Uhhh, okee? Want dat weet jij zeker op basis daarvan? Ooit erbij stilgestaan dat het retourproces niet voor elk product op Ali hetzelfde is en een product kapot kan gaan binnen de garantieperiode maar na de retourperiode?
Granted, mijn eerdere ervaringen zijn van lang geleden en daarna heb ik de hoop gewoon opgegeven dus probeer ik niet eens meer iets te retourneren, ik kies er mijn producten op uit, dingen waarvan ik geen hoge kwaliteit verwacht of nodig heb en waar ik geen noemenswaardige financiële schade kan lijden. Maar ik zie bijvoorbeeld in r/aliexpress zat shit langskomen waardoor ik niet het idee krijg dat er enorme stappen zijn gemaakt ondertussen.
1. Die vertaalmachine heb je niet nodig.
Nee, want die stoppen ze er helemaal gratis tussen. Er is een gigantische taalbarriere en die vertaalmachine is behoorlijk ruk, dus je moet simpele zinnen gebruiken om het ook aan de andere kant duidelijk te krijgen en de chat luistert vaak ook niet eens maar werkt heel stug hun script af. In een dispuut met een verkoper hetzelfde verhaal.
2. Je hoeft geen toestemming te vragen, je klikt op een knop "retouneren" in je order, geeft de reden en je krijgt direct een QR code.
Interessant, ik krijg dingen te zien als "De retourtermijn van 90 dagen is verstreken. U kunt geen nieuwe retournering/restitutie aanvragen". Druk ik op de verkeerde knop dan, vind je? Dat gaat om een order uit februari van dit jaar, volgens mij is de minimale garantietermijn van twee jaar nog lang niet voorbij maar dat kan aan mij liggen.
3. Bij retouren krijg je of een DHL of PostNL QR code en kun je het zonder printen bij het postkantoor inleveren. Je retourneert naar een adres in Nederland!
Nee. Of dat hebben ze heel recent aangepast voor alle producten. Er zijn zat producten waarbij dat niet kan en dan moet je retourneren naar een of ander gaar adres in China.
4. Aangezien ik een goede reputatie heb bij Aliexpress, heb ik mijn geld al terug voordat zij het geretourneerde product terughebben. (Dit van die goede reputatie stellen ze zelf in de email, toevallig 2 dingen moeten terugsturen afgelopen maanden)
Niet echt relevant als je als nieuwe koper naar Ali wordt geleid via de PW, dan heb je nog geen reputatie namelijk.
5. Welke verzendkosten krijg je niet vergoed? Over het algemeen is verzenden gratis en retourneren ook meerdere keren per maand. Als je er een hobby van maakt, dan uiteindelijk niet meer.
Voor Choice-producten ja, of waarbij vermeld staat dat je gratis kan retourneren (tot 90 dagen). Als je daarbuiten een garantieprobleem hebt ben je gewoon genaaid. De verzendkosten zal je in dat geval waarschijnlijk zelf moeten voorschieten en die krijg je vervolgens terug als ze het product ontvangen hebben, áls ze het product ontvangen hebben. Want (ja van horen zeggen omdat ik het zelf niet eens meer probeer) met enige regelmaat "komt de zooi niet aan", is "het verkeerde product teruggestuurd" of het "zat niet in de doos" en dan is je pakket in China maar ben je nog steeds je aankoopbedrag en verzendkosten kwijt.
Mocht je hier nou allemaal echt zo bang voor zijn, dan is er ook nog de creditcard, die ik sowieso altijd al gebruik voor het kopen van spullen in het buitenland. Dat is nog een keer een extra verzekering dat het goed gaat.
Het is wel makkelijker ja, maar je hoort geen CC nodig te hebben om je te beschermen tegen de grillen van een juridisch onbereikbare winkel en een verzekering dat het "goed gaat" is het zeker niet. Daarmee hoort Ali niet in de PW thuis, zo simpel is het. En zoals ik zei, als ik bij Ali dingen wil kopen heb ik dat besluiten voor dat specifieke product. Dat betekent niet dat ik bij een ingesteld prijsalert op een processor graag ook Ali te zien krijg en daarmee verliest die feature zijn waarde.