Ik vermoed dat je mij bedoelt maar zag het nu pas omdat je me niet gequote of mentioned hebt.
Sommige aanvallen zijn inderdaad wel redelijk goed te onthouden maar het worden er hoe verder je gaat natuurlijk steeds meer en genoeg zie ik ook na veel keer slecht aankomen.
En zoals hierboven al gezegd zit er flink verschil tussen story mode waar jij in speelt vs de andere difficulty settings.
Je hebt ruim 2x zoveel marge qua timing om die knop in te drukken, dat maakt het wel ietjes makkelijker natuurlijk

Ik heb nu wel een nieuwe parry tegengekomen (knop R2). Deze is iets lastiger omdat je precies later moet drukken. Dus nog ff onder de knie krijgen.
Dan bedoel je met wat je eerder ook parryen noemde waarschijnlijk dodgen (rondje op de PS5), want R2 is inderdaad de echte parry.
En het is niet zo vreemd dat je die lastiger vind want in Story Mode waarin jij speelt heb je 0,5s voor een dogde en 0,35s voor een parry.
Een
perfect dodge is in principe een parry, dus let er eens op hoe vaak je perfect dodged.
Kheb nu wel iets aan de hand. Zit in een zone waar ik 4 gevechten ben aangegaan, wil 5de beginnen maar ik merk op dat 2 mannetjes 1hp hebben en de 3de 60hp. Euhm hoe kan ik mijn characters healen? 😂. is dat bij het kampvuur of checkpoint?
Bij een expedition vlag kan je healen en buiten gevechten ook met een Chroma Elixer die iedereen naar full health brengt (driehoekje op de PS5).
Houdt er wel rekening mee dat enemies die je eerder verslagen hebt weer respawnen na healen,
bij gebruik van een vlag.
(Edit met dank aan @Deathaspire
)
Andere tip in gevechten is om tegen het eind van het gevecht te kijken of er nog characters zijn met healing abilities die nog aan de beurt komen voordat je de enemies finished. Dat het gevecht na nog een hit voorbij is dan bijv. je huidige character skippen en degene die daarna komt healing laten doen en diegene daarna de finish.
Ook builds moet ik ook eens wat research over doen. Tis allemaal nog wat chinees. Niemand een deftige tutorial hiervoor?
Als je met builds skill points bedoeld: Niet naar gekeken maar de vraag is ook in hoeverre je dat echt nodig hebt, zeker op de laagste moeilijkheid.
Denk dat het namelijk niet zo super veel verschil gaat maken.
Ik heb het niet uitgezocht in elk geval en ben simpelweg uitgegaan van het feit dat ik niet goed ben in dodgen en daarom veel punten gegeven aan defense en agility en luck omdat die de hitpoints en defense verhogen met als bonus damage. En in mindere mate aan health trouwens omdat die enkel hitpoints uppen.
En bijna niets, 1 of 2 puntjes, aan might gegeven want enige wat daarme omhooggaat is base damage.
Plus je hebt
recoat items waarmee je de boel kan resetten mocht je het achteraf toch anders willen hebben dus echt de fout in gaan is herstelbaar.
Qua skills die heb ik ook op gevoel gekocht, maar daar zal research mogelijk je kunnen helpen.
Zal voor jouw gemoedsrust waarschijnlijk al veel schelen om te weten of er genoeg punten in het spel zitten om alle skills te unlocken, zo ja dan zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken.
Picto’s en Lumina’s worden al snel erg veel en daarom onoverzichtelijk, er zitten niet voor niets filter opties op.
Ik kijk er af en toe naar maar gaat me meestal teveel moeite in zitten om er mee te schuiven dus meestal equip ik een nieuwe picto gewoon bij een van de karakters zodat ik er tenminste de lumina van krijg.
En als ik er zo een aantal gehad heb neem ik weer eens de tijd ze door te nemen en te gaan schuiven met picto’s en lumina.