• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
Vliegvlug schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:08:
Ben net begonnen met Clair Obscur en vind dat dodgen echt super tricky, parry ben ik om die reden maar niet aan begonnen…

Nu scheelt het al enorm als je als eerste mag en dacht uit de tutorial begrepen te hebben dat je initiatief krijgt als je op een enemy af rent en deze mept.
Maar is dat altijd mogelijk?
Heb in dit topic al gezocht op ‘initiative’, ‘initiatief’ & ‘first strike’ maar helaas niets kunnen vinden.

Gaat in dit geval specifiek om het eerste gevecht met
spoiler:
de Chromatc Lancier
.
Hoe snel ik er ook heen ren lijkt het erop dat de fight altijd al begint voordat ik heb kunnen meppen, is dit scripted?

Want dit gevecht lijkt niet te winnen te zijn zonder een 100% dodge rate te hebben. :|
Dat is de “eerste optionele boss” die je tegenkomt volgens mij. Ook al zou je initiative hebben, dodgen / parryen is onontkoombaar. :)

En de speed skill bepaald grotendeels of je als eerste aan de beurt bent. Er zijn pictos die je daarbij helpen, maar dat komt pas echt later in het spel. Mijn tip is om de Dodge / parry onder de knie te krijgen want dat is gewoon een groot onderdeel van het spel.

[ Voor 11% gewijzigd door uchiha tijntje op 01-01-2026 19:20 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32

Vliegvlug

Flight Simple

uchiha tijntje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Dat is de “eerste optionele boss” die je tegenkomt volgens mij. Ook al zou je initiative hebben, dodgen / parryen is onontkoombaar. :)
Ik had al zo’n idee, had ook nog een ander pad gevonden inderdaad.

Maar dat dodgen / parryen onontkoombaar is stond bij de beschrijving van Expert difficulty dus vind het dan erg apart dat ik dit nu ook op de default difficulty tegenkomt.

Is vooral dat het me daardoor prima af ging met -50% dodgen maar nu opeens 100% moet zijn.
Vind de opbouw daarvan nogal gek, is nogal een difficulty spike opeens.

Dan kan ik natuurlijk voor alleen dit gevecht naar Story mode gaan maar vind dat wel een beetje suf eigenlijk.
En de speed skill bepaald grotendeels of je als eerste aan de beurt bent. Er zijn pictos die je daarbij helpen, maar dat komt pas echt later in het spel. Mijn tip is om de Dodge / parry onder de knie te krijgen want dat is gewoon een groot onderdeel van het spel.
Ik heb al wel twee pictos, waarvan een ook de speed verhoogd maar vroeg me vooral af of het initiatief krijgen door naar een vijand te rennen en snel te slaan hier ook zou moeten kunnen of dat het hier onmogelijk is.

Want dat zou voor mij al veel verschil maken, scheelt weer iets van 3x extra dodgen. ;)

En qua speed heb ik niet de indruk dat ik in dit stadium van het spel daar al veel effect van kan verwachten want zelfs met die speed picto en een attack die de enemy vertraagd krijg ik niet meer beurten en ben ik ook niet eerder aan de beurt helaas.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben uiteraard ook bezig dodge onder de knie te krijgen maar parry doe ik bewust nog niet aangezien dodge voor mij al moeilijk genoeg is. ;)

Echt jammer dat er naast die difficulty instelling geen fijntuning van de dodge en parry timings beschikbaar is, terwijl er vreemd genoeg wel een QTE instelling is waarvan ik niet snap waarom dat er in zit :?

Hoorde dat audio cues ook kunnen helpen, misschien moet ik eens geluid via mijn headset proberen want via de TV krijg ik daar nu niets van mee.
Ik ga nu volledig op het beeld af maar dat de camerahoek veranderd wanneer er iemand anders uit de party als doel gekozen wordt maakt dat wel lastig moet ik zeggen.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
Vliegvlug schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Ik had al zo’n idee, had ook nog een ander pad gevonden inderdaad.

Maar dat dodgen / parryen onontkoombaar is stond bij de beschrijving van Expert difficulty dus vind het dan erg apart dat ik dit nu ook op de default difficulty tegenkomt.

Is vooral dat het me daardoor prima af ging met -50% dodgen maar nu opeens 100% moet zijn.
Vind de opbouw daarvan nogal gek, is nogal een difficulty spike opeens.

Dan kan ik natuurlijk voor alleen dit gevecht naar Story mode gaan maar vind dat wel een beetje suf eigenlijk.

[...]

Ik heb al wel twee pictos, waarvan een ook de speed verhoogd maar vroeg me vooral af of het initiatief krijgen door naar een vijand te rennen en snel te slaan hier ook zou moeten kunnen of dat het hier onmogelijk is.

Want dat zou voor mij al veel verschil maken, scheelt weer iets van 3x extra dodgen. ;)

En qua speed heb ik niet de indruk dat ik in dit stadium van het spel daar al veel effect van kan verwachten want zelfs met die speed picto en een attack die de enemy vertraagd krijg ik niet meer beurten en ben ik ook niet eerder aan de beurt helaas.
Je bent ook gewoon nog underleveld als je die boss wil verslaan zonder dodgen / parry. Ik heb juist deze boss gebruikt om het dodgen / parry onder de knie te krijgen. Is ook direct de eerste boss geweest die ik versloeg zonder geraakt te worden. :) Koste me wel flink wat pogingen maar toch :P

En dodgen / parry hoort gewoon bij de game. Op expert (speelde ik op) is het cruciaal om gewoon niet geoneshot te worden in het begin. Op andere moeilijkheidsgraden is de noodzaak wat minder maar het is natuurlijk niet zo dat je alle damage maar kan tanken zonder te dodgen of parryen.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

uchiha tijntje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Je bent ook gewoon nog underleveld als je die boss wil verslaan zonder dodgen / parry.
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn ja, ben nu lvl 2 voor beide party members.

Misschien moet ik eerst wat meer gaan grinden.
Kwam er net pas achter dat na uitrusten bij een camp de vijanden weer respawnen, dus daar kan ik wel wat XP verzamelen. :)
Ik heb juist deze boss gebruikt om het dodgen / parry onder de knie te krijgen. Is ook direct de eerste boss geweest die ik versloeg zonder geraakt te worden. :) Koste me wel flink wat pogingen maar toch :P
Daar is die boss wel goed voor ja :P
Ben er inmiddels achter dat je wel first strike kan krijgen bij deze, lag aan mijn timing blijkbaar, was daarvoor steeds te laat.
Waarschijnlijk kan het dan wel bij de meeste / alle gevechten dus ook iets om op te letten want het geeft flink wat voordeel.

Timing is gewoon niet mijn ding, dat was vroeger al op de verplichte stijldansles waarbij ik altijd uit de pas liep, dus dit is wel een uitdagend spelletje voor mij. Ben timing gehandicapt denk ik. :+

Mijn zoon deed die boss in iets van 15 pogingen op Expert difficulty maar dat is iets wat ik ‘m niet na ga kunnen doen. :D
En dodgen / parry hoort gewoon bij de game.
Dat is en was me al duidelijk hoor, maar zo als gezegd gaat me om de plotselinge bumb in moeilijkheid.
Maar zal dan wel aan mijn level liggen icm mijn slechte timing skills waardoor het voor mij niet in een flow doorspeelt maar ik als ik net lekker op gang ben een roadblock tegenkom.

Maelle op de dock voor vertrek vond ik ook erg lastig bijvoorbeeld.
Op expert (speelde ik op) is het cruciaal om gewoon niet geoneshot te worden in het begin.
Dat is natuurlijk ook het hele idee van Expert toch >:)
Op andere moeilijkheidsgraden is de noodzaak wat minder maar het is natuurlijk niet zo dat je alle damage maar kan tanken zonder te dodgen of parryen.
Dat verwacht ik ook niet, dan had ik de difficulty wel op Story gezet. ;)
Maar van gevechten net winnen met een 50% dodge rate naar 100% dodge rate nodig omdat je geen enkele damage kan hebben omdat je ge-one shot wordt is wel wat anders natuurlijk.

Maar ik ga gewoon meer oefenen op dodgen en de koptelefoon proberen om te zien of de audio cues helpen, en misschien helpt de achtergrond muziek uitzetten tijdens gevechten daar ook mee.
En met een beetje geluk zal parry ook ooit nog eens gaan lukken.
Ik zag al wel dat je daar flink wat free damage mee kan doen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Inmiddels een stukje verder en dodgen gaat wel wat beter.

Die ene bonus boss waar ik tegenaan liep bleek gewoon extreem moeilijk, wel erg apart dat ze die zo vroeg in de game al zo’n verschrikkelijk moeilijke ‘mini’ boss erin stoppen. Kwam ook al een comment van iemand tegen die om die reden met de game gestopt was :X
De eerste echte boss, Eveque ging eigenlijk best goed na een flink aantal keren proberen.

Dodgen heb ik nog het meest verbeterd door dichter bij de TV te gaan zitten. ;)
Ik speel op een PS5 met een 55 inch TV en vanaf de bank is de afstand een ruime 3 meter, nu ik op de rand van de salontafel ga zitten is dat nog maar 1,75m en kan ik die aanvallen een stuk beter zien! :P

Hoewel ik alsnog die Volester attacks totaal niet kan duiden, ze zitten meestal ook ergens aan de zijkant als extra enemy wat de zichtbaarheid niet beter maakt. Die probeer ik als maar zo snel mogelijk af te knallen met free aim. :)

Heb daarnaast ook mijn koptelefoon erbij gepakt en de achtergrond muziek uitgezet maar qua audio cues valt het wat tegen eigenlijk. Spell attacks zijn wel duidelijk met 3 van die knallen in een vast ritme maar voor de rest heb ik tot nu toe weinig aan het geluid.

Ben inmiddels net zover dat ik Maelle heb gevonden.

Ander ding dat ik nog ga proberen om het beter zichtbaar te maken en daarmee hopelijk mijn dodge te verbeteren is de graphics instellingen aanpassen, deze aanbevolen graphics settings kwam ik hiervoor tegen op reddit:
  • Turn on Performance mode
  • Turn off Motion blur, Film grain & Chromatic Aberration
Aangezien ik toch maar een Full HD (1080p) TV heb verwacht ik dat ik met die performance settings niet te veel aan visuele kwaliteit inlever aangezien de game dan in 864p draait vs 1224p voor quality mode waar hij nu op staat, want die wordt toch al beperkt door mijn 1080p TV.
Jammer dat ik geen PS5 Pro heb want daar is de performance mode precies 1080p. ;)

Omdat ik me afvroeg hoeveel milliseconden je nu eigenlijk hebt om de dodgen en parryen heb ik dat opgezocht toen ik daar achter kwam voelde ik me eigenlijk best wel gescammed :X

Timings per difficulty (Story/Expeditioner/Expert modes)*
  • Dodge: 0.5s/0.22s/0.22s
  • Parry: 0.35s/0.15s/0.15s
(* bron: Easier or Harder Dodge and Parry)

Er is dus geen enkel verschil tussen Expeditioner en Expert difficulty! :?
Dat had ik echt niet verwacht, is blijkbaar enkel verschil in de hoeveelheid damage.
Daarbij vind ik 220ms wel erg kort, laat staan de 150ms voor de parry.

Snap echt niet dat er geen ruimere timings zijn voor de Expeditioner difficulty, en jammer dat ik niet op Steam speel anders had ik die timing mod kunnen installeren.

Maar goed, we gaan gewoon verder, het verhaal is goed en het zal uiteindelijk wel beter gaan en misschien kom ik ook nog eens aan parryen toe. 8)
Was alleen wel een beetje onaangenaam verrast dat er nu nog een derde vorm van dogde/parry is, de jump&parry. Alsof het niet al lastig genoeg was, hoop dat daar bij blijft. :')

• Scifo83
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:18
Ik heb dit spel afgelopen weekend ook aangeschaft. Dit is totaal mijn genre niet aangezien ik games zoals Bloodborne/Dark Souls echt haat :p

Kmoet toch zeggen dat deze turn based gevechtjes relaxter zijn en ik geniet er wel van ^^ Ik speel nu wel op Story mode. Bovenstaande reactie over parryen snap ik niet. Ik zit nu in act 2, en sommige aanvallen zijn toch makkelijk te memoriseren en zie je goed aankomen.

Ik heb nu wel een nieuwe parry tegengekomen (knop R2). Deze is iets lastiger omdat je precies later moet drukken. Dus nog ff onder de knie krijgen.

Kheb nu wel iets aan de hand. Zit in een zone waar ik 4 gevechten ben aangegaan, wil 5de beginnen maar ik merk op dat 2 mannetjes 1hp hebben en de 3de 60hp. Euhm hoe kan ik mijn characters healen? 😂. is dat bij het kampvuur of checkpoint?

Ook builds moet ik ook eens wat research over doen. Tis allemaal nog wat chinees. Niemand een deftige tutorial hiervoor?

iRacing Profiel

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Je kan "resten" aan een vlag, wat je characters healed en ook je potions hervult.
Je kan ook (beperkt aantal keer) all je characters healen met een bepaald potion (de naam ontgaat me op het moment). dit doe je in het character scherm. geen id welke knop het op een PS controller is, maar op een Xbox controller is het Y.

en voor de builds, de Picto's en lumina dingen zijn verruit de meest ingewikkelde dingen in het spel en word eigenlijk niet heel goed uitgelegd.
als je echt sterk wil worden is het best belangrijk dat je hier wat research insteekt.

en vergeet ook niet dat je in story mode een groter parry window hebt ;-) dus dat sommige mensen problemen hebben in expeditioner/expert is zeker normaal.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Inmiddels nog weer een stukje verder, heb nu net Flying Waters afgerond, de hoofdzaken tenminste want er zit een of andere vage gast met een trompet in, die continue klinken alsof hij aan het ruften is :+, en die was niet te doen. :X
Is net zo’n mini boss waarschijnlijk zoals in het eerste level, de Meadows
Gelukkig kon ik gemakkelijk om hem heen rennen en de loot die achter heb pakken. >:)

Hij zal zelf ongetwijfeld ook iets droppen maar daar kom ik later wel voor terug. ;)

Dat heb ik namelijk na Flying Waters ook gedaan voor die Chromatic mini boss in de Meadows en waar dat toen niet toe doen was met 2 party members op lvl 3 was dat met 3 party members op lvl 11-12 echt super easy.
Hij kreeg één keer de kans om aan te vallen maar die dodge ik gelukkig en toen was het game over voor hem. :)

Daarna in de ‘hub’-wereld nog wat gevechten gedaan tegen de enemies die daar wat doelloos rondhangen waarbij ik vanuit het niets opeens twee lvl 4 wapens kreeg, waarvan ik dacht “wauw” en superblij mee was! :*)
Om vervolgens het gevecht daarna zelfs twee lvl 6 wapens te krijgen! Huh, hoe dan? 8)7

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het tot nu toe een erg leuk spel maar de opbouw vind ik niet altijd goed gekozen.
Om te beginnen die veel te sterke mini boss die in het eerste level veel te moeilijk is en waarop veel mensen, waaronder ik, echt afknapten, die je na het afronden van slechts één level daarna vervolgens als een mak lammetje naar de slachtbank leidt.
Doe die boss er dan helemaal niet in in het eerste level of maak hem echt dusdanig moeilijk dat je hem de eerst volgende mogelijkheid met wat uitdaging kan verslaan.

Vervolgens de vreemde opbouw van wapens.
Je loopt in het begin heel lang rond met lage lvl wapens terwijl je de hele tijd items vind waar je je wapens mee kan upgraden tm lvl 3, maar er wordt vervolgens helemaal niet uitgelegd hoe. Heb me gek gezocht in alle menu’s maar blijkt achteraf dat je dat pas later kan doen. Tegen die tijd heb je al een aantal betere lvl 3 wapen gekregen en kan je alleen base weapons naar lvl 3 upgraden wat op dat moment echt nutteloos voelt.

En zoals ik hierboven zei krijg ik vervolgens vanuit het niets eerst die lvl 4 wapens en direct daarna die lvl 6 wapens, die laatste voelen echt totaal ‘out of place’ en veel te vroeg op dit moment. :S

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Scifo83 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:54:
Ik speel nu wel op Story mode. Bovenstaande reactie over parryen snap ik niet. Ik zit nu in act 2, en sommige aanvallen zijn toch makkelijk te memoriseren en zie je goed aankomen.
Ik vermoed dat je mij bedoelt maar zag het nu pas omdat je me niet gequote of mentioned hebt. ;)
Sommige aanvallen zijn inderdaad wel redelijk goed te onthouden maar het worden er hoe verder je gaat natuurlijk steeds meer en genoeg zie ik ook na veel keer slecht aankomen.

En zoals hierboven al gezegd zit er flink verschil tussen story mode waar jij in speelt vs de andere difficulty settings.
Je hebt ruim 2x zoveel marge qua timing om die knop in te drukken, dat maakt het wel ietjes makkelijker natuurlijk :P
Ik heb nu wel een nieuwe parry tegengekomen (knop R2). Deze is iets lastiger omdat je precies later moet drukken. Dus nog ff onder de knie krijgen.
Dan bedoel je met wat je eerder ook parryen noemde waarschijnlijk dodgen (rondje op de PS5), want R2 is inderdaad de echte parry.
En het is niet zo vreemd dat je die lastiger vind want in Story Mode waarin jij speelt heb je 0,5s voor een dogde en 0,35s voor een parry.
Een perfect dodge is in principe een parry, dus let er eens op hoe vaak je perfect dodged.
Kheb nu wel iets aan de hand. Zit in een zone waar ik 4 gevechten ben aangegaan, wil 5de beginnen maar ik merk op dat 2 mannetjes 1hp hebben en de 3de 60hp. Euhm hoe kan ik mijn characters healen? 😂. is dat bij het kampvuur of checkpoint?
Bij een expedition vlag kan je healen en buiten gevechten ook met een Chroma Elixer die iedereen naar full health brengt (driehoekje op de PS5).
Houdt er wel rekening mee dat enemies die je eerder verslagen hebt weer respawnen na healen, bij gebruik van een vlag. (Edit met dank aan @Deathaspire :) )

Andere tip in gevechten is om tegen het eind van het gevecht te kijken of er nog characters zijn met healing abilities die nog aan de beurt komen voordat je de enemies finished. Dat het gevecht na nog een hit voorbij is dan bijv. je huidige character skippen en degene die daarna komt healing laten doen en diegene daarna de finish.
Ook builds moet ik ook eens wat research over doen. Tis allemaal nog wat chinees. Niemand een deftige tutorial hiervoor?
Als je met builds skill points bedoeld: Niet naar gekeken maar de vraag is ook in hoeverre je dat echt nodig hebt, zeker op de laagste moeilijkheid.
Denk dat het namelijk niet zo super veel verschil gaat maken.
Ik heb het niet uitgezocht in elk geval en ben simpelweg uitgegaan van het feit dat ik niet goed ben in dodgen en daarom veel punten gegeven aan defense en agility en luck omdat die de hitpoints en defense verhogen met als bonus damage. En in mindere mate aan health trouwens omdat die enkel hitpoints uppen.
En bijna niets, 1 of 2 puntjes, aan might gegeven want enige wat daarme omhooggaat is base damage.

Plus je hebt recoat items waarmee je de boel kan resetten mocht je het achteraf toch anders willen hebben dus echt de fout in gaan is herstelbaar.

Qua skills die heb ik ook op gevoel gekocht, maar daar zal research mogelijk je kunnen helpen.
Zal voor jouw gemoedsrust waarschijnlijk al veel schelen om te weten of er genoeg punten in het spel zitten om alle skills te unlocken, zo ja dan zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken. :D

Picto’s en Lumina’s worden al snel erg veel en daarom onoverzichtelijk, er zitten niet voor niets filter opties op. ;)
Ik kijk er af en toe naar maar gaat me meestal teveel moeite in zitten om er mee te schuiven dus meestal equip ik een nieuwe picto gewoon bij een van de karakters zodat ik er tenminste de lumina van krijg.
En als ik er zo een aantal gehad heb neem ik weer eens de tijd ze door te nemen en te gaan schuiven met picto’s en lumina.

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat enemies die je eerder verslagen hebt weer respawnen na healen.
* enkel bij een vlag, het chroma elixer kan je vrij gebruiken zonder respawns ;)

jij weet dit vast wel, maar Scifo mss niet. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Deathaspire schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:24:
[...]

* enkel bij een vlag, het chroma elixer kan je vrij gebruiken zonder respawns ;)

jij weet dit vast wel, maar Scifo mss niet. :)
Goed dat je het zegt! (y)

Ik twijfelde al want mijn onderbuikgevoel zei dat dit inderdaad niet zo was maar toen ik de naam van het Chroma Elixer opzocht op Google (ik wist het laatste niet meer, “Chroma iets” moest het zijn :P ) was de Google AI heel stellig.
Zie gemarkeerde deel en de bullet helemaal onderaan:
Google AI antwoord: clair obscur expedition 33 chroma elixir

Ik heb dit vaker gehad met die Google AI resultaten en ben er daarom ook geen fan van omdat op deze manier foutieve informatie verspreidt wordt.
(en nu doe ik er zelf aan mee ;( )

Normaal controleer ik het altijd door naar de webresultaten te gaan en die te lezen maar het het was gisteravond al laat en ik ga in Clair Osbsur meestal voorwaards en niet terug, plus ik gebruik chroma elixers niet zo heel vaak omdat je niet weet wanneer je weer een vlag tegenkomt om ze te hervullen en dan probeer ik liever een gevecht met wat minder health want dat kan altijd nog lukken en zo niet dan kan je eruit om het alsnog te gebruiken. :)

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42

inXs

known as inXs

Poe, ook net begonnen (wel pussy mode, want wil het ook gewoon leuk vinden 😂)…. Maar de sfeer en vooral ook de muziek vind ik echt fantastisch! Het vecht systeem is leuk en uitdagend genoeg op easy modus ;) Zoals vele rpg’s overigens vind ik vaak de normale gevechten te simpel op ‘normale’ modus en dan de ‘boss battles’ pieken enorm in moeilijkheid. Dus toch maar easy modus nu ;) Het verhaal is wel goed om eerlijk te zijn! Maar nogmaals, die muziek.. Echt lang geleden dat een game zulke muziek had!

superB

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

inXs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:25:
Poe, ook net begonnen (wel pussy mode, want wil het ook gewoon leuk vinden 😂)…. Maar de sfeer en vooral ook de muziek vind ik echt fantastisch!
Helemaal mee eens! (y)
Ben nu de hele OST aan het luisteren en is ook heel afwisselend in de soorten muziek, hoewel ik zelf de wat meer klassiek georiënteerde muziek leuker vind.

Is ergens ook wel een spoiler natuurlijk om de battle music al te horen voordat ik het gevecht in ga maar omdat ik de muziek nu uit heb staan tijdens gevechten om de sound cues voor dodgen beter te horen is dat ook niet heel erg.

En zover ik kan zien staat de muziek ook in volgorde van hoe je door het spel heen gaat dus je kan ook simpelweg stoppen met luisteren tot hoever je in het spel bent ;)
Het vecht systeem is leuk en uitdagend genoeg op easy modus ;) Zoals vele rpg’s overigens vind ik vaak de normale gevechten te simpel op ‘normale’ modus en dan de ‘boss battles’ pieken enorm in moeilijkheid. Dus toch maar easy modus nu ;)
Ben toch maar voor Expeditioner gegaan omdat ik Story mode niet aan mezelf kon verkopen :P

De moeilijksopbouw in het spel vind ik wel wat apart maar is goed te doen op Expeditioner, vreemd genoeg wordt het bij mij nu steeds makkelijker (heb serieus onlangs gekeken of de setting niet op Story mode stond, zo makkelijk is het nu).
En dat ligt zeker niet aan mijn dodge skills! ;)

Want op goede dagen met de juiste tegenstanders haal ik misschien max 40% van de dodges, terwijl ik bij andere enemies of aanvallen max 10% haal :X.
Aan parrying ben ik überhaupt nog niet begonnen.
En de jump dodge+parry combo heb ik werkelijk nog nooit gehaald. Elke keer als die langs komt denk ik “oh shit, welke knop was het ook alweer” en ben ik al geraakt. De knop om daarna nog een parry te kunnen uitvoeren heb ik dan ook nooit nodig gehad en weet niet eens meer welke dat is eigenlijk want die heb alleen tijdens de tutorial 1x moeten gebruiken. :P

Ik ben tot nu toe maar één keer naar Story mode overgeschakeld om door te kunnen gaan in het spel en dat was nota bene in de intro waar je met Maelle een vriendschappelijk gevecht heb op de docks, echt niet te doen was dat!

De bonus mini bossen zijn op Expeditioner mode voor mij helaas niet te doen, zoals degenen die “Chromatic iets” heten of die Trompet gast maar die zijn gelukkig niet nodig voor voortgang van het verhaal en je kan er later voor terug komen.

Mogelijk dat ze in Story mode wel gelijk haalbaar zijn, dus dat scheelt dan weer later terugkomen. ;)
Weet niet of je de QTE bij aanvallen (dat indrukken van de X op het juiste moment) irritant vindt maar die kan je ook op automatisch zetten in de accessibility settings, mocht je dat nog niet gezien hebben.

• Scifo83
Story mode is toch ook geen walk in the park. Misschien omdat ik niet echt overlevelled ben 😆 Wapens zijn level 10 ofzo.

Ik heb toch wat guides gevolgd. Mijn team bestaat uit Maelle, Lune en Verso. Verso is mijne brute kracht. Berserk aanval gaat em ook berserk
https://www.polygon.com/c...ls-weapon-luminas-pictos/

Ik ben eigenlijk wat te snel aant gaan. Zit al bij de “Paintress”, lijkt me al einde. Mogelijks ga ik wel terug naar het continent om wat te verkennen.

Voor een spel dat mijn ding niet is. Gisteren tijd uit het oog verlore, en van 19u tot 2u gespeeld tijdens een werkweek. Ik vind de battles echt leuk en verslavend 😜

ps: Speciaal voor Lune ben ik nog het Benisim wapen gaan halen bij de merchant in the Forgotten Battlefields

[ Voor 8% gewijzigd door Scifo83 op 14-01-2026 18:25 ]

iRacing Profiel

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Scifo83 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:19:
Story mode is toch ook geen walk in the park. Misschien omdat ik niet echt overlevelled ben 😆 Wapens zijn level 10 ofzo.
Wapens ‘pas’ lvl10! :P lol ik was onlangs heel blij met mijn lvl 6 weapons drop!
Welke level zijn jouw karakters dan wel niet?
De hoogste is bij mij nu lvl 13.

Voor mij is het nu echt irritant makkelijk haast, maar mogelijk dat die verderop nog veranderd.
Het goed schalen van de moeilijkheidsgraad is blijkbaar erg lastig geweest in deze game dus zou me ook niet verbazen als het straks weer doorschiet naar (veel) te moeilijk, maar ik hoop van niet :X
Ik heb toch wat guides gevolgd. Mijn team bestaat uit Maelle, Lune en Verso. Verso is mijne brute kracht. Berserk aanval gaat em ook berserk
https://www.polygon.com/c...ls-weapon-luminas-pictos/
Daar ga ik maar niet op klikken vanwege spoilers want heb net pas Maelle in mijn team. ;)
Ik ben eigenlijk wat te snel aant gaan. Zit al bij de “Paintress”, lijkt me al einde. Mogelijks ga ik wel terug naar het continent om wat te verkennen.
Dat is inderdaad supersnel zeg, je had het spel toch pas dit weekend gekocht?!
Hoeveel uur heb je er nu in zitten?
Zelf zit ik nu op 22u maar speel ook niet lang achter elkaar en ben er niet snel doorheen aan het gaan, vooral veel aan het verkennen om maar niets te missen.

Gisteren nog even teruggegaan naar Jar, die eerste witte Nevron, omdat ik zijn mini quest nog niet gedaan had. Had later pas door dat dergelijk dingen altijd heel dicht bij zitten.
Voor een spel dat mijn ding niet is. Gisteren tijd uit het oog verlore, en van 19u tot 2u gespeeld tijdens een werkweek. Ik vind de battles echt leuk en verslavend 😜

ps: Speciaal voor Lune ben ik nog het Benisim wapen gaan halen bij de merchant in the Forgotten Battlefields
Ik vind het ook een erg leuk spel en zou graag doorspelen maar tot 2u ‘s nachts gaat ‘m voor mij niet worden, ook in het weekend niet trouwens. ;)

• Scifo83
Ja idd zaterdag spel aangeschaft 🫣 Meestal volg ik ook maar de story. Denk dat ik ook iets boven de 20 uur zit. (toch gelezen dat de story 30u omvat)

Aangezien een battle tegen wat nieuwe stevigere tegenstanders soms echt 7min kan duren, gan ik mijn wapens toch es moeten levellen naar minstens 15.

Komende dagen dus wat zijmissies doen. En iets meer genieten 😅

En misschien ook eens bepaalde terminologie proberen te begrijpen. Ik snap niet wat ze bedoelen met die virtuose stance van Maelle?

iRacing Profiel

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Scifo83 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:14:
Ja idd zaterdag spel aangeschaft 🫣 Meestal volg ik ook maar de story. Denk dat ik ook iets boven de 20 uur zit. (toch gelezen dat de story 30u omvat)
Dan ga je er echt rap doorheen zeg!
Geen idee hoe ver ik nu ben maar voor mijn gevoel nog niet op de helft dus kom wel ruim boven de 50uur uit vermoed ik.
Aangezien een battle tegen wat nieuwe stevigere tegenstanders soms echt 7min kan duren, gan ik mijn wapens toch es moeten levellen naar minstens 15.
Slimme combos gebruiken kan ook veel schelen denk ik.
Ik doe sowieso lang over gevechten, nadenken wat ik wil doen en voor de zoveelste keer een skill lezen omdat ik niet kan onthouden wat ze allemaal precies doen dus ben sowieso al 5 minuten kwijt met een normaal gevecht. :D
Komende dagen dus wat zijmissies doen. En iets meer genieten 😅

En misschien ook eens bepaalde terminologie proberen te begrijpen. Ik snap niet wat ze bedoelen met die virtuose stance van Maelle?
Gebruik je die nu niet dan?
Dan doet ze 200% damage dus erg handig om te gebruiken.
Vond het eerst ook verwarrend maar dat heeft meer te maken hoe ze skills beschrijven in het spel.
Zo vind ik het nog steeds verwarrend dat elke skill rechtsboven voor Lune enerzijds de AP kosten weergeeft maar tegelijkertijd de ook stains die je krijgt, en dat staat dan naast elkaar :X. Dacht in het begin dat die betreffende skill dan x AP plus de betreffende stain zou kosten.
Dat is bij Maelle dus ook, je krijgt de stance die links naast de AP kosten staat, niet dat je in die stance moet zitten.

Ik heb momenteel nog geen skill waarmee ik direct in Virtuose Stance kan komen maar als ik Swift Stride gebruik op een vijand die in de fik staat gaat Maelle in Virtuose Stance.

Percée kost dan nog maar 2 ipv 5 AP om te gebruiken en doet dus 2x zoveel damage.
Dat was eerst ook iets wat ik in eerste instantie verkeerd begrepen had omdat in de tekst staat “Virtuose Stance : Costs 2 AP”, dus ik dacht dat als ik 7 AP (5 + 2) heb dan gaat ze in Virtuose Stance, paar keer geprobeerd maar dat gebeurde niet. :?
Duurde even voor ik doorhad dat die andere skill Maelle daar wel in zette en dat Percée dan flink goedkoper is. ;)

Later zijn er ook skills waarmee je wel direct naar Virtuose Stance kan of je huidige stance kan behouden, normaal gesproken wissel je altijd van stance: als je twee keer achter elkaar naar dezelfde gaat wordt je “stanceless”.

• Scifo83
Vliegvlug schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:52:
[...]

Perceé kost dan nog maar 2 ipv 5 AP om te gebruiken en doet dus 2x zoveel damage.
Dat was eerst ook iets wat ik in eerste instantie verkeerd begrepen had omdat in de tekst staat “Virtuose Stance : Costs 2 AP”, dus ik dacht dat als ik 7 AP (5 + 2) heb dan gaat ze in Virtuose Stance, paar keer geprobeerd maar dat gebeurde niet. :?
Duurde even voor ik doorhad dat die andere skill Maelle daar wel in zette en dat Perceé dan flink goedkoper is. ;)
lool, ik dacht omdat Percee maar 2 AP kostte dat het waardeloos was op dat moment tegen die vijand. Nu snap ik het 😅

Ik heb gisteren nog Pictos en Lumina opgezocht want Lumina was me onbekend.

iRacing Profiel

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Scifo83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:25:
[...]

lool, ik dacht omdat Percee maar 2 AP kostte dat het waardeloos was op dat moment tegen die vijand. Nu snap ik het 😅
(y)
Ik heb gisteren nog Pictos en Lumina opgezocht want Lumina was me onbekend.
Ik had het eerder wel tegen je gezegd toen je vroeg naar builds dat ik er niet echt naar kijk welke picto’s ik equip maar dat ik een nieuwe picto gewoon meteen bij een van de karakters equip om de Luminia te krijgen. ;)
Maar als je daarvoor de termen niet kende kan ik me voorstellen dat je daar overheen gelezen hebt. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vanavond tijd gehad om weer eens de een klein uurtje te kunnen spelen, ik zit nu in de Ancient Sanctuary

Ook hier zijn de vijanden weer erg (eigenlijk “te”) makkelijk, maar de Mime die daar rondhangt was wel een welkome afwisseling en uitdaging!
Al mijn healing tints, 2 revive tints en 1 AP tint gebruikt maar is wel in één keer gelukt!

Wel ruim 2000 damage ontvangen want dodgen is nog steeds mijn zwakke punt :P en parry durf ik om die reden niet te gebruiken.
Zie hier de stats van het gevecht:
(Maar even in spoiler tags voor diegene die niet willen zien wat de drop is die je krijgt)
spoiler:
Clair Obscur Expedition 33 - Ancient Sanctuary Mime battle statistics
Ik maak eigenlijk nauwelijks screenshots, maar kwam er nu achter dat als je niet eerst de photo modus van Expedition zelf activeert maar direct de PlayStation fotoknop gebruikt er heel groot PAUSE in beeld staat en de rest onscherp is :'(
Edit: dat bleek niet te kloppen, ik heb nog niet zo lang een PS5 dus te weinig ervaring. Het blijkt niet mogelijk de photo mode van het spel te activeren wanneer de battle stats worden getoond dus dat bleek niet de oplossing. De oplossing is de screenshot knop op de controller ingedrukt te houden dan wordt er wel een screenshot gemaakt van wat er op dat moment in beeld is, ipv één keer indrukken en dan daar de optie screenshot te kiezen wat ik deed want dat gaat het spel wel op pauze.

Beetje jammer ook van mijn eerdere screenshots, tijdens het maken is me dat helemaal niet opgevallen en kwam er nu pas achter toen het me leuk leek deze screenshot hier te posten.

Ben trouwens niet daadwerkelijk 33 minuten bezig geweest met het gevecht, werd tussendoor gebeld en heb de game toen niet op pauze gezet, dat is het voordeel van turn based combat :)
Volgende keer maar wel doen want dat kloppen de battle stats tenminste.

[ Voor 21% gewijzigd door Vliegvlug op 18-01-2026 10:13 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Weer een stukkie verder en moet zeggen dat Clair Obscur mij positief blijft verassen! :9

Heb nu een vierde expeditielid erbij en die fight mechanics zijn ook weer heel anders dan de overige leden, heeft wel wat van Mealle weg maar is tegelijkertijd een heel ander iets, erg leuk gedaan!
spoiler:
Het gaat om Sciele die je in Astral village oppikt.
Die light & dark + twilight mechanic vind ik leuk en ook het thema spreekt me aan met die kaarten. Doet ook wel een beetje aan Gambit denken van Marvel.
Moet er nog wel ervaring mee opdoen om het goed te leren kennen maar daarvoor heb ik Gustave nu uit mijn party geschopt. :P
Merk dat ik hem toch het minst leuk vind om mee te spelen en die charge van zijn arm duurt mij veel te lang om op te bouwen en doet volledig geladen niet eens zoveel damage.

Mealle was inmiddels toch al mijn go-to damage dealer en tank! ;)
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste