Ik weet ook niet wat er bij jou aan de hand is. Bij mij gebeurde dit een paar weken terug en nu komen de oude snelle rekentijden weer terug.Dogooder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:51:
[...]
Om er zelf nog even in te duiken en ook om beter toe te lichten heb ik de rekentijden uit alle logs getrokken en in een grafiek geplot.
[Afbeelding] Voor 8 mei waren de rekentijden eigenlijk altijd onder de seconde. Je ziet mooi de rekentijd afnemen totdat de nieuwe prijzen zijn opgehaald. Maar sinds gisteren is zonder aanleiding het hek van de dam met rekentijden structureel meer dan 300 seconden.
Ik heb nu de max-gap naar 0.1 bijgesteld, en dat zal vast wat helpen. Maar misschien ook wel verhullen wat hier fout gaat. Restart van de docker mocht ook niet echt baten. Ik draai 2026.4.4 al sinds 2026-04-25.
Zou het iets in de prijsdata of solardata kunnen zijn geweest?
Ik hoorde het ook van @tonvanboven (maar dat was "oude" hardware), dus je bent niet de enige.
Ik heb ook nog een suggestie van @tonvanboven op mijn to-do lijstje staan, om alle resultaten van de laatste berekening voor de volgende periode op te slaan in een bestand en deze waarden/settings bij het begin van die volgende periode (als de berekening wordt gestart) als "eerste orde benadering" naar HA te communiceren. Als dan de berekening twee minuten duurt is HA alvast begonnen en kan dit eventueel worden aangepast met de laatste resultaten.
Deze kan ook interessant zijn als we gaan rekenen met een of meer dagen voorspellingen van de day-ahead-prijzen, want dan zullen de rekentijden sowieso flink oplopen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
/f/image/TLcvane4hgL6UGDF57xKnVEx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8zCVyYcfB20Kxd93cYvO1eVe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zcojp5NPl80Up6hh2Ej5LBMt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z1sng8oXw6mVec6SJU0c35Qv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/twqlsANcoAwOyNBZvZzS5RK7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vhis03nHBl0CQzU00UKZ6XoZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/msLSpRCRMxnEnlZTVzFuNnsI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/glJGn4tZ9YGCPG3bFMQ7ZJPF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Mc9WvtBMNCNhPmzubm7Pu3dT.png?f=fotoalbum_large)