Een thuisbatterijKC27 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:59:
[...]
Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een TB?
@KC27 Maar welke stappen moet ik nu minimaal nemen om de TB op basis van tibber tarieven te laten laden cq ontladen?KC27 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:59:
[...]
Sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een TB?
Deze input heeft DAO nodig:Vaevictis_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:35:
[...]
@KC27 Maar welke stappen moet ik nu minimaal nemen om de TB op basis van tibber tarieven te laten laden cq ontladen?
- Je moet DAO toegang geven tot een sensor in HA die de actuele inhoud van je accu presenteert. Die sensor geef je aan met de setting: entity actual level. Bijvoorbeeld:
code:1
"entity actual level": "sensor.ess_battery_soc",
- Verder moet je de capaciteit, lower limit, upper limit, max soc, "charge_stages" en "discharge stages" definiëren (zie documentatie in wiki: https://github.com/corneel27/day-ahead/wiki)
- .
- "entity set operating mode": "input_select.ess_operating_mode",
Je maakt een input_select met de opties "aan"en "uit". Als je accu niks hoeft te doen gaat ie op "uit", anders op "aan". - "entity set power feedin": "input_number.dao_set_power_feedin",
Hierin komt het berekende vermogen in W dat je accu moet gaan opnemen (+) of terugleveren(-). Sommige accu's verwachten het teken andersom. Je kunt dit dus omdraaien in je HA-automation. - "entity stop inverter": "input_datetime.stop_inverter",
Hierin komt een datum/tijd te staan waarop je je inverter/accu moet stoppen met laden/ontladen. Deze datum/tijd wordt alleen ingevuld als die stop valt voor de start van de volgende berekening,
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer