• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
KC27 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een TB?
Een thuisbatterij _/-\o_

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
KC27 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een TB?
@KC27 Maar welke stappen moet ik nu minimaal nemen om de TB op basis van tibber tarieven te laten laden cq ontladen?
Vaevictis_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
[...]

@KC27 Maar welke stappen moet ik nu minimaal nemen om de TB op basis van tibber tarieven te laten laden cq ontladen?
Deze input heeft DAO nodig:
  • Je moet DAO toegang geven tot een sensor in HA die de actuele inhoud van je accu presenteert. Die sensor geef je aan met de setting: entity actual level. Bijvoorbeeld:
    code:
    1

"entity actual level": "sensor.ess_battery_soc",
  • Verder moet je de capaciteit, lower limit, upper limit, max soc, "charge_stages" en "discharge stages" definiëren (zie documentatie in wiki: https://github.com/corneel27/day-ahead/wiki)
Tenslotte zijn er drie entities van belang waarin DAO de belangrijkste resultaten kan wegschrijven. Hiervoor kun je het beste in HA helpers aanmaken. Bij een verandering van state trigger je een automation die de berekende waarde (eventueel omgezet) doorzet naar je TB.
  • .
  • "entity set operating mode": "input_select.ess_operating_mode",
    Je maakt een input_select met de opties "aan"en "uit". Als je accu niks hoeft te doen gaat ie op "uit", anders op "aan".
  • "entity set power feedin": "input_number.dao_set_power_feedin",
    Hierin komt het berekende vermogen in W dat je accu moet gaan opnemen (+) of terugleveren(-). Sommige accu's verwachten het teken andersom. Je kunt dit dus omdraaien in je HA-automation.
  • "entity stop inverter": "input_datetime.stop_inverter",
    Hierin komt een datum/tijd te staan waarop je je inverter/accu moet stoppen met laden/ontladen. Deze datum/tijd wordt alleen ingevuld als die stop valt voor de start van de volgende berekening,
Ik weet niet welk merk/type thuisbatterij je hebt. Maar er zijn hier van verschillende merken en typen voorbeeld instellingen gedeeld (vaak als onderdeel van een vraag). Als je op merk en type zoekt zul je ongetwijfeld een een hit vinden. Anders zijn hier veel mensen beschikbaar om je verder te helpen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste