WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja dat was mijn BZ4X , die deed niet aan voorkoelen nadat ik 2x een lege accu had heb ik de 12V accu laten vervangen , nadat de accu is vervangen doet het voorkoelen het gewoon .en heb ik 0 problemen ... via diverse fora heb ik gevonden dat dit een van de eerste dingen is die eigenlijk de voorbode zijn van een slechte accu bij de BZ4X .... en ja ook bij de BZ4X gebeurde dit soms al direct vanaf nieuw ...user121 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:00:
Bij mijn C-HR+ van net 1 maand oud vrijdagavond de foutmelding: "Storing subaccu-systeem laat auto bij dealer controleren". Vermoedelijk problemen met het 12 volt systeem. De auto rijd nog wel gewoon. Wel problemen met het voorkoelen van de auto. Dat werkte eerder wel gewoon.
Had hier op het forum gelezen van een BZ4x eigenaar waarbij dat ook niet werkte en spontaan hersteld was na vervangen van de 12 volt accu.
Voor aanstaande vrijdag een afspraak bij de dealer gemaakt om de boel te laten controleren.edit:Wordt vervolgd....
Teruggebeld door de dealer. Deze wist te melden dat blijkbaar de automatische handrem veel stroom pakt en de accu leeg zou trekken. Ik vraag me dan wel af waarom de 12v accu dan niet of onvoldoende wordt bijgeladen vanuit de hoogvoltage accu. Er werd al gesproken over de handrem uit te programmeren. Lijkt mij niet echt wenselijk en slechts symtoom bestrijding.
Het uitvallen van de app-functies en de standkachel/voorkoeling is bij EV's (en specifiek de bZ4X) inderdaad hét kanarie-in-de-kolenmijn-signaal dat de 12V accu aan het overlijden is
En ja dat mek je heel vroeg mijn auto deed het nog een jaar 'goed' voordat de auto niet meer wilde starten ,
In de VS is er (onder de naam Wade v. Toyota) in 2025 zelfs een collectieve rechtszaak gestart vanwege de aanhoudende 12V-accuproblemen bij de bZ4X en Subaru Solterra. Daarin wordt expliciet aangehaald dat het 12V-systeem faalt en dat accessoires of remote functionaliteiten lukraak stoppen met werken voordat de auto definitief "dood" op de oprit staat.
Ik heb gewoon tegen de dealer gezegd , van mij mag je er gewoon lekker een nieuwe inzetten ik ga dit risico niet lopen en ik heb daar 200 euro voor betaald , echter mijn auto wordt in November dan wel 4 jaar . ....
Als de dealer nu bij een C-HR+ voorstelt om de handrem uit te programmeren omdat de 12V accu leegloopt, passen ze exact dezelfde "doolhof-diagnostiek" als in het begin bij de BZ4X en hebben ze het probleem niet goed begrepen.
Let OP :
Moderne dealers gebruiken digitale 12V Accu testers (vaak van Bosch ), deze geven vaak aan RECHARGE & RETEST (Eerst opladen, dan opnieuw testen) en daarom willen ze hem dan niet vervangen .... echter.... als de accu na een laadbeurt bij een tweede meting wéér een lage SOH aangeeft, is hij chemisch gedegradeerd en moet hij vervangen worden.
Dat laden en weer testen duurt lang , dus.... je snapt al wat dan het makkelijkst is ... voor de monteur 😂
Overigens : Als de accu de tests wel doorstaat, ligt het probleem 'misschien' niet bij de accu zelf, maar bij de auto die de accu leegtrekt. De dealer moet dan een lekstroommeting doen:
Waarom zeg ik 'misschien' wel .... alhoewel ik nu al 28 jaar werkzaam ben in de IT was ik ooit service adviseur , rekeningvoorbereider , junior after sales manager bij de VAG , in dat traject heb ik ook ruim 5 jaar in de werkplaats gestaan en alle INNOVAM monteurs diploma`s gehaald
ik mag mijzelf nog steeds 1e monteur motorvoertuigen noemen 😂
Als er 1 ding is wat ik heb geleerd als monteur dan is het wel dat intern defecte accu`s veel vaker het probleem zijn als falende electronica of regel apparaten. Een 12V accu kan een intermitterende of sporadische interne kortsluiting hebben. Dit is in de praktijk een van de meest irritante storingen, omdat de accu op het ene moment perfect lijkt te werken en kort daarna ineens dood is.
Dus ... in plaats van heel moeilijk doen had ik altijd een ruil accu voor de 'moeilijke' gevallen test goed? geen lekstroom? dan accu vervangen en dan de klant na een tijdje even zelf contacteren als ik niets meer hoorde ...in 90% van de gevallen was het dan alsnog opgelost als dat niet zo was zette ik de oude accu terug en ging dan verder zoeken , dat bleek dan vaak oxidatie in een regelapparaat te zijn door waterschade wat je pas ontdekte door het open te maken.
Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide toelichtingen. In mijn geval is de auto net een maand oud en staat er nog maar 1200 km op. Is in mijn beleving wel erg snel voor dit soort problemen. Wist wel dat de 12 volt accu's nogal een ding zijn, maar had het niet zo snel verwacht.MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 06:55:
[...]
Ja dat was mijn BZ4X , die deed niet aan voorkoelen nadat ik 2x een lege accu had heb ik de 12V accu laten vervangen , nadat de accu is vervangen doet het voorkoelen het gewoon .en heb ik 0 problemen ... via diverse fora heb ik gevonden dat dit een van de eerste dingen is die eigenlijk de voorbode zijn van een slechte accu bij de BZ4X .... en ja ook bij de BZ4X gebeurde dit soms al direct vanaf nieuw ...
Het uitvallen van de app-functies en de standkachel/voorkoeling is bij EV's (en specifiek de bZ4X) inderdaad hét kanarie-in-de-kolenmijn-signaal dat de 12V accu aan het overlijden is
En ja dat mek je heel vroeg mijn auto deed het nog een jaar 'goed' voordat de auto niet meer wilde starten ,
In de VS is er (onder de naam Wade v. Toyota) in 2025 zelfs een collectieve rechtszaak gestart vanwege de aanhoudende 12V-accuproblemen bij de bZ4X en Subaru Solterra. Daarin wordt expliciet aangehaald dat het 12V-systeem faalt en dat accessoires of remote functionaliteiten lukraak stoppen met werken voordat de auto definitief "dood" op de oprit staat.
Ik heb gewoon tegen de dealer gezegd , van mij mag je er gewoon lekker een nieuwe inzetten ik ga dit risico niet lopen en ik heb daar 200 euro voor betaald , echter mijn auto wordt in November dan wel 4 jaar . ....
Als de dealer nu bij een C-HR+ voorstelt om de handrem uit te programmeren omdat de 12V accu leegloopt, passen ze exact dezelfde "doolhof-diagnostiek" als in het begin bij de BZ4X en hebben ze het probleem niet goed begrepen.
Let OP :
Moderne dealers gebruiken digitale 12V Accu testers (vaak van Bosch ), deze geven vaak aan RECHARGE & RETEST (Eerst opladen, dan opnieuw testen) en daarom willen ze hem dan niet vervangen .... echter.... als de accu na een laadbeurt bij een tweede meting wéér een lage SOH aangeeft, is hij chemisch gedegradeerd en moet hij vervangen worden.
Dat laden en weer testen duurt lang , dus.... je snapt al wat dan het makkelijkst is ... voor de monteur 😂
Overigens : Als de accu de tests wel doorstaat, ligt het probleem 'misschien' niet bij de accu zelf, maar bij de auto die de accu leegtrekt. De dealer moet dan een lekstroommeting doen:
Waarom zeg ik 'misschien' wel .... alhoewel ik nu al 28 jaar werkzaam ben in de IT was ik ooit service adviseur , rekeningvoorbereider , junior after sales manager bij de VAG , in dat traject heb ik ook ruim 5 jaar in de werkplaats gestaan en alle INNOVAM monteurs diploma`s gehaald
ik mag mijzelf nog steeds 1e monteur motorvoertuigen noemen 😂
Als er 1 ding is wat ik heb geleerd als monteur dan is het wel dat intern defecte accu`s veel vaker het probleem zijn als falende electronica of regel apparaten. Een 12V accu kan een intermitterende of sporadische interne kortsluiting hebben. Dit is in de praktijk een van de meest irritante storingen, omdat de accu op het ene moment perfect lijkt te werken en kort daarna ineens dood is.
Dus ... in plaats van heel moeilijk doen had ik altijd een ruil accu voor de 'moeilijke' gevallen test goed? geen lekstroom? dan accu vervangen en dan de klant na een tijdje even zelf contacteren als ik niets meer hoorde ...in 90% van de gevallen was het dan alsnog opgelost als dat niet zo was zette ik de oude accu terug en ging dan verder zoeken , dat bleek dan vaak oxidatie in een regelapparaat te zijn door waterschade wat je pas ontdekte door het open te maken.
Het verhaal van de automatische handrem lijkt me totaal onzinnig. Een niet werkende parkeerrem is trouwens ook APK afkeur. Als dat echt de oorzaak zou zijn lijkt me dat een reden om de koop te ontbinden, de auto is dan tenslotte ongeschikt voor normaal gebruik. Maar zo spannend zullen ze het wel niet gaan maken hoop ik.
Heb je het dan over 3 weken stilstand?radekker schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:
Accu problemen zijn van alle tijden bij hybride en elektrische Toyota's. Zowel de Yaris Cross, de Corolla Cross als nu ook weer de BZ4X en de C-HR+. Als de auto een paar weken in de showroom heeft gestaan of op Schiphol, dan kan het al gebeurd zijn. De accu's zijn standaard te licht en kunnen daardoor bij stilstand de inmiddels grote vraag naar energie niet aan. De accu van mijn Corolla Cross (een demo) was na drie weken al leeg. Na doormeten was hij zgn toch goed, tot 3 keer aan toe. Ik heb toen tegen de dealer gezegd dat ik de auto niet kwam ophalen voordat er een nieuwe accu werd geplaats. Toen kon het ineens wel. Bij controle bleek er een veel zwaardere accu in te zijn gezet waarmee ik nooit meer problemen heb gehad.
Dat is toch niet zo raar? Stilstand is voor geen enkele auto goed. Is er niet een causaal verband dan aan te wijzen tussen het merk, het type gebruiker en toenemend schrijven op internet over accu’s?
De Starlet die wij gehad hebben had een keer een lege accu na een kerstvakantie stilstand. De Prius die ik gehad heb een keer een lege accu om onverklaarbare reden… de Auris hybrid had niks… de rav4 hybrid nog minder… Zet ik dat af tegen de ander auto’s en dan zeker de huidige: das toch een andere ervaring.
Echt… als een 12v accu het enige is..? Mijn huidige Audi (die weg gaat voor een bz) heeft dan misschien geen 12v uitdaging, de kruiwagen aan verder gezeur puilt uit
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik heb nog niets gemerkt, maar hang ook elke dag aan de ac. Inmiddels 4500 km verder
[ Voor 21% gewijzigd door Hendrik Keizer op 04-08-2026 12:28 ]
Ach laten we niet doen alsof de 12V-problemen een kleinigheidje zijn en niet relevant zijn. Alle andere auto’s met gezonde accu starten gewoon prima na 3 weken stilstand. Er zit gewoon een ontwerpfout in het 12V boordnet en Toyota krijgt het maar niet opgelost.Miezie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:40:
[...]
Heb je het dan over 3 weken stilstand?
Dat is toch niet zo raar? Stilstand is voor geen enkele auto goed. Is er niet een causaal verband dan aan te wijzen tussen het merk, het type gebruiker en toenemend schrijven op internet over accu’s?
De Starlet die wij gehad hebben had een keer een lege accu na een kerstvakantie stilstand. De Prius die ik gehad heb een keer een lege accu om onverklaarbare reden… de Auris hybrid had niks… de rav4 hybrid nog minder… Zet ik dat af tegen de ander auto’s en dan zeker de huidige: das toch een andere ervaring.
Echt… als een 12v accu het enige is..? Mijn huidige Audi (die weg gaat voor een bz) heeft dan misschien geen 12v uitdaging, de kruiwagen aan verder gezeur puilt uit.
Connect app is ook niet lekker. Trekt de accu soms in een paar uur ook leeg.
Dat komt exact dus doordat hij elke dag aan de AC lader hangt want ook dan laad hij de 12v accuHendrik Keizer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:20:
Bij de zusjes zelfde issues. https://m.facebook.com/groups/subaruuncharted/?ref=share
Ik heb nog niets gemerkt, maar hang ook elke dag aan de ac. Inmiddels 4500 km verder
Ik heb een kleine accu pack in mijn auto liggen, als de auto zo 2 weken op P3 staat wil ik geen risico lopen, helaas lijken ze daar op Schiphol P3 geen AC laders te hebben in de Garage...jammer weer...
Dan is leegloop in X tijd ook niet raar met de moderne connected services. Dat heeft gewoon stroom nodig… een grotere accu verhelpt dat inderdaad. Als er dan een bug in de software zit kan het ook in een paar uur…MPCoreDeveloper schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Dat komt exact dus doordat hij elke dag aan de AC lader hangt want ook dan laad hij de 12v accu
Ik heb een kleine accu pack in mijn auto liggen, als de auto zo 2 weken op P3 staat wil ik geen risico lopen, helaas lijken ze daar op Schiphol P3 geen AC laders te hebben in de Garage...jammer weer...
Als je veel connected diensten (derde partijen enzo) aan je auto hebt hangen wordt het er dan niet beter op…
Zouden er andere redenen kunnen zijn?
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Eenige verschil is dus ... Dat ik nu vanaf een witte originele Toyota accu nu een zwarte originele Toyota accu heb .
Eerst deed de auto het niet meer na +2 dagen stilstand ( dus op de 3e dag ) nu weet ik ( nog ) niet wat de max is wel wil ik 2 weken op vliegvakantie....dus daarom maar de booster JTBS in de auto op een makkelijk bereikbare plek .
Eens! En een beetje een déjà vu met mijn ervaring met VAG auto’s. Veel Enyaq’s maar ook ID.x auto’s hadden 4/5 jaar terug een terugroep actie waarbij naast een software-update (in de werkplaats) ook de 12v accu is vervangen ivm soortgelijke problemen.Naafkap schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Ach laten we niet doen alsof de 12V-problemen een kleinigheidje zijn en niet relevant zijn. Alle andere auto’s met gezonde accu starten gewoon prima na 3 weken stilstand. Er zit gewoon een ontwerpfout in het 12V boordnet en Toyota krijgt het maar niet opgelost.
Tijdens het rijden zie ik rechtsboven in het scherm (CarPlay) twee percentages: de bovenste is mijn actuele SoC, de onderste de verwachte SoC bij aankomst. Voor mijn huidige SoC staat een rood icoontje, vergelijkbaar met het symbool voor "geen service". Mijn vermoeden is dat Enode geen (actuele) verbinding meer heeft.
Dat lijkt ook wel te kloppen, want tijdens de rit klopt er weinig van de weergegeven waarden. Ik vermoed dat de app een schatting maakt, maar deze loopt sneller "leeg" dan in werkelijkheid het geval is. Vlak voor mijn bestemming besloot de app zelfs om de SoC terug te zetten naar de startwaarde van bij het begin van de rit. Pas op de bestemming, wanneer ik via de Toyota-app de gegevens ververs, ziet Enode dat er een heel ander percentage SoC in de auto zit.
Mijn verwachting was dat ABRP tijdens de rit periodiek de SoC zou bijwerken, zodat er actief geherpland kan worden. Klopt die verwachting niet? Ik kan verder geen instelling vinden die hier van enig invloed op kan zijn.
PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23
Het is mogelijk dat Toyota dit nog aanpast maar zou er niet op rekenen. Sommige OBD dongels zouden moeten werken maar andere ook weer niet.
Het gerucht gaat wel dat Toyota bezig is met de implantatie om te communiceren met Google maps in AA. Dat zou dan mogelijk directe communicatie met enode toelaten.
Je kan ABRP wel wat tweaken door met je gemiddelde verbruik te spelen in de instellingen.
iRacing Profiel | Toyota bZ4X Executive '26
In essentie wat ABRP/Enode doen is veel rit informatie verzamelen en dan een betere schatting van mijn verbruik hebben en daarmee bepaalt het een 'beter' plan.
Bedankt voor de correctie.
[ Voor 6% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 05-08-2026 19:18 ]
There is a patch WRD24 that can be uploaded through the OBD2 port from the dealership that tells the DCM cellular radio to shut down when the car is off…..I am scheduled to get this installed next Wednesday and will post again with an update
Vandaag met de auto bij de garage geweest. Volgens de medewerker van de receptie werkt het 12 volt systeem op dit moment volgens specificaties. Op doorvragen waarom het voorkoelen dan niet werkt op dit moment wist men geen duidelijk antwoord te geven. Mijn voorstel om bij blijvende problemen met voorkoelen of waarschuwingen betreffende het "subaccu-systeem" de accu preventief te vervangen werd afgedaan als vooruitlopen op de zaken.user121 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:00:
Bij mijn C-HR+ van net 1 maand oud vrijdagavond de foutmelding: "Storing subaccu-systeem laat auto bij dealer controleren". Vermoedelijk problemen met het 12 volt systeem. De auto rijd nog wel gewoon. Wel problemen met het voorkoelen van de auto. Dat werkte eerder wel gewoon.
Had hier op het forum gelezen van een BZ4x eigenaar waarbij dat ook niet werkte en spontaan hersteld was na vervangen van de 12 volt accu.
Voor aanstaande vrijdag een afspraak bij de dealer gemaakt om de boel te laten controleren.edit:Wordt vervolgd....
Teruggebeld door de dealer. Deze wist te melden dat blijkbaar de automatische handrem veel stroom pakt en de accu leeg zou trekken. Ik vraag me dan wel af waarom de 12v accu dan niet of onvoldoende wordt bijgeladen vanuit de hoogvoltage accu. Er werd al gesproken over de handrem uit te programmeren. Lijkt mij niet echt wenselijk en slechts symtoom bestrijding.
Voor wat betreft de parkeerrem zou deze veel stroom gebruiken als deze automatisch werkt. Deze kan zo worden geconfigureerd dat deze alleen nog manueel werkt en niet meer automatisch. Dat zou schelen in het stroomverbruik. Deze optie ben ik op dit moment nog niet op in gegaan.
Voor nu zie ik het bezoek als dossieropbouw. Ik ga foutmeldingen met de accu en voorkoelen blijven vastleggen en verwacht binnen enkele weken weer terug te zijn bij de garage. Advies was wel om de afspraak dan te maken via de betreffende vestigingen en niet via het hoofdkantoor. Ze zouden dan meer tijd kunnen inplannen voor diagnostiek.
Dus voordat ik mijn BZ4X kocht heb ik mij een half jaar ingelezen op al de auto zijn voor en nadelen en alle fora erover afgestruind en uiteindelijk deze auto gekocht omdat mijn kosten/baten analyse toch wel positief uitkwam ondanks zijn 'kwaaltjes' waar de meeste al van zijn opgelost en die andere auto`s ook gewoon hebben.
Die 12V accu`s dus , is geen BZ4X of CHR+ probleem dat is dus gewoon een algemeen Toyota probleem niet alleen de elektrische auto`s kennen dit probleem ook de Hybride auto`s hebben dit exact zelfde probleem .
Hier ga ik dit is wat ik zelf hierover heb verzameld toen ik concludeerde dat ik mijn accu vervangen wilde hebben, echter mijn auto wordt in november 4 jaar en ik hoefde geen 'garantie' omdat ik het probleem al 2x had ervaren en ik zoiets had van :'steeds naar de garage gaan kost mij meer als het vervangen van die 12V accu'
Voorkoelen vereist 12V stroom om de HV-accu te "wekken". Als de 12V-accu zwak is, blokkeert de auto dit uit voorzorg om te voorkomen dat de 12V-accu zover leegtrekt dat de auto niet meer op 'READY' kan worden gezet.
In het officiële Toyota-netwerk zijn hier meerdere Technical Service Bulletins (TSB's) en Technical Service Informations (TSI's) over uitgebracht, met name rondom DCM-software, 12V-ontlading en Remote Climate-storingen op het e-TNGA / PHEV platform:
1. TME TSB BE-00630T-TME / BE-00713T-TME (12V Auxiliary Battery Discharge & DCM Parasitic Drain):
Beschrijft situaties waarin de DCM (communicatiemodule voor app-functies) niet goed in slaapstand gaat of verhoogde ruststroom trekt. Dit leidt tot een lage 12V-accuspanning, waardoor Remote Services (zoals Remote Climate / Voorkoelen) buiten werking worden gesteld en storingsmeldingen m.b.t. het hulpaccusysteem verschijnen.
2. TME TSB BE-00812T-TME (Remote Climate Inoperative / MyToyota App Communication Failures):
Omschrijving: Specifiek gericht op auto's waarbij de app meldingen geeft dat voorkoelen/verwarmen mislukt. De voornaamste diagnose-stap in het stroomdiagram van dit bulletin is het testen van de 12V-hulpaccu op SOH (State of Health) en SOC.
3. Toyota Repair Manual Section: Power Management / Remote Climate Inhibit Conditions:
In het fabriekshandboek staat expliciet vermeld onder de Inhibit Conditions (Uitsluitingsvoorwaarden) voor Remote Climate Control:
DCM detects low voltage on Terminal +B.
Feit : Mijn auto werkte 'prima' echter het voor-koelen deed het nooit , ik dacht toentertijd dat ik iets verkeerds deed ofzo , in December 2025 heeft mijn auto iets van 4 software updates gehad dit is tijdens de beurt uitgevoerd bij de Toyota dealer ( terugroep actie ) .
Pas ruim daarna ( terug te vinden in de draad hierboven) wilde de auto 'opeens' niet meer in Ready Modus dit is mij 2x overkomen na meer als 2 dagen stilstand (op de 3e dag zonder aansluiting op een AC lader).
Toen ik belde met Toyota assistance had ik een leuk praatje met de centralist en hij wist mij al te vertellen dat het waarschijnlijk niets 'spannends' was toen ik hem de symptomen vertelde "tegendruk voelen van rem pedaal tijdens de start procedure , dus zakken en dan omhoog pompend" en een scherm vol fouten .
De berger was ook erg leuk en laconiek erover , even de booster erop en minimaal 30 minuten rijden mijnheer! ik doe dit bij Toyota`s vandaag al voor de 10e keer!! ( gee grap)
Toen het de 2e keer gebeurde wederom 2 dagen op de 3e dag had ik zelf zoiets van ik zoek het even uit .... wat ik vond in diverse fora (Redit / BZ4X forum usa )
De DCM (Data Communication Module) of de Smart Entry/Power Management ECU blijft in een "halve slaapstand" hangen of wordt te vaak gewekt doordat hij via de cloud contact zoekt.
Hierdoor ontstaat een parasitaire stroom (sluipverbruik) van enkele honderden milliampères in plaats van de normale paar milliampères.
Omdat de auto stilstaat, wordt de 12V-accu niet geladen doordat de grote tractie-accu (HV) uit staat. De 12V-accu raakt leeg getrokken of raakt gecompleteerd gesulfateerd doordat hij langdurig onder de 12,2V staat. De capaciteit/SOH van de accu stort hierdoor in.
Dus de defecte 12V accu is een gevolgschade van de fout in de communicatie module dus zelfs als ze 1 repareren ( updaten ) heb je grote kans dat later de accu alsnog de geest geeft zoals dus bij mij gebeurde .
Ik maakte een afspraak bij de dealer , en heb meteen zelf aan de balie gezegd wel dit is het probleem en ik snap dat een accu een slijtage onderdeel is , maar ik wil dit risico niet lopen omdat ik zo op vakantie naar Normandie ga met deze auto dus van mij mag je er gewoon een nieuwe inzetten en de kosten zijn geen issue .
Wel ze hebben hem gecontroleerd , konden ook 'niets' vinden maar wel de accu vervangen ( de witte accu is nu een volledig zwarte accu) , sinds de vervanging 0 problemen en sinds die vervanging werkt ook het remote koelen gewoon zoals het bedoeld is .
Een paar dagen later kreeg ik de rekening opgestuurd deze was E 200,-- en die heb ik met liefde 😍 aan mijn uitstekende dealer betaald , ik had de rekening hoger verwacht en ben super tevreden hoe zij het hebben opgelost.
Mijn conclusie? Mijn dealer kan moeilijk zeggen "Ja mijnheer we kennen dit probleem maar we mogen het niet als garantie bij de importeur claimen zolang de tester 'goed' aangeeft"
Was mijn auto gloednieuw dan had ik daar uiteraard wel anders over gedacht ..... maar ook dan zou ik wel minimaal een coulance verwachten als ze hem 'niet' preventief willen vervangen
steeds een dag naar de garage kost mij meer als 200,-- dus ik zou ze daarmee onder druk zetten mijn auto is full options verzekerd bij Allianz met een rechtsbijstand module , dus die zou ik dan een mooie blafbrief laten schrijven als ze niet coulant zouden zijn .
Laatst wilde de auto weer niet starten, geheel door mijn eigen schuld, overigens. Dat gaf voor mij wel aan dat ik geen vertrouwen in de auto heb, en ben dan ook gaan proefrijden in de C-HR+. Die wordt binnenkort geleverd, erg veel zin in. 12v problemen zijn niet de enige reden om over te stappen, het is voor mij een geheel aan factoren, maar het telde wel mee.
Ik vind het jammer dat ook EV’s problemen hebben met de 12v accu, maar ik heb ondertussen zoveel gezien en gelezen dat ik weet dat bij vrijwel elk merk 12v problemen voorkomen. Sowieso zijn de accu’s sneller versleten in moderne hybrides en EV’s.
Ik heb erg veel zin in deze, mijn eerste EV. Nog even wachten.
Dan meteen de vraag, wat moet je echt hebben als EV rijder? (Jumpstarter heb ik al
Nou belangrijkste om jezelf te kunnen helpen heb je dus al , overigens de lichtste voldoet al prima zoveel stroom heeft een EV niet nodig om te kunnen starten, het is alleen nodig om de preflight check te doen door de computer en om het relais naar het HV systeem te sluiten .
Je kunt ook prima een EV starten met de lichtste auto van een buurman ofzo dus met startkabels
echter .... doe het nooit en dan ook echt nooit andersom , dus nooit met een EV een brandstofauto starten dit kan je makkelijk duizenden euro`s kosten omdat je dan de DC-DC converter zal opblazen dat kost je tussen de 3 en 5 K
Maar ... mijn tip is dus laat je niet gek maken met allerlei laad apps en passen in de praktijk gebruik ik er eigenlijk maar een paar .
Neem een lokale goedkope pas ( Zuid Holland Pas als je in Zuid Holland woont )
op lange afstanden zorg ervoor dat je een IONITY Pas hebt en FastNed Autocharge hebt gekoppeld aan je Toyota (Eenmalig via de Fastned App )
Voor de zekerheid kun je nog een Shell recharge Dongle bestellen , dat is wat ik nu in de praktijk voornamelijk gebruik op mijn road-trips en in de buurt .
Dat had ik ook begrepen, veel minder zwaar om te starten dan een benzine/hybride.MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:28:
Dan meteen de vraag, wat moet je echt hebben als EV rijder?
Nou belangrijkste om jezelf te kunnen helpen heb je dus al , overigens de lichtste voldoet al prima zoveel stroom heeft een EV niet nodig om te kunnen starten, het is alleen nodig om de preflight check te doen door de computer en om het relais naar het HV systeem te sluiten .
Dat is nuttige info. Dankje.Je kunt ook prima een EV starten met de lichtste auto van een buurman ofzo dus met startkabels
echter .... doe het nooit en dan ook echt nooit andersom , dus nooit met een EV een brandstofauto starten dit kan je makkelijk duizenden euro`s kosten omdat je dan de DC-DC converter zal opblazen dat kost je tussen de 3 en 5 K
Ik ben voorlopig afhankelijk van publiek laden, maar er is hier zat in de buurt. Om de hoek staan wat 22kW laders en iets verder op een aantal 11kW laders. Ik zat te denken aan ANWB en Vattenfal en voor snelladen Fastned. Ik moet gewoon even zien wat de routine ritten zijn, hoe vaak ik moet laden etc. Het handigste lijkt me dat je zoveel mogelijk zorgt dat je vanaf huis een langere rit kan maken (dus tussen de 60 en 80 procent klaar ofzo)Maar ... mijn tip is dus laat je niet gek maken met allerlei laad apps en passen in de praktijk gebruik ik er eigenlijk maar een paar .
Neem een lokale goedkope pas ( Zuid Holland Pas als je in Zuid Holland woont )
op lange afstanden zorg ervoor dat je een IONITY Pas hebt en FastNed Autocharge hebt gekoppeld aan je Toyota (Eenmalig via de Fastned App )
Voor de zekerheid kun je nog een Shell recharge Dongle bestellen , dat is wat ik nu in de praktijk voornamelijk gebruik op mijn road-trips en in de buurt .
Ik laad 1x per week op de zaak naar 100% ( goedkoopste slechts 0,25 / kwh ) en dan laad ik voor de rest alleen nog maar als dat toevallig zo uitkomt ( meestal voor de parkeerplaats niet omdat het moet ) ik doe dat altijd met de Zuid Holland pas ( samenwerking 50 Five , Engie , Equans , LMS en de provincie ) Dan betaal ik dus 0,0 startkosten ( normaal 0,30 ofzo ) en zijn de tarieven extra laag vanaf 0,30 tot ik meen 0,45 nu . (SGZH1 VS SGZH2)
ANWB heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk nooit (vaak te duur)
Snelladers :
FastNed heb ik autocharge geactiveerd (aansluiten , werken geen gehannes met betalen / pasjes, klaar ophangen en wegrijden win je het zelfs misschien van een fossiel tanker in een druk station
Als ik naar het buitenland ga dan zet ik IONITY op prio 1 in ABRP ( oh dat is dan gelijk het volgende tipje , neem ABRP :-) )
En sluit ik ook een IONITY Abo af voor die maand dat ik veel ga snelladen ik betaalde de afgelopen vakantie daardoor 0,31 cent in Frankrijk neem een Ionity pas want je Toyota kun je (nog) Niet koppelen en de app heeft vaak geen bereik ofzo , dus de pas verzekerd je ervan dat je altijd de korting krijgt van je tijdelijke Abo .
Laad je ook niet 'gek' maken met onrealistisch laad stres .... op mijn laatste rit heb ik de BZ geladen bij IONITY Vileneuvre d`asq dat is nog in Frankrijk toen ik thuiskwam in Rotterdam had ik nog ruim 40+% op deze rit van en naar Port en Hassin / Bayoux moest ik per rit 3x laden van ABRP echter ik ben ervan overtuigd dat ik het met 2x had kunnen doen echter dan had ik alleen niet de ruime marge gehad die ik nu wel had .
[ Voor 4% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 08-08-2026 13:03 ]
Daar doen ze dan wel behoorlijk lang over aangezien ze al een jaar of 6 van dit probleem op de hoogte zijn. Intussen plaatsen ze ook in de nieuwe HEV en BEV modellen consequent te lichte 12 volt accu's en lossen ze ook het probleem van een te hoog sluipverbruik via de DCM maar niet op.Eddye schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:21:
Tijdens het vervangen gepraat met 1 van de verkopers. Die bevestigde dat de veelheid aan computers en elektrische systemen de 12v accu te snel leegtrekken. Toyota werkt aan zowel tijdelijke als permanente oplossingen.
Ik ga het niet goed praten voor Toyota, ook niet voor andere merken, maar stellen dat een accu te licht is e.d., tja… als de HV accu langzaam leeg loopt klagen we ook, das de keerzijde
Voor wat betreft laadpassen: kijk ook even bij Allego. Geen starttarief zoals ANWB en ook een groot aanbod.
- Allego: krijg je een virtuele kaart (fysiek is 2 euro), voor mij meestal het goedkoopste per kWh
- Shell: meestal iets duurder, plus starttarief, app is bij mij wel het vaakst correct met beschikbaar/bezet
- GreenChoice: was voorheen altijd het goedkoopste, maar had laatst een paal te pakken voor €1,09 per kWh, Shell was daar €0,55
- Vattenfall: nog niet gebruikt
Dat is een kwestie van een fatsoenlijk en zuinig elektronisch ontwerp. Wat blijkbaar voor autobouwers erg lastig is.Miezie schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:18:
De auto’s zijn tegenwoordig altijd connected… sluipverbruik via een dcm zal er zijn.
Mijn telefoon is ook altijd connected, maar kan (zonder display aan) wel 5 dagen doen met een 3400 mAh accu. Dat is 12.6 Wh. Gedeeld door 120 uur een gemiddeld vermogen van 105 mW.
Uit een 12V accu kun je wel 30 Ah trekken. 30 Ah x 12 V is 360 Wh.
Daar zou je dat standbyverbruik van 105 mW dus meer dan 3400 uur uit kunnen halen zonder dat dat een probleem geeft.
Ik begrijp niet waarom dit bij Toyota al na een paar dagen een probleem geeft. Dan heb je ergens iets in je hard- of software flink fout gedaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Generiek bij auto’s vind ik de software wel een dingetje icm hardware. En dan ook nog het moeilijk doen om gewoon te updaten als het kan… dus.. eens. Maar ben er niet bang voor…Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Dat is een kwestie van een fatsoenlijk en zuinig elektronisch ontwerp. Wat blijkbaar voor autobouwers erg lastig is.
Mijn telefoon is ook altijd connected, maar kan (zonder display aan) wel 5 dagen doen met een 3400 mAh accu. Dat is 12.6 Wh. Gedeeld door 120 uur een gemiddeld vermogen van 105 mW.
Uit een 12V accu kun je wel 30 Ah trekken. 30 Ah 12 V is 360 Wh.
Daar zou je dat standbyverbruik van 105 mW dus meer dan 3400 uur uit kunnen halen zonder dat dat een probleem geeft.
Ik begrijp niet waarom dit bij Toyota al na een paar dagen een probleem geeft. Dan heb je ergens iets in je hard- of software flink fout gedaan.
Nu dan toch bij de eerste keuze van toen uitgekomen. Wegens verandering van werkgever moet de Ariya ingeleverd worden. De i3 welke als tweede auto hier in huis wordt gereden is te klein danwel te beperkt qua range om als eerste en (vooralsnog) als enige auto gebruik te gaan worden. Met behulp van veel lezen, testen en inzet van AI de keuze gemaakt voor een MY2023 BZ4x Premium in het zwart met 146xxx op de teller én een SOH van 96.3%.
Afvallers en concurrenten waren een Polestar 2 ( te krappe cabine), Volvo XC/C40 (idem), MEB's zoals de Enyaq, Q4 en ID4 (fors lagere SOH bij minder KM). Het was echter stuivertje wissel met een Ioniq5 Lounge maar daar gaven de aanhoudende ICCU problemen onvoldoende vertrouwen in een zorgeloos gebruik met voorspelbare kosten. Nu zal de BZ4x niet de beste BEV zijn, maar hij past wel bij ons en als premium biedt hij ook precies de functies zoals memory seats, stoelverwarming/koeling, stuurverwarming, audio die wij belangrijk vinden. We kunnen hem aan huis laden met 10.000Wp aan zonnepanelen op het dak en met alle kosten doorgerekend kost deze BZ4x ons dan minder dan de maandelijkse bijtelling van de Ariya
Nog voordat we hem hebben zijn de eerste vragen er ook al.... weet iemand waar er voordelig een trekhaak te plaatsen is? En ik zie foto's met een matte carbon folie op de glimmende middenconsole. Zijn daar ervaringen mee want de reflecties vond ik bij de testrit een beetje hinderlijk.
Mijn trekhaak is geplaatst tijdens het: lullen voor spullen, als de prijs niet meer naar beneden gaat.ransbal schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:02:
Nog voordat we hem hebben zijn de eerste vragen er ook al.... weet iemand waar er voordelig een trekhaak te plaatsen is? En ik zie foto's met een matte carbon folie op de glimmende middenconsole. Zijn daar ervaringen mee want de reflecties vond ik bij de testrit een beetje hinderlijk.
Ik heb zelf weinig last van de reflecties, een enkele keer, vind het dus zelf niet zo boeiend. Ik vraag me meer af of je zo’n folie er helemaal netjes op kunt krijgen.
Op mijn achterklep heb ik twee knopjes, de linker is voor het “automatisch” sluiten en de rechter voor sluiten en op slot. Die laatste werkt(e) bij mij niet. De dealer wist mij te vertellen dat het enkel werkt als je na het drukken, bij de auto wegloopt (de sleutel dan). Echter loop ik langs de auto als die op de oprit staat en bleef de achterklep, na wat fout piepjes, open staan. Volgens de dealer omdat de auto denkt dat de sleutel in de auto ligt.
Nu is dit misschien algemeen bekend, maar bij mij was het niet, en ik vond het ook niet echt duidelijk in de handleiding staan.
Als je op de sluiten + slot knop drukt, houdt je die ingedrukt totdat de auto een tweede piep geeft. Als je vervolgens blijft staan (met de sleutel), blijft de auto periodiek piepen, zodra je wegloopt sluit de klep zich en gaat alles op slot.
Het werkt nu feilloos bij mij, mits ik wacht op die tweede piep.
Door de sluitknop van je Toyota/Subaru afstandsbediening ingedrukt te houden en tegelijkertijd 3 keer op de openknop te drukken, zet je deze in de spaar- of slaapstand. De afstandsbediening stopt dan met het uitzenden van een radiosignaal. Het ledlampje knippert een paar keer ter bevestiging.
Zodra je bij de auto op de openknop van de afstandsbediening drukt, werkt deze weer normaal en gaat de auto open.
(In de slaapstand werkt het openen van de auto met de handgreep niet)
Nut van deze functie:
- Diefstal voorkomen: uitschakelen van het signaal helpt tegen 'relay attacks', waarbij dieven het signaal opvangen om de auto te stelen.
- Batterij besparen: de batterij gaat langer mee omdat deze 's nachts of bij lang stilstaan niet blijft communiceren met de auto.
ik meen mij te herinneren dat men mij vertelde dat dit jaarlijks verlengd werd tot het ik meen 7e levensjaar ,door de dealer zolang deze daar in onderhoud is .... maar afgelopen maand kreeg ik een mail dat ik moest gaan betalen 1 van de keuzes met grote korting was voor 4 jaar dus die maar gekozen want ik gebruik de connected services veel ...
Vanochtend dus de 'gratis' maand zou nu voorbij zijn 'we kunnen niet van uw creditcard afschrijven saldo te laag of ongeldige kaart ' dus ik beide controleren de creditcard mag nu tot 3K mee betaald worden ( zo duur was het toch niet ;-) ) en zelfs na validatie i de App gaat alles gewoon goed inclusief CVC controle en ING Authenticatie echter daarna zegt App de 'jammer joh niet gelukt' dus het is duidelijk een fout in hun systeem ...
Log ik in op de Toyota website dan is daar geen manier om iets te doen met de connected services maar zie ik wel dat mijn auto dat zou hebben tot juli 2030 ...
Heel apart , maar wat een drama dat systeem zeg .... echter er is niets afgeschreven ....
Is het toevallig een buitenlandse transactie? Dan staat dat wellicht nog geblokkeerd in jouw ING?
Verder is het enige wat ik nog kan bedenken de tennaamstelling van je creditcard.
bijv. M P Core Developer vs M.P. Core Developer.
In beide gevallen loopt de 3D Secure authenticatie spaak.
Ik zit zelf niet bij ING maar beide punten wel eens meegemaakt.
Blijkbaar biedt Toyota ook geen alternatieve betaalmethode...
Die connected services zijn toch enkel voor het 'remote' starten van de klimaat functies? Ik heb dat een paar keer gebruikt, maar vergeet het vaak te doen. Misschien dat ik het in de winter meer ga gebruiken.
Bij mij staat de 'standaard services' op 10 jaar, de remote en smart services op 4 jaar.
Gefeliciteerd!Schalkkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:45:
Vandaag mijn Toyota CHR+ opgehaald. Eerste indrukken zijn zeer goed. Ik weet hoe je het signaal uitzet voor het overschrijden van de Max snelheid. Maar iedere keer als er een andere snelheid geldt geeft de auto een eenmalige piep. Ik kan dat uitzetten door de verkeersborden herkenning uit te zetten maar is er nog een andere manier om dit piepje uit te zetten?.
(kan je helaas niets vertellen over het uitzetten..)
Gefeliciteerd! Ik ben vrij zeker dat dit een instelling betreft, die ik zelf waarschijnlijk ook op dag 1 al aangepast heb. Ik heb de verkeersbordherkenning altijd aan staan, maar geen piep. Alleen dat het icoontje in beeld even knippert na een snelheidswijziging.Schalkkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:45:
Vandaag mijn Toyota CHR+ opgehaald. Eerste indrukken zijn zeer goed. Ik weet hoe je het signaal uitzet voor het overschrijden van de Max snelheid. Maar iedere keer als er een andere snelheid geldt geeft de auto een eenmalige piep. Ik kan dat uitzetten door de verkeersborden herkenning uit te zetten maar is er nog een andere manier om dit piepje uit te zetten?.
Bij mij staat de verkeersbord herkenning ook aan, maar geen enkel piepje.
Dank je wel, na veel spitten heb ik het gevonden. Instellingen-rijassistent-bericht- kennisgeving wijziging Max snelheid.MetaalMan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Gefeliciteerd! Ik ben vrij zeker dat dit een instelling betreft, die ik zelf waarschijnlijk ook op dag 1 al aangepast heb. Ik heb de verkeersbordherkenning altijd aan staan, maar geen piep. Alleen dat het icoontje in beeld even knippert na een snelheidswijziging.
De meldingen voor verkeersborden kun je zover ik weet uit of op stil zetten. Helemaal uit is via het menu wat je opent via de snelkoppeling met de vierkantjes. Op stil is in de ingebouwde navigatie rechtsboven op het verkeersbord drukken. Zie de afbeelding hieronder.Schalkkie schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:45:
Helemaal uit moet je elke rit opnieuw instellen. Stil blijft denk ik wel actief, maar dat ga ik bij de volgende auto rit merken. Heb het net pas ingesteld voor de 1e keer namelijk. Nu hoor ik bij elke wijziging van de toegestane snelheid 1 piepje.
Nee dat niet alleen ook de navigatie , Find my car , en alle actieve bediening valt dan uit , ik heb bijvoorbeeld wel eens op Schiphol rondgelopen toen mijn App plots een melding gaf dat de linker achterruit open stond , met een druk op de knop kon ik die toen sluiten...... ook krijg ik regelmatig een melding dat de auto niet is afgesloten ( iemand bij de auto geweest om iets te pakken en vergeten goed op slot te doen ) in al die situaties is connected services echt super!nklsn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:44:
@MPCoreDeveloper
Die connected services zijn toch enkel voor het 'remote' starten van de klimaat functies? Ik heb dat een paar keer gebruikt, maar vergeet het vaak te doen. Misschien dat ik het in de winter meer ga gebruiken.
Bij mij staat de 'standaard services' op 10 jaar, de remote en smart services op 4 jaar.
Ik heb gisteren de mail verstuurd , ik kreeg vrij snel een bericht 'erg druk we komen erop terug' en vanochtend stroomde mijn mailbox vol met welkom mails en is de 299,99 van mijn creditcard afgeschreven voor 4 jaar connected services .
Gisteren bij de Efteling geweest vetrokken met 98% aankomst 76% maar toch daar gebruik gemaakt van de laad straat ( Eneco ) hele mooie laders hebben ze daar dezelfde soort als op mijn werk alleen dan zwarte kasten , dit zijn load balanced laders het type waarop mijn 1 fase auto dus ook gewoon 6,9 tot 7,2 KWH pakt daar de auto er + 9 uur heeft gestaan uiteraard met 100% naar huis , alleen al voor de laadplekken dus overdekt onder zonnepanelen , ruime brede plakken , vooraan kortere wandeling , duidelijke rij aanduiding daardoor alleen al zou ik zeggen altijd laadplek kiezen bij de Efteling .
Oh over dat connected car .... Mijn auto is volgens het RDW pas eind november 4 jaar oud echter Toyota hanteert dus voor deze services de fabricage datum , dat is misschien ook voor jullie interessant om te weten en een verrassing .
Ik kreeg verscheidene opties maandbetaling , jaarbetaling echter ook de mogelijkheid om het in 1x af te kopen voor 4 jaar dit was super gunstig dus dat heb ik gedaan de kosten waren daardoor voor mij 299,99 dus 6,25 per maand
Overigens wat wel ook weer leuk was bij de Efteling ... De BZ was de dag daarvoor door de wasstraat geweest bij de Total met een Lotus behandeling ( dus was mooi schoon en glimt als een spiegel ) , kom ik bij de uitgang staat daar een jongeman te helpen om de barcode te scannen voor het uitrijden en die zegt , "Wow mijnheer wat heeft u een mooie en bijzondere auto" , blijft toch wel leuk als andere mensen de BZ waarderen zoals ik hem zelf ook zie ...
Ja heel apart 'Belgisch' maar als je er een klacht over indient krijg je wel een mail van Louman uit den Haag, maar ondertussen is het toch allemaal gelukt afgelopen nacht diverse mails gehad om 04:00 en alles is nu voltooid , dus ook geld afgeschreven en de service voor 4 jaar actief tegen het gereduceerde tarief (je kon het met een hoge korting voor 4 jaar afkopen en ik heb dat gedaan).baldyman schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:42:
@MPCoreDeveloper
Is het toevallig een buitenlandse transactie? Dan staat dat wellicht nog geblokkeerd in jouw ING?
Verder is het enige wat ik nog kan bedenken de tennaamstelling van je creditcard.
bijv. M P Core Developer vs M.P. Core Developer.![]()
In beide gevallen loopt de 3D Secure authenticatie spaak.
Ik zit zelf niet bij ING maar beide punten wel eens meegemaakt.
Blijkbaar biedt Toyota ook geen alternatieve betaalmethode...
Ik rij mijn auto 'particulier' en wil hem in zijn 7e levensjaar vervangen voor een andere , dus vandaar dat die lange afkoop 'gunstig' is voor mij.
Om dat laatste piepje uit te zetten moet je in je instellingen het volgende doen:. Instellingen-rijassistent-bericht- kennisgeving wijziging Max snelheid uitzettenuser121 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:52:
[...]
De meldingen voor verkeersborden kun je zover ik weet uit of op stil zetten. Helemaal uit is via het menu wat je opent via de snelkoppeling met de vierkantjes. Op stil is in de ingebouwde navigatie rechtsboven op het verkeersbord drukken. Zie de afbeelding hieronder.
Helemaal uit moet je elke rit opnieuw instellen. Stil blijft denk ik wel actief, maar dat ga ik bij de volgende auto rit merken. Heb het net pas ingesteld voor de 1e keer namelijk. Nu hoor ik bij elke wijziging van de toegestane snelheid 1 piepje.
[Afbeelding: Mute]
Aah dat wist ik niet. Ik heb inderdaad wel eens mijn vrouw geappt dat ze de auto vergeten was af te sluitenMPCoreDeveloper schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
Nee dat niet alleen ook de navigatie , Find my car , en alle actieve bediening valt dan uit , ik heb bijvoorbeeld wel eens op Schiphol rondgelopen toen mijn App plots een melding gaf dat de linker achterruit open stond , met een druk op de knop kon ik die toen sluiten...... ook krijg ik regelmatig een melding dat de auto niet is afgesloten ( iemand bij de auto geweest om iets te pakken en vergeten goed op slot te doen ) in al die situaties is connected services echt super!
Iets wat ik me dan wel weer afvraag en ik kan dat nog niet zien op de toyota site omdat bij mij de services pas verlopen in 2027 (en ja, hier ook 4 jaar na fabrieksdatum):
- je begint met 4 jaar (gratis) Smart Services. Hier staat bij mij bij: Haal nog meer uit je Toyota. Met cloudgebaseerde navigatie, live verkeersupdates en parkeerkansinformatie blijf je altijd in de juiste richting onderweg.
maar in de e-store kan ik navigatie kaart updates 'kopen', waar ik nu heb staan dat het de eerste 7 jaar is ingebrepen: Spring 2026 update for Map database of TOYOTA SMART CONNECT Plus. Service includes 7 years of free map care, which includes a bi-yearly data update.
Ik ben dus nu wel benieuwd of jij, met je aangekochte extra 4 jaar, ook dan nog één jaar extra kaart updates krijgt -of- dat je de kaart updates ook nog apart mag afrekenen?
Coro schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:01:
Gister is mijn bZ geleverd en zojuist heb ik de twee verschillende caravanspiegels die ik heb liggen getest. De EMUK universa-pro III zijn nieuw, de Repusel gebruikte ik op de RAV. Beide passen op de bZ4X. De Repusel is minder subtiel maar zal je zeker niet verliezen onderweg.
Bedankt voor de reactie en het meedenken. Spiegels zoals die repusel zie ik niet zitten omdat ze (afhankelijk van merk/type auto) camera's of verlichting onder het spiegelhuis kunnen blokkeren met die rubber band.
De Emuk lijkt me beter. Al bestaat het bevestigingsblok uit 1 breed stuk. Bij spiegels met een gebogen bovenkant zal montage dan mogelijk wat lastiger zijn dan bij de Milenco Aero, waarvan de bevestiging uit 2 delen bestaat. Ik denk dat ik toch voor de Milenco Aero ga.
Jij hebt al een Uncharted? Welke versie? en hoe bevalt ie?Hendrik Keizer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:04:
Uit China. Voor in de Uncharted. Past mooi, blij mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit echt mijn hoofd te breken over de keuze. Rationeel is de Uncharted genoeg auto voor mij, maar ik ben meer verzot op de E-outback.
Fotonerd
Om de auto wat te leren kennen ben ik ook door de schermen en instellingen aan het struinen. Zo kwam ik ook op de Batterijstatus. Opvallend is de waarde bij Afgelegde afstand sinds laatste update. Maar liefst 65535km! Vast een foutje. Iemand die dit herkent?
Bekend probleem, je hebt nog niet genoeg gereden.Coro schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:50:
Zo kwam ik ook op de Batterijstatus. Opvallend is de waarde bij Afgelegde afstand sinds laatste update. Maar liefst 65535km! Vast een foutje. Iemand die dit herkent?[Afbeelding]
Dit is de standaard waarde in 16 bits qua afstand
It will show the correct number soon. That is a default number that all Toyota made cars have until it calibrates.
Maar blijkbaar is dit dus een gedocumenteerd iets
Dank hiervoor! De bijna 400 pagina’s tellende gebruiksaanwijzing ben ik nog niet helemaal door… Gelukkig geen ernstig probleem 😅D-dark schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:49:
[...]
Bekend probleem, je hebt nog niet genoeg gereden.
Dit is de standaard waarde in 16 bits qua afstand
It will show the correct number soon. That is a default number that all Toyota made cars have until it calibrates.
[Afbeelding]
Een heel fijne auto, maar moet nog wel wennen aan al de piepjes. Zo piept de auto bijvoorbeeld, ik dacht 5 maal, na afsluiten, maar doet dat niet altijd. Heb nog niet kunnen achterhalen waarom soms wel en soms niet.
Verder krijg ik bij updaten van de navigatiekaart via de display in de auto een foutmelding, en advies me te vervoegen bij de dealer. Komt iemand dit bekend voor? Advies?
Tenslotte, en dat is wel ergerlijk, ik krijg minstens 1 op 3 keer dat ik de auto stap de melding dat de instellingen niet kunnen worden overgenomen, en vervolgens een pagina om opnieuw in te loggen. Herkent iemand dit, en is de oorzaak hiervan bekend?
Zal voor het weekeinde nog naar de dealer gaan, want er zijn nog wat losse eindjes mbt de levering, o.a. het type meegeleverde fietsdrager. Mochten daar nog voor dit forum interessante zaken uit komen, dan zal ik het hier melden.
En tenslotte, ook mijn display vermeldt 65k km als afgelegde afstand met deze auto/accu. Dus is kennelijk een “feature” 😊
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik heb van het weekend mijn kaarten geüpdatet, die kun je downloaden vanaf de Toyota site, op een FAT32 USB-stick (25GB+) zetten, auto aandoen, wachten tot de boel is gestart, stick erin en dan update starten. Duurde bij mij ongeveer 30 minuten.EVfan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:05:
Verder krijg ik bij updaten van de navigatiekaart via de display in de auto een foutmelding, en advies me te vervoegen bij de dealer. Komt iemand dit bekend voor? Advies?
Tenslotte, en dat is wel ergerlijk, ik krijg minstens 1 op 3 keer dat ik de auto stap de melding dat de instellingen niet kunnen worden overgenomen, en vervolgens een pagina om opnieuw in te loggen. Herkent iemand dit, en is de oorzaak hiervan bekend?
Je tweede punt heb ik ook wel, dat heeft volgens mij te maken met dat het hem niet lukt om het profiel van je telefoon te halen (of zoiets). Ik heb er helaas ook maar mee moeten leven, maar mocht je daar zelf een antwoord op vinden dan hoor ik dat graag.
Wat die piepjes betreft, gebeurd dat niet als je een achterdeur open en dicht hebt gedaan om iets in te leggen/ te nemen? Als het dat is dan is hier een reden voor, maar ik ben vergeten welke
Dat van de instellingen die niet kunnen worden overgnomen heb ik éénmaal gehad in de eerste dagen na aanschaf. Zou kunnen dat er bij de Toyota backend nog iets moet doorstromen. Moest het blijven aanhouden zou ik het aan de dealer voorleggen.
Ik heb inderdaad een bZ4X uit 2023, maar weet je heel zeker dat de kaarten met OTA gaan? Die kaart die ik van het weekend heb gedownload is 25GB, dat vindt ik vrij “groot” voor een OTA update. Tenzij ze het in kleine stukjes doen bij jou/jullie.Overgeef Dave schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:24:
@nklsn Heb jij de 1 gen BZ4X? Want de kaartupdates voor het 2 gen platform zijn zo te zien niet meer te downlaoden. Die zouden OTA moeten zijn. Maar er is nog geen OTA beschikbaar. Dus @EVfan bij jou zou het OTA moeten zijn. Dat je een fout krijgt is wel raar, bij mijn CHR+ komt hij gewoon vertellen dat er nog geen updates zijn. (maar nu ik eraan denk zie mijn commentaar van de instellingen hieronder
Maar als ik naar mytoyota ga, dan is daar niets van kaarten te zien en in de navigatie van de auto vind je onder instellingen 'update' als je daar op klikt komt hij vertellen dar een geen beschikbaar is. Vandaar mijn assumtie.
Zoals @Overgeef Dave al zegt is dit naar mijn idee omdat je dan een willekeurige andere deur naast de bestuurder-deur hebt geopend. Als je in dat geval de auto stopt ('uit zet') zie je in beeld een melding "Controleer inzittenden" of iets. Je kan dan kort OK ingedrukt houden op het stuur om de melding te dempen. Daarna zal de auto niet piepen bij op slot doenEVfan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:05:
Ik heb mijn nieuwe Bz4x touring inmiddels in gebruik genomen.
Een heel fijne auto, maar moet nog wel wennen aan al de piepjes. Zo piept de auto bijvoorbeeld, ik dacht 5 maal, na afsluiten, maar doet dat niet altijd. Heb nog niet kunnen achterhalen waarom soms wel en soms niet.
Een wat irritante functie, en het duurde bij mij ook even voordat ik dit door had. En ik heb ook (nog?) geen manier gevonden om dit definitief uit te schakelen in de instellingen...
Blij dat ik nu 2 maatjes korter heb, voor deze een 2014 Outback gehad.Xilantof schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:45:
Gister de Uncharted in de wijk zien staan. Leuk om even goed te kunnen bekijken. Het is een mooie auto.
Ik zit echt mijn hoofd te breken over de keuze. Rationeel is de Uncharted genoeg auto voor mij, maar ik ben meer verzot op de E-outback.
4e experience + in 2 kleurtjes.appel-tje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Jij hebt al een Uncharted? Welke versie? en hoe bevalt ie?
Bevalt uitstekend
Bij de Bz meen ik dat die instelling onder voertuiginstellingen zit, aan het einde van de lijst met hulpsystemen op het instrumentenpaneel. Ik heb het in ieder geval uitstaan.MetaalMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:25:
[...]
Een wat irritante functie, en het duurde bij mij ook even voordat ik dit door had. En ik heb ook (nog?) geen manier gevonden om dit definitief uit te schakelen in de instellingen...
Hoe bevallen de 20" wielen daaronder?Hendrik Keizer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:37:
[...]
4e experience + in 2 kleurtjes.
Bevalt uitstekend
Ik vind Subaru, als "off road"-merk, soms wel gekke keuzes maken in wielen bij de uitrustingniveau's.
Bij een AWD wil je wat meer band. En in dit geval ook nog wat extra actieradius.
Fotonerd
Mooie aankoop! Wij gaan voor een 2E-xcite+ 77kWh in het wit, zal wel tot jan 2027 moeten wachten voor de levering. Ben ook benieuwd naar wat ik haal met de range. Jammer dat er geen panorama dak te krijgen is voor deze versieHendrik Keizer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:37:
[...]
4e experience + in 2 kleurtjes.
Bevalt uitstekend
Band genoeg hoor ook in dikke mud. Maar crawlers passen er ook wel onder. Dunlop zooi is wel wat rumoerig op asfalt wegen.Xilantof schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
Hoe bevallen de 20" wielen daaronder?
Ik vind Subaru, als "off road"-merk, soms wel gekke keuzes maken in wielen bij de uitrustingniveau's.
Bij een AWD wil je wat meer band. En in dit geval ook nog wat extra actieradius.
Veel plezier der van. De witte was me veel te wit. Nu een onopvallend grijs muisje na de opvallende kristal witte outback met camouflage stickers op de flanken.appel-tje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:22:
[...]
Mooie aankoop! Wij gaan voor een 2E-xcite+ 77kWh in het wit, zal wel tot jan 2027 moeten wachten voor de levering. Ben ook benieuwd naar wat ik haal met de range. Jammer dat er geen panorama dak te krijgen is voor deze versie
Gisteren een familielid gesproken die monteur is bij Toyota. Hij had meegeluisterd en wist te melden dat het geluid van de airco pomp afkomstig is. Dit zelfde geluid heb je blijkbaar bij meer Toyota's, maar dan valt het meestal niet op omdat er een benzinemotor loopt.user121 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:43:
Sinds maandag ben ik de gelukkige eigenaar van een C-HR+ Firtst Edition in Mineral Grey. Erg blij mee. Rijd erg lekker. Was ook een flinke upgrade komend vanaf een 15 jaar oude auto . Wel een vraag aan andere eigenaren hier. Het valt mij op dat ik tijdens het rijden een zachte piep hoor. Beetje alsof je aan het bellen bent en de telefoon zachtjes over gaat voordat deze wordt opgenomen aan de andere kant. Iemand die dit ook heeft of weet wat het is?
Op de foto de auto bij oplevering in de showroom. [Afbeelding]
Kan eigenlijk niets vinden dat kan passen vanwege het kunnen openen langs twee zijden van de armsteun.
Dus voor de gen 2 modellen, Lexus systeem.
Iemand een idee/aanbeveling?
[ Voor 9% gewijzigd door Overgeef Dave op 22-08-2026 06:17 ]
Ik heb die kaarten nog nooit kunnen updaten en omdat ik ABRP gebruik heb ik het ook niet echt nodig , maar wel geprobeerd ik kan nog steeds de kaarten gratis downloaden ( volgens Toyota is mijn auto nu al 4 jaar volgens de RDW pas eind november dit jaar )nklsn schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:38:
[...]
Aah dat wist ik niet. Ik heb inderdaad wel eens mijn vrouw geappt dat ze de auto vergeten was af te sluiten, schaamt ze zich nog steeds voor.
Iets wat ik me dan wel weer afvraag en ik kan dat nog niet zien op de toyota site omdat bij mij de services pas verlopen in 2027 (en ja, hier ook 4 jaar na fabrieksdatum):
- je begint met 4 jaar (gratis) Smart Services. Hier staat bij mij bij: Haal nog meer uit je Toyota. Met cloudgebaseerde navigatie, live verkeersupdates en parkeerkansinformatie blijf je altijd in de juiste richting onderweg.
maar in de e-store kan ik navigatie kaart updates 'kopen', waar ik nu heb staan dat het de eerste 7 jaar is ingebrepen: Spring 2026 update for Map database of TOYOTA SMART CONNECT Plus. Service includes 7 years of free map care, which includes a bi-yearly data update.
Ik ben dus nu wel benieuwd of jij, met je aangekochte extra 4 jaar, ook dan nog één jaar extra kaart updates krijgt -of- dat je de kaart updates ook nog apart mag afrekenen?
Maar ..... de auto ziet de kaart wel via de usb stick maar zegt dan dat de code niet zou kloppen als ik mijn auto aan internet verbind kan ik online Updaten , maar dan zegt de auto neem contact op met uw dealer .
Wel ... Hij gaat in november voor een beurt & de 1e APK dus ik heb dat er maar even bijgezet dat ze de kaarten dan toch maar eens voor mij updaten .
Oh de auto heeft nu al een keer 5 dagen zonder rijden stilgestaan en deed het daarna nog gewoon normaal in november ( na de beurt ) ga ik 14 dagen naar de Canarische eilanden en staat hij dus al die tijd op Schiphol P3 , ik neem mijn Booster wel mee en zet die voorin ...
Maar ik ben benieuwd of hij het ook zolang volhoud zonder op een lader te staan .
Zou zoiets kunnen helpen?MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Ik heb die kaarten nog nooit kunnen updaten en omdat ik ABRP gebruik heb ik het ook niet echt nodig , maar wel geprobeerd ik kan nog steeds de kaarten gratis downloaden ( volgens Toyota is mijn auto nu al 4 jaar volgens de RDW pas eind november dit jaar )
Maar ..... de auto ziet de kaart wel via de usb stick maar zegt dan dat de code niet zou kloppen als ik mijn auto aan internet verbind kan ik online Updaten , maar dan zegt de auto neem contact op met uw dealer .
Wel ... Hij gaat in november voor een beurt & de 1e APK dus ik heb dat er maar even bijgezet dat ze de kaarten dan toch maar eens voor mij updaten .
Oh de auto heeft nu al een keer 5 dagen zonder rijden stilgestaan en deed het daarna nog gewoon normaal in november ( na de beurt ) ga ik 14 dagen naar de Canarische eilanden en staat hij dus al die tijd op Schiphol P3 , ik neem mijn Booster wel mee en zet die voorin ...
Maar ik ben benieuwd of hij het ook zolang volhoud zonder op een lader te staan .
https://www.amazon.nl/-/e...kit&qid=1787418748&sr=8-9
Werkt op een oplaadbare batterij. Bevestiging met vacuüm en een sterke magneet aan de binnenkant. Wel diefstalgevoelig denk ik dan... beter niet permanent laten zitten.
De C-HR+/Uncharted versie zit op dit moment nog niet in het assortiment, BZ4X/Solterra wel.
Bij regenachtige omstandigheden in bijv. de stad, kan ik mij echter voorstellen dat je zicht naar achteren (te) beperkt is. Wellicht is zo'n 'Gecko Wiper' dan het overwegen waard.
@MPCoreDeveloperMPCoreDeveloper schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Ik heb die kaarten nog nooit kunnen updaten en omdat ik ABRP gebruik heb ik het ook niet echt nodig , maar wel geprobeerd ik kan nog steeds de kaarten gratis downloaden ( volgens Toyota is mijn auto nu al 4 jaar volgens de RDW pas eind november dit jaar )
Ik heb hetzelfde probleem, in mijn 2 weken oude Bz4x touring kan ik ook de kaarten niet updaten. Ik krijg ook de melding contact op te nemen met de dealer, wat ik intussen gedaan heb. Daar hadden ze geen antwoord, anders dan “er zijn waarschijnlijk geen updates”. Maar zelfs voor mijn auto is de kaartversie al ruim een jaar oud. Dus er zouden massa’s updates moeten zijn (onze vorige auto, Audi Etron, had elke week wel een of meerdere kaart updates, en dat verwacht je ook).
De monteur bij onze dealer had geen antwoord en gaat het verder uitzoeken. Ik heb overigens wel live verkeersinformatie, zoals afgezetten wegen etc.
Nog een vreemde waarneming. Ik heb in de auto, op de centrale display the tagret SoC ingesteld op %, maar toen ik een dag later ging laden bleek de 80% weer gereset naar 100%. Dat is nu al twee keer voorgekomen, ofwel elke keer als ik de limiet op 80% zet, is die de volgende dag weer gereset op 100%. Iemand die dit herkent?EVfan schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
@MPCoreDeveloper
Ik heb hetzelfde probleem, in mijn 2 weken oude Bz4x touring kan ik ook de kaarten niet updaten. Ik krijg ook de melding contact op te nemen met de dealer, wat ik intussen gedaan heb. Daar hadden ze geen antwoord, anders dan “er zijn waarschijnlijk geen updates”. Maar zelfs voor mijn auto is de kaartversie al ruim een jaar oud. Dus er zouden massa’s updates moeten zijn (onze vorige auto, Audi Etron, had elke week wel een of meerdere kaart updates, en dat verwacht je ook).
De monteur bij onze dealer had geen antwoord en gaat het verder uitzoeken. Ik heb overigens wel live verkeersinformatie, zoals afgezetten wegen etc.
Laadinstellingen blijven als ingesteld.
:strip_exif()/f/image/jZnEDXVAaQrIR99Z6Idjy5TS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N3zgxhCIYWfwnYHQA3IT3ltB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajla3KAtU3h6NirJP0Ym97ej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tCjD0UEtNo3pSOddzUZwB2qx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B4Z2mOTVB2dTngpD7ljqlyrm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZxWzlF9Meq6zAnDgVAChL2m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ns4yB9Bp9wmSGAk2cDjkkPKB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/70JZXTX2pCC0kqyN9U8eNQph.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fparBDpUZ2yzR3Qiipy4XCEy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fk948epVe3hz9phkVyCxEA6U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j4gv9EseGPv6mGvuy8sefydl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mHqQKBZihzit1ipcNknXjk4M.jpg?f=fotoalbum_large)