Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Het zou alleen mooi zijn als je kunt kiezen tot welke opties deze gebruikers toegang hebben. In ons huis gaat alles automatisch dmv flows. Verder moet iedereen overal afblijven. Als ik nu de homey app wil gebruiken voor bijvoorbeeld Presence of meldingen dan moet ik ook gelijk toegang geven tot de besturing van alle apparaten.

Het zou mooi zijn om een gastaccount aan te kunnen maken en te bepalen tot welke onderdelen er toegang verleend wordt. In HA kun je bijvoorbeeld indivuele dashboards per gebruiker/groep maken en beschikbaar stellen. Dit mis ik echt.

Ik zou bijvoorbeeld wel gewoon meldingen naar mijn vrouw willen sturen maar niet willen dat ze zelf per ongeluk op een flow klikt of een apparaat in/uitschakelt waarvan ze niet weet wat het precies doet.
Best arbeidsintensief, maar Advanced Flows kan je niet openen op mobiel. Als je flows verplaatst naar verschillende Advanced Flows loop je niet het risico dat je vrouw onterecht flows start.

Wat apparaten in- en uitschakelen betreft: daar heb ik niet zo 1,2,3 een oplossing voor.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:41
Als het je allen om het sturen van meldingen gaat : Whatsapp installeren en meldinge via Whatsapp versturen...
Heb je ook geen Homey app nodig op de telefoon.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:02
Crxtreem schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Alleen weet ik nog niet hoe hij gaat detecteren welke gebruiker gaat laden.
Dat kun je natuurlijk als eerste vragen met deze nieuwe future :*)

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Dat kun je natuurlijk als eerste vragen met deze nieuwe future :*)
Dat wil ik voor zijn anders heb je of 1 beheerder die dit moet kiezen of iedereen krijgt de pushmelding.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 11:32
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:18:
Als het je allen om het sturen van meldingen gaat : Whatsapp installeren en meldinge via Whatsapp versturen...
Ja die optie heb ik aan gedacht maar ik ben bang voor een eventuele Whatsapp block. Dan is mijn privenummer niet meer beschikbaar.

This app is not responsible for any ban or block performed by WhatsApp on your number. And the developer cant do anything to unblock it

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ja die optie heb ik aan gedacht maar ik ben bang voor een eventuele Whatsapp block. Dan is mijn privenummer niet meer beschikbaar.

This app is not responsible for any ban or block performed by WhatsApp on your number. And the developer cant do anything to unblock it
Dan is misschien Telegram een optie.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 11:32
Maarten16 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Dan is misschien Telegram een optie.
Wij gebruiken verder nergens Telegram voor. Om dan dat weer in te richten/installeren alleen voor meldingen is ook weer zo wat.

Whatsapp zou het allermooiste zijn omdat je zelfs mensen die verder helemaal niets hoeven te doen bijvoorbeeld iemand die tijdens vakantie de dieren verzorgd met een vooringestelde regel de deur kunt laten ontgrendelen of verlichting aan/uit doen enz. Maar ik durf het eigenlijk niet aan....

[ Voor 33% gewijzigd door Borne op 09-01-2026 14:03 ]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:26
[...]

Dit zijn mogelijke redenen voor een ban van Whatsapp. Ik weet niet wat je gaat versturen.

Redenen voor een Ban:

Spam & Oplichting: Het versturen van veel ongevraagde berichten, spam of frauduleuze inhoud.
Onofficiële Apps: Gebruik maken van niet-officiële versies van WhatsApp (zoals WhatsApp Plus).
Scrapen: Automatisch verzamelen van gebruikersgegevens (telefoonnummers, profielfoto's).
Bulky Berichten: Te veel berichten sturen naar mensen die je niet als contact hebt.
Schending Algemene Voorwaarden: Versturen van illegale, racistische, bedreigende of obscene inhoud.
Herhaaldelijk Gerapporteerd: Door veel andere gebruikers als problematisch gerapporteerd worden.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 08:00
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:04:
Ik zie net een nieuwe feature voorbij komen die mogelijkheden gaat bieden. Alleen nog even bedenken hoe we dit goed in kunnen zetten.

Bijvoorbeeld een vakantiestand instellen waarbij de vraag gesteld wordt wanneer je weg gaat en terug komt om flows voor te programmeren. Of als de airco ingeschakeld wordt vragen op welke temperatuur je hem wilt hebben.

https://homey.app/nl-nl/n...8774ff5&mc_eid=9f696f1397
Iemand hier al wat leuks mee bedacht?
Ow, ik wist niet eens dat dit nieuw was. Ik heb al een tijdje mijn gordijnen beneden, die onder de kinderkamer hangen, achter een vraag hangen. Als ze naar beneden zouden moeten (dat hoor je nogal op de kinderkamer), krijg ik de vraag of zoonlief ligt te slapen. Als ik, of vrouwlief, die beantwoord gaan de gordijnen al dan niet naar beneden.

Alleen diegene die thuis is krijg een vraag, want dat is natuurlijk prima in te stellen 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPy4jo0UxLHEdEp1AKhpcluKBFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asLAsSdTRvOuMA2NRhoigfh0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ho, wacht, ik reageer weer eens te snel. Ik dacht dat het over ja/nee antwoorden ging, maar je kan (alleen met 2023 en 2026?) blijkbaar ook echt antwoorden geven

[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 09-01-2026 15:07 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Jpiek
[...]
Er zijn twee opties voor Whatsapp, bij de ene ge/misbruik je je eigen nr voor verzenden, de ander is CallmeBot en die verstuurd vanaf zijn eigen nummer..

https://homey.app/nl-nl/a...jter.callmebot/CallMeBot/

[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 09-01-2026 14:34 ]

• Jpiek
robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Alleen diegene die thuis is krijg een vraag, want dat is natuurlijk prima in te stellen 8)
Bijzonder dat je je eigen naam en die van vrouwlief afschermt en die van jullie zoontje niet :9

• robkrekel
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Bijzonder dat je je eigen naam en die van vrouwlief afschermt en die van jullie zoontje niet :9
Haha, idd. Maar daar staat dan ook geen achternaam bij. Al is dat niet heel moeilijk te zoeken denk ik zo. Ach ja.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

JB

Cédric roelt!

Simpele zoekactie op “Nous”, geeft me geen hits. Zijn er mensen die ervaring hebben met Nous (in mijn geval de E12 koolmonoxide meter)?

Ik heb veel Zigbee door het huis, dus zoek een slimme melder voor op zolder die ook betaalbaar is.

Mijn boefje is liev!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

JB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:48:
Simpele zoekactie op “Nous”, geeft me geen hits. Zijn er mensen die ervaring hebben met Nous (in mijn geval de E12 koolmonoxide meter)?

Ik heb veel Zigbee door het huis, dus zoek een slimme melder voor op zolder die ook betaalbaar is.
uitvoering: Netatmo Slimme Koolmonoxidemelder
Ik heb deze thuis in gebruik, bevalt goed en werkt prima met Homey samen.

Mijn reviews al gezien?

• robkrekel
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Er zijn twee opties voor Whatsapp, bij de ene ge/misbruik je je eigen nr voor verzenden, de ander is CallmeBot en die verstuurd vanaf zijn eigen nummer..

https://homey.app/nl-nl/a...jter.callmebot/CallMeBot/
Of een sim-only. Zo doe ik het.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:50
Ik zie het nu pas: dit (wat ik zoek) heet een “pushmelding”. Dit is dan mogelijk bij allerlei gebeurtenissen.
Ik werk ook veel met advanced flows, die zijn inderdaad niet zichtbaar op de telefoons van mijn kinderen.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:18:
Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen. Nog contact gehad met de ontwikkelaar en die gaf aan het niet zomaar op te kunnen lossen omdat het iets met de SDK was.

Zie in de changelog wel dat de WhatsApp app inmiddels een beta heeft op basis van een nieuwe SDK.
https://homey.app/nl-nl/app/com.whatsapp/WhatsApp/

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-01 23:37
Ik zie net een nieuwe feature voorbij komen die mogelijkheden gaat bieden. Alleen nog even bedenken hoe we dit goed in kunnen zetten.

Bijvoorbeeld een vakantiestand instellen waarbij de vraag gesteld wordt wanneer je weg gaat en terug komt om flows voor te programmeren. Of als de airco ingeschakeld wordt vragen op welke temperatuur je hem wilt hebben.

Yep, In de flow voor het laden van mijn EV's met deze kaart de vraag gesteld voor hoevel % de EV opgeladen moet worden. Werkt prima.

• Jpiek
Farmerwood schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:13:
[...]
Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen.
Ik gebruik de andere, CallmeBot

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

elsinga

=8-)

Zijn er hier mensen die een Awtrix LED display gebruiken met Homey? Gisteren de halve dag bezig geweest om te achterhalen waarom de Awtrix ineens zo ongeveer 100x zo langzaam was als normaal. Hierdoor werkten mijn notificaties niet meer (maar het geluid wel). Restart van de Awtrix zelf, de bijbehorende app en de Homey Pro 2023, factory reset van de Awtrix, niets hielp. Tot het ineens spontaan opgelost was. Nu dus geen probleem meer, maar ik zou wel graag weten waar dit vandaan kwam....

Op de Homey community hier ook al mee bezig geweest, maar ook de suggesties van zeer ervaren gebruikers daar hielpen helaas niet.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• mike123
Farmerwood schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen. Nog contact gehad met de ontwikkelaar en die gaf aan het niet zomaar op te kunnen lossen omdat het iets met de SDK was.

Zie in de changelog wel dat de WhatsApp app inmiddels een beta heeft op basis van een nieuwe SDK.
https://homey.app/nl-nl/app/com.whatsapp/WhatsApp/
Whatsapp staat bij mij al weer een tijdje op mijn Homey 2019 te draaien. En eigenlijk heb ik daar weinig problemen mee gehad. App crashte bij mij ook niet. Bij een kennis wel.
Met de laatste versie gaat het goed, allen bij sommige personen konden ze Whatsapp niet koppelen.

Ik heb ook Callmebot in gebruik. Daarmee stuur ik momenteel 4 berichten per dag mee. Betaal ik 4 euro per jaar voor maar die wil nog wel eens stoppen en dan moet je op de telefoon weer een berich[ verzenden met "resume".

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11

Niet met die functie, maar je vakantiemodus opmerking triggerde mij. Ik ben nu zelf aan het spelen (app aan het maken) om een vakantie modus te activeren / deactiveren om de lampen “slim” te blijven aansturen. Ik ben recent van Homeassistant overgestapt naar Homey (self hosted) en het enige wat me zo 1-2-3 niet lukte was een vervanging voor een replay lights template te vinden. Idee is dat de lampen dezelfde aan/uit status krijgen als een week geleden als de vakantie modus aan staat. Omdat ik niets kon vinden ben ik nu aan het proberen zelf een app te maken.

Als dat lukt zal ik het laten weten, maar het is nog een hoge leercurve :)

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:30
@Anoniemand Waarom niet gewoon je lampen aan laten gaan als het donker wordt en op een vaste tijd uit?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Anoniemand
Dat zou idd ook kunnen, maar dan vervalt de simulatie overdag en die is wat complexer om te automatiseren.

Verder lijkt het me leuk om wat ervaring op te doen met het zelf maken van een app in Homey. Kan goed zijn dat het uiteindelijk niet lukt, maar dan heb ik toch weer wat geleerd :)

• mike123
Elac schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:58:
@Anoniemand Waarom niet gewoon je lampen aan laten gaan als het donker wordt en op een vaste tijd uit?
Een vaste tijd uit gaat ook opvallen.
Volgens mij kon je in Homey in een kaart of een funktie zetten zoals 5 - 10. Dan word die opdracht uitgevoerd tussen de 5 en 10 minuten.

• Anoniemand
mike123 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Volgens mij kon je in Homey in een kaart of een funktie zetten zoals 5 - 10. Dan word die opdracht uitgevoerd tussen de 5 en 10 minuten.
Klopt.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:10

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

BIj mij gaan ze automatisch 2 minuten uit 's ochtends nadat de rolluiken zijn open gegaan. Maar heb daar ook aan zitten te denken. Maar als we eerlijk zijn denk ik als je al een beetje een automatisering hebt dat er al eens wat verlichting brand dat het mensen echt niet gaan opvallen dat je niet thuis bent.

Dus de vraag die ik mezelf stel is hoe ver wil je in erin gaan om ervoor te zorgen dat het lijkt dat je niet thuis bent

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Elac
[...]

Niet als de tijden hetzelfde zijn als je thuis bent.
Bij mij gaan de lampen aan als het te donker wordt in de kamer om bv te kunnen lezen dus er is geen verschil tussen weg of thuis.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• mike123
@Anoniemand @Elac @fdees En als ze zeker weten dat er niemand thuis is leggen ze ook wel eens iets voor je deur of plakken iets onopvallends aan je deur en kozijn. Is dat weg dan zijn de mensen thuis of thuisgeweest.

Ooit al eens een verzekeringsmaatschappij gevraagd of ze wel goed wijs waren. Die hadden dus als reclame een idee dat de reclame niet in de bus werd gegooid maar aan de deurklink werd gehangen. Maar dat midden in de vakantie periode.

Maar ik wijk af van het onderwerp.

• Anoniemand
Klopt :). Maar goed, los van de discussie hoeveel effect het heeft.

Ik ben lekker aan het knutselen om een functionaliteit die ik eerder had in Home Assistant nu ook in Homey te krijgen. Als het knutselen een goede afloop heeft, heb ik als gewoontedier weer een functionaliteit terug :) Als het knutselen geen goede afloop heeft, heb ik wat geleerd en zal ik nog even moeten kijken wat in Homey het alternatief wordt.

• Elac
@Anoniemand Inderdaad, zelf knutselen is altijd 🙂 . Helaas zijn mijn programmeer skills te rudimentair om aan zoiets te beginnen.

@mike123 Dat gebeurt inderdaad maar bij mij zien ze in iedergeval geen ander patroon of ik nu thuis ben of niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Elac op 10-01-2026 23:48 ]

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste