Homey kan maar één Zigbee-apparaat tegelijkertijd koppelen. Dus je zult het apparaat na apparaat moeten doen.DennusB schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:16:
Je moet Hue lampen wel in fases importeren, als ik er 36 tegelijk wil doen (vanaf de Bridge Pro) dan krijg ik allemaal timeouts
Zigbee2mqtt is een alternatief wat ik zou kunnen toepassen. Geeft wel weer extra complexiteit waar ik eigenlijk vanaf wil.eovermeer schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:00:
[...]
De Homey Bridge werkt als Zigbee router en als er dan nog 15 routers aangestuurd kunnen worden dan moet je toch een heel eind kunnen komen.
Overigens zal je de Homey Bridge toch moeten gaan inzetten als je met Homey SHS aan de slag gaat. Zonder de Homey Bridge zal je (voorlopig) niet heel ver komen. Ik had nog een Homey Bridge liggen die ik tot nu toe (overbodig) had aangesloten als Zigbee extender voor mijn Homey Pro 2023. Deze ga ik in ieder geval gebruiken om te experimenteren met Homey SHS.
Een losse Homey Pro 2026 neemt die complexiteit weg, kost wel meer. Daarnaast, 4GB ram, is dat niet krap zat?
Het is mij nu wel gelukt om in een keer al mijn lampen van 1 bridge te importeren. Inderdaad time outs, maar ze lijken er wel allemaal te zijn.SunBeech schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:22:
[...]
Homey kan maar één Zigbee-apparaat tegelijkertijd koppelen. Dus je zult het apparaat na apparaat moeten doen.
Zie net dat de homey pro 2023 in de aanbiedt is voor €329 b robbshop
[ Voor 12% gewijzigd door Elac op 22-12-2025 15:51 ]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
JaNougat schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:23:
Kun je de batterijstatus van bijv. een Fibaro sensor zien in Homey Pro?
Top! bedankt... kwam namelijk alleen maar melding van mensen (uit 2020 en 2021) dat het niet mogelijk was.
Iemand een suggstie voor een App om de camera van een android tablet (dashboard) te gebruiken als IP cam ?
Ik ken IP Cam (wordt je mee doodgegooid als je googled) maar die laat dus een hinderlijke overlay op het dashboard zien als de app in de achtergrond draait.
Een simpele app die elk 5-10 sec een snapshot maakt is eigenlijk ook al voldoende...
Op een laptop gebruik ik YAWCAM en dat werkt perfect..
Ik ken IP Cam (wordt je mee doodgegooid als je googled) maar die laat dus een hinderlijke overlay op het dashboard zien als de app in de achtergrond draait.
Een simpele app die elk 5-10 sec een snapshot maakt is eigenlijk ook al voldoende...
Op een laptop gebruik ik YAWCAM en dat werkt perfect..
Top!AgeOfPanic schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:02:
[...]
Het is mij nu wel gelukt om in een keer al mijn lampen van 1 bridge te importeren. Inderdaad time outs, maar ze lijken er wel allemaal te zijn.
Mijn opmerking had betrekking op nieuwe apparaten: Als je nieuwe Zigbee-apparaten wilt koppelen, dan kan dat slechts één voor één. Misschien dat het importeren van bestaande apparaten van een ander Homey-apparaat wel met meerdere kan. Dat is dan mooi meegenomen.
Weet niet of dit de plek is maar bin het opruimen mijn oude Homey Pro gevonden, gemod en wel met vier externe antennes. Heb tegenwoordig zelf een Homey Pro 2023 dus heb er geen doel meer voor.
Iemand interesse in? Omgeving Eindhoven, mag voor appel en ei weg, pm me maar…
Iemand interesse in? Omgeving Eindhoven, mag voor appel en ei weg, pm me maar…
Waarschijnlijk omdat ze dan al wel in een Zigbee netwerk zitten ?SunBeech schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:47:
[...]
Top!
Mijn opmerking had betrekking op nieuwe apparaten: Als je nieuwe Zigbee-apparaten wilt koppelen, dan kan dat slechts één voor één. Misschien dat het importeren van bestaande apparaten van een ander Homey-apparaat wel met meerdere kan. Dat is dan mooi meegenomen.
Iemand enig idee of het mogelijk is om een Homey Pro 2023 als bridge te gebruiken ivm SHS?eovermeer schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:00:
Overigens zal je de Homey Bridge toch moeten gaan inzetten als je met Homey SHS aan de slag gaat. Zonder de Homey Bridge zal je (voorlopig) niet heel ver komen. Ik had nog een Homey Bridge liggen die ik tot nu toe (overbodig) had aangesloten als Zigbee extender voor mijn Homey Pro 2023. Deze ga ik in ieder geval gebruiken om te experimenteren met Homey SHS.
Mijn oude HP 2019 heb ik nooit lekker werkend gekregen als bridge, maar wellicht dat deze combi wel kan. Heb nog wat oude hardware liggen waar SHS op zou kunnen draaien en eigenlijk zonde om dan een bridge te moeten kopen als je nog een HP 2023 hebt…
Heb een paar keer op het punt gestaan om een Homey Bridge te kopen, maar vindt een groot bezwaar dat hij geen ethernet heeft. Ik zou graag via ethernet aansluiten om ook in de garage een betrouwbare zigbee router te krijgen. Signaal daar is nu altijd erg zwak door 2 buitenmuren heen.
Zou Athom gewoon ff mailen met die vraag!Farmerwood schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:48:
[...]
Iemand enig idee of het mogelijk is om een Homey Pro 2023 als bridge te gebruiken ivm SHS?
Mijn oude HP 2019 heb ik nooit lekker werkend gekregen als bridge, maar wellicht dat deze combi wel kan. Heb nog wat oude hardware liggen waar SHS op zou kunnen draaien en eigenlijk zonde om dan een bridge te moeten kopen als je nog een HP 2023 hebt…
Heb een paar keer op het punt gestaan om een Homey Bridge te kopen, maar vindt een groot bezwaar dat hij geen ethernet heeft. Ik zou graag via ethernet aansluiten om ook in de garage een betrouwbare zigbee router te krijgen. Signaal daar is nu altijd erg zwak door 2 buitenmuren heen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volgens mij zou dat moet Homey Link moeten werken:Farmerwood schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:48:
[...]
Iemand enig idee of het mogelijk is om een Homey Pro 2023 als bridge te gebruiken ivm SHS?
https://homey.app/nl-nl/app/com.athom.link/HomeyLink/
BP on the move!!!
Ja, een soort van :Farmerwood schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:48:
[...]
https://community.homey.a...orking-together/147108/10
Ik ben nu wat aan het proberen en heb Shelly’s toegevoegd aan Homey. Alleen reageert de flow heel traag op de Shelly Plus 1 die ik gebruik. Meestal pas na 20-30 seconden. Wat kan het issue hiervan zijn?
@B2 kun je je flow delen? En als je het ip adres van de Shelly via je browser benadert, reageert hij dan wel direct?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
@TKroon Heel simpel:
/f/image/cRRPraFneQlm9YmVKmniQiro.png?f=fotoalbum_large)
Shelly heeft een detached switch, in Home Assistant werkt dit prima en direct. Ik zie dat bij het pairen met Homey de Websocket gezet wordt op ws://192.168.2.170:4:6113/ 192.168.2.170 is het adres van Homey SHS.
Ik heb dit ook al op ws://192.168.2.170:6113/ gezet, maar dat helpt ook niet.
/f/image/cRRPraFneQlm9YmVKmniQiro.png?f=fotoalbum_large)
Shelly heeft een detached switch, in Home Assistant werkt dit prima en direct. Ik zie dat bij het pairen met Homey de Websocket gezet wordt op ws://192.168.2.170:4:6113/ 192.168.2.170 is het adres van Homey SHS.
Iemand recentelijk ook problemen ervaren met de aanwezigheids detectie? Gebruik al een jaar lang mijn homey pro icm met mijn Google Pixel telefoon. Nooit problemen gehad met de locatie instellingen van mijn telefoons en flows (zodra ik wegreed) kreeg ik vanzelf een melding dat ik weggegaan was en zodra ik weer thuis kwam vanzelf een melding dat ik thuis was, echter sinds ongeveer een week zit ik in de woonkamer in de avond en ineens met een seconde , licht uit en aan en de melding dat ik weggegaan ben en na een seconde gelijk weer thuis??
Alle rechten en permissies staan aan in zowel mn Android app als in de Homey Pro. App al verwijderd en geïnstalleerd, Homey al tig keren opnieuw opgestart maar het probleem blijft ... Iemand de gouden tip?
Alle rechten en permissies staan aan in zowel mn Android app als in de Homey Pro. App al verwijderd en geïnstalleerd, Homey al tig keren opnieuw opgestart maar het probleem blijft ... Iemand de gouden tip?
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Hier vergelijkbaar probleem afgelopen week, net een nieuwe iPhone en een update van de Homey,blueman85 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:10:
Iemand recentelijk ook problemen ervaren met de aanwezigheids detectie? Gebruik al een jaar lang mijn homey pro icm met mijn Google Pixel telefoon. Nooit problemen gehad met de locatie instellingen van mijn telefoons en flows (zodra ik wegreed) kreeg ik vanzelf een melding dat ik weggegaan was en zodra ik weer thuis kwam vanzelf een melding dat ik thuis was, echter sinds ongeveer een week zit ik in de woonkamer in de avond en ineens met een seconde , licht uit en aan en de melding dat ik weggegaan ben en na een seconde gelijk weer thuis??
Als ik in huis de iPhone app opende dan werk de aanwezigheid onmiddellijk naar "afwezig" gezet.
Nog eens goed naar de locatie voorzieningen in Homey App gekeken en dit stond niet helemaal goed, De juiste locatie in gegeven en vandaag lijkt het weer goed te werken.
Maar is het dan de Shelly die zo laat de input doorgeeft of je aanrecht die zo laat aan of uit gaat?B2 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:50:
@TKroon Heel simpel:
[Afbeelding]
Het lijkt de websocket connectie geweest te zijn. Ik heb de websocket url aangepast naar specifiek poort 6113 en een firewall regel toegevoegd vanaf m'n IOT netwerk naar de Homey. Nu werkt het wel. Tenminste, voor de Gen 2 devices. De Gen1 devices gebruiken nog CoIoT ipv websockets en dus niet poort 6113.TKroon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:20:
[...]
Maar is het dan de Shelly die zo laat de input doorgeeft of je aanrecht die zo laat aan of uit gaat?
@B2 mooi dat je dat gevonden hebt. Voor de oude apparaten kun je ook webhooks gebruiken bij URL Actions: http://10.0.0.15/webhook?event=ToiletBenedenKort
In homey gebruik je dan de flowkaart ALS - Logic - Webhook met alleen de tekst achter =
In homey gebruik je dan de flowkaart ALS - Logic - Webhook met alleen de tekst achter =
Hier een Ulanzi display geflasht naar Awtrix in gebruik en dat werkt heel leuk! Inmiddels flows voor een P2000 lichtkrant, Amber Alert en notificatie dat de wasmachine en droger klaar zijn in gebruik.
Nu zou ik de Awtrix wel willen inzetten om naast de datum/tijd ook de dynamische elektriciteit tarieven voor de komende periode te tonen middels een groen/geel/oranje/rood balkje per uur/kwartier. Dat zou volgens de documentatie met een custom app kunnen, die ondersteunt gekleurde balkjes. Maar het lijkt erop dat dit niet met wat variabelen en een advanced flow te doen is, maar dat ik in Homeyscript terechtkom. En daarmee heb ik geen ervaring...
Is er iemand die al wat code of een flow heeft om de dynamische tarieven van vandaag en morgen op te halen en te tonen in een dashboard? Want dat zou wellicht eenvoudig(er) om te zetten zijn naar ondersteuning van een Awtrix display.
Nu zou ik de Awtrix wel willen inzetten om naast de datum/tijd ook de dynamische elektriciteit tarieven voor de komende periode te tonen middels een groen/geel/oranje/rood balkje per uur/kwartier. Dat zou volgens de documentatie met een custom app kunnen, die ondersteunt gekleurde balkjes. Maar het lijkt erop dat dit niet met wat variabelen en een advanced flow te doen is, maar dat ik in Homeyscript terechtkom. En daarmee heb ik geen ervaring...
Is er iemand die al wat code of een flow heeft om de dynamische tarieven van vandaag en morgen op te halen en te tonen in een dashboard? Want dat zou wellicht eenvoudig(er) om te zetten zijn naar ondersteuning van een Awtrix display.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Aanwezigheidsdetectie is nog niet echt betrouwbaar hier. Zowel die van mij op een pixel 9 pro qpr3 beta als die van mijn vrouw op pixel 8xl op stable 16 reageerden niet op verandering. Heb nu beide automatische detecties reset. Kijken wat dat oplevert.
Iemand enig idee hoe je self hosted update? De kb artikelen lijken nog niet geupdate en de manier waarop je het op de pro zou doen, lijkt niet van toepassing op self hosted.
Iemand enig idee hoe je self hosted update? De kb artikelen lijken nog niet geupdate en de manier waarop je het op de pro zou doen, lijkt niet van toepassing op self hosted.
Ik gebruik de “smart présence” app voor Homey.Limbeckx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:05:
Aanwezigheidsdetectie is nog niet echt betrouwbaar hier. Zowel die van mij op een pixel 9 pro qpr3 beta als die van mijn vrouw op pixel 8xl op stable 16 reageerden niet op verandering. Heb nu beide automatische detecties reset. Kijken wat dat oplevert.
Daarmee kan apparaten in het wifi op online zetten als ze thuis zijn dat werkt wel.
Op welk platform gebruik je het? Docker (compose) lijkt me een simpele pull en het opnieuw starten.Limbeckx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:05:
Ik heb een flow, die dit combineerd. Smart precence, beweging en de reguliere precence. Verder in je flows instellen dat bijvoorbeeld lampen pas uit gaan na X periode, ipv direct. Dit is niet foutloos, maar scheelt een hele hoop.SpikeHome schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:13:
[...]
Ik gebruik de “smart présence” app voor Homey.
Daarmee kan apparaten in het wifi op online zetten als ze thuis zijn dat werkt wel.
Ik heb die aanwezigheidsdetectie al opgegeven. Ik check op de aanwezigheid/bereikbaarheid van het IP adres van de telefoons op het Wifinetwerk..
Windows vmware image.B2 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:15:
[...]
Op welk platform gebruik je het? Docker (compose) lijkt me een simpele pull en het opnieuw starten.
edit: ik zal eens naar smart presence kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Limbeckx op 24-12-2025 11:19 ]
Hm.. ik kom er nu gewoon achter dat Homey die websocket en CoIoT poorten weer doodleuk aanpast. Misschien na een herstart van de container oid, maar ze krijgen weer de foutieve waarde Gen 2/3 devices krijgen poort :4:6113 en gen1 poort :4, dat klopt natuurlijk niet. Websocket moet :6113 zijn en CoIoT :5683TKroon schreef op woensdag 24 december 2025 @ 06:56:
@B2 mooi dat je dat gevonden hebt. Voor de oude apparaten kun je ook webhooks gebruiken bij URL Actions: http://10.0.0.15/webhook?event=ToiletBenedenKort
De PBTH-app heb ik niet meer nodig sinds Homey dynamische energieprijzen heeft ingebouwd, dat scheelt weer een app want het begint krap te worden op mijn Homey Pro 2023. Met een simpele flow laat ik de drie laagste prijzen zien op de Awtrix. Echt een leuke gadget voor Home Automation-toepassingen.elsinga schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:37:
Hier een Ulanzi display geflasht naar Awtrix in gebruik en dat werkt heel leuk! Inmiddels flows voor een P2000 lichtkrant, Amber Alert en notificatie dat de wasmachine en droger klaar zijn in gebruik.
/f/image/rzZvyDLfVWtkjHRkxshWWzMH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door eovermeer op 24-12-2025 19:48 ]
We've already set up a Debian virtual machine, pre-configured to automatically download the latest version of Homey Self-Hosted Server on every boot.Limbeckx schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:18:
[...]Windows vmware image.
https://support.homey.app...-Hosted-Server-on-Windows
Dat had ik even gemist. Weet niet of het superhandig is dat ie bij boot altijd de laatste versie download maar goed... Ik weet iig hoe het werkteovermeer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:36:
[...]
We've already set up a Debian virtual machine, pre-configured to automatically download the latest version of Homey Self-Hosted Server on every boot.
https://support.homey.app...-Hosted-Server-on-Windows
Farmerwood schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:48:
[...]
Antwoord gehad, niet mogelijk:DennusB schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:06:
[...]
Zou Athom gewoon ff mailen met die vraag!
Enkel de bridge werkt voorlopig;
[ Voor 54% gewijzigd door Craysv2 op 25-12-2025 01:18 ]
Tnx, was er zelf nog niet aan toegekomen om ze te mailen. Dat is wel jammer.Craysv2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:16:
[...]
[...]
Antwoord gehad, niet mogelijk:
Enkel de bridge werkt voorlopig;
Daarmee is de overstap naar SHS dan dus eigenlijk niet heel interessant zolang je niet tegen de limieten van de Homey Pro aan loopt.
Ik heb een straightforward probleem met mn homey pro.
Ding is 5 weken oud, hangt via de homey netwerkadapter rechtstreeks bekabeld aan mn fritzbox. Ipv6 staat uit, heeft vast ipv4 ip adres.
Zo goed als elke dag (soms om de dag, of meerdere keren per dag) verliest de homey zijn verbinding met het modem. (In het netwerk overzicht van mn fritzbox is de homey niet meer te vinden). Powercycle van de homey geeft weer een verbinding.
Nieuwe usb adapter van homey gekregen (met strafport ivm te weinig postzegels
) en via de helpdesk allerlei reset tips.
Ondertussen wil ik hem terugsturen, want geen zin in dit gedoe. Maar goed je bent tweaker of niet, dus ik hoor hier ook graag tips, zeker als iemand dit eerder aan de hand heeft gehad. Thanks!
Ding is 5 weken oud, hangt via de homey netwerkadapter rechtstreeks bekabeld aan mn fritzbox. Ipv6 staat uit, heeft vast ipv4 ip adres.
Zo goed als elke dag (soms om de dag, of meerdere keren per dag) verliest de homey zijn verbinding met het modem. (In het netwerk overzicht van mn fritzbox is de homey niet meer te vinden). Powercycle van de homey geeft weer een verbinding.
Nieuwe usb adapter van homey gekregen (met strafport ivm te weinig postzegels
Ondertussen wil ik hem terugsturen, want geen zin in dit gedoe. Maar goed je bent tweaker of niet, dus ik hoor hier ook graag tips, zeker als iemand dit eerder aan de hand heeft gehad. Thanks!
Wise enough to play the fool
@teacher, bijzonder probleem. Ik zit te denken of er wellicht niet ergens een log te vinden is waarin de reden van disconnect te vinden is.
In ander nieuws, voor de geïnteresseerden heb ik zojuist de review van de Pro Mini online gegooid. De review krijgt nog (ten minste) twee updates: allereerst wil ik nog wat screenshots toevoegen. Heb ik nog geen tijd voor gehad om te maken danwel te bewerken. Daarnaast ga ik in het nieuwe jaar een update maken t.a.v. de upgrade van de Mini, waarvoor ik gisteren de heatsink (HK-post) heb ontvangen.
Dus als je benieuwd bent naar mijn ervaringen met de Mini, lees dan gerust de review!
In ander nieuws, voor de geïnteresseerden heb ik zojuist de review van de Pro Mini online gegooid. De review krijgt nog (ten minste) twee updates: allereerst wil ik nog wat screenshots toevoegen. Heb ik nog geen tijd voor gehad om te maken danwel te bewerken. Daarnaast ga ik in het nieuwe jaar een update maken t.a.v. de upgrade van de Mini, waarvoor ik gisteren de heatsink (HK-post) heb ontvangen.
Dus als je benieuwd bent naar mijn ervaringen met de Mini, lees dan gerust de review!
Mijn reviews al gezien?
Ik bedenk net de event log van de fritzbox, daar ga ik eens neuzen. Kan je die van homey ook inzien? Zo ja, hoe? Andere tips blijven welkom!PeacekeeperNL schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:22:
@teacher, bijzonder probleem. Ik zit te denken of er wellicht niet ergens een log te vinden is waarin de reden van disconnect te vinden is.
[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 20:27 ]
Vast IP as in Reserervation via DHCP neem ik aan ?* Geen rottige netwerkkabel toevallig ?teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:44:
Zo goed als elke dag (soms om de dag, of meerdere keren per dag) verliest de homey zijn verbinding met het modem. (In het netwerk overzicht van mn fritzbox is de homey niet meer te vinden).
Je kan een reset en restore proberen, werkt dat niet dan terug naar Athom en een vervanging vragen...
Edit: * stomme vraag, je kan immers geen statisch ip invoeren in Homey
[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 25-12-2025 20:30 ]
Misschien spanning tree op switchport die in block schiet?teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:26:
[...]
Ik bedenk net de event log van de fritzbox, daar ga ik eens neuzen. Kan je die van homey ook inzien? Zo ja, hoe? Andere tips blijven welkom!
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Even getest, en ja, je kán bij de logs komen, alleen weet ik niet of de disconnect reason daarin gaat staan (maar ik heb niet met disconnects te maken). Ik weet niet of er handigere manieren zijn (heb mijn manier geprobeerd), en ik weet niet hoe handig je met computers bent? Maar denk dat de initiële hulp in dat geval het beste eerst even via PB kan lopen, en daarna (mochten we een oplossing vinden) kunnen we hier een post van maken.teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:26:
[...]
Ik bedenk net de event log van de fritzbox, daar ga ik eens neuzen. Kan je die van homey ook inzien? Zo ja, hoe? Andere tips blijven welkom!
Mijn reviews al gezien?
Ik heb dat ook een tijdje gehad (ook met een vast ip voor de Homey in de router), ik heb nu de netwerkadapter van Homey omgeruild voor een stroomstekker met ethernet aansluiting van Google en sinds dien helemaal geen problemen meer gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 25-12-2025 21:43 ]
Raar probleem, ik draai precies zelfde set-up (fritzbox i.c.m. netwerkadapter van Homey) al jaren probleemloos…teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:44:
Nieuwe usb adapter van homey gekregen (met strafport ivm te weinig postzegels) en via de helpdesk allerlei reset tips.
Via developertools kan je de logs wel uitlezen trouwens
Zomaar een schot voor de boeg;teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:44:
Nieuwe usb adapter van homey gekregen (met strafport ivm te weinig postzegels) en via de helpdesk allerlei reset tips.
Gebruik je de meegeleverde stroomadapter van Homey zelf? Deze levert namelijk 5,2 Volt i.p.v. de standaard 5. Dus mocht je de meegeleverde adapter niet gebruiken is dit nog een overweging? Ik heb dit probleem/oplossing wel eens door iemand anders genoemd zien worden.
Ja vast ip in dhcp pool.Jpiek schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:28:
[...]
Vast IP as in Reserervation via DHCP neem ik aan ?* Geen rottige netwerkkabel toevallig ?
Je kan een reset en restore proberen, werkt dat niet dan terug naar Athom en een vervanging vragen...
Edit: * stomme vraag, je kan immers geen statisch ip invoeren in Homey
Whut? Care to elaborate?Tebbie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:41:
[...]
Misschien spanning tree op switchport die in block schiet?
Dat is zeker een optie, want ik verdenk de ethernet adapter, alhoewel ik de verbinding ook herstel door alleen de homey te rebooten.DON PAPA schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:40:
[...]
Ik heb dat ook een tijdje gehad (ook met een vast ip voor de Homey in de router), ik heb nu de netwerkadapter van Homey omgeruild voor een stroomstekker met ethernet aansluiting van Google en sinds dien helemaal geen problemen meer gehad.
Goeie! Gaan we ook proberen!Axel schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:48:
[...]
Raar probleem, ik draai precies zelfde set-up (fritzbox i.c.m. netwerkadapter van Homey) al jaren probleemloos…
Via developertools kan je de logs wel uitlezen trouwens
Ik heb de meegeleverde adapter gebruikt, toen een generieke (die leek stabieler) en toen de vervanger van @Athom. To no avail.WishmasterNL schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:48:
[...]
Zomaar een schot voor de boeg;
Gebruik je de meegeleverde stroomadapter van Homey zelf? Deze levert namelijk 5,2 Volt i.p.v. de standaard 5. Dus mocht je de meegeleverde adapter niet gebruiken is dit nog een overweging? Ik heb dit probleem/oplossing wel eens door iemand anders genoemd zien worden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
3 usb c voedingen:NiGeLaToR schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:15:
@teacher de voeding?
Is het USB C op nwe Homey’s? Vervang die eens?
1. De originele
2. Een generieke (ik geloof action)
3. De vervangende van homey
@teacher ik had eerder problemen met mijn Homey Pro die aangesloten zit op een Managed netgear switch. Duister probleem veroorzaakte een loop op de poort en spanning-tree zorgde voor block op die poort om een netwerk loop te voorkomen (lees port shutdown waarop Homey zat). Homey Pro hier is zowel wifi als ethernet aangesloten en dat gaat nu goed maar ik had dus eerder iets geks waardoor die ethernet poort uitgezet werd t.b.v. spanning-tree.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ah zo... ik denk niet dat ik dat probleem heb, homey zit ingeplugd op fritzbox modem.
[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 25-12-2025 23:38 ]
Ok, deductie in progress: dongle, voeding, toch hapert het. Dan blijft utp over. Is de fritzbox poort wel goed? Gok dat je die ook al gewisseld hebt.teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:27:
Ah zo... ik denk niet dat ik dat probleem heb, homey zit ingeplugd op fritzbox modem.
Heb je overwogen even wifi only te gaan? Gebruik mijn 2019 versie al sinds die tijd wifi only want geen utp. Werkt eigenlijk al net zo lang feilloos.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ik heb sinds een week Homey Self Hosted Server en ik ben nog wat dingen aan het ontdekken en testen, want ik had wat meer vernuft en compatibiliteit van Homey verwacht.
In de tussentijd kan @teacher dit ik even checken.
Op mijn NAS (waar Homey op draait), moest ik Bonjour inschakelen, zodat de Homey Bridge kon worden herkent vanwege zijn broadcast. Mogelijk heeft Homey pro dit ook nodig om goed te functioneren.
Staat in jou firewall, broadcasting inschakelt (voor Homey)? Even een check, maar ik neem aan dat je Poort 4 niet hebt ingezet als Gast netwerk op je Fritzbox en daarop toevallig je Homey hebt gekoppeld.
In de tussentijd kan @teacher dit ik even checken.
Op mijn NAS (waar Homey op draait), moest ik Bonjour inschakelen, zodat de Homey Bridge kon worden herkent vanwege zijn broadcast. Mogelijk heeft Homey pro dit ook nodig om goed te functioneren.
Staat in jou firewall, broadcasting inschakelt (voor Homey)? Even een check, maar ik neem aan dat je Poort 4 niet hebt ingezet als Gast netwerk op je Fritzbox en daarop toevallig je Homey hebt gekoppeld.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ook ik (inmiddels bijna 2 jaar) Homey Pro, met netwerkadaptor op Fritzbox (7583), daarnaast Homey bridge (middels wifi). Alle origineel meegeleverde power adaptors..teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:44:
Nooit issues met wegvallen verbinding gehad.
Mogelijkheid dat mss andere aparatuur stoort?
Blijft altijd kwestie van trial and error en proberen zaken uit te sluiten.
Succes
Hoop dat iedereen mooie dagen heeft gehad (en nog heeft)
Sinds gisteren ook een homey pro (2026) in huis met de energy dongle.
Ik heb een Kaifa MA105C wat volgens de compatibility list zou moeten werken.
Bij aansluiten zie ik geen rood lampje op de dongle en de data komt ook binnen.
Het ziet er naar uit dat de dongle dus genoeg power krijgt vanuit de slimme meter.
Toch verliest deze na ongeveer 20 min de connectie.
Tenzij ik hem via USB power aansluit. Herkend iemand dit icm deze slimme meter.
Het "issue" is dat de ruimte waar de slimmemeter zich bevind niet voorzien is van een stopcontact.
Moet nu dus wat omslachtig doen met een verlengsnoer.
Dit wordt ergens volgend jaar wel opgelost als ik de meterkast onderhanden neem voor de nieuwe keuken.
Maar had gehoopt dat er geen extra power nodig was (voor nu)
Verder al heel tevreden met de homey en de opties die het heeft.
Sinds gisteren ook een homey pro (2026) in huis met de energy dongle.
Ik heb een Kaifa MA105C wat volgens de compatibility list zou moeten werken.
Bij aansluiten zie ik geen rood lampje op de dongle en de data komt ook binnen.
Het ziet er naar uit dat de dongle dus genoeg power krijgt vanuit de slimme meter.
Toch verliest deze na ongeveer 20 min de connectie.
Tenzij ik hem via USB power aansluit. Herkend iemand dit icm deze slimme meter.
Het "issue" is dat de ruimte waar de slimmemeter zich bevind niet voorzien is van een stopcontact.
Moet nu dus wat omslachtig doen met een verlengsnoer.
Dit wordt ergens volgend jaar wel opgelost als ik de meterkast onderhanden neem voor de nieuwe keuken.
Maar had gehoopt dat er geen extra power nodig was (voor nu)
Verder al heel tevreden met de homey en de opties die het heeft.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
@teacher Homey ook aangesloten zoals hier https://support.homey.app...omey-Pro-Ethernet-Adapter en niet andersom?
Zeker! Anders zou er überhaupt geen connectie zijn. Die van mij valt weg na een aantal uren.mike123 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:44:
@teacher Homey ook aangesloten zoals hier https://support.homey.app...omey-Pro-Ethernet-Adapter en niet andersom?
Nu ik alle tips lees (ik pak het allemaal op!) denk ik aan toch een hardware fout.
ik stond op het punt alles van Homey buiten te gooien nu met deze SHS wil ik zien of de limieten waar ik tegen aanloop mogelijk opgelost zijn.Farmerwood schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:53:
[...]
Tnx, was er zelf nog niet aan toegekomen om ze te mailen. Dat is wel jammer.
Daarmee is de overstap naar SHS dan dus eigenlijk niet heel interessant zolang je niet tegen de limieten van de Homey Pro aan loopt.
@Athom zou je algemene info over Self Hosted Server kunnen toevoegen aan de Topic Start?
Vraag voor iedereen:
Ik ben wel benieuwd of het volgende ook mogelijk is. Kun je per apparaat ervoor kiezen dat je die pas kunt inschakelen als je daar bewust voor kiest, bijvoorbeeld via het menu dat je te zien krijgt als je deed knop enkele seconden ingedrukt?
Nu gaat een apparaat aan of uit als je in je Home/zone al op een apparaat klikt.
Sinds een week gebruik ik Homey en ik heb gemerkt dat mijn verwarming dagelijks uit wordt gezet. Ik dacht dat dit automatisch door Homey kwam via de integratie van onze Daikin Warmtepomp. Hierdoor heb ik als test Daikin weggehaald en was het probleem verholpen.
Na het testen is nu gebleken dat mijn warmtepomp dus eenvoudig kan worden uitgeschakeld, zonder dat je het echt doorhebt.
Dat komt doordat een knop de ene keer wel direct iets activeert en de ander keer pas bij een 2e tik op de hoek van de knop, bijvoorbeeld bij een lamp.
Als dit de norm is, dan kan ik Homey helaas niet in het huishouden gebruiken. Je wilt niet dat de verwarming van de woning per ongeluk wordt uitgeschakeld als het buiten vriest.
Is hier een oplossing voor of is er een noob faq voor beginnelingen als ik?
Daarnaast als zo'n FAQ nodig is, is Homey dan wel zo intuïtief als ik hoopte?
Vraag voor iedereen:
Ik ben wel benieuwd of het volgende ook mogelijk is. Kun je per apparaat ervoor kiezen dat je die pas kunt inschakelen als je daar bewust voor kiest, bijvoorbeeld via het menu dat je te zien krijgt als je deed knop enkele seconden ingedrukt?
Nu gaat een apparaat aan of uit als je in je Home/zone al op een apparaat klikt.
Sinds een week gebruik ik Homey en ik heb gemerkt dat mijn verwarming dagelijks uit wordt gezet. Ik dacht dat dit automatisch door Homey kwam via de integratie van onze Daikin Warmtepomp. Hierdoor heb ik als test Daikin weggehaald en was het probleem verholpen.
Na het testen is nu gebleken dat mijn warmtepomp dus eenvoudig kan worden uitgeschakeld, zonder dat je het echt doorhebt.
Dat komt doordat een knop de ene keer wel direct iets activeert en de ander keer pas bij een 2e tik op de hoek van de knop, bijvoorbeeld bij een lamp.
Als dit de norm is, dan kan ik Homey helaas niet in het huishouden gebruiken. Je wilt niet dat de verwarming van de woning per ongeluk wordt uitgeschakeld als het buiten vriest.
Deze herken ik inderdaad wel, ik ben er inmiddels aan gewend en het gebeurt mij niet meer zo vaak (of ik heb het meteen door).Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:01:
@Athom zou je algemene info over Self Hosted Server kunnen toevoegen aan de Topic Start?
Vraag voor iedereen:
Maar bij sommige apps wil je niet dat hij aan/uit gaat als je de tegel kort aanraakt. Het zou inderdaad fijner zijn als je kan kiezen of de tegel als aan/uit schakelaar fungeert of een andere functie of direct door naar de opties die je krijgt als je hem lang ingedrukt houdt.
Ja alles wat nieuw en anders is dan we gewend zijn moet ff opnieuw wennen.Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:01:
Vraag voor iedereen:
Maar je kunt natuurlijk een flow maken dat alle gebruikers een berichtje krijgen als de WP word uitgeschakeld.
Bij sommige apparaten zit er bij "Geavanceerde instellingen" een mogelijkheid voor "Altijd aan":Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:01:
Vraag voor iedereen:
Misschien even kijken of je die kan vinden. Die voorkomt in ieder geval het uitschakelen.
Bedankt voor de suggestie.jvdmeer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:04:
[...]
Bij sommige apparaten zit er bij "Geavanceerde instellingen" een mogelijkheid voor "Altijd aan":
[Afbeelding]
Misschien even kijken of je die kan vinden. Die voorkomt in ieder geval het uitschakelen.
Heb het zojuist getest, maar het werkt niet.
:strip_exif()/f/image/xUXkFLOvXIHE95r4CRDAYkMh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNxuY8SvojetL3Imh5vY8xPF.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de benaming lees en zie waar die optie staat:
Geavanceerde Instellingen -> Energy -> "Uitsluiten van Energy"
Sluit dit apparaat uit van Energy, dan lijkt het een connectie te hebben met de Energie dongle. Waarschijnlijk bepaald deze optie daardoor niet de werking van een knop.
Dit zou ik verwachten van Linux, speciale OS'en voor smartphones en eventueel HA, maar bij Homey had ik een meer intuïtieve omgeving verwacht. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit wel aan te passen is en dat er ergens een fout van mijn kant is gemaakt.Peterhardenberg schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:07:
[...]
Ja alles wat nieuw en anders is dan we gewend zijn moet ff opnieuw wennen.
Maar je kunt natuurlijk een flow maken dat alle gebruikers een berichtje krijgen als de WP word uitgeschakeld.
Ik maak nu nog gebruik van de gratis maand licentie, maar ik hoop dat ik het volledig in kan richten zodat mijn gezin en ons bezoek geen handleiding nodig heeft om alles te bedienen. Hierna maak ik de beslissing om alsnog €150,- te betalen voor de volledige licentie of om te zoeken naar een geschikt alternatief.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de SHS met Homey Bridge precies hetzelfde (of beter) werkt als de Homey Pro. Namelijk dat het even gebruiksvriendelijk is.
Dat is wat anders, daarmee bepaal je of verbruik (daadwerkelijk wanneer deze ontsloten wordt of fictieve waarde die je zelf invoert) wordt meegenomen in energieoverzicht (zie tab Energy).Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:30:
[...]
Bedankt voor de suggestie.
Heb het zojuist getest, maar het werkt niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik de benaming lees en zie waar die optie staat:
Geavanceerde Instellingen -> Energy -> "Uitsluiten van Energy"
Sluit dit apparaat uit van Energy, dan lijkt het een connectie te hebben met de Energie dongle. Waarschijnlijk bepaald deze optie daardoor niet de werking van een knop.
Als je daar geen optie ziet “Altijd Aan” ondersteunt de app dat niet. Wat in jouw geval zo lijkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Axel op 27-12-2025 15:51 ]
Da's meestal bij slimme schakelaars, inbouw en vooral stussenstekkers, niet voor andere Devices.jvdmeer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:04:
[...]
Bij sommige apparaten zit er bij "Geavanceerde instellingen" een mogelijkheid voor "Altijd aan":
[Afbeelding]
Overigens disclaimer : 'Altijd aan' wil alleen zeggen dat je aan/uit zetten via Homey blokkeert. Een eigen app kan hem nog steeds uitzetten, en ook als je een tussenstekker uit de WDC trekt en terugplaats gaat hij niet automatisch aan omdat deze zetting op 'Altijd aan' staat...
SHS is voor zover mij bekend exact dezelfde software stack als een fysieke Homey.Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:42:
[...]
Dit zou ik verwachten van Linux, speciale OS'en voor smartphones en eventueel HA, maar bij Homey had ik een meer intuïtieve omgeving verwacht. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit wel aan te passen is en dat er ergens een fout van mijn kant is gemaakt.
Ik maak nu nog gebruik van de gratis maand licentie, maar ik hoop dat ik het volledig in kan richten zodat mijn gezin en ons bezoek geen handleiding nodig heeft om alles te bedienen. Hierna maak ik de beslissing om alsnog €150,- te betalen voor de volledige licentie of om te zoeken naar een geschikt alternatief.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de SHS met Homey Bridge precies hetzelfde (of beter) werkt als de Homey Pro. Namelijk dat het even gebruiksvriendelijk is.
Wat inderdaad een beperking in het systeem is dat je niet bepaalde functies kan beperken tot gebruikers of groepen.
Kan me namelijk prima voorstellen dat jij wel de warmtepomp wil kunnen bedienen maar de rest dat niet eens hoeft te zien.
Als het goed is moet je aan veel devices/tegeltjes wel een visueel verschil kunnen zien tussen aan/uit, maar die zichtbaarheid en de bediening daarvan kán beter. Maar voor een deel zal dat ook bij de individuele app-bouwer zitten.
(Sowieso zou ik een verwarming niet afhankelijk maken van een smarthome platform, maar dat is mijn mening.)
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Als de app van je WP die optie niet heeft niet. Ik heb het zelf opgelost door een virtual device (met deze app) aan te maken en daar de aan/uit schakelaar niet in te zetten. Het apparaat zelf zet je dan in een aparte folder/ruimte zodat de kans heel klein is dat iemand daar op gaat klikken. Ik snap dat het wat ongebruiksvriendelijk over kan komen maar zodra je apparatuur van verschillende leveranciers in dezelfde home automation omgeving wil hebben ben ik bang dat homey toch de makkelijkste isKiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:01:
Kun je per apparaat ervoor kiezen dat je die pas kunt inschakelen als je daar bewust voor kiest
Vandaag doet mijn connectie tussen Homey Premium en Tahoma (Somfy) het opeens niet, “Failed to send command, no valid connections”. Opnieuw autoriseren lukt niet (time out voor heel veel seconden). Heeft iemand anders dit ook?
Ja, er is een storing(geweest), ik moet gisteren de Connectionbox herstarten en opnieuw inloggen..
Sindsdien werkt het bij mij weer.
Sindsdien werkt het bij mij weer.
Misschien een virtuele schakelaar maken dia aan/uit kan. En die schakelaar niet voorop in een dashboard plaatsen maar ergens in een aparte folder.Kiswum schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:01:
Vraag voor iedereen:
Als de temperatuur van de WP word gewijzigd en de virtuele schakelaar is uit dan niks.
Staat hij aan, dan pas de temperatuur aan.
Of iets van als de schakelaar uit is dan mag de nieuw ingestelde temperatuur niet meer dan een x aantal graden verschillen met de huidige temperatuur.
Iemand toevallig ervaring met een Reolink deurbel/camera icm Homey? Ik zag dat er een Reolink app in test fase zit.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen
Zeker, alleen gebruik ik de Reolink app niet. Heb PoE versie en draai alles lokaal. In Synology Surv. Station en die praat lokaal met Homey voor afhandeling snapshots. Sensoren via ONVIF app.lexxus93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:23:
Iemand toevallig ervaring met een Reolink deurbel/camera icm Homey? Ik zag dat er een Reolink app in test fase zit.
Heb je een link naar die app?lexxus93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:23:
XXXVI
Ik heb een Reolink video deurbel (D340W) en die gebruik ik met de ONVIF applexxus93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:23:
Nog wel een uitdaging geweest om die goed aan de praat te krijgen. Heb de oplossing eerder in dit topic gepost. Werkt nu vlekkeloos.
Deurbel triggers een flow die via Sonos en push bericht meldt dat er iemand voor de deur staat.
Met die onviff app kreeg ik snapshots niet fatsoenlijk werkend. Dat werkt nu binnen 5 minutenlexxus93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:47:
[...]
Ben benieuwd! Laat even weten hoe hij bevalt, ik krijg de Reolink 5 januari binnen.
XXXVI
De ONVIF app lijkt heel wat meer mogelijkheden te bieden dan de Reolink app. Fijn dat er eindelijk een officiële app komt voor Reolink, maar als hij qua functionaliteit achter blijft hou ik het voorlopig lekker op ONVIF.
Nice, eindelijk een Reolink app in de maak. Nog wel erg summier als ik het zo zie. Geen cards voor detectie van mensen/dieren etc.
Reolink heeft toch vanuit de Reolink app gratis Rich notifications tegenwoordig voor de deurbel? Dat werkt denk ik ook het snelste. Maar mooi dat het iig werkt!ephymerous schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:12:
[...]
Met die onviff app kreeg ik snapshots niet fatsoenlijk werkend. Dat werkt nu binnen 5 minuten
Hm, ik loop tegen een bug aan met de Shelly app icm self hosted Homey. Ben even de code ingedoken en heb het gevonden.
Probleem:
- Gen2+ apparaten: De websocket URL wordt ingesteld op ws://<homey_ip>:4:6113/ in plaats van ws://<homey_ip>:6113/
- Gen1 apparaten: De CoIoT peer wordt ingesteld op <homey_ip>:4 in plaats van <homey_ip>:5683
Zelfs na het handmatig corrigeren van deze waarden worden ze na verloop van tijd weer automatisch verkeerd gezet.
Oorzaak:
In lib/helper/LocalIp.ts:11-14:
De code gaat ervan uit dat getLocalAddress() een IP met een 2-cijferige poort retourneert (zoals :80), en verwijdert daarom de laatste 3 karakters. Homey self-hosted gebruikt echter poort 4860 (en 4859), dus getLocalAddress() retourneert <homey_ip>:4860. Het verwijderen van 3 karakters resulteert in <homey_ip>:4 in plaats van <homey_ip>.
Dit corrupte IP wordt vervolgens gebruikt in:
- lib/util.js:4044 voor Gen2+ websocket config: ws://${homey_ip}:6113/
- lib/util.js:4018 voor Gen1 CoIoT config: coiot_peer=${homey_ip} (waar :5683 aan toegevoegd zou moeten worden)
Daarnaast blijft de check in drivers/device.js:160 handmatig gecorrigeerde URLs weer kapot maken. Deze controleert of de huidige server URL homey_ip bevat (het corrupte <homey_ip>:4). Omdat een correcte URL zoals ws://<homey_ip>:6113/ geen :4 bevat, denkt de code dat de URL fout is en "herstelt" deze naar de verkeerde versie.
Op zich is het simpel te fixen, maar helaas nog geen reactie van de maker van de app.
Vervang de slice(0, -3) met een correcte poort-verwijdering:
Dat zou een hoop vervelende opmerkingen in huis schelen
Probleem:
- Gen2+ apparaten: De websocket URL wordt ingesteld op ws://<homey_ip>:4:6113/ in plaats van ws://<homey_ip>:6113/
- Gen1 apparaten: De CoIoT peer wordt ingesteld op <homey_ip>:4 in plaats van <homey_ip>:5683
Zelfs na het handmatig corrigeren van deze waarden worden ze na verloop van tijd weer automatisch verkeerd gezet.
Oorzaak:
code:
1
2
3
4
| ip = await homey.cloud.getLocalAddress(); // Homey adds a port, so remove that // Old implement was always removing the last three characters, so keep using that for now ip = ip.slice(0, -3); |
De code gaat ervan uit dat getLocalAddress() een IP met een 2-cijferige poort retourneert (zoals :80), en verwijdert daarom de laatste 3 karakters. Homey self-hosted gebruikt echter poort 4860 (en 4859), dus getLocalAddress() retourneert <homey_ip>:4860. Het verwijderen van 3 karakters resulteert in <homey_ip>:4 in plaats van <homey_ip>.
- lib/util.js:4018 voor Gen1 CoIoT config: coiot_peer=${homey_ip} (waar :5683 aan toegevoegd zou moeten worden)
Daarnaast blijft de check in drivers/device.js:160 handmatig gecorrigeerde URLs weer kapot maken. Deze controleert of de huidige server URL homey_ip bevat (het corrupte <homey_ip>:4). Omdat een correcte URL zoals ws://<homey_ip>:6113/ geen :4 bevat, denkt de code dat de URL fout is en "herstelt" deze naar de verkeerde versie.
Op zich is het simpel te fixen, maar helaas nog geen reactie van de maker van de app.
code:
1
2
3
4
5
6
| ip = await homey.cloud.getLocalAddress();
// Homey adds a port, so remove that
const lastColon = ip.lastIndexOf(':');
if (lastColon !== -1) {
ip = ip.substring(0, lastColon);
} |
Die zie ik niet in de (iPhone) applexxus93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:19:
[...]
Reolink heeft toch vanuit de Reolink app gratis Rich notifications tegenwoordig voor de deurbel? Dat werkt denk ik ook het snelste. Maar mooi dat het iig werkt!
XXXVI
Ik zat er ook op te wachten. Om de een of andere reden worden de ONVIF meldingen soms niet meer doorgegeven voor beide cameras hier. De ONVIF app opnieuw opstarten lost dit op.Ethirty schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:44:
[...]
Nice, eindelijk een Reolink app in de maak. Nog wel erg summier als ik het zo zie. Geen cards voor detectie van mensen/dieren etc.
De Reolink app even geprobeerd maar hij lijkt nog niet af, in de beschrijving las ik: “ Receive instant notifications when someone rings your doorbell, create flows that respond to person, pet, or vehicle detection, and capture snapshots automatically when motion is detected.”
De missende kaarten zullen er nog wel in komen. In ieder geval al blij met de ontwikkeling.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
En snel opgelost in versie 3.57.1 van de Shelly app.B2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:51:
Hm, ik loop tegen een bug aan met de Shelly app icm self hosted Homey. Ben even de code ingedoken en heb het gevonden.
Probleem:
Oorzaak:
code:
1 2 3 4 ip = await homey.cloud.getLocalAddress(); // Homey adds a port, so remove that // Old implement was always removing the last three characters, so keep using that for now ip = ip.slice(0, -3);
code:
1 2 3 4 5 6ip = await homey.cloud.getLocalAddress(); // Homey adds a port, so remove that const lastColon = ip.lastIndexOf(':'); if (lastColon !== -1) { ip = ip.substring(0, lastColon); }
Niet vermeld in de release notes, maar zie net dat het gasverbruik bij mij uit mijn dashboard is verdwenen. 
Kennelijk detecteren ze nu dat er geen verbruiksdata voor is.
Kennelijk detecteren ze nu dat er geen verbruiksdata voor is.
Sinds vandaag helemaal omgeschakeld van mijn oude Homey Pro model 2016 naar model 2026. Dat was ook wel hard nodig, want mijn oude Homey had continue ruim 400% processorbelasting, vooral de laatste tijd.
Ik heb er bewust voor gekozen om alles opnieuw op te bouwen. Dat is wel even een werkje, maar dan werkt alles ook weer fris en fruitig. Er kon zoveel verbeterd worden aan mijn flows doordat er tegenwoordig dingen kunnen die destijds nog niet konden.
Als mijn nieuwe Homey weer 10 jaar zo fijn en stabiel draait, dan ben ik helemaal tevreden.
Ik heb er bewust voor gekozen om alles opnieuw op te bouwen. Dat is wel even een werkje, maar dan werkt alles ook weer fris en fruitig. Er kon zoveel verbeterd worden aan mijn flows doordat er tegenwoordig dingen kunnen die destijds nog niet konden.
Als mijn nieuwe Homey weer 10 jaar zo fijn en stabiel draait, dan ben ik helemaal tevreden.
Even een cross post uit het IKEA smart topic - mogelijk ondersteunen de nieuwe matter devices ook zigbee. Dat zou heel mooi nieuws zijn. Heb het zelf nog niet uit kunnen proberen met Homey, denk dat het ik het device dan als generiek zigbee device moet proberen toe te voegen.
Met dank aan @Ben(V)
Met dank aan @Ben(V)
Ben(V) schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:21:
[...]
Volgens deze berichten kunnen ze wel degelijk aan Home Assistant met Zigbee gekoppeld worden, alleen lees ik dat de resultaten verschillend zijn, dus waarschijnlijk moet Ikea nog wat aan de firmware rommelen.
Ze moeten ze eerst 12 keer aan/uit gedaan(24 clicks) worden om ze in pairing mode te krijgen.
Zie:
https://community.home-as...lats-zigbee-mode/960714/8
en:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/30211
Wat is het voordeel van terugvallen naar Zigbee? Homey ondersteunt ook Matter over Thread en dat is toch het modernere protocol.bebopper schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:37:
Even een cross post uit het IKEA smart topic - mogelijk ondersteunen de nieuwe matter devices ook zigbee.
Edit: en als ik het gelinkte Home Assistant community topic zo lees dan is het ook erg buggy. Ik betwijfel of dat beter gaat worden met nieuwe firmware, IKEA adverteert namelijk geen Zigbee-ondersteuning.
[ Voor 29% gewijzigd door praseodymium op 31-12-2025 12:05 ]
Voorlopig lees ik overal nog veel problemen met matter en threads.
En als Ikea geen betere Zigbee ondersteuning gaat inbouwen neem ik afscheid van Ikea devices,
Voor mij is Zigbee gewoon bewezen en matter over thread weer een poging van fabrikanten om de macht terug te krijgen van de open standaard Zigbee.
En als Ikea geen betere Zigbee ondersteuning gaat inbouwen neem ik afscheid van Ikea devices,
Voor mij is Zigbee gewoon bewezen en matter over thread weer een poging van fabrikanten om de macht terug te krijgen van de open standaard Zigbee.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Grootste nadeel van Zigbe is dat het werkt in de wifi 2.4GHz band (net als Hue trouwens, al kon ik daar wel wat sturen op welk kanaal, geen idee of Zigbee dat kan). Nadeel is dat er veel minder Z-Wave (800Mhz) devices zijn en ze (dus) duurder zijn. Ik heb om die reden wat goedkope Zigbee spullen besteld, om wat ervaring mee op te doen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Kunnen jullie op https://my.homey.app/ ? Werkt niet bij mij.
Hue maakt ook gebruik van Zigbee, en daarmee dus ja, je kunt het kanaal veranderen.elsinga schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:44:
Grootste nadeel van Zigbe is dat het werkt in de wifi 2.4GHz band (net als Hue trouwens, al kon ik daar wel wat sturen op welk kanaal, geen idee of Zigbee dat kan). Nadeel is dat er veel minder Z-Wave (800Mhz) devices zijn en ze (dus) duurder zijn. Ik heb om die reden wat goedkope Zigbee spullen besteld, om wat ervaring mee op te doen.
Werkt hier gewoon. Andere browser proberen?MajaMestreech schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:19:
Kunnen jullie op https://my.homey.app/ ? Werkt niet bij mij.
Mijn reviews al gezien?
Vraag: hoe doen jullie de aanwezigheidsdetectie binnen Homey? Ik heb het nog niet goed werkend gekregen....
Wat heb ik geprobeerd:
- de standaard Aanwezigheid van Homey ("als <gebruiker> thuiskomt"), maar daarvoor moet iedereen de Homey app draaien (wat voor gasten zeker niet het geval is) en dit is nogal afhankelijk van goede GPS ontvangst. Kan ik ook niet goed instellen, qua geofencing.
- aanwezigheid op basis van mijn Ubiquiti netwerk, waar ik dan de aanwezigheid van de telefoons koppel aan aanwezigheid. Helaas is Ubiquiti erg traag met het bijhouden van de online status van wifi apparatuur, dus dit werkt met echt hele grote vertraging.
- op basis van de Netstat Homey app, die werkt met het pingen van telefoons. Levert best wel veel false positives op, als de telefoon bijvoorbeeld van access point wisselt.
Zijn er nog andere, beter bruikbare en betrouwbare, manieren om aanwezigheid goed te detecteren? Waar ik bewust een vertraging/groter gebied voor afwezigheid kan inbouwen, zodat ik niet als afwezig wordt gezien als ik even de kliko voor aan de weg zet of even naar het schuurtje loop om iets op te halen. Liefst een manier die werkt zonder extra apps op telefoons.
Wat werkt bij jullie goed?
Wat heb ik geprobeerd:
- de standaard Aanwezigheid van Homey ("als <gebruiker> thuiskomt"), maar daarvoor moet iedereen de Homey app draaien (wat voor gasten zeker niet het geval is) en dit is nogal afhankelijk van goede GPS ontvangst. Kan ik ook niet goed instellen, qua geofencing.
- aanwezigheid op basis van mijn Ubiquiti netwerk, waar ik dan de aanwezigheid van de telefoons koppel aan aanwezigheid. Helaas is Ubiquiti erg traag met het bijhouden van de online status van wifi apparatuur, dus dit werkt met echt hele grote vertraging.
- op basis van de Netstat Homey app, die werkt met het pingen van telefoons. Levert best wel veel false positives op, als de telefoon bijvoorbeeld van access point wisselt.
Zijn er nog andere, beter bruikbare en betrouwbare, manieren om aanwezigheid goed te detecteren? Waar ik bewust een vertraging/groter gebied voor afwezigheid kan inbouwen, zodat ik niet als afwezig wordt gezien als ik even de kliko voor aan de weg zet of even naar het schuurtje loop om iets op te halen. Liefst een manier die werkt zonder extra apps op telefoons.
Wat werkt bij jullie goed?
@elsinga Ik gebruik al jaren smart presence. Wel elk apparaat een eigen ip adres geven in je router. Kun je ook de tijd in instellen hoe lang iemand weg mag zijn voordat hij op afwezig gezet wordt.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Die had ik al getest, maar deed het niet goed. Maar na wat lezen in forumdraadjes hier en daar hierover blijkt dat mijn telefoon nog een random MAC adres gebruikte op mijn wifi netwerk... en dan gaat de DHCP reservering niet goed werken. Nu terug gezet op telefoon MAC en opnieuw aan het testen.
Maakt het uit in welke volgorde ik de Homey en de Google Home (voor de spraakaansturing van sommige taken) installeer?
Ik heb het idee namelijk dat de Google Home en de Homey elkaar soms wat dwars zitten. Ik heb bij de start eerst de Google Home geïnstalleerd, en later pas de Homey. Homey werkt helemaal helemaal prima (qua automatisering, flows e.d.), maar sommige spraakbesturing taken (lampje aanzetten, muziek ergens afspelen, omroepen naar andere Google Home apparaten etc) loopt niet altijd goed. Daarnaast staan in mijn Google Home soms apparaten dubbel, terwijl in de Homey alles netjes staat, of staat er een ledverlichtingsstrip in, die weer niet in de Homey staat. Vandaar dat ik heb besloten om de Google Home maar eens opnieuw te installeren.
Mijn plan:
1. de Google Home (woonkamer) en Google Nest mini’s (3 slaapkamers) verwijderen en mijn hele huis daaruit verwijderen.
2. Homey met rust laten (deze lijkt me goed geïnstalleerd en draait prima)
3. Google Home opnieuw installeren. Laadt hij dan alle aangesloten apparaten via de Homey automatisch in?
4. Google Nest Mini’s installeren per slaapkamer.
Klinkt dit logisch? Vergeet ik iets?
Ik heb het idee namelijk dat de Google Home en de Homey elkaar soms wat dwars zitten. Ik heb bij de start eerst de Google Home geïnstalleerd, en later pas de Homey. Homey werkt helemaal helemaal prima (qua automatisering, flows e.d.), maar sommige spraakbesturing taken (lampje aanzetten, muziek ergens afspelen, omroepen naar andere Google Home apparaten etc) loopt niet altijd goed. Daarnaast staan in mijn Google Home soms apparaten dubbel, terwijl in de Homey alles netjes staat, of staat er een ledverlichtingsstrip in, die weer niet in de Homey staat. Vandaar dat ik heb besloten om de Google Home maar eens opnieuw te installeren.
Mijn plan:
1. de Google Home (woonkamer) en Google Nest mini’s (3 slaapkamers) verwijderen en mijn hele huis daaruit verwijderen.
2. Homey met rust laten (deze lijkt me goed geïnstalleerd en draait prima)
3. Google Home opnieuw installeren. Laadt hij dan alle aangesloten apparaten via de Homey automatisch in?
4. Google Nest Mini’s installeren per slaapkamer.
Klinkt dit logisch? Vergeet ik iets?
Heb je een iPhone?elsinga schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:42:
Die had ik al getest, maar deed het niet goed. Maar na wat lezen in forumdraadjes hier en daar hierover blijkt dat mijn telefoon nog een random MAC adres gebruikte op mijn wifi netwerk... en dan gaat de DHCP reservering niet goed werken. Nu terug gezet op telefoon MAC en opnieuw aan het testen.
Dat is een setting namelijk in je wifi verbinding.