Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Kol Nedra schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:49:
ik ben nu in de
spoiler:
Tower
bezig.
dat is best pittig, geen idee hoeveel waves er zijn maar het lvlen gaat daar best snel. wie weet is daar beste plek om naar lvl 99 te grinden?

of misschien met
spoiler:
new game+
?
deze optie veranderd er veel verwacht ik dus die doe ik nog niet.
33 trials volgens mij :)

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
uchiha tijntje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:58:
En dat waren ook voor mij de credits. :)
Wat een game. Alles klopte. Van de muziek tot aan de combat, van het verhaal tot aan de sfeer, van het exploreren tot aan de karakters.

Nu verder met de optionele end content.

1 tip. Doe niet teveel optionele content voordat je het verhaal hebt uitgespeeld. Ik was met mijn leven 80 toch wel wat te overpowered. Dat doet het einde qua verhaal net wat te kort. Maar dat is mijn eigen schuld. De combat was dusdanig goed dat ik vaak vijanden probeerde met een te hoog level, waardoor ik teveel levelde.
op lvl 64 kwam ik bij het einde, ik vond het niet heel erg moeilijk. toen ik in act 3 kwam had ik eerst dus ook net wat teveel side hustle gedaan. Dus idd ga eerder naar endgame main story en doe daarna pas de rest :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Was aan het twijfelen om te halen, want heb nog wel wat games liggen. Maar ja na alle mooie verhalen toch overstag gegaan. Tot nu toe heel tof, qua verhaal is het me nog totaal onduidelijk maar de combat en omgevingen zijn fantastisch. Ben normaal niet van dit soort combat maar dit voelt erg goed, vooral als die parries lukken.

Heb nog niet die wow factor wat sommige hier wel hebben maar ben pas op het begin, en level 4. Dus laat me verrassen. Maar tof is het zeker :) GOTY? Nah dan moet t wel heel erg nog veel beter worden om KCD2 van die troon te stoten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 12:32

Sméagol

Master of Mayhem

Ik wil alleen even snel kwijt dat ik hoop dat dit uitkomt voor de Switch 2. Ik verwacht van wel, maar ik hoop sneller liever dan later. :P
Ik ben niet super op de hoogte van de laatste games tegenwoordig, dus deze game was me totaal onbekend, maar onlangs zat ik uit verveling te checken wat Christopher Odd aan het spelen was, en dat was dit. En dit ziet er top uit. JRPG, maar toch westers? Een WJRPG? Ben erg benieuwd naar het verhaal verder, ik laat de rest van die Let's Play dan ook voor wat het is.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

En dat waren alle bosses. De laatste optionele boss was echt bizar pittig qua timing. Sekiro is er niets bij… dus uiteindelijk maar een build geprobeerd te bouwen die hem ongeveer oneshotte. Maelle for the win! Ik deed op een moment toen alles goed critte
spoiler:
85.000.000
damage. :)

Een van de weinige games die geen difficulty achievement heeft, maar waar ik toch stug op het moeilijkste niveau bleef spelen. Ook al betekende dat soms een uur trial and error bij een boss :)

Nu alleen nog level 99 worden, wat redelijk snel kan. Ben nu level 95. En dan de achievement halen die blijkbaar iedereen ongeveer heeft maar die ik gemist heb in de prologue :P

En dan eens kijken of ik toch nog ergens de collectors edition op de kop kan tikken.

[ Voor 6% gewijzigd door uchiha tijntje op 05-05-2025 03:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Net klaar met act 1.
Zag ik niet aankomen....
spoiler:
flashback naar Games of Thrones. Maar hij is de hoofdrolspeler, toch??

Afijn, zodra je weer zelf iets kon doen, meteen terug gegaan want (ervaring van de vele Final Fantasy delen), er zal vast wel iets liggen. En dat klopt :7

Bij mijn volgende plek, zag je wederom een knipoog naar FF.
spoiler:
Demon wall :o

Ook bij dit spel kom ik later wel terug. We zullen dan nogmaals kijken wie er sterker is

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
Ik ben bij
spoiler:
Stage 9 beland, heerlijke gevechten :)
hier leer je de gevechten echt goed en mijn main is duidelijk Maelle, met runner up Verso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfdnQZKe-oLg-haRKMLNBNtX9qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cl1bwQQwjIQDlV1sjblMMMCo.png?f=fotoalbum_large

main team is nu Maelle, Verso en Monoco waarbij Monoco 5 support skills (shell, AP boost, powerless en power aan team etc) heeft en 1 Allmighty skill

[ Voor 14% gewijzigd door Kol Nedra op 05-05-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:52
Act 2 verhaaltje

spoiler:
Het gevecht met Renoir vereist wel enige oefening. Vooral de timing van de vanish move is essentieel. Moest vrij hard lachen de eerste keer dat een poppetje weg was. :)

Ben nog steeds erg enthousiast over dit spel zowel qua combat als exploratie als verhaal. Best een tijdje terug dat ik zo graag weer verder wil. Matige timing qua nieuwe woning en allerlei kluswerkzaamheden naast fulltime werken maar de arm kan niet altijd gespannen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcade
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 07:52
Uitgespeeld; geweldig spel; geweldig einde. En nou heb ik PGD (post-game depression) :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Voor degene die zoiets willen gebruiken, hier een interactieve kaart van de wereld.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

De muziek uit de game blijft maar in mijn hoofd rondspoken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:26
Exactor it schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:29:
Act 2 verhaaltje

spoiler:
Het gevecht met Renoir vereist wel enige oefening. Vooral de timing van de vanish move is essentieel. Moest vrij hard lachen de eerste keer dat een poppetje weg was. :)

Ben nog steeds erg enthousiast over dit spel zowel qua combat als exploratie als verhaal. Best een tijdje terug dat ik zo graag weer verder wil. Matige timing qua nieuwe woning en allerlei kluswerkzaamheden naast fulltime werken maar de arm kan niet altijd gespannen staan.
spoiler:
Deze net mogen doen en die was wel even pittig, ik kreeg de ‘Vanish’ niet succesvol ontweken. Uiteindelijk met mijn ‘B-team’ het gevecht af kunnen maken - gelukkig. :)

Zit nu wel op een punt waar ik mij echt niet (meer) krachtig genoeg voel. Misschien morgen eens een build guide raadplegen ofzo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:48:
[...]

spoiler:
Deze net mogen doen en die was wel even pittig, ik kreeg de ‘Vanish’ niet succesvol ontweken. Uiteindelijk met mijn ‘B-team’ het gevecht af kunnen maken - gelukkig. :)

Zit nu wel op een punt waar ik mij echt niet (meer) krachtig genoeg voel. Misschien morgen eens een build guide raadplegen ofzo. :)
Pas op met online builds raadplegen. Dat zijn vaak echt “meta-builds” waardoor de game soms echt te makkelijk kan worden. Dat is wel jammer want de bosses in main story zijn erg uitdagend en leuk.
Mocht je tips willen dan help ik graag :)

[ Voor 10% gewijzigd door uchiha tijntje op 05-05-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Yonix schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:48:
[...]

spoiler:

Als je op het punt bent waar ik was en twee locaties moet bezoeken, de meest noordelijke is makkelijker.

spoiler:
ik ben begonnen in visage maar de bosses oneshotten met zo een beetje. Silene is veel beter te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Exactor it schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Als je op het punt bent waar ik was en twee locaties moet bezoeken, de meest noordelijke is makkelijker.

spoiler:
ik ben begonnen in visage maar de bosses oneshotten met zo een beetje. Silene is veel beter te doen.
spoiler:
Ik ging bij Sirène op bezoek, maar de Nevrons daar kunnen al uitdagend zijn …

I might take you up on that, @uchiha tijntje (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 18:10
Zo uitgespeeld! Zal niks spoilen want deze game draait echt om het verhaal, dat tot het einde aan toe goed in elkaar zit naar mijn mening. In het begin vond ik het een beetje een "babe simulator", maar later krijgen de karakters gelukkig meer persoonlijkheid. Qua sfeer en muziek is het spel wel echt top notch, met prachtige landschappen en originele wezens.

Combat ook zeer vermakelijk met de combinatie van beurten en snelle interacties. Veel opties qua builds en alle karakters hebben wel wat! Op het einde wordt het wel een beetje te gek met sommige combo's. Vooral Lune icm met Sciel is behoorlijk nucleair... Maar ik was ook overlevelled voor het verhaal uiteindelijk (niet voor de side content).

Heb het spel niet 100% voltooid, maar meeste wel gezien. Was een toffe ervaring!

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 05-05-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
zijn jullie al
spoiler:
Simon
tegengekomen? :P

dat is next level :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Kol Nedra schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:03:
zijn jullie al
spoiler:
Simon

Ja en dat was geen pretje. Aangezien ik verre van een parry God ben, besloten het erbij te laten... Wel meegekregen wat zijn rol was in het geheel, maar niet de codex kunnen pakken...

Op je vraag waar je het beste naar 99 kunt grinden:

spoiler:
Dark shores heeft 3 groepjes mobs dicht op elkaar rond een vlag. Twee geven 800k XP en eentje 1M XP. Daarnaast droppen ze 2-3 materialen om wapens tot level 32 te upgraden. Lune kan ze one shotten met een goede build (Trick + Genesis via Cheater), dus kun je 2 karakters op sleeptouw nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Morrar op 05-05-2025 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Kol Nedra schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:03:
zijn jullie al
spoiler:
Simon

Jep, gisteren verslagen. :)
spoiler:
na een uur proberen om de counters door te krijgen maar toch het niet vlekkeloos kon uitvoeren qua timing op expert had ik mijn build maar dusdanig omgetoverd tot een Maelle atoombom waarbij ik fase 1 en fase 2 uiteindelijk kon oneshotten :). Simon is niet eens aan de beurt gekomen. Had echt alles op damage en speed gebouwd.

Heb de rest van de game wel met redelijk normale builds op expert kunnen uitspelen.

Maar het is wel tof dat je echt broken builds kunt maken met volgens mij alle karakters. Enorm veel mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door uchiha tijntje op 05-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Hehe inderdaad echt coole build opties en Picto / lumina combo's. In mijn uiteindelijke setup blies ik een karakter meteen op voor dikke AoE schade + burn en party buffs :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kol Nedra
@Morrar je avatar moet je aanpassen naar Francois :) ;)

mijn hoogste dps gehaald:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haw8LHnk88lnK2mYV6oIbgWnb_g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5StEQEQQHPkJphwqtUupBb4B.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:55
Gisteren aangekomen in de Ancient Sanctuary. Voor degenen die al verder in het spel zijn: hoe belangrijk is het verdelen van je attributes? Ik wissel nu af tussen Vit, Agi en Luck maar ieder wapen lijkt anders te scalen. Speel op normal en min/max hoeft nu ook weer niet :) Parry heb ik nog niet echt geleerd, door de Dodger Picto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

easygoingfox schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:41:
Gisteren aangekomen in de Ancient Sanctuary. Voor degenen die al verder in het spel zijn: hoe belangrijk is het verdelen van je attributes? Ik wissel nu af tussen Vit, Agi en Luck maar ieder wapen lijkt anders te scalen. Speel op normal en min/max hoeft nu ook weer niet :) Parry heb ik nog niet echt geleerd, door de Dodger Picto.
Het scalen van je wapen wordt uiteindelijk wel relevant maar dat is pas later in de game. Tegen die tijd heb je als je een beetje hebt geëxploreerd voldoende items om je atributes te respeccen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 16:14
Zelf nog in act 2, gestopt nadat ik een optional sidequest met klimmen na een tijdje heb weten te doen :')
Tot nu toe zeer onder de indruk en grote kans dat dit ook mijn GOTY gaat worden.

Elk stukje weer zowat een eigen Battle theme. Had niet gehoeven maar ik vind het heerlijk :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9J6vLd0jckoKzqjsmYhlK-JEw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nB22eY6IQa6b9Qn3IGJN3bnb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:08

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Nette cijfers hoor :) I love it

Helemaal voor een day1 gamepass

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:54
Hoe houden jullie optionele bosses bij die te sterk zijn? Jammer dat er geen map is met een pin optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

mister_S schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:28:
Hoe houden jullie optionele bosses bij die te sterk zijn? Jammer dat er geen map is met een pin optie.
Ik heb gewoon een notitie gemaakt op mijn telefoon met de namen van de gebieden die ik niet 100% gecleared had, eventueel met de naam van een boss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:19
Verdomme zeg het duurde even voor ik die Renoir te pakken had. Eenmaal doorhebben hoe je bij hem countert is wel prettig zullen we maar zeggen.

Las ik nou ergens dat ik 'm later nog een keer tegen ga komen... :')

Ben ook maar een ouwe lul van 47 die eigenlijk nooit Souls like games speelt :9

[ Voor 16% gewijzigd door DutchOwnage op 06-05-2025 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
DutchOwnage schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:14:
Verdomme zeg het duurde even voor ik die Renoir te pakken had. Eenmaal doorhebben hoe je bij hem countert is wel prettig zullen we maar zeggen.

Las ik nou ergens dat ik 'm later nog een keer tegen ga komen... :')

Ben ook maar een ouwe lul van 47 die eigenlijk nooit Souls like games speelt :9
Komen nog wel lastiger gevechten. :) Gelukkig is er bij elke aanval wel een tell. Meestal een geluid maar soms iets dat beweegt dat aangeeft wanneer je op parry moet klikken. Vaak gehoorde tip bij nieuwe gevechten/tegenstanders is om het gevecht te leren met dodges voordat je begint met parry. Dodges zie je met het blote oog meteen wel ongeveer. Zo leer je makkelijker waar de parry window zit (is gelijk aan perfect dodge).

Verder bedenk je dat de beste defence offense is. Hoe sneller hij ligt hoe minder goed je hoeft te reageren. :) (al stromen de AP en counter damage wel lekker binnen bij een goed uitgevoerde set parries op een combo)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:15
Ook ik ben om. Tof spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
Morrar schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Ja en dat was geen pretje. Aangezien ik verre van een parry God ben, besloten het erbij te laten... Wel meegekregen wat zijn rol was in het geheel, maar niet de codex kunnen pakken...

Op je vraag waar je het beste naar 99 kunt grinden:

spoiler:
Dark shores heeft 3 groepjes mobs dicht op elkaar rond een vlag. Twee geven 800k XP en eentje 1M XP. Daarnaast droppen ze 2-3 materialen om wapens tot level 32 te upgraden. Lune kan ze one shotten met een goede build (Trick + Genesis via Cheater), dus kun je 2 karakters op sleeptouw nemen.
spoiler:
Dark shores werkt idd goed, mijn tactiek is dat Verso 2x aanvalt met Phantom Stars (net niet sterk genoeg voor 1 shotting) maar Verso mag 2x achter elkaar aanvallen en gebruikt de Chevalam als wapen, die start je dus op S-rank, werkt goed en lvld snel.

edit: nu oneshot ik wel met gemak heb de volgende Pictos aangezet ervoor: Glass Canon, Immaculate en Full Strength, eitje nu

:)

[ Voor 6% gewijzigd door Kol Nedra op 06-05-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:28:
Mijn vorige bericht:
Voor degene die zoiets willen gebruiken, hier een interactieve kaart van de wereld.

Maar, hier kan je ook bijhouden wat je wel en niet hebt gedaan. Ook optionele bosses.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kol Nedra
nieuw record, highest dmg:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkFZnLlKsw0ZB3Ky-C2HVCjZDNY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5EDv8OOvYZrT3srBdPCFtKEh.jpg?f=user_large
Was vs Lampmaster

Maelle <3

[ Voor 3% gewijzigd door Kol Nedra op 07-05-2025 00:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yonix
Gisteravond weer een goede sessie gehad! Lang geleden dat ik een spel heb gespeeld wat ik door wil blijven spelen, maar dat is helaas niet altijd mogelijk in een werkweek. :P

Maar goed, weer mooie plekken mogen bezoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-csm25myVAz-s5Mxycw0GOIkBgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5tAV9ohKwN2evn2HuJRhyDU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtU0QIrFmm3loxSz77431Q9jxi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrNPllM1NKzHUzLo0BHSsJEg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kAEJPo13Y28ZSLIlkh2qPD-mos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bh4CRKjmyBB06Q4IKwhjhcrZ.png?f=fotoalbum_large

En toffe encounters:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_oWD4wT6a6TFgva3loEKwVx-7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9y3q4abl4SZLDYRAawFVNGM.png?f=fotoalbum_large

En daarvoor Tisseur. Dat vond ik één van de mooiste boss battles, tot nu toe. :)

Oh, en deze was ook heel leuk:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGtrw0-O8hXjq4_zXg8GGKlPd-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hOqwiSYfoHquFn6bmoOr9Ke.png?f=fotoalbum_large

:D

Ik speel nog steeds met Maelle, Verso en Sciel als mijn main party - Lune en Monoco zijn back-up.

Heb nu aardig wat toffe Pictos en nieuwe wapens die voor mooie combinaties zorgen. Bij mij is Maelle een ‘Tank’ (shell stack + powerful), Verso de ‘Beserker’ (marked, snelle AP en Perfection build up) en Sciel ‘Support’ (Status, de-buffs en health). Prima voor nu! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:01:

Ik speel nog steeds met Maelle, Verso en Sciel als mijn main party - Lune en Monoco zijn back-up.

Heb nu aardig wat toffe Pictos en nieuwe wapens die voor mooie combinaties zorgen. Bij mij is Maelle een ‘Tank’ (shell stack + powerful), Verso de ‘Beserker’ (marked, snelle AP en Perfection build up) en Sciel ‘Support’ (Status, de-buffs en health). Prima voor nu! (y)
Wel leuk om te lezen dat iedereen een andere main party en rollen heeft voor de karakters :) Laat zien dat je op basis van de pictos en skills echt alle kanten uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Ik denk dat ik richting het einde van het spel zit en vind het echt enorm vet.

Er zit toch iets wat aan me knaagt... een aantal dagen geleden zag ik een Redditpost die er op wees dat er (overduidelijke) AI gegenereerde textures zijn gebruikt (link). Deze textures zijn inmiddels vervangen, maar ik zie in discussies elders dat het vermoeden er is dat er veel meer met genAI gemaakt is.

Als je de gebieden bekijkt dan zijn deze droomachtig, groot en vaak met zeer veel detail. Zoveel detail dat ik me afvraag of het wel mogelijk is dat zo'n klein team zulke enorme ruimtes kan voorzien van deze hoeveelheid detail en 'clutter'. Het environment team bestaat uit 4 personen. Op z'n minst geloof ik wel dat men een soort terrain generator-achtige tool gebruikt... maar het zou mij ook niets verbazen als de game grotendeels met genAI is opgezet. Iemand op reddit merkte ook op dat er geen concept artists in de credits te vinden zijn, wat ook vreemd is. De 'droomvibe' wordt gecreëerd door een overdaad aan zwevende objecten met een wirwar aan verschillende kleuren en textures. Als je er over nadenkt leent AI zich hier goed voor.

Nogmaals, ik vind het een zeer vet verhaal en de gameplay geniet ik ook van. Maar ik kan dit niet uit m'n achterhoofd zetten dat het gedeeltelijk 'AI slop' kan zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door yinx84 op 07-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Hoe bewijst de post die je linkt dat er AI is gebruikt? Herhalende textures betekent toch niet dat ze AI hebben gebruikt? Dat niet alles in een spel door een team artist met de hand wordt gemaakt en geplaatst is natuurlijk ook niet bijzonder. Met die gedachtegang gebruiken developers al jarenlang "AI".

Dat AI gebruik leidt tot "AI slop" is wel een vreemde opmerking. Je zegt zelf dat het geweldig is gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door mister_S op 07-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
Tja lijkt me niet echt verbazingwekkend dat generative AI ook in de game development een grote rol gaat spelen, net zoals bij software development.

Juist voor het genereren van textures kun je GenAI prima inzetten, maar het design van de wereld en de atmosfeer die deze uitstraalt zul je toch echt zelf moeten vormgeven. Alleen is dat proces van zelf tekenen veranderd naar zelf de juiste prompt opgeven en iteratief het resultaat bijschaven. Generative AI zal uit zichzelf helemaal niks genereren; daar is toch echt human interaction voor nodig...

En wat is het alternatief als je met zo'n klein team een spel wilt maken; veel minder content? Alleen maar standaard 13 in een dozijn assets aankopen? Een eindeloze ontwikkeltijd?

@mister_S De teksten met niet bestaande woorden en karakters zijn vaak een duidelijke aanwjizing dat AI is gebruikt; (grafische) generative AI is heel slecht in correcte teksten genereren.

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 07-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akaendra
Als er al AI zou zijn gebruikt dan moet er volgens Steam richtlijnen ook een AI disclaimer zijn met waar en hoe het gebruikt is voordat het gepubliceerd kon worden.

Voor zover mij bekend is dat bij Expedition 33 niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

yinx84 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:19:

Er zit toch iets wat aan me knaagt... een aantal dagen geleden zag ik een Redditpost die er op wees dat er (overduidelijke) AI gegenereerde textures zijn gebruikt (link). Deze textures zijn inmiddels vervangen, maar ik zie in discussies elders dat het vermoeden er is dat er veel meer met genAI gemaakt is.

Als je de gebieden bekijkt dan zijn deze droomachtig, groot en vaak met zeer veel detail. Zoveel detail dat ik me afvraag of het wel mogelijk is dat zo'n klein team zulke enorme ruimtes kan voorzien van deze hoeveelheid detail en 'clutter'. Het environment team bestaat uit 4 personen. Op z'n minst geloof ik wel dat men een soort terrain generator-achtige tool gebruikt... maar het zou mij ook niets verbazen als de game grotendeels met genAI is opgezet. Iemand op reddit merkte ook op dat er geen concept artists in de credits te vinden zijn, wat ook vreemd is. De 'droomvibe' wordt gecreëerd door een overdaad aan zwevende objecten met een wirwar aan verschillende kleuren en textures. Als je er over nadenkt leent AI zich hier goed voor.

Nogmaals, ik vind het een zeer vet verhaal en de gameplay geniet ik ook van. Maar ik kan dit niet uit m'n achterhoofd zetten dat het gedeeltelijk 'AI slop' kan zijn.
Als dit al waar is zie ik het niet als als AI slop.. Dit is juist hoe je AI voor het goede gebruikt imo. Wanneer je het niet door hebt.

Als je statische voiceovers krijgt waardoor je hoort dat het allemaal AI gegenereerde voice is bijv wordt het een probleem.

Maar ik betwijfel het.. ik bedoel de hele wereld is veelal dromerig dus het klopt dat het er vaak vreemd uit ziet denk ik enzo. Door AI gaan wij zelf namelijk zo denken dat het waarschijnlijk wel AI is omdat we zulke dingen vaker gezien hebben. Maar zonder confirmation vind ik het sneu voor de devs om hun werk onder AI weg te schilderen als het misschien gewoon wel zelf designed is (ook al is het met behulp van wat language models)

[ Voor 10% gewijzigd door Ricmaniac op 07-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

probeer het te vinden maar kan er niks van vinden behalve spelers die erover schrijven dat ze het denken :P niks met duidelijkheid.

Zeg niet dat ze ongelijk hebben maar dan wil ik het alsnog eerst confirmed hebben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

yinx84 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:19:

Als je de gebieden bekijkt dan zijn deze droomachtig, groot en vaak met zeer veel detail. Zoveel detail dat ik me afvraag of het wel mogelijk is dat zo'n klein team zulke enorme ruimtes kan voorzien van deze hoeveelheid detail en 'clutter'. Het 'environment team' bestaat uit 4 personen. Op z'n minst geloof ik wel dat men een soort terrain generator-achtige tool gebruikt... maar het zou mij ook niets verbazen als de game grotendeels met genAI is opgezet. Iemand op reddit merkte ook op dat er geen concept artists in de credits te vinden zijn, wat ook vreemd is.

Ik snap je opmerking over AI in het algemeen, maar moest even kijken wat men verstaat onder AI slop:

"AI slop", often simply "slop", is a derogatory term for low-quality media, including writing and images, made using generative artificial intelligence technology, characterized by an inherent lack of effort, logic, or purpose.[1][4][5] Coined in the 2020s, the term has a pejorative connotation akin to "spam".[4]

In mijn optiek is AI slop, als ik bovenstaande definitie bekijk, dan ook niet van toepassing op deze game. Het is geen low quality en mijns inziens ook niet ingegeven door een "lack of effort, logic or purpose". Je had uiteindelijk een Reddit post nodig gehad om dit "knaaggevoel" te krijgen :). Dat zegt al veel over hoe de game overkomt.

En het is logisch dat AI uiteindelijk een steeds belangrijkere rol gaat krijgen in game development. Echter wat belangrijk is is dat AI niet per definitie slecht is. Het is de toepassing en uitwerking die bepalend is. Als ik in mijn werk AI kan gebruiken om mijn leven te vergemakkelijken zonder dat de kwaliteit er onder te lijden heeft, zou ik nogal gek zijn om dat niet te benutten. Datzelfde geldt voor gamedevelopment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yinx84
Ja ja, ik geef toe dat de term 'AI slop' veel te harsh is en niet klopt in dit geval :P

Een ander tegen-argument dat ik las was dat de game 5 jaar in ontwikkeling is geweest en genAI pas sinds een klein jaar goed genoeg is voor gebruik. Dus in dat opzicht is het ook niet logisch dat 'grote delen' van de game met behulp van AI gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Morrar schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:37:
@mister_S De teksten met niet bestaande woorden en karakters zijn vaak een duidelijke aanwjizing dat AI is gebruikt; (grafische) generative AI is heel slecht in correcte teksten genereren.
Of het is tekst in het eigen taaltje van de gamewereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ikzelf speel de game op een Steam Deck en dan via Xcloud, aangesloten via HDMI op mijn tv. Lekker op de bank met een Xbox controller.

Ik heb het gevoel, dat hij vaak net te laat reageert waardoor ik de aanval vol met mijn hoofd blok.

Speelt iemand van jullie deze game op de Steam Deck en dan via Steam? Zo ja, wat is je bevindingen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:36
Klinkt als heel veel delay

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:56
Ik post nooit wat in gaming threads, maar voor Clair Obscur kan ik het niet laten.

Gisteren uitgespeeld. Dat wil zeggen (megaspoilers dus!):

spoiler:
Simon verslagen! En daarna de storyline afgemaakt en lekker gehuild bij wat naar mijn mening het beste einde is - Verso.

Wat een geweldig verhaal. De setup is meteen grijpend, de escalatie werkt echt op me. De muziek is overal goed, maar enkele tracks zoals Lumiére en vooral Robe de Jour zijn echt immens. Rondlopen op Siréne's Island was bijna een religieuze ervaring te noemen, vindt deze atheist.

Ik kan het alleen maar eens zijn met Renoir (de echte dan). Hij heeft zijn eigen trauma en verdriet te verwerken, maar doet er alles aan om zijn familie te proberen te redden. Dat vergt zo veel van je, dat ik het prachtig vond om de overgebleven familie te zien in Verso's einde. Papa en Maman houden nog steeds van elkaar, ondanks alles.

En Alicia was duidelijk op hetzelfde pas als Aline. Alle tekenen waren er. Ze kon het alleen zelf niet erkennen. Dat wij nou toevallig 80 uur vanuit haar perspectief hebben gespeeld neemt niet weg dat ze absoluut ongelijk had. Ze verloor zichzelf in de Canvas, wat ik snap gezien haar echte leven. Als iemand met heftige gezondheidsklachten zou zoiets ook gigantisch aan me trekken.

Canvas-Verso heeft zichzelf weer opgeofferd om haar te redden. En dat door het laatste deel van de echte Verso te vernietigen. Een poetisch einde voor een poetisch spel.

Ik vond de combat erg goed, behalve dat de dodge/parry mechanics niet echt voor mij waren. Dat maakte dat de moeilijke gevechten, ondanks builds die niet minder dan broken konden worden genoemd, soms nog moeilijk waren. Eigenlijk alleen bij de volgende baas had ik echt een probleem:

spoiler:
Simon natuurlijk. De enige boss waarbij 1 keer Last Chance -> Stendhal niet voldoende was. Ik heb Verso gespecced voor burn stacks en de eerste phase met hem en Lune gedaan, wat probleemloos ging. Daarna zo veel mogelijk damage gedaan voordat mijn dodge-skills te laag waren en ik over moest naar support-Sciel en support-Monoco. All Set, Intervention, wat shields en Defenceless waren genoeg om Gommage into Stendhal te gaan en 'm van 70% health naar 0 te brengen zonder de derde phase mee te maken.

Belangrijkte Picto's/Learned Lumina:

- Second Chance
- Survivor
- Cheater
- Energy Master
- Clea's Life

De rest van de punten waren dingen zoals de Combo Attacks voor Verso burn stacks, alle damage verhoging die ik kon vinden voor Maelle, en supportzaken voor Sciel en Monoco.

Al met al kan ik niet stoppen met denken over deze game. De muziek zit vast in mijn hoofd (en ik speel het ook nog veel af...), het verhaal blijft doorcirkelen, en ik kan niet wachten op meer vanuit de developer. Het scheelt me niet wat voor studio het is, of hoe veel mensen er aan gewerkt hebben. Ik hoop op meer en droom van nog beter dan dit.

GOTY.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Yonix schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:54:
[...]

spoiler:
Ik ging bij Sirène op bezoek, maar de Nevrons daar kunnen al uitdagend zijn …

I might take you up on that, @uchiha tijntje (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkeogqt2nAQqcgzufPNhKUCDPJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCk3AAxWLz3fnuqRmfp9mQnD.png?f=fotoalbum_large

Vanavond was weer mooi. :*)

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS_CTeiCaiCEarFEKb4t4903ZV8=/800x/filters:%0D%0Astrip_exif()/f/image/q6AjuZ2froItBZK2RK3taqz1.png?f=fotoalbum_large

Sirène done. (y)

Nog even een vraagje over DMG:
spoiler:
Is die 9,999 een harde grens of valt dat nog te doorbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:44:
[...]
spoiler:
Jep dat kan.
spoiler:
moet je alleen wat verder komen in de main story
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Yonix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:44:
[...]

[Afbeelding]

Vanavond was weer mooi. :*)

spoiler:
[Afbeelding]

Sirène done. (y)

spoiler:
Geen story spoiler. Wel over voortgang.

spoiler:
Ik deed dus eerst visage. De eindbaas was echt nauwelijks te doen. Moest veertig keer alle aanvallen tegenhouden. Na silene was ik veel hogere level en had ik hem in een beurt of acht zonder dat ik beter was in parrien.

Er zit daar een toffe optionele boss bij. Je mag alleen maar counteren voor damage (en een break als je geluk hebt, mijn counters deden zoveel damage Dat hij neerslag tijdens de eerste break).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

coptician schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:16:
Ik post nooit wat in gaming threads, maar voor Clair Obscur kan ik het niet laten.

Gisteren uitgespeeld. Dat wil zeggen (megaspoilers dus!):

spoiler:
Simon verslagen! En daarna de storyline afgemaakt en lekker gehuild bij wat naar mijn mening het beste einde is - Verso.

Wat een geweldig verhaal. De setup is meteen grijpend, de escalatie werkt echt op me. De muziek is overal goed, maar enkele tracks zoals Lumiére en vooral Robe de Jour zijn echt immens. Rondlopen op Siréne's Island was bijna een religieuze ervaring te noemen, vindt deze atheist.

Ik kan het alleen maar eens zijn met Renoir (de echte dan). Hij heeft zijn eigen trauma en verdriet te verwerken, maar doet er alles aan om zijn familie te proberen te redden. Dat vergt zo veel van je, dat ik het prachtig vond om de overgebleven familie te zien in Verso's einde. Papa en Maman houden nog steeds van elkaar, ondanks alles.

En Alicia was duidelijk op hetzelfde pas als Aline. Alle tekenen waren er. Ze kon het alleen zelf niet erkennen. Dat wij nou toevallig 80 uur vanuit haar perspectief hebben gespeeld neemt niet weg dat ze absoluut ongelijk had. Ze verloor zichzelf in de Canvas, wat ik snap gezien haar echte leven. Als iemand met heftige gezondheidsklachten zou zoiets ook gigantisch aan me trekken.

Canvas-Verso heeft zichzelf weer opgeofferd om haar te redden. En dat door het laatste deel van de echte Verso te vernietigen. Een poetisch einde voor een poetisch spel.

Ik vond de combat erg goed, behalve dat de dodge/parry mechanics niet echt voor mij waren. Dat maakte dat de moeilijke gevechten, ondanks builds die niet minder dan broken konden worden genoemd, soms nog moeilijk waren. Eigenlijk alleen bij de volgende baas had ik echt een probleem:

spoiler:
Simon natuurlijk. De enige boss waarbij 1 keer Last Chance -> Stendhal niet voldoende was. Ik heb Verso gespecced voor burn stacks en de eerste phase met hem en Lune gedaan, wat probleemloos ging. Daarna zo veel mogelijk damage gedaan voordat mijn dodge-skills te laag waren en ik over moest naar support-Sciel en support-Monoco. All Set, Intervention, wat shields en Defenceless waren genoeg om Gommage into Stendhal te gaan en 'm van 70% health naar 0 te brengen zonder de derde phase mee te maken.

Belangrijkte Picto's/Learned Lumina:

- Second Chance
- Survivor
- Cheater
- Energy Master
- Clea's Life

De rest van de punten waren dingen zoals de Combo Attacks voor Verso burn stacks, alle damage verhoging die ik kon vinden voor Maelle, en supportzaken voor Sciel en Monoco.

Al met al kan ik niet stoppen met denken over deze game. De muziek zit vast in mijn hoofd (en ik speel het ook nog veel af...), het verhaal blijft doorcirkelen, en ik kan niet wachten op meer vanuit de developer. Het scheelt me niet wat voor studio het is, of hoe veel mensen er aan gewerkt hebben. Ik hoop op meer en droom van nog beter dan dit.

GOTY.
Ik zit ook vanaf dit weekend met deze game in mijn hoofd. :)
spoiler:
Ik ben voor de Maelle einde gegaan. Wel best getwijfeld bij die keuze. Maar uiteindelijk puur door het gevoel dat ook de karakters in de canvas “een leven en gevoel” hebben, ook al zijn daar behoorlijk wat haken en ogen aan. Daarnaast snapte ik Maelles zoektocht naar een ander leven. Ook al heeft dat de impact op haar werkelijke “zijn” en haar directe familie. Was dus puur een keuze op basis van gevoel en niet op rationaliteit. :)

Heb na de laatste cutscene ook best wel “spijt” gehad, want het is zeker niet het beste einde voor de Dessandre familie, maar toch, je ziet de happiness in de ogen van de rest. Is die vreugde en hun gevoel minder belangrijk dan van Verso, Aline en Renoir. Echt top gedaan.

En de sfeer in Sirene is echt top notch.

GOTY zeker!

[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-05-2025 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yinx84
Reactie over end game:

spoiler:
Ben nu in Act 3 maar merk dat ik nog niet klaar ben om richting het einde te gaan. Wil zoveel mogelijk optionele (haalbare) side content doen voordat ik het verhaal eindig. Ben met m'n hele party lvl 52-54 en heb gisteren bijv. Sprong verslagen. Een andere boss was nog een tandje te moeilijk (die vliegende, had geen zin om m'n hele build om te gooien om aan de gimmick te voldoen).

Het is wel heel verleidelijk om zo'n insane Maelle one-shot build van YouTube te pakken waar je honderden miljoenen schade doet, maar eigenlijk wil ik de game niet zo eindigen. Ik vind juist leuk om zelf dynamiek te zoeken tussen alle 3 de party members, zonder dat je er twee moet opofferen om allerlei buffs te triggeren zodat Maelle een one-shot kan doen :P

Voor nu geen interesse in New Game+, maar wil wel alles zien in deze eerste playthrough. Hopelijk kan ik dat afronden voordat Doom uitkomt, dan heb ik een mooie overgang naar een nieuwe game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

yinx84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:22:
Reactie over end game:

spoiler:
Ben nu in Act 3 maar merk dat ik nog niet klaar ben om richting het einde te gaan. Wil zoveel mogelijk optionele (haalbare) side content doen voordat ik het verhaal eindig. Ben met m'n hele party lvl 52-54 en heb gisteren bijv. Sprong verslagen. Een andere boss was nog een tandje te moeilijk (die vliegende, had geen zin om m'n hele build om te gooien om aan de gimmick te voldoen).

Het is wel heel verleidelijk om zo'n insane Maelle one-shot build van YouTube te pakken waar je honderden miljoenen schade doet, maar eigenlijk wil ik de game niet zo eindigen. Ik vind juist leuk om zelf dynamiek te zoeken tussen alle 3 de party members, zonder dat je er twee moet opofferen om allerlei buffs te triggeren zodat Maelle een one-shot kan doen :P

Voor nu geen interesse in New Game+, maar wil wel alles zien in deze eerste playthrough. Hopelijk kan ik dat afronden voordat Doom uitkomt, dan heb ik een mooie overgang naar een nieuwe game.
Ik zou je willen adviseren om het toch andersom te doen. Maak het verhaal af met je party die dan nog niet zo OP is. Dat heeft toch net wat meer impact dan dat als je de main story afrondt met een One-shot :) Na het afronden van de main story kun je gewoon alle side content aflopen en afronden. Dus je mist in principe niets.

[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-05-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:33
Ik ben ook lyrisch over de game en vind het supervet. Maar ergens heb ik soms ook wel het gevoel dat er iets niet helemaal klopt aan de game. Er zitten wat rafelige randjes aan, vooral over hoe de personages over het terrein lopen en aan de randen alle kanten op glitchen. Het feit dat je maatjes soort van om je heen lopen maar alle kanten op teleporteren en soms ineens opduiken. Het feit dat je de camera volledig zelf moet besturen.

Misschien zijn het Unreal 5 engine dingen, maar soms word je gewoon bruut uit de illusie gehaald door rare dingen die m.i. niet bij de rest van de game passen. Natuurlijk zijn er altijd bugs, maar dit voelt anders. Kan het moeilijk uitleggen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
de muziek in de game blijft episch, wat is jullie favoriet eigenlijk? De mijne is denk ik:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 19:49
heren en dames, ik moet toch iets opbiechten..
ik heb CO33 geprobeerd en ik heb er totaal geen feeling mee..
dat hele franse sfeertje en de lange lange cutscenes, ik kan er helemaal niks mee :(
dit terwijl de hele game wereld lyrisch over deze game :X

ik ben niet veel verder gekomen dat net nadat je dat grote standbeeld van the paintress ziet.

Komt er een bepaald moment in de game waarop jullie zoiets hadden van "wow deze game is echt vet!" ?
ik had dat dus namelijk (nog) niet

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Khaelos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:33:
dat hele franse sfeertje en de lange lange cutscenes, ik kan er helemaal niks mee :(

ik ben niet veel verder gekomen dat net nadat je dat grote standbeeld van the paintress ziet.

Komt er een bepaald moment in de game waarop jullie zoiets hadden van "wow deze game is echt vet!" ?
Misschien is de soort game gewoon niet voor jou? Wat speel je doorgaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 19:49
Wren schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Misschien is de soort game gewoon niet voor jou? Wat speel je doorgaans?
ik speel echt van alles, (J)RPG's, Hack en Slash, MMO's, Race Games, survival.
Ben nu bezig met last of us part 2 en die is echt gruwelijk (letterlijk en figuurlijk :+ )
Ik wil de game leuk vinden maar ook bijvoorbeeld tijdens aanvallen een spatiebalk moeten timen en met block/parry hetzelfde is gewoon irritant |:(

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it

Je zit nog in de proloog toch? Ik zou in ieder geval even door gaan totdat je een stukje in act 1 hebt gedaan. Of niet, als je het nu niks aan vindt kun je ook gewoon stoppen en iets gaan doen wat je leuk vindt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Als de proloog je niet heeft gegrepen, dan zal de rest van de game dat ook niet doen schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
The password scene met de gestral was gruwelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 08-05-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Expeditioners, a quick note on Stendhal and balance changes:

We hadn’t planned to make any balance changes this early—just bug fixes, unless something clearly stood out.

Well, Stendhal did.

It was underwhelming for most of development, so in our final pre-release balance pass, we gave it a big damage boost—and clearly overdid it. It ended up overshadowing most other options.

We still want you to be able to break the game—and you absolutely still can—but Stendhal was making it a bit too easy.

You’ve got one more day to enjoy it in its current form and set some wild records. The adjustment will be included in our first full hotfix set, going live tomorrow. The patch will roll out on Steam first, and other platforms will follow.

After the change, it’ll still be a strong single-hit skill with great synergy potential... just more in line with everything else.

Ook al zijn de comments op twitter veelal een puinzooi. Deze vind ik wel mooi :)

[ Voor 88% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-05-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

Phydomir

Dennis

Ja, na pak hem beet 10 minuten :+

Maar niet iedere game is voor iedere speler. Dat kan prima en daar is ook helemaal niets mis mee.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 21:29

SideShow

Administrator

Waarschijnlijk is het hier al aan bod gekomen, geen idee, anyway, feast your eyes :-)
https://fransbouma.com/clair-obscur-expedition-33

*O* *O* *O*

[ Voor 5% gewijzigd door SideShow op 08-05-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Is na het behalen van de point break skill, iets verhaal- en/of quest technisch te ontdekken als ik ga backtracken? Of is het allemaal loot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

mister_S schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:12:
Is na het behalen van de point break skill, iets verhaal- en/of quest technisch te ontdekken als ik ga backtracken? Of is het allemaal loot?
Hm. Ik denk niet zozeer in gebieden waar je al geweest ben. Wel zijn er een aantal locaties die je waarschijnlijk over hebt geslagen vanwege “danger”. Die zijn wel interessant vanuit verhaal optiek door middel van de journals en uiteraard ook vanwege toffe nieuwe gebieden en vijanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
uchiha tijntje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Hm. Ik denk niet zozeer in gebieden waar je al geweest ben. Wel zijn er een aantal locaties die je waarschijnlijk over hebt geslagen vanwege “danger”. Die zijn wel interessant vanuit verhaal optiek door middel van de journals en uiteraard ook vanwege toffe nieuwe gebieden en vijanden.
Ja die ga ik nog af, maar ik heb geen interesse om alles met die glimmende rotsen af te gaan voor wat loot. Ik dacht dat er bijvoorbeeld nieuwe stukken binnen de hubs vrij zouden kunnen komen door het breken van die rotsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

mister_S schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Ja die ga ik nog af, maar ik heb geen interesse om alles met die glimmende rotsen af te gaan voor wat loot. Ik dacht dat er bijvoorbeeld nieuwe stukken binnen de hubs vrij zouden kunnen komen door het breken van die rotsen.
Nee dat is volgens mij niet zo. Althans dat heb ik niet meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
Dat waren de
spoiler:
Axons
. Gisteravond
spoiler:
Visages en Mask Keeper
verslagen. Dat ging eigenlijk veel vlotter dan gedacht. :D Mijn Maelle is een beest, niet normaal. _/-\o_

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRXslq-zfOxWdxNPNwugAtoQTpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjJAV5gVfhjwAooYSS7C0kGf.png?f=fotoalbum_large
Dag, Mask Keeper!

Weer mooie gebieden mogen bewandelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVGDla7M4CXEpvu2hQqo_ZcZgbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8aGBvYAgs4ABiHjz8CNGxkS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpSW5vHUroog9ws8AU3B1en-pIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVLRM1lcGJzhRNChIaXAR2MF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfMUJUXag2RyNFWDgq_jOiq5PgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQevd3ILkP773XO0lgDqJSPt.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
Begeef mij nu binnenin de Monolith. Gisteravond voelde het alsof ik richting het eindgevecht liep, maar toen besefte ik mij dat ik nog steeds in Act 2 zit. :D

Nog genoeg te doen dus! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yinx84
uchiha tijntje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zou je willen adviseren om het toch andersom te doen. Maak het verhaal af met je party die dan nog niet zo OP is. Dat heeft toch net wat meer impact dan dat als je de main story afrondt met een One-shot :) Na het afronden van de main story kun je gewoon alle side content aflopen en afronden. Dus je mist in principe niets.
Spoilers over einde:

spoiler:
Ik heb zojuist de aftiteling gezien. Mooi einde! Maar klopt het dat je dan weer naar de main menu wordt geschopt? Ik had verwacht, ook gezien je reactie, dat ik verder kon met exploren, maar je wordt terug gezet voor de laatste boss fight. Bedoel je dat ik vanaf dat punt weer kan exploren?

Verhaal technisch is het anders wel lastig ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

yinx84 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Spoilers over einde:

spoiler:
Ik heb zojuist de aftiteling gezien. Mooi einde! Maar klopt het dat je dan weer naar de main menu wordt geschopt? Ik had verwacht, ook gezien je reactie, dat ik verder kon met exploren, maar je wordt terug gezet voor de laatste boss fight. Bedoel je dat ik vanaf dat punt weer kan exploren?

Verhaal technisch is het anders wel lastig ja :D
Ja je kunt dan als je je save laadt gewoon via “de vlag” naar de wereld gaat travelen. En dan kun je alle side content doen. Had dat beter kunnen toelichten idd zie ik nu :)

[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 09-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Na 'maar' 52 uur uitgespeeld, heel veel tijd besteed aan rondkijken en in het begin verdwaald zijn. In Old Lumiere zat ik op een gegeven moment in een loop die niet aan te ontsnappen leek maar uiteindelijk toch het stukje gevonden waar je wel naar beneden kon springen.

Alle lof die al is gegeven is 100% verdiend. Wat op mij het meeste indruk maakte was hoe alles binnen deze rare wereld consistent was. Dit was duidelijk met een visie gemaakt waar iedereen precies wist wat het was en waar naartoe gewerkt moest worden. Zo vermijd je eindeloze wijzigingen en correcties als team 19 toch net iets verkeerd had afgestemd met team 29 die aan de andere kant van de wereld zitten en dan ook nog elke 2 maanden vanuit het corporate HQ ook weer nieuwe opdrachten krijgen. Als je je afvraagt bij een game of film hoe iets dat zoveel gekost heeft er zo ruk uitziet, het is gewoon vier keer opnieuw gemaakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Gisteravond begonnen aan Act 3 en, wauw, het spel opent zich gewoon opnieuw; wat is dit spel fan-tas-tisch. _/-\o_

spoiler:
Het gevecht met Renoir was wel even frustrerend i.v.m. zijn Vanish, daar moest ik even doorheen. Heb uiteindelijk de moeilijkheidsgraad maar een tandje lager gezet. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. :P

Maar wat er daarna komt: geweldig. De grote vragen worden beantwoord en dit had ik eerlijk gezegd niet aan zien komen. Ik had wel verwacht dat Maelle een ‘familielid’ zou zijn, maar ik had niet gedacht dat wij in een schilderij zouden zitten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02fbl-aMp7eFSXst647rtsEbyPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJfOLtCfWdZTwKwlfr1o2ebq.png?f=fotoalbum_large

Mooie plaatjes weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/032faOrjwWanFEwh9zwSxH5o7qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45uAajnV7v71qZxIwv6KoKcD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjk08KICecugUr-LJ4es_zmvR5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mB9b210moGI1WbGuHnV4GXJ2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIzUut0EigiloHnGmn3WdHkiXY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsdynKirFUYwxvPWf1ZLMELj.png?f=fotoalbum_large

Ik wil een photo mode. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Dit is zeker één van de meest vreemde spellen die ik ooit heb gespeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zijn de “beach trails” de moeite waard?
Ik heb er 2 geprobeerd en beide ga ik lang zal ze leven nooit halen. }:|

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

streamnl schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:56:
Zijn de “beach trails” de moeite waard?
Ik heb er 2 geprobeerd en beide ga ik lang zal ze leven nooit halen. }:|
Ze zijn het waard voor de uitdaging. :P Voor de reward valt het “tegen”, tenzij je van beach wear houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:58:
Ze zijn het waard voor de uitdaging. :P Voor de reward valt het “tegen”, tenzij je van beach wear houdt ;)
Thanks. Dan skip ik ze wel voortaan. Dat is het me niet waard

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 19:14
Deze game is een beetje een impulsaankoop geweest vorige week en vandaag pas even goed kunnen doorspelen (ben nog in de eerste uren). Dit is Persona meets Dark Souls met een frans remoulade sausje erbovenop! Ik hoop dat dit spel uiteindelijk heel goed doet, de devs verdienen deze pluim.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yonix
En na zo’n 28 uur rollen hier de credits over het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tD2Wm9X5dPJoZcZimHAHEnsLUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jcsOX0J8WvMxrXcDaeDNulp.png?f=fotoalbum_large

Moet het allemaal nog even laten bezinken, maar één ding is zeker: het is héél lang geleden dat een spel mij zo heeft weten te bewegen, zelfs mijn vrouw - die niets heeft met games - is erg onder de indruk; ze vindt het jammer dat het spel / de reis voorbij is.

Phoe, ik ga hier even een biertje drinken en proosten op het meesterwerk dat ‘Clair Obscur: Expedition 33’ heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:02:
En na zo’n 28 uur rollen hier de credits over het scherm:
[Afbeelding]

Moet het allemaal nog even laten bezinken, maar één ding is zeker: het is héél lang geleden dat een spel mij zo heeft weten te bewegen, zelfs mijn vrouw - die niets heeft met games - is erg onder de indruk; ze vindt het jammer dat het spel / de reis voorbij is.

Phoe, ik ga hier even een biertje drinken en proosten op het meesterwerk dat ‘Clair Obscur: Expedition 33’ heet.
En dan ben ik benieuwd.
spoiler:
Welk einde koos je :) Maelle of Verso, en waarom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 15:46
Ik snap de hype eerlijk gezegd absoluut niet. Ja de muziek is geweldig, de graphics zijn mooi, de karakters zijn best goed, het verhaal is boeiend... Maar dat terzijde is het echt een typische FF13-stijl corridor-rpg.

Het enige wat je in deze game ad infinitum doet is door lineaire corridors rennen en elke paar stappen een battle doen. Die battles zijn bovendien ook nog erg eentonig want ze hebben er geen moeite mee om 10 gevechten achter elkaar dezelfde enemy-composition te gebruiken (3 enemies per gevecht en dan is er steeds eentje anders ofzo). Niet dat het uitmaakt tegenover welke enemies je staat want er zit geen enkele strategie in verder. Je doet met jouw karakters gewoon elke keer dezelfde moves (want zodra je een goede build hebt kan je dezelfde rotation moves spammen). En vervolgens dodge/parry je de enemy moves. Wat de enemies doen is volledig irrelevant.

Ja er zijn soms zijpaden maar die leiden altijd alleen tot waardeloze loot of een chromatic enemy. Dus 0 gevoel van exploratie want al voordat je het zijpad opgaat weet je wat je aan het einde zult vinden. Het is steeds hetzelfde. Nooit leidt een zijpad tot een unieke NPC, quest, cutscene, extra lore of iets dergelijks. Alleen loot, en dat steeds hetzelfde soort.

Het valt ook echt op dat het verhaal echt beperkt is tot de standaard cutscene-na-de-baas. Tijdens de exploration wordt er vrijwel niets gedaan aan world building. Heel af en toe zeggen de characters wat, maar vrijwel nooit. En er zijn vrijwel geen cutscenes tussendoor.

Verder ook geen towns, quests, puzzles, keuzes die uitkomsten beïnvloeden, mini games (behalve de beaches, maar die zijn niet geïntegreerd in het avontuur).

Ik denk dat je prima gewoon de cutscenes kan kijken op YouTube en dan heb je het beste van de game gezien. De gameplay zelf is eigenlijk gewoon heel repetitief en saai. In eerste instantie lijkt het heel wat met de flashy animaties en het dodge/parry systeem, maar na 10 uur begint het al eentonig te worden en na 20 uur heb ik er al gewoon echt geen zin meer in.

Ik vind het heel jammer want de eerste 5 uur dacht ik echt dit gaat een geweldige game en een geweldig avontuur worden. Maar, mwah. Ik denk dat deze game echt typische post-release hype heeft maar dat de reviews wel wat gematigder worden. Ik kan mezelf in ieder geval niet vinden in de 10/10 beste game ooit hype.

Heb me echt VEEL meer vermaakt met KCD2, 90 uur lang. Zit nu op 26 uur Clair Obscur en ik denk niet dat ik het af ga maken. Elke keer als ik er voor ga zitten ben ik na 30 minuten wel weer klaar (grote kans dat ik in die 30 minuten niks heb gedaan behalve door een corridor gerend en 10 vrijwel identieke battles heb gewonnen).

[ Voor 13% gewijzigd door BurrowedLurker op 11-05-2025 02:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
uchiha tijntje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:26:
[...]

En dan ben ik benieuwd.
spoiler:
Welk einde koos je :) Maelle of Verso, en waarom
spoiler:
Ik heb voor Maelle gekozen, want ik had het echt met haar te doen. Uiteindelijk gunde ik haar een schuldvrij bestaan, zonder zorgen - ook al zou dit ten koste gaan van Verso.

Wel heel mooi gedaan op het einde. :)

Trouwens, dit is een spel dat, volgens mij, geen DLC of vervolg nodig heeft. Dat zou ik zelfs jammer vinden. :)
BurrowedLurker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 02:47:
Ik snap de hype eerlijk gezegd absoluut niet. Ja de muziek is geweldig, de graphics zijn mooi, de karakters zijn best goed, het verhaal is boeiend... Maar dat terzijde is het echt een typische FF13-stijl corridor-rpg.

Het enige wat je in deze game ad infinitum doet is door lineaire corridors rennen en elke paar stappen een battle doen. Die battles zijn bovendien ook nog erg eentonig want ze hebben er geen moeite mee om 10 gevechten achter elkaar dezelfde enemy-composition te gebruiken (3 enemies per gevecht en dan is er steeds eentje anders ofzo). Niet dat het uitmaakt tegenover welke enemies je staat want er zit geen enkele strategie in verder. Je doet met jouw karakters gewoon elke keer dezelfde moves (want zodra je een goede build hebt kan je dezelfde rotation moves spammen). En vervolgens dodge/parry je de enemy moves. Wat de enemies doen is volledig irrelevant.

Ja er zijn soms zijpaden maar die leiden altijd alleen tot waardeloze loot of een chromatic enemy. Dus 0 gevoel van exploratie want al voordat je het zijpad opgaat weet je wat je aan het einde zult vinden. Het is steeds hetzelfde. Nooit leidt een zijpad tot een unieke NPC, quest, cutscene, extra lore of iets dergelijks. Alleen loot, en dat steeds hetzelfde soort.

Het valt ook echt op dat het verhaal echt beperkt is tot de standaard cutscene-na-de-baas. Tijdens de exploration wordt er vrijwel niets gedaan aan world building. Heel af en toe zeggen de characters wat, maar vrijwel nooit. En er zijn vrijwel geen cutscenes tussendoor.

Verder ook geen towns, quests, puzzles, keuzes die uitkomsten beïnvloeden, mini games (behalve de beaches, maar die zijn niet geïntegreerd in het avontuur).

Ik denk dat je prima gewoon de cutscenes kan kijken op YouTube en dan heb je het beste van de game gezien. De gameplay zelf is eigenlijk gewoon heel repetitief en saai. In eerste instantie lijkt het heel wat met de flashy animaties en het dodge/parry systeem, maar na 10 uur begint het al eentonig te worden en na 20 uur heb ik er al gewoon echt geen zin meer in.

Ik vind het heel jammer want de eerste 5 uur dacht ik echt dit gaat een geweldige game en een geweldig avontuur worden. Maar, mwah. Ik denk dat deze game echt typische post-release hype heeft maar dat de reviews wel wat gematigder worden. Ik kan mezelf in ieder geval niet vinden in de 10/10 beste game ooit hype.

Heb me echt VEEL meer vermaakt met KCD2, 90 uur lang. Zit nu op 26 uur Clair Obscur en ik denk niet dat ik het af ga maken. Elke keer als ik er voor ga zitten ben ik na 30 minuten wel weer klaar (grote kans dat ik in die 30 minuten niks heb gedaan behalve door een corridor gerend en 10 vrijwel identieke battles heb gewonnen).
Ik snap je punten. Clair Obscur is behoorlijk lineair en inderdaad: de basisstructuur is duidelijk ‘FF13-achtig’. Geen towns, geen side quests, geen puzzels of betekenisvolle zijpaden — het is strak geregisseerd van begin tot eind. Maar juist die focus heeft bij mij wél iets geraakt; er waren geen afleidingen en ik kon mij alleen maar richten op het verhaal.

Ik heb het spel inmiddels uitgespeeld (na zo’n 28 uur) en ik kan oprecht zeggen dat dit voor mij een GOTY-contender is. Waarom? Omdat het, ondanks zijn beperkingen, iets bijzonders weet te doen — iets wat ik maar zelden meemaak. De sfeer, de muziek, de stijl, de wereld… het komt zó sterk bij elkaar dat ik er volledig in zat. Elke nieuwe omgeving voelde als een schilderij (;)) waar ik even bij stil wilde staan.

De combat vond ik juist erg goed uitgewerkt. Ja, het basisidee is simpel, maar zodra je echt begint te bouwen aan je party en je de synergy tussen personages begint te voelen, komt het tot leven. Ik heb heel bewust keuzes gemaakt in teamopstellingen, en het verschil in aanpak en flow tussen gevechten werd voor mij steeds interessanter. Geen mega-complex systeem, maar wél eentje waarin timing, opbouw en samenhang echt het verschil maken.

Dat gezegd hebbende: het spel is zeker niet perfect. De UI is rommelig. Geen retry-optie is irritant. Wapens upgraden alleen in kamp? Onhandig. En sommige enemy setups hadden inderdaad iets gevarieerder gemogen. Maar die minpunten verdwijnen voor mij in het grotere plaatje. Clair Obscur is een game die ik wílde blijven spelen, niet omdat het moest — maar omdat het iets met mij deed.

Dus nee, het is niet voor iedereen. Maar voor mij? Een unieke ervaring, en absoluut één van de hoogtepunten van dit jaar.

TL;DR: Lineair, ja. Beperkt in variatie , ook. Maar visueel, muzikaal en qua sfeer zó bijzonder mooi dat het alles bij elkaar één van de meest unieke en boeiende games is die ik dit jaar heb gespeeld. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

Phydomir

Dennis

Helemaal eens met @yonix terwijl ik de punten van @BurrowedLurker ook volkomen kan begrijpen. Maar voor mij maakt het verhaal, de sfeer en de karakters eigenlijk alles goed. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren wanneer ik voor het laatst zoveel kippenvel heb gehad bij het spelen van een game. Voor mij tot nu toe ook wel de GoTY.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

Ben met je eens dat KCD2 de veel betere game is, voor mij ook GOTY. Maar het is wel f lekker om weer zon linear spel te spelen ipv zo'n gigantische open wereld. Voor die €50 krijg ik precies wat ik verwacht had en zin in had. Mooi apart sfeertje, combat is leuk en de stemactrice van BG3 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
KCD2, hoe geweldig het ook is, had voor mij wel een enorme dip in de tweede map. Het spel werd ook veel te makkelijk waardoor een deel van de systemen helemaal teniet werden gedaan. Het zijn twee totaal verschillende spellen, maar ik wilde aangeven dat beide spellen geweldig zijn en toch grote problemen hebben.
Misschien ben ik inmiddels ook een beetje open wereld moe (hier had de tweede map van KCD2 ook problemen mee) en komt deze als een frisse wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:48:
[...]

spoiler:
Ik heb voor Maelle gekozen, want ik had het echt met haar te doen. Uiteindelijk gunde ik haar een schuldvrij bestaan, zonder zorgen - ook al zou dit ten koste gaan van Verso.

Wel heel mooi gedaan op het einde. :)
Hetzelfde einde als mij dus, met op zich dezelfde beweegredenen :) Toch knaagde dat uiteindelijk wel een beetje.

Verder op zich eens met je opmerking dat DLC niet nodig is, maar een nieuw avontuur zou ik niet afslaan. :) Misschien een prequel met korte verhalen van eerdere expedities. Dat zou nog wel passen. Alhoewel je qua karakters dan wat minder diepgang kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDarkmoon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 01:06

Dat snap ik dan weer helemaal niet. :) Voor mij is dit momenteel wel goty. Het verhaal is prachtig, de omgevingen en muziek zijn dat eveneens. Ik hou wel van het turn-based combat systeem en er zit meer dan genoeg optionele content in om je dubbel zoveel uren zoet te houden als de main story zelf duurt. KCD2 is ook een topper, maar daar geraak ik dan weer eerder op uitgekeken. Smaken en kleuren I guess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Ik vind het een toffe game maar de hype is wat overdreven imo. Net in act twee dus het kan nog veranderen. Heerlijke soundtrack, toffe battles, maar wel wat repetitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
Timothy3000 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:51:
Ik vind het een toffe game maar de hype is wat overdreven imo. Net in act twee dus het kan nog veranderen. Heerlijke soundtrack, toffe battles, maar wel wat repetitief.
Voor mij klopt de hype. Ik haat turn based spellen en raak verveeld tijdens rpgs. Soms komt er een spel uit in een genre dat zo goed is dat ook niet liefhebbers van dat genre hem gaaf vinden. Dat zijn voor mij Slay the Spire, Disco Elysium en nu Clair Obscure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Exactor it schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Voor mij klopt de hype. Ik haat turn based spellen en raak verveeld tijdens rpgs. Soms komt er een spel uit in een genre dat zo goed is dat ook niet liefhebbers van dat genre hem gaaf vinden. Dat zijn voor mij Slay the Spire, Disco Elysium en nu Clair Obscure.
Ik ben dol op turn based games en rpgs zijn mijn favo genre. Misschien voelt het daarom soms wat als been there done that. Grappig (en tof) hoe dat zo kan verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Timothy3000 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik ben dol op turn based games en rpgs zijn mijn favo genre. Misschien voelt het daarom soms wat als been there done that. Grappig (en tof) hoe dat zo kan verschillen.
Voor mij doet deze game juist twee zaken anders die in veel andere turn based (j)rpgs mij tegen staan.

Eén daarvan is gewoon de interactiviteit in de combat. Op expert was het parry dodge systeem belangrijker dan je damage output. Als liefhebber van Souls games is dit een van de belangrijkste mechanismes die mij combat tot aan het einde toe interessant bleef vinden. De traditionele turn based games vind ik vaak na een tijdje echt dodelijk saai. Het tempo bleef er hierdoor altijd goed in. Daarnaast zorgde het er voor dat je vijanden ver en ver boven je level aan kon, mits je maar goed kan dodgen / parryen. Dat is in veel andere jrpgs niet tot amper mogelijk.

Daarnaast vond ik het verhaal pakkend van de eerste seconde tot de credits over het scherm rolden. Heb te vaak een jrpg gespeeld waarin het begin vaak best interessant en “klein bleef” maar halverwege zich ontvouwde tot vage verhaallijnen over uberwezens waar geen touw meer aan vast te knopen was.

Dit gecombineerd met de mooie werelden, de geweldige muziek, de karakters, de humor maken het voor mij wel de beste game die ik in hele lange tijd heb gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Ok ik ben klaar en ga het kijken op YouTube 😡

spoiler: mechanics van een latere boss, geen story spoilers
Ik ben een te slechte gamer voor deze game. Ik ben nu bij Renoir einde act 2 en heb het echt al 10x opnieuw geprobeerd op normale difficulty. Steeds haal ik het bijna. Nog 1 of 2 hits en dan zou ik winnen (in de tweede fase). Maar ik haal het steeds net niet.

Dus ik had de easier parry mod gedownload. Ik dacht f*ck it ik speel het voor mijn lol dus waarom niet.

Gaat die boss opeens vanish spammen. Hiervoor deed hij het 1 of 2 keer per poging. Nu opeens continu.

Heb net weer verloren want hij heeft AL MIJN CHARACTERS GEVANISHED. Geen enkele ging dood of zo. Echt alle vijf gevanished. Hij blijft het maar achter elkaar doen totdat het lukt.

Echt ik wil mijn controller wel tegen de muur gooien HFKGNAOXHIVNGKSOSIXHFNEKSO!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

BurrowedLurker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:38:
Ok ik ben klaar en ga het kijken op YouTube 😡

spoiler: mechanics van een latere boss, geen story spoilers
Ik ben een te slechte gamer voor deze game. Ik ben nu bij Renoir einde act 2 en heb het echt al 10x opnieuw geprobeerd op normale difficulty. Steeds haal ik het bijna. Nog 1 of 2 hits en dan zou ik winnen (in de tweede fase). Maar ik haal het steeds net niet.

Dus ik had de easier parry mod gedownload. Ik dacht f*ck it ik speel het voor mijn lol dus waarom niet.

Gaat die boss opeens vanish spammen. Hiervoor deed hij het 1 of 2 keer per poging. Nu opeens continu.

Heb net weer verloren want hij heeft AL MIJN CHARACTERS GEVANISHED. Geen enkele ging dood of zo. Echt alle vijf gevanished. Hij blijft het maar achter elkaar doen totdat het lukt.

Echt ik wil mijn controller wel tegen de muur gooien HFKGNAOXHIVNGKSOSIXHFNEKSO!!!
Je kunt vanish ook gewoon dodgen / parryen? Ik weet niet wat die mod precies doet, maar blijkbaar nog niet easy genoeg :P

Je weet wel dat het een gradient attack is he. Dus niet een normale parry of dodge. Want als je een gradient attack normaal probeert te dodgen of parryen dan faal je elke keer.

[ Voor 10% gewijzigd door uchiha tijntje op 11-05-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:55
Vanavond na zo'n 18 uur Act 1 afgerond, dat was toch wel een
spoiler:
verrassend en onverwacht einde...

Vermaak me tot nu toe uitstekend en ben benieuwd waar het verhaal heen gaat. De dromerige werelden en het mysterie houden het geheel voor mij bij elkaar. De gevechten zijn prima maar vallen - (mini)bosses daar gelaten - wel in herhaling, zeker nu sommige vijanden shields krijgen. Ook ben ik nog niet zo'n fan van de grote hoeveelheid picto's, waardoor je steeds weer dat rommelige menu in moet.

Ben benieuwd wat Act 2 brengt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Verhaal afgekeken op YouTube. Dat was wel echt een mooi verhaal en zeer emotioneel einde. Het is wel echt een uniek verhaal en de muziek is echt geweldig.

Ik zal de game herinneren voor het verhaal en de muziek en niet de gameplay. Ik vind het nog steeds een 6.5/10 qua gameplay maar qua verhaal en muziek zeker een 9/10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
Gisteren ook uitgespeeld, heb dat zonder Maelle gedaan, dat character is gewoon super broken in haar eentje, zelfs na de patch XD.

Easy GOTY voor mij, de muziek, het verhaal, het combat systeem. Mogen sommige developers wel even naar kijken die menen dat niemand meer zit te wachten op turn based rpg's.

Nu kijken hoe broken ik Maelle kan maken en de overige content nog even kan doe met superbosses erbij voor de platinum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
pff, zelfs op het makkelijkste niveau is het bijna niet meer te doen voor me. helaas begin ik het spel steeds niet meer aan de kant te schuiven door dit. erg jammer.

wat doe ik fout? moet ik eerst levelen om de eindbazen te verslaan? ik ga direct op het verhaal af zonder dat ik het gevecht opzoek met de rest.

[ Voor 31% gewijzigd door Farabi op 12-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Farabi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:49:
pff, zelfs op het makkelijkste niveau is het bijna niet meer te doen voor me. helaas begin ik het spel steeds niet meer aan de kant te schuiven door dit. erg jammer.

wat doe ik fout? moet ik eerst levelen om de eindbazen te verslaan? ik ga direct op het verhaal af zonder dat ik het gevecht opzoek met de rest.
Wat is het probleem? doe je niet genoeg damage?

Van wat ik zie kan je in theorie op lvl 1 alles verslaan, je moet alleen alles dodged, parryen en het zal heel lang duren zonder bepaalde picto's en lumina's

Deze 2 dingen zijn als het ware belangrijker dan je levels, omdat als je genoeg items verzameld heb je bijna unlimited lumina's kan equipen. Enige is dat je wel picto's moet omzetten naar Lumina's en dat je de lumina uitbreiding items moet vinden.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Bokkie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Wat is het probleem? doe je niet genoeg damage?

Van wat ik zie kan je in theorie op lvl 1 alles verslaan, je moet alleen alles dodged, parryen en het zal heel lang duren zonder bepaalde picto's en lumina's

Deze 2 dingen zijn als het ware belangrijker dan je levels, omdat als je genoeg items verzameld heb je bijna unlimited lumina's kan equipen. Enige is dat je wel picto's moet omzetten naar Lumina's en dat je de lumina uitbreiding items moet vinden.
ik ben altijd goed aan het upgraden bij de checkpointvlaggen. lumina's zijn toch de punten die je nodig hebt om up te graden? kan je het uitleggen?

maar goed, ik ga het weer oppakken. was bang dat het met levelen te maken had. ik moet er dus iets meer tijd in steken om ze te verslaan.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste