nklsn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:29:
[...]
Al dat gedoe over die 12V accu's begint me toch een beetje zenuwachtig te maken. Zelf heb ik er nog niks van gemerkt in het halfjaar dat ik mijn bz heb, dus gauw even afkloppen! Ik heb dan ook het geluk dat ik een eigen oprit heb met een laadpaal. De auto hangt eigenlijk altijd aan de kabel, vooral om zoveel mogelijk zonnestroom mee te pikken via evcc. Ik heb zelf wat software geschreven voor departure planning, de auto altijd inprikken en alleen de agenda bijhouden heeft ervoor gezorgd dat de stekker aansluiten standaard is geworden, vooral vrouwlief vond dat in het begin wel lastig, maar is nu super tevreden met enkel de agenda bij houden en de auto is altijd vol genoeg.
Misschien helpt dat om die 12V accu op peil te houden? De auto staat namelijk geregeld een paar daagjes stil. Al zegt dat niet alles, een jumpstarter heeft in ieder geval zijn weg gevonden naar mijn vaderdaglijstje!
Ik ben benieuwd wat er bij u uit komt en staat bij u de auto ook veel aan de lader, ik dacht ergens gelezen te hebben dat u geen eigen laadpaal had.
[...]
Nee dat was iemand anders. Ik heb nog even gekeken, maar die functie had ik toch al aan staan. Wel fijn dat ik nu weet wat het doet, ik had verwacht dat het iets met de meldingen op het scherm boven het stuur zou zijn. Ik vind dat erg onduidelijk in de handleiding, ik kan over veel dingen een hoop vinden, maar vooral de optie in het midden scherm is lastig.
De meldingen op de telefoon vind ik handig, maar er zit wel een nadeel aan. Voor zover ik heb kunnen bepalen kunnen die meldingen maar naar 1 telefoon gestuurd worden, ongeacht hoeveel profielen je in de auto hebt. Alleen de 'eigenaar' krijgt de meldingen. Ik had graag gezien dat hij onthoudt wie er als laatste in de auto heeft gezeten, of dat hij naar meerdere telefoons kan sturen. Daarnaast kan ook enkel de eigenaar de remote functies gebruiken. Neemt niet weg, dat ze echt wel handig zijn als je gehaast bent en iets vergeten bent met afsluiten of raam dicht doen.
Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat je auto op slot zetten via de app minder veilig vergrendeld is dan via de sleutel/afstandsbediening, wel iets om te onthouden.
De EV score en ritten doe ik niet zo veel mee, ik ben een rustige rijder en kom vaak ergens rond de 90 uit, en dat is eigenlijk al zo vanaf maand 1. Daar zie ik verder niet zo veel voordeel in. Rustig optrekken en remmen doe ik sowieso al, binnen de bebouwde kom gebruik ik eigenlijk alleen de regeneratieve rem-optie, en op de autoweg laat ik de cruise control het werk doen.
Het enige wat ik nog niet 'durf' te gebruiken is de automatische parkeer optie, hoe is jullie ervaring daar mee?
Voor de Toyota EV bezitters. Kijk in het Kia eNiro Tweakers forum en je zult zien dat bij deze Kia (en andere EV modellen evenals Hyundai) 12V accu problemen ook epidemisch zijn, totdat . . . . . er een goede merkaccu ingezet wordt. Ik had het probleem van het ene moment op het andere na 2 jaar, en na het plaatsen van een Varta al jaren no issues.
Ik overweeg een Bz4x Touring, we gaan proefrijden. Wat ik echt jammer vind is dat er feitelijk maar twee uitvoeringen zijn Dynamic (twee wiel aandrijving) of Executive (AWD). Ik wil liever geen AWD (hoger verbruik), maar de Dynamic mist essentiële goodies (zoals panorama dak, verstelbare passagiers stoel, stoelventilatie, synthetisch leer en meer). Dus een beetje all or nothing, die goodies, dan ook AWD. Op de niet touring modellen is dit wel te kiezen, voor de touring kennelijk (nog) niet.
Maar eens goed overdenken en ook Kia nog eens beproeven.
Edit: ik heb ook een jumpstarter aangeschaft. Het merk Noco is erg betrouwbaar en veilig, wordt ook door de ANWB gebruikt. Je hebt maar een licht model nodig, de 12V accu is slechts om de auto uit de slaap te halen, niet zoals bij een brandstof model de cilinders door de compressie te drukken. Dus even een prikje en de boel is weer up and running.
Edit 2: bij mijn Kia wordt de klemspanning van de 12V accu door de auto gemonitord, en indien te laag vanuit de HV batterij bijgeladen. Dat gebeurt een beperkt aantal keren bij langere stilstand, om het geval van nodeloos bijladen van een defecte 12V accu en uiteindelijk een lege HV batterij te voorkomen. Ik neem aan dat de Toyota’s dat ook doen?
[
Voor 8% gewijzigd door
EVfan op 10-07-2026 21:30
]