Volgens mij zijn er maar weinigen die dat daadwerkelijk beweren, zeker op dit forum zal je ze niet vinden.
Het klinkt me meer als een stropop om je eigen standpunt te verdedigen.
De uitstoot gebeurd echter op een ander moment en andere plek. Denk daarbij aan het produceren van de accu (grondstoffen vallen niet zomaar uit de lucht), aan het einde van de levensduur het recyclen van de accu en het feit dat de kilowatts die erin gaan ook voor een deel door zwaar vervuilende centrales wordt opgewekt.
De stoommix in NL is vrij gunstig met jaarrond >50% duurzame stroom. Dat is ook het fundamentele voordeel van EV’s, je kan ze in theorie op 100% duurzame stroom laten rijden, dat lukt bij ICE’s niet. De centrales die we hier hebben zijn meest gascentrales, die zijn niet “zwaar vervuilend” en goed op en af te schalen.
Dat maakt een EV misschien op de weg wel vrij van uitstoot, maar dat zegt niets.
Ook zou je mee moeten nemen dat de banden harder slijten en meer fijnstof veroorzaken door het gewicht van de auto. Dat is ook een soort van uitstoot wat mij betreft.
Zojuist is het bericht gekomen van onderzoek van het CBS dat EV’s het minste fijnstof uitstoten tov ICE’s. En dan is dat ook nog een “vriendelijker” fijnstof van hoofdzakelijk de banden. Dit itt het ultra-fijnstof dat uit ICE’s komt dat veel dieper je longen in komt.
Zoals ik al aangaf, dit is ooit zo bedacht omdat het nu eenmaal logisch was.
Het is bedacht omdat gewicht een proxy was voor luxe. Luxe auto’s waren groter en dus zwaarder. Luxe auto’s zijn ook duurder, dus meer te belasten.
Het verschil van een paar honderd kilo zet weinig zoden aan de dijk tov vrachtvervoer.
Je betaalt minder MRB voor een vrachtwagen van 40 ton (40.000kg) zonder koppelinrichting dan voor een benzineauto van 1750kg
Als het echt om het gewicht ging, zou dat ook met elkaar in verhouding moeten staan.
Daarnaast, voor een diesel van het gelijke gewicht als een benzineauto betaal je al bijna het dubbele aan MRB terwijl het gewicht hetzelfde is.
Het gaat dus niet om het gewicht voor de wegen, het is gewoon een inkomsten tool.
Belastingen zijn om niet, de inkomstenbron is niet gekoppeld aan een uitvoertaak.
Nederland is een van de weinige landen (enige?) die MRB heft op gewicht, fijn als ze daar nu ook van afstappen. Het is gewoonweg achterhaald.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...