Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
Westland1940 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:08:
Ik probeer ook even de vergelijking te maken met Skyrim en Oblivion. Veel mensen vinden Oblivion beter, maar waarom? Of is het stiekem een nostalgisch dingetje wat ik best kan begrijpen? ;)

Zijn de quests beter? Is de map leuker? Is het groter en completer?
Voor mij speelt vooral het gevoel dat ik iets jonger was toen ik Oblivion speelde, daardoor meer tijd eraan kon spenderen en dus ook echt een veel betere spelbeleving had. Objectief gezien vind ik Skyrim een interessanter en meer gebalanceerd spel.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:06
Ik probeer ook even de vergelijking te maken met Skyrim en Oblivion. Veel mensen vinden Oblivion beter, maar waarom? Of is het stiekem een nostalgisch dingetje wat ik best kan begrijpen? ;)

Veel mensen vonden de main story beter. Het verhaal van de Daedra invasie is in mijn ogen veel pakkender en beter geschreven dan het draken verhaal in Skyrim. Die draken en dragonpowers heb je snel gezien terwijl de diverse Daedra realms echt bijzonder waren en voor afwisseling zorgen. Zelf heb ik meer dan 150 uur in Skyrim zitten maar de main quest nooit uitgespeeld.

Daarnaast vonden veel mensen het groene, kleurrijke, bosachtige Cyrodil aantrekkelijker dan het kale, koude en bergachtige Skyrim.
Daarnaast vonden veel mensen de typische guild questlines in Oblivion veel beter geschreven (ik wijs in het bijzonder naar de Dark Brotherhood questline).

Als je het mij vraagt zijn de sidequests ook veel beter en leuker geschreven in Oblivion. Ook hebben keuzes meer impact.

En tot slot, nostalgie speelt uiteraard een grote factor.

[ Voor 3% gewijzigd door Frez op 25-04-2025 11:23 ]

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
Vanochtend nog even wat gespeeld. Ben mijzelf nu vooral op de main quest aan het richten, nadat ik de dungeons wat eentonig vond - fort, cave, magical / mystical dungeon and repeat. Ook de loot viel wat tegen.

Daarnaast beginnen de bugs zich nu te tonen: animaties van status effecten die pas verdwijnen na herladen, wapens die zich niet tonen in het inventory menu, companions die opeens verdwijnen en niet achter je aan lopen. Tja, het blijft een Bethesda-game natuurlijk. :p

[ Voor 5% gewijzigd door Yonix op 25-04-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:18

Waarom Oblivion door de meesten beter gevonden word dan Skyrim, omdat Skyrim veel meer lezen is en Oblivion is meer action.

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frez
Yonix schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:23:
Vanochtend nog even wat gespeeld. Ben mijzelf nu vooral op de main quest aan het richten, nadat ik de dungeons wat eentonig vond - fort, cave, magical / mystical dungeon and repeat. Ook de loot viel wat tegen.

Ook de bugs beginnen zich nu te tonen: animaties van status effecten die pas weggaan na herladen, wapens die zich niet tonen in het inventory menu, companions die opeens verdwijnen en niet achter je aan lopen. Tja, het blijft een Bethesda-game natuurlijk. :p
Volgens mij was het loot systeem in Oblivion ook aan level gekoppeld. Ben je low lvl dragen alle vijanden iron en leer. Rond de level 20 dragen enemies ineens Glass en ben je nog hoger dragen ze Daedra. Beetje raar inderdaad maar zo was het systeem vroeger in elk geval. Dat geldt overigens niet voor unieke wapens en armor geloof ik.

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:29
ravw schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:24:
[...]

Waarom Oblivion door de meesten beter gevonden word dan Skyrim, omdat Skyrim veel meer lezen is en Oblivion is meer action.
Ik durf het tegenovergestelde juist te beweren, Oblivion gaat veel dieper qua lore en quest journals. Skyrim is een veel generiekere action RPG dan dat Oblivion is. En dat is te merken aan de versimpelde game mechanics. De focus ligt veel meer op (flashy) combat, zie o.a. het dual wielden en hoe magic daar werkt en hoe je bij 9/10 questen een cave/dungeon in wordt gestuurd om daar een boss te killen.

Maar ja, t.o.v. Morrowind is Oblivion dat net zo. :+

Ik denk niet dat Oblivion expliciet beter of slechter is dan Skyrim, anders is het juiste woord. Op dit moment vooral verfrissend om na 14 jaar Skyrim weer eens een "nieuwe" TES game te spelen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 25-04-2025 11:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30
ravw schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:24:
[...]

huh :? andersom bedoel je. Morrowind en Oblivion is langzamer en meer lezen en opletten wat karakters je vertellen. Skyrim meer actie gericht. Er is naar mijn menig geen beter. Het vergt een andere instelling en dus ws ook een ander publiek.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jittikmieger
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:46
TLDR antwoord: Skyrim is een dumb down versie van Oblivion. Fast food, zeg maar, geen 3 gangen 4 sterren menu.

Ik heb Skyrim + DLC's 1x vanilla doorgespeeld. De main quest op Xbox 360 en de DLC op PC. Toen ben ik aan het modden geslagen en was ik pas na ruim 1700 uur in pak 'em beet 11 jaar uitgespeeld geraakt op Skyrim. Skyrim is voor mij een modding framework. Er ontbreekt teveel aan diepgang in vanilla Skyrim in vergelijking met Oblivion. In Oblivion kun je bijvoorbeeld spells maken. Het leveling systeem spreekt dan weer tegen Oblivion, dat is beter in Skyrim, al zijn de perks saai te noemen - maar hey, daar zijn mods voor!

Ik vind de dungeons een stuk beter in Oblivion. Jah, het ziet er veel hetzelfde uit, door gebruik te maken van dezelfde blokken, maar de layout is interessanter dan het eeuwige rondje dat nagenoeg elke dungeon in Skyrim is.
De side quests in Oblivion zijn interessanter, verrassender en leuker.
Het hoofdverhaal vind ik in beide wel even goed.
De DLC's van Skyrim zijn zeker goed te noemen. De Dawnguard vind ik zelfs beter dan de hoofd verhaallijn in Skyrim, maar Oblivion heeft Shivering Isles, een van de beste, zo niet de beste DLC ooit uitgebracht IMHO.

Maar het belangrijkste is, dat ik net vader was geworden van een zoon. Als ie 's middags sliep, dan speelde ik Oblivion - als ik tijd had. Een keer werd hij wakker. Ik haalde hem op en weet nog dat "Dusk at the Market" op de achtergrond afspeelde, terwijl ik mijn zoontje op de arm had. Elke keer dat ik Dusk at the Market hoor, ga ik terug naar dat moment!

Nu is het een grote vent en neemt ie mij op de arm! :D

[ Voor 0% gewijzigd door Jittikmieger op 25-04-2025 13:01 . Reden: V0uTjEZ ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jittikmieger schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:00:
Maar het belangrijkste is, dat ik net vader was geworden van een zoon. Als ie 's middags sliep, dan speelde ik Oblivion - als ik tijd had. Een keer werd hij wakker. Ik haalde hem op en weet nog dat "Dusk at the Market" op de achtergrond afspeelde, terwijl ik mijn zoontje op de arm had. Elke keer dat ik Dusk at the Market hoor, ga ik terug naar dat moment!

Nu is het een grote vent en neemt ie mij op de arm! :D
100 procent dit, je krijgt er gewoon meteen een bepaald gevoel bij ,de muziek geeft mij ook meteen een bepaald nostalgisch gevoel ,zelfs die ene stemacteur die ze tot in den treure hebben gebruikt omdat ze geen groter blik met stemmen konden opentrekken :D

Ik heb zeker 200+ uur in Skyrim zitten en dat is wel iets "makkelijker" en toegankelijker (logischer misschien) op bepaalde fronten, en het is bijzonder lang geleden dat ik Oblivion GOTY heb gespeeld. Maar moet toch wel zeggen dat met die mooiere graphics ik eigenlijk nog meer het idee heb van: damn, those demons be ugly :P Wel grappig hoe ik bepaalde questlines onderhand weer 1:1 kan naspelen als een soort van spiergeheugen, terwijl ik van andere zaken geen idee meer heb hoe en wat. Sure, het voelt deels houterig, maar dat deed the last of us 1 en 2 ook want dat is een console-port :P

Kan niet wachten tot ik weer kan spelen na werk vanmiddag _/-\o_
ps: vind het paardrijden niet veel snelheid toevoegen, leuker om al dan niet hoppend door het landschap te trekken O+ Bovendien hangt er elke 5 minuten een mudcrab aan de archillespezen van mijn paard _O-

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
2Dutch schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:25:
[...]

O+ Bovendien hangt er elke 5 minuten een mudcrab aan de archillespezen van mijn paard _O-
Ja of weer een wolven pack ...

Ik probeer zo min mogelijk met het paard te doen en lekker sneaky overal door heen wandelen en gelijk je skills levelen.
:P

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spud82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 10:29
Hmm, heel even overwogen om deze weer op te pikken (nooit uitgespeeld in 2006), maar ik vind het er toch echt te ouderwets uitzien in de gameplaybeelden. De combat lijkt vrij impactloos + veel blokken en achteruit lopen terwijl je wat swingt met je zwaard of je bow gebruikt.

Ik houd het bij een goede herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28
Spud82 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:40:
Hmm, heel even overwogen om deze weer op te pikken (nooit uitgespeeld in 2006), maar ik vind het er toch echt te ouderwets uitzien in de gameplaybeelden. De combat lijkt vrij impactloos + veel blokken en achteruit lopen terwijl je wat swingt met je zwaard of je bow gebruikt.

Dat mag ook. Ik zie hetzelfde, maar ik weet wel dat er een veel diepere laag inzit, die pas na ongeveer level 20 naar voren komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Het is dan ook vooral een grafische oppoetsbeurt, mechanisch is het spel nauwelijks veranderd, al voelt het door de animaties wel wat minder clunky dan dat het in 2006 deed.
Als je onzeker bent of deze remaster wel wat voor jouw is zou ik dat ook zeker doen, doodzonde om die goede herinnering te verzuren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
D4NG3R schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:57:
[...]

Het is dan ook vooral een grafische oppoetsbeurt, mechanisch is het spel nauwelijks veranderd, al voelt het door de animaties wel wat minder clunky dan dat het in 2006 deed.
dat is niet helemaal waar. er zijn namelijk best wat mechanische dingen aangepakt:

https://en.uesp.net/wiki/Oblivion:Remastered_Changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Valt me steeds meer op hoe leeg het spel is. Hadden ze niet iets aan de ‘npc density’ kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spud82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 10:29
D4NG3R schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:57:
[...]

[...]

Als je onzeker bent of deze remaster wel wat voor jouw is zou ik dat ook zeker doen, doodzonde om die goede herinnering te verzuren. :)
I know, het lijkt mij ook een erg goede remastered verder. Ik denk dat mijn backlog wat te groot is om deze nu aan te slingeren. En om daar en goede reden voor te hebben gooi ik het op de ouderwetse combat :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
Dirtyrockers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:01:
[...]

dat is niet helemaal waar. er zijn namelijk best wat mechanische dingen aangepakt:

https://en.uesp.net/wiki/Oblivion:Remastered_Changes
Er zijn zeker wel een paar zaken aangepakt, maar onder de streep is het spel mechanisch nauwelijks veranderd.
Spud82 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:13:
[...]
I know, het lijkt mij ook een erg goede remastered verder. Ik denk dat mijn backlog wat te groot is om deze nu aan te slingeren. En om daar en goede reden voor te hebben gooi ik het op de ouderwetse combat :).
Prima toch?

Sowieso adviseer ik twijfelaars om nog even te wachten. Het spel heeft nogal wat issues welke een twijfelaar wellicht wat snel richting een refund zouden duwen, zo is de performance nog niet echt je-van-het.
Yonix schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:08:
Valt me steeds meer op hoe leeg het spel is. Hadden ze niet iets aan de ‘npc density’ kunnen doen?
Ik ben er zelf nog niet, maar de grote ontknoping richting het einde van de main story line blijft een leuke.
spoiler:
Heb je in alle steden een leger bij elkaar geschraapt om het einde van de wereld te voorkomen, komen er iets van 10 mensen opdagen om je te helpen bij de gigantische Bruma oblivion gate. :+

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 25-04-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix

Dat gevoel krijg ik dus ook steeds meer. Ben nu 8 uur bezig aan deze ‘remaster’ en ik heb het idee dat het spel het vooral moet hebben van de herinnering(en) aan het origineel - en die heb ik niet (veel).

Als ik dit spel dan vergelijk met, bijvoorbeeld, de remaster van ‘Mafia’, dan is dit toch wel een klasse minder. Helaas, maar ik denk dat ik ‘m weer verwijder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:51

Jebus4life

BE User

Seroczynski schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:22:
Spelen jullie op Adept of Expert? Ik houd wel van een uitdaging maar het moet niet te frustrerend worden :-P
CoeliJoeli schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:43:
Ben zelf ook begonnen op Expert, maar toch terug gegaan naar Adept. Liever zelf de spons zijn dan dat de enemy een spons is.
D4NG3R schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:24:
Begonnen op Expert, maar dat was flink pittiger dan dat ik herinnerde. Adept is dan weer zo godsgruwelijk makkelijk..

Gevoelsmatig klopt er iets niet helemaal aan de difficulty scaling in de remaster, maar ik ben te lui om de OG Oblivion op te starten en het daarmee te vergelijken. :+

Sowieso is vergelijken wat lastig aangezien er vroegâh een slider was.
Hier ook begonnen op Expert, tot na de eerste Oblivion gate end de siege of Kvatch; maar daar moet ik gewoon de NPC's al het werk laten doen want je slaat inderdaad geen deuk in een pakje boter 8)7 Pittig was het wel, op zich nog wel leuk ook. Maar echt totaal niet gebalanceerd.

Dan maar geswitcht naar adept, maar dat is eigenlijk echt te makkelijk inderdaad...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaXz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:55
Yonix schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:03:
[...]

Dat gevoel krijg ik dus ook steeds meer. Ben nu 8 uur bezig aan deze ‘remaster’ en ik heb het idee dat het spel het vooral moet hebben van de herinnering(en) aan het origineel - en die heb ik niet (veel).

Als ik dit spel dan vergelijk met, bijvoorbeeld, de remaster van ‘Mafia’, dan is dit toch wel een klasse minder. Helaas, maar ik denk dat ik ‘m weer verwijder.
Mafia was meer een remake dan een remaster, dit is echt een remaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
RaXz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:07:
[...]

Mafia was meer een remake dan een remaster, dit is echt een remaster.
True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

Distortion

Bottle to Throttle

Zojuist een patch via gamepass, kan nu geen DLSS meer kiezen

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:55:

[...]

Hier ook begonnen op Expert, tot na de eerste Oblivion gate end de siege of Kvatch; maar daar moet ik gewoon de NPC's al het werk laten doen want je slaat inderdaad geen deuk in een pakje boter 8)7 Pittig was het wel, op zich nog wel leuk ook. Maar echt totaal niet gebalanceerd.

Dan maar geswitcht naar adept, maar dat is eigenlijk echt te makkelijk inderdaad...
Ik denk dat ik die difficulty mod maar ga installeren.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Laatst online: 20:49

Dhrax

Prog Lord

Distortion schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:19:
Idem hier ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik ben dus niet de enige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
Game breaking patch. Upscaling is helemaal broken.
Gek genoeg voelt de 40fps in TAA vloeiender dan pre-patch maar wel echt belachelijk weer en typisch Bethesda...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

side-quests zijn minder fetch-quests maar interessante korte verhaaltjes. Ook aardig wat unieke interesante NPCs. Gameplay is minder versimpelt (Skyrim kun je eigenlijk niet fout doen). Dit zie je in leveling, hoe stats werlen, maar ook in dingen als dater veel minder onnodige essential NPCs zijn. De verhaallijnen zijn ook dieper kwa verhaal, zeker de Dark Brotherhood is zeer sterk. Maar ook dat je je bijv. moet bewijzen bij de mageguild ipv zo ff Arch mage wordt zonder ooit magie te gebruiken.

Ook kun je vrij extreem rare dingen doen, zoals zo hoog leren springen dat je de dungeon slipt, spells maken die de appocalypse veroorzaken (sterke courage + aggresion spells combineren met enorme range). En zijn er nutteloze details uitgewerkt met impact zoals een goblin war veroorzaken door totems te stelen. Geen enkel nut, maar het kan.

Heb ik beide spellen meer dan duizend uur, mogelijk duizenden. Skyrim zelfs meer san Oblivion. Maar Oblivion wint het voor mij als spel. Skyrim heeft puur het voordeel van modden in een 64bit engine (deed ik vroeger veel, nu speel ik alle games vrijwel altijd vanilla of met de oude modlist van toen) en tegenwoordig dat ik het in de trein kan spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 25-04-2025 19:02 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenske
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 05:19
Ik op AMD ook geen FSR of Framegen. Helemaal niks meer. Alle opties zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Oei dacht weer even verder te gaan met Skyrim maar dat is niet meer te doen met die grafx
Wat valt dta in eens tegen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30

TES heeft ook nogal een ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen deccenia. Het zijn gewoon ander soort spellen.
Laatst nog Daggerfall geprobeerd (met unity mods), maar dan begint mn Skyrim-brein ook gewoon te smelten.🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:35

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPtCeoSzkBm5l7iYZSFCcZFU9rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kPHJUnWOF8kBDYrR1yjIoVn.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Op Steam niet geen update gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

D4NG3R schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:15:
Sowieso adviseer ik twijfelaars om nog even te wachten. Het spel heeft nogal wat issues welke een twijfelaar wellicht wat snel richting een refund zouden duwen, zo is de performance nog niet echt je-van-het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WdwK4Ia2G56F9Qreqjko_1KeCY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ho97GYWUpbW6lajIMXLesa03.png?f=user_large

Crap .. :>

Nee ik twijfelde en dacht als het nu niet wat is, wordt het nog wel wat dat is met Elder Scrolls games (offline) altijd wel geweest. En Oblivion hoort ook gewoon super glitchy te zijn natuurlijk, ik ben niet anders gewend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cambionn schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:42:
[...]
side-quests zijn minder fetch-quests maar interessante korte verhaaltjes. Ook aardig wat unieke interesante NPCs. Gameplay is minder versimpelt (Skyrim kun je eigenlijk niet fout doen). Dit zie je in leveling, hoe stats werlen, maar ook in dingen als dater veel minder onnodige essential NPCs zijn. De verhaallijnen zijn ook dieper kwa verhaal, zeker de Dark Brotherhood is zeer sterk. Maar ook dat je je bijv. moet bewijzen bij de mageguild ipv zo ff Arch mage wordt zonder ooit magie te gebruiken.

Ook kun je vrij extreem rare dingen doen, zoals zo hoog leren springen dat je de dungeon slipt, spells maken die de appocalypse veroorzaken (sterke courage + aggresion spells combineren met enorme range). En zijn er nutteloze details uitgewerkt met impact zoals een goblin war veroorzaken door totems te stelen. Geen enkel nut, maar het kan.
Dit gevoel had ik ook met Morrowind. Het magic/enchant systeem voelde daar nog als een sandbox. Ook met leuke artifacts zoals "Boots of blinding speed" (+200pts speed, +100% blind). Die haalde ik meteen in het begin als Breton met 50% magic resist. Even in je oogjes knijpen en weer doorspelen :D
Je had in Morrowind ook een ontzettend krachtig enchant systeem. Nog meer magic resist er bij.. health regen. Dat tegelijk laten snowballen met potions die tijdelijk je skills boosten. Je kon het zo gek niet verzinnen eigenlijk om onverwoestbaar te worden.

Genoeg YT filmpjes te vinden dat mensen jump spell maken zodat je met 1 sprong de hele map over kan vliegen. Enorm dwaas, maar ik had het gevoel dat Skyrim teveel dichtgetimmerd was. De enchant effectjes waren leuk, maar niet zo baanbrekend. Het is dan ook niet zo OP als in Morrowind.. maar het is een single player game, dus kom op. Als je het spel wel moeilijk wilt maken dan moet je op hoogste moeilijkheidsgraad spelen waarbij heel nauwgezet levelen onderdeel is van je speelstijl. Ik wil liever gewoon chill ronddwarrelen, questen en af en toe wat meppen uitdelen.

Oblivion viel hier mooi tussen. Het was wat betreft graphics een enorme stap vooruit ten op zichte van Morrowind. De map en het verhaal zit goed in elkaar. Maar ik had liever toch iets meer van de magic jank van Morrowind gehad >:)

Deze remake staat voor mij nog zeker wel op de wishlist. Ik heb er nu even geen tijd voor, maar ik kijk nu al de hele week wat mensen er mee doen. Toch wel heel gaaf om dit spel in zulke graphics terug te zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jittikmieger
Voor wie het interessant vindt: hier een zeer uitgebreide performance review van Oblivion Remastered met verschillende GraKa’s.

https://overclock3d.net/r...w-and-optimisation-guide/

Het maakt veel duidelijk over de performance problemen!
1080p Performance

As we have mentioned several times in this article, Ultra settings simply aren’t worth it in this game. Even at high settings, this Remaster can be hard on hardware.

Nvidia’s 6GB RTX 2060 simply does not have enough VRAM to run this game effectively. Similarly, AMD’s 8GB RX 6600 and RX 6600 XT also struggle. That said, Nvidia’s 8GB GPUs run into fewer issues in our benchmark runs. However, we recommend Medium settings for these GPUs, as that will minimise stuttering in this game.

Even at high settings, this game can be challenging to run at native 1080p. That said, our Cheydinhal test area is one of the more demanding sections of this game. If you can get above 60 FPS here, you can stay well above 60 FPS almost anywhere.

[ Voor 55% gewijzigd door Jittikmieger op 26-04-2025 06:59 . Reden: Quote toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:57
Vreemd, ik las hier over de update dat upscaling en dergelijke weg is. Ik her-installeer Oblivion via Gamepass, speel het nu op 1440p medium settings en het loopt eigenlijk hartstikke goed. Beter dan wat ik had op Steam met allerlei upscaling settings aan. Nu gebruik ik geen enkele... vreemd maar wel verrassend positief haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jittikmieger
15 uren onderweg in de Mages Guild questline - voor zover ik niet side tracked wordt... LOL! ;D

Net in Cheydinhal geweest, mijn favoriete Oblivion stadje. Die mooie oude treurwilgen boven het water, de reflecties, de belichting, de vakwerkhuizen, de... WOW! Wat een genot om hier rond te lopen! Mijn kaak lag bijna op de grond!

Ondanks de prestatie problemen hier en daar, is mijn conclusie toch echt: Wat een genot om dit spel te spelen! Het is bijna of ik Oblivion weer voor het eerst speel!

Nu op naar de Mages Guild van Bruma!
...En dan de Arcane University.

Later!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:13
Westland1940 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:54:
Vreemd, ik las hier over de update dat upscaling en dergelijke weg is. Ik her-installeer Oblivion via Gamepass, speel het nu op 1440p medium settings en het loopt eigenlijk hartstikke goed. Beter dan wat ik had op Steam met allerlei upscaling settings aan. Nu gebruik ik geen enkele... vreemd maar wel verrassend positief haha.
Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar ik las een reactie van de community manager van Bethesda. Ze zijn op de hoogte van het verdwijnen van de menu-opties voor upscaling (en daar komt uiteraard een fix voor), maar het werkt nog steeds. Dus zolang de instelling voor de update al aanstond of bij eerste installatie bij het detecteren van de videokaart automatisch aan wordt gezet werkt het nog steeds gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SideShow
  • Laatst online: 19-05 10:19

SideShow

Administrator

Mooi ding dit spel. De klassieke muziek en het geluid zijn ook mooi.

Wat ik niet snap, met al hun lumen geweld ... dan is het water in het spel nog van die lelijke screen space reflecties die constant (onder)breken.

Ook bvb die nanite, super cool en zo, maar van zodra er dingen ingeladen worden heb je huge frame time spikes. Waar is het voordeel dan van je super gave lod tech?

Standaard out of the box zijn die frame times in elke UE5 game gewoon pure madness. 70+ fps maar het ziet er uit als 45. Meestal krijg ik dat zelf wel goed door een combinatie van tweaks en framerate limiters, maar die erge spikes krijg je nooit weg natuurlijk...

Beetje jammer allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

Westland1940 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:54:
Hier exact hetzelfde! Hele tijd lopen te pielen met engine.ini files en weet ik veel wat. Na de nieuwe installatie alles op medium loopt het perfect tot nu toe. 13k700 met een 3070 gpu en 32gb mem op 1440p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:58
Dacht dat een laptop met een 3060ti en een i5 10300 quad met 32gb ram het ook wel aankon, helaas draaide het voor geen meter. Zelfs op een mix van low en medium enorme drops. Het spel vertikte het ook om steeds op te slaan waardoor ik telkens opnieuw moest beginnen. Kan wel veel mensen vinden met dezelfde problemen maar of er al een fix voor is gemaakt, geen idee. Heb het maar gerefund.

Heb Oblivion echt verrot gespeeld, zonder overdrijven meer dan 1500 uur. Was dus ook helemaal hyped toen ik het hoorde. Maar om er nu een compleet nieuwe laptop voor aan te schaffen gaat me helaas te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Bartaz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:11:
[...]

Heb je 'm op Performance of Graphics mode staan op de PS5? Voor mij werkt Performance het beste zonder al teveel framedrops. Ik zag gisteren in Chorrol dat textures iets later inladen dan wanneer het loading screen klaar is. Op zich nog niet heel storend.

Graphics mode is één enorme lag en niet plezierig doorheen te banjeren.
Sorry voor de late reactie. Ik speel in performance mode. Daar verwacht ik gewoon een strakke 60 fps. De realiteit is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:07

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb de Game Pass versie gedownload en ik krijg DLSS upscaling niet aan de praat ondanks dat ik een RTX 40 kaart en de meest recente drivers heb.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaXz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:55
SideShow schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:33:
Wat ik niet snap, met al hun lumen geweld ... dan is het water in het spel nog van die lelijke screen space reflecties die constant (onder)breken.
Ik vond dat ook jammer, screen space reflecties was het eerste wat ik uit had gezet, het is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 23:04
@Doesnotcompute ja ik snap je gevoel wel, ikzelf ben eigenlijk ook afgehaakt om verder te gaan met de game.
het voelt helaas niet smooth aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Geweldig, de Wayshrine bug met paarden werkt nog steeds. Dat zijn pas PK's. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Kol Nedra op 26-04-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ik begrijp deze post niet.....

opgelost

[ Voor 24% gewijzigd door garathane op 26-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:01
Mog schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:48:
Ik heb de Game Pass versie gedownload en ik krijg DLSS upscaling niet aan de praat ondanks dat ik een RTX 40 kaart en de meest recente drivers heb.
De settings om upscaling aan te zetten hebben ze er met de laatste patch op gamepass uitgesloopt 8)7

Voorlopig kun je dat fixen via deze link totdat het weer wordt gepatched:

https://www.reddit.com/r/oblivion/s/KDw8uNzFLY

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Westland1940
Aiii... wat verder in het spel merk ik toch dat ik er niet helemaal lekker in kom. Grafisch is het prima en loopt het nu ineens wel oké kwa performance, maar verder is het een stap terug van wat ik gewend ben van Skyrim. Je gaat natuurlijk vergelijken, en dan is het wel weer leuk om te zien hoe Skyrim met bepaalde zaken een grote sprong heeft gemaakt in open world design. Ik merk toch vooral wat leegte in deze wereld. Ook heb ik geen nostalgische waarde voor Oblivion, dat zal ook wel meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Westland1940 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:48:
Aiii... wat verder in het spel merk ik toch dat ik er niet helemaal lekker in kom. Grafisch is het prima en loopt het nu ineens wel oké kwa performance, maar verder is het een stap terug van wat ik gewend ben van Skyrim. Je gaat natuurlijk vergelijken, en dan is het wel weer leuk om te zien hoe Skyrim met bepaalde zaken een grote sprong heeft gemaakt in open world design. Ik merk toch vooral wat leegte in deze wereld. Ook heb ik geen nostalgische waarde voor Oblivion, dat zal ook wel meespelen.
Same, ik denk dat het leuker speelt als je heel fijne herinneringen hebt aan het origineel, maar die heb ik niet en dan toont ook de remaster zijn (onderliggende) leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:11
Ook net gestart en oh de herinneringen, het was m'n eerste Elder Scrolls game en het ziet er echt fantastisch uit.
Meteen even m'n nieuwe 9070XT goed testen op FSR4, RT enz, draait super soepel, rond de 130 fps. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jittikmieger
Watch and weep! Digital Foundry's performance review of Oblivion Remastered.

YouTube: Oblivion Remastered PC: Impressive Remastering, Dire Performance Pro...

#stutterstruggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion

Distortion

Bottle to Throttle

Jittikmieger schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:36:

YouTube: Oblivion Remastered PC: Impressive Remastering, Dire Performance Pro...

#stutterstruggle
Ja ik ben er ook wel even klaar mee. Ik dacht dat ik het opgelost had, maar eenmaal door het bos is het weer drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-05 23:35
Inmiddels weer opnieuw begonnen omdat ik dacht dat er een Respec optie was in Oblivion maar dus niet.. ben nog steeds in de begin kerker met Baurus Maximus Aurelius Optimus Primus ^^ wat een kampioen dit ik heb Destruction, Restoration, Blades, Blunt, Light & Heavy Armour, Block, Archery etc. allemaal al op 100 in een middag tijd en hij blijft maar doorgaan en ben nu nog wat bezig met Acrobatics, Stealth, Athletics enz. bezig en dan nog switchen naar andere Majors om van 80 naar 100 te gaan maar wat voor zin had het ook alweer om de gevangenis in te gaan om het level hoger te krijgen ? zijn er legendarische items te vinden voorbij lv 52 ?

Misschien klinkt het als zinloos tijdverdrijf maar als je de kerker uit gaat dan kun je niet meer je character uiterlijk en statistieken aanpassen dus met extra werk en 2 saves hoef je niet elke keer alles opnieuw te doen voor een nieuw avontuur ^^ Oblivion systeem is Broken als het maar kan en ik vindt het prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Laatst online: 19-05 10:34
Jittikmieger schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:36:

#stutterstruggle
Vreemd, ik speel op een 9800X3D + 9070 XT in Ultra/4k en heb helemaal geen last van deze haperingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanMetdePet1234
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 00:24
Deze game pakt de award voor slechtste performance die ik ooit heb gezien, na Jedi: Survivor. Wat een tranendal zeg, heb 'm gerefund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

lees maar weinig reacties over Geforce now.

Ik speel dus wel via Geforce now en ik vind het echt verschrikkelijk spelen. In eerste instantie speelde ik 3840×1600 maar dat trekt Ultimate totaal niet. 30 tot 50 fps, soms iets meer. Nu dan op 3440 x 1440, moet nog steeds wat naar beneden schroeven om goed boven de 60 fps te zitten. Maar dat is niet het ergste (eigenlijk wel goed gezien de youtube video hierboven), het beeld vlekt continue als natte waterverf tekening. Compressie artifacts. Het echt verschrikkelijk gewoon.

Geen enkel spel dat ik speel via Geforce now heeft dit, ik begrijp niet waarom dit zo slecht speelt.

Ik heb nu bandbreedte custom gezet en op maximaal, en aanpassen aan beschikbare bandbreedte uitgezet want ik het is onmogelijk bijna dat ik te weinig bandbreedte zou hebben. LIjkt iets te helpen maar niet veel. :'(

Game inhoudelijk vermaak ik me enorm! Veel gespeeld op de xbox toen het uitkwam, daarna de game of the year edition gekocht op steam maar nooit meer gespeeld eigenlijk. De remaster is goed gelukt!

Wel jammer van de vele bugs, sommige zijn niet game breaking maar een aantal toch echt wel. Praten met een npc voor een quest vanaf je paard en ik kon daarna geen menu meer openen. Geen enkele hotkey deed nog wat ik kon alleen rondrennen. Kon niet quicksave, exit. Heb via ctrl-alt-del force quit gedaan maar progress kwijt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 26-04-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

MazeWing

The plot thickens...

JanMetdePet1234 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:34:
Deze game pakt de award voor slechtste performance die ik ooit heb gezien, na Jedi: Survivor. Wat een tranendal zeg, heb 'm gerefund.
Je vraagt je toch echt af hoe developers het toch steeds weer voor elkaar krijgen een spel in deze staat te releasen. Maar ik geef toch ook Unreal Engine de schuld. Vanaf versie 5 lijkt optimalisatie gewoon niet meer voor te komen in het woordenboek. Developers worden overdonderd door technieken als Lumen en Nanite maar hebben kennelijk niet door dat er toch echt nog wel veel handwerk bij komt kijken om e.e..a goed te laten lopen. Persoonlijk word ik er echt helemaal moe van. De games die (zeker bij release) goed lopen op UE5 bij release zijn echt op enkele vingers te tellen...

Los daarvan ziet het spel er wel aanzienlijk beter uit en hebben ze echt de wereld echt goed overgezet naar 2025. Jammer dat de gameplay (in de breedste zin van het woord) toch wel gedateerd is. Spellen zoals de Witcher 3 hebben 10 jaar geleden de lat al behoorlijk verhoogd en dan voelt terug naar 2006 wel heel gedateerd aan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Nou. Lange dag hard werken gehad voor de verhuizing, maar nu dan eindelijk tijd voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua3oz9MVh_TkmKRBj8ecLdFHV_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEFp2G1HJBLN4nqcTNXitYsd.jpg?f=fotoalbum_large

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Is er nog een manier om te zien of je een dungeon gecleared hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 17:27
Ik ben vanavond voor het eerst gestart. Nu 2 uur in de game zitten. Deze game is echt immersive! Zo gaaf dat je gelijk erin gezogen wordt. Hier gaan echt heel veel uurtjes in zitten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 22:09
t mac schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:41:
Is er nog een manier om te zien of je een dungeon gecleared hebt?
Nee, helaas. Dat hebben ze pas met Skyrim geïntroduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:44:
Deze remake staat voor mij nog zeker wel op de wishlist. Ik heb er nu even geen tijd voor, maar ik kijk nu al de hele week wat mensen er mee doen. Toch wel heel gaaf om dit spel in zulke graphics terug te zien.
Famous last words. En 8.5 uur verder vandaag 8)7 8)7

Nou, simrig PC op TV (dankzij 5 meter lange HDMI kabel door de woonkamer). Eerst de oude Oblivion geinstalleerd, maar die werkte niet lekker met controller. Dus mijzelf overtuigd toch maar deze remake te halen :+ .

Ik draai het spel op 1080p met een RTX3080 10G en 3900X. Ik heb alles op high staan behalve shadows en hair/cloth quality op medium. Geen upscaling, maar ik gebruik wel FSR AA (ik weet niet of dit objectief de beste keus is). De game draait hiermee 60-70fps outdoors en 90+fps indoors. Mijn TV is 4K/60Hz en met Vsync wel prima.. Af en toe wat stotters ben ik van MSFS2020 wel gewend. Dus nouja, doe het er maar mee.
Voor de rest ziet het er wel heel mooi uit.. het verschil met medium en high vond ik toch wel best wel groot dus vandaar mijn keuze voor 1080p (ipv 4K medium met upscaling). De 3m kijkafstand maakt resolutie verschil ook minder boeiend.

Ik ben weer als soort battlemage gestart met de Breton class. Voor de uitdaging The Atronach birth sign gepakt samen met de Sorcerer class. Met Atronach heb je flinke magicka pool en absorbation effect, maar geen magicka regen, dus die moet je zelf aanvullen met potions.

Opzich gaat de potions maken vrij makkelijk, maar zoveel magic gebruik ik nu ook nog niet. Ik heb alleen al iets teveel gelevel'd met non-combat skills (security 50+ en alchemy 90+), dus een beer in elkaar hakken gaat nu al moeilijk.. (met controller spelen helpt waarschijnlijk ook niet). Dus even maar een tijdje niet slapen denk ik :+

spoiler:
Wel een bug tegengekomen waarmee je security heel makkelijk kan levelen. Pak een easy lock of hoger met 2 pistons. Los 1 piston op en houd je picklock op die plek. Spam dan op spatiebalk en de XP stroomt binnen 8)7 8)7 8)7 Zeker niet beetje misbruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Hij bevalt zo ver goed. Alleen is de character creation nog erger dan OG Oblivion. Wou eerst een dunmer spelen maar kreeg echt niks fatsoenlijks eruit, dus is het een khajiit geworden :+ . Vind wel het armour op het vrouwen lichaam erg bulky, opeens zijn m'n shouders en ribbenkast huge.

Overigens zijn er wel een paar van de beter verstopte loot-kistjes weg danwel verplaatst. De meest obvious heb ik in de tutorial gevonden, maar een paar van die moeilijkere te vinden zijn zijn foetsie.

Performance ook prima, hij gooide het spel zelfs op medium zelf. Klaagt wel bij start-up over m'n CPU omdat die officieel te laag is (klopt ook, is lager dan de min specs. Maar zo ver nooit een issue geweest in games en nieuwe CPU betekend ook nieuwe mobo ivm oude socket, dus stel hem uit zolang dat kan. Het is ook niet alsof ik een slechte CPU heb overigens, aan zich prima ding), maar wel met de opmerking dat ik gewoon mocht spelen. Nog geen in-game settings aangepast, wel de engine.ini getweaked voor die texture streaming en shader cache settings, en daar de raytracing eruit gegooit. Zelfs de eerste impressie buiten is eigenlijk heel soepel, maar moet dat nog ff wat grondiger testen. Mocht het toch erger worden valt er nog wat meer te tweaken.

Heb nog geen update gezien buiten 2x een shader cache update van rond de 130MB.

Ben helemaal niet boos op hoe mijn GTX1080 dit nog ff doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rOgaGkdBpyi8ly6qfaRS-41tp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyHapnGunOAvZptwuxAhDVjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIWgCF5-HH0mVOoaQgzrnlVBbgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plPUkYyfTiUMVwr14zvzhGKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rd3wxJEmNkOz2XewqrzjIj_vVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwx089kgiHf0iqd1JIzDc13O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 27-04-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jittikmieger schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:25:
Voor wie het interessant vindt: hier een zeer uitgebreide performance review van Oblivion Remastered met verschillende GraKa’s.

https://overclock3d.net/r...w-and-optimisation-guide/

Het maakt veel duidelijk over de performance problemen!

[...]
Inderdaad interesant. Verklaard mogelijk waarom hij hier het niet verkeerd doet zo ver. Mijn kaart is wellicht niet supersterk (in hedendaagse normen) en zo'n 10 jaar oud, maar heeft wel 8GB VRAM (waarvan ik hem met ini tweaks 6 heb gegeven voor shader cache). Is ook in lijn met dat shadercache aanpassingen in de ini zo helpen bij de problemen.

Klinkt bijna alsof het dan meer iets als een VRAM memory lek is dan een echt kracht-gebaseerd performance probleem. Met die logica best kans dat het spel helemaal niet zo "zwaar" is grafisch gezien (in vergelijking met andere moderne games), maar daar gewoon tegenaan loopt.

Ach, wat zou een Bethesda game zijn zonder memory issues. Zelfs dat heeft Virtuos getrouwe geport :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door Cambionn op 27-04-2025 09:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zo gisteren avond even op mijn tweede pc Pop!_OS erop gezet en daar ook gelijk deze game geinstaleerd
Moet zeggen op ultra loopt het daar ook erg mooi.
Systeem:
Ryzen 9 3900x 12 core
Asrock x570 Phantom gaming 4
RTX 2070TI
32GB ram

Wil het eerste nog op mijn oude game bak proberen maar denk niet dat die het gaat overleven met een
i5 - 6400
GTX 1660 Super
8 GB ram
Met Linux mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 22:09
Na de nodige uurtjes gespeeld te hebben beginnen de problemen waar Oblivion destijds mee kampte bovendrijven. En dan heb ik het met name over level scaling.

Zo heb ik net op level 15 de battle for Kvatch quest afgerond, maar dat was zelfs op adept echt niet te doen. Ik moest op een gegeven moment in mijn eentje (want de rest was al dood) het opnemen tegen pak-en-beet 10 clannfears, 5 daedroths en 5 flame atronachs. Heb dus maar even tijdelijk de difficulty omlaag gegooid 😂

Wat ik ook wel mis zijn zaken die Skyrim destijds geïntroduceerd heeft zoals display stands, armor stands en book shelves etc. Ik kon echt uren spenderen aan het customizen van je player house. Dat is dus wel even terugschakelen.

Hoe dan ook vermaak ik me wel met de remastered versie. Het origineel destijds (net zoals Skyrim) echt helemaal grijs gespeeld. Alle achievements e.d. gehaald. Spel brengt weer goede herinneringen naar boven 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Update: 12.5 uur gespeeld :+

Idd zelfde probleem gehad. Maar ik heb veel non-combat zooi gelevel'ed (alchemy is inmiddels al level 100, character level 11 lol).
Dus ook voor Kvatch even tandje terug gezet. Maar dan krijg je weer dat alles met 1 of 2 meppen dood is.

Nu toch weer terug op adept, en met wat meer leveltjes op destruction en handwapens ben ik weer terug aan het scalen. Als ik een vuurbal afschiet gaat er tenminste 1/6 van de health bar af :P Het character level laat ik even zitten, hoewel ikweet niet of in deze Oblivion het "underlevelen" nog steeds zo goed werkt.

Stiekem hoop ik wel dat 1) de stutters fixen (uiteraard), 2) wat game bugs fixen (anders moet de community dat allemaal weer gaan porten), 3) nog hier en daar wel wat "fan favorites" in het spel willen zetten. Die tweede heb ik niet de allergrootste hoop voor.. aan de andere kant ze hebben wel wat moeite gestopt om de skills en leveling te reworken en lijkt het meer op een remake. Ook best wel bizar dat er 180k mensen (x50$ is bijna 10M$) dit even op Steam aan het spelen zijn. Geeft eigenlijk ook wel aan dat Morrowind/Oblivion/Skyrim overhaus dus ook echt wel hoge waarde hebben, terwijl de community variant gratis te downloaden is (en hopelijk nog wel zo blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-05 16:21

The Chosen One

Zie signature!

Precies waarom ik nu de difficulty scaling lager heb voor adept en meeste skill trager levelen. Voorkom je zulke problemen of irritaties. (hopelijk, ben nog niet zo ver dat ik daar gekomen ben)

https://www.nexusmods.com/oblivionremastered/mods/451
https://www.nexusmods.com/oblivionremastered/mods/814

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:35

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJudCEU5SUyElMNJuSkD_LBbViY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAOmQaVdi1ZMxCbPUEDtUIM0.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Ach dat kleine studiootje die de game gemaakt heb kan dit nu ook wel bijschrijven.
Bethesda heeft de kosten er nu wel ene beetje terug verdient aan hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

InflatableMouse schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:33:
lees maar weinig reacties over Geforce now.

Ik speel dus wel via Geforce now en ik vind het echt verschrikkelijk spelen. In eerste instantie speelde ik 3840×1600 maar dat trekt Ultimate totaal niet. 30 tot 50 fps, soms iets meer. Nu dan op 3440 x 1440, moet nog steeds wat naar beneden schroeven om goed boven de 60 fps te zitten. Maar dat is niet het ergste (eigenlijk wel goed gezien de youtube video hierboven), het beeld vlekt continue als natte waterverf tekening. Compressie artifacts. Het echt verschrikkelijk gewoon.

Geen enkel spel dat ik speel via Geforce now heeft dit, ik begrijp niet waarom dit zo slecht speelt.

Ik heb nu bandbreedte custom gezet en op maximaal, en aanpassen aan beschikbare bandbreedte uitgezet want ik het is onmogelijk bijna dat ik te weinig bandbreedte zou hebben. LIjkt iets te helpen maar niet veel. :'(
Ik ben er achter het spel stond in windowed mode en ik heb 125% scaling op Windows ingesteld. Ik moet 100% scaling instellen of misschien dat overschakelen naar full screen ook helpt dat heb ik niet geprobeerd.

Gelukkig was het simpel en snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:49
Spel crasht voortdurend bij mij, zwart scherm, reset is enige wat ik kan doen.

6900XT / 5800x / 32GB / Windows 10.

Enige wat lijkt te helpen is FSR volledig uitzetten, maar dan is hij niet vooruit te branden.

Speel op 3440x1440

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadream
Joeridev schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:32:
[...]

Vreemd, ik speel op een 9800X3D + 9070 XT in Ultra/4k en heb helemaal geen last van deze haperingen.
Heb net het filmpje gekeken en dit is bij mij ook inderdaad niet zo, het is behoorlijk 'smooth as butter' moet ik zeggen. Helemaal niet zoals in zijn video in ieder geval.
Ik vraag me dan ook af of er niet andere externe dingen zijn die van invloed zijn (apart scherm open staan, bepaald programma op de achtergrond die dit veroorzaakt, msi afterburner?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Ik zal jullie wat gekkers vertellen. Ik vond het door de lage performance niet het juiste moment om te blijven spelen. Ik wacht op patches en zal het spel daarna zeker spelen.

Maar vandaag ben ik begonnen aan The Elder Scrolls Arena! Gratis op steam, net als deel 2. En het werkt perfect. Een aanrader.

Ik ben niet de enige, sinds een paar dagen is het spelersaantal met zo'n 50% gestegen! https://steamcharts.com/app/1812290
Van gemiddeld 13 naar 20 per dag!

En zo ongeveer het meest extreme verschil op grafisch gebied tussen Oblivion Remastered uit 2025 in UE5 en TES1: Arena uit 1994 draaiend in DOSBox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Playa del C. schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:20:
Ik zal jullie wat gekkers vertellen. Ik vond het door de lage performance niet het juiste moment om te blijven spelen. Ik wacht op patches en zal het spel daarna zeker spelen.

Maar vandaag ben ik begonnen aan The Elder Scrolls Arena! Gratis op steam, net als deel 2. En het werkt perfect. Een aanrader.

Ik ben niet de enige, sinds een paar dagen is het spelersaantal met zo'n 50% gestegen! https://steamcharts.com/app/1812290

En zo ongeveer het meest extreme verschil op grafisch gebied tussen Oblivion Remastered uit 2025 in UE5 en TES1: Arena uit 1994 draaiend in DOSBox.
Ik had ze al gekocht ...

Maar wat een systeem eisen voor die tijd.....
We spreken over mid jaren 90
Voor deel 1
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 5.0
Processor: Intel 386 25 MHz
Geheugen: 4 MB RAM
Opslagruimte: 25 MB beschikbare ruimte

Voor deel 2
SYSTEEMEISEN
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 6.0
Processor: Intel i486 DX2
Geheugen: 8 MB RAM

8)

Wel een leuke verzameling van TES
Dan heb ik ook nog de dvd liggen van de meeste.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h6gS5v1fcnrmygo44OoQpO3Jjc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UG5BULz63rjzKKhLsTYNO9b5.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 27-04-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Nice, nu ze weten dat dit als zoete broodjes verkoopt; Wanneer FO3/NV? O-)

Inmiddels Grand Champion van de arena en de recommendations voor de Mages Guild afgerond. Nog helemaal noppes gedaan aan de main quest.

Heerlijk om gewoon rond te struinen en random sidequestjes van NPC's te doen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 28-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015

CoeliJoeli

Gamer

Als ik zo de reacties lees, ben ik blij dat ik het spel op de PS5 Pro speel. Hier en daar outdoor een enkele stutter.
Tijdens de Battle of Kvatch had de PS5 Pro moeite met alle NPS's, waardoor de FPS naar ongeveer 30/40 dropte. Jammer maar nog prima speelbaar.

Origineel is geweldig en deze game net zo.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 18:09
Playa del C. schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:20:

Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld en kan dus niets zeggen over de prestaties, maar ik zag op Nexus een mod staan die voor veel mensen goed werkt om alles soepel te laten draaien. https://www.nexusmods.com...d/mods/35?tab=description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17-05 10:46
SparksNL schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:12:
Na de nodige uurtjes gespeeld te hebben beginnen de problemen waar Oblivion destijds mee kampte bovendrijven. En dan heb ik het met name over level scaling. [...]
Ha, dat herinner ik me nog goed, al is het 20 jaar geleden. Ik had me in het begin puur gefocussed op "soft skills", lekker praten met iedereen, beetje handelen, beetje alchemie, enzovoorts. Helemaal niks aan m'n combat skills gelevelled. Zat dus echt compleet vast op een gegeven moment, elke combat werd ik finaal in elkaar gerost door de gelevelde monsters.

Heb me er wel doorheen geworsteld, volgens mij zonder aan de difficulty te morrelen (geen idee welke ik speelde, waarschijnlijk de standaard instelling). Maar was wel behoorlijk frustrerend. Toch een mooi spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Yellax schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:05:
[...]
Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld en kan dus niets zeggen over de prestaties, maar ik zag op Nexus een mod staan die voor veel mensen goed werkt om alles soepel te laten draaien. https://www.nexusmods.com...d/mods/35?tab=description
Bedankt. Is mij bekend.

Dat is goed voor iedereen die nu het spel wil spelen. Ik wacht de eerste patches van Bethesda af, heb genoeg andere dingen te doen verder.

Het is vreemd dat modders zo'n UE5 in hun eentje kunnen optimaliseren, waar een professsioneel team er een bende van maakt.

De stutters worden door die mod voor veel mensen vrijwel allemaal opgelost. Dat geeft in ieder geval hoop dat er oplossingen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
@Playa del C.
Arena is mij persoonlijk iets te archaïsch, maar Daggerfall Unity is goed te pruimen als je van oude RPG's houd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 13:19
Shodan schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:03:
Spel crasht voortdurend bij mij, zwart scherm, reset is enige wat ik kan doen.

6900XT / 5800x / 32GB / Windows 10.

Enige wat lijkt te helpen is FSR volledig uitzetten, maar dan is hij niet vooruit te branden.

Speel op 3440x1440
Deze remaster lijkt zeker de nodige bijzonderheden te hebben qua performance.

Wat mogelijk kan helpen, als je deze stappen nog niet had genomen:

1. De nieuwste AMD-driver installeren met optimalisaties voor dit spel. Ik installeer nieuwe drivers tegenwoordig altijd over de laatste heen en dit gaat goed, maar in sommige gevallen kan het helpen om eerst de oude drivers op te schonen. Dat kan met hulp van DDU en de AMD-installer heeft ook een optie voor "schone installatie". Ik zou eerst gewoon updaten en alleen opschonen als er iets mis is.

2. Het spel laten starten als Administrator. Dit kan door twee relevante executables aan te passen qua eigenschappen. De eerste zit in de hoofdmap en de andere ergens in /binaries/ o.i.d. Op beide doe je rechtermuisknop -> eigenschappen -> compatibiliteit -> vinkje bij starten als administrator.

3. Spelen met de grafische instellingen. Ik heb geen problemen aan mijn kant met een 6800 (non-XT), met FSR op Quality (outputresolutie 1440p). Als FSR het probleem blijft geven, dan kun je zonder resolutieschaling spelen en met een lagere echte resolutie (dus onder je native 3440x1440). Je kunt ook TSR of XeSS proberen in plaats van FSR. Of je verlaagt andere grafische instellingen een stukje om te kijken of dat helpt. Misschien de Lumen Ray-Tracing proberen op hardwaremodus en softwaremodus, met hogere en lagere kwaliteitsinstelling. Het zou niet moeten hoeven met een 6900XT, maar wie weet helpt het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
D4NG3R schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:43:
@Playa del C.
Arena is mij persoonlijk iets te archaïsch, maar Daggerfall Unity is goed te pruimen als je van oude RPG's houd. :)
En toch lukt het mij om TES1 echt te spelen met plezier. Zit nu in de derde dungeon op zoek naar deel 1/8 van de Staff of Chaos (Main Quest).

Maar ik geef toe, dat doen heel weinig mensen en met een goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
Blijft apart hoor dat het bij de ene prima werkt en de ander niet.
Bij mij op de 9070XT (op 1440p) met alles op Ultra, FSR 4 and Lumen RT op medium (andere settings nog niet geprobeerd) draait het echt soepel. Indoors rond de 200fps and outdoors tussen de 100-130fps.
En zeker geen gestutter zoals in de youtube video. Als het zo ging ja dan zou ik er ook niet tevreden over zijn en geloof me ik ben er zeker gevoelig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:17:
[...]

Ha, dat herinner ik me nog goed, al is het 20 jaar geleden. Ik had me in het begin puur gefocussed op "soft skills", lekker praten met iedereen, beetje handelen, beetje alchemie, enzovoorts. Helemaal niks aan m'n combat skills gelevelled. Zat dus echt compleet vast op een gegeven moment, elke combat werd ik finaal in elkaar gerost door de gelevelde monsters.

Heb me er wel doorheen geworsteld, volgens mij zonder aan de difficulty te morrelen (geen idee welke ik speelde, waarschijnlijk de standaard instelling). Maar was wel behoorlijk frustrerend. Toch een mooi spel.
Klopt, mij ook weleens gebeurd. Maar ik waardeer dat juist erg. Dat is in mijn ogen geen issue, maar een logische consequentie. Als jij je hele leven langs niet vecht, ga je idd ingemaakt worden als je wel een poging doet. Dat is geen probleem in de scaling, maar in hoe jij als speler je character hebt geleveld.

Dat is juist waar ik Skyrim te simpel in vind zijn. Je komt er eigenlijk altijd mee weg als je niet zo slimme keuzes maakt, echt fouten maken kan niet echt :+ . En veel andere moderne RPGs hebben de optie om zo "dom" te zijn niet eens meer, omdat het spel niet laat levelen op enkel softskills zonder combat skills omhoog te gooien (vaak genoeg zijn softskills tegenwoordig überhaupt gewoon perks ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17-05 10:46
Cambionn schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:06:
[...]
Klopt, mij ook weleens gebeurd. Maar ik waardeer dat juist erg. Dat is in mijn ogen geen issue, maar een logische consequentie. Als jij je hele leven langs niet vecht, ga je idd ingemaakt worden als je wel een poging doet. Dat is geen probleem in de scaling, maar in hoe jij als speler je character hebt geleveld.

Dat is juist waar ik Skyrim te simpel in vind zijn. Je komt er eigenlijk altijd mee weg als je niet zo slimme keuzes maakt, echt fouten maken kan niet echt :+ . En veel andere moderne RPGs hebben de optie om zo "dom" te zijn niet eens meer, omdat het spel niet laat levelen op enkel softskills zonder combat skills omhoog te gooien (vaak genoeg zijn softskills tegenwoordig überhaupt gewoon perks ofzo).
Ja, mee eens hoor! Het was juist ook daardoor een memorabele ervaring die ik me 20 jaar later nog herinner. Het was misschien een tikkeltje te extreem in Oblivion, maar ik vind het persoonlijk ook beter dan het Skyrim systeem. Wat ik een beetje jammer vond aan Oblivion is dat de level scaling een soort van globale variabele was, waar gewoon de hele wereld gevaarlijker werd. Ik heb liever dat er stukken in de wereld zijn waar je ook als watje prima kan komen en andere waar je echt voor moet trainen. Dat gecombineerd met een beetje level scaling om het interessant te houden op hogere levels is denk ik ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ravw schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:17:
[...]

Ik had ze al gekocht ...

Maar wat een systeem eisen voor die tijd.....
We spreken over mid jaren 90
Voor deel 1
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 5.0
Processor: Intel 386 25 MHz
Geheugen: 4 MB RAM

Voor deel 2
SYSTEEMEISEN
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 6.0
Processor: Intel i486 DX2
Geheugen: 8 MB RAM

8)

Wel een leuke verzameling van TES
Dan heb ik ook nog de dvd liggen van de meeste.[Afbeelding]
Je mist Redguard en Battlespire ;) .

Ik heb op Steam het onderstaande. Online heb ik via de Bethesda launcher. Staan er wel in als non-Steam game maar dat zie je niet op mijn telefoon 2aar ik dit screenshot maak. Legends heb ik niet, want ven niet van de cardgames. Blades wel tijdje gespeelt, op zowel Switch als telefoon. Castles niet.

En natuurlijk heb ik ook aardig wat fysiek, vanaf OG Oblivion. Ze staan nog op de wishlist, met OG manual en doos. Zeker de DOS spellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c69wD2TdzTt3REHWoT80yb7vkwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BmNn5gJLxQ1GKtZt827UKZz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Tadream schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:05:
Blijft apart hoor dat het bij de ene prima werkt en de ander niet.
Bij mij op de 9070XT (op 1440p) met alles op Ultra, FSR 4 and Lumen RT op medium (andere settings nog niet geprobeerd) draait het echt soepel. Indoors rond de 200fps and outdoors tussen de 100-130fps.
En zeker geen gestutter zoals in de youtube video. Als het zo ging ja dan zou ik er ook niet tevreden over zijn en geloof me ik ben er zeker gevoelig voor.
Dit is mooi als het zo is, maar heel apart ook. Het draait hier met een 3080Ti op 1440p met DLSS op high nog niet eens soepel. Met buiten regelmatig dips onder de 40 fps en dus vreemde stutters.

Laatste drivers, schoon systeem en in een ander UE5 spel geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
[...]

Ja, mee eens hoor! Het was juist ook daardoor een memorabele ervaring die ik me 20 jaar later nog herinner. Het was misschien een tikkeltje te extreem in Oblivion, maar ik vind het persoonlijk ook beter dan het Skyrim systeem. Wat ik een beetje jammer vond aan Oblivion is dat de level scaling een soort van globale variabele was, waar gewoon de hele wereld gevaarlijker werd. Ik heb liever dat er stukken in de wereld zijn waar je ook als watje prima kan komen en andere waar je echt voor moet trainen. Dat gecombineerd met een beetje level scaling om het interessant te houden op hogere levels is denk ik ideaal.
Tot op zekere hoogte is dat er ook. Wegen en steden zijn redelijk veilig. De meeste vijanden rondom de wegen zijn zwak, denk aan de wolven, ratten, etc. De max level daarvan is laag. Zelfs reguliere bandits hebben een redelijk laag max level dacht ik, die blijven vaak ook in hun fur armour lopen. De paar die over zijn kan van je van wegrennen of op andere manieren omheen. En dan zijn daar ook nog regelmatig patrouerende guards te vinden die je helpen bij vijanden. Vanuit daar kun je trainen.

Kwa dungeons enzo niet. Maar dan, een alchemist of merchant moet waarschijnlijk niet blind een dungeon in rennen. Die huurt de fighters guild in om daar zeldzame ingredienten te halen Blackwood Company gaat het niet doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Cambionn schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:15:
[...]
Je mist Redguard en Battlespire ;) .
Redguard en Battlespire
Die heb ik nog niet op steam .. ook maar gelijk even in mijn lijst gezet .
Als wens..

Heb ze wel gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:22

Mad-Matt

TheDoctor#2181

aaaaaah, wat erger ik me kapot aan dat lockpicken, het is best realistisch, maar wat een k*t systeem. Kan niet wachten tot ik de skeleton key heb

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
Mad-Matt schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:01:
aaaaaah, wat erger ik me kapot aan dat lockpicken, het is best realistisch, maar wat een k*t systeem. Kan niet wachten tot ik de skeleton key heb
er is een truck voor

omhoog ingedrukt houden... als je de korte langzame veer hebt (dus blijft dan continu bijna bovenaan)
dan als je lockpick omhoog gaat.. op spatie... heb je hem altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-05 22:35
Mad-Matt schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:01:
Quicksave, quickload.. :+

Anders inderdaad wachten tot de veer langzaam omhoog gaat. Er zit ook een standaard volgorde in bv. snel, snel, traag, traag (repeat) en dat blijft zich herhalen (maar verschilt per slot!), het omhoog duwen van de pinnen in het slot kun je onbeperkt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeisterQ op 28-04-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
* D4NG3R koopt elke lockpick welke hij tegenkomt op en spammed auto-attempt.

Wellicht inderdaad een keertje de skeleton key halen. :+

Tip: Als je de muur achter de stables van Imperial City volgt kom je al snel een shady trader tegen welke er elke 3 dagen 30 verkoopt. ;)

Vroegâh ooit stomtoevallig tegengekomen, en sindsdien is het vaste prik geworden om na elk avontuur daar even langs te gaan voor een nieuwe stapel lockpicks.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 28-04-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Gisteren op de PS5 Pro geprobeerd naar Shivering Isles te gaan, maar zodra ik die poort doorga kan ik maximaal 5 minuten lopen (dat is al veel) en hard crashed the game.

Vermaak me overgens erg goed met deze TES, inmiddels 30 uurtjes in zitten.

Stiekem wel de dupe methode gebruikt, lekker veel centjes en lock picks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 10:49
geert1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:44:
[...]

Deze remaster lijkt zeker de nodige bijzonderheden te hebben qua performance.

Wat mogelijk kan helpen, als je deze stappen nog niet had genomen:

1. De nieuwste AMD-driver installeren met optimalisaties voor dit spel. Ik installeer nieuwe drivers tegenwoordig altijd over de laatste heen en dit gaat goed, maar in sommige gevallen kan het helpen om eerst de oude drivers op te schonen. Dat kan met hulp van DDU en de AMD-installer heeft ook een optie voor "schone installatie". Ik zou eerst gewoon updaten en alleen opschonen als er iets mis is.

2. Het spel laten starten als Administrator. Dit kan door twee relevante executables aan te passen qua eigenschappen. De eerste zit in de hoofdmap en de andere ergens in /binaries/ o.i.d. Op beide doe je rechtermuisknop -> eigenschappen -> compatibiliteit -> vinkje bij starten als administrator.

3. Spelen met de grafische instellingen. Ik heb geen problemen aan mijn kant met een 6800 (non-XT), met FSR op Quality (outputresolutie 1440p). Als FSR het probleem blijft geven, dan kun je zonder resolutieschaling spelen en met een lagere echte resolutie (dus onder je native 3440x1440). Je kunt ook TSR of XeSS proberen in plaats van FSR. Of je verlaagt andere grafische instellingen een stukje om te kijken of dat helpt. Misschien de Lumen Ray-Tracing proberen op hardwaremodus en softwaremodus, met hogere en lagere kwaliteitsinstelling. Het zou niet moeten hoeven met een 6900XT, maar wie weet helpt het toch.
Hoi Geert, Bedankt voor je suggesties!

Ja ik heb nieuwste drivers geprobeerd (oude met DDU verwijderd). Ik ga stap 2 proberen. Bij stap 3: Inderdaad zonder FSR lijkt het wel te werken, ik kan XeSS kiezen, maar dat helpt helaas niet. Hoe gebruik ik TSR? En hoe wijzig ik Lumen Ray tracing opties?

Ben ook aan het spelen met een undervolt, omdat ik lang geleden ook al eerder dit soort issues heb gehad met andere spellen, maar het is al jaren niet voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Draai toch wel erg lekker die game in POP!_OS
Hier het opstarten van die game vanuit Steam.

YouTube: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Startup in POP! OS

Systeem:

Ryzen 9 3900x 12 core
Asrock x570 Phantom gaming 4
RTX 2070TI
32GB ram
POP!_OS

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 28-04-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Yonix schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:11:
[...]

Same, ik denk dat het leuker speelt als je heel fijne herinneringen hebt aan het origineel, maar die heb ik niet en dan toont ook de remaster zijn (onderliggende) leeftijd.
Yep, wel echt jammer. Misschien toch een 2e kans geven. Proberen het anders te benaderen. En hij liep al positief beter via Game pass.

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 28-04-2025 16:57 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste