Sinds vanmiddag begonnen aan 'Clair Obscure: Expedition 33' en mijn eerste indruk na zo'n drie uur spelen? Waar komt dit spel zo opeens vandaan?! Het is dat ik hem ergens op het internet voorbij zag komen (YouTube feed), maar anders was dit spel compleet onder mijn radar verdwenen.
Maar goed, gelukkig een kans gegeven en inmiddels zo'n drie uur verder. Tijdens de proloog kreeg ik al een brok in mijn keel, zo mooi gedaan. De toont wordt gezet, maar je wordt als speler in het ongewisse gelaten en blijft achter met vragen als:
Waar komt 'The Paintress' vandaan? Hoe komen de leden van The Expedition aan hun gaven? Wie is de kapper van Gustave?
En dan zijn daar nog de visuele stijl en
muziek: wauw! Wel jammer dat er geen dedicated 'photo mode' in het spel aanwezig is, maar misschien wordt deze later nog toegevoegd via een update. Geen echt gemis, gelukkig, want mooie plaatjes schieten kan nog steeds:
spoiler:/f/image/or9cQk7UH4WUaMLkIkbMQlaP.png?f=fotoalbum_large)
'Je suis une baguette!'
Gameplay is erg tof! Het blokeren en ontwijken van aanvallen gaat steeds beter, met de nodige 'trial & error' en op een gegeven moment 'klikt' het gewoon en dan is het mooi hoe alles bij elkaar komt; synergy, baby!
'When it clicks, it clicks good!'
spoiler:[center]

[/]
Dit is dus een AA game, gemaakt door een team van zo'n 30 mensen? Ongelooflijk. Ik had het spel 'gratis' kunnen spelen via Game Pass, maar ik heb hem toch maar gekocht voor de PlayStation 5 Pro - en het spel draait prima.
Trouwens, heb nog wel een
vraag:
• Hoe kun je makkelijk zien wat de 'zwaktes' zijn van vijanden? Het is mij nog niet altijd duidelijk of een bepaalde vijand nu een zwakte heeft voor vuur, ijs of elektriciteit.
In ieder geval is 'The Expedition 33' een spel dat blijft en tot slot nog props voor de cast: Charlie Cox én Andy Serkis? Nice!