Aliexpress in de PW

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.272 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:06
@WouterdR Staan er nog vacatures open bij jullie? Ik weet hoe de voorwaarden verder zijn maar met de vakantiedagen zit het sowieso goed :+

Nee gekkigheid natuurlijk, ik snap dat er eerst wat juristen naar de gewijzigde FAQ tekst moesten kijken ;)
WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:03:
@Olaf van der Spek We werken met Aliexpress, net zoals we met Bol en Amazon (ook marketplaces) werken. En wat betreft je opmerkingen over kortingen en garantie, daarvoor is Tweakers niet het platform. Voor dergelijke zaken is de ACM er.
Natuurlijk ga je uiteindelijk naar de ACM als je er met een webshop niet uit komt, maar de keren dat ik dat (ook in mijn omgeving) met een NL webshop aan de hand heb gehad is zo'n beetje op 1 hand te tellen. Dat is namelijk 0. En dat is een normale situatie, je wil dat contact zo weinig mogelijk hebben. Terwijl ik hier en elders op internet (en ook in mijn omgeving) wel de K*T verhalen hoor over de beroerde garantie afhandeling van Ali, onjuiste onderdelen, etc.

Maar feit is dat jullie dit met Aliexpress wel faciliteren en deze situaties daarmee in de hand werken. Natuurlijk blijft een koper zelf verantwoordelijk voor onderzoek, maar met name voor de in de techwereld onervaren mensen trappen hier gewoon in. Ik had verwacht dat Tweakers hierin zou helpen. Een stukje uit de FAQ "Over Tweakers":
Technologie brengt ons voortdurend mooie, maar ook ingewikkelde producten: simpel van buiten, complex van binnen. De stroom innovaties maakt het moeilijk om het overzicht te bewaren. Welk apparaat voorziet in jouw behoefte? Zijn die recensies echt? Kloppen de specificaties? Kortom: hoe maak je de juiste keuze?
Dit "statement" zorgt er wel voor dat ik de Tweakers PW bij alles en iedereen in mijn omgeving ga ontraden. Het is gewoon niet betrouwbaar meer. Ook gezien de MAX ICT situatie.

Dit is overigens geen persoonlijke aanval, dit zal ongetwijfeld vanuit DPG komen en eigenlijk wisten we hier met z'n allen de uitkomst al. Maar "terugkomen" op een precair onderwerp met enkel en alleen de toevoeging van 2 elementen in de FAQ is wat mij betreft echt heel, heel karig :/

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:59
Toevallig zag ik vandaag bij producten aliexpress staan. Wou een topic openen, eerst maar de search gebruikt (gelukkig maar). Ik vind serieus een achteruitgang. Lees met enige regelmaat (op alii) dat het gebruikt is.

En het geeft een vertekend beeld als je naar wat hardware op zoek bent.
Hetzelfde zit ik op de pepper website , die staat ook vol aliexpress deals.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VN1X
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-08 13:54
_Dune_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:20:
Dan past een AliExpress hier toch absoluut niet tussen? Garantie is gewoon tot de deur (feit in 99% van de gevallen), voldoen niet aan europese of nederlandse wetgeving. Dan is het voor mij een raadsel dat Tweakers een dergelijke webwinkel/platform opneemt in de pricewatch.

Vrij recent nieuws:
nieuws: Noyb dient klacht in over AliExpress, TikTok en WeChat om niet naleve...
nieuws: EU: AliExpress doet niet genoeg om illegale producten op het platform...

Of gaat het pricewatch team Tweakers leden/bezoekers bijstaan bij conflicten? Persoonlijk blokkeer ik inmiddels dergelijke toevoegingen van webwinkels in de pricewatch, ik zie het als vervuiling.

Wat betreft ACM, daar melding doen heeft weinig nut (wel blijven doen). ACM is een tanloze tijger, die gromd, maar geen daadwerkelijke slag(man)kracht heeft.
Ja ik probeert nu al 2 weken iets te retourneren maar ze lichten je gewoon op lol. Geven geen reden waarom ze de retour niet accepteren ook al staat duidelijk op de product pagina dat ze binnen 15 dagen dit wel accepteren wanneer je "voor wat voor reden dan ook" ontevreden bent.

Aliexpress moet echt uit de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:04
olafmol schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Zelf bestel ik regelmatig spullen bij Ali, maar ik ga er daarbij wel vanuit dat als het niet klopt of defect is, ik het niet kan retourneren. Dat is volgens mij echt een verschrikkelijk proces met allemaal auto-translate agents en bots, daar ga ik me niet mee frustreren.
Vandaar dat Aliexpress wat mij betreft niet thuis hoort in de Pricewatch. Ik kan dit familie, vrienden en bekende niet aanraden. Dat is wel jammer want tot voor kort stuurde is de link naar een gefilterde selectie of directe links naar producten. Voortaan zal daar veel meer informatie bij moeten over welke shops / platforms te vermijden omdat je pertinent niet je geld wilt uitgeven bij een toko waar ze nul service hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
Denman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:31:
@WouterdR Staan er nog vacatures open bij jullie? Ik weet hoe de voorwaarden verder zijn maar met de vakantiedagen zit het sowieso goed :+

Nee gekkigheid natuurlijk, ik snap dat er eerst wat juristen naar de gewijzigde FAQ tekst moesten kijken ;)

[...]

Natuurlijk ga je uiteindelijk naar de ACM als je er met een webshop niet uit komt, maar de keren dat ik dat (ook in mijn omgeving) met een NL webshop aan de hand heb gehad is zo'n beetje op 1 hand te tellen. Dat is namelijk 0. En dat is een normale situatie, je wil dat contact zo weinig mogelijk hebben. Terwijl ik hier en elders op internet (en ook in mijn omgeving) wel de K*T verhalen hoor over de beroerde garantie afhandeling van Ali, onjuiste onderdelen, etc.

Maar feit is dat jullie dit met Aliexpress wel faciliteren en deze situaties daarmee in de hand werken. Natuurlijk blijft een koper zelf verantwoordelijk voor onderzoek, maar met name voor de in de techwereld onervaren mensen trappen hier gewoon in. Ik had verwacht dat Tweakers hierin zou helpen. Een stukje uit de FAQ "Over Tweakers":

[...]

Dit "statement" zorgt er wel voor dat ik de Tweakers PW bij alles en iedereen in mijn omgeving ga ontraden. Het is gewoon niet betrouwbaar meer. Ook gezien de MAX ICT situatie.

Dit is overigens geen persoonlijke aanval, dit zal ongetwijfeld vanuit DPG komen en eigenlijk wisten we hier met z'n allen de uitkomst al. Maar "terugkomen" op een precair onderwerp met enkel en alleen de toevoeging van 2 elementen in de FAQ is wat mij betreft echt heel, heel karig :/
Wat is Tweakers? Voor mij persoonlijk is dat de community en uiteraard het commerciële bedrijf wat dit allemaal professioneel faciliteert. Het één kan niet zonder het ander en vice versa.

Naar de buitenwereld is het voor mij niet "voor Tweakers" maar "van Tweakers". Wat ik daarmee bedoel is dat wij, de Tweakers community, door de mensen om ons heen worden gezien als "de experts". Familie, vrienden en bekenden komen naar ons toe voor hun technische vragen, van de bekende "m'n computer is stuk" tot "welke laptop of TV kan ik het beste kopen?" Mensen vertrouwen op onze expertise en dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee.

Daar waar het oorspronkelijk "voor Tweakers" was beginnen onderdelen van het platform ook "van Tweakers" te worden, dat geldt wat mij betreft voornamelijk voor de Pricewatch. Wij, de door mensen in onze omgeving benoemd tot experts, sturen links met aankoopadvies naar familie en vrienden en daarbij wil je gewoon het aller beste advies geven. Sommige aankopen zijn heel duur en mensen moeten daarbij niet in de verleiding worden gebracht om een product bij bijvoorbeeld Aliexpress te bestellen omdat het daar toevallig 15% goedkoper is. Die 'korting' zit hem ergens in, namelijk dat je garantie tot de deur krijgt en het bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk is om je recht te halen. Dat wil je mensen niet aandoen.

Het bekende gezegde luidt: "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:12
FrankHe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Vandaar dat Aliexpress wat mij betreft niet thuis hoort in de Pricewatch. Ik kan dit familie, vrienden en bekende niet aanraden. Dat is wel jammer want tot voor kort stuurde is de link naar een gefilterde selectie of directe links naar producten. Voortaan zal daar veel meer informatie bij moeten over welke shops / platforms te vermijden omdat je pertinent niet je geld wilt uitgeven bij een toko waar ze nul service hebben.
Oh maar er zijn ook genoeg Nederlandse bedrijven waar retourneren heel moeilijk gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
olafmol schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 05:32:
[...]

Oh maar er zijn ook genoeg Nederlandse bedrijven waar retourneren heel moeilijk gemaakt wordt.
Die winkels kunnen mensen vermijden door naar de shop reviews te kijken. En als het echt nodig is kun je altijd nog naar de rechter. Dat lukt met een partij in China niet.

Wat mij betreft worden alle 'slechte' winkels uit de Pricewatch gegooid. Zie bijvoorbeeld het MaxICT topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:03:
@Olaf van der Spek We werken met Aliexpress, net zoals we met Bol en Amazon (ook marketplaces) werken. En wat betreft je opmerkingen over kortingen en garantie, daarvoor is Tweakers niet het platform. Voor dergelijke zaken is de ACM er.
De uiteindelijke shops / verantwoordelijken voldoen dus niet aan de eisen, we plaatsen er een schakel tussen en dan is het okay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterdR
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-09 22:31

WouterdR

Manager Pricewatch
Nogmaals dank voor de uitgebreide en kritische discussie. Ik heb alle reacties en zorgen die jullie hebben geuit gelezen. De passie voor het platform en de wens om de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid van Tweakers te bewaken, waarderen we enorm. Omdat de discussie in herhaling valt en ons standpunt nu helder is, willen we met dit bericht onze visie nog een laatste keer toelichten, om daarna dit topic te sluiten.

Het kernpunt van deze discussie is een dilemma waar wij een keuze in moeten maken: volledigheid of curatie.

Ons doel: een zo compleet mogelijk overzicht.
De primaire functie van de Pricewatch is om een zo compleet en objectief mogelijk beeld te geven van de online markt voor tech producten. Grote, internationale platformen zijn, of we het nu leuk vinden of niet, een significant onderdeel van die markt. Miljoenen consumenten, waaronder veel Tweakers, kopen hier producten. Het bewust weglaten van een grote speler als AliExpress zou een onvolledig beeld van de markt geven, wat ons doel van volledigheid direct ondermijnt. We tonen waar een product te koop is voor de laagste prijs niet waar je het zou moeten kopen.

De rol van Tweakers: informeren, niet dicteren.
Onze verantwoordelijkheid ligt in het verschaffen van de juiste informatie zodat jullie als gebruikers een weloverwogen keuze kunnen maken. Dit is precies waarom we naast de laagste prijs ook shopreviews, specificaties en het forum bieden. De ervaringen die hier gedeeld worden zijn van grote waarde. Ze illustreren perfect het risico dat je kunt lopen in ruil voor een lagere prijs. Wij zien het als onze taak om deze informatie te faciliteren, niet om op basis daarvan preventief shops uit te sluiten die voor andere gebruikers wél relevant kunnen zijn. De uiteindelijke afweging tussen prijs, service, garantie en risico ligt bij de koper.

Marketplaces vs. traditionele webshops.
Er wordt terecht opgemerkt dat je bij marketplaces als AliExpress een overeenkomst sluit met een individuele, vaak buitenlandse verkoper, en niet met het platform zelf. Dit brengt andere risico's met zich mee dan kopen bij een Nederlandse webshop. Dit is exact de reden waarom transparantie en gebruikerservaringen zo belangrijk zijn. Het is ook de reden dat we de discussie over de betrouwbaarheid van (verkopers op) deze platformen op ons forum faciliteren en aanmoedigen. Ook noemen we proactief in de prijslijsten dat je bij deze marketplaces koopt bij een verkoper.

Tot slot, de verwijzing naar de ACM.
Dit is geen poging om onze verantwoordelijkheid af te schuiven. Het is de wettelijke structuur in Nederland. Bij een geschil met een verkoper is de eerste stap altijd om dit met de verkoper zelf op te lossen. Lukt dat niet, dan zijn er officiële instanties zoals de ACM of een geschillencommissie. Onze rol als Tweakers is het signaleren van structurele problemen bij een webshop, waarbij een groot aantal consumenten wordt benadeeld. In zulke gevallen zullen we, zoals we in het verleden hebben gedaan, ingrijpen. Individuele geschillen kunnen en mogen wij niet behandelen.

We begrijpen dat de aanwezigheid van bepaalde shops voor een deel van onze community als een "vervuiling" van de Pricewatch voelt. We nemen die feedback serieus. Echter, het alternatief, maakt van de Pricewatch een slechtere prijsvergelijker cq. een gecureerde etalage. Dat is een keuze die we op dit moment niet maken.

Nogmaals dank voor ieders input en hier nogmaals de verwijzing naar de FAQ. We sluiten dit topic nu.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.