eigen grenzen, Homey maakt het geheel bedienbaar en begrijpelijk, en de analyse achteraf moet helpen om het systeem steeds verder te optimaliseren.

Misschien levert het wat inspiratie op voor anderen die Homey combineren met dynamische energie, zonnepanelen, een thuisbatterij, een elektrische auto of gewoon wat meer energie-inzicht willen.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:50
@jschoorl2 ziet er mooi uit. Ik ben pas kort met Homey bezig en net de dashboards "ontdekt". Vond die van mij er best mooi uitzien maar die van jouw zijn mooier (next level eigenlijk :-) ). Dit soort voorbeelden zijn ook goed voor de inspiratie. Zo ben ik zelf best een tijd bezig geweest om op het dashboard te laten zien hoe het huis voorzien wordt van stroom. Was een mooie leer curve.

Vraagje: op je dashboard Muziek zie ik plaatjes van verschillende radio zenders en afspeellijsten, hoe heb je dat gemaakt? Is dat ergens terug te vinden?

• jschoorl2
Dank. Ik gebruik Sonos en dit is de Sonos (localAPI) die favorieten uit Sonos zelf toont.

• Jpiek
jschoorl2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:21:
Homey energiedashboards – work in progress
...

Voor de energieaansturing gebruik ik HomeFlux EMS. Dat is een nieuwe app in Homey voor Energy Management System dat de strategische planning doet op basis van onder andere dynamische prijzen, verwachte zonneopbrengst, batterij en de laadbehoefte van de auto. Voor de energiestromen Homeflux. Beide apps zijn gemaakt door Davy Bert en nog volop in ontwikkeling.
Interresant, ik heb dmv de nodige flows ook eem soort EMS gebouwd, dwz dat mijn Electrische boiler zodra ik ga terugleveren óf op basis van bepaalde voorwaarden ok wanneer de stroomprijs laag is gaat verwarmen. Helaas alleen aan/uit met ca 1kW, maar op zich voldoende.

Afgelopen week kon ik een 10% korting op een Zendure AC3000+ Mix niet weerstaan en heb iets eerder dan gepland deze aangeschaf7 (1741,= ipv 1939,=)
Hun HEMS schijnt best goed te zijn maar er schijnt ook een App voor Zendure te zijn die deze accu aan kan sturen. En nu lees ik je bericht... Misschien is die Homeflux EMS ook wel wat voor me.

Mijn Energie dashboard is overigens bij lange na niet zo uitgebreid als de jouwe, maar mijn doel was om alle relevante informatie op 1 scherm te krijgen. Voor meer inzicht kijk ik in Homey zelf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYqan8LsJYv6UadE6xk24eDqrjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ee8UN99tylhAPXDITbNXaBcA.png?f=fotoalbum_large

• onne
  • Laatst online: 14:33
Ben op zoek naar een oplossing voor de volgende use-case:
  • Ik heb een Renault Zoe welke opgeladen wordt via een granny charger.
  • Dit werkt eigenlijk top, het laad relatief langzaam, maar voldoende snel om te zorgen dat hij 's ochtends altijd (voldoende) vol is, en zonder te investeren in een laadpaal/3-fase lader.
  • Nu ik over ga op een dynamisch contract zoek ik een manier om te zorgen dat hij enkel laad op de goedkoopste uren van de nacht, en wel voldoende vol is 's ochtends. In mijn Homey kan ik deze logica zonder probleem inrichten.
  • Nu ben ik op zoek naar een tussenstekker welke hiervoor bruikbaar is (protocol mag z-wave, zigbee, wifi zijn), en daarmee wordt het lastiger. Moet immers een tussenstekker zijn welke een lange periode 16A kan schakelen op een veilige manier. Ik kom de Innr zigbee plug tegen, maar niet helemaal overtuigt dat dit veilig is en niet kapot gaat op lange termijn.
Iemand ervaring met deze use-case? En zoja, welke tussenstekker gebruik je?
  • Alternatieven:
    • Het schakelen van de groep vanuit de meterkast is niet mogelijk, omdat ik ook m'n tuinverlichting erop heb zitten (totaal 25W ofzo), en die wil ik onafhankelijk van de lader kunnen schakelen.
    • 'Echte laadpaal' is zonde van het geld, want 3,7kw laden is gewoon prima in mijn situatie
    • Granny laders met meer intelligentie (en Homey connectie) zouden ook een uitkomst zijn, maar als het niet nodig is hou ik dat geld liever in m'n zak….

• Jpiek
Innr en Aqara :

https://www.robbshop.nl/innr-slimme-zigbee-stekker-3680w-stroommeting

https://www.robbshop.nl/aqara-power-plug-h2-rgb-3680w-zigbee-thread-slimme-stekker

Andere optie is een 16A relais en die aan/uitzetten met een schakelaar...

[ Voor 10% gewijzigd door Jpiek op 28-09-2026 12:56 ]

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:17
@onne Ik heb ook lang geladen met de Granny lader van Tesla. Op 13A met de oude HomeWizard stekker. Goed stopcontact monteren; decombinatie er in steken en er niet uithalen: het zijn de verbindingen via de pootjes die goed moeten zijn. In 2024 gebruikt voor dynamisch laden op de 12 goedkoopste uren van de dag. 2025-6 gebruikt voor piekmijden ivm vast contract.

Sinds juni 2026 hebben we een goedkope Webasto Unite MID laadpaal (toen via Bol.com €302 incl BTW) vanwege de ERE certificaten. ERE levert €0,12/kWh op. Op enkele websites zijn nog restpartijen te koop rond €400. Zie het Webasto Unite topic.

Volgend jaar ga ik de laadpaal dynamisch gebruiken. Ik heb daartoe een Homey Pro 2019 op MP gekocht om alvast mee te oefenen. Ik zou uiteindelijk graag een auto-resource-agenda willen koppelen als input voor een voldoende opgeladen auto bij vertrek en beschikbare ruimte om daluren of PV te gebruiken. Ben nieuw in Homey en volg pas deze pagina.

• onne
Thanks! Had ook eea gevonden maar benieuwd of iemand ervaring had met deze (goedkope) stekkers langdurig op max vermogen.

Het stopcontact is geen probleem, die is heel netjes gemonteerd door onze elektricien tijdens de bouw.

• veetee
onne schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:28:
[...]

Thanks! Had ook eea gevonden maar benieuwd of iemand ervaring had met deze (goedkope) stekkers langdurig op max vermogen.

Het stopcontact is geen probleem, die is heel netjes gemonteerd door onze elektricien tijdens de bouw.
Zelf geen ervaring, maar ik heb genoeg verbrande slimme stekkers voorbij zien komen op 't www, ik zou 't zelf niet doen. Schakel een degelijk relais met zo'n slimme stekker ipv direct de belasting schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLXU2K3vzurUUIVH5q4cG90TzMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB6YB1A24NLo7Sz3aFwXyvNS.jpg?f=fotoalbum_large

• onne
Thanks, maar met een relais bedoel je installatie in de meterkast en daar de gehele groep schakelen? Dat is geen optie voor mij omdat op die groep ook tuinverlichting zit die ik los wil kunnen schakelen.

• rikadoo
  • Niet online
Ik heb er 1 van robbsmart zelf (wel een wat groter lompere) en de innr sp120 beide al een jaar of 4 in gebruik voor de wasmachine en de droger en tot zover 0 problemen ermee, en werken prima met homey. Beide energiemeting en zigbee.

• veetee
onne schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:58:
[...]

Thanks, maar met een relais bedoel je installatie in de meterkast en daar de gehele groep schakelen? Dat is geen optie voor mij omdat op die groep ook tuinverlichting zit die ik los wil kunnen schakelen.
Je kunt zo'n relais natuurlijk ook los in een apart installatiekastje monteren.
Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...230v-25a-4no-0nc-esc425s/

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:26

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

onne schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:28:
[...]

Ik heb er eentje van HomeWizard gebruik voor de Renault Megane van mijn vrouw. Werkte een jaar zonder problemen.

Omdat ik nu zelf ook een volledige elektrische auto heb nu een "echte" autolader.

Stuur ik ook aan via Homey. Stekker in de lader en de Easee "kijkt" of we thuis zijn, zo ja; laden.

Zo nee: bericht aan mij dat er een Alien op de oprit staat, lader gaat dan niet / nooit aan.

• SunBeech
  • Niet online
elsinga schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:18:
Voor mij zouden alleen de overlays interessant kunnen zijn en die verwacht ik alleen op de TC002.
De weer-overlays zijn ook beschikbaar op de TC001 en via Homey in te schakelen.

• elsinga

elsinga

=8-)

Klopt, mits Awtrix NG er op. Ik heb inmiddels ook een TC002 in huis, omdat ik daar veel gedetailleerder de dynamische prijs grafiek op kan tonen (inclusief gratis voorspelde prijzen voor de momenten dat de prijzen voor morgen nog niet bekend zijn, zie https://elsinga.net/homey/dynamische-energieprijzen-tonen voor de scripts).

En daarna ook mijn TC001's naar NG geflasht, omdat het kon. En ook daar de weer overlays beschikbaar. TC002 is daarvoor wel veel leuker, kun je naast de onweer overlay ook een MP3 met onweer geluid afspelen. ;)

• SunBeech
  • Niet online
elsinga schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:01:
Ik heb inmiddels ook een TC002 in huis
Hoe is de kwaliteit van de speaker in de TC002? Kun je hem bijv. als speaker gebruiken voor meldingen (geluid en uitspreken van meldingen)? Dan zou deze kunnen dienen als een soort generieke speaker voor Homey. De speaker in de TC001 is alleen bruikbaar als buzzer voor simpele bliepjes.

[ Voor 39% gewijzigd door SunBeech op 02-10-2026 13:29 ]

• elsinga

elsinga

=8-)

Hij kan zelfs radio streamen en dat klinkt..... basic. Speaker is klein, maar voor het uitspreken van meldingen prima. Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik er vanuit Homey een TTS bestand heen kan sturen, af te spelen en weer te verwijderen. Maar ik heb o.a. een 15 seconden geluidsfragment van een onweersbui op staan en die klinkt prima. Echt heel veel beter dan de RTTTL buzzer van de TC001.

N.B. ik lees nog wel eens dat de TC002 niet altijd deze goede geluidspeler heeft. Maar nog niet eentje gezien waar dat bij klopt.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het bij die TC002 nou ook mogelijk om hem als alarm te gebruiken? Het lijkt op de site of je ook aan die knop kan draaien zeg maar, dat zou ideaal zijn per nachtkastje!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• rikadoo
  • Niet online
Ben zelf ook bezig geweest om een dashboard te maken, veel is aanpasbaar en naar wens in te delen. Het geheel werkt via de API van homey om alles uit te lezen en aan te sturen. Al met al begint het ergens op te lijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVUR8L4DgN4w_FxtYzyUKWaSV7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38B3klz6GtdHtuAXgcz4BrJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C25GLpi7eXTri--S-v_PkyFReM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtCAGuPXdyxagTP9332g9emm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2EbXT0Z6lWQozm3TovDs5OgVBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gY6ay0rUtUhMAKUm40tzbYMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw4VKyecsSNsy5-ciU7RN2OLCZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qk7QGKJ3DAN0R2M4NVjnhDd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 07-10-2026 21:37 ]

• ChefsSlaad
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 21:45
Nice!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:04
rikadoo schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:35:
Ben zelf ook bezig geweest om een dashboard te maken, veel is aanpasbaar en naar wens in te delen. Het geheel werkt via de API van homey om alles uit te lezen en aan te sturen. Al met al begint het ergens op te lijken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er heel fraai uit. Welk dashboard programma heb je als basis gebruikt?

• rikadoo
  • Niet online
evertmulder schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:49:
[...]

Ziet er heel fraai uit. Welk dashboard programma heb je als basis gebruikt?
Ik heb dit samen met Claude gemaakt, in principe is de basis wat screenshots van dashboard die ik mooi vond, hier heeft claude zijn eigen skin van gemaakt met dit als uitkomst.
Het dashboard draait in een docker, het enige wat je hoeft te doen is het aanpassen van een docker file met de API settings van je homey en een pincode om in de instellingen menu te komen en je kunt aan de gang met het bouwen, verder gebruikt het dit:
homey-apiDe officiële bibliotheek van Athom om met je Homey te pratenGPL-3.0
Express en wsWebserver en de live-verbinding naar de tabletMIT
SortableJSHet slepen van tegels in de bewerkmodusMIT
LucideDe iconenISC
FigtreeHet lettertypeSIL OFL
Open-MeteoWeergegevens (gratis dienst, geen code)Gratis voor niet-commercieel gebruik

[ Voor 11% gewijzigd door rikadoo op 08-10-2026 21:00 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:34
Hi,
wij hebben hier nog een wave 1pm mini liggen. Ik zie op de app store van Homey dat deze gesupport word door de legacy app. In de nieuwe app staat ie niet tussen. Weet iemand of dat deze wel werkt met de nieuwe app of dat we de oude moeten gebruiken? Of word het apparaat helemaal niet meer ondersteund?

We hebben nog de oude Homey ( het bolletje met led ring)

Strava | AP | IP | AW | SM

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Webgnome de nieuwe app ondersteunt nog een Wave-devices, daar zijn ze helaas nog mee bezig. Je zult de oude app nog moeten gebruiken en die werkt nog prima. Dat gezegd hebbende: je zult wellicht in de toekomst de Shelly opnieuw moeten koppelen aan de nieuwe app om gebruik te maken van firmware updates.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• Webgnome
@TKroon dat is geen ramp. Het gaat mij eerder om dat ik geen nieuw device hoef te kopen. Overigens, weet iemand of dat de 1pm mini achter een pulse drukker kan? Ik wilde het van het weekend aan de praat krijgen. Echter vind ik het nog wel spannend want nooit met electra gewerkt ;)

• TKroon
  • Niet online
@Webgnome ja dat kan. Alleen kan de 1pm mini géén long push in de oude app. Dat wordt pas in de nieuwe app ondersteund. Maar met pulsdrukker aan/uit werkt gewoon.

Context: ik had 30+ wifi shelly's die ik al 8+ jaar detached gebruik en wilde graag naar z-wave. Nadat ik alles vervangen had bleek dat de wave shelly's (op de wave i4 na) géén detached mode ondersteunen, en dus geen short/long push. Inmiddels ondersteunen de Shelly's het wel qua firmware, maar de app op Homey niet. Daar komt dus de nieuwe app om de hoek kijken. Ik heb veelvuldig contact gehad met Shelly hierover, maar meer dan "het staat op de roadmap" krijg ik er niet uit.

• TKroon
  • Niet online
@Webgnome en nog een installatietip: installeer hem zo dat je altijd met een pen het koppel-knopje in kunt drukken in de wanddoos, zonder dat je alle draden eruit moet trekken en opnieuw erin moet vouwen ;) Dan hoef je in de toekomst alleen maar je schakelaar los te maken en aan de kant te houden.

• Webgnome
thanks. Ik zie inderdaad net waar dat knopje zit. Is wel een handige tip om die goed te monteren. Zijn er verder nog aandachtspunten? Want volgens mij is het draden uit de muur er in. Draden naar de schakelaar en klaar?

• TKroon
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:13:
thanks. Ik zie inderdaad net waar dat knopje zit. Is wel een handige tip om die goed te monteren. Zijn er verder nog aandachtspunten? Want volgens mij is het draden uit de muur er in. Draden naar de schakelaar en klaar?
Je hebt wago's nodig en een beetje installatiedraad, want je moet extra verbindingen maken. Voor de zekerheid: begrijp je het aansluitschema?

• Webgnome
Had net even zitten kijken, ik heb nog een extra draad nodig, null, die heb ik niet achter de schakelaar. Daar moet dus een kabel voor getrokken worden? Dat word lastig worden want waar moet die heen dan? En overigens, rolstoel dus kan niet overal bij.
Ik ga even bedenken wat een goede oplossing is. We komen van een situatie waarbij we kaku schakelaars achter de lamp hadden. Die zijn na 17 jaar stuk. Juist omdat we daar niet bij konden dacht ik slim te zijn om dan iets achter de schakelaar te zetten.

• PeacekeeperNL
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:14:
Had net even zitten kijken, ik heb nog een extra draad nodig, null, die heb ik niet achter de schakelaar. Daar moet dus een kabel voor getrokken worden? Dat word lastig worden want waar moet die heen dan? En overigens, rolstoel dus kan niet overal bij.
Ik ga even bedenken wat een goede oplossing is. We komen van een situatie waarbij we kika schakelaars achter de lamp hadden. Die zijn na 17 jaar stuk. Juist omdat we daar niet bij konden dacht ik slim te zijn om dan iets achter de schakelaar te zetten.
Blauw bijtrekken zou naar de centraaldoos moeten, die meestal in het plafond zit. De combinatie met een rolstoel wordt dan wat lastig. Weet niet of je een handig iemand in de buurt hebt die je kan helpen? Sowieso is het trekken van nieuwe draden makkelijker te doen met z'n twee in mijn ervaring.

• Webgnome
Het hele idee is om het zo te doen dat het niet nodig is. Als er iets kapot gaat wil ik niet afhankelijk hoeven zijn van anderen ;).

Mijn oog is al gevallen op deze Aqara Wall Switch H1 Even zoeken naar mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 09-10-2026 12:29 ]

• PeacekeeperNL
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:28:
Het hele idee is om het zo te doen dat het niet nodig is. Als er iets kapot gaat wil ik niet afhankelijk hoeven zijn van anderen ;).

Mijn oog is al gevallen op deze Aqara Wall Switch H1 Even zoeken naar mogelijkheden.
Na het bijtrekken van een nul komt er legio aan mogelijkheden bij ;) maakt je nog zelfstandiger haha

[ Voor 3% gewijzigd door PeacekeeperNL op 09-10-2026 12:33 ]

• Webgnome
We hebben dan dus drie draden nodig. Want drie knoppen, allemaal zonder extra draad. Niet een groot probleem, alleen als het niet hoeft doen we het niet. Zoals gezegd, ga ik eens kijken naar die aqara.

• PeacekeeperNL
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:34:
We hebben dan dus drie draden nodig. Want drie knoppen, allemaal zonder extra draad. Niet een groot probleem, alleen als het niet hoeft doen we het niet. Zoals gezegd, ga ik eens kijken naar die aqara.
Zelf geen ervaring met aqara, wel met de Hue Wallswitch module (zowel bedraad als op batterij) waarbij de laatste eventueel een optie zou kunnen zijn. De aqara is wel goedkoper dan de Hue module. Die werkt in ieder geval ook goed met Homey, dus ongetwijfeld ook met Home Assistant.

• Webgnome
Ik zal eens kijken. Het liefste natuurlijk iets achter bestaande schakelaars. Prijs is toch ook beetje belangrijk ;)

heb inmiddels de aqara besteld. Morgen binnen, zondag monteren even kijken of dat bevalt. Zo ja dan vervang ik er ook andere knoppen mee waar we hetzelfde probleem hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Webgnome op 09-10-2026 12:50 ]

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-10 23:13
Zijn er hier HomeFlux gebruikers? Ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Wil dit zelf gaan inzetten voor sturing warmtepomp, warmtepompboiler en accu in combinatie met PV en dynamische prijzen.

• Jpiek
Iemand ervaring met Zendure 3000AC Mix+ ? Ik koop natuurlijk weer net de versie die niet door de Zendure App ondersteund wordt |:(

Kreeg van hun support het advies het via Cloud MQTT te doen, maar verder dan 'Connected' in de MQTT client kom ik niet, wat de Topic zou moeten zijn weet ik niet, op de geadviseerde/gevonden <appKey>/# komt niks binnen,en zelfs op # niets...

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:33
Kindrih schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:01:
Zijn er hier HomeFlux gebruikers? Ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Wil dit zelf gaan inzetten voor sturing warmtepomp, warmtepompboiler en accu in combinatie met PV en dynamische prijzen.
Geen ervaring met HomeFlux wel met https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-Thuis-&-Auto/ van de maker @Ellroe32

Forum van de app: https://community.homey.app/t/app-pro-slimladen-thuis-auto/140156/7354

Erg blij mee! Kan dacht ik ook met de Zendure 3000, maar not sure.

[ Voor 15% gewijzigd door Lumen_765 op 09-10-2026 13:43 ]

• Jpiek
Slimladen stuurt apparaten aan die al bekend zijn in Homey, ik zit er nog een stap vóór...

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:33
Jpiek schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:01:
Slimladen stuurt apparaten aan die al bekend zijn in Homey, ik zit er nog een stap vóór...
Nee, ik heb ook 2 zendure accu's en die heb ik middels (vast) ip-adres gewoon in de Slimladen app gezet. De accu's staan verder nergens in mijn Homey installatie.

Even gecheckt, zie hem ook in het rijtje staan bij de accu's. Dus zou je moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumen_765 op 09-10-2026 14:15 ]

• jschoorl2
Kindrih schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:01:
Ja, heb mijn hele EMShier omheen gebouwd. Ondanks dat het recentelijk is gelanceerd is het bijzonder uitgebreid, draait zeer stabiel en wordt er zeer actief aan ontwikkeld. Het geheel bestaat uit 3 losse onderdelen, Homeflux (visualisatie energiesturing), Homeflux ems, en een nieuwe component om meerdere dagen prijsforecast te gebruiken. Zie ook een eerder post van wat foto’s van mijn in ontwikkeling zijnde dashboard. Gebruik het voor laden, warmtepomp, hybride omvormer met batterij en dynamische prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 09-10-2026 15:19 ]

• Jpiek
Lumen_765 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:10:
[...]

Nee, ik heb ook 2 zendure accu's en die heb ik middels (vast) ip-adres gewoon in de Slimladen app gezet. De accu's staan verder nergens in mijn Homey installatie.

Even gecheckt, zie hem ook in het rijtje staan bij de accu's. Dus zou je moeten kunnen gebruiken.
Lekker is dat, heb hem na 2 uur eindelijk met HTTP bijna in de Homey 8)7 8-)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:25

Ethirty

Who...me?

Nadeel van al die Chinese accu bouwers, elk model een andere interface 8)7

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Jpiek
3 zelfs, MQTT cloud, MQTT local en HTTP.

Achteraf is HTTP ws nog het makkelijkste (als sturen ook werkt), ik moet de JSON nog fatsoenlijk in een variabele krijgen, dan via AVD battery maken...

• mike123
Webgnome schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:14:
We komen van een situatie waarbij we kika schakelaars achter de lamp hadden. Die zijn na 17 jaar stuk.
Ik neem aan dat je KAKU schakelaars bedoeld?

• Webgnome
Klopt

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:50
Ik heb gisteren de add-on (nrg-watch) voor itho ventilator geïnstalleerd. Dat was vrij rechttoe-rechtaan. Ik kan de itho ventilator nu vanuit Homey besturen.
Nu heb ik de volgende vraag/situatie:
In de badkamer heb ik al een itho vochtheidssensor die de itho harder laat draaien wanneer de vochtigheid te hoog wordt. Dit draait al jaren prima. (Mijn itho heeft zelf geen vochtigheidssensor)
Wanneer ik nu een flow maak voor bijvoorbeeld de woonkamer, die stelt dat als de CO2 boven een bepaalde waarde komt moet de itho harder draaien. Als de CO2 onder een bepaalde waarde komt moet de itho weer terug naar z'n langzaamste instelling.
Stel de itho draait hoog doordat het te vochtig is in de badkamer, maar de itho krijgt via homey door dat hij naar laag moet omdat de CO2 onder een bepaalde waarde komt. Hoe voorkom ik deze laatste actie? Met andere woorden de vochtigheidssensor zou prioriteit 1 moeten krijgen. Hoe organiseer ik dat in Homey?
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste