Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste
Acties:

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:59
Heb je wel voldoende zigbee routers (zigbee met vaste voeding zoals lampen of slimme stekkers) zodat je een heel netwerk opbouwt?
En dan eerst de apparaten met vaste voeding koppelen en daarna de batterij gevoede apparaten.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 08:35

jefjef

learning by doing

Iemand toevallig een homey systeem icm een marstek Venus e3? Hoe bevalt dat?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 09:27

elsinga

=8-)

Kwam vanochtend beneden, krijg ik geen verbinding emt de Homey Pro (2023). Ook was deze niet te zien op de wifi, volgens mijn Ubiquiti dashboard. Spectrum led screensaver liep gewoon. Uiteindelijk 2x van de stroom moeten halen, voordat de Pro weer terug was.

Iemand die dit herkent? Ik heb de Pro pas sinds afgelopen week en als dit vaak voorkomt kan 'ie nog mooi retour webwinkel...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:34
elsinga schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:
Kwam vanochtend beneden, krijg ik geen verbinding emt de Homey Pro (2023). Ook was deze niet te zien op de wifi, volgens mijn Ubiquiti dashboard. Spectrum led screensaver liep gewoon. Uiteindelijk 2x van de stroom moeten halen, voordat de Pro weer terug was.

Iemand die dit herkent? Ik heb de Pro pas sinds afgelopen week en als dit vaak voorkomt kan 'ie nog mooi retour webwinkel...
Vreemd. Hoe heb je de Homey Pro aangesloten? Bedraad of draadloos? Mijn advies zou zijn om deze sowieso (indien mogelijk) bedraad aan te sluiten. Het zou misschien kunnen zijn dat je modem een update heeft gehad ( ivm werkzaamheden provider) of dat deze toch op een of andere manier offline is geweest.

Desalniettemin, houd het in de gaten, als het wederom weer voorkomt, dan zou ik een nieuwe vragen vanuit je webwinkel. Check voor de zekerheid of je ook de meest recente update van Homey hebt. ( op dit moment 12.9.1)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:07

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

elsinga schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:

Heb ook veel van dit soort onverklaarbare problemen gehad met mijn Homey pro 2023.. Na lang aanmodderen ism de helpdesk is er een vervangende opgestuurd en.. werkt als een zonnetje en nooit meer problemen gehad. Succes!

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

jacobras

Developer

mike123 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:57:
Heb je wel voldoende zigbee routers (zigbee met vaste voeding zoals lampen of slimme stekkers) zodat je een heel netwerk opbouwt?
En dan eerst de apparaten met vaste voeding koppelen en daarna de batterij gevoede apparaten.
Inderdaad zo gedaan met de sensors als laatst. De sensors zitten ook niet ver weg van de Homey; eentje op 1 meter en de andere op 5 meter afstand.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• mike123
Ik heb een Ikea Zigbee adapter op de eerste verdieping en een paar sensoren. Slimme stekkers op zolder.
In de woonkamer een paar Ikea lampen en Ecodim dimmers. Homey staat ook in de woonkamer.
Hier valt eigenlijk niks uit. Maar dus wel meer dan 2 routers.
Er hangt een Aqara deursensor bij de schuur en die zit ca 7 meter vanaf het woonhuis, maar maakt verbinding met de Ikea stekker, op ca 10 meter, op de eerste verdieping.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een geschikte flow die het laden van onze elektrische auto automatisch kan aansturen.

Onze situatie:
- Homey Pro 2023
- Alfen Single Line laadpaal met load balancing
- Zonneplan als energieleverancier (dynamisch)
- Zonnepanelen, ~7000WP

Daarnaast maak ik gebruik van de Gridio app (IOS), die het dynamisch laden regelt.
Het principe is eenvoudig en werkt opzich prima: stekker erin, gewenste eindtijd aangeven wanneer de auto geladen moet zijn, en Gridio bepaalt op basis van de uurprijs wanneer het laden het voordeligst plaatsvindt.
Mijn indruk is dat een vergelijkbare oplossing ook mogelijk moet zijn via Homey in combinatie met Alfen. Alleen weet ik niet goed waar ik moet beginnen.
Zijn er wellicht bestaande templates of voorbeelden beschikbaar die ik kan uitproberen? Of in kan zien, en die zo tweaken naar mijn needs?

Alvast dank voor het meedenken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 14-12-2025 20:34 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11

Ethirty

Who...me?

Ik heb nu een paar dagen de Homey draaien met een gekoppelde Homewizard P1. Ik krijg heel veel notificaties over dat fase 1 voor 97% belast is, maar waar ik ook kijk, ik zie nergens een belasting van >15A. In ieder geval nog ver onder de limiet van 25A.

Tijdens het laden van de auto kan ik me het nog voorstellen, maar krijg het ook als de auto er niet aanhangt.

Iemand een idee?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ethirty schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:54:
Ik heb nu een paar dagen de Homey draaien met een gekoppelde Homewizard P1. Ik krijg heel veel notificaties over dat fase 1 voor 97% belast is, maar waar ik ook kijk, ik zie nergens een belasting van >15A. In ieder geval nog ver onder de limiet van 25A.

Tijdens het laden van de auto kan ik me het nog voorstellen, maar krijg het ook als de auto er niet aanhangt.
Kan je overigens ook specifiek deze fase overbelastingmelding uitzetten? Heb nu alle meldingen van Homey maar uitgezet, lijkt mij ook niet de bedoeling. Maar om nou iedere keer tijdens en na het laden van de EV's tientallen meldingen te krijgen terwijl het erbij hoort is ook niet fijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Audione0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:31:
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een geschikte flow die het laden van onze elektrische auto automatisch kan aansturen.

Onze situatie:
- Homey Pro 2023
- Alfen Single Line laadpaal met load balancing
- Zonneplan als energieleverancier (dynamisch)
- Zonnepanelen, ~7000WP

Daarnaast maak ik gebruik van de Gridio app (IOS), die het dynamisch laden regelt.
Het principe is eenvoudig en werkt opzich prima: stekker erin, gewenste eindtijd aangeven wanneer de auto geladen moet zijn, en Gridio bepaalt op basis van de uurprijs wanneer het laden het voordeligst plaatsvindt.
Mijn indruk is dat een vergelijkbare oplossing ook mogelijk moet zijn via Homey in combinatie met Alfen. Alleen weet ik niet goed waar ik moet beginnen.
Zijn er wellicht bestaande templates of voorbeelden beschikbaar die ik kan uitproberen? Of in kan zien, en die zo tweaken naar mijn needs?

Je kunt naar de Power By The Hour app kijken om mee te beginnen. Eventueel kun je dat koppelen aan je iCal (weer andere app) om te bepalen wanneer de auto nodig is. Als je ook nog weet hoe vol je auto is bij start laden, kun je vervolgens de rest allemaal uitrekenen :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:28
Audione0 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:31:

Kikj even welke Apps er beschikbaar zijn voor o.a. je auto en de laadpaal. W.s ontkom je niet aan het zelf bouwen/maken van een flow.

Hier staat wel e.e.a hierover :
https://community.homey.a...-goedkoopste-moment/97441

• elsinga

elsinga

=8-)

blueman85 schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:57:
[...]

Vreemd. Hoe heb je de Homey Pro aangesloten? Bedraad of draadloos? Mijn advies zou zijn om deze sowieso (indien mogelijk) bedraad aan te sluiten. Het zou misschien kunnen zijn dat je modem een update heeft gehad ( ivm werkzaamheden provider) of dat deze toch op een of andere manier offline is geweest.

Desalniettemin, houd het in de gaten, als het wederom weer voorkomt, dan zou ik een nieuwe vragen vanuit je webwinkel. Check voor de zekerheid of je ook de meest recente update van Homey hebt. ( op dit moment 12.9.1)
Homey is draadloos aangesloten, accesspoint staat in dezelfde ruimte <5m verderop. Werkzaamheden aan het modem van de provider kan niet, draai eigen Ubiquiti router. ;) En draai inderdaad laatste update 12.9.1.

Ga het zeker in de gaten houden. Dank!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga

elsinga

=8-)

Hammetje3FR schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:27:
[...]

Heb ook veel van dit soort onverklaarbare problemen gehad met mijn Homey pro 2023.. Na lang aanmodderen ism de helpdesk is er een vervangende opgestuurd en.. werkt als een zonnetje en nooit meer problemen gehad. Succes!
Als het hier blijft wegvallen, dan ga ik 'm zeker proberen om te ruilen. Dank!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:54
https://youtube.com/watch?v=7_tm0alXSQo

Nieuw product lancering…

[ Voor 30% gewijzigd door Bas Post op 15-12-2025 17:28 ]

BP on the move!!!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:43
Ben benieuwd wat ze gaan aankondigen, ik zie een soort pair knop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTxIBegX9uMaIlW0Ncke_L0tXx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQlzSgdwHJXXsNme5m6DNGrO.jpg?f=fotoalbum_large

• larsF
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-01 22:17
Denk dat het gaat om Homey SHS (Self hosted server)
https://community.homey.a...self-hosted-server/146695

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:43
Gaat dat niet het doel van Homey voorbij? Een product dat uit de doos komt en compleet is. Wanneer ik self-hosted kies en zelf nog een Zigbee USB of een andere verbindings mogelijkheid moet aanschaffen, kiest de grootste groep mensen liever voor Home Assistant. Vooral als ze er ook een betaald model aan hangen. Aan de andere kant hebben ze natuurlijk de software klaar en is het een kleine moeite om dit aan te passen om op andere hardware te draaien. En daardoor een bredere doelgroep te bereiken.

• TKroon
  • Niet online
Als dit kan zou ik hier zeer blij mee zijn. Ik heb net de Pro2026 besteld om één van de 2023's te vervangen. Maar als ik het zelf kan draaien op eigen hardware (mits goed ondersteund) met meer RAM zou ik het top vinden :)

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

TKroon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 03:38:
Als dit kan zou ik hier zeer blij mee zijn. Ik heb net de Pro2026 besteld om één van de 2023's te vervangen. Maar als ik het zelf kan draaien op eigen hardware (mits goed ondersteund) met meer RAM zou ik het top vinden :)
Waarom niet de cm4 van je 2023 upgraden naar een met 8GB RAM? Heb je daar ook niet voldoende aan? 🙈
Leuk projectje en kan je direct de heatsink een upgrade geven.

Mijn reviews al gezien?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
Never mind... spuit elf.

[ Voor 95% gewijzigd door Phusebox op 16-12-2025 10:41 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Taro schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:21:
[...]

Kan je overigens ook specifiek deze fase overbelastingmelding uitzetten? Heb nu alle meldingen van Homey maar uitgezet, lijkt mij ook niet de bedoeling. Maar om nou iedere keer tijdens en na het laden van de EV's tientallen meldingen te krijgen terwijl het erbij hoort is ook niet fijn.
Geen idee. Ik gok op iets in de HomeWizard app. Voor nu heb ik een pushmelding gemaakt voor L1 die aangeeft om hoeveel Ampere het dan gaat. Gek genoeg heb ik de melding sindsdien niet meer gehad.

Behalve tijdens laden, wanneer ik net over de 23A heen ga in korte bursts (waarschijnlijk de Quooker die even aanspringt). Maar dan grijpt de loadbalancer van de paal netjes in en haal ik die 97% ook niet. :?

Misschien zijn de pieken te kort om te loggen in de diverse grafieken? Ik ga het een weekje aankijken.

• TKroon
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:45:
[...]

Waarom niet de cm4 van je 2023 upgraden naar een met 8GB RAM? Heb je daar ook niet voldoende aan? 🙈
Leuk projectje en kan je direct de heatsink een upgrade geven.
Omdat ik stabiliteit verreweg het belangrijkst vind. De backups moeten werken en de ondersteuning moet er zijn. Ik heb er zeker over nagedacht, maar besloten om het niet te doen. Ik ben benieuwd naar morgen :)

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Dat self hosted klinkt wel aannemelijker trouwens, aangezien de YouTube placeholder drie (verschillende) devices lijkt te bevatten:
Met mijn goeiste paintskills

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k28CR-CHnnSxsr8F88aX1GX9b_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wclg7BiiT9z5LFftbKl4OB3J.png?f=fotoalbum_large

Mijn reviews al gezien?

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-01 08:30
Beste allen,

Hopelijk ben ik in dit forum op de juiste plek voor advies. Als dat niet zo is dan sorry.

Eind maart wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. En ben ik aan het oriënteren hoe ik de verlichting het beste kan aansturen.
Nu is mijn oog gevallen op de Homey Pro 2026. Op papier lijkt dit apparaat echt alles te kunnen en is dit precies wat ik zoek. Misschien is de Homey Pro Mini ook nog een optie?

Waar ik nu naar op zoek ben is welke inbouw schakelaars/dimmers ik het beste kan kopen. Met de aannemer heb ik kunnen regelen dat er bij elke schakelaar een nuldraad is getrokken.
Lees goede verhalen over de shelly, maar welke versie kan ik dan het beste kopen?
Schakelaars worden hoogstwaarschijnlijk pulsdrukkers, heb dan te maken met serieschakelaars maar ook wisselschakelaars.
De meeste lampen wil ik ook kunnen dimmen, maar voor bijvoorbeeld het toilet of de berging is een normale aan-uit schakelaar ook prima.

Hopelijk kan iemand me voorzien van advies.

ps. Naast de verlichting heb ik ook een nibe warmtepomp + warmtepompboiler + zonnepanelen met hybride omvormer + laadpaal + Bosch apparatuur met Home connect. Ook dit alles wil ik op termijn aan gaan sturen.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:38

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PeacekeeperNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
Dat self hosted klinkt wel aannemelijker trouwens, aangezien de YouTube placeholder drie (verschillende) devices lijkt te bevatten:
Met mijn goeiste paintskills

[Afbeelding]
In het Homey Community forum werd dit plaatje gedeeld met de tekst: "Mac mini, raspberry pi and more"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ix5CDCqXNCeZmiTgWyJmf5OTOo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z6Y497Z0048wouQ164aRdQx.jpg?f=user_large

• Jpiek
Begin met het volgende te bepalen :
- Welk protocol wil ik gebruiken; Wifi, Zigbee of Zwave. 433Mhz zou ik afraden, nadeel is dat deze iet bi-directioneel communiceert, dwz dat er geen terugmelding komt dat het comando ontvangen en uitgevoerd is.
- Wil je bedraad of draadloos ?

In principe heb je met slimme schakelaars 2 componenten, de schakelaar zelf en de bediening, de knop. Sosms zitten die wel in 1 device overigens. Of zit de slimheid in de lamp zelf (hue), de lamp staat continue onder spanning en schakelt zelf aan/uit/of dimt.

Wisselschakelaars zijn een beetje een uitdaging als je bedraad gaat werken, maar ook draadloos is een issue:

Ik wil graag dat alles werkt, ook als de Homey stroomloos , staat, vasloopt of defect gaat. Dat ik aan slimmigheden daneven inlever is ok, maar de verlichting moet je aan en ut kunnen zetten, deuren en ramen moeten open en dicht, en op slot kunnen en de verwarming moet werken.

Ik heb zelf als wisselschakeling 2 draadloze knoppen gekoppeld aan een RobbSmart inbouwschakelaar, dat werkt ook zonder Homey. Maar met Pulsschakelaars is dat ook bedraad te doen...

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
marcdepark schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:41:
Beste allen,

Hopelijk ben ik in dit forum op de juiste plek voor advies. Als dat niet zo is dan sorry.

Eind maart wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. En ben ik aan het oriënteren hoe ik de verlichting het beste kan aansturen.
Nu is mijn oog gevallen op de Homey Pro 2026. Op papier lijkt dit apparaat echt alles te kunnen en is dit precies wat ik zoek. Misschien is de Homey Pro Mini ook nog een optie?

Waar ik nu naar op zoek ben is welke inbouw schakelaars/dimmers ik het beste kan kopen. Met de aannemer heb ik kunnen regelen dat er bij elke schakelaar een nuldraad is getrokken.
Lees goede verhalen over de shelly, maar welke versie kan ik dan het beste kopen?
Schakelaars worden hoogstwaarschijnlijk pulsdrukkers, heb dan te maken met serieschakelaars maar ook wisselschakelaars.
De meeste lampen wil ik ook kunnen dimmen, maar voor bijvoorbeeld het toilet of de berging is een normale aan-uit schakelaar ook prima.

Hopelijk kan iemand me voorzien van advies.

ps. Naast de verlichting heb ik ook een nibe warmtepomp + warmtepompboiler + zonnepanelen met hybride omvormer + laadpaal + Bosch apparatuur met Home connect. Ook dit alles wil ik op termijn aan gaan sturen.
Ik heb een combinatie van Hue en Ecodim. Erg tevreden over. Shelly niet gekozen, omdat ik een draaidimmer aan de muur belangrijk vond. Uitganspunt is slim waar slim kan, maar ook nog te gebruiken als de Homey ermee ophoud.

• TKroon
  • Niet online
deathmonkey schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:49:
[...]

Ik heb een combinatie van Hue en Ecodim. Erg tevreden over. Shelly niet gekozen, omdat ik een draaidimmer aan de muur belangrijk vond. Uitganspunt is slim waar slim kan, maar ook nog te gebruiken als de Homey ermee ophoud.
Als Homey er om wat voor reden dan ook mee ophoudt heb je altijd de Hue app nog. Het is voor iedereen verschillend, maar dat alle lampen hier het dag- en nachtritme volgen qua temperatuur is een ongelooflijk prettige luxe.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
vanenkelen schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:57:
[...]

In het Homey Community forum werd dit plaatje gedeeld met de tekst: "Mac mini, raspberry pi and more"

[Afbeelding]
Volgens mij is de rechtse een Synology NAS?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Archie_T schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:52:
[...]

offtopic:
Ik herken het model in ieder geval niet als een Syno, evenals die sync knop (het kleintje wat boven de powerknop zit).

Mijn reviews al gezien?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PeacekeeperNL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:09:
[...]
offtopic:
Ik herken het model in ieder geval niet als een Syno, evenals die sync knop (het kleintje wat boven de powerknop zit).
ChatGPT maakt er het volgende van 😉

Ik zal voorzichtig zijn en aangeven wat **waarschijnlijk** te zien is, want dit lijkt geen “echte” foto maar eerder een **gestileerde product-render** (donkere achtergrond, gloeiende randen), waardoor exacte identificatie lastig is.

Van **links naar rechts** zie ik dit:

1. **Linksonder (klein printplaatje)**
Dit lijkt sterk op een **Raspberry Pi** (of een vergelijkbare single-board computer):

* zichtbaar zijn kleine connectors (USB/Ethernet-achtig)
* formaat en vorm passen bij een Pi 3/4-achtig bord
👉 Dit is het meest zekere apparaat in de afbeelding.

2. **Linksachter (lage, platte zwarte doos)**
Dit zou goed een **Mac mini** kunnen voorstellen:

* vierkante, lage aluminium-achtige behuizing
* typische “set-top box” vormfactor
⚠️ Er zijn geen Apple-logo’s zichtbaar, dus het kan ook een **generieke mini-PC** zijn (bijv. Intel NUC-achtig), maar de vergelijking met een Mac mini is logisch.

3. **Midden (grotere, bredere platte unit)**
Dit oogt als:

* een **externe behuizing**, **compute-node**, of
* een **NAS-achtig apparaat zonder zichtbare schijven**
Door het ontbreken van drive-bays of logo’s is dit het minst duidelijk. Het zou ook een “hoofdunit” in een conceptopstelling kunnen zijn.

4. **Rechts (verticale kast met power-knop)**
Dit lijkt het meest op een **NAS**:

* rechtopstaand
* duidelijke power-knop en status-LEDs
* formaat vergelijkbaar met een **Synology / QNAP 1- of 2-bay NAS**
Ook hier geldt: geen logo → waarschijnlijk **generiek of conceptueel** weergegeven.

### Samenvattend

Waarschijnlijk stelt de afbeelding een **thuislab / homelab-setup** voor met:

* ✅ Raspberry Pi (klein SBC)
* ⚠️ Mac mini óf mini-PC
* ⚠️ Een centrale compute- of storage-unit
* ✅ Een NAS (Synology-achtig, maar niet met zekerheid te bevestigen)

Mijn conclusie:
👉 **Dit is geen documenterende foto van specifieke modellen**, maar een **visuele/marketing-achtige weergave van typen apparaten**.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het lijkt een QNAP, die hebben meerdere modellen met een gekleurd verticaal vlak, waar de knopjes en ledjes in zitten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261465/files/373559728/image.jpg

Dan gok ik op een docker container of een VM, dat zou het meest universeel over alle devices uit te rollen zijn.

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-02 15:09
Ik kan het vermoeden voor een Docker container of VM versterken: de web app heeft inderdaad geen update-mogelijkheid als het homey-model "shs" is. Zelfde geldt voor wifi settings en de ledring: die zijn ook afwezig.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57
Hoe werkt een slimme inbouwschakelaar-module achter een ‘domme’ lichtknop?

Ik bedoel, met een domme knop schakel je de stroom aan of uit. Op het moment dat die op uit staat, krijgt de slimme module toch geen stroom?
En als die toch stroom krijgt, werkt de domme knop dan wel? Dus als die in de ‘uit’ stand staat, kan ik dan wel via de Homey de lamp aan schakelen? En als deze knop dan uit staat, en de lamp aan, wat gebeurd er dan als ik de knop op de aan-stand zet? Gaat de lamp dan uit, of moet ik hem dan fysiek aan-uit zetten om de lamp weer uit te zetten (als ik dit fysiek wil doen).

• Jpiek
Goofyduck384 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:00:
Ik bedoel, met een domme knop schakel je de stroom aan of uit. Op het moment dat die op uit staat, krijgt de slimme module toch geen stroom?
De 'domme schakelaar zit op een 'schakelaar ingang' op de slimme module, met de domme schakelaar geeft je de slimme schakelaar een seintje dat hij aan moet, of uit natuurlijk...

Dat kan via aan/uit, mar ook met een pulseschakelaar, afhankelijk van de slimme schakelaar. Sosm is dat op de slimme schakelaar om te zetten, sosm heb je een specfieke schakelaar nodeig voor een van beide...

• TKroon
  • Niet online
@Goofyduck384 en een slimme schakelaar kun je als "detached" instellen. Dan schakelt hij fysiek geen relais (dus de stroom blijft op de lamp), maar kan wel de input doorgeven aan Homey.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57
TKroon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:19:
@Goofyduck384 en een slimme schakelaar kun je als "detached" instellen. Dan schakelt hij fysiek geen relais (dus de stroom blijft op de lamp), maar kan wel de input doorgeven aan Homey.
Tja, ik wil mijn domme schakelaars niet vervangen. Dus eigenlijk alleen een module achter de domme schakelaars zetten zodat ze ‘slim’ worden.
Maar bovenstaande twee reactie snap ik (denk ik). Maar als dan de domme schakelaar op uit staat en via de Homey staat de lamp op ‘aan’, hoe krijg ik dan de lamp via de domme schakelaar uit? Door hem ‘aan-uit’ te zetten? Of is het principe van ‘uit’ op de domme schakelaar niet meer aanwezig, en is dus de knop omzetten voldoende?

Ik vond het een beetje lastig uitleggen, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
En dan nog even uitzoeken welke module er dan achter mijn normale standaard schakelaars zou moeten..

• TKroon
  • Niet online
@Goofyduck384 Ik denk dat je me niet begrijpt. Een slimme schakelaar = een normaale schakelaar met een module erachter.

Kijk eens naar bijvoorbeeld een Shelly 1. Dit is een slim relais dat je achter een normale wandschakelaar plaatst. Twee voorbeelden:
1: Je sluit een domme lamp aan. Dus je hebt het relais nodig om de lamp aan/uit te zetten. Dit kan door Homey of door de schakelaar in te drukken. De schakelaar schakelt dan dus zelf niet de stroom, maar geeft de input aan de Shelly, en de Shelly schakelt het relais.
2. Je sluit een hue lamp aan. Je wandschakelaar geeft de input door aan de Shelly, de Shelly aan Homey, en Homey kun je dan laten doen wat je wilt. De Shelly schakelt dan het relais niet, waardoor er altijd spanning op de lamp blijft staan.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:32
Goofyduck384 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:09:
[...]

Tja, ik wil mijn domme schakelaars niet vervangen. Dus eigenlijk alleen een module achter de domme schakelaars zetten zodat ze ‘slim’ worden
Wat je wil kan wel maar dan moet je de domme schakelaar wel tussen de bedrading naar je lamp uithalen, die bedrading verbind je dan aan elkaar zodat je lamp altijd aan is, of aan de slimme schakelaar, dat ligt aan het type. Je domme schakelaar sluit je dan alleen aan op je slimme module. Afhankelijk van het type slimme schakelaar werkt het schakelen wel of niet als je home automation hub het niet doet. Bij een hue wall switch verbind je de draden door en werkt het dus alleen via een hub. Houd er rekening mee dat een slimme schakelaar die je wel op de stroomdraad aansluit vaak een stuk groter zijn en wellicht niet achter je domme schakelaar past

[ Voor 31% gewijzigd door _--[]--__ op 17-12-2025 08:29 ]

• jacobras

jacobras

Developer

Ikea heeft in de US nieuwe scherp geprijsde Matter producten: https://www.ikea.com/us/e...s=f-subcategories%3Ahs001. $6 voor een dual-knop, $10 voor een beweging-/deursensor.

In NL vind ik alleen nog de temperatuur/luchtvochtigheidssensor: https://www.ikea.com/nl/n...idssensor-smart-30597606/ voor € 10. Hopelijk komt de rest ook gauw deze kant op, kan ik mijn niet-werkende Aqara sensoren mooi vervangen B) Heb verder nog geen Matter-apparatuur op de Homey aangesloten.

@Goofyduck384 Ik heb hier voor mijn tuinlampen deze: https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w. Ik kan de lampen met de schakelaar schakelen en via Homey, en het maakt niet uit hoe alles staat (dus uitschakelen via schakelaar = nog steeds via Homey kunnen inschakelen, omdat zoals @TKroon hierboven aangeeft die module simpelweg een relais schakelt). Voordeel is dus dat die knop altijd werkt, ook als de Homey uit zou zijn.

Voor de lamp in de hal heb ik deze, die een stuk goedkoper is maar net zo goed werkt: uitvoering: Sonoff ZBMINI-L2. Zelfde verhaal: kan altijd schakelen via knop en altijd via Homey.

[ Voor 46% gewijzigd door jacobras op 17-12-2025 12:21 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 13:23
Ik probeer een aantal tekstvariabelen te maken waarbij de tekst aangeeft dat het tussen xx uur en xx uur is. Nu heb ik dat zo opgelost, maar voor 24 uur geeft dat een enorme flow. Ik heb geprobeerd het te berekenen, maar dat valt niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBBUAmvnKq2iC5ZdkcQ_zULeGDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNDrMSXzmWiQ51hTqOS2IeOb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil ermee bereiken dat op mijn dashbord en webapp de prijzen niet als nu, +1 etc worden weergegeven, maar als tussen tijdstippen, zie onderstaande. Links pbth app, rechts een virtuele knop met waar ik dus de tijden nu elke keer (kan) aanpassen met de flow hierboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9ovk6naw0HAYMtEO6VTealsSMQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U2vPrdO84cnfx0Sbys2QufdK.jpg?f=user_large

Iemand een suggestie?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
App update: Added support for Homey Self-hosted server

• mfpieters
De website is inmiddels ook bijgewerkt: https://homey.app/en-nl/homey-self-hosted-server/

De self-hosted variant gebruikt Homey Bridge voor de gewenste protocollen.

[ Voor 58% gewijzigd door mfpieters op 17-12-2025 16:06 ]

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Archie_T schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:52:
[...]

I stand corrected ;)
Nice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nEXFizhogeKKsB8349V62QRIiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf4dsoQArgKSzvROvd1zFBFE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn reviews al gezien?

• Jpiek
Goofyduck384 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:09:
Of is het principe van ‘uit’ op de domme schakelaar niet meer aanwezig, en is dus de knop omzetten voldoende?
Je krijgt het effect als bij een wisselschakelaar waarbij je op twee plaatsen een lamp aan/uit kunt zetten. Je kunt dus idd niet meer aan de positie van de schakelaar 'zien' of de lamp aan of uit staat..

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 19:43

bebopper

I'm an absolute beginner...

jacobras schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:16:
Ikea heeft in de US nieuwe scherp geprijsde Matter producten: https://www.ikea.com/us/e...s=f-subcategories%3Ahs001. $6 voor een dual-knop, $10 voor een beweging-/deursensor.

In NL vind ik alleen nog de temperatuur/luchtvochtigheidssensor: https://www.ikea.com/nl/n...idssensor-smart-30597606/ voor € 10. Hopelijk komt de rest ook gauw deze kant op, kan ik mijn niet-werkende Aqara sensoren mooi vervangen B) Heb verder nog geen Matter-apparatuur op de Homey aangesloten.
Heb vorige week (12/12) bij de Ikea in Heerlen voor 9,99 een Timmerflotte (temp/humidity sensor) en voor 6,99 een Myggbett (deur/raam sensor) meegenomen. Officieel is die tweede nog niet te koop (staat niet op de website), maar ze hadden er een hele pallet van staan :)

Meer om te proberen meegenomen, heb eigenlijk liever zigbee want daar heb ik al een goed werkend netwerk van draaien.

Hopelijk komen snel eindelijk weer eens de Trafri E27 RGBW lampen fatsoenlijk beschikbaar. Of gaan ze daarmee ook de matter kant op? Zou ik erg jammer vinden. Update: nou, dat ga ik dus jammer vinden, ze gaan de thread met matter kant op: https://www.ikea.com/glob...matter-compatible-251106/ Ik denk dat met de komst van de Kajplats smart bulbs de hele Trafri serie eruit gaat. dan moet ik toch echt gaan bouwen aan een thread netwerk lijkt het. Heb deze inderdaad ook zien liggen bij de Ikea in Heerlen.

De Homey self hosted server komt voor mij net te laat, heb net paar maanden geleden de Homey 2016 vervangen door een 2023 Pro. Als ik dat nog niet gedaan had was ik nu denk ik voor de self hosted server gegaan. 149 euro voor lifetime licentie en dan de hardware daar zelf bij, kom je toch goedkoper uit en zeer waarschijnlijk ook een stuk krachtiger. Mijn NAS draait toch al 24/7 en daar kan die Homey server prima bij.

[ Voor 14% gewijzigd door bebopper op 17-12-2025 18:08 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
jacobras schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:16:

Je hebt overigens ook al een Kajplats 95mm bol lamp te koop voor 9,99 euro. Zoek maar eens op het woord ‘matter’.
https://www.ikea.com/nl/n...transparant-bol-30611481/
Ik verbaas me overigens hoe duur de Timmerflotte (10 euro) in NL is t.o.v. de UK (5 pond).

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
bebopper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:49:
De Homey self hosted server komt voor mij net te laat, heb net paar maanden geleden de Homey 2016 vervangen door een 2023 Pro. Als ik dat nog niet gedaan had was ik nu denk ik voor de self hosted server gegaan. 149 euro voor lifetime licentie en dan de hardware daar zelf bij, kom je toch goedkoper uit en zeer waarschijnlijk ook een stuk krachtiger. Mijn NAS draait toch al 24/7 en daar kan die Homey server prima bij.
De Self hosted server vind ik ook wel interessant. Ik heb een tijdje gespeeld met Home Assistant, maar vind dit vrij veel geknutsel. Ik heb het gevoel dat dit bij Homey wat minder is.
Ik zie dat je Homey op een Raspberry Pi 4/5 kunt installeren. Ze geven aan dat je gebruik kunt maken van een SD kaart. Echter bij HA wordt dit vanwege de vele schrijfbewegingen afgeraden. Zou dit ook voor Homey gelden?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
meesje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:06:
[...]

De Self hosted server vind ik ook wel interessant. Ik heb een tijdje gespeeld met Home Assistant, maar vind dit vrij veel geknutsel. Ik heb het gevoel dat dit bij Homey wat minder is.
Ik zie dat je Homey op een Raspberry Pi 4/5 kunt installeren. Ze geven aan dat je gebruik kunt maken van een SD kaart. Echter bij HA wordt dit vanwege de vele schrijfbewegingen afgeraden. Zou dit ook voor Homey gelden?
Zal niet veel anders zijn, daarom heb ik een ssd aan mijn Pi hangen. Wat ik me wel afvraag is wst de tweakmogelijkheden van dit systeem gaan zijn. Ik heb nu een Pro, maar die is erg gesloten. Als ik self-hosted meer controle heb, dan kan dat best interessant zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jacobras

jacobras

Developer

Heb vorige week (12/12) bij de Ikea in Heerlen voor 9,99 een Timmerflotte (temp/humidity sensor) en voor 6,99 een Myggbett (deur/raam sensor) meegenomen. Officieel is die tweede nog niet te koop (staat niet op de website), maar ze hadden er een hele pallet van staan :)

Meer om te proberen meegenomen, heb eigenlijk liever zigbee want daar heb ik al een goed werkend netwerk van draaien.
Goed om te horen! Lijkt erop dat het dus binnenkort wel op de site ook beschikbaar zal zijn. Al geprobeerd?

• DennusB
  • Niet online
[...]

Zeker minder gekloot, maar ooo veel minder (snelle) ondersteuning. Heb bij homey zo vaak gehad dat een integratie kapot gaat en hun support zegt : tja, inner source. We pakken het op als we ooit een keer tijd hebben.
Bij HA is alles opensource en altijd bloed snel gefikst

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
[...]

Ja, kwestie van tijd voor ze dat toch niet meer aanraden denk ik.

Anderzijds: m'n dashcam at ook een SD-kaart of 2 per jaar, maar de laatste die ik gekocht heb zit er al weer een paar jaar in en gaat wel lang mee. De hoeveelheid schrijfbewegingen kan dus per kaart wisselen, net als bij een SSD. Tevens: zal ook afhangen van hoeveel sensoren hoeveel data opslaan.

Ik ben wel blij met de selfhosted optie icm de 'puck'. Vind de hw relatief duur en heb al een Syno. Aangezien beide aan vervanging toe zijn kan ik een Syno + puck + selfhosted nemen. Maarja, dan is open source ook wel weer interessant. Ik was een Domoticz gebruiker voor ik naar Homey ging.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:15
Het aantal installaties wat wordt aangeboden is enorm maar ik zou het liever gewoon op een baremetal mini PC willen installeren net als HAOS. De enige optie is nu een minimale Linux zonder GUI en SHS als Docker installeren maar dan wordt de drempel voor mij te hoog; is net de reden waarom ik niet voor Home Assistant heb gekozen.

maar misschien valt het mee, er zullen snel veel reviews volgen de komende maanden.

• mike123
Goofyduck384 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:00:
Hoe werkt een slimme inbouwschakelaar-module achter een ‘domme’ lichtknop?

En als die toch stroom krijgt, werkt de domme knop dan wel? Dus als die in de ‘uit’ stand staat, kan ik dan wel via de Homey de lamp aan schakelen? En als deze knop dan uit staat, en de lamp aan, wat gebeurd er dan als ik de knop op de aan-stand zet? Gaat de lamp dan uit, of moet ik hem dan fysiek aan-uit zetten om de lamp weer uit te zetten (als ik dit fysiek wil doen).
Dit is een filmpje van 8 jaar geleden van Klik aan klik uit.
Hier word een domme schakelaar aangesloten op een slimme inbouw module. Daar is weinig aan veranderd.
Maar mogelijk hebben sommige inbouw modules een blauwe draad (nul) nodig. En bij sommigen heb je geen losse draadjes die je op de schakelaar moet aansluiten maar moet je die zelf tussen de domme schakelaar en de slimme module aansluiten.
https://youtu.be/5JlDMh704OY?si=2-WwIBAXtUyxF7Hp

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
Meer dan 3 jaar geleden ooit homey pro gehad. Vooral de zigbee bereik was toen niet geweldig was mijn ervaring. Intussen HA. De ondersteuning en instelmogelijkheden zijn eindelijk maar de UI en dashboards zijn clunky. Nu toch een vm aangezwengeld. ga eens op zoek naar een bridge. Kijken hoe dat werkt tegenwoordig. Kun je meerdere bridges aansluiten op hetzelfde zigbee netwerk? Vast niet. Je kunt volgens maar 1 coordinator hebben op het zigbee netwerk, right?

• TKroon
  • Niet online
@Limbeckx volgens mij werkt een tweede bridge simpelweg als een range extender, net zoals elk Zigbee device met netvoeding zou doen.

• mfpieters
De FAQ op de SHS-pagina geeft geen informatie over meerdere bridges, maar een recente marketingmail wel:
Wist je dat?

Gebruik je meer dan één Homey Bridge, dan schakelt Satellite Mode vanzelf in en vergroot je het draadloze bereik in je hele huis.
Iets vergelijkbaars staat op de Homey Bridge pagina, al staat Self Hosted Server (nog) niet genoemd:
However, if you’re using Homey Pro or Homey Pro mini, you can add multiple Homey Bridges. Each additional Homey Bridge will strengthen your network’s performance and coverage.

• Jpiek
Limbeckx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:42:
Meer dan 3 jaar geleden ooit homey pro gehad. Vooral de zigbee bereik was toen niet geweldig was mijn ervaring. Intussen HA. De ondersteuning en instelmogelijkheden zijn eindelijk maar de UI en dashboards zijn clunky. Nu toch een vm aangezwengeld. ga eens op zoek naar een bridge. Kijken hoe dat werkt tegenwoordig. Kun je meerdere bridges aansluiten op hetzelfde zigbee netwerk? Vast niet. Je kunt volgens maar 1 coordinator hebben op het zigbee netwerk, right?
Een bridge is volgens mij een router, de Homey is de Controller/Coordinator. Maar je kunt je bereik van Zigbee ook uitbreiden met zigbeedevices die met netspanning gevoed worden. Die fungeren ook als routers..

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
Ga morgen een bridge halen via marktplaats. Ben benieuwd. Moet ook nog even nadenken of ik mijn hele zigbee netwerk hiervoor opnieuw wil opbouwen. Veel werk...

Ik bedenk me net dat ik niet weet hoe selfhosted en bereikbaarheid vanaf buiten werkt...

[ Voor 22% gewijzigd door Limbeckx op 18-12-2025 15:47 ]

• eovermeer
Limbeckx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:46:
Ga morgen een bridge halen via marktplaats. Ben benieuwd. Moet ook nog even nadenken of ik mijn hele zigbee netwerk hiervoor opnieuw wil opbouwen. Veel werk...

Ik bedenk me net dat ik niet weet hoe selfhosted en bereikbaarheid vanaf buiten werkt...
De bereikbaarheid van buitenaf wordt bewerkstelligt door het abonnement van €5,00 p.m. Dat is dan eigenlijk weer een voordeel van een Homey Pro (mini) waar dit standaard bij is inbegrepen.

Cloudfuncties zoals toegang op afstand, de Homey App Store en spraakassistent-integraties zijn standaard inbegrepen.

• bebopper

bebopper

jacobras schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:28:
[...]

Goed om te horen! Lijkt erop dat het dus binnenkort wel op de site ook beschikbaar zal zijn. Al geprobeerd?
De Timmerflotte wel, die hangt vlakbij Homey, simpel toe te voegen en werkt prima. Leuk dingetje.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Volgens mij is de Homey Bridge enigszins beperkt qua aantal Zigbee devices wat hij aan kan tov de Homey Pro. Rond de 40-50 wordt geadviseerd. Dat zou voor mij al een no-go zijn om naar Homey SHS over te stappen met losse bridge, zolang er geen hele stevige Zigbee ondersteuning is. Al dan niet door een andere externe Zigbee coördinator aan te kunnen sluiten.

• TKroon
  • Niet online
@vanenkelen je kunt altijd zigbee2mqtt ernaast draaien en een zigbee stick gebruiken.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

TKroon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:40:
@vanenkelen je kunt altijd zigbee2mqtt ernaast draaien en een zigbee stick gebruiken.
Ik ben tot nu toe niet zo'n held gebleken met MQTT oplossingen. Ik heb dat steeds niet werkend gekregen op mijn Homey. Bijvoorbeeld voor een OpenTherm module. Geen idee, het concept gaat mijn pet blijkbaar te boven met servers, clients, topics,... het klikt niet bij mij (in mijn hoofd) 8)7 . En als het dan out of the box niet werkt, lukt troubleshooten me gewoon niet.

Ik zou het waanzinnig vinden als Homey een deel van zijn hardware ook een stukje verbeterd. Op de Homey pro 2023 heb ik op zich geen klagen mbt Zigbee stabiliteit met bijna 80 devices. Maar ik mis de mooie visuele overzichten (netwerk map) en netwerkselectie (kanalen) die ik op Domoticz had wel, daar kon je visueel nog wat extra troubleshooting doen. En volgens mij had de Homey 2019 dit ook. De hub lijkt dan weer een downgrade tov de Pro'23 en Pro'26. Een goeie top of the line Zigbee coordinator in Homey of via een externe USB stick of een Hub-2 zou wel top zijn.

Edit: Heb jij (of iemand anders) dit werken? Merk je vertraging tov de eigen Homey zigbee coordinator? Er zit toch weer een extra schakel tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door vanenkelen op 19-12-2025 08:54 ]

• TKroon
  • Niet online
vanenkelen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:53:
[...]
Edit: Heb jij (of iemand anders) dit werken? Merk je vertraging tov de eigen Homey zigbee coordinator? Er zit toch weer een extra schakel tussen.
Ik heb MQTT draaiend als docker op mijn NAS en het werkt super snel. Voor Zigbee gebruik ik overigens gewoon Homey, want mijn NAS staat niet op de meest handige plek om een Zigbee coordinator te hebben.

Overigens denk ik dat je er met ChatGPT wel uit moet komen om zoiets in te stellen als je dat graag wilt. MQTT is ook eenvoudig in te stellen met voldoende tutorials online. Je hebt een broker (soort coordinator) en de clients kunnen zich abonneren op topics. Bijvoorbeeld Homey kan zich abonneren op ThermometerBadkamer. Dan luistert Homey naar alle berichten op dat topic. Als er dan een bericht komt op dat topic kun je dat verwerken, door met de waarde te doen wat je wilt. Het wijkt dus echt af van een webhoek, omdat je een waarde mee kunt geven, in plaats van één flow te triggeren.

• DennusB
  • Niet online
Moet zeggen dat dat Self Hosted best nice werkt :) Sneller dan verwacht eigenlijk!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
vanenkelen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:53:
[...]
Maar ik mis de mooie visuele overzichten (netwerk map) en netwerkselectie (kanalen) die ik op Domoticz had wel, daar kon je visueel nog wat extra troubleshooting doen. En volgens mij had de Homey 2019 dit ook.
Die netwerkoverzichten staan op https://tools.developer.homey.app

• eovermeer
robkrekel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik wil ermee bereiken dat op mijn dashbord en webapp de prijzen niet als nu, +1 etc worden weergegeven, maar als tussen tijdstippen, zie onderstaande. Links pbth app, rechts een virtuele knop met waar ik dus de tijden nu elke keer (kan) aanpassen met de flow hierboven.
[Afbeelding]
Hoe maak je eigenlijk die virtuele knop 'Stroomprijzen' waar je zelf de variabelen in kan weergeven?

• Jpiek
Daar staan sinds de Pro 2023 geen routetabellen van je Zigbeenetwerk meer...

• Nougat
  • Laatst online: 00:28
Ik ben mij nu aan het kijken om mijn Fibaro Home 2 te vervangen door een Homey Pro 2026. Voordat ik de boel ga bestellen zou ik graag een aantal dingen willen weten.

- of je (geschiedenis)data van een homewizard P1 kan importen naar je Energy dongle
- kan je de homewizard P1 (zonder abonnement van Homewizard) gebruiken en dat de Homey de verbruik in het verleden bij houdt

• Hulliee
  • Niet online
Nougat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:09:
Ik ben mij nu aan het kijken om mijn Fibaro Home 2 te vervangen door een Homey Pro 2026. Voordat ik de boel ga bestellen zou ik graag een aantal dingen willen weten.

- of je (geschiedenis)data van een homewizard P1 kan importen naar je Energy dongle
- kan je de homewizard P1 (zonder abonnement van Homewizard) gebruiken en dat de Homey de verbruik in het verleden bij houdt
1e bij mijn weten kan dat niet
2e ja, P1 op local api zetten in de Energy app van Homewizard

• Hulliee
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
[...]

Daar staan sinds de Pro 2023 geen routetabellen van je Zigbeenetwerk meer...
Dat is jammer. Ik heb nog een 2019, nog een reden om nog niet naar een nieuwere te gaan. ;)

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:02
Hoe kan je een google nest camera toevoegen als virituele ip camera (zoals in de mail van homey 19/12).
Je moet dan de URL toevoegen van de Nest, maar welke is dat?

• 8bt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-02 23:38

8bt

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:12:
Hoe kan je een google nest camera toevoegen als virituele ip camera (zoals in de mail van homey 19/12).
Je moet dan de URL toevoegen van de Nest, maar welke is dat?
Gaat om de oude Nest camera die via de nest app werkt, niet de camera’s die via google home werken. Via een omweg kan je het met bijvoorbeeld Scrypted wel voor elkaar krijgen.

• Henkhuppelschot
@8bt hmmm...dat is dan weer jammer....

Via Scrtpted ga ik niet doen, dan zit er nog een partij tussen die de beelden kan zien/gebruiken.

• 8bt

8bt

Henkhuppelschot schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:25:
@8bt hmmm...dat is dan weer jammer....

Via Scrtpted ga ik niet doen, dan zit er nog een partij tussen die de beelden kan zien/gebruiken.
Hopelijk gaan ze het ooit wel doen, maar google is lastig. Scrypted draai je zelf lokaal, dus meer iets voor als je al een thuis server hebt.

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-02 21:20
Is het iemand wel gelukt om Aqara cameras op die manier toe te voegen? Ik heb een rtsp link toegevoegd, alleen hij geeft bij het openen aan dat er een login name en password moeten worden ingevoerd.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 14:40
Het is maar goed dat de kerst periode aangebroken is. Omdat de Homey Bridge alleen werkt via wifi heb ik uit mijn archief mijn Smlight POE Thread/Zigbee antenne gehaald. Daar kan ik via USB-C een HA ZWA-2 Z-Wave antenne aan verbinden. Kijken of ik het voor elkaar krijg om Z-Wave JS te laten praten met MQTT en dat dan weer met Homey SHS.

Voelt allemaal best omslachtig en ik tuig voor mijn gevoel 75% op van een Home Assistant installatie. Maar voordeel is wel dat ik de antennes een beetje centraal kan plaatsen en Homey dan kan laten draaien op de Nas die toch wat meer power heeft dan de Pro 2023 en alles bedraad aan elkaar verbind.

• jacobras

jacobras

Developer

Remcoudb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:05:
Is het iemand wel gelukt om Aqara cameras op die manier toe te voegen? Ik heb een rtsp link toegevoegd, alleen hij geeft bij het openen aan dat er een login name en password moeten worden ingevoerd.
Misschien als je gebruikersnaam en wachtwoord in de rtsp url opneemt? https://stackoverflow.com/a/66447913

• Henkhuppelschot
8bt schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:43:
[...]

Hopelijk gaan ze het ooit wel doen, maar google is lastig. Scrypted draai je zelf lokaal, dus meer iets voor als je al een thuis server hebt.
Ja heb hem draaien op mijn NAS nu, maar dan loop ik weer tegen de 40 euro per jaar aan.
Nog een abonnement erbij....

Ik ga er over nadenken, zeker omdat ik eigenlijk afscheid wil nemen van Google camera's.
Maar dank voor de tip!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Ehhh .... ik heb net vorige maand een RPI5 met SSD gekocht en er HA in Docker op gezet voor m'n Tuya lichtschakelaars, SolarEdge omvormer waar m'n panelen aan hangen, m'n Daikin airco's, uiteraard m'n slimme meter (HW P1 meter), Ring camera's (totaal niet interessant overigens) en Zendure accu-systeem.
En ben heel hard aangelopen tegen het feit dat ik begon zonder enige kennis van Linux, HA en YAML. En loop nog steeds als een slecht ziende kip met een stok heen en weer te tikken om dingen voor elkaar te krijgen in YAML, wat dus ook nauwelijks lukt.
Nu heb ik vooraf ernstig getwijfeld over Homey maar was geïnteresseerd door het hogere Tweakers gehalte van HA. Maar de teleurstelling op dat vlak begint zich op te bouwen.

Mijn vraag is nu dus of ik straffeloos kan gaan klooien met Homey SHS (op die RPI5, liefst in docker of native op RPI OS) zonder allerlei zaken die ik voor HA gedaan heb weer ongedaan te maken (en vise versa).
Iemand een zinnige vingerwijzing daarover?

One cookie a day keeps the doctor away !

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-02 21:20
jacobras schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:47:
[...]

Misschien als je gebruikersnaam en wachtwoord in de rtsp url opneemt? https://stackoverflow.com/a/66447913
Bedankt voor het meedenken, maar krijg het helaas niet werkend.

• 8bt

8bt

Remcoudb schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor het meedenken, maar krijg het helaas niet werkend.
Je hebt wel de juiste username en password?

• jacobras

jacobras

Developer

Ook in Zwolle hebben ze MYGGBETT al! Ouders hebben er eentje afgelopen donderdag meegenomen, naast een TIMMERFLOTTE, INSPELNING en tweemaal RODRET.

Werkt perfect met mijn Homey Pro (2023), superfijn. Ook best prettig dat het "gewoon" AAA-batterijen slikt. De deur/raam-sensor kost €5,99.

Op de doosjes staat bij de nieuwe producten het Matter logo duidelijk aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZG33ftbdnQ29YNYeHlLxW3A9zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRGLST97rMhE4tJzGKNbD7gj.jpg?f=fotoalbum_large

• bebopper

bebopper

jacobras schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:09:
[...]

Ook in Zwolle hebben ze MYGGBETT al! Ouders hebben er eentje afgelopen donderdag meegenomen, naast een TIMMERFLOTTE, INSPELNING en tweemaal RODRET.

Werkt perfect met mijn Homey Pro (2023), superfijn. Ook best prettig dat het "gewoon" AAA-batterijen slikt. De deur/raam-sensor kost €5,99.

Op de doosjes staat bij de nieuwe producten het Matter logo duidelijk aangegeven:

[Afbeelding]
Ik vind het feit dat er 'gewoon' AAA baterijen ingaan ook een groot voordeel, gewoon die oplaadbare van de IKEA en hoppakee. Dat ze dan misschien iets groter zijn vind ik heen enkel probleem.

Nu (hopelijk) nog een laatste keer de oude Tradfri RGBW E27 lampen op voorraad, dan koop er er gelijk een hele zwik van. En anders zal ik toch aan de Matter lampen van IKEA moeten geloven, dan komt er een Matter netwerk(je) bij naast het al goede bestaande Zigbee netwerk.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
jacobras schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:09:
[...]

[Afbeelding]
Timmerflotte draait hier ook lekker met Homey. Enige wat opviel: zodra ik ze doorzette naar Apple Home gaf die aan dat er een firmware update beschikbaar was, kon ‘m via Apple ook installeren Homey lijkt de firmware helaas niet te updaten.

• jacobras

jacobras

Developer

Dipsausje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:01:
[...]

Timmerflotte draait hier ook lekker met Homey. Enige wat opviel: zodra ik ze doorzette naar Apple Home gaf die aan dat er een firmware update beschikbaar was, kon ‘m via Apple ook installeren Homey lijkt de firmware helaas niet te updaten.
Dat is wel jammer. Ik zie dat er een topic over is op het Homey forum waar dezelfde workaround via iOS genoemd wordt. Benieuwd of dat ook op Android werkt.

https://community.homey.a...-in-new-homey-pro/143758/

[ Voor 7% gewijzigd door jacobras op 21-12-2025 09:01 ]

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:57
Remcoudb schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:05:
Ik heb ook meerdere keren geprobeerd om de Aqara G5-camera via de RTSP-link toe te voegen aan Homey. Het zou ideaal zijn als deze live zichtbaar zou zijn in dashboards, maar helaas is dat tot nu toe niet gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door TTSS op 21-12-2025 09:19 ]

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:42
Heb net homey eens geïnstalleerd op mijn Synology in Docker. Installatie was een eitje. Er zit nog geen bridge aan, maar dacht eens te kunnen experimenteren door mijn Hue bridges aan homey te koppelen. Dat lukt echter niet. Die worden niet gevonden. Heb ik daarvoor toch een homey bridge nodig?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
AgeOfPanic schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:07:
Heb net homey eens geïnstalleerd op mijn Synology in Docker. Installatie was een eitje. Er zit nog geen bridge aan, maar dacht eens te kunnen experimenteren door mijn Hue bridges aan homey te koppelen. Dat lukt echter niet. Die worden niet gevonden. Heb ik daarvoor toch een homey bridge nodig?
Denk eerder een mDNS (multicast) probleem in je netwerk.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• AgeOfPanic
Tebbie schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:36:
[...]

Denk eerder een mDNS (multicast) probleem in je netwerk.
Ik heb de instructies van Homey zelf gevolgd. Het enige is dat ik het via Portainer heb gedaan en niet via de Container Manager van Synology zelf. Heb nu ook een tweede instantie draaien op een VM in ProxMox, maar ook daar geen verbinding met mijn Hue Bridge. Home Assistant Green had geen problemen om deze apparaten te vinden toen ik die verbond.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
AgeOfPanic schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb de instructies van Homey zelf gevolgd. Het enige is dat ik het via Portainer heb gedaan en niet via de Container Manager van Synology zelf. Heb nu ook een tweede instantie draaien op een VM in ProxMox, maar ook daar geen verbinding met mijn Hue Bridge. Home Assistant Green had geen problemen om deze apparaten te vinden toen ik die verbond.
Allemaal zelfde subnet? Unifi netwerk? Zo ja unicast (multicast) uit?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• AgeOfPanic
Ik geloof dat ik het heb. In Home Assistant werden de bridges automatisch gevonden op mijn netwerk en de lampen toegevoegd. In Homey moet je eerst op lamp toevoegen klikken en daarna kun je selecteren welke bridge je lampen van wil importeren. Dat lijkt nu goed te gaan.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

B2

wa' seggie?

Ik twijfelde al langer, maar door de komst de komst van self-hosted ben ik gaan expirimenteren en wil nu ook wel over willen stappen naar Homey, vanaf Home Assistant. Mijn HA setup draait prima, maar het gebruiksgemak en de UI van de browser/app vind ik echt veel mooier/fijner dan HA. En ik heb gewoon niet zoveel zin om zoveel tijd in een dashboard of zo te gaan stoppen. Inmiddels dus als test self-hosted op m'n docker nuc draaiende en in mijn enthousiasme al een bridge en energy dongle aangeschaft.

Er zijn een paar dingen waar ik nog wat vragen over heb of waar ik achter ben gekomen:
- Ik heb 85 zigbee devices, 16 daarvan battery operated. Het zijn met name Hue lampen. Zoals ik aangaf in mijn enthousiasme een Homey Bridge gekocht, maar daarna las ik pas dat deze niet zoveel zigbee devices aan kan. Die kan gelukkig retour.
- Maar wat dan? Toch maar een Homey Pro 2026 kopen? Of self-hosted houden en Zigbee2mqtt? Aan de ene kant trekt het me enorm dat ik gewoon een dedicated device voor smarthome heb en ik er niet al te veel onderhoud aan heb. Aan de andere kant, ik heb de hardware voor self-hosted staan. Scheelt toch al snel 250 euro (399 of 150 voor self-hosted)
- In Home Assistant heb ik nu een script wat ik expose naar HomeKit. Homekit ziet dit als een scene, en dit is bijvoorbeeld de 'Welterusten' scene. Als ik dan tegen mijn Homepods "Slaap Lekker" zeg, wordt de scene geactiveerd. Hoe kan ik dit met Homey doen? Kan ik ook een Flow of Scene richting Homekit exposen?

• Hulliee
  • Niet online
B2 schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:54:

- In Home Assistant heb ik nu een script wat ik expose naar HomeKit. Homekit ziet dit als een scene, en dit is bijvoorbeeld de 'Welterusten' scene. Als ik dan tegen mijn Homepods "Slaap Lekker" zeg, wordt de scene geactiveerd. Hoe kan ik dit met Homey doen? Kan ik ook een Flow of Scene richting Homekit exposen?
Jazeker, dat kan met HomeyKitty. Ik zeg commando’s tegen mijn HomePod en Homey voert de flow uit.
Echter worden er geen flows of scenes bij mij geexposed, alleen (virtuele) devices. Let wel ik heb een Homey pro 2019. Misschien dat het iets anders werkt met een homeypro 2026?

• DennusB
  • Niet online
Je moet Hue lampen wel in fases importeren, als ik er 36 tegelijk wil doen (vanaf de Bridge Pro) dan krijg ik allemaal timeouts

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:00

DON PAPA

Tweaker-fan

B2 schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:54:
Zoals ik aangaf in mijn enthousiasme een Homey Bridge gekocht, maar daarna las ik pas dat deze niet zoveel zigbee devices aan kan. Die kan gelukkig retour.
Weetje dat wel zeker? Volgens mij las ik laatst ergens dat als je de bridge in combinatie met Homey self-hosted gebruikt, hij net zoveel zigbee devices (200+) aan kan als de Homey pro 2023/2026

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

B2

wa' seggie?

DON PAPA schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:43:
[...]

Weetje dat wel zeker? Volgens mij las ik laatst ergens dat als je de bridge in combinatie met Homey self-hosted gebruikt, hij net zoveel zigbee devices (200+) aan kan als de Homey pro 2023/2026
Oh dat zou wel erg mooi zijn, ik lees alleen maar over 15 routers..

• eovermeer
B2 schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:21:
[...]
Oh dat zou wel erg mooi zijn, ik lees alleen maar over 15 routers..
De Homey Bridge werkt als Zigbee router en als er dan nog 15 routers aangestuurd kunnen worden dan moet je toch een heel eind kunnen komen.

Overigens zal je de Homey Bridge toch moeten gaan inzetten als je met Homey SHS aan de slag gaat. Zonder de Homey Bridge zal je (voorlopig) niet heel ver komen. Ik had nog een Homey Bridge liggen die ik tot nu toe (overbodig) had aangesloten als Zigbee extender voor mijn Homey Pro 2023. Deze ga ik in ieder geval gebruiken om te experimenteren met Homey SHS.
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste