Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-02 10:47
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Het zou alleen mooi zijn als je kunt kiezen tot welke opties deze gebruikers toegang hebben. In ons huis gaat alles automatisch dmv flows. Verder moet iedereen overal afblijven. Als ik nu de homey app wil gebruiken voor bijvoorbeeld Presence of meldingen dan moet ik ook gelijk toegang geven tot de besturing van alle apparaten.

Het zou mooi zijn om een gastaccount aan te kunnen maken en te bepalen tot welke onderdelen er toegang verleend wordt. In HA kun je bijvoorbeeld indivuele dashboards per gebruiker/groep maken en beschikbaar stellen. Dit mis ik echt.

Ik zou bijvoorbeeld wel gewoon meldingen naar mijn vrouw willen sturen maar niet willen dat ze zelf per ongeluk op een flow klikt of een apparaat in/uitschakelt waarvan ze niet weet wat het precies doet.
Best arbeidsintensief, maar Advanced Flows kan je niet openen op mobiel. Als je flows verplaatst naar verschillende Advanced Flows loop je niet het risico dat je vrouw onterecht flows start.

Wat apparaten in- en uitschakelen betreft: daar heb ik niet zo 1,2,3 een oplossing voor.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:13
Als het je allen om het sturen van meldingen gaat : Whatsapp installeren en meldinge via Whatsapp versturen...
Heb je ook geen Homey app nodig op de telefoon.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:40
Crxtreem schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Alleen weet ik nog niet hoe hij gaat detecteren welke gebruiker gaat laden.
Dat kun je natuurlijk als eerste vragen met deze nieuwe future :*)

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Dat kun je natuurlijk als eerste vragen met deze nieuwe future :*)
Dat wil ik voor zijn anders heb je of 1 beheerder die dit moet kiezen of iedereen krijgt de pushmelding.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:02
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:18:
Als het je allen om het sturen van meldingen gaat : Whatsapp installeren en meldinge via Whatsapp versturen...
Ja die optie heb ik aan gedacht maar ik ben bang voor een eventuele Whatsapp block. Dan is mijn privenummer niet meer beschikbaar.

This app is not responsible for any ban or block performed by WhatsApp on your number. And the developer cant do anything to unblock it

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-02 10:47
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ja die optie heb ik aan gedacht maar ik ben bang voor een eventuele Whatsapp block. Dan is mijn privenummer niet meer beschikbaar.

This app is not responsible for any ban or block performed by WhatsApp on your number. And the developer cant do anything to unblock it
Dan is misschien Telegram een optie.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:02
Maarten16 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Dan is misschien Telegram een optie.
Wij gebruiken verder nergens Telegram voor. Om dan dat weer in te richten/installeren alleen voor meldingen is ook weer zo wat.

Whatsapp zou het allermooiste zijn omdat je zelfs mensen die verder helemaal niets hoeven te doen bijvoorbeeld iemand die tijdens vakantie de dieren verzorgd met een vooringestelde regel de deur kunt laten ontgrendelen of verlichting aan/uit doen enz. Maar ik durf het eigenlijk niet aan....

[ Voor 33% gewijzigd door Borne op 09-01-2026 14:03 ]

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
[...]

Dit zijn mogelijke redenen voor een ban van Whatsapp. Ik weet niet wat je gaat versturen.

Redenen voor een Ban:

Spam & Oplichting: Het versturen van veel ongevraagde berichten, spam of frauduleuze inhoud.
Onofficiële Apps: Gebruik maken van niet-officiële versies van WhatsApp (zoals WhatsApp Plus).
Scrapen: Automatisch verzamelen van gebruikersgegevens (telefoonnummers, profielfoto's).
Bulky Berichten: Te veel berichten sturen naar mensen die je niet als contact hebt.
Schending Algemene Voorwaarden: Versturen van illegale, racistische, bedreigende of obscene inhoud.
Herhaaldelijk Gerapporteerd: Door veel andere gebruikers als problematisch gerapporteerd worden.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 13:02
Borne schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:04:
Ik zie net een nieuwe feature voorbij komen die mogelijkheden gaat bieden. Alleen nog even bedenken hoe we dit goed in kunnen zetten.

Bijvoorbeeld een vakantiestand instellen waarbij de vraag gesteld wordt wanneer je weg gaat en terug komt om flows voor te programmeren. Of als de airco ingeschakeld wordt vragen op welke temperatuur je hem wilt hebben.

https://homey.app/nl-nl/n...8774ff5&mc_eid=9f696f1397
Iemand hier al wat leuks mee bedacht?
Ow, ik wist niet eens dat dit nieuw was. Ik heb al een tijdje mijn gordijnen beneden, die onder de kinderkamer hangen, achter een vraag hangen. Als ze naar beneden zouden moeten (dat hoor je nogal op de kinderkamer), krijg ik de vraag of zoonlief ligt te slapen. Als ik, of vrouwlief, die beantwoord gaan de gordijnen al dan niet naar beneden.

Alleen diegene die thuis is krijg een vraag, want dat is natuurlijk prima in te stellen 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPy4jo0UxLHEdEp1AKhpcluKBFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asLAsSdTRvOuMA2NRhoigfh0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ho, wacht, ik reageer weer eens te snel. Ik dacht dat het over ja/nee antwoorden ging, maar je kan (alleen met 2023 en 2026?) blijkbaar ook echt antwoorden geven

[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 09-01-2026 15:07 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Jpiek
[...]
Er zijn twee opties voor Whatsapp, bij de ene ge/misbruik je je eigen nr voor verzenden, de ander is CallmeBot en die verstuurd vanaf zijn eigen nummer..

https://homey.app/nl-nl/a...jter.callmebot/CallMeBot/

[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 09-01-2026 14:34 ]

• Jpiek
robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:33:
[...]
Alleen diegene die thuis is krijg een vraag, want dat is natuurlijk prima in te stellen 8)
Bijzonder dat je je eigen naam en die van vrouwlief afschermt en die van jullie zoontje niet :9

• robkrekel
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Bijzonder dat je je eigen naam en die van vrouwlief afschermt en die van jullie zoontje niet :9
Haha, idd. Maar daar staat dan ook geen achternaam bij. Al is dat niet heel moeilijk te zoeken denk ik zo. Ach ja.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

JB

Cédric roelt!

Simpele zoekactie op “Nous”, geeft me geen hits. Zijn er mensen die ervaring hebben met Nous (in mijn geval de E12 koolmonoxide meter)?

Ik heb veel Zigbee door het huis, dus zoek een slimme melder voor op zolder die ook betaalbaar is.

Mijn boefje is liev!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

JB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:48:
Simpele zoekactie op “Nous”, geeft me geen hits. Zijn er mensen die ervaring hebben met Nous (in mijn geval de E12 koolmonoxide meter)?

Ik heb veel Zigbee door het huis, dus zoek een slimme melder voor op zolder die ook betaalbaar is.
uitvoering: Netatmo Slimme Koolmonoxidemelder
Ik heb deze thuis in gebruik, bevalt goed en werkt prima met Homey samen.

Mijn reviews al gezien?

• robkrekel
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Er zijn twee opties voor Whatsapp, bij de ene ge/misbruik je je eigen nr voor verzenden, de ander is CallmeBot en die verstuurd vanaf zijn eigen nummer..

https://homey.app/nl-nl/a...jter.callmebot/CallMeBot/
Of een sim-only. Zo doe ik het.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 21:46
Ik zie het nu pas: dit (wat ik zoek) heet een “pushmelding”. Dit is dan mogelijk bij allerlei gebeurtenissen.
Ik werk ook veel met advanced flows, die zijn inderdaad niet zichtbaar op de telefoons van mijn kinderen.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:18:
Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen. Nog contact gehad met de ontwikkelaar en die gaf aan het niet zomaar op te kunnen lossen omdat het iets met de SDK was.

Zie in de changelog wel dat de WhatsApp app inmiddels een beta heeft op basis van een nieuwe SDK.
https://homey.app/nl-nl/app/com.whatsapp/WhatsApp/

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:29
Ik zie net een nieuwe feature voorbij komen die mogelijkheden gaat bieden. Alleen nog even bedenken hoe we dit goed in kunnen zetten.

Bijvoorbeeld een vakantiestand instellen waarbij de vraag gesteld wordt wanneer je weg gaat en terug komt om flows voor te programmeren. Of als de airco ingeschakeld wordt vragen op welke temperatuur je hem wilt hebben.

Yep, In de flow voor het laden van mijn EV's met deze kaart de vraag gesteld voor hoevel % de EV opgeladen moet worden. Werkt prima.

• Jpiek
Farmerwood schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:13:
[...]
Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen.
Ik gebruik de andere, CallmeBot

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 10:11

elsinga

=8-)

Zijn er hier mensen die een Awtrix LED display gebruiken met Homey? Gisteren de halve dag bezig geweest om te achterhalen waarom de Awtrix ineens zo ongeveer 100x zo langzaam was als normaal. Hierdoor werkten mijn notificaties niet meer (maar het geluid wel). Restart van de Awtrix zelf, de bijbehorende app en de Homey Pro 2023, factory reset van de Awtrix, niets hielp. Tot het ineens spontaan opgelost was. Nu dus geen probleem meer, maar ik zou wel graag weten waar dit vandaan kwam....

Op de Homey community hier ook al mee bezig geweest, maar ook de suggesties van zeer ervaren gebruikers daar hielpen helaas niet.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• mike123
Farmerwood schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:13:
[...]

Ik heb het een tijd gebruikt, maar staat inmiddels ook al een tijdje uit. De WhatsApp app liet de hele Homey meerdere keren per dag crashen. Nog contact gehad met de ontwikkelaar en die gaf aan het niet zomaar op te kunnen lossen omdat het iets met de SDK was.

Zie in de changelog wel dat de WhatsApp app inmiddels een beta heeft op basis van een nieuwe SDK.
https://homey.app/nl-nl/app/com.whatsapp/WhatsApp/
Whatsapp staat bij mij al weer een tijdje op mijn Homey 2019 te draaien. En eigenlijk heb ik daar weinig problemen mee gehad. App crashte bij mij ook niet. Bij een kennis wel.
Met de laatste versie gaat het goed, allen bij sommige personen konden ze Whatsapp niet koppelen.

Ik heb ook Callmebot in gebruik. Daarmee stuur ik momenteel 4 berichten per dag mee. Betaal ik 4 euro per jaar voor maar die wil nog wel eens stoppen en dan moet je op de telefoon weer een berich[ verzenden met "resume".

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:42

Niet met die functie, maar je vakantiemodus opmerking triggerde mij. Ik ben nu zelf aan het spelen (app aan het maken) om een vakantie modus te activeren / deactiveren om de lampen “slim” te blijven aansturen. Ik ben recent van Homeassistant overgestapt naar Homey (self hosted) en het enige wat me zo 1-2-3 niet lukte was een vervanging voor een replay lights template te vinden. Idee is dat de lampen dezelfde aan/uit status krijgen als een week geleden als de vakantie modus aan staat. Omdat ik niets kon vinden ben ik nu aan het proberen zelf een app te maken.

Als dat lukt zal ik het laten weten, maar het is nog een hoge leercurve :)

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:13
@Anoniemand Waarom niet gewoon je lampen aan laten gaan als het donker wordt en op een vaste tijd uit?

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• Anoniemand
Dat zou idd ook kunnen, maar dan vervalt de simulatie overdag en die is wat complexer om te automatiseren.

Verder lijkt het me leuk om wat ervaring op te doen met het zelf maken van een app in Homey. Kan goed zijn dat het uiteindelijk niet lukt, maar dan heb ik toch weer wat geleerd :)

• mike123
Elac schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:58:
@Anoniemand Waarom niet gewoon je lampen aan laten gaan als het donker wordt en op een vaste tijd uit?
Een vaste tijd uit gaat ook opvallen.
Volgens mij kon je in Homey in een kaart of een funktie zetten zoals 5 - 10. Dan word die opdracht uitgevoerd tussen de 5 en 10 minuten.

• Anoniemand
mike123 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Volgens mij kon je in Homey in een kaart of een funktie zetten zoals 5 - 10. Dan word die opdracht uitgevoerd tussen de 5 en 10 minuten.
Klopt.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:30

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

BIj mij gaan ze automatisch 2 minuten uit 's ochtends nadat de rolluiken zijn open gegaan. Maar heb daar ook aan zitten te denken. Maar als we eerlijk zijn denk ik als je al een beetje een automatisering hebt dat er al eens wat verlichting brand dat het mensen echt niet gaan opvallen dat je niet thuis bent.

Dus de vraag die ik mezelf stel is hoe ver wil je in erin gaan om ervoor te zorgen dat het lijkt dat je niet thuis bent

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Elac
[...]

Niet als de tijden hetzelfde zijn als je thuis bent.
Bij mij gaan de lampen aan als het te donker wordt in de kamer om bv te kunnen lezen dus er is geen verschil tussen weg of thuis.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• mike123
@Anoniemand @Elac @fdees En als ze zeker weten dat er niemand thuis is leggen ze ook wel eens iets voor je deur of plakken iets onopvallends aan je deur en kozijn. Is dat weg dan zijn de mensen thuis of thuisgeweest.

Ooit al eens een verzekeringsmaatschappij gevraagd of ze wel goed wijs waren. Die hadden dus als reclame een idee dat de reclame niet in de bus werd gegooid maar aan de deurklink werd gehangen. Maar dat midden in de vakantie periode.

Maar ik wijk af van het onderwerp.

• Anoniemand
Klopt :). Maar goed, los van de discussie hoeveel effect het heeft.

Ik ben lekker aan het knutselen om een functionaliteit die ik eerder had in Home Assistant nu ook in Homey te krijgen. Als het knutselen een goede afloop heeft, heb ik als gewoontedier weer een functionaliteit terug :) Als het knutselen geen goede afloop heeft, heb ik wat geleerd en zal ik nog even moeten kijken wat in Homey het alternatief wordt.

• Elac
@Anoniemand Inderdaad, zelf knutselen is altijd 🙂 . Helaas zijn mijn programmeer skills te rudimentair om aan zoiets te beginnen.

@mike123 Dat gebeurt inderdaad maar bij mij zien ze in iedergeval geen ander patroon of ik nu thuis ben of niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Elac op 10-01-2026 23:48 ]

• Raymond1405
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-01 22:07
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag: "is het nog mogelijk om een oude I-pad air te gebruiken om een dashboard te maken"?
De Homey app is namelijk niet meer te installeren en er worden ook geen updates voor de I-pad meer uitgebracht. De huidige softwareversie is: 12.5.7.

Ik ben nu een kleine 3 weken bezig om mijn huis smart te maken, en met vallen en opstaan begin ik er nu wel te komen. Ik heb dit weekend eindelijk mijn Tado Thermostaat weten te linken met mijn Homey pro mini, net als de Google nest camera's de IKEA lampen, sensoren, afstandsbediening, stopcontacten, Google home luidsprekers, Chromecast en de Homewizard P1 meter.

Ik heb ook enigszins een paar werkende flows weten te maken, al met al ga ik er wel komen. Maar nu probeer ik dus een dashboard te maken. Eentje die werkt op mijn oude I-pad, dan kan ik m nog ergens voor gebruiken.
Zijn er mensen die dit ook geprobeerd hebben en die hier in geslaagd zijn of moet ik mij erbij neerleggen dat de I-pad te oud is en beter vervangen kan worden door een tablet of een ander scherm wat ik kan gebruiken als dashboard.

Alvast bedankt voor de reacties.

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-01 20:57
Ik wil van de Philps Hue lampen, die nu via een bridge aan Homey zijn gekoppeld, rechtstreeks aan Homey koppelen (via).

Nu lees ik in het topic vaak "ja maar als Homey het niet doet, is het handig als je de Hue app nog kan gebruiken". Dat snap ik. Maar is het niet een enorm voordeel voor je Zigbee mesh om juist alle Philips lampen rechtstreeks aan Homey te koppelen?

Ben benieuwd naar mensen die werkelijk over zijn gegaan van Philips bridge naar Homey en wat hun ervaringen zijn.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-02 16:56
Ik heb de Robb Smart zigbee aan/uit schakelaar in de garage zitten op Led 'tl-balken', nu gaan de lampen niet meer uit.
Zowel met Homey als met de fysieke schakelaars werkt het niet meer, je hoort de module/relais wel 'klikken' als je hem met de schakelaar of met homey bediend maar er gebeurt niets. Het licht blijft aan.

De spanning er af halen, de module resetten en opnieuw aanmelden werkt niet, er blijft spanning staan op de uitgang van de module.

Is de modeule kapot of kan ik iets anders proberen om de lampen uit te laten gaan?

• Jpiek
Raymond1405 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:56:
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag: "is het nog mogelijk om een oude I-pad air te gebruiken om een dashboard te maken"?
De Homey app is namelijk niet meer te installeren en er worden ook geen updates voor de I-pad meer uitgebracht. De huidige softwareversie is: 12.5.7.
Side loaden als je ergens een oude Hoemy App vandaan kunt snorren ?

https://www.reddit.com/r/...tion_on_ios_ipados/?tl=nl

• Jpiek
Henkhuppelschot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:15:
De spanning er af halen, de module resetten en opnieuw aanmelden werkt niet, er blijft spanning staan op de uitgang van de module.
Is de modeule kapot of kan ik iets anders proberen om de lampen uit te laten gaan?
Groep uitzetten ? >:)

Maar seieus, als er spanning op blijft staan terwijl de schakelaar uit zou moeten zijn zit het gewoon vast, bevroren of vastgesmolten.

Ik heb het een keer met een ouderwetse lichtschakelaar gehad, niet grappig.
Ik zou het niet vertrouwen en de module er tussenuit halen en zsm vervangen..

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-02 16:56
Jpiek schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Groep uitzetten ? >:)

Maar seieus, als er spanning op blijft staan terwijl de schakelaar uit zou moeten zijn zit het gewoon vast, bevroren of vastgesmolten.

Ik heb het een keer met een ouderwetse lichtschakelaar gehad, niet grappig.
Ik zou het niet vertrouwen en de module er tussenuit halen en zsm vervangen..
Met de spanning er af halen heb ik de groep uitgezet....
Ik ben ook van plan om de schakelaar te vervangen voor en normale schakelaar.
Alleen is het nuj veels te koud in de garage. (niet vochtig overigens en vriest het er niet)

Edit: Wat je zei over het vast zitten heeft me wel getriggerd....een tikje met een schoevendraaier op de module en de lampen schakelen weer _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Henkhuppelschot op 11-01-2026 16:28 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-02 12:48

Freakie1NL

Grote Baas

Heb een Homey Pro (2023) aangeschaft voor nieuwe woning. Nog niet in gebruik want nu alles gekoppeld aan een KaKu ICS 2000. Ben het nieuwe huis aan het inrichten en koppel dan direct aan de Homey.

Nu heb ik al jaren dimmers van Ecodim via Zigbee, omdat hierbij de mechanische bediening gebruikt kan blijven worden.

Nu moet ik een nieuwe aanschaffen gezien ik een duo dimmer nodig heb. Daarover wat vragen, heeft iemand daar nog een goede suggestie voor naast Ecodim. Maar dan de Homey vraag, werkt de ECO-DIM.05 via Wifi daar ook goed mee samen. Scheelt toch weer 2 tientjes ten opzichte van de Zigbee versie.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-01 10:01

ONM

Binnenkort krijg ik mijn hybride auto. Deze wil ik thuis opladen. Gisteren een Kwh meter 1 fase van HomeWizard geplaatst ( wordt lekker vol in de meterkast :-) ) Verder heb ik 3 batterijen van HW.
Ik zou graag een flow willen maken in Homey Pro dat de 3 batterijen op Inactief worden gezet op het moment dat ik de auto ga laden. Met boeren logica heb ik geprobeerd een Flow te maken maar "mijn logica" komt niet overeen met de mogelijkheden :-)
Graag jullie hulp en alvast dank voor de genomen tijd

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:36
Ik zou deze app installeren, deze heeft heel veel mogelijkheden voor het laden van je batterij en kan evt je batterijen stop zetten op het moment dat je laadpaal gaat laden.
https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ONM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:23:
Binnenkort krijg ik mijn hybride auto. Deze wil ik thuis opladen. Gisteren een Kwh meter 1 fase van HomeWizard geplaatst ( wordt lekker vol in de meterkast :-) ) Verder heb ik 3 batterijen van HW.
Ik zou graag een flow willen maken in Homey Pro dat de 3 batterijen op Inactief worden gezet op het moment dat ik de auto ga laden. Met boeren logica heb ik geprobeerd een Flow te maken maar "mijn logica" komt niet overeen met de mogelijkheden :-)
Graag jullie hulp en alvast dank voor de genomen tijd
Ik heb het ooit ongeveer als volgt gedaan:

1. Eerst bepalen of de auto aan het laden is door de kWh meter uit te lezen. In mijn geval >5 kWh verbruik, dan een dummy schakelaar op aan zetten en vervolgens <5 kWh verbruik die dummy schakelaar weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjfKKVeZaYvaZSSA2xavFw2N2S4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WPHDNwaNDAjy5uql6IpIt4nC.png?f=user_large

2. En die gebruik ik dan weer in een andere flow die (in mijn geval) de Sessy's in een idle stand zet, maar alleen als ze in NOM of Ontladen stonden, als ze wilden laden (omdat de kWh prijs laag is) mocht dat natuurlijk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHwZ-esejaRoP8bCsdPDJ0qsN00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRCSFix32b3ctzoiHFSr3LbJ.png?f=fotoalbum_large
Lytsepier schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:35:
Ik zou deze app installeren, deze heeft heel veel mogelijkheden voor het laden van je batterij en kan evt je batterijen stop zetten op het moment dat je laadpaal gaat laden.
Die app gebruik ik ook sinds kort, is waanzinnig goed. Maar neemt wel de besturing van je batterijen over. Als je dat wil, is die app top, als je dat niet wil, dan werken mijn flows (bij mij in ieder geval) prima.

[ Voor 15% gewijzigd door vanenkelen op 12-01-2026 11:41 ]

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:36
Klopt, ik gebruik het ook nog maar een paar weken.. Het is moeilijk te voorspellen wat het gaat doen in de zomer, maar het gemak, inzicht is vooralsnog subliem. Wordt nog volop aan ontwikkeld, maar het scheelt mij tot nu toe veel werk in flows..

[ Voor 3% gewijzigd door Lytsepier op 12-01-2026 11:52 ]

• Jpiek
ONM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:23:
Binnenkort krijg ik mijn hybride auto. Deze wil ik thuis opladen. Gisteren een Kwh meter 1 fase van HomeWizard geplaatst ( wordt lekker vol in de meterkast :-) )
Kom, niet zo snel klagen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkQZVj6MvTte7OIAD6CzIEza2HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spQ2s29lqb9ndc7HyvIuPXVq.jpg?f=fotoalbum_large

oOo

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 11:59

Dav0s

Hr?

robkrekel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Of een sim-only. Zo doe ik het.
Zo doe ik het ook. Oude telefoon met een pre-paid kaart er in. Extra voordeel is dat je dan in whatsapp een groep kan maken met dat aparte nummer, zodat je ook daadwerkelijk notificaties krijgt als hij iets stuurt. (als je namelijk jezelf een whatsapp bericht stuurt, krijg je daar geen notificatie van).

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:49:
Heb een Homey Pro (2023) aangeschaft voor nieuwe woning. Nog niet in gebruik want nu alles gekoppeld aan een KaKu ICS 2000. Ben het nieuwe huis aan het inrichten en koppel dan direct aan de Homey.

Nu heb ik al jaren dimmers van Ecodim via Zigbee, omdat hierbij de mechanische bediening gebruikt kan blijven worden.

Nu moet ik een nieuwe aanschaffen gezien ik een duo dimmer nodig heb. Daarover wat vragen, heeft iemand daar nog een goede suggestie voor naast Ecodim. Maar dan de Homey vraag, werkt de ECO-DIM.05 via Wifi daar ook goed mee samen. Scheelt toch weer 2 tientjes ten opzichte van de Zigbee versie.
Als je een goed 'lopend' zigbee netwerk hebt, dan zou ik dit altijd verkiezen boven iets van schakelen via Wifi. Dit is veel storingsgevoeliger en dan heb je natuurlijk een probleem als het eruit ligt. Zou die 2 tientjes zelf nu niet gaan besparen (verdien je op den duur wrs ook nog zelfs terug in verband met de stroomkosten).

• Jpiek
Voor langere afstanden gebruik ik juist wel Wifi, 2 stekkers die in het tuinhuisje in de achtertuin zitten bv.

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:42:
Voor langere afstanden gebruik ik juist wel Wifi, 2 stekkers die in het tuinhuisje in de achtertuin zitten bv.
ja, dat snap ik wel voor een stekkertje in de tuin. Ik heb zelf hier ook inderdaad wifi voor. Voor een lamp zou het natuurlijk ook kunnen maar ik zou het zelf niet doen.

• Jpiek
Eens, voor de devices waar je niet onder Wifi uit komt is het al gedoe genoeg (de lijst met DHCP reservations groeit best gestaag)...

OTGW, NEST, Thermostaat en dergelijke

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik gebruik voor de lampen in de tuin nog good old KlikAanKlikUit op 433 Mhz. Werkt met een extender goed genoeg. Nooit omkijken naar en de lampen buiten gaan altijd aan of uit. En mocht dat een keer niet gebeuren, ook niets aan de hand.

Wifi en Zigbee komen een stuk slechter door het HR++ glas en de geisoleerde muren van mijn nieuwbouw woning heen.

• Elac
@vanenkelen Ik heb betere ervaringen met z-wave. Had ook problemen in de schuur met zigbee en z-wave werkt wel. Wifi wil ik niet tenzij het echt niet anders kan.

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-01 10:01

ONM

Lytsepier schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:35:
Die heb ik inderdaad gezien en ook gedownload. Ik heb echter geen idee wat ik met de genoemde kaarten moet doen. :-(

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 09:59

Ravhin

no <root>...

Jpiek schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:48:
Eens, voor de devices waar je niet onder Wifi uit komt is het al gedoe genoeg (de lijst met DHCP reservations groeit best gestaag)...

OTGW, NEST, Thermostaat en dergelijke
Je kan natuurlijk ze allemaal in een apart VLAN gooien. Is ook wel zo netjes voor je IoT stuff. Als je er dan een /16 VLAN van maakt heb je 65.536 mogelijke aansluitingen })

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ONM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Die heb ik inderdaad gezien en ook gedownload. Ik heb echter geen idee wat ik met de genoemde kaarten moet doen. :-(
Handleiding staat hier, heeft een eigen pagina voor beheer.

• Jpiek
Moet je wel device hebben die VLAN aan kunnen, 't is al zo'n dure hobby*

Maar ik heb 2 volledig gescheiden netwerken, 1 voor 'eigen' LAN en een voor IoT... Beide weer achter de KPN Experiabox, dus eigenlijk 3..

*Informatique bestond in 2025 30 jaar, voor elke 30 euro een gratis lot voor een Fiat Abarth : reminder per mail of ik de 74 (!) loten waar ik recht op had nog wou claimen oOo

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 08:35
Ben overgegaan van de Pro 2023 naar de Pro 2026. Zijn er meer mensen die er last van hebben dat sommige Zigbee devices lijken alsof ze werken maar niets doen? Herstellen of nieuw toevoegen helpt niet....

Bing

• SunBeech
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bing69 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:38:
Ben overgegaan van de Pro 2023 naar de Pro 2026. Zijn er meer mensen die er last van hebben dat sommige Zigbee devices lijken alsof ze werken maar niets doen? Herstellen of nieuw toevoegen helpt niet....
Zie dit topic op het Homey Community Forum. Klinkt als vergelijkbare situatie.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
vanenkelen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:35:
Ik gebruik voor de lampen in de tuin nog good old KlikAanKlikUit op 433 Mhz. Werkt met een extender goed genoeg. Nooit omkijken naar en de lampen buiten gaan altijd aan of uit. En mocht dat een keer niet gebeuren, ook niets aan de hand.

Wifi en Zigbee komen een stuk slechter door het HR++ glas en de geisoleerde muren van mijn nieuwbouw woning heen.
Zelfde situatie hier, 433Mhz werkt voor de tuin erg goed, echter is mijn Homey Pro naar de zolder verhuisd. Welke extender gebruik je voor de KAKU 433 MHz? Ik overweeg om de Homey Bridge neer te zetten in de woonkamer.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

eovermeer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Zelfde situatie hier, 433Mhz werkt voor de tuin erg goed, echter is mijn Homey Prp naar de zolder verhuisd. Welke extender gebruik je voor de KAKU 433 MHz? Ik overweeg om de Homey Bridge neer te zetten in de woonkamer.
De extender van KaKu zelf. Simpel ding, versterkt 6 apparaten geloof ik.

https://klikaanklikuit.nl...adloze-signaalversterker/

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:29
vanenkelen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik heb het ooit ongeveer als volgt gedaan:

1. Eerst bepalen of de auto aan het laden is door de kWh meter uit te lezen. In mijn geval >5 kWh verbruik, dan een dummy schakelaar op aan zetten en vervolgens <5 kWh verbruik die dummy schakelaar weer uit.

[Afbeelding]

2. En die gebruik ik dan weer in een andere flow die (in mijn geval) de Sessy's in een idle stand zet, maar alleen als ze in NOM of Ontladen stonden, als ze wilden laden (omdat de kWh prijs laag is) mocht dat natuurlijk wel.

[Afbeelding]

[...]

Die app gebruik ik ook sinds kort, is waanzinnig goed. Maar neemt wel de besturing van je batterijen over. Als je dat wil, is die app top, als je dat niet wil, dan werken mijn flows (bij mij in ieder geval) prima.
Als het doel is om de batterijen niet leeg te trekken bij het laden van de EV, werkt onderstaande perfect en blijven je Sessy's operationeel. Dus gaan ook laden als ECO mode dit vraagt, wat vaak tegelijk is met het goedkoop laden van de EV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1Y1hS_GYUwmYfcVczNmdO0GKpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0plEdqI61EGS08jvzC7klu94.png?f=fotoalbum_large

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
Ik zie dat hier meer vragen staan over het laden van de EV i.c.m. een thuisaccu.

Nu heb ik specifiek daarvoor Homey aangeschaft en ben ik bezig om de flow daarvoor te maken (mijn eerste) en ik ben niet zo'n programmeur. Daarom even een check hier of dit een werkbare flow is.

Doel: de thuisbatterij houdt het verbruik rond 0 en laadt zo nu en dan een minuut of 7 op wanneer de onbalansprijs laag is. Als de thuisbatterij begint te laden moet de auto ook beginnen te laden. Als de thuisbatterij stopt met laden begint deze regelmatig na een minuut of 8 weer op te laden. Om te voorkomen dat het laden van de EV teveel aan/uit gaat moet, nadat het laden van de thuisbatterij stopt, de EV op minimumvermogen 10 minuten doorladen. Indien de thuisbatterij weer begint te laden in die 10 minuten moet de EV ook weer met een hoger vermogen gaan laden en anders moet de EV stoppen met laden na die 10 minuten.

Ik denk dat ik het starten en stoppen opzich goed heb opgenomen in de flow, echter vraag ik mij af of, wanneer de thuisbatterij weer begint te laden binnen die 10 minuten, hij daadwerkelijk terug gaat naar het hogere vermogen en daarna wederom die 10 minuten wachttijd ingaat. Gaat dit op onderstaande wijze goed denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7XqrllfH0teBLYibViXnnxxHc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FkMKXg8lXfCl5KTSYJfPCTG.png?f=fotoalbum_large

• bing69
  • Laatst online: 01-02 08:35
SunBeech schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Zie dit topic op het Homey Community Forum. Klinkt als vergelijkbare situatie.
Thanks! Geen echte oplossing zie ik. Besloten om hem maar retour te sturen tot er een echte oplossing is.

Bing

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-01 20:46
Wij hebben diverse somfy producten via de Connexion lopen. Als ik deze producten toe wil voegen aan de Homey Pro moet ik dan alle producten handmatig via de program knop toevoegen of koppelt de Homey direct alles uit de Connexxion?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nougat schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:10:
Wij hebben diverse somfy producten via de Connexion lopen. Als ik deze producten toe wil voegen aan de Homey Pro moet ik dan alle producten handmatig via de program knop toevoegen of koppelt de Homey direct alles uit de Connexxion?
Homey koppelt direct aan de Connexoon en de Connexoon verzorgt de communicatie met je producten. Je kunt zelfs een lokale api gebruiken! Als je hem gekoppeld hebt kun je in Homey je apparaten toevoegen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:51

ja3

Hierbij mijn ervaring met Homey Self Hosted:

Ik ben sinds deze week overgestapt van de Homey Pro (2023) naar Homey Self Hosted server (Raspberry Pi 5 4GB + nvme). Als thread hub gebruik ik nu de Homepod Mini, en voor Zigbee heb ik een Home Assistant Connect ZBT-2 gekocht. Welke met Zigbee2Mqtt (op dezelfde Raspberry Pi) met Homey is gekoppeld.

Ik heb bewust niet gekozen voor de Homey Bridge omdat ik graag zoveel mogelijk binnen 1 device wil houden.

Grootste werk was om de Zigbee devices opnieuw te pairen. Maar moet zeggen dat het pairen met Zigbee2MQTT makkelijker gaat dan met Homey (Pro) zelf. Omdat je gewoon het pairen openzet en iedere device mag binnenrollen in plaats van 1 voor 1 per app toevoegen.

De setup is hierdoor wel ingewikkelder dan hiervoor, maar ik merk ook dat het een stuk sneller is. Zigbee is mijn belangrijkste protocol (40 devices in huis) en deze lijkt veel meer instant te werken. Ook het kunnen koppelen van een eigen hostname aan je Homey is leuk. Zo ben je ook niet meer afhankelijk van de Homey servers.

Maar heb ik er nu eigenlijk in praktijk iets aan behalve een leuk hobby project? Waarschijnlijk niet ;) maar het werkt wel goed! En dan kan de Homey Pro weer naar iemand in de familie toe.

• Stefke
  • Laatst online: 27-01 10:50
Ik gebruik sinds kort Homey Dashboard, maar ik zie 1 a 2x per dag dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7jQlyY_CvhVDD-wSd_YoPb6v1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfznC9WrGu9w5WGVJtKNBnaA.png?f=fotoalbum_large
In het linkse paneel zitten 8 meetwaarden van enkele Shelly devices en één MCO-home CO2 sensor, in het rechtse zitten mijn Homewizard P1 meter en 2 "Devices Capabilities" devices.

Ik vermoed dat er een hiccup optreedt in een bepaalde app (?) waar ik nergens verder last van heb, behalve in de Dashboards.

Er is ook geen refreshmogelijkheid oid, dus ik moet het dashboard sluiten en weer opstarten. Niet de bedoeling op een wallscreen.
Ik kom van deze app https://community.homey.a...shboards/84837/462?page=7 die helaas niet meer ontwikkeld wordt (de huidige versie heeft eigenlijk teveel problemen om te gebruiken). De Homey Dashboards is wel een flinke stap terug maar ik had gehoopt dit wel stabiel te kunnen gebruiken.

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
GerverCom schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Mocht je geen statische IP adressen gebruiken kun je proberen,met behulp van de handleidng van je router, een statisch IP adres toewijzen aan je Hue Bridge? (en misaschien ook meteen voor je Homey?)
Dank voor de reactie! Helaas, fixed ip lijkt niet de oplossing. Misschien is het dan toch de verbinding zelf al lijken andere apparaten geen problemen te ondervinden oa de vaillant app loopt prima. Ik ga verder zoeken.

• GerverCom
  • Laatst online: 01-02 15:19
mrturk76 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Dank voor de reactie! Helaas, fixed ip lijkt niet de oplossing. Misschien is het dan toch de verbinding zelf al lijken andere apparaten geen problemen te ondervinden oa de vaillant app loopt prima. Ik ga verder zoeken.
Je gaf aan een wat oudere Hue bridge, je ondervindt geen problemen via de Hue app zelf? Mocht je helemaal los zijn gegaan op Hue lampen en heb je er ruim boven de 50 dan kan dit aantal ook een oorzaak zijn waarom de Bridge wat kuren vertoond.

Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen kan ik je wel een bridge geven om het een en ander te testen.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V153 (v1) + V154 (v2) - CT003 V117

• Jpiek
Stefke schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:39:
Er is ook geen refreshmogelijkheid oid, dus ik moet het dashboard sluiten en weer opstarten. Niet de bedoeling op een wallscreen.
App herstarten lijkt hier ook te werken, verder zorgen dat je verbinding met het netwerk stabiel blijft.

Ik zit nog te kijken of ik 'het actief zijn' van een Dashboard op een of andere manier kan monitoren, helaas heeft herstarten van de app geen effect, hij start immers je dashboard niet.

Ik probeer ook te achterhalen hoeveel van het dashboard locaal draait, wellicht kan op die manier een 'keep alive flow draaien óm het dashboard in de lucht te houden..

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-01 20:57
bing69 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:38:
Ik ben net van de 2016 overgegaan op de 2026. Bij mij deed Zwave helemaal niks. Na een extra factory reset gelukkig wel. De Zigbee devices kon ik allemaal herstellen en werken daarna goed. Beter bereik dan op de 2016 zelfs.

Maar neem even contact op met support, die reageren vaak in een dag al.

[ Voor 6% gewijzigd door keverjeroen op 15-01-2026 10:44 ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• Stefke
Jpiek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:13:
[...]

App herstarten lijkt hier ook te werken, verder zorgen dat je verbinding met het netwerk stabiel blijft.

Ik zit nog te kijken of ik 'het actief zijn' van een Dashboard op een of andere manier kan monitoren, helaas heeft herstarten van de app geen effect, hij start immers je dashboard niet.

Ik probeer ook te achterhalen hoeveel van het dashboard locaal draait, wellicht kan op die manier een 'keep alive flow draaien óm het dashboard in de lucht te houden..
Welke app bedoel je? De hele Homey-app? Alleen het sluiten en heropenen van het specifieke dashboard is al voldoende om het weer te laten werken, maar het is toch raar dat nergens in Homey ik problemen heb met devicegegevens, behalve in Dashboard.
Toch geen porum dat ik elke ochtend mijn dashboard eerst manueel moet starten, die pad hangt daar zodat ik in één oogopslag de status kan controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 15-01-2026 10:48 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:44:
Ik heb een straightforward probleem met mn homey pro.
Ding is 5 weken oud, hangt via de homey netwerkadapter rechtstreeks bekabeld aan mn fritzbox. Ipv6 staat uit, heeft vast ipv4 ip adres.

Zo goed als elke dag (soms om de dag, of meerdere keren per dag) verliest de homey zijn verbinding met het modem. (In het netwerk overzicht van mn fritzbox is de homey niet meer te vinden). Powercycle van de homey geeft weer een verbinding.
Nieuwe usb adapter van homey gekregen (met strafport ivm te weinig postzegels :/ ) en via de helpdesk allerlei reset tips.
Ondertussen wil ik hem terugsturen, want geen zin in dit gedoe. Maar goed je bent tweaker of niet, dus ik hoor hier ook graag tips, zeker als iemand dit eerder aan de hand heeft gehad. Thanks!
Even mezelf quoten: alles uitgesloten (kale installatie, apps en apparaten stuk voor stuk toevoegen, kabels, adapters, wifi) en de dader is de netwerkadapter. Op wifi heb ik een stabiele verbinding. Frappant dat het device wat voor een stabiele verbinding had moeten zorgen dat juist niet doet, maar goed. Iedeeen bedankt voor het meedenken!

Wise enough to play the fool

• Jpiek
Stefke schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Welke app bedoel je? De hele Homey-app?
De app die de foutmelding geeft op je dashboard... Of de widget app, of de app van die sensor...
Alleen het sluiten en heropenen van het specifieke dashboard is al voldoende om het weer te laten werken, maar het is toch raar dat nergens in Homey ik problemen heb met devicegegevens, behalve in Dashboard.
Waarschijnlijk omdat die data door het dashboad ingelezen wordt, en dus afhankelijk is van de verbinding met je Homey..

Edit: Is het en widget waar je een refresh voor in kunt stellen ? Speel daar eens wat mee...
Toch geen porum dat ik elke ochtend mijn dashboard eerst manueel moet starten, die pad hangt daar zodat ik in één oogopslag de status kan controleren.
Ja, mee eens.. Zie rest van mijn vorige reactie..

[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 15-01-2026 11:52 ]

• Stefke
Jpiek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Waarschijnlijk omdat die data door het dashboad ingelezen wordt, en dus afhankelijk is van de verbinding met je Homey..

Edit: Is het en widget waar je een refresh voor in kunt stellen ? Speel daar eens wat mee...
Geen refresh, het is gewoon de standaard widget met sensoren.

Wel vreemd dat de insights wel doorlopen dan toch?

• Jpiek
Ja, en toch, probeer eens alleen de app voor die sensoren te herstarten. Hier hielp dat...

Voordeel, dat kdnmop je phone ipv op je display...

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:35
Stefke schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:39:
Ik gebruik sinds kort Homey Dashboard, maar ik zie 1 a 2x per dag dit:[Afbeelding]
In het linkse paneel zitten 8 meetwaarden van enkele Shelly devices en één MCO-home CO2 sensor, in het rechtse zitten mijn Homewizard P1 meter en 2 "Devices Capabilities" devices.

Ik vermoed dat er een hiccup optreedt in een bepaalde app (?) waar ik nergens verder last van heb, behalve in de Dashboards.

Ik kom van deze app https://community.homey.a...shboards/84837/462?page=7 die helaas niet meer ontwikkeld wordt (de huidige versie heeft eigenlijk teveel problemen om te gebruiken). De Homey Dashboards is wel een flinke stap terug maar ik had gehoopt dit wel stabiel te kunnen gebruiken.
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan in Insights.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN0aThQqt7WoVOCNt_vR9Sd9Ftk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ijX1inqSSijcoxa70avEDAT3.png?f=fotoalbum_large
Alle grafieken laten op eenzelfde moment een onjuiste waarde zien. Voor de warmtepomp (2e grafiek) laat hij ineens zien dat zowel pompen als compressor draaien, terwijl dat niet zo is. Als ik bij het apparaat kijk in de Hoemy app zie ik ook dat alle drie 0 zijn. Bij de temperatuur grafieken zie je ineens een dip, op hetzelfde moment in heel verschillende ruimtes.

• Anoniemand
Elac schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:47:
@Anoniemand Inderdaad, zelf knutselen is altijd 🙂 . Helaas zijn mijn programmeer skills te rudimentair om aan zoiets te beginnen.
Wel programmeer skills, maar niet specifiek in Javascript. Ik (samen met AI) zijn een behoorlijk eind gekomen. De test versie staat klaar, app is in beoordeling 8)
offtopic:
Had nog een vaag issue bij Github, kennelijk hadden ze mijn account 'restricted' gezet. Fijn dat ze daar geen notificatie / banner voor laten zien 8)7. Na uren troubleshooting een support ticket aangemaakt, waarbij ik enkel de optie had "reinstate account", wat dus het probleem bleek te zijn.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-02 16:09

kanaaldijk

32000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

hoe programmeer je een schakelaar in homey pro die op een bepaalde dag in de maand aan en of uitgeschakeld kan worden. Dit wil ik als het kan programmeren in homey pro om een paar accu's van mijn grasmaaiers die ik in de winter even niet gebruik 1 keer in de maand even weer wil opladen. (ik ben pas een maand in het bezit van de homey pro en kan helaas nog niet vinden hoe dit zou kunnen en wat ik er voor nodig heb)

[ Voor 62% gewijzigd door kanaaldijk op 16-01-2026 13:21 ]

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15
Heb mijn Homey op Engels staan. Maar je kan als 'When' een tijd trigger (date & time) gebruiken (elke maand of elke week ofzo) en dan bij 'And' kan je een voorwaarde maken (date & time) dat het tussen maand x en x is. Dan ben je er toch al?

[ Voor 6% gewijzigd door Jfwiet op 16-01-2026 13:27 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:08

Ethirty

Who...me?

Ik heb een advanced flow gemaakt die op basis van enkele tijdstippen gerelateerde acties uitvoert, met logging indien goed of fout. Dat zou me niet gelukt zijn in een simpele flow, of zelfs in meerdere losse flows.

Alleen als ik nu die tijdstippen zou willen veranderen, moet ik de computer aanzetten, niet echt gebruiksvriendelijk. Nu kan je dacht ik ook flows en advanced flows aan elkaar hangen, maar hoe doe ik dat praktisch zonder het helemaal in stukken te moeten hakken? Dus gewone flow “op tijdstip X” start advanced flow. Ik zie het even niet.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Anoniemand
Dan --> Flow en dan kun je kiezen. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen flows en advanced flows, wel keuzes tussen geen of verschillende soorten parameters (tekst / nummer / bool / image)

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:27

DON PAPA

Tweaker-fan

kanaaldijk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:13:
hoe programmeer je een schakelaar in homey pro die op een bepaalde dag in de maand aan en of uitgeschakeld kan worden. Dit wil ik als het kan programmeren in homey pro om een paar accu's van mijn grasmaaiers die ik in de winter even niet gebruik 1 keer in de maand even weer wil opladen. (ik ben pas een maand in het bezit van de homey pro en kan helaas nog niet vinden hoe dit zou kunnen en wat ik er voor nodig heb)
Bijvoorbeeld voor het aanzetten
ALS: De tijd is
EN: de dag van de maand is
DAN: zet slimme stekker van oplader aan.

En voor uitzetten
ALS: slimmen stekker is aangezet
DAN: zet slimme stekker uit met een vertraging van xx minuten (xx = zolang hij moet laden

• Jpiek
kanaaldijk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:13:
Als -> "Date&Time"-> Elke "xx"

Als [Elke 1 maanden]

Of
Als -> "Date&Time"-> "De tijd is xxx" En "Date&Time"-> "Dag van de maand is xx"

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-02 16:09

kanaaldijk

32000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

@Ethirty @Anoniemand @DON PAPA @Jpiek bedankt hier kan ik wel wat mee ga kijken wat het handigst is.

• Daniel.
  • Laatst online: 01:06
Ik ben weer begonnen met Homey, tijdens de start met een 2016 versie begonnen maar die had bij mij zoveel problemen dat ik redelijk snel richting Home Assistant ben gestapt, ook de 2019(toen pro) werkte het niet lekker. Nu met SHS weer geleidelijk begonnen om Homey te proberen en het bevalt mij nu een stuk beter dan toen. Je kan het nu zelf hosten en heb het nu als addon draaien binnen HA OS op mijn Home Assistant Yellow (Addon Github).
Heb het nu samen met een Bridge draaien en ben verrast met hoe mooi het werkt. Ik denk dat ik bijna alles richting Homey ga migreren. Het gebruik van Advanced flows en eigenlijk de hele werkwijze is een stuk gemakkelijk dan in Home Assistant. Niet dat ik er problemen mee heb maar heb het voor mijzelf het liefst zo gemakkelijk mogelijk. Ik blijf ze wel naast elkaar gebruiken. Devices die o.a. niet in Homey ondersteund worden (tenzij ik er zelf een app voor ga schrijven) en het energy Dashboard. Het energy dashboard in Homey voldoet maar die van HA is veel krachtiger en bied meer mogelijkheden.

Ik ben benieuwd wat het nu gaat worden de 2016 en 2019 versie waren echt verschrikkelijk en werkten vaker niet dan wel voor mij. Kan ook komen door het aantal devices. Ik heb er met alles gemengd meer dan 300!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
GerverCom schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Je gaf aan een wat oudere Hue bridge, je ondervindt geen problemen via de Hue app zelf? Mocht je helemaal los zijn gegaan op Hue lampen en heb je er ruim boven de 50 dan kan dit aantal ook een oorzaak zijn waarom de Bridge wat kuren vertoond.

Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen kan ik je wel een bridge geven om het een en ander te testen.
Geen problemen met de HUE app zelf idd en er hangen max 10 lampen aan dus dat zal het probleem ook niet zijn. Het lijkt toch meer een verbindingsprobleem te zijn en volgens mij is dat een bekende kwaal met die homey pro. Band steering is nu mijn vermoenden. Ik heb nu een apart 24 ghz netwerk draaien voor de homey, kijken of dat gaat helpen. Dank voor het aanbod

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 21:53
Vraag over de Homey Apps: (als voorbeeld philips hue)

Werken deze rechtstreeks met de Lampen en/of kan ook met Philiph Hue bridge ?
Of is dit afhankelijk van degene die de app heeft gemaakt en de product in kwestie ?

Ik heb al een hue bridge & motionblinds, maar merk dat behoefte heb aan meer complexe flows.
zou het zonden om bridges die toch heb in de prullebak te moeten gooien.
dus vroeg ik me af hoe de apps werken, maar als google op (homey andere bridge apss) tja krijg alleen maar resultaten over hun eigen bridge

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:00
Teunis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:37:

Beide is mogelijk in geval van Hue

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 17-01-2026 10:41 ]

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 21:53
Axel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Beide is mogelijk in geval van Hue
Geld dit ook voor andere apparaten/oplossingen ?
En waar kan ik vinden of app in kwestie ook met een bridge kan werken ?

[ Voor 15% gewijzigd door Teunis op 17-01-2026 10:45 ]

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

• DON PAPA
  • Laatst online: 23:27

DON PAPA

Tweaker-fan

Teunis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:37:

Hue app voor met bridge
https://homey.app/nl-nl/app/nl.philips.hue/

Hue app voor zonder bridge
https://homey.app/nl-nl/app/com.philips.hue.zigbee/

Gewoon ff bij de apps kijken wat ze ondersteunen per apparaat
https://homey.app/nl-nl/apps/homey-pro/

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 17-01-2026 10:47 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Anoniemand schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:53:
Dan --> Flow en dan kun je kiezen. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen flows en advanced flows, wel keuzes tussen geen of verschillende soorten parameters (tekst / nummer / bool / image)
Misschien begrijp ik je niet goed, maar hoe dit me in mijn situatie helpt met een flow en een advanced flow aan elkaar te knopen? Als ik het zo zie moet ik dan een variabele aanmaken en de waarde daarvan aanpassen en dan kan ik daarmee de juiste sectie van mijn advanced flow starten? Want je kan niet gewoon een simpele waarde doorsturen zonder het aanmaken van een variabele.

Het alternatief dat ik zelf nog wel zie is alarms aan advanced flow knopen. Ook niet het meest overzichtelijke, maar wellicht simpeler in te richten.

Zoek eigenlijk een beetje naar ervaring en advies van mensen die dit al eerder hebben meegemaakt.

• Anoniemand
@Ethirty
Het kan natuurlijk zijn dat ik je niet goed heb begrepen, maar ik las voor de vraag
Dus gewone flow “op tijdstip X” start advanced flow. Ik zie het even niet.
De volgende oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TySKZWOotPrHiUZnqH-aqCKNLns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODFbUKDdvp4UL0iwGi4eO17l.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid had ik nog benoemt dat je ook flows met een variabele kunt starten, maar dat is hier mogelijk niet relevant.

Edit: wellicht niet onbelangrijk: ik weet niet of het noodzakelijk is, maar als je flow een “als” trigger heeft, denk ik dat hij daarnaast ook een “start” moet krijgen. Dat heb ik iig wel gedaan bij sommige flows. Maar niet getest in hoeverre het noodzakelijk is voor de werking, zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-zBONSQIqkegPOCteoJZvlV-eA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OkuVisIdWFbaKaJPLGj00nMn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniemand op 17-01-2026 14:26 ]

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:43
Zijn er meer die geen data doorkrijgen vanuit hun goodwe omvormer? Ik krijg geen dat door, valt me eigenlijk nu pas op nu ik zowaar de zon zie schijnen haha.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 10:11

elsinga

=8-)

Hier vandaag prima GoodWe data doorgekregen, gelukkig is Homey geen Homewizard. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• mike123
Anoniemand schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:58:
@Ethirty
Het kan natuurlijk zijn dat ik je niet goed heb begrepen, maar ik las voor de vraag
[...]

De volgende oplossing:
[Afbeelding]

Voor de volledigheid had ik nog benoemt dat je ook flows met een variabele kunt starten, maar dat is hier mogelijk niet relevant.

Edit: wellicht niet onbelangrijk: ik weet niet of het noodzakelijk is, maar als je flow een “als” trigger heeft, denk ik dat hij daarnaast ook een “start” moet krijgen. Dat heb ik iig wel gedaan bij sommige flows. Maar niet getest in hoeverre het noodzakelijk is voor de werking, zo dus:
[Afbeelding]
Elke flow hoeft geen "start" te krijgen bij een ALS. Alle flows starten met een ALS.
Maar als je er wel een start aan maakt kan je de flow toevoegen aan favorieten en van daaruit starten.
En bij Homey web kan je op de star[ knop drukken om de flow te starten.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@Anoniemand
Ethirty schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Ik heb een advanced flow gemaakt die op basis van enkele tijdstippen gerelateerde acties uitvoert, met logging indien goed of fout. Dat zou me niet gelukt zijn in een simpele flow, of zelfs in meerdere losse flows.
Verschillende tijdstippen moeten verschillende dingen doen in de advanced flow. Maar misschien denk ik te moeilijk, had verwacht dat ik iets over het hoofd zag als “start flow met waarde x”.

Ik ga eerst kijken hoever ik nu kom met de alarmen. Met de juiste naam zou dat voorlopig duidelijk genoeg moeten zijn. Tenzij je weer heel veel alarmen nodig hebt.

• Anoniemand
mike123 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Elke flow hoeft geen "start" te krijgen bij een ALS. Alle flows starten met een ALS.
Maar als je er wel een start aan maakt kan je de flow toevoegen aan favorieten en van daaruit starten.
En bij Homey web kan je op de star[ knop drukken om de flow te starten.
Check, dus dan klopt mijn gevoel dat als je een flow wil starten zonder de oorspronkelijk gedefinieerde ALS je ook een start moet geven. In mijn voorbeeld zal hij altijd starten als die variabele wijzigt, maar dus ook wanneer ik hem vanuit een andere flow aanroep.

Thanks!

• Anoniemand
Ethirty schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:27:
@Anoniemand

[...]

Verschillende tijdstippen moeten verschillende dingen doen in de advanced flow. Maar misschien denk ik te moeilijk, had verwacht dat ik iets over het hoofd zag als “start flow met waarde x”.

Ik ga eerst kijken hoever ik nu kom met de alarmen. Met de juiste naam zou dat voorlopig duidelijk genoeg moeten zijn. Tenzij je weer heel veel alarmen nodig hebt.
Een plaatje zou misschien makkelijk zijn, maar in de basis klinkt "verschillende tijdstippen" moeten "verschillende dingen" doen als meerdere flows :P. Wanneer er gemeenschappelijke stuk "flow" in zit, dan zou je het gemeenschappelijke stuk als flow kunnen definiëren, die je vervolgens vanuit de andere flows kunt starten... als het zo in tekst nog een beetje begrijpbaar is.Hieronder een simpele uitwerking:
Flow A --> ALS Tijdstip 1 --> flow A logica --> start flow generieke logica
Flow B --> ALS Tijdstip 2 --> flow B logica --> start flow generieke logica
Flow C --> ALS Tijdstip 3 --> flow C logica --> Start flow generieke logica
Flow generieke logica --> START --> flow logica

Het kan natuurlijk allemaal in 1 flow, maar dit kan een stuk overzichtelijker werken / minder complex ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniemand op 18-01-2026 09:33 ]

• Daniel.
  • Laatst online: 01:06
Maxiemillian schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Met alleen de Zigbee2MQTT app in Homey ben je er inderdaad nog niet helemaal. Ik heb zelf nog twee aparte containers draaien: Zigbee2MQTT en Mosquitto. Homey communiceert dan via Mosquitto met de Z2M container. Maar los daarvan ben ik wel aan het kijken naar een Homey Bridge, om deze extra complexiteit eruit te halen.
Ik had ook een homey bridge gekocht om alles rechtstreeks aan te sluiten maar met zigbee blijf ik mooi op zigbee2mqtt. Er is nog steeds een limiet aan het aantal devices wat met een bridge kan connecten en op het moment heb ik meer dan 60 zigbee devices en ben bang dat dat rechtstreeks met de bridge voor problemen gaat zorgen. Met z2m werkt het nu ook prima, liever minder complex maar denk dat dit de beste way to go is wanneer je veel zigbee devices hebt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ligt het aan mij of is de Homey app die gisteren bij mij geupdatet is (versie 9.7.0) zo instabiel als wat? Continu vastlopers op zowel m'n tablet als m'n telefoon (Pixel 8 Pro)

Hoe zijn jullie ervaringen ?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Elac
@blueman85 ik heb versie 9.6.7.1869 op de iPad en dezelfde versie op mijn S23 en geen probleem met vastlopers. Updates zijn van 23 en 19 december. Nieuwe update zie ik nog niet staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Elac op 18-01-2026 11:19 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste