Een knop bij de voordeur?
elsinga schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:58:
Vraag: hoe doen jullie de aanwezigheidsdetectie binnen Homey? Ik heb het nog niet goed werkend gekregen....
Wat heb ik geprobeerd:
- de standaard Aanwezigheid van Homey ("als <gebruiker> thuiskomt"), maar daarvoor moet iedereen de Homey app draaien (wat voor gasten zeker niet het geval is) en dit is nogal afhankelijk van goede GPS ontvangst. Kan ik ook niet goed instellen, qua geofencing.
- aanwezigheid op basis van mijn Ubiquiti netwerk, waar ik dan de aanwezigheid van de telefoons koppel aan aanwezigheid. Helaas is Ubiquiti erg traag met het bijhouden van de online status van wifi apparatuur, dus dit werkt met echt hele grote vertraging.
- op basis van de Netstat Homey app, die werkt met het pingen van telefoons. Levert best wel veel false positives op, als de telefoon bijvoorbeeld van access point wisselt.
Zijn er nog andere, beter bruikbare en betrouwbare, manieren om aanwezigheid goed te detecteren? Waar ik bewust een vertraging/groter gebied voor afwezigheid kan inbouwen, zodat ik niet als afwezig wordt gezien als ik even de kliko voor aan de weg zet of even naar het schuurtje loop om iets op te halen. Liefst een manier die werkt zonder extra apps op telefoons.
Wat werkt bij jullie goed?
:strip_exif()/f/image/Llve34gEfMNUd3QVjbjo0zPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uL4rfSaBIYIkoJSUbqjtNXMF.jpg?f=fotoalbum_large)