Sinds vorige week mijn Tavascan Adrenaline in Silver White binnen!
Na de eerste kilometers deel ik graag mijn indrukken. Over het algemeen ben ik positief, al zijn er ook een paar punten die beter kunnen, zeker in vergelijking met mijn vorige auto, de Enyaq.
Wat opvalt in positieve zin:
Allereerst de uitstraling: de Tavascan is een opvallende verschijning. Strak design, goede verhoudingen, en zeker in deze kleur springt hij eruit. Binnenin is het rustig en stil. Het interieur is goed geïsoleerd.
De rijeigenschappen vallen in positieve zin op. De auto ligt stabiel op de weg en biedt veel comfort, ook bij hogere snelheden. In snelle bochten merk je wel het gewicht.
De range en verbruik is goed, laden tot 80% is geen enkel probleem meer. Dat was met de kleine batterij van de Enyaq wel anders.
Het Sennheiser systeem heeft een diepe bas, welke meteen opvalt.
De drie Isofix-punten zijn een pluspunt.
Daarnaast is de achterbank breed en vlak. Mijn drie kinderen passen er, met enig passen en meten, naast elkaar.
Het panoramadak geeft een ruimtelijk gevoel en de elektrische zonwering werkt uitstekend.
De kofferbak is functioneel en ruim genoeg voor dagelijks gebruik.
Verder prettig: de meegeleverde granny charger, een draadloze telefoonlader die ook met hoesje goed werkt, en het snelle contact met Apple CarPlay.
Wat ik mis ten opzichte van de Enyaq
Er zijn een paar praktische zaken uit de Enyaq die ik mis. Zo ontbreken de KESSY-sensoren op de achterportieren. Dat lijkt een detail, maar wie dagelijks kinderen in- en uitlaadt, weet hoe irritant het is om telkens naar de voordeur te moeten lopen om te ontgrendelen/vergrendelen.
Ook de fysieke knoppen op het hendeltje voor cruise control en Travel Assist vond ik prettiger dan de Touch bediening in de Tavascan. Kleine, maar handige dingetjes zoals het clipje voor parkeerkaartjes, de paraplu in de deur, en de uitklapbare boodschappenhaken in de kofferbak zijn niet aanwezig, maar worden wel gemist.
Verbeterpunten
De navigatiekaart in het infotainmentsysteem is verouderd. Een voorbeeld: de nieuwe fly-over bij Groningen is niet verwerkt, waardoor de auto onterecht afremt voor een inmiddels verdwenen kruispunt.
De snelkoppelingen in het swipe-down menu zijn niet persistent: zelfs na het resetten veranderen ze na elke rit. Dit maakt het bijvoorbeeld lastig om snel de snelheidswaarschuwing uit te zetten.
De optie “ESP Uit” is bij mij grijs en niet selecteerbaar. Mogelijk moet ik eerst andere hulpsystemen uit zetten, maar dat is niet duidelijk. “ESP Sport” laat overigens wel enige slip toe.
Tot slot: het head-up display is fraai vormgegeven, met name de augmented reality-functie, maar werkt niet in combinatie met CarPlay-navigatie. Daardoor blijft het een beetje een gimmick.
Conclusie:
De Tavascan maakt in veel opzichten een sterke indruk. Design, comfort en afwerking zijn dik in orde. Tegelijkertijd zijn er een aantal gemiste kansen, met name op het gebied van gebruiksgemak.