• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Vliegvlug schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:08:
Ben net begonnen met Clair Obscur en vind dat dodgen echt super tricky, parry ben ik om die reden maar niet aan begonnen…

Nu scheelt het al enorm als je als eerste mag en dacht uit de tutorial begrepen te hebben dat je initiatief krijgt als je op een enemy af rent en deze mept.
Maar is dat altijd mogelijk?
Heb in dit topic al gezocht op ‘initiative’, ‘initiatief’ & ‘first strike’ maar helaas niets kunnen vinden.

Gaat in dit geval specifiek om het eerste gevecht met
spoiler:
de Chromatc Lancier
.
Hoe snel ik er ook heen ren lijkt het erop dat de fight altijd al begint voordat ik heb kunnen meppen, is dit scripted?

Want dit gevecht lijkt niet te winnen te zijn zonder een 100% dodge rate te hebben. :|
Dat is de “eerste optionele boss” die je tegenkomt volgens mij. Ook al zou je initiative hebben, dodgen / parryen is onontkoombaar. :)

En de speed skill bepaald grotendeels of je als eerste aan de beurt bent. Er zijn pictos die je daarbij helpen, maar dat komt pas echt later in het spel. Mijn tip is om de Dodge / parry onder de knie te krijgen want dat is gewoon een groot onderdeel van het spel.

[ Voor 11% gewijzigd door uchiha tijntje op 01-01-2026 19:20 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02

Vliegvlug

Flight Simple

uchiha tijntje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Dat is de “eerste optionele boss” die je tegenkomt volgens mij. Ook al zou je initiative hebben, dodgen / parryen is onontkoombaar. :)
Ik had al zo’n idee, had ook nog een ander pad gevonden inderdaad.

Maar dat dodgen / parryen onontkoombaar is stond bij de beschrijving van Expert difficulty dus vind het dan erg apart dat ik dit nu ook op de default difficulty tegenkomt.

Is vooral dat het me daardoor prima af ging met -50% dodgen maar nu opeens 100% moet zijn.
Vind de opbouw daarvan nogal gek, is nogal een difficulty spike opeens.

Dan kan ik natuurlijk voor alleen dit gevecht naar Story mode gaan maar vind dat wel een beetje suf eigenlijk.
En de speed skill bepaald grotendeels of je als eerste aan de beurt bent. Er zijn pictos die je daarbij helpen, maar dat komt pas echt later in het spel. Mijn tip is om de Dodge / parry onder de knie te krijgen want dat is gewoon een groot onderdeel van het spel.
Ik heb al wel twee pictos, waarvan een ook de speed verhoogd maar vroeg me vooral af of het initiatief krijgen door naar een vijand te rennen en snel te slaan hier ook zou moeten kunnen of dat het hier onmogelijk is.

Want dat zou voor mij al veel verschil maken, scheelt weer iets van 3x extra dodgen. ;)

En qua speed heb ik niet de indruk dat ik in dit stadium van het spel daar al veel effect van kan verwachten want zelfs met die speed picto en een attack die de enemy vertraagd krijg ik niet meer beurten en ben ik ook niet eerder aan de beurt helaas.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben uiteraard ook bezig dodge onder de knie te krijgen maar parry doe ik bewust nog niet aangezien dodge voor mij al moeilijk genoeg is. ;)

Echt jammer dat er naast die difficulty instelling geen fijntuning van de dodge en parry timings beschikbaar is, terwijl er vreemd genoeg wel een QTE instelling is waarvan ik niet snap waarom dat er in zit :?

Hoorde dat audio cues ook kunnen helpen, misschien moet ik eens geluid via mijn headset proberen want via de TV krijg ik daar nu niets van mee.
Ik ga nu volledig op het beeld af maar dat de camerahoek veranderd wanneer er iemand anders uit de party als doel gekozen wordt maakt dat wel lastig moet ik zeggen.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Vliegvlug schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Ik had al zo’n idee, had ook nog een ander pad gevonden inderdaad.

Maar dat dodgen / parryen onontkoombaar is stond bij de beschrijving van Expert difficulty dus vind het dan erg apart dat ik dit nu ook op de default difficulty tegenkomt.

Is vooral dat het me daardoor prima af ging met -50% dodgen maar nu opeens 100% moet zijn.
Vind de opbouw daarvan nogal gek, is nogal een difficulty spike opeens.

Dan kan ik natuurlijk voor alleen dit gevecht naar Story mode gaan maar vind dat wel een beetje suf eigenlijk.

[...]

Ik heb al wel twee pictos, waarvan een ook de speed verhoogd maar vroeg me vooral af of het initiatief krijgen door naar een vijand te rennen en snel te slaan hier ook zou moeten kunnen of dat het hier onmogelijk is.

Want dat zou voor mij al veel verschil maken, scheelt weer iets van 3x extra dodgen. ;)

En qua speed heb ik niet de indruk dat ik in dit stadium van het spel daar al veel effect van kan verwachten want zelfs met die speed picto en een attack die de enemy vertraagd krijg ik niet meer beurten en ben ik ook niet eerder aan de beurt helaas.
Je bent ook gewoon nog underleveld als je die boss wil verslaan zonder dodgen / parry. Ik heb juist deze boss gebruikt om het dodgen / parry onder de knie te krijgen. Is ook direct de eerste boss geweest die ik versloeg zonder geraakt te worden. :) Koste me wel flink wat pogingen maar toch :P

En dodgen / parry hoort gewoon bij de game. Op expert (speelde ik op) is het cruciaal om gewoon niet geoneshot te worden in het begin. Op andere moeilijkheidsgraden is de noodzaak wat minder maar het is natuurlijk niet zo dat je alle damage maar kan tanken zonder te dodgen of parryen.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

uchiha tijntje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Je bent ook gewoon nog underleveld als je die boss wil verslaan zonder dodgen / parry.
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn ja, ben nu lvl 2 voor beide party members.

Misschien moet ik eerst wat meer gaan grinden.
Kwam er net pas achter dat na uitrusten bij een camp de vijanden weer respawnen, dus daar kan ik wel wat XP verzamelen. :)
Ik heb juist deze boss gebruikt om het dodgen / parry onder de knie te krijgen. Is ook direct de eerste boss geweest die ik versloeg zonder geraakt te worden. :) Koste me wel flink wat pogingen maar toch :P
Daar is die boss wel goed voor ja :P
Ben er inmiddels achter dat je wel first strike kan krijgen bij deze, lag aan mijn timing blijkbaar, was daarvoor steeds te laat.
Waarschijnlijk kan het dan wel bij de meeste / alle gevechten dus ook iets om op te letten want het geeft flink wat voordeel.

Timing is gewoon niet mijn ding, dat was vroeger al op de verplichte stijldansles waarbij ik altijd uit de pas liep, dus dit is wel een uitdagend spelletje voor mij. Ben timing gehandicapt denk ik. :+

Mijn zoon deed die boss in iets van 15 pogingen op Expert difficulty maar dat is iets wat ik ‘m niet na ga kunnen doen. :D
En dodgen / parry hoort gewoon bij de game.
Dat is en was me al duidelijk hoor, maar zo als gezegd gaat me om de plotselinge bumb in moeilijkheid.
Maar zal dan wel aan mijn level liggen icm mijn slechte timing skills waardoor het voor mij niet in een flow doorspeelt maar ik als ik net lekker op gang ben een roadblock tegenkom.

Maelle op de dock voor vertrek vond ik ook erg lastig bijvoorbeeld.
Op expert (speelde ik op) is het cruciaal om gewoon niet geoneshot te worden in het begin.
Dat is natuurlijk ook het hele idee van Expert toch >:)
Op andere moeilijkheidsgraden is de noodzaak wat minder maar het is natuurlijk niet zo dat je alle damage maar kan tanken zonder te dodgen of parryen.
Dat verwacht ik ook niet, dan had ik de difficulty wel op Story gezet. ;)
Maar van gevechten net winnen met een 50% dodge rate naar 100% dodge rate nodig omdat je geen enkele damage kan hebben omdat je ge-one shot wordt is wel wat anders natuurlijk.

Maar ik ga gewoon meer oefenen op dodgen en de koptelefoon proberen om te zien of de audio cues helpen, en misschien helpt de achtergrond muziek uitzetten tijdens gevechten daar ook mee.
En met een beetje geluk zal parry ook ooit nog eens gaan lukken.
Ik zag al wel dat je daar flink wat free damage mee kan doen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Inmiddels een stukje verder en dodgen gaat wel wat beter.

Die ene bonus boss waar ik tegenaan liep bleek gewoon extreem moeilijk, wel erg apart dat ze die zo vroeg in de game al zo’n verschrikkelijk moeilijke ‘mini’ boss erin stoppen. Kwam ook al een comment van iemand tegen die om die reden met de game gestopt was :X
De eerste echte boss, Eveque ging eigenlijk best goed na een flink aantal keren proberen.

Dodgen heb ik nog het meest verbeterd door dichter bij de TV te gaan zitten. ;)
Ik speel op een PS5 met een 55 inch TV en vanaf de bank is de afstand een ruime 3 meter, nu ik op de rand van de salontafel ga zitten is dat nog maar 1,75m en kan ik die aanvallen een stuk beter zien! :P

Hoewel ik alsnog die Volester attacks totaal niet kan duiden, ze zitten meestal ook ergens aan de zijkant als extra enemy wat de zichtbaarheid niet beter maakt. Die probeer ik als maar zo snel mogelijk af te knallen met free aim. :)

Heb daarnaast ook mijn koptelefoon erbij gepakt en de achtergrond muziek uitgezet maar qua audio cues valt het wat tegen eigenlijk. Spell attacks zijn wel duidelijk met 3 van die knallen in een vast ritme maar voor de rest heb ik tot nu toe weinig aan het geluid.

Ben inmiddels net zover dat ik Maelle heb gevonden.

Ander ding dat ik nog ga proberen om het beter zichtbaar te maken en daarmee hopelijk mijn dodge te verbeteren is de graphics instellingen aanpassen, deze aanbevolen graphics settings kwam ik hiervoor tegen op reddit:
  • Turn on Performance mode
  • Turn off Motion blur, Film grain & Chromatic Aberration
Aangezien ik toch maar een Full HD (1080p) TV heb verwacht ik dat ik met die performance settings niet te veel aan visuele kwaliteit inlever aangezien de game dan in 864p draait vs 1224p voor quality mode waar hij nu op staat, want die wordt toch al beperkt door mijn 1080p TV.
Jammer dat ik geen PS5 Pro heb want daar is de performance mode precies 1080p. ;)

Omdat ik me afvroeg hoeveel milliseconden je nu eigenlijk hebt om de dodgen en parryen heb ik dat opgezocht toen ik daar achter kwam voelde ik me eigenlijk best wel gescammed :X

Timings per difficulty (Story/Expeditioner/Expert modes)*
  • Dodge: 0.5s/0.22s/0.22s
  • Parry: 0.35s/0.15s/0.15s
(* bron: Easier or Harder Dodge and Parry)

Er is dus geen enkel verschil tussen Expeditioner en Expert difficulty! :?
Dat had ik echt niet verwacht, is blijkbaar enkel verschil in de hoeveelheid damage.
Daarbij vind ik 220ms wel erg kort, laat staan de 150ms voor de parry.

Snap echt niet dat er geen ruimere timings zijn voor de Expeditioner difficulty, en jammer dat ik niet op Steam speel anders had ik die timing mod kunnen installeren.

Maar goed, we gaan gewoon verder, het verhaal is goed en het zal uiteindelijk wel beter gaan en misschien kom ik ook nog eens aan parryen toe. 8)
Was alleen wel een beetje onaangenaam verrast dat er nu nog een derde vorm van dogde/parry is, de jump&parry. Alsof het niet al lastig genoeg was, hoop dat daar bij blijft. :')
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste