TLDR antwoord: Skyrim is een dumb down versie van Oblivion. Fast food, zeg maar, geen 3 gangen 4 sterren menu.
Ik heb Skyrim + DLC's 1x vanilla doorgespeeld. De main quest op Xbox 360 en de DLC op PC. Toen ben ik aan het modden geslagen en was ik pas na ruim 1700 uur in pak 'em beet 11 jaar uitgespeeld geraakt op Skyrim. Skyrim is voor mij een modding framework. Er ontbreekt teveel aan diepgang in vanilla Skyrim in vergelijking met Oblivion. In Oblivion kun je bijvoorbeeld spells maken. Het leveling systeem spreekt dan weer tegen Oblivion, dat is beter in Skyrim, al zijn de perks saai te noemen - maar hey, daar zijn mods voor!
Ik vind de dungeons een stuk beter in Oblivion. Jah, het ziet er veel hetzelfde uit, door gebruik te maken van dezelfde blokken, maar de layout is interessanter dan het eeuwige rondje dat nagenoeg elke dungeon in Skyrim is.
De side quests in Oblivion zijn interessanter, verrassender en leuker.
Het hoofdverhaal vind ik in beide wel even goed.
De DLC's van Skyrim zijn zeker goed te noemen. De Dawnguard vind ik zelfs beter dan de hoofd verhaallijn in Skyrim, maar Oblivion heeft Shivering Isles, een van de beste, zo niet de beste DLC ooit uitgebracht IMHO.
Maar het belangrijkste is, dat ik net vader was geworden van een zoon. Als ie 's middags sliep, dan speelde ik Oblivion - als ik tijd had. Een keer werd hij wakker. Ik haalde hem op en weet nog dat "Dusk at the Market" op de achtergrond afspeelde, terwijl ik mijn zoontje op de arm had. Elke keer dat ik Dusk at the Market hoor, ga ik terug naar dat moment!
Nu is het een grote vent en neemt ie mij op de arm!
[
Voor 0% gewijzigd door
Jittikmieger op 25-04-2025 13:01
. Reden: V0uTjEZ ]