Oeeeh een topic voor de Tavvy
Even voorstellen dan:
Adrenaline VZ uitvoering in Tavascan blauw hier

Met winterpack. Sinds Maart. Pak em beet 9.5k gereden nu.
En uiteraard voor de twijfelaars en andere eigenaren onze ervaringen van de afgelopen maanden:
Algemene indruk:
Eigenlijk alles op de zaken hieronder na. Geen seconde spijt van en nog steeds elke dag een glimlach. Comfort is top, laden gaat vlot genoeg, geluid van buiten is prettig gedempt, geluid van binnen klinkt dikke prima met de Sennheisers.
Quirks:- Snelkoppeling naar 'Snelheidslimiet waarschuwing' verdwijnt - ugh wat een gedoe.
- Elke keer die privacy verklaring wegklikken…dat voelt echt als iets dat weggeautomatiseerd moet worden.
- Stoelprofielen wisselen is nog wel eens een ding. Soms moet ik hem eerst wijzigen naar een andere setting voordat die toch wel bedacht dat hij nog aangepast moest worden voor een setting. Nog niet vaak gehad, maar denk toch wel zo'n 4x.
- Jammer genoeg geen 2 'echte' gebruikers kunnen toevoegen. Nu gedeeld profiel met hier en daar wat instellingen die je individueel aanpast. Een 2e profiel toevoegen kan wel, maar er zitten teveel beperkingen aan die een 2e profiel niet kan en alleen een 'hoofdgebruiker' kan. Hierdoor gauw de keuze gemaakt 1 profiel te gebruiken voor mijn vrouw en mijzelf
- Interieur verlichting verandert voor mijn gevoel af en toe ook vrijwillig naar en ander profiel. Is relatief eenvoudig terug te zetten, maar gezien dit ding echt rampzalig is met snelkoppelingen onthouden ben je hier ook weer tijd mee kwijt
- De achteruitrij camera is niet echt ons ding. Gelukkig kunnen we dat zelf ook zonder camera ;-). Sensoren prima, maar de camera is niet echt fijn. De 360 van boven is wel prettig werken.
- Ergens recent weer uitgelogd van de Cupra app én auto. Kon je het hele riedeltje met aanmelden in de app en de auto koppelen weer regelen. Gelukkig instellingen behouden verder, maar fijn dat dat voor je gevoel 'opeens' gebeurde, was waarschijnlijk een automatische update.
- Loop veel onder de bumper te dansen met m'n been om de achterklep open te krijgen, gaat beperkt goed.
- Volume knop op het stuur is echt af en toe *peep* irritant, maar dat hebben alle ID4 gebaseerde auto's.
- Airco is wel van standje fanatiek, goed voor de hete dagen, meer geregel voor de koude dagen. Zoveel kunnen aanpassen met allerlei sensoren en standen is soms gewoon teveel van het goede. Maar dat is vooral persoonlijke smaak. Als die op je is gericht kan het goed snel koud worden.
Accessoires gekocht:- Rubberen matten voor hele interieur en kofferbak
- Beschermrand voor de deuren (doorzichtig plastic - iets met kids en muren/auto's)
- Stevige en lange USB C kabels ;-).
- Dashcam van FitcamX.
Onderhoud / schade etc:
Yup ook dit is helaas een onderwerp waar we al wat over kunnen zeggen

. Zo heeft een klootviool de voorbumper geraakt, velg is al beschadigd bij een stoep, en er zat een lak beschadiging op een deur die een muurtje had geknuffeld (ook al was dit zachtjes). Dus vandaar de beschermrand er nu op en met een lakstift weg te halen. Voorbumper wordt binnenkort onder verzekering gerepareerd - verwachtte kostte van de garage 2100 euro.
Echter ook al een eerste echte storing gehad met als gevolg weggesleept naar de garage. Bleek het onderdeel dat de stroom van buiten omzet naar de juiste stroom voor de accu kapot/in permanente storing te zijn. Dit is vervangen onder de garantie. Dit werd in de auto getoond als 12v accu storing. Laden werkte niet meer, bij geen enkele lader. Oordeel van de garage was dat dit uiteindelijk echt een defect onderdeel was.
Dingen die ik helaas wel mis:
De geventileerde stoelen! Airco werkt goed, maar een geventileerde stoel zou mij goed uitkomen, mijn vrouw mist dat uiteraard niet als koukleum zijnde

. De meerprijs en lagere range zijn echter voor ons redenen geweest om niet de Extreme te kiezen.
Alternatieven die we hadden overwogen:
Tesla Model Y - als Elon niet stom had gedaan, hadden we waarschijnlijk deze nieuw gekocht. Nu echter geen spijt, want de Tavascan is vele malen unieker en leuker om te zien
Ford Capri - proefrit veel _heel_ erg tegen.
Taycan - wel 2e hands, maar viel tegen qua onderhoudskosten die allemaal begonnen te spelen bij de aangeboden modellen (afloop van Porsche garantie).
ID4 niet, andere ID4 gebaseerde auto's ook niet.