Is het mogelijk voor ML training om 2 entities mee te geven? Ik heb 7 jaar aan history, maar helaas is in september vorig jaar de entitie verandert in home assistant.
Jazeker, je kunt er meerdere aangeven onder een solar entryDogooder schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:29:
Is het mogelijk voor ML training om 2 entities mee te geven? Ik heb 7 jaar aan history, maar helaas is in september vorig jaar de entitie verandert in home assistant.
Zelf een docker image gemaakt, gebaseerd op deze info.Kees Schilder schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:18:
[...]
Is er een container van? Of moet je die zelf bouwen?
Kan de Docker-container niet vinden namelijk.
Heb je ook meteo gegevens opgehaald?Tommiiee schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Dank voor je suggestieIk heb de prijzen opgehaald t/m een volledige week terug, vandaag en morgen. Ik krijg helaas nog steeds dezelfde foutmelding.
Edit: na handmatig Meteoprognoses ophalen werkt het weer
Edit:
Sorry, ik zie net dat jij dit ook al bedacht.
[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 23-01-2026 17:51 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
ook hier het model proberen te trainen. leek in het begin prima te werken, echter mis ik laatste dagen de gemeten straling. ik neem aan dat deze data komt van knmi weerstation? correct?
wat kan ik hier aan doen?
Daar kun je niks aan doen.sjampeter schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:23:
ook hier het model proberen te trainen. leek in het begin prima te werken, echter mis ik laatste dagen de gemeten straling. ik neem aan dat deze data komt van knmi weerstation? correct?
[Afbeelding]
De knmi-data worden aangevuld zodra je een model traint, maar gaan nooit verder dan tot eergisteren.
In de loop van de dag komen de data van eergisteren beschikbaar (ik weet nog niet hoe laat).
Dus dit gedrag is "normaal"
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
aha. duidelijk verhaal en herkenbaar in de data. thanks
Ik zie bij jouw gemeten opbrengst wel heel mooi ronde getallen in kWh. Klopt dat wel?sjampeter schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:23:
[Afbeelding]
he verek, zover had ik nog niet gekeken. heb hier ook solaredge welke ik via yaml ombouw naar kwh. ik zal er eens induiken. zal de rc waarde ook beter van worden mogelijk
ik gebruikte nog een input sensor solaredge welke via api binnen kwam. deze heeft inderdaad een grove resolutie. gelukkig kan ik tegenwoordig de data ook via modbus binnen halen. hier is de date veel beter. gevalletje jammer dat ik het niet eerder doorhad.
deze data loopt echter nog maar een maandje oid, dus feitelijk te kort voor training, toch?
deze data loopt echter nog maar een maandje oid, dus feitelijk te kort voor training, toch?
Om enigszins een model te kunne trainen die seizoensinvloeden kan voorspellen heb je het liefst meerdere jaren aan informatie. Hoe meer history hoe beter zou je zelfs kunnen zeggen.sjampeter schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:32:
ik gebruikte nog een input sensor solaredge welke via api binnen kwam. deze heeft inderdaad een grove resolutie. gelukkig kan ik tegenwoordig de data ook via modbus binnen halen. hier is de date veel beter. gevalletje jammer dat ik het niet eerder doorhad.
Een maand aan informatie zijn heel weinig data punten en komt de nauwkeurige niet ten goede. Ik zeg niet dat het niet kan, maar wees niet verbaasd als het model er soms flink naast zit.
Ik zou haast zeggen: als je minder dan een jaar aan historische informatie hebt kun je beter de andere methode gebruiken die rekent op basis van een yield percentage.
Je kunt later altijd overstappen als je meer data punten hebt.
Het is wel heel erg afhankelijk van individuele factoren en dus voor iedereen weer anders.
bij wekrt het nu goed. met solarproductie in Wh!KC27 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:52:
Er is een nieuwe testversie gepubliceerd: 2026.01.2.rc1
Dit staat in de changelog:
Correct sensordata from HA with unit_of_measurement="Wh" to "kWh"
Voor gebruikers met unit_of_measurement "Wh" in HA-sensoren is dit goed nieuws.
DAO corrigeert met deze versie nu automatisch naar "kWh".
Dit geldt niet alleen voor de sensoren die nodig zijn voor ml-predictor, maar ook entities in de rapportages en voor de berekening van de baseload (ze maken allemaal gebruik van dezelfde - en nu aangepaste - "ophaalroutine").
Ik zou de gebruikers die om deze functionaliteit gevraagd hebben willen vragen om dit te testen.
Ik hoor graag de resultaten.
Thanks
Weer een vraag over het ML-gebeuren (mooie feature!):
het valt mij op dat de productie "prognose dao" vrijwel altijd een (zeer) lage R2 score heeft en dat de totaalwaarde van deze prognose vrijwel altijd veel lager is dan de "prognose ml" waarde. Zie ook bijgevoegd voorbeeld. Hoe moet ik dit precies interpreteren?
het valt mij op dat de productie "prognose dao" vrijwel altijd een (zeer) lage R2 score heeft en dat de totaalwaarde van deze prognose vrijwel altijd veel lager is dan de "prognose ml" waarde. Zie ook bijgevoegd voorbeeld. Hoe moet ik dit precies interpreteren?
Waarschijnlijk heb je de yield te laag staan.diamanten schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:57:
Weer een vraag over het ML-gebeuren (mooie feature!):
[Afbeelding]
Als je in jouw situatie deze vermenigvuldigt met een factor 2,5 zal hij beter uitkomen.
---
[ Voor 141% gewijzigd door KC27 op 24-01-2026 19:42 ]
Ik heb inmiddels het ML model getraind en het lijkt heel goed te werken. De schaduw van de buren in deze tijd van het jaar wordt goed herkent. Heel blij met deze feature.
Maar is de ML prognose ook beschikbaar in een api? Ik maak gebruik van
Maar is de ML prognose ook beschikbaar in een api? Ik maak gebruik van
code:
maar die levert nu alleen nog maar de DAO progrnose en alleen voor vandaag. Terwijl DAO zelf wel ML en DAO progrnoses heeft tot en met morgen.
1
| api/report/pv_dc/vandaag_en_morgen |
[ Voor 3% gewijzigd door Dogooder op 25-01-2026 09:58 ]
Waar ik tegen aanloop is het volgende:
Het maximale vermogen waar mijn batterij mee kan worden opgeladen neemt af naar mate de SoC dichter bij de 100% komt. Hierdoor haalt de batterij de berekende SoC niet "op tijd" omdat de maximale laadsnelheid afneemt.
DAO berekend dan bij de volgende interval dat de batterij als nog opgeladen moet worden. (tegen een duurder tarief)
Het zou praktisch zijn als ik per x% SoC de laadsnelheid kan opgeven zodat DAO hier op voorhand mee gaat rekenen. En dan sneller gaat laden in het begin, wetende dat de laatste x% langzamer gaan.
Het maximale vermogen waar mijn batterij mee kan worden opgeladen neemt af naar mate de SoC dichter bij de 100% komt. Hierdoor haalt de batterij de berekende SoC niet "op tijd" omdat de maximale laadsnelheid afneemt.
DAO berekend dan bij de volgende interval dat de batterij als nog opgeladen moet worden. (tegen een duurder tarief)
Het zou praktisch zijn als ik per x% SoC de laadsnelheid kan opgeven zodat DAO hier op voorhand mee gaat rekenen. En dan sneller gaat laden in het begin, wetende dat de laatste x% langzamer gaan.
Vraag over de ML predictie: ik heb 1 omvormer met 2 strings, (oost en west) die ik ook in de config defineer als 2 verschillende vlakken.
Nu heb ik voor de ML calculaties niet 2 aparte entiteiten hiervoor, ik heb maar 1 totale opwek entiteit voor de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Nu heb ik voor de ML calculaties niet 2 aparte entiteiten hiervoor, ik heb maar 1 totale opwek entiteit voor de omvormer. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Er is een nieuwe (test)versie gepubliceerd: 2026.01.2 / 2026.01.2.rc2
Deze versies zijn functioneel identiek
Als je in DAO sensor-data uit HA gebruikt (voor de ml-prediction, rapportages of de berekening van de baseload) en die sensordata zijn in Wh ipv kWh dan wordt dit vanaf nu automatisch gecorrigeerd.
Deze versies zijn functioneel identiek
Als je in DAO sensor-data uit HA gebruikt (voor de ml-prediction, rapportages of de berekening van de baseload) en die sensordata zijn in Wh ipv kWh dan wordt dit vanaf nu automatisch gecorrigeerd.
Hierin is helaas nog niet voorzien (misschien hebben anderen hier een work around voor gevonden?)bartzzz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:00:
Waar ik tegen aanloop is het volgende:
Ik ga hem op het lijstje zetten om te maken.
Eerst maar eens goed over nadenken.
Nog een vraag: speelt dit alleen bij laden of ook bij ontladen?
Voor de ml-predictor is dit een "eenheid". Als je de predictor traint met de som van de productie zal deze ook de som van de productie voorspellen (net zoals DAO dat ook doet).djoenez schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:06:
Vraag over de ML predictie: ik heb 1 omvormer met 2 strings, (oost en west) die ik ook in de config defineer als 2 verschillende vlakken.
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Dat is een goede.Dogooder schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb inmiddels het ML model getraind en het lijkt heel goed te werken. De schaduw van de buren in deze tijd van het jaar wordt goed herkent. Heel blij met deze feature.
Maar is de ML prognose ook beschikbaar in een api? Ik maak gebruik vancode:maar die levert nu alleen nog maar de DAO progrnose en alleen voor vandaag. Terwijl DAO zelf wel ML en DAO progrnoses heeft tot en met morgen.
1 api/report/pv_dc/vandaag_en_morgen
Ik ga ernaar kijken.
Mijn 'growatt' heeft ook 2 strings op oost en west en 1 output. Dat gaat prima in het ML-model.KC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:12:
Voor de ml-predictor is dit een "eenheid". Als je de predictor traint met de som van de productie zal deze ook de som van de productie voorspellen (net zoals DAO dat ook doet).
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
(je hebt mijn datasets nog als het goed is, mocht je zelf willen kijken)
De DAO voorspelling en ML-voorspelling lopen wel uiteen want ik kan voor DAO nu niet meer 2 entiteiten opgeven (toch?)
Dat speelt ook bij het ontladen.KC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Hierin is helaas nog niet voorzien (misschien hebben anderen hier een work around voor gevonden?)
Een work around voor nu is het beperken van het percentage van laden en ontladen.
Ik krijg van uit mijn omvormer en BMS een sensor waarmee ik kan zien wat de laad-/ontlaadsnelheid limiet is.
En dit fenomeen wordt pas goed zichtbaar bij grotere batterijen, zoals in mijn geval met 50kWh.
Gelukt en getraind! mijn zolder en schuur omvormers zijn allebei boven de 0.96 op meting en training.
1 probleem: als ik op de tab solar druk krijg ik: "Internal Server Error
The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there is an error in the application."
Er is alleen geen issue te vinden in de log
The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Either the server is overloaded or there is an error in the application."
Waarschijnlijk is dit issue opgelost met versie 2026.01.2.djoenez schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:03:
Gelukt en getraind! mijn zolder en schuur omvormers zijn allebei boven de 0.96 op meting en training.
Mocht dat niet zo zijn dan moet je als volgt handelen:
- genereer de fout weer opnieuw
- ga in HA naar Instellingen/Addons/DAO klik daar op "logging"
- deel hier of via een dm de track-tracing van de fout
Zou echt super fijn zijn! Speelt bij mij ook, zowel bij laden als ontladen. Ik weet eigenlijk niet eens of ik dat terug zie in de data van de omvormer maar het is wel een voorspelbaar patroon. Ie. het zou super zijn als zoiets in te stellen is:KC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Hierin is helaas nog niet voorzien (misschien hebben anderen hier een work around voor gevonden?)
| soc | charge capacity (%) |
|---|---|
| 0 | 70 |
| 5 | 80 |
| 10 | 90 |
| 20 | 100 |
| 80 | 90 |
| 90 | 80 |
| 95 | 70 |
Andere optie zou zijn om per soc blok de max power direct in te kunnen stellen.
Bij mij vergelijkbaar, maar slechts twee stages:arjenhiemstra schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Zou echt super fijn zijn! Speelt bij mij ook, zowel bij laden als ontladen. Ik weet eigenlijk niet eens of ik dat terug zie in de data van de omvormer maar het is wel een voorspelbaar patroon. Ie. het zou super zijn als zoiets in te stellen is:Percentage zou dan gerelateerd zijn aan de settings dc_to_bat max power en bat_to_dc_max power denk ik.
soc charge capacity (%) 0 70 5 80 10 90 20 100 80 90 90 80 95 70
Soc 0-95%: max van 2500W
Soc >95%: max van 1250W
Nu heb ik een relatief kleine batterij, dus dit speelt bij mij totaal niet.
Na de update naar 2026.01.2 is de add-on binnen HA niet meer te bereiken "The add-on seems to not be ready, it might still be starting. Do you want to try again?".
Ook via de webinterface (:5000) krijg ik geen contact meer
Firefox:
The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.
If you are unable to load any pages, check your computer’s network connection.
If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure that Firefox is permitted to access the web.
Chrome: This site can't be reached xxx.xx.xx.xx refused to connect. ERR_CONNECTION_REFUSED
Safari: Safari can't open the page. The error was: "The URL can't be shown"
Ergens heb ik een 502 Bad Gateway voorbij zien komen.
In de logging zie ik niets bijzonders, DAO functioneert gewoon. Ook de entiteiten in HA worden geupdatet.
Enig idee waar ik moet zoeken om DAO weer te kunnen zien?
Firefox:
The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.
If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure that Firefox is permitted to access the web.
Chrome: This site can't be reached xxx.xx.xx.xx refused to connect. ERR_CONNECTION_REFUSED
In de logging zie ik niets bijzonders, DAO functioneert gewoon. Ook de entiteiten in HA worden geupdatet.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Hoi,
Het trainen van het model. Dat hoef je maar 1x te doen toch? of wordt dat regelmatig herhaald?
Het trainen van het model. Dat hoef je maar 1x te doen toch? of wordt dat regelmatig herhaald?
Als je in HA via Instellingen/Addons/DAO de addon herstart en je kijkt daarna op dezelfde pagina bij logging. Wat zie je dan?Bravo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:01:
Na de update naar 2026.01.2 is de add-on binnen HA niet meer te bereiken "The add-on seems to not be ready, it might still be starting. Do you want to try again?".
Firefox:
KC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Als je in HA via Instellingen/Addons/DAO de addon herstart en je kijkt daarna op dezelfde pagina bij logging. Wat zie je dan?
code:
die 5001 is apart, want in de config is port 5000 opgenomen.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| => directory dao_data exist => /root/dao/data doesn't exist, made => /root/dao/webserver/app/static/data exist Setting up watches. Watches established. [2026-01-25 21:58:57 +0100] [14] [INFO] Starting gunicorn 23.0.0 [2026-01-25 21:58:57 +0100] [14] [INFO] Listening at: http://0.0.0.0:5001 (14) [2026-01-25 21:58:57 +0100] [14] [INFO] Using worker: sync [2026-01-25 21:58:57 +0100] [24] [INFO] Booting worker with pid: 24 [2026-01-25 21:58:57 +0100] [25] [INFO] Booting worker with pid: 25 |
Hmz, in de options.json staat 5001. Dat zou het kunnen zijn.
---
Check, na een restart doet hij het weer
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb last van dat sommige apparaten nog wel eens onbeschikbaar willen zijn.
Helaas crasht dao dan als geheel met een string to float error (unavailable)
Zou het niet mooier zijn als dao andere apparaten wel door plant?
Of dat apparaten een enabled/disabled entity kennen zodat mijn ev wel door gepland wordt als mijn fiets oplader niet werkt
Of dat apparaten een enabled/disabled entity kennen zodat mijn ev wel door gepland wordt als mijn fiets oplader niet werkt
Ik denk dat het mooier is dat hij het betreffende apparaat niet inplant bij "unavailable" en hiervoor een warning achterlaat in de logging.Batavia schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:32:
Ik heb last van dat sommige apparaten nog wel eens onbeschikbaar willen zijn.
Heb je een of twee voorbeelden uit de logging waar het misgaat en dit afgevangen zou moeten worden?
Ik train de modellen iedere dag opnieuw, zodat de "ervaring" van de nieuwe dag wordt meegenomen in het model. Dit is zeker belangrijk als je minder dan 3 jaar aan pv-productie data hebt.edterbak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:48:
Hoi,
Dat doe ik met een regel in de scheduler, bijvoorbeeld:
code:
1
| "0005": "train_ml_predictions", |
Vaak ben ik hier met probleempjes e.d. en als ik stil ben is dat eigenlijk een compliment dat het goed werkt 
Maar laat ik het nu maar explicieter zeggen, bedankt het werkt op dit moment feilloos en met ml voorspellingen van de solar is verwachting heel realistisch nu. In de winter periode heb ik altijd last van schaduw van bomen achter ons huis, waardoor een reguliere berekening altijd de mist in gaat (kan uiteraard van alles aanpassen om dat te laten kloppen, maar dan moet je tussen oktober en maart en elke keer je config wijzigen). Nu is het helemaal goed en de migratie was ook helemaal pijnloos
Maar laat ik het nu maar explicieter zeggen, bedankt het werkt op dit moment feilloos en met ml voorspellingen van de solar is verwachting heel realistisch nu. In de winter periode heb ik altijd last van schaduw van bomen achter ons huis, waardoor een reguliere berekening altijd de mist in gaat (kan uiteraard van alles aanpassen om dat te laten kloppen, maar dan moet je tussen oktober en maart en elke keer je config wijzigen). Nu is het helemaal goed en de migratie was ook helemaal pijnloos
Ik heb van DAO de boiler setup ingesteld om mijn warmtepomp een tik te geven de DHW tank te gaan verwarmen.
Ik zie het volgende resultaat bij de 'boiler' setup. Onderstaande 3 regels haal ik uit de ontvangende kant van DAO
Is dat een gevolg van mijn eigen gepruts of werkt het as designed?
Mijn theorie:
DAO Optimaliseert: Er wordt voldaan aan de voorwaarden om te starten.
DAO 19:30:01 > Starten.
DAO Optimaliseert opnieuw, en er wordt nog steeds aan de voorwaarde voldaan.
DAO 20:00:01 > Starten
... etc.
Een DHW run duurt met een warmtepomp wat langer. Meestal zie je vlak na de start van de run temperatuur ook nog dippen met 5 graden. Het duurt even voordat hij deze weer erbij zijn gewerkt door de warmtepomp. Zeker met deze kou en het aantal defrosts, kan het best lang duren voor je weer wat warm water hebt.
Het gevolg is dus dat de warrmtepomp meerdere keren een tik op zijn kont krijgt wat te gaan doen.
Dit kan ik natuurlijk voorkomen door een rate-limitter in Node Red te bouwen, waar de "Tik" binnen komt. Maar netter is het als dit in DAO afgevangen is.
Is dat iets dat ik kan doen om dit te voorkomen? Hoe zou je dit kunnen aanpakken in DAO zelf?
Ik zie het volgende resultaat bij de 'boiler' setup. Onderstaande 3 regels haal ik uit de ontvangende kant van DAO
code:
Dit is de configuratie code van de boiler sectie:1
2
3
| 25/01 21:00:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run 25/01 20:00:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run 25/01 19:30:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run |
De START knop wordt dus eigenlijk meerdere keren ingeduwd door DAO zie ik.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14"boiler": { "boiler present": "True", "entity actual temp.": "sensor.panasonic_heat_pump_main_dhw_temp", "entity setpoint": "input_number.dao_boiler_entity_setpoint", "entity hysterese": "input_number.dao_boiler_entity_hysterese", "cop": 4.0, "cooling rate": 0.42, "volume": 300, "heating allowed below": 46, "elec. power": 1500, "activate service": "press", "activate entity": "input_button.node_red_start_dhw_run", "boiler heated by heatpump": "True" },
Mijn theorie:
... etc.
Een DHW run duurt met een warmtepomp wat langer. Meestal zie je vlak na de start van de run temperatuur ook nog dippen met 5 graden. Het duurt even voordat hij deze weer erbij zijn gewerkt door de warmtepomp. Zeker met deze kou en het aantal defrosts, kan het best lang duren voor je weer wat warm water hebt.
Het gevolg is dus dat de warrmtepomp meerdere keren een tik op zijn kont krijgt wat te gaan doen.
Dit kan ik natuurlijk voorkomen door een rate-limitter in Node Red te bouwen, waar de "Tik" binnen komt. Maar netter is het als dit in DAO afgevangen is.
Is dat iets dat ik kan doen om dit te voorkomen? Hoe zou je dit kunnen aanpakken in DAO zelf?
Ik zie het als DAO zegt het is tijd voor een actie. Maar mijn automatisering in HA voert de actie uit en filtert dus ook of de actie al gaande is. Bijvoorbeeld met het omzetten van een schakelaar (DHW_run) DAO zet die om en HA zet die uit als de doeltemperatuur behaald is.edterbak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:44:
Ik heb van DAO de boiler setup ingesteld om mijn warmtepomp een tik te geven de DHW tank te gaan verwarmen.
Ik zie het volgende resultaat bij de 'boiler' setup. Onderstaande 3 regels haal ik uit de ontvangende kant van DAOcode:Dit is de configuratie code van de boiler sectie:
1 2 3 25/01 21:00:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run 25/01 20:00:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run 25/01 19:30:01 - ----------DAO (HA): Received BUTTON-PRESS - Start DHW run
[...]
De START knop wordt dus eigenlijk meerdere keren ingeduwd door DAO zie ik.
Mijn theorie:
... etc.
Het gevolg is dus dat de warrmtepomp meerdere keren een tik op zijn kont krijgt wat te gaan doen. Dit kan ik natuurlijk voorkomen door een rate-limitter in Node Red te bouwen, waar de "Tik" binnen komt. Maar netter is het als dit in DAO afgevangen is.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Eens. Zo is het meeste mogelijk te instellen. Dat weet ik wel.
Maar boiler heeft een push button functie.
Ik denk dat ik de usecase verkeerd heb, of iets niet goed heb ingesteld.
De push button kan een trigger zijn voor een automatisering. Als die al loopt wordt die niet doorgezet want de waarde naar je warmtepomp blijft ongewijzigd. Mocht die falen (en dus niet opwarmen) dan wordt die het volgende kwartier weer getriggerd en warmt je dhw alsnog op. Denk dat er iets mis zit in je automatisering.edterbak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:29:
Eens. Zo is het meeste mogelijk te instellen. Dat weet ik wel.
Uit de wiki:
Link: https://github.com/cornee...tellingen#boiler-tapwater
Dat impliceerde bij mij dat er slechts 1x op een knop gedrukt zal worden.
Maar ik denk dat ik het wel begrijp. Boiler - push button is niet geschikt om een WarmtePomp mee te initieren. Misschien dat het doelapparaat in gedachte van DAO meer een elektrische boiler is.
Een warmtepomp heeft een temperatuurdip in watertemperatuur als ie start
Een warmtepomp voegt ~1C per 10 minuten toe (om en nabij).
Deze trage start van de WP, is niet in lijn met de verwachting van DAO. Omdat de conditie voor de trigger langere tijd overeind blijven, blijft deze de trigger herhalen.
Dus inderdaad; De automation moet het maar opvangen. Node Red in mijn geval. So it shall be...
Link: https://github.com/cornee...tellingen#boiler-tapwater
code:
Er staat "één" aaneegesl....1
2
| Boiler (tapwater) Boiler: één aaneengesloten opwarmsessie op het goedkoopste moment binnen bovengrens/ondergrens, met restwarmte-waardering aan het einde. |
Maar ik denk dat ik het wel begrijp. Boiler - push button is niet geschikt om een WarmtePomp mee te initieren. Misschien dat het doelapparaat in gedachte van DAO meer een elektrische boiler is.
Deze trage start van de WP, is niet in lijn met de verwachting van DAO. Omdat de conditie voor de trigger langere tijd overeind blijven, blijft deze de trigger herhalen.
Dus inderdaad; De automation moet het maar opvangen. Node Red in mijn geval. So it shall be...
Toen ik 3,5 jaar geleden met DAO begon (eerst alleen voor mezelf) was het wel een boiler die door mijn wp werd verwarmd (die boiler is er nog steeds 😉), maar toen leefden we nog met uur intervallen en bij het volgende uur was mijn warmtepomp (180 liter, met wp van 1500 W elektrisch, cop van 3,5) meestal klaar met opwarmen van 38 naar 55 graden.edterbak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:34:
Uit de wiki:
Link: https://github.com/cornee...tellingen#boiler-tapwatercode:Er staat "één" aaneegesl....
1 2 Boiler (tapwater) Boiler: één aaneengesloten opwarmsessie op het goedkoopste moment binnen bovengrens/ondergrens, met restwarmte-waardering aan het einde.
Dus de problemen waar jullie nu tegenaan lopen bestonden nog niet. Ik werk nu met kwartier intervallen en heb nog steeds geen problemen.
Met de kennis van nu zou ik de pres-button niet meer maken maar alleen de oplossing met de input_boolean gebruiken (die er later is bijgekomen) zoals @Impossibl3 het ook doet.
Ik krijg het zo snel niet teruggevonden, dus ik dacht check het hier even.
Ik heb zojuist geüpdatet van 2025.11.0 naar 2026.01.2 omdat ik nieuwsgierig was naar de ML prediction voor PV.
In de config heb ik bij mijn solar twee regels toegevoegd:
Heb al even door dit topic zitten neuzen, maar vond zo snel niet het verlossende antwoord (wellicht dat de zoekfunctie van Tweakers mij ook wat in de steek laat).
Ik draai DAO overigens in een losse Docker container op mijn QNAP TS-435XeU (Quad-core ARM Cortex-A72 processor en 32GB RAM).
Ik heb voor nu de ml_prediction maar weer op false gezet, omdat de calc_optimum anders crasht.
Dat lijkt mij overigens ergens ook niet de juiste actie bij het ontbreken van het model.
Een fallback naar het oude algoritme lijkt mij dan beter.
Ik heb zojuist geüpdatet van 2025.11.0 naar 2026.01.2 omdat ik nieuwsgierig was naar de ML prediction voor PV.
In de config heb ik bij mijn solar twee regels toegevoegd:
code:
Als ik nu (via de scheduler, want handmatig krijg ik een timeout) de ML training probeer te triggeren is dit telkens alle output die ik zie in de logs:1
2
| "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.envoy_lifetime_production_kwh"] |
code:
Mijn volledige config ziet er als volgt uit:1
2
3
4
5
6
| 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 26-01-2026 22:13:00 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 26-01-2026 22:13:00 taak: train_ml_predictions 2026-01-26 22:13:09 info: KNMI-weerstation: 356 HERWIJNEN 2026-01-26 22:13:10 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-26 22:13:11 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-24 23:00:00+01:00 |
Zie ik iets over het hoofd?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320{ "homeassistant": { "protocol api": "https", "host": "ha.local.arno.dev", "token": "!secret ha_api_token", "ip port": 443 }, "database ha": { "engine": "sqlite", "database": "home-assistant_v2.db", "db_path": "/homeassistant" }, "database da": { "engine": "sqlite", "db_path": "../data" }, "scheduler": { "active": "true", "0849": "train_ml_predictions", "0103": "calc_baseloads", "0227": "get_meteo_data", "0727": "get_meteo_data", "1327": "get_meteo_data", "1927": "get_meteo_data", "1218": "get_day_ahead_prices", "1318": "get_day_ahead_prices", "1418": "get_day_ahead_prices", "1518": "get_day_ahead_prices", "1618": "get_day_ahead_prices", "1748": "get_day_ahead_prices", "2348": "clean_data", "xx00": "calc_optimum", "xx15": "calc_optimum", "xx30": "calc_optimum", "xx45": "calc_optimum" }, "meteoserver-key": "!secret meteoserver-key", "interval": "1hour", "prices": { "source day ahead": "nordpool", "regular high": 0.5, "regular low": 0.4, "switch to low": 23, "energy taxes consumption": { "2025-01-01": 0.10154 }, "energy taxes production": { "2025-01-01": 0.10154 }, "cost supplier consumption": { "2025-07-07": 0.0121 }, "cost supplier production": { "2025-07-07": -0.01271 }, "vat consumption": { "2022-01-01": 21, "2022-07-01": 9, "2023-01-01": 21 }, "vat production": { "2022-01-01": 21, "2022-07-01": 9, "2023-01-01": 21 }, "last invoice": "2025-10-16", "tax refund": "True" }, "logging level": "info", "graphical backend": "", "graphics": { "style": "Solarize_Light2", "show": "true", "battery balance": "True", "prices consumption": "True", "prices production": "False", "prices spot": "True", "average consumption": "True" }, "baseload": [ 0.36, 0.36, 0.36, 0.36, 0.36, 0.38, 0.46, 0.47, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.35, 0.7, 0.5, 0.45, 0.45, 0.45, 0.4, 0.36 ], "use_calc_baseload": "True", "baseload calc periode": 42, "strategy": "minimize cost", "notifications": {}, "grid": { "max_power": 17 }, "history": { "save days": 60 }, "dashboard": { "port": 5000 }, "boiler": { "boiler present": "False", "entity actual temp.": "sensor.boiler_gemeten", "entity setpoint": "sensor.boiler_ingesteld", "entity hysterese": "sensor.hysterese_hot_water", "cop": 2.9, "cooling rate": 0.4, "volume": 180, "heating allowed below": 44, "elec. power": 1500, "activate service": "press", "activate entity": "input_button.hw_trigger" }, "heating": { "heater present": "False", "degree days factor": 3.6, "stages": [ { "max_power": 225, "cop": 7.1 }, { "max_power": 300, "cop": 7.0 }, { "max_power": 400, "cop": 6.5 }, { "max_power": 500, "cop": 6.0 }, { "max_power": 600, "cop": 5.5 }, { "max_power": 750, "cop": 5.0 }, { "max_power": 1000, "cop": 4.5 }, { "max_power": 1250, "cop": 4.0 } ], "entity adjust heating curve": "input_number.stooklijn_verschuiving_day_ahead", "adjustment factor": 0.04 }, "battery": [ { "name": "Sessy", "entity actual level": "sensor.sessy_df4k_state_of_charge", "capacity": 5.5, "upper limit": 100, "lower limit": 0, "optimal lower level": 0, "charge stages": [ { "power": 0.0, "efficiency": 1 }, { "power": 60.0, "efficiency": 0.7 }, { "power": 110.0, "efficiency": 0.758 }, { "power": 220.0, "efficiency": 0.85 }, { "power": 330.0, "efficiency": 0.892 }, { "power": 440.0, "efficiency": 0.912 }, { "power": 660.0, "efficiency": 0.933 }, { "power": 880.0, "efficiency": 0.942 }, { "power": 1100.0, "efficiency": 0.946 }, { "power": 1320.0, "efficiency": 0.942 }, { "power": 1540.0, "efficiency": 0.938 }, { "power": 1760.0, "efficiency": 0.929 }, { "power": 1980.0, "efficiency": 0.921 }, { "power": 2200.0, "efficiency": 0.908 } ], "discharge stages": [ { "power": 0.0, "efficiency": 1 }, { "power": 60.0, "efficiency": 0.7 }, { "power": 85.0, "efficiency": 0.735 }, { "power": 170.0, "efficiency": 0.829 }, { "power": 255.0, "efficiency": 0.882 }, { "power": 340.0, "efficiency": 0.921 }, { "power": 510.0, "efficiency": 0.943 }, { "power": 680.0, "efficiency": 0.957 }, { "power": 850.0, "efficiency": 0.957 }, { "power": 1020.0, "efficiency": 0.953 }, { "power": 1190.0, "efficiency": 0.943 }, { "power": 1360.0, "efficiency": 0.936 }, { "power": 1530.0, "efficiency": 0.929 }, { "power": 1700.0, "efficiency": 0.925 } ], "reduced hours": {}, "minimum power": 100, "dc_to_bat efficiency": 1, "dc_to_bat max power": 4400.0, "bat_to_dc efficiency": 1, "bat_to_dc max power": 3400.0, "cycle cost": 0.028, "entity set power feedin": "input_number.dao_sessy_df4k_power_setpoint", "entity set operating mode": "input_select.dao_sessy_df4k_operating_mode", "entity stop inverter": "input_datetime.dao_stop_sessy_df4k", "entity balance switch": "input_boolean.dao_balance_grid_sessy_df4k", "entity from battery": "input_number.dao_sessy_df4k_from_battery", "entity from pv": "input_number.dao_sessy_df4k_from_pv", "entity from ac": "input_number.dao_sessy_df4k_from_ac", "entity calculated soc": "input_number.dao_sessy_df4k_calculated_soc", "solar": [] } ], "solar": [ { "name": "Dak woning Zuid", "entity pv switch": "input_boolean.dao_pv_home", "max power": 3.96, "tilt": 45, "orientation": -24, "capacity": 5.04, "yield": 0.01216, "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.envoy_lifetime_production_kwh"] } ], "electric vehicle": [ { "name": "Tesla MY24", "capacity": 57.5, "entity position": "device_tracker.eevee_location", "charge three phase": "True", "entity actual level": "sensor.eevee_battery_level", "entity plugged in": "binary_sensor.tesla_laadt_thuis", "charge stages": [ { "ampere": 0, "efficiency": 0.0 }, { "ampere": 6, "efficiency": 0.85 }, { "ampere": 7, "efficiency": 0.87 }, { "ampere": 8, "efficiency": 0.89 }, { "ampere": 9, "efficiency": 0.9 }, { "ampere": 10, "efficiency": 0.91 }, { "ampere": 11, "efficiency": 0.91 }, { "ampere": 12, "efficiency": 0.92 }, { "ampere": 13, "efficiency": 0.92 }, { "ampere": 14, "efficiency": 0.93 }, { "ampere": 15, "efficiency": 0.95 }, { "ampere": 16, "efficiency": 0.95 } ], "charge scheduler": { "entity set level": "input_number.dao_tesla_gewenste_soc", "level margin": 5, "entity ready datetime": "input_datetime.dao_tesla_vertrektijd" }, "charge switch": "input_boolean.dao_tesla_laadpaal_actief", "entity set charging ampere": "input_number.dao_tesla_laadstroom", "entity stop laden": "input_boolean.dao_tesla_einde_laadtijd" }, { "name": "Opel Corsa", "capacity": 44, "entity position": "sensor.corsa_charging_location", "charge three phase": "True", "entity actual level": "sensor.corsa_batterij", "entity plugged in": "binary_sensor.corsa_laadt_thuis", "charge stages": [ { "ampere": 0, "efficiency": 0.0 }, { "ampere": 6, "efficiency": 0.85 }, { "ampere": 7, "efficiency": 0.87 }, { "ampere": 8, "efficiency": 0.89 }, { "ampere": 9, "efficiency": 0.9 }, { "ampere": 10, "efficiency": 0.91 }, { "ampere": 11, "efficiency": 0.91 }, { "ampere": 12, "efficiency": 0.92 }, { "ampere": 13, "efficiency": 0.92 }, { "ampere": 14, "efficiency": 0.93 }, { "ampere": 15, "efficiency": 0.95 }, { "ampere": 16, "efficiency": 0.94 } ], "charge scheduler": { "entity set level": "input_number.dao_corsa_gewenste_soc", "level margin": 3, "entity ready datetime": "input_datetime.dao_corsa_vertrektijd" }, "charge switch": "input_boolean.dao_corsa_laadpaal_actief", "entity set charging ampere": "input_number.dao_corsa_laadstroom", "entity stop laden": "input_boolean.dao_corsa_einde_laadtijd" } ], "machines": [ { "name": "Vaatwasser", "programs": [ { "name": "Off", "power": [] }, { "name": "Auto", "power": [1260, 670, 200, 80, 1000, 800, 10, 10, 10, 10] } ], "entity start window": "input_datetime.dishwasher_wanted_period_start", "entity end window": "input_datetime.dishwasher_wanted_period_end", "entity selected program": "input_select.dishwasher_program", "entity calculated start": "input_datetime.dishwasher_scheduled_start", "entity calculated end": "input_datetime.dishwasher_scheduled_end" } ], "tibber": { "api_token": "!secret tibber_api_token" }, "report": { "entities grid consumption": [ "sensor.sessy_pfuv_tariff_1_consumed_energy", "sensor.sessy_pfuv_tariff_2_consumed_energy" ], "entities grid production": [ "sensor.sessy_pfuv_tariff_1_produced_energy", "sensor.sessy_pfuv_tariff_2_produced_energy" ], "entities solar production ac": ["sensor.envoy_lifetime_production_kwh"], "entities solar production dc": [], "entities ev consumption": ["sensor.peblar_ev_charger_levenslange_energie"], "entities wp consumption": [], "entities boiler consumption": [], "entities battery consumption": ["sensor.sessy_df4k_charged_energy"], "entities battery production": ["sensor.sessy_df4k_discharged_energy"] } }
Heb al even door dit topic zitten neuzen, maar vond zo snel niet het verlossende antwoord (wellicht dat de zoekfunctie van Tweakers mij ook wat in de steek laat).
Ik draai DAO overigens in een losse Docker container op mijn QNAP TS-435XeU (Quad-core ARM Cortex-A72 processor en 32GB RAM).
Ik heb voor nu de ml_prediction maar weer op false gezet, omdat de calc_optimum anders crasht.
Dat lijkt mij overigens ergens ook niet de juiste actie bij het ontbreken van het model.
[ Voor 1% gewijzigd door itavero op 26-01-2026 22:30 . Reden: Info over NAS toegevoegd ]
Dit is voor mij vooralsnog onbegrijpelijk.itavero schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:29:
In de config heb ik bij mijn solar twee regels toegevoegd:code:Als ik nu (via de scheduler, want handmatig krijg ik een timeout) de ML training probeer te triggeren is dit telkens alle output die ik zie in de logs:
1 2 "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.envoy_lifetime_production_kwh"]code:Mijn volledige config ziet er als volgt uit:
1 2 3 4 5 6 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 26-01-2026 22:13:00 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 26-01-2026 22:13:00 taak: train_ml_predictions 2026-01-26 22:13:09 info: KNMI-weerstation: 356 HERWIJNEN 2026-01-26 22:13:10 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-26 22:13:11 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-24 23:00:00+01:00
[...]
Zie ik iets over het hoofd?
Kun je kijken in de logging van de Docker-container?
Zou je het dan via de scheduler nog eens willen proberen en dan in de logger van de Docker-container kijken?
Bij HA zou je dan kijken in de logging van de addon (maar die is er natuurlijk niet).
Ik had vannacht een bijzondere situatie:
Om 5:00 ging de batterij (toen leeg, minimum is 11%) laden met 113W om een +0.5% SoC te bereiken. De eerstvolgende berekening was de SoC 1% gestegen en stopte het laden weer.
Ik vraag me af: als het economisch zinvol is om te laden, waarom dan maar 0.1kWh laden?
Om 5:00 ging de batterij (toen leeg, minimum is 11%) laden met 113W om een +0.5% SoC te bereiken. De eerstvolgende berekening was de SoC 1% gestegen en stopte het laden weer.
Ik vraag me af: als het economisch zinvol is om te laden, waarom dan maar 0.1kWh laden?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 4422026-01-27 05:00:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 05:00:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 05:00:00 2026-01-27 05:00:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 05:00:00 taak: calc_optimum 2026-01-27 05:00:00 info: Debug = False 2026-01-27 05:00:00 info: Zelf berekende baseload 2026-01-27 05:00:00 info: ML prediction dak_woning date_time prediction 0 2026-01-27 05:00:00+01:00 0.005 1 2026-01-27 06:00:00+01:00 0.005 2 2026-01-27 07:00:00+01:00 0.005 3 2026-01-27 08:00:00+01:00 0.010 4 2026-01-27 09:00:00+01:00 0.135 5 2026-01-27 10:00:00+01:00 0.454 6 2026-01-27 11:00:00+01:00 0.747 7 2026-01-27 12:00:00+01:00 1.273 8 2026-01-27 13:00:00+01:00 1.781 9 2026-01-27 14:00:00+01:00 2.045 10 2026-01-27 15:00:00+01:00 0.683 11 2026-01-27 16:00:00+01:00 0.126 12 2026-01-27 17:00:00+01:00 0.005 13 2026-01-27 18:00:00+01:00 0.005 14 2026-01-27 19:00:00+01:00 0.005 15 2026-01-27 20:00:00+01:00 0.005 16 2026-01-27 21:00:00+01:00 0.005 17 2026-01-27 22:00:00+01:00 0.005 18 2026-01-27 23:00:00+01:00 0.005 2026-01-27 05:00:00 info: Start waarden: uur tijd spot p_l p_t base pv_ac pv_dc 0 05:00 2026-01-27 05:00:00 0.096 0.251 0.116 0.056 0.001 0 1 05:15 2026-01-27 05:15:00 0.097 0.253 0.117 0.055 0.001 0 2 05:30 2026-01-27 05:30:00 0.100 0.257 0.122 0.055 0.001 0 3 05:45 2026-01-27 05:45:00 0.101 0.258 0.122 0.054 0.001 0 4 06:00 2026-01-27 06:00:00 0.098 0.255 0.119 0.051 0.001 0 5 06:15 2026-01-27 06:15:00 0.101 0.257 0.122 0.050 0.001 0 6 06:30 2026-01-27 06:30:00 0.106 0.264 0.129 0.049 0.001 0 7 06:45 2026-01-27 06:45:00 0.107 0.265 0.129 0.057 0.001 0 8 07:00 2026-01-27 07:00:00 0.102 0.258 0.123 0.073 0.001 0 9 07:15 2026-01-27 07:15:00 0.106 0.264 0.128 0.081 0.001 0 10 07:30 2026-01-27 07:30:00 0.116 0.277 0.141 0.089 0.001 0 11 07:45 2026-01-27 07:45:00 0.141 0.306 0.170 0.096 0.001 0 12 08:00 2026-01-27 08:00:00 0.150 0.317 0.181 0.103 0.000 0 13 08:15 2026-01-27 08:15:00 0.148 0.315 0.180 0.109 0.000 0 14 08:30 2026-01-27 08:30:00 0.136 0.300 0.165 0.116 0.001 0 15 08:45 2026-01-27 08:45:00 0.134 0.297 0.162 0.115 0.009 0 16 09:00 2026-01-27 09:00:00 0.150 0.317 0.181 0.108 0.019 0 17 09:15 2026-01-27 09:15:00 0.147 0.313 0.178 0.108 0.027 0 18 09:30 2026-01-27 09:30:00 0.147 0.314 0.178 0.107 0.035 0 19 09:45 2026-01-27 09:45:00 0.133 0.296 0.161 0.107 0.055 0 20 10:00 2026-01-27 10:00:00 0.162 0.331 0.196 0.108 0.084 0 21 10:15 2026-01-27 10:15:00 0.146 0.312 0.177 0.108 0.104 0 22 10:30 2026-01-27 10:30:00 0.132 0.295 0.160 0.109 0.124 0 23 10:45 2026-01-27 10:45:00 0.126 0.288 0.152 0.109 0.142 0 24 11:00 2026-01-27 11:00:00 0.137 0.302 0.166 0.106 0.156 0 25 11:15 2026-01-27 11:15:00 0.130 0.293 0.157 0.106 0.174 0 26 11:30 2026-01-27 11:30:00 0.128 0.290 0.155 0.106 0.192 0 27 11:45 2026-01-27 11:45:00 0.115 0.275 0.140 0.115 0.225 0 28 12:00 2026-01-27 12:00:00 0.124 0.285 0.150 0.133 0.269 0 29 12:15 2026-01-27 12:15:00 0.120 0.281 0.145 0.141 0.302 0 30 12:30 2026-01-27 12:30:00 0.116 0.276 0.140 0.149 0.335 0 31 12:45 2026-01-27 12:45:00 0.110 0.268 0.133 0.142 0.367 0 32 13:00 2026-01-27 13:00:00 0.110 0.268 0.133 0.119 0.401 0 33 13:15 2026-01-27 13:15:00 0.106 0.264 0.128 0.111 0.433 0 34 13:30 2026-01-27 13:30:00 0.104 0.261 0.125 0.104 0.465 0 35 13:45 2026-01-27 13:45:00 0.109 0.267 0.132 0.108 0.481 0 36 14:00 2026-01-27 14:00:00 0.099 0.255 0.120 0.125 0.512 0 37 14:15 2026-01-27 14:15:00 0.104 0.261 0.125 0.130 0.528 0 38 14:30 2026-01-27 14:30:00 0.105 0.263 0.127 0.134 0.545 0 39 14:45 2026-01-27 14:45:00 0.104 0.262 0.126 0.129 0.460 0 40 15:00 2026-01-27 15:00:00 0.101 0.257 0.122 0.114 0.286 0 41 15:15 2026-01-27 15:15:00 0.102 0.259 0.124 0.108 0.201 0 42 15:30 2026-01-27 15:30:00 0.104 0.261 0.125 0.103 0.116 0 43 15:45 2026-01-27 15:45:00 0.112 0.271 0.135 0.102 0.081 0 44 16:00 2026-01-27 16:00:00 0.096 0.251 0.116 0.098 0.077 0 45 16:15 2026-01-27 16:15:00 0.102 0.259 0.124 0.098 0.042 0 46 16:30 2026-01-27 16:30:00 0.110 0.269 0.133 0.097 0.007 0 47 16:45 2026-01-27 16:45:00 0.126 0.288 0.152 0.125 0.000 0 48 17:00 2026-01-27 17:00:00 0.106 0.263 0.128 0.188 0.011 0 49 17:15 2026-01-27 17:15:00 0.122 0.283 0.147 0.215 0.003 0 50 17:30 2026-01-27 17:30:00 0.137 0.301 0.165 0.243 0.000 0 51 17:45 2026-01-27 17:45:00 0.134 0.298 0.163 0.220 0.000 0 52 18:00 2026-01-27 18:00:00 0.133 0.297 0.161 0.151 0.001 0 53 18:15 2026-01-27 18:15:00 0.135 0.299 0.164 0.127 0.001 0 54 18:30 2026-01-27 18:30:00 0.144 0.309 0.174 0.103 0.001 0 55 18:45 2026-01-27 18:45:00 0.151 0.318 0.183 0.102 0.001 0 56 19:00 2026-01-27 19:00:00 0.148 0.315 0.180 0.119 0.001 0 57 19:15 2026-01-27 19:15:00 0.138 0.302 0.167 0.119 0.001 0 58 19:30 2026-01-27 19:30:00 0.135 0.299 0.164 0.118 0.001 0 59 19:45 2026-01-27 19:45:00 0.127 0.290 0.154 0.116 0.001 0 60 20:00 2026-01-27 20:00:00 0.134 0.298 0.163 0.113 0.001 0 61 20:15 2026-01-27 20:15:00 0.123 0.285 0.149 0.111 0.001 0 62 20:30 2026-01-27 20:30:00 0.116 0.276 0.140 0.109 0.001 0 63 20:45 2026-01-27 20:45:00 0.113 0.272 0.137 0.109 0.001 0 64 21:00 2026-01-27 21:00:00 0.118 0.278 0.143 0.110 0.001 0 65 21:15 2026-01-27 21:15:00 0.119 0.279 0.144 0.110 0.001 0 66 21:30 2026-01-27 21:30:00 0.122 0.283 0.148 0.109 0.001 0 67 21:45 2026-01-27 21:45:00 0.116 0.276 0.140 0.108 0.001 0 68 22:00 2026-01-27 22:00:00 0.121 0.282 0.147 0.101 0.001 0 69 22:15 2026-01-27 22:15:00 0.116 0.276 0.141 0.099 0.001 0 70 22:30 2026-01-27 22:30:00 0.122 0.283 0.148 0.098 0.001 0 71 22:45 2026-01-27 22:45:00 0.118 0.278 0.142 0.109 0.001 0 72 23:00 2026-01-27 23:00:00 0.118 0.278 0.143 0.129 0.001 0 73 23:15 2026-01-27 23:15:00 0.111 0.269 0.134 0.140 0.001 0 74 23:30 2026-01-27 23:30:00 0.110 0.268 0.133 0.151 0.001 0 75 23:45 2026-01-27 23:45:00 0.106 0.263 0.128 0.162 0.001 0 2026-01-27 05:00:00 info: No reduced hours applied for Marstek P3 2026-01-27 05:00:00 info: Startwaarde SoC Marstek P3: 11.0% 2026-01-27 05:00:00 info: Boiler niet aanwezig of staat uit, boiler wordt niet ingepland 2026-01-27 05:00:00 info: Warmtepomp niet aanwezig - warmtepomp wordt niet ingepland 2026-01-27 05:00:00 info: Apparaat wasmachine direct starten staat uit 2026-01-27 05:00:00 info: Machine wasmachine wordt niet ingepland, want het planning-window ligt voorbij einde optimalisering 2026-01-27 05:00:00 info: Machine wasmachine wordt niet ingepland, want er is gekozen voor uit 2026-01-27 05:00:00 info: Apparaat droger direct starten staat uit 2026-01-27 05:00:00 info: Machine droger wordt niet ingepland, want het planning-window ligt voorbij einde optimalisering 2026-01-27 05:00:00 info: Machine droger wordt niet ingepland, want er is gekozen voor uit 2026-01-27 05:00:00 info: Apparaat vaatwasser direct starten staat uit 2026-01-27 05:00:00 info: Machine vaatwasser wordt niet ingepland, want het planning-window ligt voorbij einde optimalisering 2026-01-27 05:00:00 info: Machine vaatwasser wordt niet ingepland, want er is gekozen voor uit 2026-01-27 05:00:00 info: Strategie: minimale kosten 2026-01-27 05:00:00 info: Maximale fout (maximal gap): 0.005000 euro 2026-01-27 05:00:00 info: Rekentijd: 0.05 sec 2026-01-27 05:00:00 info: Het programma heeft een optimale oplossing gevonden. 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 0 05:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.9523935618217492 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.04760643817825083 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 20 10:00 0.024234838397764864 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.03877574143642379 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 22 10:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.9757865644904057 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.02421343550959432 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 23 10:45 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.946437595030872 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.05356240496912805 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 24 11:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.921216792771435 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.07878320722856512 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 25 11:15 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.8918678471537509 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.108132152846249 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 26 11:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.8625188776942172 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1374811223057827 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 27 11:45 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.8230942156791687 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17690578432083123 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 28 12:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.7820390607833863 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.2179609392166137 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 29 12:15 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.7426143987655639 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.25738560123443605 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 30 12:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.7031897367477418 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.29681026325225823 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 31 12:45 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.6400600400924682 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.3599399599075317 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 32 13:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.5480810984611512 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.4519189015388488 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 33 13:15 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.4849514018058777 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.5150485981941223 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 34 13:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.4218217051506042 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.5781782948493959 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 35 13:45 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.4029738844871522 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.5970261155128478 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 36 14:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.3808366280555727 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.6191633719444273 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 37 14:15 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.36198880739212025 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.6380111926078798 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 38 14:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.3431409867286683 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.6568590132713317 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 39 14:45 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.4702963463783266 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.5297036536216735 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 40 15:00 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.7250426768302918 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.2749573231697082 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 41 15:15 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.8521980841636658 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1478019158363342 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Laad volume in uur 42 15:30 0.0 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 0 0.9793534676551819 0.0 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.020646532344818107 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 43 15:45 0.021346851170062988 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.034154961872100785 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 46 16:30 0.08985919226706025 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1437747076272964 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 47 16:45 0.12507812499999998 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.20012499999999997 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 49 17:15 0.21236825019307437 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.339789200308919 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 50 17:30 0.2435 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.3896 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 51 17:45 0.2195 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.3512 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 52 18:00 0.14939620434865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.23903392695784567 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 53 18:15 0.12539620434865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.20063392695784568 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 54 18:30 0.10139620434865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1622339269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 55 18:45 0.10083370434865357 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1613339269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 56 19:00 0.11819307934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1891089269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 57 19:15 0.11763057934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.18820892695784572 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 58 19:30 0.11706807934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1873089269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 59 19:45 0.11513057934865358 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.18420892695784571 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 60 20:00 0.11175557934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17880892695784567 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 61 20:15 0.10981807934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1757089269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 62 20:30 0.10788057934865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17260892695784566 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 63 20:45 0.10756807934865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1721089269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 64 21:00 0.10886495434865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17418392695784565 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 65 21:15 0.10855245434865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1736839269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 66 21:30 0.10823995434865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17318392695784568 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 67 21:45 0.10636495434865356 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17018392695784568 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 68 22:00 0.10011495434865354 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.16018392695784567 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 69 22:15 0.09823995434865354 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.15718392695784567 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 70 22:30 0.09636495434865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.1541839269578457 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 71 22:45 0.10730245434865354 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.17168392695784565 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 72 23:00 0.12784932934865353 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.20455892695784564 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 73 23:15 0.13878682934865355 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.22205892695784565 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: Ontlaad volume in uur 74 23:30 0.03695674624345217 kWh 2026-01-27 05:00:00 info: 1 0.05913079398952348 2.5 2026-01-27 05:00:00 info: In- en uitgaande energie per kwartier batterij Marstek P3 uur ac-> eff ->dc pv->dc dc-> eff ->bat o_eff SoC kWh % kWh kWh kWh % kWh % % 05:00 0.03 95.00 0.03 0.00 0.03 95.00 0.03 90.25 11.52 05:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 05:30 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 05:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 06:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 06:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 06:30 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 06:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 07:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 07:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 07:30 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 07:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 08:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 08:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 08:30 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 08:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 09:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 09:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 09:30 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 09:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.52 10:00 -0.02 95.00 -0.03 0.00 -0.03 95.00 -0.03 90.25 11.00 10:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 10:30 0.02 95.00 0.01 0.00 0.01 95.00 0.01 90.25 11.27 10:45 0.03 95.00 0.03 0.00 0.03 95.00 0.03 90.25 11.86 11:00 0.05 95.00 0.05 0.00 0.05 95.00 0.04 90.25 12.72 11:15 0.07 95.00 0.06 0.00 0.06 95.00 0.06 90.25 13.92 11:30 0.09 95.00 0.08 0.00 0.08 95.00 0.08 90.25 15.43 11:45 0.11 95.00 0.11 0.00 0.11 95.00 0.10 90.25 17.38 12:00 0.14 95.00 0.13 0.00 0.13 95.00 0.12 90.25 19.78 12:15 0.16 95.00 0.15 0.00 0.15 95.00 0.15 90.25 22.62 12:30 0.19 95.00 0.18 0.00 0.18 95.00 0.17 90.25 25.89 12:45 0.22 95.00 0.21 0.00 0.21 95.00 0.20 90.25 29.85 13:00 0.28 95.00 0.27 0.00 0.27 95.00 0.25 90.25 34.83 13:15 0.32 95.00 0.31 0.00 0.31 95.00 0.29 90.25 40.50 13:30 0.36 95.00 0.34 0.00 0.34 95.00 0.33 90.25 46.87 13:45 0.37 95.00 0.35 0.00 0.35 95.00 0.34 90.25 53.45 14:00 0.39 95.00 0.37 0.00 0.37 95.00 0.35 90.25 60.27 14:15 0.40 95.00 0.38 0.00 0.38 95.00 0.36 90.25 67.30 14:30 0.41 95.00 0.39 0.00 0.39 95.00 0.37 90.25 74.54 14:45 0.33 95.00 0.31 0.00 0.31 95.00 0.30 90.25 80.37 15:00 0.17 95.00 0.16 0.00 0.16 95.00 0.16 90.25 83.40 15:15 0.09 95.00 0.09 0.00 0.09 95.00 0.08 90.25 85.03 15:30 0.01 95.00 0.01 0.00 0.01 95.00 0.01 90.25 85.26 15:45 -0.02 95.00 -0.02 0.00 -0.02 95.00 -0.02 90.25 84.80 16:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 84.80 16:15 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 84.80 16:30 -0.09 95.00 -0.09 0.00 -0.09 95.00 -0.10 90.25 82.85 16:45 -0.13 95.00 -0.13 0.00 -0.13 95.00 -0.14 90.25 80.15 17:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 80.15 17:15 -0.21 95.00 -0.22 0.00 -0.22 95.00 -0.24 90.25 75.55 17:30 -0.24 95.00 -0.26 0.00 -0.26 95.00 -0.27 90.25 70.28 17:45 -0.22 95.00 -0.23 0.00 -0.23 95.00 -0.24 90.25 65.53 18:00 -0.15 95.00 -0.16 0.00 -0.16 95.00 -0.17 90.25 62.30 18:15 -0.13 95.00 -0.13 0.00 -0.13 95.00 -0.14 90.25 59.58 18:30 -0.10 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.11 90.25 57.39 18:45 -0.10 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.11 90.25 55.21 19:00 -0.12 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.13 90.25 52.65 19:15 -0.12 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.13 90.25 50.10 19:30 -0.12 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.13 90.25 47.57 19:45 -0.12 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.13 90.25 45.08 20:00 -0.11 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.12 90.25 42.66 20:15 -0.11 95.00 -0.12 0.00 -0.12 95.00 -0.12 90.25 40.28 20:30 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 37.95 20:45 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 35.62 21:00 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 33.26 21:15 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 30.91 21:30 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 28.57 21:45 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 26.27 22:00 -0.10 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.11 90.25 24.10 22:15 -0.10 95.00 -0.10 0.00 -0.10 95.00 -0.11 90.25 21.98 22:30 -0.10 95.00 -0.10 0.00 -0.10 95.00 -0.11 90.25 19.89 22:45 -0.11 95.00 -0.11 0.00 -0.11 95.00 -0.12 90.25 17.57 23:00 -0.13 95.00 -0.13 0.00 -0.13 95.00 -0.14 90.25 14.80 23:15 -0.14 95.00 -0.15 0.00 -0.15 95.00 -0.15 90.25 11.80 23:30 -0.04 95.00 -0.04 0.00 -0.04 95.00 -0.04 90.25 11.00 23:45 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 Totaal 0.79 -- 0.39 0.00 0.39 -- -0.00 -- 2026-01-27 05:00:01 info: Berekende prognoses: uur bat_in bat_out cons prod base boil wp ev pv_ac cost profit b_tem mach 05:00 0.03 0.00 0.08 0.00 0.06 0.00 0.00 0.00 0.00 0.02 -0.00 20.00 0.00 05:15 0.00 0.00 0.05 0.00 0.06 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 05:30 0.00 0.00 0.05 0.00 0.06 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 05:45 0.00 0.00 0.05 0.00 0.05 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 06:00 0.00 0.00 0.05 0.00 0.05 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 06:15 0.00 0.00 0.05 0.00 0.05 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 06:30 0.00 0.00 0.05 0.00 0.05 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 06:45 0.00 0.00 0.06 0.00 0.06 0.00 0.00 0.00 0.00 0.01 -0.00 20.00 0.00 07:00 0.00 0.00 0.07 0.00 0.07 0.00 0.00 0.00 0.00 0.02 -0.00 20.00 0.00 07:15 0.00 0.00 0.08 0.00 0.08 0.00 0.00 0.00 0.00 0.02 -0.00 20.00 0.00 07:30 0.00 0.00 0.09 0.00 0.09 0.00 0.00 0.00 0.00 0.02 -0.00 20.00 0.00 07:45 0.00 0.00 0.09 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.03 -0.00 20.00 0.00 08:00 0.00 0.00 0.10 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.03 -0.00 20.00 0.00 08:15 0.00 0.00 0.11 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.03 -0.00 20.00 0.00 08:30 0.00 0.00 0.12 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.03 -0.00 20.00 0.00 08:45 0.00 0.00 0.11 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.01 0.03 -0.00 20.00 0.00 09:00 0.00 0.00 0.09 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.02 0.03 -0.00 20.00 0.00 09:15 0.00 0.00 0.08 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.03 0.03 -0.00 20.00 0.00 09:30 0.00 0.00 0.07 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.03 0.02 -0.00 20.00 0.00 09:45 0.00 0.00 0.05 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.05 0.02 -0.00 20.00 0.00 10:00 0.00 0.02 -0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.08 -0.00 -0.00 20.00 0.00 10:15 0.00 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.10 0.00 -0.00 20.00 0.00 10:30 0.02 0.00 0.00 -0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 20.00 0.00 10:45 0.03 0.00 0.00 -0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.14 0.00 0.00 20.00 0.00 11:00 0.05 0.00 0.00 -0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.16 0.00 0.00 20.00 0.00 11:15 0.07 0.00 0.00 -0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.17 0.00 0.00 20.00 0.00 11:30 0.09 0.00 0.00 -0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.19 0.00 0.00 20.00 0.00 11:45 0.11 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.23 0.00 -0.00 20.00 0.00 12:00 0.14 0.00 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.27 0.00 -0.00 20.00 0.00 12:15 0.16 0.00 0.00 0.00 0.14 0.00 0.00 0.00 0.30 0.00 -0.00 20.00 0.00 12:30 0.19 0.00 0.00 0.00 0.15 0.00 0.00 0.00 0.33 0.00 -0.00 20.00 0.00 12:45 0.22 0.00 0.00 0.00 0.14 0.00 0.00 0.00 0.37 0.00 -0.00 20.00 0.00 13:00 0.28 0.00 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.40 0.00 -0.00 20.00 0.00 13:15 0.32 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.43 0.00 -0.00 20.00 0.00 13:30 0.36 0.00 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.46 0.00 -0.00 20.00 0.00 13:45 0.37 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.48 0.00 -0.00 20.00 0.00 14:00 0.39 0.00 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.51 0.00 -0.00 20.00 0.00 14:15 0.40 0.00 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.53 0.00 -0.00 20.00 0.00 14:30 0.41 0.00 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.55 0.00 -0.00 20.00 0.00 14:45 0.33 0.00 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.46 0.00 -0.00 20.00 0.00 15:00 0.17 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.29 0.00 -0.00 20.00 0.00 15:15 0.09 0.00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.20 0.00 -0.00 20.00 0.00 15:30 0.01 0.00 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.12 0.00 -0.00 20.00 0.00 15:45 0.00 0.02 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.08 0.00 -0.00 20.00 0.00 16:00 0.00 0.00 0.02 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.08 0.01 -0.00 20.00 0.00 16:15 0.00 0.00 0.06 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.04 0.01 -0.00 20.00 0.00 16:30 0.00 0.09 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.01 0.00 -0.00 20.00 0.00 16:45 0.00 0.13 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 17:00 0.00 0.00 0.18 0.00 0.19 0.00 0.00 0.00 0.01 0.05 -0.00 20.00 0.00 17:15 0.00 0.21 0.00 0.00 0.22 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 17:30 0.00 0.24 0.00 0.00 0.24 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 17:45 0.00 0.22 0.00 0.00 0.22 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 18:00 0.00 0.15 0.00 0.00 0.15 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 18:15 0.00 0.13 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 18:30 0.00 0.10 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 18:45 0.00 0.10 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 19:00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 19:15 0.00 0.12 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 19:30 0.00 0.12 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 19:45 0.00 0.12 0.00 0.00 0.12 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 20:00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 20:15 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 20:30 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 20:45 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 21:00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 21:15 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 21:30 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 21:45 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 22:00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 22:15 0.00 0.10 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 22:30 0.00 0.10 0.00 0.00 0.10 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 22:45 0.00 0.11 0.00 0.00 0.11 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 23:00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.13 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 23:15 0.00 0.14 0.00 0.00 0.14 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.00 20.00 0.00 23:30 0.00 0.04 0.11 0.00 0.15 0.00 0.00 0.00 0.00 0.03 -0.00 20.00 0.00 23:45 0.00 0.00 0.16 0.00 0.16 0.00 0.00 0.00 0.00 0.04 -0.00 20.00 0.00 Totaal 4.24 3.46 2.04 -0.00 8.56 0.00 0.00 0.00 7.31 0.57 0.00 0.00 2026-01-27 05:00:01 info: Consumption 2.04 (kWh) 2026-01-27 05:00:01 info: Cost consumption 0.57 (€) 2026-01-27 05:00:01 info: Tariff consumption 0.281 (€/kWh) 2026-01-27 05:00:01 info: Production -0.00 (kWh) 2026-01-27 05:00:01 info: Profit production 0.00 (€) 2026-01-27 05:00:01 info: Tariff production -0.158 (€/kWh) 2026-01-27 05:00:01 info: Calculation profit after optimize in € Cost before optimize 1.01 Cost consumption 0.57 Cycle cost 0.08 Penalty cost 0.00 Battery storage -0.00 Boiler storage 0.00 Profit production 0.00 Total 0.65 Cost after optimize 0.65 Profit: 0.36 2026-01-27 05:00:01 info: Doorzetten van alle settings naar HA 2026-01-27 05:00:01 info: Grid set point: 336.0 W 2026-01-27 05:00:01 info: Cycle cost Marstek P3: 0.08 euro 2026-01-27 05:00:01 info: Netto vermogen naar(+)/uit(-) omvormer Marstek P3: 119 W 2026-01-27 05:00:01 info: Balanceren: False 2026-01-27 05:00:01 info: Vermogen uit batterij: -113W 2026-01-27 05:00:01 info: Vermogen dat binnenkomt van pv: 0W 2026-01-27 05:00:01 info: Vermogen dat binnenkomt van ac: 113W 2026-01-27 05:00:01 info: Waarde SoC na eerste uur: 11.5% 2026-01-27 05:00:01 info: Apparaat: wasmachine 2026-01-27 05:00:01 info: Programma: uit 2026-01-27 05:00:01 info: Apparaat: droger 2026-01-27 05:00:01 info: Programma: uit 2026-01-27 05:00:01 info: Apparaat: vaatwasser 2026-01-27 05:00:01 info: Programma: uit
Ik heb iets soortgelijks als ik de ML manueel start, zie code hieronder. Ik ging er vanuit dat het komt door een gebrek aan sensor informatie (ik heb de sensor vrij recent aangemaakt omdat de originele sensor wat raar gedrag vertoonde).itavero schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:29:
In de config heb ik bij mijn solar twee regels toegevoegd:code:Als ik nu (via de scheduler, want handmatig krijg ik een timeout) de ML training probeer te triggeren is dit telkens alle output die ik zie in de logs:
1 2 "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.envoy_lifetime_production_kwh"]code:Mijn volledige config ziet er als volgt uit:
1 2 3 4 5 6 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 26-01-2026 22:13:00 2026-01-26 22:13:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 26-01-2026 22:13:00 taak: train_ml_predictions 2026-01-26 22:13:09 info: KNMI-weerstation: 356 HERWIJNEN 2026-01-26 22:13:10 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-26 22:13:11 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-24 23:00:00+01:00
[...]
Zie ik iets over het hoofd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Logging van bewerking "ML modellen trainen": 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 08:25:14 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 08:25:14 taak: train_ml_predictions 2026-01-27 08:25:14 info: KNMI-weerstation: 370 EINDHOVEN 2026-01-27 08:25:14 info: Er zijn knmi-data aanwezig vanaf 2023-01-22 01:00:00 tot 2026-01-26 00:00:00 2026-01-27 08:25:14 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00 |
Bij mij zie ik in Home Assistant voor de desbetreffende sensor data sinds september 2025, dus dat is al best een poos.wmc schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb iets soortgelijks als ik de ML manueel start, zie code hieronder. Ik ging er vanuit dat het komt door een gebrek aan sensor informatie (ik heb de sensor vrij recent aangemaakt omdat de originele sensor wat raar gedrag vertoonde).
Dit is overigens een templated sensor die ik destijds aangemaakt heb voor DAO omdat de Enphase Envoy integrate die lifetime productie normaal in MWh geeft.
Die MWh sensor heeft zelfs tot september 2024 data.
Het zou op zich mooi zijn als DAO zelf naar de eenheid van de desbetreffende sensoren zou kijken en deze om zou rekenen, dan zou ik voor de ML training ook een grotere dataset beschikbaar hebben.
De log die je hier ziet komt uit de log van de container nadat de scheduler 'm gestart heeft (verkregen via Portainer).KC27 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:13:
[...]
Dit is voor mij vooralsnog onbegrijpelijk.
Kun je kijken in de logging van de Docker-container?
Zou je het dan via de scheduler nog eens willen proberen en dan in de logger van de Docker-container kijken?
Bij HA zou je dan kijken in de logging van de addon (maar die is er natuurlijk niet).
Dit is overigens gelijk aan wat in de logfile staat die DAO voor deze actie aanmaakt.
De logs daarna waren van de volgende actie (na een minuten lang niets te zien).
Die "MWh" heb ik niet geïmplementeerd toen ik bezig was met "Wh" omdat ik dacht dat die niet zou voorkomen bij DAO gebruikers. Dus toch!.itavero schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:31:
[...]
Bij mij zie ik in Home Assistant voor de desbetreffende sensor data sinds september 2025, dus dat is al best een poos.
Dit is overigens een templated sensor die ik destijds aangemaakt heb voor DAO omdat de Enphase Envoy integrate die lifetime productie normaal in MWh geeft.
Die MWh sensor heeft zelfs tot september 2024 data.
Het zou op zich mooi zijn als DAO zelf naar de eenheid van de desbetreffende sensoren zou kijken en deze om zou rekenen, dan zou ik voor de ML training ook een grotere dataset beschikbaar hebben.
Ik ga het meenemen in de volgende (test)versie.
Ik ga het verder onderzoeken.itavero schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:33:
[...]
De log die je hier ziet komt uit de log van de container nadat de scheduler 'm gestart heeft (verkregen via Portainer).
Dit is overigens gelijk aan wat in de logfile staat die DAO voor deze actie aanmaakt.
De logs daarna waren van de volgende actie (na een minuten lang niets te zien).
Draait het bij jou (net als bij @itavero in een aparte Docker container of als add-on van HA?wmc schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:27:
[...]
Ik heb iets soortgelijks als ik de ML manueel start, zie code hieronder. Ik ging er vanuit dat het komt door een gebrek aan sensor informatie (ik heb de sensor vrij recent aangemaakt omdat de originele sensor wat raar gedrag vertoonde).code:
1 2 3 4 5 6 7 Logging van bewerking "ML modellen trainen": 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 08:25:14 2026-01-27 08:25:14 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 08:25:14 taak: train_ml_predictions 2026-01-27 08:25:14 info: KNMI-weerstation: 370 EINDHOVEN 2026-01-27 08:25:14 info: Er zijn knmi-data aanwezig vanaf 2023-01-22 01:00:00 tot 2026-01-26 00:00:00 2026-01-27 08:25:14 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00
Je zou inderdaad verwachten: laden maar, omdat de overall-efficiency bij alle vermogens gelijk is, terwijl om 5:00 uur de prijzen echt lager zijn dan in de loop van de dag.simnet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:55:
Ik had vannacht een bijzondere situatie:
[...]
Kan het zijn dat hij overdag niet wil terugleveren (laag teruglevertarief), dus dan om 10:00 de batteriij leeg wil hebben?
Heb je ook het plaatje van 5:00? Dat interpreteert vaak makkelijker dan alle tabellen uit de logging.
Dit is het plaatje van 05:00. Je ziet dat hij plant om die 0.1kwh later in de ochtend weer te ontladen.KC27 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Je zou inderdaad verwachten: laden maar, omdat de overall-efficiency bij alle vermogens gelijk is, terwijl om 5:00 uur de prijzen echt lager zijn dan in de loop van de dag.
Kan het zijn dat hij overdag niet wil terugleveren (laag teruglevertarief), dus dan om 10:00 de batteriij leeg wil hebben?
Heb je ook het plaatje van 5:00? Dat interpreteert vaak makkelijker dan alle tabellen uit de logging.
Ziet er uit alsof de penalty voor een te lage SOC (< optimal min) ervoor gezorgd heeft dat de batterij is bijgeladen. Voor optimaal rendement wordt die later nog verkocht als de penalty maar kortdurend is doordat er PV wordt geladen?simnet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Dit is het plaatje van 05:00. Je ziet dat hij plant om die 0.1kwh later in de ochtend weer te ontladen.
[Afbeelding]
Ik heb even gekeken, maar mijn optimal soc is ook 11:Bravo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Ziet er uit alsof de penalty voor een te lage SOC (< optimal min) ervoor gezorgd heeft dat de batterij is bijgeladen. Voor optimaal rendement wordt die later nog verkocht als de penalty maar kortdurend is doordat er PV wordt geladen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| "capacity": 5.12,
"upper limit": 100,
"lower limit": 11,
"optimal lower level": 11,
"charge stages": [
{
"power": 0.0,
"efficiency": 1
},
{
"power": 2500.0,
"efficiency": 0.95
}
],
"discharge stages": [
{
"power": 0.0,
"efficiency": 1
},
{
"power": 2500.0,
"efficiency": 0.95
}
],
"minimum power": 15,
"dc_to_bat efficiency": 0.95,
"bat_to_dc efficiency": 0.95,
"cycle cost": 0.01,
"cycle cost_calculated": 0.029, |
Prima, maar ik ben ook benieuwd naar het plaatje van je energiebalans na optimalisering, als ik de tabel goed interpreteer vult hij de accu overdag met "lage" tarieven met "nul op de meter"simnet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Dit is het plaatje van 05:00. Je ziet dat hij plant om die 0.1kwh later in de ochtend weer te ontladen.
[Afbeelding]
Ik weet niet precies welke je bedoelt, hier de hele ter referentie:KC27 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Prima, maar ik ben ook benieuwd naar het plaatje van je energiebalans na optimalisering, als ik de tabel goed interpreteer vult hij de accu overdag met "lage" tarieven met "nul op de meter"
De tweede grafiek van boven verduidelijkt veel:simnet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Ik weet niet precies welke je bedoelt, hier de hele ter referentie:
[Afbeelding]
Vanaf ca 10:30 gaat hij over op "nul op de meter", hij wil niet meer in de accu hebben dan nodig om vanaf 16:30 uur met "nom" terug te leveren (op de uren dat dat rendabel is).
Ik denk toch dat het algoritme slimmer is dan wij in eerste instantie bedenken.
Ok. Dus eigenlijk zegt ie, "ik laad snachts goedkoop een beetje bij, zodat je overdag niet hoeft in te kopen. verkoop van energie is op dat moment echter niet gunstig, dus ik laad alleen het verschil tussen verwachte pv opbrengst en verwacht verbruik"
Zie ik het zo ongeveer goed?
P.S. ik heb belastingteruggave uit staan, dus vandaar dat hij waarscijnlijk niet volle bak gaat terugleveren...
Zie ik het zo ongeveer goed?
P.S. ik heb belastingteruggave uit staan, dus vandaar dat hij waarscijnlijk niet volle bak gaat terugleveren...
Ik heb/had hetzelfde probleem. Echter krijg ik de solar pagina af en toe te zien... 75% de internal server error en soms wel de solar tabel.KC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Waarschijnlijk is dit issue opgelost met versie 2026.01.2.
Als ik de tabel wel zie dan zijn sommige cellen leeg en het totaal (R2) ontbreekt, terwjil deze wel berekend wordt.
/f/image/U8q9geL98EJLymG4SJGWMZQV.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| Logging van bewerking "ML modellen trainen":
2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2
2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 17:41:16
2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 17:41:16 taak: train_ml_predictions
2026-01-27 17:41:16 info: KNMI-weerstation: 370 EINDHOVEN
2026-01-27 17:41:16 info: Er zijn knmi-data aanwezig vanaf 2023-01-26 01:00:00 tot 2026-01-26 00:00:00
2026-01-27 17:41:17 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00
2026-01-27 17:41:17 info: Starting solar prediction model for Zuid training...
2026-01-27 17:41:17 info: Loading and processing data...
2026-01-27 17:41:18 info: Merging weather and solar data...
2026-01-27 17:41:18 info: Merged dataset: 3416 records
2026-01-27 17:41:18 info: Date range: 2025-09-05 16:00:00+00:00 to 2026-01-25 23:00:00+00:00
2026-01-27 17:41:18 info: Detecting outliers...
2026-01-27 17:41:18 info: Outliers removed: 70 (2.0%)
2026-01-27 17:41:18 info: Clean dataset: 3346 records
2026-01-27 17:41:18 info: Training samples: 2676
2026-01-27 17:41:18 info: Testing samples: 670
2026-01-27 17:41:18 info: Tune hyperparameters: True
2026-01-27 17:41:18 info: Tuning hyperparameters...
2026-01-27 17:41:18 info: Parameter grid: {'n_estimators': [100, 200, 300], 'max_depth': [3, 4, 6], 'learning_rate': [0.05, 0.1, 0.15], 'subsample': [0.8, 0.9]}
2026-01-27 17:41:29 info: Best parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8}
2026-01-27 17:41:29 info: Training final model...
2026-01-27 17:41:29 info: Parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8}
2026-01-27 17:41:29 info: Model training van Zuid complete
2026-01-27 17:41:29 info: Model saved to: ../data/prediction/models/Zuid.pkl
2026-01-27 17:41:29 info: Training MAE: 0.0564 kWh
2026-01-27 17:41:29 info: Testing MAE: 0.1583 kWh
2026-01-27 17:41:29 info: Training R²: 0.9793
2026-01-27 17:41:29 info: Testing R²: 0.5080
2026-01-27 17:41:29 info: Sorted features:
2026-01-27 17:41:29 info: 1. irradiance: 0.661
2026-01-27 17:41:29 info: 2. month: 0.115
2026-01-27 17:41:29 info: 3. week_nr: 0.071
2026-01-27 17:41:29 info: 4. hour: 0.070
2026-01-27 17:41:29 info: 5. quarter: 0.034
2026-01-27 17:41:29 info: 6. day_of_week: 0.025
2026-01-27 17:41:29 info: 7. temperature: 0.024
2026-01-27 17:41:29 info: 8. season: 0.000 |
[ Voor 112% gewijzigd door The Source op 27-01-2026 17:44 ]
Vooralsnog zijn jouw constateringen geen fouten maar features 😉:The Source schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:42:[/li]
• [...]
•
• Ik heb/had hetzelfde probleem. Echter krijg ik de solar pagina af en toe te zien... 75% de internal server error en soms wel de solar tabel.
•
• Als ik de tabel wel zie dan zijn sommige cellen leeg en het totaal (R2) ontbreekt, terwjil deze wel berekend wordt.
•
• [Afbeelding]
•
•code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40[/li] [li]Logging van bewerking "ML modellen trainen":[/li] [li]2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2[/li] [li]2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 17:41:16[/li] [li]2026-01-27 17:41:16 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 17:41:16 taak: train_ml_predictions[/li] [li]2026-01-27 17:41:16 info: KNMI-weerstation: 370 EINDHOVEN[/li] [li]2026-01-27 17:41:16 info: Er zijn knmi-data aanwezig vanaf 2023-01-26 01:00:00 tot 2026-01-26 00:00:00[/li] [li]2026-01-27 17:41:17 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00[/li] [li]2026-01-27 17:41:17 info: Starting solar prediction model for Zuid training...[/li] [li]2026-01-27 17:41:17 info: Loading and processing data...[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Merging weather and solar data...[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Merged dataset: 3416 records[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Date range: 2025-09-05 16:00:00+00:00 to 2026-01-25 23:00:00+00:00[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Detecting outliers...[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Outliers removed: 70 (2.0%)[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Clean dataset: 3346 records[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Training samples: 2676[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Testing samples: 670[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Tune hyperparameters: True[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Tuning hyperparameters...[/li] [li]2026-01-27 17:41:18 info: Parameter grid: {'n_estimators': [100, 200, 300], 'max_depth': [3, 4, 6], 'learning_rate': [0.05, 0.1, 0.15], 'subsample': [0.8, 0.9]}[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Best parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8}[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Training final model...[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8}[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Model training van Zuid complete[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Model saved to: ../data/prediction/models/Zuid.pkl[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Training MAE: 0.0564 kWh[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Testing MAE: 0.1583 kWh[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Training R²: 0.9793[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Testing R²: 0.5080[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: Sorted features:[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 1. irradiance: 0.661[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 2. month: 0.115[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 3. week_nr: 0.071[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 4. hour: 0.070[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 5. quarter: 0.034[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 6. day_of_week: 0.025[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 7. temperature: 0.024[/li] [li]2026-01-27 17:41:29 info: 8. season: 0.000[/li] [li]
- De kolom gemeten straling komt van het knmi en die is voor vandaag pas morgen eind van de dag beschikbaar (als ze het halen en jij een ml training hebt gedaan)
- De kolom geten productie wordt voor vandaag ieder uur aangevuld (de sensoren van ha kunnen niet vooruit meten)
- De r2 waarden worden pas berekend als de referentie kolom helemaal gevuld is ( voor gisteren zijn er al wel r2 waarden).
Vandaag nogmaals de ML training geprobeerd en nu kwam er wel een model uit.
Het enige wat ik veranderd heb:
Het enige wat ik veranderd heb:
- Ik heb het solar blok eerder in mijn config gezet (scheelde wat scrollen voor mij in de config editor). Hij komt nu na homeassistant, database ha, database da en scheduler
- Home Assistant is geüpdatet van 2025.11.1 naar 2026.1.3
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 372026-01-27 20:53:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 20:53:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 20:53:00 2026-01-27 20:53:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 20:53:00 taak: train_ml_predictions 2026-01-27 20:53:14 info: KNMI-weerstation: 356 HERWIJNEN 2026-01-27 20:53:14 info: Er zijn knmi-data aanwezig vanaf 2023-01-26 01:00:00 tot 2026-01-26 00:00:00 2026-01-27 20:53:14 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00 2026-01-27 20:53:18 info: Starting solar prediction model for Dak_woning_Zuid training... 2026-01-27 20:53:18 info: Loading and processing data... 2026-01-27 20:53:23 info: Merging weather and solar data... 2026-01-27 20:53:23 info: Merged dataset: 2944 records 2026-01-27 20:53:23 info: Date range: 2025-09-25 08:00:00+00:00 to 2026-01-25 23:00:00+00:00 2026-01-27 20:53:23 info: Detecting outliers... 2026-01-27 20:53:24 info: Outliers removed: 63 (2.1%) 2026-01-27 20:53:24 info: Clean dataset: 2881 records 2026-01-27 20:53:24 info: Training samples: 2304 2026-01-27 20:53:24 info: Testing samples: 577 2026-01-27 20:53:24 info: Tune hyperparameters: True 2026-01-27 20:53:24 info: Tuning hyperparameters... 2026-01-27 20:53:24 info: Parameter grid: {'n_estimators': [100, 200, 300], 'max_depth': [3, 4, 6], 'learning_rate': [0.05, 0.1, 0.15], 'subsample': [0.8, 0.9]} 2026-01-27 20:54:29 info: Best parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8} 2026-01-27 20:54:29 info: Training final model... 2026-01-27 20:54:29 info: Parameters: {'learning_rate': 0.05, 'max_depth': 6, 'n_estimators': 100, 'subsample': 0.8} 2026-01-27 20:54:30 info: Model training van Dak_woning_Zuid complete 2026-01-27 20:54:30 info: Model saved to: ../data/prediction/models/Dak_woning_Zuid.pkl 2026-01-27 20:54:30 info: Training MAE: 0.0284 kWh 2026-01-27 20:54:30 info: Testing MAE: 0.0752 kWh 2026-01-27 20:54:30 info: Training R²: 0.9761 2026-01-27 20:54:30 info: Testing R²: 0.7809 2026-01-27 20:54:30 info: Sorted features: 2026-01-27 20:54:30 info: 1. irradiance: 0.758 2026-01-27 20:54:30 info: 2. month: 0.073 2026-01-27 20:54:30 info: 3. week_nr: 0.066 2026-01-27 20:54:30 info: 4. hour: 0.038 2026-01-27 20:54:30 info: 5. temperature: 0.026 2026-01-27 20:54:30 info: 6. day_of_week: 0.025 2026-01-27 20:54:30 info: 7. quarter: 0.014 2026-01-27 20:54:30 info: 8. season: 0.000
Ik krijg ook een Internal Server Error sinds ik vandaag de "train_ml_predictions" heb toegevoegd. Als ik op "ML modellen trainen" klik onder "Run" na "Meteoprognoses ophalen" gaat het is.
Ter info.
sensor.envoy_122320106024_lifetime_energy_production
state_class: total_increasing
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
friendly_name: Envoy 122320106024 Lifetime energy production
sensor.zonnepanelen_garage_energie_export
friendly_name: Zonnepanelen - Garage Energie export
Edit:
Na nog een paar keer klikken op train model:
Soms verdwijnt het tabblad solar ook bij mij.
Maar ik de log kan ik hier helemaal niets over vinden...
Edit 2:
Ik heb de training in de log verplaatst naar 22:00 zodat het automatisch ging.
Edit 3:
Het probleem is boven gekomen volgens mij. Zodra een model getraind is, is de internal server error verdwenen. Maar alleen als je deze traint via de config op een bepaald tijdstip. Niet via Run -> ML modellen trainen. Ik krijg wel de internal server error als ik op pv_garage klik als daar het trainen nog niet gereed is.
En hierbij mijn config:quote: HA add-on logcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65../data/options.json MODIFY Setting up watches. Watches established. [2026-01-27 21:27:52 +0100] [12] [CRITICAL] WORKER TIMEOUT (pid:23) [2026-01-27 21:27:52 +0100] [23] [fout] Error handling request / Traceback (most recent call last): File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 134, in handle self.handle_request(listener, req, client, addr) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 177, in handle_request respiter = self.wsgi(environ, resp.start_response) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1536, in __call__ return self.wsgi_app(environ, start_response) ~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app response = self.full_dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request rv = self.dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 297, in menu return run_process() File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 431, in run_process proc = run(cmd, stdout=PIPE, stderr=PIPE) File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 556, in run stdout, stderr = process.communicate(input, timeout=timeout) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 1222, in communicate stdout, stderr = self._communicate(input, endtime, timeout) ~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 2128, in _communicate ready = selector.select(timeout) File "/usr/lib/python3.13/selectors.py", line 398, in select fd_event_list = self._selector.poll(timeout) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/base.py", line 204, in handle_abort sys.exit(1) ~~~~~~~~^^^ SystemExit: 1 [2026-01-27 21:27:52 +0100] [23] [info] Worker exiting (pid: 23) [2026-01-27 21:27:52 +0100] [1739] [INFO] Booting worker with pid: 1739 2026-01-27 21:30:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 21:30:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 21:30:00 2026-01-27 21:30:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 21:30:00 taak: calc_optimum 2026-01-27 21:30:00 info: Using Python-MIP package version 1.16rc0 2026-01-27 21:30:03 info: Debug = False 2026-01-27 21:30:03 info: Baseload uit instellingen 2026-01-27 21:30:03 fout: Er is een fout opgetreden, zie de fout-tracering Traceback (most recent call last): File "/root/dao/prog/da_base.py", line 648, in run_task_function getattr(self, run_task["function"])() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/root/dao/prog/da_base.py", line 579, in calc_optimum dacalc.calc_optimum() ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^ File "/root/dao/prog/day_ahead.py", line 251, in calc_optimum solar_prog = solar_predictor.predict_solar_device( self.solar[s], start_hour_dt, end_prog ) File "/root/dao/prog/solar_predictor.py", line 1036, in predict_solar_device raise FileNotFoundError( f"Er is geen model aanwezig voor {self.solar_name},svp eerst trainen." ) FileNotFoundError: Er is geen model aanwezig voor pv_schuin_dak,svp eerst trainen. Er is geen model aanwezig voor pv_schuin_dak,svp eerst trainen.
Hopelijk heb je wat aan deze gegevens voor de foutopsporing.quote: configcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174{ "homeassistant": {}, "database ha": { "password": "!secret db_ha_password" }, "database da": { "engine": "mysql", "server": "core-mariadb", "port": 3306, "database": "day_ahead", "username": "day_ahead", "password": "!secret db_da_password" }, "meteoserver-key": "!secret meteoserver-key", "prices": { "source day ahead": "nordpool", "entsoe-api-key": "!secret entsoe-api-key", "regular high": 0.5, "regular low": 0.4, "switch to low": 23, "energy taxes consumption": { "2025-01-01": 0.10154 }, "energy taxes production": { "2025-01-01": 0.10154 }, "cost supplier consumption": { "2024-08-01": 0.02 }, "cost supplier production": { "2024-08-01": 0.02 }, "vat consumption": { "2023-01-01": 21 }, "vat production": { "2023-01-01": 21 }, "last invoice": "2025-07-18", "tax refund": "True" }, "logging level": "info", "use_calc_baseload": "False", "baseload calc periode": 7, "baseload": [ 0.19, 0.18, 0.17, 0.17, 0.18, 0.17, 0.20, 0.22, 0.15, 0.18, 0.15, 0.28, 0.13, 0.25, 0.26, 0.36, 0.34, 0.34, 0.30, 0.29, 0.35, 0.32, 0.31, 0.23 ], "graphical backend": "", "graphics": { "style": "Solarize_Light2", "show": "true", "battery balance": "False", "prices consumption": "True", "prices production": "False", "prices spot": "True", "average consumption": "True" }, "interval": "1hour", "strategy": "minimize cost", "notifications": { "enabled": "False" }, "grid": { "max_power": 17 }, "history": { "save days": 7 }, "dashboard": { "port": 5000 }, "boiler": { "boiler present": "True", "boiler heated by heatpump": "True", "entity boiler enabled": "input_boolean.dao_boiler_enabled", "entity instant start": "input_boolean.dao_dhw_start_run_now", "entity actual temp.": "sensor.ithodaalderop_amber_domestic_hot_water_temperature", "entity setpoint": "sensor.dhw_setpoint", "entity hysterese": "input_number.dao_boiler_hysterese", "cop": 3.4, "cooling rate": 0.2, "volume": 270, "heating allowed below": "input_number.dao_boiler_heating_allowed_below", "elec. power": 1750, "activate service": "press", "activate entity": "input_button.dao_dhw_active_run" }, "heating": { "heater present": "True", "adjustment": "heating curve", "degree days factor": 4.1, "stages": [ { "max_power": 1566, "cop": 3.80 }, { "max_power": 1387, "cop": 4.05 }, { "max_power": 1283, "cop": 4.34 }, { "max_power": 988, "cop": 4.69 }, { "max_power": 865, "cop": 5.05 }, { "max_power": 748, "cop": 5.50 }, { "max_power": 563, "cop": 5.87 }, { "max_power": 436, "cop": 6.84 } ], "entity adjust heating curve": "input_number.dao_thermostaat_hysterese", "adjustment factor": 0.05 }, "battery": [], "solar": [ { "name": "pv schuin dak", "entity pv switch": "", "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.envoy_122320106024_lifetime_energy_production"], "strings": [ { "tilt": 30, "orientation": 70, "capacity": 1.72, "max power": 1.32, "yield": 0.003655 }, { "tilt": 30, "orientation": -20, "capacity": 2.15, "max power": 1.65, "yield": 0.00456875 }, { "tilt": 30, "orientation": -70, "capacity": 1.72, "max power": 1.32, "yield": 0.003655 } ] }, { "name": "pv garage", "tilt": 0, "orientation": -45, "capacity": 2.745, "max power": 2.5, "yield": 0.002667975, "entity pv switch": "", "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.zonnepanelen_garage_energie_export"] } ], "electric vehicle": [], "machines": [], "report": { "entities grid consumption": [ "sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_cumulative", "sensor.p1_electricity_consumed_peak_cumulative" ], "entities grid production": [ "sensor.p1_electricity_produced_off_peak_cumulative", "sensor.p1_electricity_produced_peak_cumulative" ], "entities solar production ac": [ "sensor.zonnepanelen_garage_energie_export", "sensor.envoy_122320106024_lifetime_energy_production" ], "entities solar production dc": [], "entities ev consumption": ["sensor.easee_laadpaal_levensduur_verbruik"], "entities wp consumption": ["sensor.daily_wp_consumption_heating"], "entities boiler consumption": ["sensor.daily_wp_consumption_hot_water"], "entities battery consumption": [], "entities battery production": [], "entity co2-intensity": ["sensor.co2_signal_co2_intensity"] }, "scheduler": { "active": "true", "0005": "train_ml_predictions", "0430": "get_meteo_data", "1030": "get_meteo_data", "1630": "get_meteo_data", "2230": "get_meteo_data", "1255": "get_day_ahead_prices", "1355": "get_day_ahead_prices", "1455": "get_day_ahead_prices", "1554": "get_day_ahead_prices", "1655": "get_day_ahead_prices", "xx00": "calc_optimum", "xx15": "calc_optimum", "xx30": "calc_optimum", "xx45": "calc_optimum", "2359": "clean_data" } }
Ter info.
Edit:
Dat er nog geen data is voor de laatste twee dagen is bekend. Dat heb je al vaker mede gedeeld maar denk ik geef je alle info die ik kan geven.quote: rapportagecode:
1 2 3 4 5 6 2026-01-27 21:50:33 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 21:50:33 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 21:50:33 2026-01-27 21:50:33 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 21:50:33 taak: train_ml_predictions 2026-01-27 21:50:33 info: KNMI-weerstation: 344 ROTTERDAM 2026-01-27 21:50:33 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-27 21:50:34 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-26 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00
Soms verdwijnt het tabblad solar ook bij mij.
![]() | ![]() |
Edit 2:
Hier zie je geen foutmeldingen. Maar ik blijf de internal server error houden op het tabblad Solar (dat soms ook verdwenen is).quote: HA add-on logcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56../data/options.json MODIFY Setting up watches. Watches established. 2026-01-27 22:00:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-27 22:00:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 27-01-2026 22:00:00 2026-01-27 22:00:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 27-01-2026 22:00:00 taak: train_ml_predictions 2026-01-27 22:00:03 info: KNMI-weerstation: 344 ROTTERDAM 2026-01-27 22:00:03 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-27 22:00:05 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-26 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00 2026-01-27 22:00:03 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-01-27 22:00:05 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-26 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00 2026-01-27 22:03:23 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2026-01-25 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-25 23:00:00+01:00 2026-01-27 22:03:38 info: Starting solar prediction model for pv_schuin_dak training... 2026-01-27 22:03:38 info: Loading and processing data... 2026-01-27 22:03:40 info: Merging weather and solar data... 2026-01-27 22:03:40 info: Merged dataset: 20747 records 2026-01-27 22:03:40 info: Date range: 2023-09-14 13:00:00+00:00 to 2026-01-25 23:00:00+00:00 2026-01-27 22:03:40 info: Detecting outliers... 2026-01-27 22:03:40 info: Outliers removed: 507 (2.4%) 2026-01-27 22:03:40 info: Clean dataset: 20240 records 2026-01-27 22:03:40 info: Training samples: 16192 2026-01-27 22:03:40 info: Testing samples: 4048 2026-01-27 22:03:40 info: Tune hyperparameters: True 2026-01-27 22:03:40 info: Tuning hyperparameters... 2026-01-27 22:03:40 info: Parameter grid: {'n_estimators': [100, 200, 300], 'max_depth': [3, 4, 6], 'learning_rate': [0.05, 0.1, 0.15], 'subsample': [0.8, 0.9]} 2026-01-27 22:03:55 info: Best parameters: {'learning_rate': 0.15, 'max_depth': 3, 'n_estimators': 300, 'subsample': 0.9} 2026-01-27 22:03:55 info: Training final model... 2026-01-27 22:03:55 info: Parameters: {'learning_rate': 0.15, 'max_depth': 3, 'n_estimators': 300, 'subsample': 0.9} 2026-01-27 22:03:55 info: Model training van pv_schuin_dak complete 2026-01-27 22:03:55 info: Model saved to: ../data/prediction/models/pv_schuin_dak.pkl 2026-01-27 22:03:55 info: Training MAE: 0.0001 kWh 2026-01-27 22:03:55 info: Testing MAE: 0.0001 kWh 2026-01-27 22:03:55 info: Training R²: 0.9694 2026-01-27 22:03:55 info: Testing R²: 0.9560 2026-01-27 22:03:55 info: Sorted features: 2026-01-27 22:03:55 info: 1. irradiance: 0.957 2026-01-27 22:03:55 info: 2. hour: 0.025 2026-01-27 22:03:55 info: 3. week_nr: 0.012 2026-01-27 22:03:55 info: 4. temperature: 0.006 2026-01-27 22:03:55 info: 5. day_of_week: 0.000 2026-01-27 22:03:55 info: 6. quarter: 0.000 2026-01-27 22:03:55 info: 7. month: 0.000 2026-01-27 22:03:55 info: 8. season: 0.000 2026-01-27 22:04:05 info: Starting solar prediction model for pv_garage training... 2026-01-27 22:04:05 info: Loading and processing data... 2026-01-27 22:04:07 info: Merging weather and solar data... 2026-01-27 22:04:07 info: Merged dataset: 15916 records 2026-01-27 22:04:07 info: Date range: 2024-04-02 20:00:00+00:00 to 2026-01-25 23:00:00+00:00 2026-01-27 22:04:07 info: Detecting outliers... 2026-01-27 22:04:07 info: Outliers removed: 263 (1.7%) 2026-01-27 22:04:07 info: Clean dataset: 15653 records 2026-01-27 22:04:07 info: Training samples: 12522 2026-01-27 22:04:07 info: Testing samples: 3131 2026-01-27 22:04:07 info: Tune hyperparameters: True 2026-01-27 22:04:07 info: Tuning hyperparameters... 2026-01-27 22:04:07 info: Parameter grid: {'n_estimators': [100, 200, 300], 'max_depth': [3, 4, 6], 'learning_rate': [0.05, 0.1, 0.15], 'subsample': [0.8, 0.9]}
Edit 3:
Het probleem is boven gekomen volgens mij. Zodra een model getraind is, is de internal server error verdwenen. Maar alleen als je deze traint via de config op een bepaald tijdstip. Niet via Run -> ML modellen trainen. Ik krijg wel de internal server error als ik op pv_garage klik als daar het trainen nog niet gereed is.
[ Voor 44% gewijzigd door Impossibl3 op 27-01-2026 22:11 ]
Dank voor deze aanvulling en verheldering.Impossibl3 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:39:
Ik krijg ook een Internal Server Error sinds ik vandaag de "train_ml_predictions" heb toegevoegd. Als ik op "ML modellen trainen" klik onder "Run" na "Meteoprognoses ophalen" gaat het is.
[...]
En hierbij mijn config:
[...]
Hopelijk heb je wat aan deze gegevens voor de foutopsporing.
Ter info.
Edit:
[...]
Dat er nog geen data is voor de laatste twee dagen is bekend. Dat heb je al vaker mede gedeeld maar denk ik geef je alle info die ik kan geven.
Soms verdwijnt het tabblad solar ook bij mij.Maar ik de log kan ik hier helemaal niets over vinden...
[Afbeelding] [Afbeelding]
Edit 2:
[...]
Hier zie je geen foutmeldingen. Maar ik blijf de internal server error houden op het tabblad Solar (dat soms ook verdwenen is).
Edit 3:
[Afbeelding]
Ik ga een check inbouwen op de aanwezigheid van het model, zo niet dan volgt er een nette foutmelding.
Is er iemand anders die vandaag ook tegen "geen oplossing gevonden voor: minimize cost" aanloopt?
Edit: Het lijkt een beetje onvoorspelbaar, zowel 1530h en 1600h geven een oplossing 1545h niet. Dit was eerder op de dag ook al.
Ik zie geen onhaalbare oplossing (17u pas in 31u voor de warmtepomp) en heb de maximale fout op de kosten al verhoogd naar 1 cent.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 1682026-01-28 15:45:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-01-28 15:45:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 28-01-2026 15:45:00 2026-01-28 15:45:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 28-01-2026 15:45:00 taak: calc_optimum 2026-01-28 15:45:00 info: Debug = False 2026-01-28 15:45:00 info: Baseload uit instellingen 2026-01-28 15:45:00 info: Start waarden: uur tijd spot p_l p_t base pv_ac pv_dc 0 15:45 2026-01-28 15:45:00 0.145 0.311 0.287 0.075 0.039 0 1 16:00 2026-01-28 16:00:00 0.140 0.306 0.281 0.075 0.017 0 2 16:15 2026-01-28 16:15:00 0.143 0.309 0.284 0.075 0.013 0 3 16:30 2026-01-28 16:30:00 0.148 0.315 0.290 0.075 0.009 0 4 16:45 2026-01-28 16:45:00 0.157 0.325 0.301 0.075 0.006 0 5 17:00 2026-01-28 17:00:00 0.148 0.315 0.290 0.075 0.004 0 6 17:15 2026-01-28 17:15:00 0.168 0.339 0.315 0.075 0.001 0 7 17:30 2026-01-28 17:30:00 0.168 0.339 0.315 0.075 0.000 0 8 17:45 2026-01-28 17:45:00 0.170 0.341 0.316 0.075 0.000 0 9 18:00 2026-01-28 18:00:00 0.174 0.346 0.321 0.070 0.000 0 10 18:15 2026-01-28 18:15:00 0.172 0.343 0.318 0.070 0.000 0 11 18:30 2026-01-28 18:30:00 0.168 0.339 0.315 0.070 0.000 0 12 18:45 2026-01-28 18:45:00 0.168 0.339 0.314 0.089 0.000 0 13 19:00 2026-01-28 19:00:00 0.170 0.341 0.316 0.127 0.000 0 14 19:15 2026-01-28 19:15:00 0.167 0.337 0.313 0.145 0.000 0 15 19:30 2026-01-28 19:30:00 0.161 0.331 0.306 0.164 0.000 0 16 19:45 2026-01-28 19:45:00 0.147 0.314 0.289 0.164 0.000 0 17 20:00 2026-01-28 20:00:00 0.145 0.311 0.286 0.153 0.000 0 18 20:15 2026-01-28 20:15:00 0.136 0.300 0.275 0.153 0.000 0 19 20:30 2026-01-28 20:30:00 0.134 0.298 0.273 0.153 0.000 0 20 20:45 2026-01-28 20:45:00 0.121 0.282 0.257 0.141 0.000 0 21 21:00 2026-01-28 21:00:00 0.130 0.293 0.268 0.117 0.000 0 22 21:15 2026-01-28 21:15:00 0.119 0.280 0.255 0.105 0.000 0 23 21:30 2026-01-28 21:30:00 0.113 0.272 0.247 0.092 0.000 0 24 21:45 2026-01-28 21:45:00 0.110 0.269 0.244 0.086 0.000 0 25 22:00 2026-01-28 22:00:00 0.123 0.285 0.260 0.083 0.000 0 26 22:15 2026-01-28 22:15:00 0.115 0.275 0.250 0.077 0.000 0 27 22:30 2026-01-28 22:30:00 0.117 0.277 0.253 0.070 0.000 0 28 22:45 2026-01-28 22:45:00 0.109 0.267 0.243 0.070 0.000 0 29 23:00 2026-01-28 23:00:00 0.119 0.280 0.255 0.075 0.000 0 30 23:15 2026-01-28 23:15:00 0.110 0.269 0.244 0.075 0.000 0 31 23:30 2026-01-28 23:30:00 0.110 0.269 0.244 0.075 0.000 0 32 23:45 2026-01-28 23:45:00 0.104 0.261 0.237 0.075 0.000 0 33 00:00 2026-01-29 00:00:00 0.087 0.241 0.217 0.075 0.000 0 34 00:15 2026-01-29 00:15:00 0.101 0.257 0.233 0.075 0.000 0 35 00:30 2026-01-29 00:30:00 0.104 0.261 0.236 0.075 0.000 0 36 00:45 2026-01-29 00:45:00 0.102 0.259 0.234 0.075 0.000 0 37 01:00 2026-01-29 01:00:00 0.106 0.264 0.239 0.075 0.000 0 38 01:15 2026-01-29 01:15:00 0.104 0.261 0.237 0.075 0.000 0 39 01:30 2026-01-29 01:30:00 0.101 0.258 0.233 0.075 0.000 0 40 01:45 2026-01-29 01:45:00 0.102 0.260 0.235 0.075 0.000 0 41 02:00 2026-01-29 02:00:00 0.100 0.256 0.231 0.075 0.000 0 42 02:15 2026-01-29 02:15:00 0.099 0.256 0.231 0.075 0.000 0 43 02:30 2026-01-29 02:30:00 0.101 0.258 0.233 0.075 0.000 0 44 02:45 2026-01-29 02:45:00 0.100 0.257 0.232 0.075 0.000 0 45 03:00 2026-01-29 03:00:00 0.100 0.257 0.232 0.075 0.000 0 46 03:15 2026-01-29 03:15:00 0.100 0.257 0.232 0.075 0.000 0 47 03:30 2026-01-29 03:30:00 0.099 0.256 0.231 0.075 0.000 0 48 03:45 2026-01-29 03:45:00 0.098 0.255 0.230 0.075 0.000 0 49 04:00 2026-01-29 04:00:00 0.099 0.255 0.230 0.073 0.000 0 50 04:15 2026-01-29 04:15:00 0.099 0.255 0.231 0.073 0.000 0 51 04:30 2026-01-29 04:30:00 0.099 0.256 0.231 0.073 0.000 0 52 04:45 2026-01-29 04:45:00 0.103 0.260 0.235 0.080 0.000 0 53 05:00 2026-01-29 05:00:00 0.101 0.258 0.233 0.092 0.000 0 54 05:15 2026-01-29 05:15:00 0.102 0.259 0.234 0.098 0.000 0 55 05:30 2026-01-29 05:30:00 0.107 0.265 0.240 0.105 0.000 0 56 05:45 2026-01-29 05:45:00 0.107 0.265 0.240 0.105 0.000 0 57 06:00 2026-01-29 06:00:00 0.104 0.261 0.236 0.102 0.000 0 58 06:15 2026-01-29 06:15:00 0.102 0.259 0.234 0.102 0.000 0 59 06:30 2026-01-29 06:30:00 0.106 0.263 0.239 0.102 0.000 0 60 06:45 2026-01-29 06:45:00 0.115 0.275 0.250 0.095 0.000 0 61 07:00 2026-01-29 07:00:00 0.105 0.262 0.237 0.083 0.000 0 62 07:15 2026-01-29 07:15:00 0.124 0.286 0.261 0.077 0.000 0 63 07:30 2026-01-29 07:30:00 0.147 0.313 0.289 0.070 0.000 0 64 07:45 2026-01-29 07:45:00 0.153 0.320 0.295 0.070 0.001 0 65 08:00 2026-01-29 08:00:00 0.155 0.323 0.298 0.075 0.003 0 66 08:15 2026-01-29 08:15:00 0.149 0.316 0.291 0.075 0.004 0 67 08:30 2026-01-29 08:30:00 0.162 0.331 0.307 0.075 0.006 0 68 08:45 2026-01-29 08:45:00 0.163 0.333 0.308 0.075 0.017 0 69 09:00 2026-01-29 09:00:00 0.167 0.338 0.313 0.075 0.039 0 70 09:15 2026-01-29 09:15:00 0.156 0.324 0.300 0.075 0.051 0 71 09:30 2026-01-29 09:30:00 0.155 0.324 0.299 0.075 0.062 0 72 09:45 2026-01-29 09:45:00 0.155 0.324 0.299 0.075 0.069 0 73 10:00 2026-01-29 10:00:00 0.157 0.325 0.301 0.075 0.074 0 74 10:15 2026-01-29 10:15:00 0.154 0.322 0.297 0.075 0.080 0 75 10:30 2026-01-29 10:30:00 0.143 0.309 0.284 0.075 0.086 0 76 10:45 2026-01-29 10:45:00 0.139 0.304 0.279 0.075 0.083 0 77 11:00 2026-01-29 11:00:00 0.148 0.315 0.290 0.075 0.071 0 78 11:15 2026-01-29 11:15:00 0.140 0.304 0.280 0.075 0.068 0 79 11:30 2026-01-29 11:30:00 0.136 0.300 0.276 0.075 0.065 0 80 11:45 2026-01-29 11:45:00 0.136 0.300 0.275 0.075 0.068 0 81 12:00 2026-01-29 12:00:00 0.136 0.300 0.275 0.075 0.076 0 82 12:15 2026-01-29 12:15:00 0.131 0.294 0.269 0.075 0.079 0 83 12:30 2026-01-29 12:30:00 0.132 0.295 0.270 0.075 0.082 0 84 12:45 2026-01-29 12:45:00 0.124 0.285 0.261 0.075 0.086 0 85 13:00 2026-01-29 13:00:00 0.136 0.301 0.276 0.075 0.092 0 86 13:15 2026-01-29 13:15:00 0.127 0.289 0.264 0.075 0.096 0 87 13:30 2026-01-29 13:30:00 0.127 0.289 0.264 0.075 0.100 0 88 13:45 2026-01-29 13:45:00 0.129 0.291 0.267 0.075 0.103 0 89 14:00 2026-01-29 14:00:00 0.130 0.293 0.268 0.075 0.109 0 90 14:15 2026-01-29 14:15:00 0.128 0.291 0.266 0.075 0.115 0 91 14:30 2026-01-29 14:30:00 0.134 0.297 0.272 0.075 0.124 0 92 14:45 2026-01-29 14:45:00 0.136 0.301 0.276 0.075 0.121 0 93 15:00 2026-01-29 15:00:00 0.135 0.299 0.274 0.075 0.114 0 94 15:15 2026-01-29 15:15:00 0.139 0.304 0.279 0.075 0.119 0 95 15:30 2026-01-29 15:30:00 0.140 0.305 0.280 0.075 0.132 0 96 15:45 2026-01-29 15:45:00 0.146 0.312 0.288 0.075 0.109 0 97 16:00 2026-01-29 16:00:00 0.140 0.305 0.280 0.075 0.035 0 98 16:15 2026-01-29 16:15:00 0.146 0.312 0.287 0.075 0.024 0 99 16:30 2026-01-29 16:30:00 0.146 0.312 0.288 0.075 0.015 0 100 16:45 2026-01-29 16:45:00 0.155 0.323 0.298 0.075 0.009 0 101 17:00 2026-01-29 17:00:00 0.151 0.318 0.294 0.075 0.007 0 102 17:15 2026-01-29 17:15:00 0.154 0.322 0.297 0.075 0.001 0 103 17:30 2026-01-29 17:30:00 0.158 0.326 0.302 0.075 0.000 0 104 17:45 2026-01-29 17:45:00 0.159 0.328 0.303 0.075 0.000 0 105 18:00 2026-01-29 18:00:00 0.155 0.323 0.298 0.070 0.000 0 106 18:15 2026-01-29 18:15:00 0.156 0.324 0.299 0.070 0.000 0 107 18:30 2026-01-29 18:30:00 0.153 0.321 0.296 0.070 0.000 0 108 18:45 2026-01-29 18:45:00 0.154 0.322 0.297 0.089 0.000 0 109 19:00 2026-01-29 19:00:00 0.149 0.316 0.291 0.127 0.000 0 110 19:15 2026-01-29 19:15:00 0.149 0.316 0.291 0.145 0.000 0 111 19:30 2026-01-29 19:30:00 0.149 0.316 0.291 0.164 0.000 0 112 19:45 2026-01-29 19:45:00 0.131 0.294 0.269 0.164 0.000 0 113 20:00 2026-01-29 20:00:00 0.140 0.305 0.280 0.153 0.000 0 114 20:15 2026-01-29 20:15:00 0.121 0.282 0.257 0.153 0.000 0 115 20:30 2026-01-29 20:30:00 0.115 0.275 0.250 0.153 0.000 0 116 20:45 2026-01-29 20:45:00 0.110 0.269 0.244 0.141 0.000 0 117 21:00 2026-01-29 21:00:00 0.119 0.279 0.254 0.117 0.000 0 118 21:15 2026-01-29 21:15:00 0.113 0.273 0.248 0.105 0.000 0 119 21:30 2026-01-29 21:30:00 0.109 0.268 0.243 0.092 0.000 0 120 21:45 2026-01-29 21:45:00 0.104 0.262 0.237 0.086 0.000 0 121 22:00 2026-01-29 22:00:00 0.113 0.272 0.247 0.083 0.000 0 122 22:15 2026-01-29 22:15:00 0.109 0.267 0.243 0.077 0.000 0 123 22:30 2026-01-29 22:30:00 0.109 0.267 0.243 0.070 0.000 0 124 22:45 2026-01-29 22:45:00 0.105 0.263 0.238 0.070 0.000 0 125 23:00 2026-01-29 23:00:00 0.111 0.270 0.245 0.075 0.000 0 126 23:15 2026-01-29 23:15:00 0.101 0.258 0.233 0.075 0.000 0 127 23:30 2026-01-29 23:30:00 0.103 0.260 0.236 0.075 0.000 0 128 23:45 2026-01-29 23:45:00 0.095 0.251 0.226 0.075 0.000 0 2026-01-28 15:45:00 info: No reduced hours applied for Thuisbatterij 2026-01-28 15:45:00 info: Startwaarde SoC Thuisbatterij: 62.8% 2026-01-28 15:45:00 info: Boiler niet aanwezig of staat uit, boiler wordt niet ingepland 2026-01-28 15:45:00 info: Gewogen graaddagen vandaag: 14.1 K.day 2026-01-28 15:45:00 info: Gewogen graaddagen morgen: 17.1 K.day 2026-01-28 15:45:00 info: Gewogen graaddagen totaal: 31.3 K.day 2026-01-28 15:45:00 info: Degree days factor: 8.0 kWh/K.day 2026-01-28 15:45:00 info: Totaal benodigde warmte: 250.1 kWh 2026-01-28 15:45:00 info: Reeds geproduceerde warmte: 71.7 kWh 2026-01-28 15:45:00 info: Nog benodigde warmte: 178.4 kWh 2026-01-28 15:45:00 info: Regeling warmtepomp: on/off 2026-01-28 15:45:00 info: Actuele warmtevraag: Nee 2026-01-28 15:45:00 info: Minimale runlengte 2 uur 2026-01-28 15:45:00 info: Beschikbaar zijn: 32 uur 2026-01-28 15:45:00 info: On/off warmtepomp wordt ingepland 2026-01-28 15:45:00 info: Gem. buitentemperatuur vandaag: 3.2 °C 2026-01-28 15:45:00 info: Gem. buitentemperatuur morgen: 0.4 °C 2026-01-28 15:45:00 info: Voorspelde gemiddelde buiten temperatuur: 1.8 °C 2026-01-28 15:45:00 info: COP: 5.0 2026-01-28 15:45:00 info: Elektrisch vermogen: 2.2 kW-e 2026-01-28 15:45:00 info: Thermisch vermogen: 11.1 kW-th 2026-01-28 15:45:00 info: Ingepland worden: 17 uur 2026-01-28 15:45:00 info: Warmtepomp staat stil 2026-01-28 15:45:00 info: Eerste blok van 2 uur 2026-01-28 15:45:00 info: Tussenin 7 blokken van 2 uur 2026-01-28 15:45:00 info: Laatste blok van 1.0 uur 2026-01-28 15:45:00 info: Totaal aantal blokken: 9 2026-01-28 15:45:00 info: Strategie: minimale kosten 2026-01-28 15:45:00 info: Maximale fout (maximal gap): 0.010000 euro 2026-01-28 15:45:21 info: Rekentijd: 21.62 sec 2026-01-28 15:45:21 waarschuwing: Geen oplossing voor: minimize cost
Edit: Het lijkt een beetje onvoorspelbaar, zowel 1530h en 1600h geven een oplossing 1545h niet. Dit was eerder op de dag ook al.
Testversie 2026.01.2.rc3 is gepubliceerd.
Ik hoop dat jullie weer tijd vinden om deze versie te testen en de resultaten terug te koppelen.
Edit:
Wordt binnenkort vervolgd.....
- Adjustments in documentation (#521, @storeman )
- Fix error calculation of pv-prognose in api should be done with ml_prediction if configured (reported by @Dogooder )
- Fix error when HA-sensor has unit_of_measurement="MWh" (reported by @itavero )
- Catched error when ml_prediction=true and there is no trained model: with warning-logging and use dao-prediction as fallback
- Fixed groupby-error with mysql(with "ONLY_FULL_GROUP_BY") and postgresql
Ik hoop dat jullie weer tijd vinden om deze versie te testen en de resultaten terug te koppelen.
Edit:
Ik hoop dat ik inmiddels toch een oplossing heb gevonden: ik ga het eerst testen.Het gemelde probleem dat bij lage en hoge SoC het vermogen van de batterij beperkt is heb ik nog niet kunnen oplossen. Ik kan het wel makkelijk configureren maar softwarematig dat verwerken in extra constraints is mij nog niet gelukt. Ik blijf het verder bestuderen. Suggesties zijn welkom.
Wordt binnenkort vervolgd.....
[ Voor 5% gewijzigd door KC27 op 30-01-2026 23:02 ]
Versie 2026.01.2.rc3 geïnstalleerd en hij geeft ineens geen oplossing meer. Versie 2026.01.1 had dat een kwartier geleden nog wel. Na terugzetten van 2026.01.1 werkt het weer naar behoren.
Daarbij de volgende bug gespot:
Daarbij de volgende bug gespot:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| 2026-01-30 23:24:42,678 fout dao.webserver.app MainThread : Exception on /api/report/pv_dc/vandaag_en_morgen [GET]
Traceback (most recent call last):
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app
response = self.full_dispatch_request()
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 919, in full_dispatch_request
rv = self.handle_user_exception(e)
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request
rv = self.dispatch_request()
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request
return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^
File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 765, in api_report
result = report.get_api_data(fld, periode, cumulate=cumulate)
File "/root/dao/prog/da_report.py", line 3244, in get_api_data
df_pv = self.get_pv_prognose(field, vanaf, tot)
File "/root/dao/prog/da_report.py", line 3167, in get_pv_prognose
solar_option = self.solar[s]
~~~~~~~~~~^^^
IndexError: list index out of range |
Dank voor het testen!Dogooder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:36:
Versie 2026.01.2.rc3 geïnstalleerd en hij geeft ineens geen oplossing meer. Versie 2026.01.1 had dat een kwartier geleden nog wel. Na terugzetten van 2026.01.1 werkt het weer naar behoren.
Daarbij de volgende bug gespot:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 192026-01-30 23:24:42,678 fout dao.webserver.app MainThread : Exception on /api/report/pv_dc/vandaag_en_morgen [GET] Traceback (most recent call last): File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app response = self.full_dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 919, in full_dispatch_request rv = self.handle_user_exception(e) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request rv = self.dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 765, in api_report result = report.get_api_data(fld, periode, cumulate=cumulate) File "/root/dao/prog/da_report.py", line 3244, in get_api_data df_pv = self.get_pv_prognose(field, vanaf, tot) File "/root/dao/prog/da_report.py", line 3167, in get_pv_prognose solar_option = self.solar[s] ~~~~~~~~~~^^^ IndexError: list index out of range
Zie volgende post.
Er is een nieuwe testversie gepubliceerd: 2026.02.0.rc1
Changelog:
Fix error api predict pv_dc (reported by @Dogooder)
Changelog:
Fix error api predict pv_dc (reported by @Dogooder)
Goedemiddag!
ik probeer de DAO in gebruik te nemen maar krijg hem niet aan de gang.
=> directory dao_data exist
=> /root/dao/data doesn't exist, made
=> /root/dao/webserver/app/static/data exist
./run.sh: line 50: 8 Illegal instruction (core dumped) python3 check_db.py
Setting up watches.
Watches established.
Iemand een idee?
versie: 2026.01.2
Setting up watches.
Watches established.
Iemand een idee?
Illegal instruction betekend dat de software een instructie aanroept die de cpu niet ondersteunt.Jorisstomp1993 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:43:
Goedemiddag!
Setting up watches.
Watches established.
Iemand een idee?
Wat voor CPU gebruik je? Is het wel 64bit?
Nog twee vragen m.b.t. bovenstaande tabel:arjenhiemstra schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Zou echt super fijn zijn! Speelt bij mij ook, zowel bij laden als ontladen. Ik weet eigenlijk niet eens of ik dat terug zie in de data van de omvormer maar het is wel een voorspelbaar patroon. Ie. het zou super zijn als zoiets in te stellen is:Percentage zou dan gerelateerd zijn aan de settings dc_to_bat max power en bat_to_dc_max power denk ik.
soc charge capacity (%) 0 70 5 80 10 90 20 100 80 90 90 80 95 70
- is de beperking bij de lage SoC alleen bij ontladen of ook bij laden?
- en vice versa: is de beperking bij de hoge SoC alleen bij laden of ook bij ontladen?
Eindelijk hier aan toegekomen, jammer genoeg wordt er niets in de log gegenereerd. de error is nog steeds hetzelfde: "Internal Server ErrorKC27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Waarschijnlijk is dit issue opgelost met versie 2026.01.2.
Ik draai de laatste stable: 2026.01.02
Kun je met samba bij je ha folders?
In de map addon-configs is een map van DAO.
Daarin zit een map met de naam "log" en daarin een bestand met de naam "dashboard.log" (zonder datum is van vandaag,). Wat staat daarin?
Daarin zit een map met de naam "log" en daarin een bestand met de naam "dashboard.log" (zonder datum is van vandaag,). Wat staat daarin?
Ik maak gebruik van een thin client met een AMD G-T56N processor en 8GB ramsimnet schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:39:
[...]
Illegal instruction betekend dat de software een instructie aanroept die de cpu niet ondersteunt.
Wat voor CPU gebruik je? Is het wel 64bit?
Die is wel 64bit, maar een bijzondere instructieset (mist een hoop extensies en is al 15 jaar oud).Jorisstomp1993 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:22:
[...]
Ik maak gebruik van een thin client met een AMD G-T56N processor en 8GB ram
De vraag is welke python module de illegal instruction gebruikt.
Ik lees op fora posts over numpy, maar het kan ook de mip module zijn.
Je zou kunnen proberen om de mip module te compileren speciaal voor jouw cpu. Dat heeft wel wat voeten in de aarde, maar houdt in dat je het build script in je container draait.
Edit: het is echt een oud beestje. Een raspberry pi4 is ongeveer 2x zo snel. Wellicht een goed moment om eens een upgrade te overwegen?
[ Voor 13% gewijzigd door simnet op 31-01-2026 20:35 ]
Hmm dat gaat een beetje te ver voor mij! misschien tijd voor andere hardware!simnet schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Die is wel 64bit, maar een bijzondere instructieset (mist een hoop extensies en is al 15 jaar oud).
De vraag is welke python module de illegal instruction gebruikt.
Ik lees op fora posts over numpy, maar het kan ook de mip module zijn.
Je zou kunnen proberen om de mip module te compileren speciaal voor jouw cpu. Dat heeft wel wat voeten in de aarde, maar houdt in dat je het build script in je container draait.
Edit: het is echt een oud beestje. Een raspberry pi4 is ongeveer 2x zo snel. Wellicht een goed moment om eens een upgrade te overwegen?
dankje!
mijn batterij doet weinig deze winter - dit is toch correct voor Tibber:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| "energy taxes consumption": {
"2026-01-01": 0.09157
},
"energy taxes production": {
"2026-01-01": 0.09157
},
"cost supplier consumption": {
"2026-01-01": 0.0248
},
"cost supplier production": {
"2026-01-01": 0.0
},
"vat consumption": {
"2023-01-01": 21
},
"vat production": {
"2023-01-01": 21
}, |
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Die instellingen zien er goed uit.sailor_dg schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:34:
mijn batterij doet weinig deze winter - dit is toch correct voor Tibber:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21"energy taxes consumption": { "2026-01-01": 0.09157 }, "energy taxes production": { "2026-01-01": 0.09157 }, "cost supplier consumption": { "2026-01-01": 0.0248 }, "cost supplier production": { "2026-01-01": 0.0 }, "vat consumption": { "2023-01-01": 21 }, "vat production": { "2023-01-01": 21 },
Mijn batterij doet ook weinig, omdat er weinig spreiding over de dag is in de day-ahead prijzen.
Het zal in de loop van deze maand wel meer gaan variëren als het zonnetje meer gaat schijnen.
Ik heb nog problemen met de ML modeling van mijn solar. Ik krijg de volgende error. Ik las eerder al dat er meer mensen met dit probleem zijn, is hier een oplossing voor?
code:
1
2
3
4
5
6
| 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 01-02-2026 12:00:03 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 01-02-2026 12:00:03 taak: train_ml_predictions 2026-02-01 12:00:03 info: KNMI-weerstation: 260 DE BILT 2026-02-01 12:00:03 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-02-01 12:00:05 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-31 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-30 23:00:00+01:00 |
De knmi data loopt 2 dagen achter. Dat is geen fout in dat opzicht. Maar ergens vandaag komt de data van gisteren beschikbaar. Die van vandaag pas ergens morgen.jswinkels schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:04:
Ik heb nog problemen met de ML modeling van mijn solar. Ik krijg de volgende error. Ik las eerder al dat er meer mensen met dit probleem zijn, is hier een oplossing voor?code:
1 2 3 4 5 6 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.01.2 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 01-02-2026 12:00:03 2026-02-01 12:00:03 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 01-02-2026 12:00:03 taak: train_ml_predictions 2026-02-01 12:00:03 info: KNMI-weerstation: 260 DE BILT 2026-02-01 12:00:03 info: Er zijn nog geen knmi-data aanwezig 2026-02-01 12:00:05 info: Er zijn data van het KNMI binnengekomen vanaf 2023-01-31 00:00:00+01:00 tot en met 2026-01-30 23:00:00+01:00
Dat snap ik, alleen ik vraag me af wanneer ik de modeltraining dan moet doen. De data loopt altijd achter. Ik probeer het al een paar dagen. moet ik het dan ergens op een specifiek tijdstip doen?Impossibl3 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:26:
[...]
De knmi data loopt 2 dagen achter. Dat is geen fout in dat opzicht. Maar ergens vandaag komt de data van gisteren beschikbaar. Die van vandaag pas ergens morgen.
Even ter info: de laatste tijd krijg ik in de productieversie steed een waarschuwing dat er geen oplossing gevonden kan worden vcor de optimalisatieberekeing.
Gelukkig werkt het in 2026.02.0.rc1 weer wel!
Gelukkig werkt het in 2026.02.0.rc1 weer wel!
De training vindt gewoon plaats. Alleen niet met de laatste 1,5-2 dagen aan data. Je kan het op ieder moment van de dag trainen.jswinkels schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Dat snap ik, alleen ik vraag me af wanneer ik de modeltraining dan moet doen. De data loopt altijd achter. Ik probeer het al een paar dagen. moet ik het dan ergens op een specifiek tijdstip doen?
De eerste keer duurt altijd langer omdat hij dan data van 3 jaar bij het knmi moet ophalen en opslaan. Als hij blijft "hangen" kun je het beter via de scheduler laten lopen.jswinkels schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Dat snap ik, alleen ik vraag me af wanneer ik de modeltraining dan moet doen. De data loopt altijd achter. Ik probeer het al een paar dagen. moet ik het dan ergens op een specifiek tijdstip doen?
Ik probeer bij mij de baseloads te berekenen, maar DAO timet-out na verloop van tijd. Uit de logs:
code:
Memory is er genoeg (12GB), hij piekt in die zin ook niet (of de container zelf is op een manier gelimiteerd). Zijn er nog andere constraints aan het berekenen van de baseload?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| [2026-01-31 18:12:15 +0100] [11] [CRITICAL] WORKER TIMEOUT (pid:677)
[2026-01-31 18:12:16 +0100] [677] [ERROR] Error handling request /
Traceback (most recent call last):
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 134, in handle
self.handle_request(listener, req, client, addr)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 177, in handle_request
respiter = self.wsgi(environ, resp.start_response)
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1536, in __call__
return self.wsgi_app(environ, start_response)
~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app
response = self.full_dispatch_request()
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request
rv = self.dispatch_request()
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request
return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^
File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 297, in menu
return run_process()
File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 431, in run_process
proc = run(cmd, stdout=PIPE, stderr=PIPE)
File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 556, in run
stdout, stderr = process.communicate(input, timeout=timeout)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 1222, in communicate
stdout, stderr = self._communicate(input, endtime, timeout)
~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 2128, in _communicate
ready = selector.select(timeout)
File "/usr/lib/python3.13/selectors.py", line 398, in select
fd_event_list = self._selector.poll(timeout)
File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/base.py", line 204, in handle_abort
sys.exit(1)
~~~~~~~~^^^
SystemExit: 1
[2026-01-31 18:12:16 +0100] [677] [INFO] Worker exiting (pid: 677)
<sys>:0: ResourceWarning: unclosed <socket.socket fd=5, family=2, type=1, proto=0, laddr=('0.0.0.0', 5000)>
[2026-01-31 18:12:17 +0100] [11] [ERROR] Worker (pid:677) was sent SIGKILL! Perhaps out of memory?
[2026-01-31 18:12:17 +0100] [746] [INFO] Booting worker with pid: 746 |
Volgens mij mag het er max 120 seconden over doen als je het handmatig triggert. Dat is vaak niet genoeg. Als je het via de scheduler laat lopen mag het er langer over doen.HomegrownBGP schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:13:
Ik probeer bij mij de baseloads te berekenen, maar DAO timet-out na verloop van tijd. Uit de logs:code:Memory is er genoeg (12GB), hij piekt in die zin ook niet (of de container zelf is op een manier gelimiteerd). Zijn er nog andere constraints aan het berekenen van de baseload?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40[2026-01-31 18:12:15 +0100] [11] [CRITICAL] WORKER TIMEOUT (pid:677) [2026-01-31 18:12:16 +0100] [677] [ERROR] Error handling request / Traceback (most recent call last): File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 134, in handle self.handle_request(listener, req, client, addr) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/sync.py", line 177, in handle_request respiter = self.wsgi(environ, resp.start_response) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1536, in __call__ return self.wsgi_app(environ, start_response) ~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app response = self.full_dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request rv = self.dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 297, in menu return run_process() File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 431, in run_process proc = run(cmd, stdout=PIPE, stderr=PIPE) File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 556, in run stdout, stderr = process.communicate(input, timeout=timeout) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 1222, in communicate stdout, stderr = self._communicate(input, endtime, timeout) ~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/usr/lib/python3.13/subprocess.py", line 2128, in _communicate ready = selector.select(timeout) File "/usr/lib/python3.13/selectors.py", line 398, in select fd_event_list = self._selector.poll(timeout) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/gunicorn/workers/base.py", line 204, in handle_abort sys.exit(1) ~~~~~~~~^^^ SystemExit: 1 [2026-01-31 18:12:16 +0100] [677] [INFO] Worker exiting (pid: 677) <sys>:0: ResourceWarning: unclosed <socket.socket fd=5, family=2, type=1, proto=0, laddr=('0.0.0.0', 5000)> [2026-01-31 18:12:17 +0100] [11] [ERROR] Worker (pid:677) was sent SIGKILL! Perhaps out of memory? [2026-01-31 18:12:17 +0100] [746] [INFO] Booting worker with pid: 746
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Als ik me niet vergis is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik stel hem toch opnieuw omdat ik deze niet gevonden krijg..
Ik ben bezig met Machines en ik merk dat in sommige gevallen DAO bedenkt dat de calculated start "nu" moet zijn.
Dat wil zeggen, DAO zet de calculated start op de tijd dat de run in gestart.
Het probleem is echter dat op het moment van zetten deze tijd reeds in het verleden ligt waardoor gekoppelde automations nooit meer zullen triggeren.
Is hier al een oplossing voor? Wellicht dat DAO in deze situatie een (al dan niet instelbare) offset kan toevoegen aan de caculated start?
wederom dank,
Martijn.
Ik ben bezig met Machines en ik merk dat in sommige gevallen DAO bedenkt dat de calculated start "nu" moet zijn.
Het probleem is echter dat op het moment van zetten deze tijd reeds in het verleden ligt waardoor gekoppelde automations nooit meer zullen triggeren.
Is hier al een oplossing voor? Wellicht dat DAO in deze situatie een (al dan niet instelbare) offset kan toevoegen aan de caculated start?
wederom dank,
Martijn.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Dat is een kwestie van een extra trigger op de state change, naast een trigger op date/time.martinisoft schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:57:
Als ik me niet vergis is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik stel hem toch opnieuw omdat ik deze niet gevonden krijg..![]()
wederom dank,
Martijn.
Dit is mijn automation die ook checked bij een wijziging van state of deze in het verleden ligt en dan ook het startcommando geeft:martinisoft schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:57:
Als ik me niet vergis is deze vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik stel hem toch opnieuw omdat ik deze niet gevonden krijg..![]()
wederom dank,
Martijn.
YAML:
entity staat daarvoor wel op datetime, omdat hij anders ook triggert als er 's avonds een planning voor de volgende dag wordt gemaakt (gewenste tijdstip is dan al geweest, dus start).1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: DOA start vaatwasser op berekend tijdstip description: Schakelt de vaatwasser in wanneer het door DAO bepaalde tijdstip is bereikt triggers: - at: input_datetime.calculated_start_vaatwasser_test trigger: time id: time - entity_id: - input_datetime.calculated_start_vaatwasser_test id: state trigger: state conditions: - condition: or conditions: - condition: trigger id: time - condition: and conditions: - condition: trigger id: state - condition: template value_template: >- {% set scheduled = states('input_datetime.calculated_start_vaatwasser_test') %} {% set now_time = now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') %} {{ scheduled <= now_time }} actions: - type: turn_on device_id: 192f6c0784ffxxxxxxd6fac6fed8a entity_id: be0db2acf4029xxxxxxfb24ec362 domain: switch |
edit: als je weggaat op vakantie of zo, niet vergeten om het programma dan op 'off' te zetten (of de deur open te laten). Anders blijft de vaatwasser iedere dag aangestuurt worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 02-02-2026 11:22 ]
@simnet @KC27 Is het ook mogelijk een setting toe te voegen voor "min profit" of iets dergelijks (net als max gap)? Ik merk dat bij lage spreads het af en toe wil opladen en ontladen met een uitkomst van 0 winst. Risico is daarbij ook nog dat als de efficientie en stages niet helemaal accuraat ingevuld zijn de kans op winst nog lager is. Voorbeeld voor morgen:
/f/image/EA5fhAbIOgHNfKAS2vIFMYm6.png?f=fotoalbum_large)
Het kon hier beter niks doen omdat zowel voor als na optimize de kosten hetzelfde zijn.
/f/image/EA5fhAbIOgHNfKAS2vIFMYm6.png?f=fotoalbum_large)
Het kon hier beter niks doen omdat zowel voor als na optimize de kosten hetzelfde zijn.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 1972026-02-02 13:00:00 info: Day Ahead Optimalisering versie: 2026.02.0.rc1 2026-02-02 13:00:00 info: Day Ahead Optimalisering gestart op: 02-02-2026 13:00:00 2026-02-02 13:00:00 info: Day Ahead Optimalisatie gestart: 02-02-2026 13:00:00 taak: calc_optimum 2026-02-02 13:00:00 info: Debug = False 2026-02-02 13:00:00 info: Zelf berekende baseload 2026-02-02 13:00:00 info: ML prediction Growatt date_time prediction 0 2026-02-02 13:00:00+01:00 2.187 1 2026-02-02 14:00:00+01:00 1.757 2 2026-02-02 15:00:00+01:00 1.406 3 2026-02-02 16:00:00+01:00 0.181 4 2026-02-02 17:00:00+01:00 0.000 5 2026-02-02 18:00:00+01:00 0.000 6 2026-02-02 19:00:00+01:00 0.000 7 2026-02-02 20:00:00+01:00 0.000 8 2026-02-02 21:00:00+01:00 0.000 9 2026-02-02 22:00:00+01:00 0.000 10 2026-02-02 23:00:00+01:00 0.000 11 2026-02-03 00:00:00+01:00 0.000 12 2026-02-03 01:00:00+01:00 0.002 13 2026-02-03 02:00:00+01:00 0.002 14 2026-02-03 03:00:00+01:00 0.002 15 2026-02-03 04:00:00+01:00 0.002 16 2026-02-03 05:00:00+01:00 0.002 17 2026-02-03 06:00:00+01:00 0.002 18 2026-02-03 07:00:00+01:00 0.002 19 2026-02-03 08:00:00+01:00 0.059 20 2026-02-03 09:00:00+01:00 1.485 21 2026-02-03 10:00:00+01:00 2.189 22 2026-02-03 11:00:00+01:00 0.412 23 2026-02-03 12:00:00+01:00 0.048 24 2026-02-03 13:00:00+01:00 0.057 25 2026-02-03 14:00:00+01:00 0.181 26 2026-02-03 15:00:00+01:00 0.413 27 2026-02-03 16:00:00+01:00 0.113 28 2026-02-03 17:00:00+01:00 0.000 29 2026-02-03 18:00:00+01:00 0.000 30 2026-02-03 19:00:00+01:00 0.000 31 2026-02-03 20:00:00+01:00 0.000 32 2026-02-03 21:00:00+01:00 0.000 33 2026-02-03 22:00:00+01:00 0.000 2026-02-02 13:00:00 info: Start waarden: uur tijd spot p_l p_t base pv_ac pv_dc 0 13:00 2026-02-02 13:00:00 0.111 0.265 0.281 0.050 2.187 0 1 14:00 2026-02-02 14:00:00 0.106 0.259 0.274 1.494 1.757 0 2 15:00 2026-02-02 15:00:00 0.108 0.262 0.277 0.259 1.406 0 3 16:00 2026-02-02 16:00:00 0.111 0.265 0.281 0.563 0.181 0 4 17:00 2026-02-02 17:00:00 0.119 0.274 0.291 0.597 0.000 0 5 18:00 2026-02-02 18:00:00 0.120 0.276 0.292 0.585 0.000 0 6 19:00 2026-02-02 19:00:00 0.104 0.257 0.271 0.563 0.000 0 7 20:00 2026-02-02 20:00:00 0.103 0.256 0.270 0.629 0.000 0 8 21:00 2026-02-02 21:00:00 0.102 0.254 0.269 0.694 0.000 0 9 22:00 2026-02-02 22:00:00 0.100 0.252 0.266 0.563 0.000 0 10 23:00 2026-02-02 23:00:00 0.091 0.241 0.254 0.515 0.000 0 11 00:00 2026-02-03 00:00:00 0.089 0.239 0.252 0.463 0.000 0 12 01:00 2026-02-03 01:00:00 0.087 0.236 0.248 0.416 0.002 0 13 02:00 2026-02-03 02:00:00 0.081 0.229 0.241 0.372 0.002 0 14 03:00 2026-02-03 03:00:00 0.075 0.221 0.232 1.281 0.002 0 15 04:00 2026-02-03 04:00:00 0.072 0.218 0.229 0.305 0.002 0 16 05:00 2026-02-03 05:00:00 0.079 0.226 0.238 -0.180 0.002 0 17 06:00 2026-02-03 06:00:00 0.090 0.239 0.252 0.267 0.002 0 18 07:00 2026-02-03 07:00:00 0.099 0.251 0.265 0.618 0.002 0 19 08:00 2026-02-03 08:00:00 0.107 0.261 0.276 -0.069 0.059 0 20 09:00 2026-02-03 09:00:00 0.108 0.262 0.277 0.531 1.485 0 21 10:00 2026-02-03 10:00:00 0.100 0.252 0.266 0.496 2.189 0 22 11:00 2026-02-03 11:00:00 0.088 0.238 0.250 0.521 0.412 0 23 12:00 2026-02-03 12:00:00 0.086 0.235 0.248 0.540 0.048 0 24 13:00 2026-02-03 13:00:00 0.088 0.238 0.251 0.509 0.057 0 25 14:00 2026-02-03 14:00:00 0.093 0.243 0.256 1.478 0.181 0 26 15:00 2026-02-03 15:00:00 0.100 0.252 0.266 -0.147 0.413 0 27 16:00 2026-02-03 16:00:00 0.106 0.259 0.274 0.235 0.113 0 28 17:00 2026-02-03 17:00:00 0.123 0.280 0.296 0.794 0.000 0 29 18:00 2026-02-03 18:00:00 0.126 0.283 0.300 0.262 0.000 0 30 19:00 2026-02-03 19:00:00 0.123 0.280 0.297 0.536 0.000 0 31 20:00 2026-02-03 20:00:00 0.112 0.266 0.282 1.692 0.000 0 32 21:00 2026-02-03 21:00:00 0.103 0.256 0.271 0.216 0.000 0 33 22:00 2026-02-03 22:00:00 0.101 0.253 0.268 -0.273 0.000 0 34 23:00 2026-02-03 23:00:00 0.095 0.246 0.259 2.287 0.000 0 2026-02-02 13:00:00 info: No reduced hours applied for Marstek 2026-02-02 13:00:00 info: Startwaarde SoC Marstek: 11.0% 2026-02-02 13:00:00 info: Boiler niet aanwezig of staat uit, boiler wordt niet ingepland 2026-02-02 13:00:00 info: Warmtepomp niet aanwezig - warmtepomp wordt niet ingepland 2026-02-02 13:00:00 info: Strategie: minimale kosten 2026-02-02 13:00:00 info: Maximale fout (maximal gap): 0.005000 euro 2026-02-02 13:00:00 info: Rekentijd: 0.06 sec 2026-02-02 13:00:00 info: Het programma heeft een optimale oplossing gevonden. 2026-02-02 13:00:00 info: Laad volume in uur 15 04:00 0.0 kWh 2026-02-02 13:00:00 info: 12 0.9999999999999999 2.4 2026-02-02 13:00:00 info: Ontlaad volume in uur 29 18:00 1.9541807999999943 kWh 2026-02-02 13:00:00 info: 12 0.8142419999999976 2.4 2026-02-02 13:00:00 info: In- en uitgaande energie per uur batterij Marstek uur ac-> eff ->dc pv->dc dc-> eff ->bat o_eff SoC kWh % kWh kWh kWh % kWh % % 13:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 14:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 15:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 16:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 17:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 18:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 19:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 20:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 21:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 22:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 23:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 00:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 01:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 02:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 03:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 04:00 2.40 94.90 2.28 0.00 2.28 100.00 2.28 94.90 55.48 05:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 06:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 07:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 08:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 09:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 10:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 11:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 12:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 13:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 14:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 15:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 16:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 17:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 55.48 18:00 -1.95 85.80 -2.28 0.00 -2.28 100.00 -2.28 85.80 11.00 19:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 20:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 21:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 22:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 23:00 0.00 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- 11.00 Totaal 0.45 -- 0.00 0.00 0.00 -- 0.00 -- NaN 2026-02-02 13:00:01 info: Berekende prognoses: uur bat_in bat_out cons prod base boil wp ev pv_ac cost profit b_tem 13:00 0.00 0.00 0.00 2.14 0.05 0.00 0.00 0.00 2.19 0.00 -0.60 20.00 14:00 0.00 0.00 0.00 0.26 1.49 0.00 0.00 0.00 1.76 0.00 -0.07 20.00 15:00 0.00 0.00 0.00 1.15 0.26 0.00 0.00 0.00 1.41 0.00 -0.32 20.00 16:00 0.00 0.00 0.38 0.00 0.56 0.00 0.00 0.00 0.18 0.10 -0.00 20.00 17:00 0.00 0.00 0.60 0.00 0.60 0.00 0.00 0.00 0.00 0.16 -0.00 20.00 18:00 0.00 0.00 0.59 0.00 0.58 0.00 0.00 0.00 0.00 0.16 -0.00 20.00 19:00 0.00 0.00 0.56 0.00 0.56 0.00 0.00 0.00 0.00 0.14 -0.00 20.00 20:00 0.00 0.00 0.63 0.00 0.63 0.00 0.00 0.00 0.00 0.16 -0.00 20.00 21:00 0.00 0.00 0.69 0.00 0.69 0.00 0.00 0.00 0.00 0.18 -0.00 20.00 22:00 0.00 0.00 0.56 0.00 0.56 0.00 0.00 0.00 0.00 0.14 -0.00 20.00 23:00 0.00 0.00 0.52 0.00 0.52 0.00 0.00 0.00 0.00 0.12 -0.00 20.00 00:00 0.00 0.00 0.46 0.00 0.46 0.00 0.00 0.00 0.00 0.11 -0.00 20.00 01:00 0.00 0.00 0.41 0.00 0.42 0.00 0.00 0.00 0.00 0.10 -0.00 20.00 02:00 0.00 0.00 0.37 0.00 0.37 0.00 0.00 0.00 0.00 0.08 -0.00 20.00 03:00 0.00 0.00 1.28 0.00 1.28 0.00 0.00 0.00 0.00 0.28 -0.00 20.00 04:00 2.40 0.00 2.70 0.00 0.30 0.00 0.00 0.00 0.00 0.59 -0.00 20.00 05:00 0.00 0.00 0.00 0.18 -0.18 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.04 20.00 06:00 0.00 0.00 0.26 0.00 0.27 0.00 0.00 0.00 0.00 0.06 -0.00 20.00 07:00 0.00 0.00 0.62 0.00 0.62 0.00 0.00 0.00 0.00 0.15 -0.00 20.00 08:00 0.00 0.00 0.00 0.13 -0.07 0.00 0.00 0.00 0.06 0.00 -0.04 20.00 09:00 0.00 0.00 0.00 0.95 0.53 0.00 0.00 0.00 1.49 0.00 -0.26 20.00 10:00 0.00 0.00 0.00 1.69 0.50 0.00 0.00 0.00 2.19 0.00 -0.45 20.00 11:00 0.00 0.00 0.11 0.00 0.52 0.00 0.00 0.00 0.41 0.03 -0.00 20.00 12:00 0.00 0.00 0.49 0.00 0.54 0.00 0.00 0.00 0.05 0.12 -0.00 20.00 13:00 0.00 0.00 0.45 0.00 0.51 0.00 0.00 0.00 0.06 0.11 -0.00 20.00 14:00 0.00 0.00 1.30 0.00 1.48 0.00 0.00 0.00 0.18 0.32 -0.00 20.00 15:00 0.00 0.00 0.00 0.56 -0.15 0.00 0.00 0.00 0.41 0.00 -0.15 20.00 16:00 0.00 0.00 0.12 0.00 0.23 0.00 0.00 0.00 0.11 0.03 -0.00 20.00 17:00 0.00 0.00 0.79 0.00 0.79 0.00 0.00 0.00 0.00 0.22 -0.00 20.00 18:00 0.00 1.95 0.00 1.69 0.26 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.51 20.00 19:00 0.00 0.00 0.54 0.00 0.54 0.00 0.00 0.00 0.00 0.15 -0.00 20.00 20:00 0.00 0.00 1.69 0.00 1.69 0.00 0.00 0.00 0.00 0.45 -0.00 20.00 21:00 0.00 0.00 0.22 0.00 0.22 0.00 0.00 0.00 0.00 0.06 -0.00 20.00 22:00 0.00 0.00 0.00 0.27 -0.27 0.00 0.00 0.00 0.00 0.00 -0.07 20.00 23:00 0.00 0.00 2.29 0.00 2.29 0.00 0.00 0.00 0.00 0.56 -0.00 20.00 Totaal 2.40 1.95 18.64 9.03 19.66 0.00 0.00 0.00 10.50 4.59 -2.51 NaN 2026-02-02 13:00:01 info: Consumption 18.64 (kWh) 2026-02-02 13:00:01 info: Cost consumption 4.59 (€) 2026-02-02 13:00:01 info: Tariff consumption 0.247 (€/kWh) 2026-02-02 13:00:01 info: Production 9.03 (kWh) 2026-02-02 13:00:01 info: Profit production -2.51 (€) 2026-02-02 13:00:01 info: Tariff production 0.278 (€/kWh) 2026-02-02 13:00:01 info: Calculation profit after optimize in € Cost before optimize 2.14 Cost consumption 4.59 Cycle cost 0.06 Penalty cost 0.00 Battery storage 0.00 Boiler storage 0.00 Profit production -2.51 Total 2.14 Cost after optimize 2.14 Profit: 0.00 2026-02-02 13:00:01 info: Doorzetten van alle settings naar HA 2026-02-02 13:00:01 info: Grid set point: -2137.0 W 2026-02-02 13:00:01 info: Cycle cost Marstek: 0.06 euro 2026-02-02 13:00:01 info: Netto vermogen naar(+)/uit(-) omvormer Marstek: 0 W 2026-02-02 13:00:01 info: Balanceren: False 2026-02-02 13:00:01 info: Vermogen uit batterij: 0W 2026-02-02 13:00:01 info: Vermogen dat binnenkomt van pv: 0W 2026-02-02 13:00:01 info: Vermogen dat binnenkomt van ac: 0W 2026-02-02 13:00:01 info: Waarde SoC na eerste uur: 11.0%
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Via de scheduler heb ik het inderdaad wel aan de praat gekregen. Nu het model er is, werkt het handmatig starten van de run vanuit de webUI ook gewoon.KC27 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]
De eerste keer duurt altijd langer omdat hij dan data van 3 jaar bij het knmi moet ophalen en opslaan. Als hij blijft "hangen" kun je het beter via de scheduler laten lopen.
Dat generiek instellen lukt niet, want bij gebruikers met een boiler, een wp of iets anders moet hij altijd optimaliseren. In jouw geval - met alleen een batterij - moet je het zoeken in de instellingen van de batterij.Mirabis schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:27:
@simnet @KC27 Is het ook mogelijk een setting toe te voegen voor "min profit" of iets dergelijks (net als max gap)? Ik merk dat bij lage spreads het af en toe wil opladen en ontladen met een uitkomst van 0 winst. Risico is daarbij ook nog dat als de efficientie en stages niet helemaal accuraat ingevuld zijn de kans op winst nog lager is. Voorbeeld voor morgen:
[Afbeelding]
[...]
Ik zie dat je al cyclecost hebt (0,01 euro/kWh?).
Dus je eigenlijke winst is niet nul, maar 6 cent.
Als je de inzet van de accu wilt temperen zou je die instelling iets kunnen verhogen. Door de afronding op hele centen komt het programma nu op 0,00 euro winst, Met een verhoging van de cyclecost zal hij in de min duiken en niets doen.
Dank, gaat helemaal goed komen zo!Bravo schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:20:
[...]
Dit is mijn automation die ook checked bij een wijziging van state of deze in het verleden ligt en dan ook het startcommando geeft:
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Nog even een ander vraagje..
Ik heb 3 sessy batterijen die ik inmiddels binnen DAO heb samengevoegd als één virtuele batterij.
Nu draai ik nog "droog" voor wat de Sessy's betreft, dwz de helpers zijn er allemaal maar ik heb nog geen automations actief die daadwerkelijk sturen.
Nu heb ik DAO in "Minimize Consumption" staan en voor zover ik het kan zien stuurt DAO bij iedere run (zoals verwacht) aan op het zoveel mogelijk opheffen van mijn verbruik/levering door hier met de batterij op te sturen.
Het grootste deel van de tijd zet DAO de batterij via zijn eigen regeling op NoM. maar soms gooit DAO de batterij uit via "entity set operating mode" en zet dan ook de NoM functie uit via "entity balance switch". Ik probeer te begrijpen waarom DAO dit doet. in een "Minimize Consumption" scenario lijkt het me namelijk logischer als de batterij altijd in NoM blijft staan. Wederom dank voor het meedenken.. mvg Martijn
Ik heb 3 sessy batterijen die ik inmiddels binnen DAO heb samengevoegd als één virtuele batterij.
Nu draai ik nog "droog" voor wat de Sessy's betreft, dwz de helpers zijn er allemaal maar ik heb nog geen automations actief die daadwerkelijk sturen.
Nu heb ik DAO in "Minimize Consumption" staan en voor zover ik het kan zien stuurt DAO bij iedere run (zoals verwacht) aan op het zoveel mogelijk opheffen van mijn verbruik/levering door hier met de batterij op te sturen.
Het grootste deel van de tijd zet DAO de batterij via zijn eigen regeling op NoM. maar soms gooit DAO de batterij uit via "entity set operating mode" en zet dan ook de NoM functie uit via "entity balance switch". Ik probeer te begrijpen waarom DAO dit doet. in een "Minimize Consumption" scenario lijkt het me namelijk logischer als de batterij altijd in NoM blijft staan. Wederom dank voor het meedenken.. mvg Martijn
Hierbij:KC27 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:38:
Kun je met samba bij je ha folders?
Zeer bedankt voor de hulp!code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 282026-02-02 18:39:13,034 fout dao.webserver.app MainThread : Exception on / [POST] Traceback (most recent call last): File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 1511, in wsgi_app response = self.full_dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 919, in full_dispatch_request rv = self.handle_user_exception(e) File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 917, in full_dispatch_request rv = self.dispatch_request() File "/root/dao/venv/day_ahead/lib/python3.13/site-packages/flask/app.py", line 902, in dispatch_request return self.ensure_sync(self.view_functions[rule.endpoint])(**view_args) # type: ignore[no-any-return] ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 316, in menu return solar() File "/root/dao/webserver/app/routes.py", line 635, in solar report_df = report.calc_solar_data( solar_items[active_subject], active_date, active_view ) File "/root/dao/prog/da_report.py", line 3039, in calc_solar_data prod = self.calc_prod_solar( device, row.tijd.timestamp(), straling, 1 ) File "/root/dao/prog/da_base.py", line 414, in calc_prod_solar self.meteo.calc_solar_rad(solar_opt, act_time, act_gr) ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/root/dao/prog/da_meteo.py", line 693, in calc_solar_rad tilt = solar_opt["tilt"] ~~~~~~~~~^^^^^^^^ KeyError: 'tilt'
In de configuratie van je zonnepaneel ontbreekt de "tilt" (=helling) van je paneel.
Die heeft het programma nodig om de productie te voorspellen in vergelijking tussen de ml-voorspelling en de DAO-voorspelling.
Thanks! Ik heb het inderdaad via de scheduler aan de praat gekregenMirabis schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Volgens mij mag het er max 120 seconden over doen als je het handmatig triggert. Dat is vaak niet genoeg. Als je het via de scheduler laat lopen mag het er langer over doen.
Check, dan begreep ik de eerdere instructies toch niet helemaal. Situatie:KC27 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:41:
[...]
In de configuratie van je zonnepaneel ontbreekt de "tilt" (=helling) van je paneel.
Die heeft het programma nodig om de productie te voorspellen in vergelijking tussen de ml-voorspelling en de DAO-voorspelling.
Zolder PV: 2 strings (oost en west) hebben maar 1 totale optellende opbrengst teller voor beide strings
Schuur PV: 1 string (zuid) 1 optellende teller
Op de oude manier had ik ze alle 3 apart gedeclareerd, en voor oost en west de optellende teller gegeven.
Voor de ML geef ik geen richting en tilt aan, ik heb daar alleen zolder en schuur gedefinieerd met de desbetreffende tellers. Hoe zou ik zolder moeten definieren als die 2 verschillende orientations heeft?
Voor één omvormer met twee strings definieer je twee strings , bijvoorbeeld:djoenez schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:39:
[...]
Check, dan begreep ik de eerdere instructies toch niet helemaal. Situatie:
Zolder PV: 2 strings (oost en west) hebben maar 1 totale optellende opbrengst teller voor beide strings
Schuur PV: 1 string (zuid) 1 optellende teller
Op de oude manier had ik ze alle 3 apart gedeclareerd, en voor oost en west de optellende teller gegeven.
Voor de ML geef ik geen richting en tilt aan, ik heb daar alleen zolder en schuur gedefinieerd met de desbetreffende tellers. Hoe zou ik zolder moeten definieren als die 2 verschillende orientations heeft?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34"solar": [ { "name" : "woning", "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.solaredge_woning_ac_energy_kwh"], "capacity": 4.2, "max power": 5, "entity pv switch": "input_boolean.pv_woning_aan_uit", "entities sensor": ["sensor.solaredge_woning_ac_energy_kwh"], "strings": [ { "tilt": 40, "orientation": 5, "capacity": 3.3, "yield": 0.0065 }, { "tilt": 15, "orientation": 5, "capacity": 0.9, "yield": 0.0025 } ] }, { "name": "garage", "ml_prediction": "true", "entities sensors": ["sensor.solaredge_garage_ac_energy_kwh_2"], "capacity": 1.8, "entity pv switch": "input_boolean.pv_garage_aan_uit", "tilt": 45, "orientation": 5, "capacity": 1.8, "yield": 0.004 } ],
:strip_exif()/f/image/pj5b2ds0OwFXzxCFFAqlW8HN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zlL5sAzoYh5WzXzTXWCYGeyj.jpg?f=fotoalbum_tile)