Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 13:05
heren en dames, ik moet toch iets opbiechten..
ik heb CO33 geprobeerd en ik heb er totaal geen feeling mee..
dat hele franse sfeertje en de lange lange cutscenes, ik kan er helemaal niks mee :(
dit terwijl de hele game wereld lyrisch over deze game :X

ik ben niet veel verder gekomen dat net nadat je dat grote standbeeld van the paintress ziet.

Komt er een bepaald moment in de game waarop jullie zoiets hadden van "wow deze game is echt vet!" ?
ik had dat dus namelijk (nog) niet

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
Khaelos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:33:
dat hele franse sfeertje en de lange lange cutscenes, ik kan er helemaal niks mee :(

ik ben niet veel verder gekomen dat net nadat je dat grote standbeeld van the paintress ziet.

Komt er een bepaald moment in de game waarop jullie zoiets hadden van "wow deze game is echt vet!" ?
Misschien is de soort game gewoon niet voor jou? Wat speel je doorgaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 13:05
Wren schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Misschien is de soort game gewoon niet voor jou? Wat speel je doorgaans?
ik speel echt van alles, (J)RPG's, Hack en Slash, MMO's, Race Games, survival.
Ben nu bezig met last of us part 2 en die is echt gruwelijk (letterlijk en figuurlijk :+ )
Ik wil de game leuk vinden maar ook bijvoorbeeld tijdens aanvallen een spatiebalk moeten timen en met block/parry hetzelfde is gewoon irritant |:(

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:50

Je zit nog in de proloog toch? Ik zou in ieder geval even door gaan totdat je een stukje in act 1 hebt gedaan. Of niet, als je het nu niks aan vindt kun je ook gewoon stoppen en iets gaan doen wat je leuk vindt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Als de proloog je niet heeft gegrepen, dan zal de rest van de game dat ook niet doen schat ik in.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
The password scene met de gestral was gruwelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 08-05-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Expeditioners, a quick note on Stendhal and balance changes:

We hadn’t planned to make any balance changes this early—just bug fixes, unless something clearly stood out.

Well, Stendhal did.

It was underwhelming for most of development, so in our final pre-release balance pass, we gave it a big damage boost—and clearly overdid it. It ended up overshadowing most other options.

We still want you to be able to break the game—and you absolutely still can—but Stendhal was making it a bit too easy.

You’ve got one more day to enjoy it in its current form and set some wild records. The adjustment will be included in our first full hotfix set, going live tomorrow. The patch will roll out on Steam first, and other platforms will follow.

After the change, it’ll still be a strong single-hit skill with great synergy potential... just more in line with everything else.

Ook al zijn de comments op twitter veelal een puinzooi. Deze vind ik wel mooi :)

[ Voor 88% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-05-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 21:47

Phydomir

Dennis

Ja, na pak hem beet 10 minuten :+

Maar niet iedere game is voor iedere speler. Dat kan prima en daar is ook helemaal niets mis mee.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 17:38

SideShow

Administrator

Waarschijnlijk is het hier al aan bod gekomen, geen idee, anyway, feast your eyes :-)
https://fransbouma.com/clair-obscur-expedition-33

*O* *O* *O*

[ Voor 5% gewijzigd door SideShow op 08-05-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
Is na het behalen van de point break skill, iets verhaal- en/of quest technisch te ontdekken als ik ga backtracken? Of is het allemaal loot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

mister_S schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:12:
Is na het behalen van de point break skill, iets verhaal- en/of quest technisch te ontdekken als ik ga backtracken? Of is het allemaal loot?
Hm. Ik denk niet zozeer in gebieden waar je al geweest ben. Wel zijn er een aantal locaties die je waarschijnlijk over hebt geslagen vanwege “danger”. Die zijn wel interessant vanuit verhaal optiek door middel van de journals en uiteraard ook vanwege toffe nieuwe gebieden en vijanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
uchiha tijntje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:19:
[...]

Hm. Ik denk niet zozeer in gebieden waar je al geweest ben. Wel zijn er een aantal locaties die je waarschijnlijk over hebt geslagen vanwege “danger”. Die zijn wel interessant vanuit verhaal optiek door middel van de journals en uiteraard ook vanwege toffe nieuwe gebieden en vijanden.
Ja die ga ik nog af, maar ik heb geen interesse om alles met die glimmende rotsen af te gaan voor wat loot. Ik dacht dat er bijvoorbeeld nieuwe stukken binnen de hubs vrij zouden kunnen komen door het breken van die rotsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

mister_S schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Ja die ga ik nog af, maar ik heb geen interesse om alles met die glimmende rotsen af te gaan voor wat loot. Ik dacht dat er bijvoorbeeld nieuwe stukken binnen de hubs vrij zouden kunnen komen door het breken van die rotsen.
Nee dat is volgens mij niet zo. Althans dat heb ik niet meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
Dat waren de
spoiler:
Axons
. Gisteravond
spoiler:
Visages en Mask Keeper
verslagen. Dat ging eigenlijk veel vlotter dan gedacht. :D Mijn Maelle is een beest, niet normaal. _/-\o_

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRXslq-zfOxWdxNPNwugAtoQTpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjJAV5gVfhjwAooYSS7C0kGf.png?f=fotoalbum_large
Dag, Mask Keeper!

Weer mooie gebieden mogen bewandelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVGDla7M4CXEpvu2hQqo_ZcZgbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8aGBvYAgs4ABiHjz8CNGxkS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpSW5vHUroog9ws8AU3B1en-pIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVLRM1lcGJzhRNChIaXAR2MF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfMUJUXag2RyNFWDgq_jOiq5PgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQevd3ILkP773XO0lgDqJSPt.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
Begeef mij nu binnenin de Monolith. Gisteravond voelde het alsof ik richting het eindgevecht liep, maar toen besefte ik mij dat ik nog steeds in Act 2 zit. :D

Nog genoeg te doen dus! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:42
uchiha tijntje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zou je willen adviseren om het toch andersom te doen. Maak het verhaal af met je party die dan nog niet zo OP is. Dat heeft toch net wat meer impact dan dat als je de main story afrondt met een One-shot :) Na het afronden van de main story kun je gewoon alle side content aflopen en afronden. Dus je mist in principe niets.
Spoilers over einde:

spoiler:
Ik heb zojuist de aftiteling gezien. Mooi einde! Maar klopt het dat je dan weer naar de main menu wordt geschopt? Ik had verwacht, ook gezien je reactie, dat ik verder kon met exploren, maar je wordt terug gezet voor de laatste boss fight. Bedoel je dat ik vanaf dat punt weer kan exploren?

Verhaal technisch is het anders wel lastig ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

yinx84 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Spoilers over einde:

spoiler:
Ik heb zojuist de aftiteling gezien. Mooi einde! Maar klopt het dat je dan weer naar de main menu wordt geschopt? Ik had verwacht, ook gezien je reactie, dat ik verder kon met exploren, maar je wordt terug gezet voor de laatste boss fight. Bedoel je dat ik vanaf dat punt weer kan exploren?

Verhaal technisch is het anders wel lastig ja :D
Ja je kunt dan als je je save laadt gewoon via “de vlag” naar de wereld gaat travelen. En dan kun je alle side content doen. Had dat beter kunnen toelichten idd zie ik nu :)

[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 09-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Na 'maar' 52 uur uitgespeeld, heel veel tijd besteed aan rondkijken en in het begin verdwaald zijn. In Old Lumiere zat ik op een gegeven moment in een loop die niet aan te ontsnappen leek maar uiteindelijk toch het stukje gevonden waar je wel naar beneden kon springen.

Alle lof die al is gegeven is 100% verdiend. Wat op mij het meeste indruk maakte was hoe alles binnen deze rare wereld consistent was. Dit was duidelijk met een visie gemaakt waar iedereen precies wist wat het was en waar naartoe gewerkt moest worden. Zo vermijd je eindeloze wijzigingen en correcties als team 19 toch net iets verkeerd had afgestemd met team 29 die aan de andere kant van de wereld zitten en dan ook nog elke 2 maanden vanuit het corporate HQ ook weer nieuwe opdrachten krijgen. Als je je afvraagt bij een game of film hoe iets dat zoveel gekost heeft er zo ruk uitziet, het is gewoon vier keer opnieuw gemaakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Gisteravond begonnen aan Act 3 en, wauw, het spel opent zich gewoon opnieuw; wat is dit spel fan-tas-tisch. _/-\o_

spoiler:
Het gevecht met Renoir was wel even frustrerend i.v.m. zijn Vanish, daar moest ik even doorheen. Heb uiteindelijk de moeilijkheidsgraad maar een tandje lager gezet. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. :P

Maar wat er daarna komt: geweldig. De grote vragen worden beantwoord en dit had ik eerlijk gezegd niet aan zien komen. Ik had wel verwacht dat Maelle een ‘familielid’ zou zijn, maar ik had niet gedacht dat wij in een schilderij zouden zitten. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02fbl-aMp7eFSXst647rtsEbyPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJfOLtCfWdZTwKwlfr1o2ebq.png?f=fotoalbum_large

Mooie plaatjes weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/032faOrjwWanFEwh9zwSxH5o7qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45uAajnV7v71qZxIwv6KoKcD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjk08KICecugUr-LJ4es_zmvR5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mB9b210moGI1WbGuHnV4GXJ2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIzUut0EigiloHnGmn3WdHkiXY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsdynKirFUYwxvPWf1ZLMELj.png?f=fotoalbum_large

Ik wil een photo mode. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Dit is zeker één van de meest vreemde spellen die ik ooit heb gespeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zijn de “beach trails” de moeite waard?
Ik heb er 2 geprobeerd en beide ga ik lang zal ze leven nooit halen. }:|

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

streamnl schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:56:
Zijn de “beach trails” de moeite waard?
Ik heb er 2 geprobeerd en beide ga ik lang zal ze leven nooit halen. }:|
Ze zijn het waard voor de uitdaging. :P Voor de reward valt het “tegen”, tenzij je van beach wear houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:58:
Ze zijn het waard voor de uitdaging. :P Voor de reward valt het “tegen”, tenzij je van beach wear houdt ;)
Thanks. Dan skip ik ze wel voortaan. Dat is het me niet waard

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:43
Deze game is een beetje een impulsaankoop geweest vorige week en vandaag pas even goed kunnen doorspelen (ben nog in de eerste uren). Dit is Persona meets Dark Souls met een frans remoulade sausje erbovenop! Ik hoop dat dit spel uiteindelijk heel goed doet, de devs verdienen deze pluim.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yonix
En na zo’n 28 uur rollen hier de credits over het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tD2Wm9X5dPJoZcZimHAHEnsLUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jcsOX0J8WvMxrXcDaeDNulp.png?f=fotoalbum_large

Moet het allemaal nog even laten bezinken, maar één ding is zeker: het is héél lang geleden dat een spel mij zo heeft weten te bewegen, zelfs mijn vrouw - die niets heeft met games - is erg onder de indruk; ze vindt het jammer dat het spel / de reis voorbij is.

Phoe, ik ga hier even een biertje drinken en proosten op het meesterwerk dat ‘Clair Obscur: Expedition 33’ heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:02:
En na zo’n 28 uur rollen hier de credits over het scherm:
[Afbeelding]

Moet het allemaal nog even laten bezinken, maar één ding is zeker: het is héél lang geleden dat een spel mij zo heeft weten te bewegen, zelfs mijn vrouw - die niets heeft met games - is erg onder de indruk; ze vindt het jammer dat het spel / de reis voorbij is.

Phoe, ik ga hier even een biertje drinken en proosten op het meesterwerk dat ‘Clair Obscur: Expedition 33’ heet.
En dan ben ik benieuwd.
spoiler:
Welk einde koos je :) Maelle of Verso, en waarom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 15:46
Ik snap de hype eerlijk gezegd absoluut niet. Ja de muziek is geweldig, de graphics zijn mooi, de karakters zijn best goed, het verhaal is boeiend... Maar dat terzijde is het echt een typische FF13-stijl corridor-rpg.

Het enige wat je in deze game ad infinitum doet is door lineaire corridors rennen en elke paar stappen een battle doen. Die battles zijn bovendien ook nog erg eentonig want ze hebben er geen moeite mee om 10 gevechten achter elkaar dezelfde enemy-composition te gebruiken (3 enemies per gevecht en dan is er steeds eentje anders ofzo). Niet dat het uitmaakt tegenover welke enemies je staat want er zit geen enkele strategie in verder. Je doet met jouw karakters gewoon elke keer dezelfde moves (want zodra je een goede build hebt kan je dezelfde rotation moves spammen). En vervolgens dodge/parry je de enemy moves. Wat de enemies doen is volledig irrelevant.

Ja er zijn soms zijpaden maar die leiden altijd alleen tot waardeloze loot of een chromatic enemy. Dus 0 gevoel van exploratie want al voordat je het zijpad opgaat weet je wat je aan het einde zult vinden. Het is steeds hetzelfde. Nooit leidt een zijpad tot een unieke NPC, quest, cutscene, extra lore of iets dergelijks. Alleen loot, en dat steeds hetzelfde soort.

Het valt ook echt op dat het verhaal echt beperkt is tot de standaard cutscene-na-de-baas. Tijdens de exploration wordt er vrijwel niets gedaan aan world building. Heel af en toe zeggen de characters wat, maar vrijwel nooit. En er zijn vrijwel geen cutscenes tussendoor.

Verder ook geen towns, quests, puzzles, keuzes die uitkomsten beïnvloeden, mini games (behalve de beaches, maar die zijn niet geïntegreerd in het avontuur).

Ik denk dat je prima gewoon de cutscenes kan kijken op YouTube en dan heb je het beste van de game gezien. De gameplay zelf is eigenlijk gewoon heel repetitief en saai. In eerste instantie lijkt het heel wat met de flashy animaties en het dodge/parry systeem, maar na 10 uur begint het al eentonig te worden en na 20 uur heb ik er al gewoon echt geen zin meer in.

Ik vind het heel jammer want de eerste 5 uur dacht ik echt dit gaat een geweldige game en een geweldig avontuur worden. Maar, mwah. Ik denk dat deze game echt typische post-release hype heeft maar dat de reviews wel wat gematigder worden. Ik kan mezelf in ieder geval niet vinden in de 10/10 beste game ooit hype.

Heb me echt VEEL meer vermaakt met KCD2, 90 uur lang. Zit nu op 26 uur Clair Obscur en ik denk niet dat ik het af ga maken. Elke keer als ik er voor ga zitten ben ik na 30 minuten wel weer klaar (grote kans dat ik in die 30 minuten niks heb gedaan behalve door een corridor gerend en 10 vrijwel identieke battles heb gewonnen).

[ Voor 13% gewijzigd door BurrowedLurker op 11-05-2025 02:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
uchiha tijntje schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:26:
[...]

En dan ben ik benieuwd.
spoiler:
Welk einde koos je :) Maelle of Verso, en waarom
spoiler:
Ik heb voor Maelle gekozen, want ik had het echt met haar te doen. Uiteindelijk gunde ik haar een schuldvrij bestaan, zonder zorgen - ook al zou dit ten koste gaan van Verso.

Wel heel mooi gedaan op het einde. :)

Trouwens, dit is een spel dat, volgens mij, geen DLC of vervolg nodig heeft. Dat zou ik zelfs jammer vinden. :)
BurrowedLurker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 02:47:
Ik snap de hype eerlijk gezegd absoluut niet. Ja de muziek is geweldig, de graphics zijn mooi, de karakters zijn best goed, het verhaal is boeiend... Maar dat terzijde is het echt een typische FF13-stijl corridor-rpg.

Het enige wat je in deze game ad infinitum doet is door lineaire corridors rennen en elke paar stappen een battle doen. Die battles zijn bovendien ook nog erg eentonig want ze hebben er geen moeite mee om 10 gevechten achter elkaar dezelfde enemy-composition te gebruiken (3 enemies per gevecht en dan is er steeds eentje anders ofzo). Niet dat het uitmaakt tegenover welke enemies je staat want er zit geen enkele strategie in verder. Je doet met jouw karakters gewoon elke keer dezelfde moves (want zodra je een goede build hebt kan je dezelfde rotation moves spammen). En vervolgens dodge/parry je de enemy moves. Wat de enemies doen is volledig irrelevant.

Ja er zijn soms zijpaden maar die leiden altijd alleen tot waardeloze loot of een chromatic enemy. Dus 0 gevoel van exploratie want al voordat je het zijpad opgaat weet je wat je aan het einde zult vinden. Het is steeds hetzelfde. Nooit leidt een zijpad tot een unieke NPC, quest, cutscene, extra lore of iets dergelijks. Alleen loot, en dat steeds hetzelfde soort.

Het valt ook echt op dat het verhaal echt beperkt is tot de standaard cutscene-na-de-baas. Tijdens de exploration wordt er vrijwel niets gedaan aan world building. Heel af en toe zeggen de characters wat, maar vrijwel nooit. En er zijn vrijwel geen cutscenes tussendoor.

Verder ook geen towns, quests, puzzles, keuzes die uitkomsten beïnvloeden, mini games (behalve de beaches, maar die zijn niet geïntegreerd in het avontuur).

Ik denk dat je prima gewoon de cutscenes kan kijken op YouTube en dan heb je het beste van de game gezien. De gameplay zelf is eigenlijk gewoon heel repetitief en saai. In eerste instantie lijkt het heel wat met de flashy animaties en het dodge/parry systeem, maar na 10 uur begint het al eentonig te worden en na 20 uur heb ik er al gewoon echt geen zin meer in.

Ik vind het heel jammer want de eerste 5 uur dacht ik echt dit gaat een geweldige game en een geweldig avontuur worden. Maar, mwah. Ik denk dat deze game echt typische post-release hype heeft maar dat de reviews wel wat gematigder worden. Ik kan mezelf in ieder geval niet vinden in de 10/10 beste game ooit hype.

Heb me echt VEEL meer vermaakt met KCD2, 90 uur lang. Zit nu op 26 uur Clair Obscur en ik denk niet dat ik het af ga maken. Elke keer als ik er voor ga zitten ben ik na 30 minuten wel weer klaar (grote kans dat ik in die 30 minuten niks heb gedaan behalve door een corridor gerend en 10 vrijwel identieke battles heb gewonnen).
Ik snap je punten. Clair Obscur is behoorlijk lineair en inderdaad: de basisstructuur is duidelijk ‘FF13-achtig’. Geen towns, geen side quests, geen puzzels of betekenisvolle zijpaden — het is strak geregisseerd van begin tot eind. Maar juist die focus heeft bij mij wél iets geraakt; er waren geen afleidingen en ik kon mij alleen maar richten op het verhaal.

Ik heb het spel inmiddels uitgespeeld (na zo’n 28 uur) en ik kan oprecht zeggen dat dit voor mij een GOTY-contender is. Waarom? Omdat het, ondanks zijn beperkingen, iets bijzonders weet te doen — iets wat ik maar zelden meemaak. De sfeer, de muziek, de stijl, de wereld… het komt zó sterk bij elkaar dat ik er volledig in zat. Elke nieuwe omgeving voelde als een schilderij (;)) waar ik even bij stil wilde staan.

De combat vond ik juist erg goed uitgewerkt. Ja, het basisidee is simpel, maar zodra je echt begint te bouwen aan je party en je de synergy tussen personages begint te voelen, komt het tot leven. Ik heb heel bewust keuzes gemaakt in teamopstellingen, en het verschil in aanpak en flow tussen gevechten werd voor mij steeds interessanter. Geen mega-complex systeem, maar wél eentje waarin timing, opbouw en samenhang echt het verschil maken.

Dat gezegd hebbende: het spel is zeker niet perfect. De UI is rommelig. Geen retry-optie is irritant. Wapens upgraden alleen in kamp? Onhandig. En sommige enemy setups hadden inderdaad iets gevarieerder gemogen. Maar die minpunten verdwijnen voor mij in het grotere plaatje. Clair Obscur is een game die ik wílde blijven spelen, niet omdat het moest — maar omdat het iets met mij deed.

Dus nee, het is niet voor iedereen. Maar voor mij? Een unieke ervaring, en absoluut één van de hoogtepunten van dit jaar.

TL;DR: Lineair, ja. Beperkt in variatie , ook. Maar visueel, muzikaal en qua sfeer zó bijzonder mooi dat het alles bij elkaar één van de meest unieke en boeiende games is die ik dit jaar heb gespeeld. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Helemaal eens met @yonix terwijl ik de punten van @BurrowedLurker ook volkomen kan begrijpen. Maar voor mij maakt het verhaal, de sfeer en de karakters eigenlijk alles goed. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren wanneer ik voor het laatst zoveel kippenvel heb gehad bij het spelen van een game. Voor mij tot nu toe ook wel de GoTY.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:46

Ben met je eens dat KCD2 de veel betere game is, voor mij ook GOTY. Maar het is wel f lekker om weer zon linear spel te spelen ipv zo'n gigantische open wereld. Voor die €50 krijg ik precies wat ik verwacht had en zin in had. Mooi apart sfeertje, combat is leuk en de stemactrice van BG3 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
KCD2, hoe geweldig het ook is, had voor mij wel een enorme dip in de tweede map. Het spel werd ook veel te makkelijk waardoor een deel van de systemen helemaal teniet werden gedaan. Het zijn twee totaal verschillende spellen, maar ik wilde aangeven dat beide spellen geweldig zijn en toch grote problemen hebben.
Misschien ben ik inmiddels ook een beetje open wereld moe (hier had de tweede map van KCD2 ook problemen mee) en komt deze als een frisse wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Yonix schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:48:
[...]

spoiler:
Ik heb voor Maelle gekozen, want ik had het echt met haar te doen. Uiteindelijk gunde ik haar een schuldvrij bestaan, zonder zorgen - ook al zou dit ten koste gaan van Verso.

Wel heel mooi gedaan op het einde. :)
Hetzelfde einde als mij dus, met op zich dezelfde beweegredenen :) Toch knaagde dat uiteindelijk wel een beetje.

Verder op zich eens met je opmerking dat DLC niet nodig is, maar een nieuw avontuur zou ik niet afslaan. :) Misschien een prequel met korte verhalen van eerdere expedities. Dat zou nog wel passen. Alhoewel je qua karakters dan wat minder diepgang kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDarkmoon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 11:43

Dat snap ik dan weer helemaal niet. :) Voor mij is dit momenteel wel goty. Het verhaal is prachtig, de omgevingen en muziek zijn dat eveneens. Ik hou wel van het turn-based combat systeem en er zit meer dan genoeg optionele content in om je dubbel zoveel uren zoet te houden als de main story zelf duurt. KCD2 is ook een topper, maar daar geraak ik dan weer eerder op uitgekeken. Smaken en kleuren I guess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:54
Ik vind het een toffe game maar de hype is wat overdreven imo. Net in act twee dus het kan nog veranderen. Heerlijke soundtrack, toffe battles, maar wel wat repetitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
Timothy3000 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:51:
Ik vind het een toffe game maar de hype is wat overdreven imo. Net in act twee dus het kan nog veranderen. Heerlijke soundtrack, toffe battles, maar wel wat repetitief.
Voor mij klopt de hype. Ik haat turn based spellen en raak verveeld tijdens rpgs. Soms komt er een spel uit in een genre dat zo goed is dat ook niet liefhebbers van dat genre hem gaaf vinden. Dat zijn voor mij Slay the Spire, Disco Elysium en nu Clair Obscure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Exactor it schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Voor mij klopt de hype. Ik haat turn based spellen en raak verveeld tijdens rpgs. Soms komt er een spel uit in een genre dat zo goed is dat ook niet liefhebbers van dat genre hem gaaf vinden. Dat zijn voor mij Slay the Spire, Disco Elysium en nu Clair Obscure.
Ik ben dol op turn based games en rpgs zijn mijn favo genre. Misschien voelt het daarom soms wat als been there done that. Grappig (en tof) hoe dat zo kan verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Timothy3000 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik ben dol op turn based games en rpgs zijn mijn favo genre. Misschien voelt het daarom soms wat als been there done that. Grappig (en tof) hoe dat zo kan verschillen.
Voor mij doet deze game juist twee zaken anders die in veel andere turn based (j)rpgs mij tegen staan.

Eén daarvan is gewoon de interactiviteit in de combat. Op expert was het parry dodge systeem belangrijker dan je damage output. Als liefhebber van Souls games is dit een van de belangrijkste mechanismes die mij combat tot aan het einde toe interessant bleef vinden. De traditionele turn based games vind ik vaak na een tijdje echt dodelijk saai. Het tempo bleef er hierdoor altijd goed in. Daarnaast zorgde het er voor dat je vijanden ver en ver boven je level aan kon, mits je maar goed kan dodgen / parryen. Dat is in veel andere jrpgs niet tot amper mogelijk.

Daarnaast vond ik het verhaal pakkend van de eerste seconde tot de credits over het scherm rolden. Heb te vaak een jrpg gespeeld waarin het begin vaak best interessant en “klein bleef” maar halverwege zich ontvouwde tot vage verhaallijnen over uberwezens waar geen touw meer aan vast te knopen was.

Dit gecombineerd met de mooie werelden, de geweldige muziek, de karakters, de humor maken het voor mij wel de beste game die ik in hele lange tijd heb gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Ok ik ben klaar en ga het kijken op YouTube 😡

spoiler: mechanics van een latere boss, geen story spoilers
Ik ben een te slechte gamer voor deze game. Ik ben nu bij Renoir einde act 2 en heb het echt al 10x opnieuw geprobeerd op normale difficulty. Steeds haal ik het bijna. Nog 1 of 2 hits en dan zou ik winnen (in de tweede fase). Maar ik haal het steeds net niet.

Dus ik had de easier parry mod gedownload. Ik dacht f*ck it ik speel het voor mijn lol dus waarom niet.

Gaat die boss opeens vanish spammen. Hiervoor deed hij het 1 of 2 keer per poging. Nu opeens continu.

Heb net weer verloren want hij heeft AL MIJN CHARACTERS GEVANISHED. Geen enkele ging dood of zo. Echt alle vijf gevanished. Hij blijft het maar achter elkaar doen totdat het lukt.

Echt ik wil mijn controller wel tegen de muur gooien HFKGNAOXHIVNGKSOSIXHFNEKSO!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

BurrowedLurker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:38:
Ok ik ben klaar en ga het kijken op YouTube 😡

spoiler: mechanics van een latere boss, geen story spoilers
Ik ben een te slechte gamer voor deze game. Ik ben nu bij Renoir einde act 2 en heb het echt al 10x opnieuw geprobeerd op normale difficulty. Steeds haal ik het bijna. Nog 1 of 2 hits en dan zou ik winnen (in de tweede fase). Maar ik haal het steeds net niet.

Dus ik had de easier parry mod gedownload. Ik dacht f*ck it ik speel het voor mijn lol dus waarom niet.

Gaat die boss opeens vanish spammen. Hiervoor deed hij het 1 of 2 keer per poging. Nu opeens continu.

Heb net weer verloren want hij heeft AL MIJN CHARACTERS GEVANISHED. Geen enkele ging dood of zo. Echt alle vijf gevanished. Hij blijft het maar achter elkaar doen totdat het lukt.

Echt ik wil mijn controller wel tegen de muur gooien HFKGNAOXHIVNGKSOSIXHFNEKSO!!!
Je kunt vanish ook gewoon dodgen / parryen? Ik weet niet wat die mod precies doet, maar blijkbaar nog niet easy genoeg :P

Je weet wel dat het een gradient attack is he. Dus niet een normale parry of dodge. Want als je een gradient attack normaal probeert te dodgen of parryen dan faal je elke keer.

[ Voor 10% gewijzigd door uchiha tijntje op 11-05-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:43
Vanavond na zo'n 18 uur Act 1 afgerond, dat was toch wel een
spoiler:
verrassend en onverwacht einde...

Vermaak me tot nu toe uitstekend en ben benieuwd waar het verhaal heen gaat. De dromerige werelden en het mysterie houden het geheel voor mij bij elkaar. De gevechten zijn prima maar vallen - (mini)bosses daar gelaten - wel in herhaling, zeker nu sommige vijanden shields krijgen. Ook ben ik nog niet zo'n fan van de grote hoeveelheid picto's, waardoor je steeds weer dat rommelige menu in moet.

Ben benieuwd wat Act 2 brengt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Verhaal afgekeken op YouTube. Dat was wel echt een mooi verhaal en zeer emotioneel einde. Het is wel echt een uniek verhaal en de muziek is echt geweldig.

Ik zal de game herinneren voor het verhaal en de muziek en niet de gameplay. Ik vind het nog steeds een 6.5/10 qua gameplay maar qua verhaal en muziek zeker een 9/10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
Gisteren ook uitgespeeld, heb dat zonder Maelle gedaan, dat character is gewoon super broken in haar eentje, zelfs na de patch XD.

Easy GOTY voor mij, de muziek, het verhaal, het combat systeem. Mogen sommige developers wel even naar kijken die menen dat niemand meer zit te wachten op turn based rpg's.

Nu kijken hoe broken ik Maelle kan maken en de overige content nog even kan doe met superbosses erbij voor de platinum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
pff, zelfs op het makkelijkste niveau is het bijna niet meer te doen voor me. helaas begin ik het spel steeds niet meer aan de kant te schuiven door dit. erg jammer.

wat doe ik fout? moet ik eerst levelen om de eindbazen te verslaan? ik ga direct op het verhaal af zonder dat ik het gevecht opzoek met de rest.

[ Voor 31% gewijzigd door Farabi op 12-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Farabi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:49:
pff, zelfs op het makkelijkste niveau is het bijna niet meer te doen voor me. helaas begin ik het spel steeds niet meer aan de kant te schuiven door dit. erg jammer.

wat doe ik fout? moet ik eerst levelen om de eindbazen te verslaan? ik ga direct op het verhaal af zonder dat ik het gevecht opzoek met de rest.
Wat is het probleem? doe je niet genoeg damage?

Van wat ik zie kan je in theorie op lvl 1 alles verslaan, je moet alleen alles dodged, parryen en het zal heel lang duren zonder bepaalde picto's en lumina's

Deze 2 dingen zijn als het ware belangrijker dan je levels, omdat als je genoeg items verzameld heb je bijna unlimited lumina's kan equipen. Enige is dat je wel picto's moet omzetten naar Lumina's en dat je de lumina uitbreiding items moet vinden.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Bokkie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Wat is het probleem? doe je niet genoeg damage?

Van wat ik zie kan je in theorie op lvl 1 alles verslaan, je moet alleen alles dodged, parryen en het zal heel lang duren zonder bepaalde picto's en lumina's

Deze 2 dingen zijn als het ware belangrijker dan je levels, omdat als je genoeg items verzameld heb je bijna unlimited lumina's kan equipen. Enige is dat je wel picto's moet omzetten naar Lumina's en dat je de lumina uitbreiding items moet vinden.
ik ben altijd goed aan het upgraden bij de checkpointvlaggen. lumina's zijn toch de punten die je nodig hebt om up te graden? kan je het uitleggen?

maar goed, ik ga het weer oppakken. was bang dat het met levelen te maken had. ik moet er dus iets meer tijd in steken om ze te verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Farabi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:27:
[...]

ik ben altijd goed aan het upgraden bij de checkpointvlaggen. lumina's zijn toch de punten die je nodig hebt om up te graden? kan je het uitleggen?

maar goed, ik ga het weer oppakken. was bang dat het met levelen te maken had. ik moet er dus iets meer tijd in steken om ze te verslaan.
Pictos zijn de items die je vind, waar je slots voor hebt, als he 4x een gevecht gewonnen hebt, dan worden de Pictos beschikbaar als Lumina.

Lumina's kosten 'punten' om te gebruiken, je karakters hebben x aantal van deze punten, maar die zijn uit te breiden.

Weet niet hoe je de stats van je karakters hebt verdeeld, maar dat kan ook een rol spelen in hoeveel damage je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolverine9000
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-05 10:24
Is er een picto dat je kan gebruiken voor de giant flying beast? Het neemt altijd mijn ap punten weg. Heb er negen en dan alles weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akaendra
Wolverine9000 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:04:
Is er een picto dat je kan gebruiken voor de giant flying beast? Het neemt altijd mijn ap punten weg. Heb er negen en dan alles weg...
Daar zou ik me pas mee bezighouden nadat je de main game hebt uitgespeeld. Dat is namelijk een Superboss :)
spoiler:
Mocht je de game hebben uitgespeeld, dan zou ik eerst de Nevron in het water doen, die dropt een Pictos waardoor je altijd 2 keer achter elkaar kunt. daarnaast zou ik ook de energising attack 1 tm 4 hebben samen met een Solo Maelle Build. Voor solo pictos kun je de gestral arena doen, die geven rush/powerfull/crit en een 50% damage boost als er maar 1 character is.

met natuurlijk paint power en Stendahl zou je als je alle attack boost dingetjes hebt (en dat zijn er teveel om om te noemen) je redelijkerwijs de boss bijna of zowat bijna moeten kunnen oneshotten ( hoogste crit die ik heb gedaan met deze build post patch was iets van 5-6 mill damage) Zorg er ook voor dat je wapen (liefst die je krijgt van Golgra, Starten in Virtuoso Stance) tot 32/33 geupgrade is voor betere scaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als het te moeilijk wordt, altijd dodgen. Is een stuk makkelijker, alleen duurt het dan wat langer zonder counters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Wolverine9000 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:04:
Er is een picto voor 2 keer achter elkaar kunnen spelen. Die picto heet cheater. Daarnaast is speed belangrijk om zoveel als mogelijk te kunnen spelen waardoor je AP kunt sparen / stapelen om je aanvallen te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:37

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Wow dit was de demo van deze game in 2020. Kan niet vinden of het echt zo is maar lijkt er wel op.
Deze demo zou ze de publisher geland hebben :P

Holy moly wat ziek dat je nu 5 jaar later gewoon 1 van de beste games ooit in handen hebt haha

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wanneer kan ik een 4e character toevoegen? Er is een vierde aanwezig. Maar speel tot nu toe met 3.

[ Voor 81% gewijzigd door Farabi op 12-05-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Farabi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:55:
Wanneer kan ik een 4e character toevoegen? Er is een vierde aanwezig. Maar speel tot nu toe met 3.
Niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Klopt, je totale groep wordt wel groter maar dan moet je de keuze maken met welke 3 je een party vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
@Farabi En dat is lekker onduidelijk. Je moet in het menu waar je de poppetjes ziet eerst iemand uit je party zetten (x op xbox, vierkantje op ps) en dan iemand anders toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Wat is daar onduidelijk aan? Staat toch gewoon in die menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
mister_S schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
Wat is daar onduidelijk aan? Staat toch gewoon in die menu?
Sorry wist niet dat je boos werd. Dacht geef ff een tip aan iemand die iets niet kon vinden, dat ik met vrij veel ervaring met spellen zo 1,2,3 ook niet duidelijk vond. Zal dat voortaan achterwege laten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Bokkie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Pictos zijn de items die je vind, waar je slots voor hebt, als he 4x een gevecht gewonnen hebt, dan worden de Pictos beschikbaar als Lumina.

Lumina's kosten 'punten' om te gebruiken, je karakters hebben x aantal van deze punten, maar die zijn uit te breiden.

Weet niet hoe je de stats van je karakters hebt verdeeld, maar dat kan ook een rol spelen in hoeveel damage je doet.
potjandorie, ik wist dus niet dat je ook via het startmenu allemaal wapens en krachten kon toewijzen. ik dacht het alleen bij de checkpointvlaggetjes kon. na het toewijzen van deze upgrades heb ik de lampmaster na 3x verslagen. ik creëerde inderdaad te weinig damage voorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 13-05-2025 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik zit nu in Act 2 en heb monoco net unlocked (uurtje of 10 gespeeld). Ik weet het nog niet zo goed met deze game. Ziet er prachtig uit, muziek is fantastisch en de combat is leuk, maar het klikt bij mij nog niet echt. Wat mij betreft zijn de combatmechanics echt onnodig complex. Dat weerhoudt mij ervan om met Sciel te gaan spelen of überhaupt te experimenteren met andere team setups dan Lune, Maelle en Verso. Ik kan nog niet goed inschatten hoe het is om met Monoco te spelen, maar daar lijkt een behoorlijke gelukfactor aan te hangen, omdat je afhankelijk bent van het in die turn geldende masker.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 13-05-2025 09:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Hulleman schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:24:
Ik zit nu in Act 2 en heb monoco net unlocked (uurtje of 10 gespeeld). Ik weet het nog niet zo goed met deze game. Ziet er prachtig uit, muziek is fantastisch en de combat is leuk, maar het klikt bij mij nog niet echt. Wat mij betreft zijn de combatmechanics echt onnodig complex. Dat weerhoudt mij ervan om met Sciel te gaan spelen of überhaupt te experimenteren met andere team setups dan Lune, Maelle en Verso. Ik kan nog niet goed inschatten hoe het is om met Monoco te spelen, maar daar lijkt een behoorlijke gelukfactor aan te hangen, omdat je afhankelijk bent van het in die turn geldende masker.
Monoco is top :). Die zat steevast in mijn party. Ik wisselde uiteindelijk Verso, Lune en Sciel af. Monoco en Maelle waren mijn vaste partygenoten.

Geen enkel karakter is afhankelijk van geluk. Ook Monoco is erg goed te managen, alleen moet je daar aan de voorkant wel wat tijd in stoppen om optimaal gebruik te kunnen maken van de mechanics in combinatie met de verschillende perks die zijn wapens met zich meebrengen.

Ook Sciel is goed te managen, maar ook dat vraagt aan de voorkant wat tijd om die gewoon goed te optimaliseren zodat haar skills een goede synergie hebben.

Ik vond het juist verfrissend dat elk karakter een eigen "systeem" heeft in plaats van vijf inwisselbare karakters waarbij het enige verschil is of ze DPS doen of support zijn.

Maar dat het complexer is dan andere rpg systemen ben ik wel met je eens. Dat het onnodig complexer is, dat dan weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:24
Hulleman schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:24:
Monoco moet je een tijdje in je party houden omdat hij bij iedere enemy die hij voor de eerste keer verslaat ee nieuwe skill leert. Idealiter heb je voor iedere mask een skill equiped, maar ook zonder de juiste mask werken die attacks vaak prima. Desnoods ook even backtracken naar gebieden waar je al geweest bent zodat je ook de skills leert van enemies die je anders niet zoveel meer tegenkomt (en ik ontdekte dat ik soms nog dingen had gemist in die gebieden).

Mijn vaste team is momenteel Maelle, Verso en Monoco. Sciel heb ik niet echt onder de knie gekregen, maar ik wil haar binnenkort weer eens proberen en ze loopt wat achter in levels. Ook Lune moet ik weer eens levellen. Ik vind het expirementeren met builds en teamsamenstellingen juist ontzettend leuk omdat er zoveel mogelijkheden zijn.

Als ik de game heb uitgespeeld ga ik eens kijken naar de buildguides die er inmiddels wel zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:25
Mijn main party is Mealle,Sciel en Lune
spoiler:
(ik kan instant replacement Gustav niet accepteren :+ )

Alleen nu heb ik even Lune vervangen voor Monoco. Maar om later (ik ben nu tegen het einde) in de game te switchen is wel lastig omdat ik de meeste lumina points dus in de main 3 heb gestopt. Dan nog switchen maakt dat je die points niet meer optimaal kan inzetten...Dus ben bang dat ik Monoco er weer uit moet gooien, het is een toffe character met nice skills.
Sciel vind ik tof, goede support en harde dmg, Lune vind ik wat lastig te controleren met de juiste stains verkrijgen. Maelle is echt een beast dus die gaat er sws niet uit :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 13-05-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb een character die nu 4 levels achterloopt op mijn maincharacters. is het slim om die een keer te laten levelen door mee te laten draaien in de party? ik ben bang dat deze te zwak is voor de bosses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Farabi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:25:
ik heb een character die nu 4 levels achterloopt op mijn maincharacters. is het slim om die een keer te laten levelen door mee te laten draaien in de party? ik ben bang dat deze te zwak is voor de bosses.
Meedraaien en dan paar iets lagere continent mobs farmen (content die je 2 andere party members 1 shotten) zo bij.

Ook solo wat andere oudere content laten doen werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12
Farabi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:25:
Ik heb een vaste party en inmiddels is het verschil opgelopen tot 10+ levels. Tot dusver ben ik nergens echt in de problemen gekomen. Later krijg je alleen te maken met optionele side-content. Die moet je soms individueel doen. Het zou zonde zijn als grinden in het begin ertoe leidt dat je de game uiteindelijk zat wordt.
Helemaal verwaarlozen zou ik niet doen, omdat je ook een reserve-team kunt inzetten, maar mijn main party krijgt ook als eerste de wapen upgrades, meeste lumina points en de beste picto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
Voor wie meer wil weten of de lore, het verhaal nog eens samengevat wil hebben, of graag naar dergelijke postcasts luistert:
YouTube: Clair Obscur: Expedition 33 - The Complete Story Explained.

Het kanaal van The Lorebrarians vat vaak verhalen van games samen. Ik luister er graag naar. Naast het verhaal gaan ze ook in op de thema's in games en de wat meer filosofische aspecten. Uiteraard bevat het spoilers, dus ik zou het wel na het uitspelen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In lange tijd geen game gespeeld die me zo in de wereld trok. Dan vergeef je ook wat sneller schoonheidsfoutjes merk ik. Qua moeilijkheidsgraad heb ik het liefst iets tussen Story en Expeditioner (?) in. De timings bij Expeditioner zijn wel echt snaarstrak met flink hogere damages en flink lagere DPS. Ook de charges van Gustav zijn tussen die twee niveaus uit balans. Een eitje op Story. Doe mij maar de timings van Story en de damages en DPS van Expeditioner, dat is denk ik wel de sweetspot.

Ik ben dit soort games met dodge/parry-techniek/tactiek ook helemaal niet gewend, dus dat kan prima aan mij liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 14-05-2025 10:55 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mutatie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:40:
Mijn main party is Mealle,Sciel en Lune
spoiler:
(ik kan instant replacement Gustav niet accepteren :+ )

Alleen nu heb ik even Lune vervangen voor Monoco. Maar om later (ik ben nu tegen het einde) in de game te switchen is wel lastig omdat ik de meeste lumina points dus in de main 3 heb gestopt. Dan nog switchen maakt dat je die points niet meer optimaal kan inzetten...Dus ben bang dat ik Monoco er weer uit moet gooien, het is een toffe character met nice skills.
Sciel vind ik tof, goede support en harde dmg, Lune vind ik wat lastig te controleren met de juiste stains verkrijgen. Maelle is echt een beast dus die gaat er sws niet uit :D
Ik heb Sciel volledig in Luck zitten met nu net onder de 50% crit. DPS galore.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Woodsy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:52:
Voor wie meer wil weten of de lore, het verhaal nog eens samengevat wil hebben, of graag naar dergelijke postcasts luistert:
YouTube: Clair Obscur: Expedition 33 - The Complete Story Explained.

Het kanaal van The Lorebrarians vat vaak verhalen van games samen. Ik luister er graag naar. Naast het verhaal gaan ze ook in op de thema's in games en de wat meer filosofische aspecten. Uiteraard bevat het spoilers, dus ik zou het wel na het uitspelen luisteren.
Thanks :) Heb al best wat lore video’s gekeken, maar krijg er geen genoeg van. Bijna 2 weken later houdt de game me nog behoorlijk bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
Interessant filmpje over de ontwikkeling van het spel:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
En hoe de hell moet ik renoir verslaan?

Edit: gaat beter nu. Beter parryen en counteren dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Farabi op 14-05-2025 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exactor it
Farabi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:03:
En hoe de hell moet ik renoir verslaan?

Edit: gaat beter nu. Beter parryen en counteren dus.
Hell is een uitstekende skill van Lune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Renoir lukt hier gewoon niet. Ff dagje pauzeren ivm frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Hoewel parry uiteraard de voorkeur geniet is dodge in sommige situaties beter omdat de risk-reward beter is. Het window voor een parry is korter, waardoor het risico alsnog geraakt te worden hoger is. Zeker bij multi-hit combo's, omdat het missen van een parry vaak ertoe leidt dat je de volgende ook mist (of in ieder geval een deel daarvan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
Woodsy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:51:
Hoewel parry uiteraard de voorkeur geniet is dodge in sommige situaties beter omdat de risk-reward beter is. Het window voor een parry is korter, waardoor het risico alsnog geraakt te worden hoger is. Zeker bij multi-hit combo's, omdat het missen van een parry vaak ertoe leidt dat je de volgende ook mist (of in ieder geval een deel daarvan).
Het is toch ook zo dat als je bij een combo er 1 mist je sowieso geen counter meer hebt,daarvoor moet je de hele combo parry-en toch?

In dat geval kan je net zo goed switchen naar dodgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMD007
  • Laatst online: 12:24
Gisteren ook mijzelf over de streep getrokken en de game gehaald. Eerst op normal de game geprobeerd, maar de quick time events zijn voor mij wel heel erg quick. De game toen op story mode gezet, maar daar zijn quick time events vrijwel compleet overbodig zelfs als je niets dodged/parried win je de fight vrijwel nog. Werd daardoor iets wat saai. Gelukkig brengt de modding community uitkomst! Een mod gedownload waarbij dodge en parry window iets groter worden. Dus game weer op normal difficulty maar toch met de story mode dodge/parry windows.
Ben nog maar net op het eiland aangekomen en een paar fights daar gehad, maar vind de game nu echt al mega vet! ik sta regelmatig te apengapen naar al het moois dat te zien is. Wat een game zeg!

voordat iemand zegt je moet gewoon oefenen voor quick time events. Ik ben er gewoon geen ster in heb altijd al een hekel aan de quick time events in games gehad. Ik ben nou eenmaal veel te traag met reageren bij dat soort zaken. :)

Mijn PoE Shop Guild Leader van: Tweakers of Wraeclast ToW Guild regels Discord: https://discord.gg/ZjDh3yq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Ik krijg het parry systeem nog niet helemaal onder de knie, dus ik gebruik nog voornamelijk dodge. Maar ik heb ook het idee dat ik het verkeerd doe. Ik probeer namelijk ook rekening te houden met de animatie van de character, dus dat jij en je vijand op het juiste moment een clash hebben. Maar volgens mij druk ik hiermee te vroeg op de parry knop als ik ook dit lees:
for parries in particular, remember this: you need to press the button at the moment of impact
Perfect dodge lukt me wel redelijk vaak. Zou een perfect dodge in theorie een succesvolle parry zijn geweest als ik dan op R1 had gedrukt ipv O? Of ligt de timing voor een parry nóg iets strakker?

[ Voor 3% gewijzigd door Raem op 15-05-2025 11:22 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Akaendra
Raem schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:14:
Ik krijg het parry systeem nog niet helemaal onder de knie, dus ik gebruik nog voornamelijk dodge. Maar ik heb ook het idee dat ik het verkeerd doe. Ik probeer namelijk ook rekening te houden met de animatie van de character, dus dat jij en je vijand op het juiste moment een clash hebben. Maar volgens mij druk ik hiermee te vroeg op de parry knop als ik ook dit lees:

[...]

Perfect dodge lukt me wel redelijk vaak. Zou een perfect dodge in theorie een succesvolle parry zijn geweest als ik dan op R1 had gedrukt ipv O? Of ligt de timing voor een parry nóg iets strakker?
Perfect Dodge zou idd een Parry moeten zijn normaal gesproken. Iig op normal, op Expert weet ik niet hoe strak het daar gaat zijn.
Sowieso probeer ik altijd eerst te dodgen om timing wat meer onder de knie te krijgen alvorens ik ga uberhaupt probeer te parryen. En bij sommige vijanden is zelfs dodgen een ontzettende uitdaging geweest (kuch Superboss waar ik geen spoilers op ga geven)

Inmiddels zelf de game op Platinum nu, ook leuk om te zien hoe broken je sommige characters kunt maken met bepaalde setups, waardoor letterlijk alles in een klap dood is, maar dat zou ik persoonlijk pas aanraden voor eventuele superbosses mocht je ze echt niet neerkrijgen of NG+, zeker niet voor de main story want dan is er natuurlijk weinig meer aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Heb ook redelijk vaak de spotify playlist van de game aan staan als ik aan het werk ben en dergelijke :P

Het is echt zo vet wat de composer voor deze game heeft gedaan.
Kom gewoon niet zo vaak muziek in games tegen die zo indruk maakt dat ik het vervolgens ook op spotify ga luisteren :D

https://open.spotify.com/playlist/4edLwaF8nNFS9i5pm9uNqa
Deze playlist is van Lorien Testard - De composer van alle muziek in de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Akaendra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Perfect Dodge zou idd een Parry moeten zijn normaal gesproken. Iig op normal, op Expert weet ik niet hoe strak het daar gaat zijn.
Sowieso probeer ik altijd eerst te dodgen om timing wat meer onder de knie te krijgen alvorens ik ga uberhaupt probeer te parryen. En bij sommige vijanden is zelfs dodgen een ontzettende uitdaging geweest (kuch Superboss waar ik geen spoilers op ga geven)

Inmiddels zelf de game op Platinum nu, ook leuk om te zien hoe broken je sommige characters kunt maken met bepaalde setups, waardoor letterlijk alles in een klap dood is, maar dat zou ik persoonlijk pas aanraden voor eventuele superbosses mocht je ze echt niet neerkrijgen of NG+, zeker niet voor de main story want dan is er natuurlijk weinig meer aan :)
Ik speel ook op normal. Vanavond nog de parries oefenen. Dan drukte ik dus denk ik altijd te vroeg waardoor ze steeds mislukte.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
Raem schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Ik speel ook op normal. Vanavond nog de parries oefenen. Dan drukte ik dus denk ik altijd te vroeg waardoor ze steeds mislukte.
De meeste attacks hebben een tell qua geluid of licht. Zeker bij bosses is het handig daar op te letten terwijl je in het begin vooral dodged. Als je eenmaal de perfect dodge moment hebt, ontdekt dan zit je gebakken. Want met parry haal je flink wat AP op voor je eigen aanvallen en de counter damage is ook niet misselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Raem schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Jep, het is echt op moment van impact. Je kunt beter zelfs wat te laat de knop indrukken dan te vroeg. Dat was ook even schakelen vond ik, want dat wijkt net wat af van de souls like games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Wren schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Het is toch ook zo dat als je bij een combo er 1 mist je sowieso geen counter meer hebt,daarvoor moet je de hele combo parry-en toch?

In dat geval kan je net zo goed switchen naar dodgen.
Klopt. Tenzij er sprake is van een jump-counter (op PS5: X en daarna R2). Of een gradient counter (R2 op moment van impact wanneer het beeld zwart-wit is geworden). Aanvullend voordeel van (in het begin) dodge gebruiken, is dat je kunt zien wanneer er sprake is van een reguliere dodge en wanneer van een perfect dodge. Zou kun je oefenen en zien of je op het juiste moment drukt. Terwijl het risico lager is. Dat schept de mogelijkheid de moveset te leren. Alleen bij aanvallen die continu resulteren in een perfect dodge schakel ik over naar parry.

[ Voor 5% gewijzigd door Woodsy op 15-05-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
Exactor it schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:03:
[...]

De meeste attacks hebben een tell qua geluid of licht. Zeker bij bosses is het handig daar op te letten terwijl je in het begin vooral dodged. Als je eenmaal de perfect dodge moment hebt, ontdekt dan zit je gebakken. Want met parry haal je flink wat AP op voor je eigen aanvallen en de counter damage is ook niet misselijk.
Ik vind zelf de geluidsindicator echt het belangrijkste, ik kijk soms niet eens echt goed naar de animaties maar luister alleen naar het geluid. Merk dat de animaties me soms voor de gek houden met een fake-out maar het geluid is altijd juist. :P je moet uiteraard uiteindelijk nog steeds visueel opletten voor gradient of jump counters of bepaalde ranged aanvallen.

Voor degenen die het nog niet goed opgevallen was, let op het soort van scherp ''woosh'' geluid dit komt altijd recht voor de aanval bij melee attacks in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Redblader op 15-05-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieV
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:34
Kan iemand me uitleggen wat ik met de Lumina points moet doen? Ik heb ze nu evenredig verdeeld over de characters, maar het zou ook iets met de picto's moeten doen? Ik ben een paar uur onderweg in Act1, moet nu voor iemand zijn lievelingssteen zoeken.....

PSN gamertag: H3nk13024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

VinnieV schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:31:
Kan iemand me uitleggen wat ik met de Lumina points moet doen? Ik heb ze nu evenredig verdeeld over de characters, maar het zou ook iets met de picto's moeten doen? Ik ben een paar uur onderweg in Act1, moet nu voor iemand zijn lievelingssteen zoeken.....
Je hebt picto's en elk karakter heeft de mogelijkheid om 3 picto's te selecteren. Dan krijgt die karakter de specifieke eigenschappen van die picto. Neem als voorbeeld de picto: Dodger: Dan krijgt die karakter de volgende "upgrade": gain 1 AP on Perfect Dodge, once per turn.
Daarnaast krijgt het karakter een passieve buff in de vorm van bijvoorbeeld extra health, speed of critical.

Als een karakter een picto heeft geequipped en je wint vier gevechten dan heb je in feite de picto voor het hele team vrijgespeeld en kun je met de hulp van Lumina points de specifieke eigenschappen van die picto voor elk karakter selecteren.

Dus in het geval van Dodger kan je hele party de specifieke eigenschappen van de Dodger picto selecteren. Echter enkel degene die de picto in 1 van zijn of haar 3 slots heeft geselecteerd krijgt de passieve buff van extra health, speed of critical. Echter elke picto heeft een bepaalde waarde van lumina points. Dus een picto met een hele sterke "upgrade" kost meer lumina points. Je kunt je lumina points dus evenredig verdelen over al je karakters, maar uiteindelijk had ik het meeste geinvesteerd in Maelle, zodat zij een stuk meer upgrades kon selecteren dan de rest van mijn party, omdat zij mijn belangrijkste damage dealer was.

Het zijn ook echt twee aparte schermen. De pictos selecteer je door op 1 van de 3 picto slots te klikken. De lumina's selecteer je rechtsonder in het karakterscherm volgens mij.

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar zodra je die twee verschillende schermen weet te vinden is het een vrij eenvoudig systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door uchiha tijntje op 15-05-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
11u gespeeld. Net de
spoiler: title
Monolith bereikt
. Dat voelt erg snel. Komt er nog een goeie twist aan met heel wat speeluren of ben ik nabij het einde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Timothy3000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:47:
11u gespeeld. Net de
spoiler: title
Monolith bereikt
. Dat voelt erg snel. Komt er nog een goeie twist aan met heel wat speeluren of ben ik nabij het einde?
Je bent behoorlijk ver en als je nog rusht heb je nog een paar uur in het kader van de main story line. Maar het verbaasd me behoorlijk. Ik had wel verwacht dat je wat meer zou sidetracken. :)

Ik heb er 80 uur in zitten en ik had volgens mij al 18 uur in act 1 zitten ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Je bent behoorlijk ver en als je nog rusht heb je nog een paar uur in het kader van de main story line. Maar het verbaasd me behoorlijk. Ik had wel verwacht dat je wat meer zou sidetracken. :)

Ik heb er 80 uur in zitten en ik had volgens mij al 18 uur in act 1 zitten ofzo :)
hoe lang heb ik nog te gaan na renoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
uchiha tijntje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Ik ben weinig tegen gekomen wat me echt van de main mission weghield. Misschien heb ik wel enorm veel sidecontent gemist....

De game is op normal ook aan de makkelijke kant dus echt farmen oid is nog niet echt nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Farabi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:53:
[...]

hoe lang heb ik nog te gaan na renoir?
Welke act ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Act 2, maar dit lijkt wel een eindbaas pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Timothy3000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Ik ben weinig tegen gekomen wat me echt van de main mission weghield. Misschien heb ik wel enorm veel sidecontent gemist....
Ik vermoed van wel want er is behoorlijk wat optionele side content. Zeker als je die probeert te tackelen als je wat underleveled bent heb je daar vele uren plezier van. :)
Echter als je die optionele content doet als je te hoog level bent na de damage break dan loop je er denk ik snel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

Farabi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:58:
[...]

Act 2, maar dit lijkt wel een eindbaas pff.
Dan heb je nog wel eventjes te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
uchiha tijntje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:58:
[...]

Ik vermoed van wel want er is behoorlijk wat optionele side content. Zeker als je die probeert te tackelen als je wat underleveled bent heb je daar vele uren plezier van. :)
Echter als je die optionele content doet als je te hoog level bent na de damage break dan loop je er denk ik snel doorheen.
Misschien goed om die dan juist tot na de main te bewaren (als dat kan). Echt quests? Of vooral fights en verzamelen?

Ik had verwacht dat de game een stuk moeilijker zou worden maar die parry is overal goed te doen en levert zo enorm veel damage op.... dat in combo met het karakter dat flink iedereen kan healen en je gaat er zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

@Timothy3000 je gaat er rap doorheen dan ja :P gemiddeld is het toch wel 30 uur wat mensen over de main story doen :P

en voor 100% completion toch wel 60-80 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Ricmaniac schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:04:
@Timothy3000 je gaat er rap doorheen dan ja :P gemiddeld is het toch wel 30 uur wat mensen over de main story doen :P

en voor 100% completion toch wel 60-80 uur.
Snap echt niet hoe dat kan haha. Ik doe ook al die gesprekjes bij camp en heb ook al wat optionele bosses verslagen. Misschien dat ik gewoon een heel gedeelte heb gemist of overgeslagen ofzo? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Timothy3000 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Snap echt niet hoe dat kan haha. Ik doe ook al die gesprekjes bij camp en heb ook al wat optionele bosses verslagen. Misschien dat ik gewoon een heel gedeelte heb gemist of overgeslagen ofzo? :o
Jij bent, net zoals ik, gewoon een betere gamer. Ik zit op hetzelfde punt met vergelijkbare uren. :) Enige wat ik niet gedaan heb is eilandjes bezoeken die niks met de main quest te maken hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

[...]

Of je bent gewoon kneiter goed 🤣 haha ja ik kan niet beoordelen heb er nog lang niet helemaal doorheen gespeeld. Andere game eerst afmaken.

Maar keek net even online en zie al speedruns van < 2 uur.. dus je kan er zeker snel doorheen als je wilt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
Je kunt er best snel doorheen als je alles behalve de mainquest negeert. Zit met mijn platinum trophy ook op ongeveer 40-50 uur ofzo dus ook sneller dan verwacht. Maakt het allemaal niet minder leuk natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Nu online

uchiha tijntje

[...]

Je hebt op de wereldmap behoorlijk wat locaties die je nog kan bezoeken. Maar die zijn vrijwel volledig optioneel. En zoals ik aangaf, als je die optionele locaties in het begin bezoekt met lage levels kun je je daar uren in kwijt raken want je doet dan nog zo weinig damage waardoor gevechten behoorlijk lang kunnen duren.

Een specifieke boss wilde ik gewoon verslaan terwijl die minimaal 7.000 damage tegen mijn hele party deed ofzo, terwijl mijn health 500. Dat duurde dus wel een uurtje of 2. 20% van jouw hele speeltijd :P

Pagina: 1 2 3 4 Laatste