Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Zo flink is die korting niet.. is het überhaupt korting of is het een iets lagere prijs omdat klantenservice zo goed als afwezig is?keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
Nog een aardig voorbeeld van een AE aanbod dat niet valt te vervalsen, AM5 CPU's met flinke korting.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Je bekijkt het puur vanuit commercieel oogpunt. Fijn dat jij producten kan kopen voor een lagere prijs, maar ze kunnen deze prijs alleen aanbieden omdat ze 0,0 certificaten hebben waar ze aan dienen te voldoen (en daardoor dus ook spullen te koop worden aangeboden die schadelijk zijn voor mens en dier), er nepartikelen aangeboden worden, vrachtschepen met de vervuiling van een dagje Rotterdam moeten varen voor de prullaria en ze een lagere prijs kunnen aanbieden doordat er een stuk gesubsidieerd wordt vanuit de staat.keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Een echt probleem is een reëel probleem, dat blijkt, zoals verwacht, achteraf toch niet te kloppen.
Het gaat mij niet om van onderwerp te veranderen omdat er geen voorbeelden zijn van de vermeende.
Ik heb zelf een aantal voorbeelden gegeven van zaken die vaak mis gaan, dat zou voldoende moeten zijn.
Heel Azië staat, net als Ali Express, vol met nep aanbiedingen en nep informatie. Ja, dat is erger dan hier.
Maar heel Azië kunnen we niet blokkeren, er voordeel uit weten te halen kunnen we wel.
Ik ben van mening dat het logisch is dat AE in de PW staat, maar er mag wel een waarschuwing bij.
Die waarschuwing zou erbij moeten ivm garantie beperking en valse of missende informatie.
Dan zouden mensen zelf beter de afweging kunnen maken om daar wel of niet te kopen.
Nog een aardig voorbeeld van een AE aanbod dat niet valt te vervalsen, AM5 CPU's met flinke korting.
Dat kan je negeren omdat het van AE komt, of er slim gebruik van maken...
Zie je zelf dan niet in dat wanneer alles de markt uitgeprijst is, ze de prijzen omhoog pleuren, hier mensen zonder werk komen te zitten en je niet meer zo goedkoop kan gaan inkopen?
Misschien maak ik me te druk om het maatschappelijke en zou ik meer naar mijn eigen portemonnee moeten kijken.
Valse informatie lijkt me reden genoeg om de shop te weren.keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Ik ben van mening dat het logisch is dat AE in de PW staat, maar er mag wel een waarschuwing bij.
Die waarschuwing zou erbij moeten ivm garantie beperking en valse of missende informatie.
Dan zouden mensen zelf beter de afweging kunnen maken om daar wel of niet te kopen.
Daar wil je als “instituut” Tweakers toch niet mee geassocieerd worden?
Het klopt inderdaad dat wat jij als een probleem probeert aan te dragen helemaal geen probleem is.keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Een echt probleem is een reëel probleem, dat blijkt, zoals verwacht, achteraf toch niet te kloppen.
Zo'n waarschuwing werkt niet omdat dan je prijswaarschuwingen e.d. niet meer werken. Zoals eerder aangegeven heb je weinig aan een waarschuwing bij je phone/pad als de goedkoopste aan andere voorwaarden voldoet dan de rest.Het gaat mij niet om van onderwerp te veranderen omdat er geen voorbeelden zijn van de vermeende.
Ik heb zelf een aantal voorbeelden gegeven van zaken die vaak mis gaan, dat zou voldoende moeten zijn.
Heel Azië staat, net als Ali Express, vol met nep aanbiedingen en nep informatie. Ja, dat is erger dan hier.
Maar heel Azië kunnen we niet blokkeren, er voordeel uit weten te halen kunnen we wel.
Waarom zou je die willen negeren? Je blijft met voorbeelden waarvan eerder in dit topic al aangegeven is dat het geen problemen zijn. Als ze echt met flinke kortingen worden aangeboden mogen ze van mij er gerust tussen staan. Maar dan verwacht ik wel dat ze ook daadwerkelijk goedkoper zijn, de aanbiedingen realistisch zijn en support/certificering e.d. ook hetzelfde is. Oftewel dezelfde eisen waar anderen ook aan voldoen.Nog een aardig voorbeeld van een AE aanbod dat niet valt te vervalsen, AM5 CPU's met flinke korting.
[removed]
Er zijn wel degelijk gevallen bekend van vervalste AM5 CPU's?keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:14:
Gamers Nexus heeft recent een video gemaakt over nep 9800X3D's en er gaan ook al langer topics op andere tech fora rond van oa fake 7800X3D's dus wil je je daar als Tweakers aan branden?
Niemand kan een AMD Cpu maken behalve AMD zelf dus nep bestaat toch echt niet.sapphire schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Er zijn wel degelijk gevallen bekend van vervalste AM5 CPU's?
Gamers Nexus heeft recent een video gemaakt over nep 9800X3D's en er gaan ook al langer topics op andere tech fora rond van oa fake 7800X3D's dus wil je je daar als Tweakers aan branden?
Wat wel mogelijk is dat mensen AMD Cpu's omkatten of exemplaren voor destructie stelen en aanbieden.
Nogmaals, niemand anders dan AMD zelf kan die AMD Cpu's maken, laat staan namaken.
@Denman
Op tweakers kan je ook heel veel valse informatie vinden. Zowel in de Pricewatch als Vraag en Aanbod.
Tweakers ook maar meteen sluiten dan.
@Olaf van der Spek
Olaf kijk even op pepper dan zie toch echt wel aanzienlijke kortingen op AMD cpu's voorbij komen.
@redwing Wanneer mensen totaal onrealistische eisen stellen gaan ze idd nooit echte korting krijgen.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Pateto, potato, je snapt best wat er bedoeld word.keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:56:
[...]
Niemand kan een AMD Cpu maken behalve AMD zelf dus nep bestaat toch echt niet.
Wat wel mogelijk is dat mensen AMD Cpu's omkatten of exemplaren voor destructie stelen en aanbieden.
Nogmaals, niemand anders dan AMD zelf kan die AMD Cpu's maken, laat staan namaken.
Aliexpress staat er mede om bekend dat er veel nep artikelen worden verkocht. Zo hebben we de gemodde videokaarten gezien die stieken oudere modellen waren gezien, 1TB USB sticks die een gemodde FW hadden en stiekem 16GB stickies waren en nu dus ook fake AM5 CPU’s. Of die omgekat zijn, exemplaren voor vernietiging of ‘CPU’s’ zonder silicium maakt dan weinig uit en kun je een fake CPU noemen.
In een Nederlandse/EU shop heb je gewoon garantie maar bij een Ali is de kans gewoon groot dat je kunt fluiten naar je geld als zoiets gebeurd. Wil je zoiets je gebruikers aandoen?
Heb je aandelen Aliexpress of zo? Want je bent echt de eerste die met droge ogen durft te beweren dat Aliexpress een betrouwbare site iskeuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:56:
[...]
Niemand kan een AMD Cpu maken behalve AMD zelf dus nep bestaat toch echt niet.
@Denman
Op tweakers kan je ook heel veel valse informatie vinden. Zowel in de Pricewatch als Vraag en Aanbod.
Tweakers ook maar meteen sluiten dan.![]()
@Olaf van der Spek
Olaf kijk even op pepper dan zie toch echt wel aanzienlijke kortingen op AMD cpu's voorbij komen.
@redwing Wanneer mensen totaal onrealistische eisen stellen gaan ze idd nooit echte korting krijgen.
[removed]
Ik zeg helemaal nergens dat Ali een betrouwbare site is.redwing schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:25:
[...]
Heb je aandelen Aliexpress of zo? Want je bent echt de eerste die met droge ogen durft te beweren dat Aliexpress een betrouwbare site is
Probeer het allemaal niet te persoonlijk te maken.
De feiten en nuance blijken al lastig genoeg

@sapphire
Overal gaat wel eens wat mis en helaas ook soms bewuste pogingen van oplichting in Nederland.
Het fabriceren van valse shopreviews, bv door de eigenaren zelf of tegen inhuur of betaling.
De verkoop van gebruikte spullen hier in Nederlandse shops zonder dat te vermelden.
Dan is de garantie ook meteen pleite, alleen hebben veel mensen dat niet door.
Je stelt dat ze heel goede producten hebben en daarom in de PW moeten. Terwijl de praktijk gewoon is dat er heel veel bagger op staat en je dat ook in de PW krijgt als je ze toelaat. Dus als je wel vind dat Aliexpress onbetrouwbaar is snap ik niet waarom je ze in de PW zou willen. Dan wil je vervuiling in de PW voor de sporadische echte aanbiedingen die ze hebben.keuringsdienst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:39:
[...]
Ik zeg helemaal nergens dat Ali een betrouwbare site is.
Probeer het allemaal niet te persoonlijk te maken.
De feiten en nuance blijken al lastig genoeg
Alleen is dat iets dat sporadisch gebeurt in de Nederlandse shops, en de dagelijkse praktijk bij Aliexpress.@sapphire
Overal gaat wel eens wat mis en helaas ook soms bewuste pogingen van oplichting in Nederland.
Het fabriceren van valse shopreviews, bv door de eigenaren zelf of tegen inhuur of betaling.
De verkoop van gebruikte spullen hier in Nederlandse shops zonder dat te vermelden.
Dan is de garantie ook meteen pleite, alleen hebben veel mensen dat niet door.
[removed]
Je stelt alles maximaal zwart/wit en Alles of Niets, daar heeft niemand wat aan. En te veel op de man...redwing schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:18:
[...]
Je stelt dat ze heel goede producten hebben en daarom in de PW moeten. Terwijl de praktijk gewoon is dat er heel veel bagger op staat en je dat ook in de PW krijgt als je ze toelaat. Dus als je wel vind dat Aliexpress onbetrouwbaar is snap ik niet waarom je ze in de PW zou willen. Dan wil je vervuiling in de PW voor de sporadische echte aanbiedingen die ze hebben.
Ali kan prima betrouwbaar zijn en is dat ook in de meeste gevallen, maar dus niet altijd.
Kort: Ali is niet voor niets de grootste webshop ter wereld geworden.
Nee, er staat dagelijks foute info op tweakers, zowel in de PW als V&A, dus ook hier moet je altijd oppassen.[...]
Alleen is dat iets dat sporadisch gebeurt in de Nederlandse shops, en de dagelijkse praktijk bij Aliexpress.
Disclosure: ik koop wekelijks in Azië en via de PW. Vandaag nog opgelicht via de PW, nooit in Azië.
Ik probeer vooral de logica te snappen. Sorry als dat voelt als op de man spelen, want zo is het zeker niet bedoeld!keuringsdienst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Je stelt alles maximaal zwart/wit en Alles of Niets, daar heeft niemand wat aan. En te veel op de man...
Ali is groot geworden omdat ze goedkope zooi verkopen. Voor veel items is dat prima, maar niet voor de PW van een site als Tweakers. Want daar wil je een goede vergelijking kunnen maken en verwacht je dat de verschillende items een soortgelijke support/kwaliteit hebben. En dat is bij Ali nogal vaak te discutabel om consistent genoeg te zijn voor de PW.Ali kan prima betrouwbaar zijn en is dat ook in de meeste gevallen, maar dus niet altijd.
Tuurlijk gebeurt dat ook met andere websites, maar Ali staat er gewoon om bekend. Daarbij koop je op Ali vaak dingen waarbij het ook niet zo erg is dat er een keer wat fout gaat. Maar via de PW koop je meestal dingen waarbij je juist niet wil dat het fout gaat.[...]
Nee, er staat dagelijks foute info op tweakers, zowel in de PW als V&A, dus ook hier moet je altijd oppassen.
Disclosure: ik koop wekelijks in Azië en via de PW. Vandaag nog opgelicht via de PW, nooit in Azië.
Daarbij koop ik ook regelmatig in Azië en via Aliexpress en ik kan je garanderen dat het geregeld gebeurt t ej niet krijgt wat er in de advertentie staat. Vaak koop ik dan ook meerdere versies van eenzelfde ding (b.v. bij onderdelen voor RC auto's) en ben je alsnog een stuk goedkoper uit, ondanks dat de helft niet eens past.
Oftewel Aliexpress is een prima webwinkel, maar niet voor de dingen die in de PW staan. Tenzij er natuurlijk heel strenge restricties komen, maar dan nog verwacht ik dat dat vaak fout gaat.
[removed]
Dit feedback forum gaat over de Pricewatch en niet over Vraag en Aanbod. En hoewel ik uiteraard vind dat valse informatie op beide gedeeltes niet thuis hoort, is de Pricewatch de enige waar een verdienmodel aan hangt voor Tweakers. En daar dus een verplichting heeft naar haar "klanten".keuringsdienst schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:56:
[...]
@Denman
Tweakers ook maar meteen sluiten dan.
Dat heeft eerder met de prijzen te maken denk ikkeuringsdienst schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Je stelt alles maximaal zwart/wit en Alles of Niets, daar heeft niemand wat aan. En te veel op de man...
Ali kan prima betrouwbaar zijn en is dat ook in de meeste gevallen, maar dus niet altijd.
Een bluetooth speakertje voor 60 cent (bijvoorbeeld) naar Europa laten verschepen is natuurlijk waanzin. En als dat ding kapot gaat zijn er (begrijpelijkerwijs) maar weinig mensen die daarvoor een retour / klachtenproces gaan starten.
Fijn dat het persoonlijke er af is, dat is imho vooruitgang.redwing schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:02:
[...]
Ik probeer vooral de logica te snappen. Sorry als dat voelt als op de man spelen, want zo is het zeker niet bedoeld!
[...]
Ali is groot geworden omdat ze goedkope zooi verkopen. Voor veel items is dat prima, maar niet voor de PW van een site als Tweakers. Want daar wil je een goede vergelijking kunnen maken en verwacht je dat de verschillende items een soortgelijke support/kwaliteit hebben. En dat is bij Ali nogal vaak te discutabel om consistent genoeg te zijn voor de PW.
[...]
Tuurlijk gebeurt dat ook met andere websites, maar Ali staat er gewoon om bekend. Daarbij koop je op Ali vaak dingen waarbij het ook niet zo erg is dat er een keer wat fout gaat. Maar via de PW koop je meestal dingen waarbij je juist niet wil dat het fout gaat.
Daarbij koop ik ook regelmatig in Azië en via Aliexpress en ik kan je garanderen dat het geregeld gebeurt t ej niet krijgt wat er in de advertentie staat. Vaak koop ik dan ook meerdere versies van eenzelfde ding (b.v. bij onderdelen voor RC auto's) en ben je alsnog een stuk goedkoper uit, ondanks dat de helft niet eens past.
Oftewel Aliexpress is een prima webwinkel, maar niet voor de dingen die in de PW staan. Tenzij er natuurlijk heel strenge restricties komen, maar dan nog verwacht ik dat dat vaak fout gaat.
Dat neemt niet weg dat Ali ook steeds meer producten verkoopt die veel duurder zijn dan RC spul.
PC merk artikelen bv zoals AMD Cpu's van honderden euro's met flinke korting, dat past prima in de PW.
Die Chinese warmtebeeld camera's waren er ook tot een paar honderd euro, maar echt de moeite waard.
Hoe dat zich gaat ontwikkelen weet ik niet, maar generaliseren over heel Ali lost zeker niets op.
@Denman
Je kan tegenwoordig ook hele dure spullen kopen bij Ali met veel korting.
Prijsklassen van duizenden euro's zijn er daar ook gewoon.
De hele aantrekkingskracht (dus ook het forum en V&A) van tweakers bepaald mede het verdienmodel.
Feit blijft dat nu nog steeds 90% van de spullen op Ali gewoon goedkope zooi is. Als je dus al wat toe wil laten daarvan, moet je er heel erg op letten dat het wel echt om precies dezelfde producten met dezelfde voorwaarden gaat. En zeker dat laatste gaat vaak fout omdat het vaak om spullen gaat die uit andere landen komen met de bijbehorende voorwaarden. En een product met goede support kun je nu eenmaal niet vergelijken met een product zonder support (en updates e.d.). En dat is wel waar vaak het verschil in zit. Dat er ook goed spul op staat zegt naar mijn idee niet zo veel als er vooral juist slecht of iig ander spul op staat.keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 00:53:
[...]
Fijn dat het persoonlijke er af is, dat is imho vooruitgang.![]()
Dat neemt niet weg dat Ali ook steeds meer producten verkoopt die veel duurder zijn dan RC spul.
PC merk artikelen bv zoals AMD Cpu's van honderden euro's met flinke korting, dat past prima in de PW.
Die Chinese warmtebeeld camera's waren er ook tot een paar honderd euro, maar echt de moeite waard.
Hoe dat zich gaat ontwikkelen weet ik niet, maar generaliseren over heel Ali lost zeker niets op.
[removed]
Het beeld dat je hier tracht te schetsen komt natuurlijk niet overeen met het succes van Ali.redwing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:08:
[...]
Feit blijft dat nu nog steeds 90% van de spullen op Ali gewoon goedkope zooi is. Als je dus al wat toe wil laten daarvan, moet je er heel erg op letten dat het wel echt om precies dezelfde producten met dezelfde voorwaarden gaat. En zeker dat laatste gaat vaak fout omdat het vaak om spullen gaat die uit andere landen komen met de bijbehorende voorwaarden. En een product met goede support kun je nu eenmaal niet vergelijken met een product zonder support (en updates e.d.). En dat is wel waar vaak het verschil in zit. Dat er ook goed spul op staat zegt naar mijn idee niet zo veel als er vooral juist slecht of iig ander spul op staat.
Wanneer er "vooral slecht spul" op zou staan dan is het snel klaar met Ali.
Dus dat beeld klopt aantoonbaar niet en is door iemand verzonnen.
Net als die 90 procent volledig uit de lucht is gegrepen.
Aliexpress is groot geworden doordat ze van alles en nog wat hadden tegen heel lage prijzen, maar wel met bijbehorende kwaliteit. Dat is dus vooral inferieur spul als je het vergelijkt met soortgelijke producten, maar alsnog de prijs dubbel en dwars waard omdat het een fractie van de originele prijzen is. Zoals ik al met de RC spullen aangaf, die kocht ik op Ali omdat ik dan 4 versies kon kopen (waarvan er meestal wel 1 of 2 goed pasten), en dat tegen een kwart van de prijs van het originele produkt.keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:21:
[...]
Het beeld dat je hier tracht te schetsen komt natuurlijk niet overeen met het succes van Ali.
Wanneer er "vooral slecht spul" op zou staan dan is het snel klaar met Ali.
Dus dat beeld klopt aantoonbaar niet en is door iemand verzonnen.
Net als die 90 procent volledig uit de lucht is gegrepen.
Oftewel dat beeld komt juist prima overeen met het succes van Ali, die zijn echt niet groot geworden door hun hoogstaande producten tegen concurrerende prijzen
[removed]
Alle A-merk artikelen die ze bij Ali tegenwoordig ook grootschalig aanbieden zijn gewoon identiek.redwing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:10:
[...]
Aliexpress is groot geworden doordat ze van alles en nog wat hadden tegen heel lage prijzen, maar wel met bijbehorende kwaliteit. Dat is dus vooral inferieur spul als je het vergelijkt met soortgelijke producten, maar alsnog de prijs dubbel en dwars waard omdat het een fractie van de originele prijzen is. Zoals ik al met de RC spullen aangaf, die kocht ik op Ali omdat ik dan 4 versies kon kopen (waarvan er meestal wel 1 of 2 goed pasten), en dat tegen een kwart van de prijs van het originele produkt.
Oftewel dat beeld komt juist prima overeen met het succes van Ali, die zijn echt niet groot geworden door hun hoogstaande producten tegen concurrerende prijzen
Of denk je dat een 300 euro AMD cpu bij Ali vandaan slechter werkt dan een exemplaar hier uit de PW?
Maar naast alle hoge prijsklassen verkopen ze bij Ali idd ook nog steeds voordeliger spullen, niets mis mee.
Dus ook in prima kwaliteit, alhoewel slechte kwaliteit zowel daar als hier ook altijd te koop blijft.
Allemaal niks nieuws dus.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ali is al opgenomen in de PW.MarcelGo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:27:
Lijkt wel een groot promotie verhaal voor een marktplaats van allerlei verkopers met als voorbeeld voornamelijk pc onderdelen waarbij garantie en reparatie me zo goed als onmogelijk lijken. Dus nee, laten we de liefhebbers van deze winkel vooral zelf daar vergelijken en deze echt niet opnemen in de pricewatch.
Het zal afhangen van de, volgens jullie gigantische hoeveelheid klachten, of dat ook zo blijft.
Het is waarschijnlijk niet verstandig maar ik zal nog 1 keer reageren, heb ik het over een gigantische hoeveelheid klachten gehad? Ik maak me gewoon zorgen over de reis die goederen moeten afleggen ingeval reparatie of garantie en hoe dat georganiseerd is op een marktplaats met allerlei “winkels” of “handelaren”.keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:51:
[...]
Ali is al opgenomen in de PW.![]()
Het zal afhangen van de, volgens jullie gigantische hoeveelheid klachten, of dat ook zo blijft.
EDIT: het was inderdaad niet verstandig, dat het hier gaat over duurzaamheid en dus niet de race naar de bodem, gaat volledig voorbij aan de vertegenwoordiger van de web-marktplaats uit china

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelGo op 28-06-2025 07:32 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zolang er geen problemen zijn niet. Maar zodra er wel iets mis is, kost het een hoop meer moeite en gaat het ook veel vaker fout. En service hoort ook bij de vergelijkingkeuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Alle A-merk artikelen die ze bij Ali tegenwoordig ook grootschalig aanbieden zijn gewoon identiek.
Of denk je dat een 300 euro AMD cpu bij Ali vandaan slechter werkt dan een exemplaar hier uit de PW?
Er is ook niets mis mee, het hoort alleen niet in de PW thuis.Maar naast alle hoge prijsklassen verkopen ze bij Ali idd ook nog steeds voordeliger spullen, niets mis mee.
Dus ook in prima kwaliteit, alhoewel slechte kwaliteit zowel daar als hier ook altijd te koop blijft.
Allemaal niks nieuws dus.
[removed]
Je hoeft je over Ali helemaal geen zorgen te maken, dat is nergens voor nodig.MarcelGo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:04:
[...]
Het is waarschijnlijk niet verstandig maar ik zal nog 1 keer reageren, heb ik het over een gigantische hoeveelheid klachten gehad? Ik maak me gewoon zorgen over de reis die goederen moeten afleggen ingeval reparatie of garantie en hoe dat georganiseerd is op een marktplaats met allerlei “winkels” of “handelaren”.
Wanneer jij daar niet koopt mis je heel veel korting maar heb je er dus ook geen zorgen over.
Blijkbaar heb je er toch veel vragen over, ondanks dat je al een mening hebt dat ze niet in de PW passen.
Je kan daarvoor eens kijken in de diverse forum draadjes hier of elders over shoppen in China bij Ali.
Andere mensen kunnen wel gewoon met veel korting bij Ali kopen en hebben dan dus ook gewoon garantie.
Het leven is echt te kort om je veel zorgen te maken terwijl je eigenlijk alleen maar veel vragen hebt...
Nee hoor het gaat juist minder vaak fout dan hier in Nederland, dat had je ook kunnen weten wanneer je regelmatig zou shoppen daar en hier uit de PW.redwing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Zolang er geen problemen zijn niet. Maar zodra er wel iets mis is, kost het een hoop meer moeite en gaat het ook veel vaker fout. En service hoort ook bij de vergelijking
[...]
Er is ook niets mis mee, het hoort alleen niet in de PW thuis.
(en dan niet op de gok kopen maar gericht en verstandig aanschaffen)
Wat mij betreft hoor ik nog steeds geen valide steekhoudende argumenten waarom Ali niet in PW mag.
Wel heel veel meningen maar heel weinig ervaringen, met Ali aanschaf of garantie.
......................................................
Mijn laatste aanschaf bij Ali komt volgende week, een AM4 Moederbordje voor 35 euro.
Volgens de reviews is het een prima bordje met goed bios en andere eigenschappen.
Het is 50 procent voordeliger dan het voordeligste AM4 bordje hier in de PW.
Ik moet er alleen wel zelf een bios batterij in doen van 25 cent bij de Action, want mag niet in vliegtuig.
Mijn laatste PW aanschaf in Nederland was oplichting, maar daar krijg ik wel mijn geld van terug.
En waar haal jij uit dat het om meningen en niet ervaringen gaat?keuringsdienst schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:07:
[...]
Wel heel veel meningen maar heel weinig ervaringen, met Ali aanschaf of garantie.
[removed]
Het gebrek aan onderbouwing en het hebben van heel veel vragen maar toch alvast een conclusie trekken.redwing schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:26:
[...]
En waar haal jij uit dat het om meningen en niet ervaringen gaat?
De enige concrete aanwijzing is dat er RC onderdeeltjes zijn gekocht (op de gok ? ) die soms niet pasten.
Mijn eigen AM4 moederbordje komt ws morgen al binnen. Daar heb ik 100% vertrouwen in door alle reviews.
Dus zekerheid is ook op Ali prima te krijgen, ook bij duurdere merkloze artikelen.
Omdat wat wij zeggen niet overeen komt met wat jij wil horen? Ik bestel al jaren van alles op Ali en ben daar prima tevreden over omdat het goedkoop is en ik er bij voorbaat van uit ga dat ik regelmatig niet het goede spul zal krijgen. En dan krijg je voor weinig geld uiteindelijk wel het goede spul. Van spullen in de PW verwacht ik echter wel iets meer.keuringsdienst schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:27:
[...]
Het gebrek aan onderbouwing en het hebben van heel veel vragen maar toch alvast een conclusie trekken.
Hoezo dat op de gok er weer bij? Volgens mij zat je pas geleden nog te klagen dat je vond dat ik op de man aan het posten was. Maar jij kunt er ook wat van. Maar nee, dat was dus niet op de gok, dat was met goed door de specs en reviews te gaan. Helaas zijn die niet altijd heel erg betrouwbaar.De enige concrete aanwijzing is dat er RC onderdeeltjes zijn gekocht (op de gok ? ) die soms niet pasten.
Fijn dat jij er blij mee bent. Punt blijft alleen dat er bij Ali gewoon veel zooi op staat en dat je vaak eerst heel goed moet onderzoeken of iets wel of niet goed is. Als ik in de PW zoek verwacht ik kwaliteit en wil ik niets moeten onderzoeken, dan moet daar gewoon het goede produkt met dezelfde specs en service in staan. En zoals al eerder gemeld is dat bij b.v. phones en tablets al vaak niet het geval omdat het om buitenlandse modellen gaat die b.v. minder lang geupdate worden e.d.Mijn eigen AM4 moederbordje komt ws morgen al binnen. Daar heb ik 100% vertrouwen in door alle reviews.
Dus zekerheid is ook op Ali prima te krijgen, ook bij duurdere merkloze artikelen.
Oftewel zoals je zelf al aangeeft, er is goed spul te vinden op Ali,maar dan moet je wel eerst een heel goed onderzoek doen om te kijken of het spul dat je wil bestellen wel het goede is (en zelfs dan gaat het nog wel eens fout)
[removed]
Wanneer je hier in de PW alleen kwaliteit verwacht dan komt totaal niet overeen met het diverse aanbod.redwing schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:44:
[...]
Omdat wat wij zeggen niet overeen komt met wat jij wil horen? Ik bestel al jaren van alles op Ali en ben daar prima tevreden over omdat het goedkoop is en ik er bij voorbaat van uit ga dat ik regelmatig niet het goede spul zal krijgen. En dan krijg je voor weinig geld uiteindelijk wel het goede spul. Van spullen in de PW verwacht ik echter wel iets meer.
[...]
Fijn dat jij er blij mee bent. Punt blijft alleen dat er bij Ali gewoon veel zooi op staat en dat je vaak eerst heel goed moet onderzoeken of iets wel of niet goed is. Als ik in de PW zoek verwacht ik kwaliteit en wil ik niets moeten onderzoeken, dan moet daar gewoon het goede produkt met dezelfde specs en service in staan. En zoals al eerder gemeld is dat bij b.v. phones en tablets al vaak niet het geval omdat het om buitenlandse modellen gaat die b.v. minder lang geupdate worden e.d.
Oftewel zoals je zelf al aangeeft, er is goed spul te vinden op Ali,maar dan moet je wel eerst een heel goed onderzoek doen om te kijken of het spul dat je wil bestellen wel het goede is (en zelfs dan gaat het nog wel eens fout)
Maar dat is wel het idee van de PW en of je de huidige kwaliteit nu goed vind of niet, die van Ali is gewoon nog een stuk lager.keuringsdienst schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:51:
[...]
Wanneer je hier in de PW alleen kwaliteit verwacht dan komt totaal niet overeen met het diverse aanbod.
[removed]
Er is geen enkele aanwijzing dat "het idee van de tweakers PW kwaliteit is".redwing schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Maar dat is wel het idee van de PW en of je de huidige kwaliteit nu goed vind of niet, die van Ali is gewoon nog een stuk lager.

Dit is dus ook weer verzonnen misinformatie.
Het hele idee van de pricewatch is dat je een makkelijk en snelle vergelijking tussen gelijkwaardige producten hebt. Maar als jouw insteek anders is valt er inderdaad weinig verder te discussiëren.keuringsdienst schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:24:
[...]
Er is geen enkele aanwijzing dat "het idee van de tweakers PW kwaliteit is".![]()
Dit is dus ook weer verzonnen misinformatie.
[removed]
Maar dat is niet het enige aspect aan een aankoop, garantie als er iets kapot gaat is ook een ding. De winkels in NL/EU moeten zich aan Nederlandse of in ieder geval Europese wet en garantieregels houden. Bij problemen heb je meerdere stokken om mee te slaan als de winkel te kwader trouw blijkt. Bij Ali is dat ook weer koffiedik kijken. Dan wil ik niet eerst via een crappy vertaalmachine een hoop gezeik krijgen voordat ik het product terug mag sturen naar China (if at all), waarschijnlijk in eerste instantie op eigen kosten wat het al gauw total-loss zou maken, om vervolgens van de verkoper te horen te krijgen dat je niet het juiste product hebt opgestuurd of dat het niet is aangekomen, waardoor je je verzendkosten niet vergoed krijgt, je product kwijt bent én je aankoopbedrag ook. Of je moet graag willen procederen met een bedrijf in China en daar wens ik je veel geluk mee. Voordat je erover begint: uit ervaring, niet gewoon van horen zeggen. Maar ik had wel van tevoren de afweging gemaakt dat het me bij die producten niet zoveel uit zou maken.
Dat is simpelweg niet eerlijk als je vergelijkt met bedrijven die wel gegarandeerd het échte product verkopen en zich wel in moeten spannen of daartoe aan te sporen zijn, dus daarom is het ook niet eerlijk om Ali in de PW op te nemen. In ieder geval niet todat ze op het zelfde service- en garantieniveau zitten als wat van Europese bedrijven verwacht wordt.
Verder blijft het dus gewoon kut als je een prijsalert hebt ingesteld en Ali komt er tussendoor hobbelen met iets wat je niet vertrouwt, want dan werkt heel dat alert dus niet meer zoals bedoeld. Als ik het bij Ali had willen halen had ik daar wel gekeken, maar dat deed ik niet dus dan hoef ik het ook niet te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 29-06-2025 13:19 ]
Verwijderd
Ik gebruik zelf regelmatig AliExpress en weet uit ervaring dat je bij duidelijke misleiding, zoals namaakproducten of een apparaat dat zogenaamd Android 13 draait maar in werkelijkheid Android 10 is met een aangepaste build.prop, meestal (deels) je geld terugkrijgt. AliExpress neemt dat soort zaken over het algemeen serieus, mits je goed bewijs aanlevert.DataGhost schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:18:
Maar dat is niet het enige aspect aan een aankoop, garantie als er iets kapot gaat is ook een ding.
Tegenwoordig bieden ze bij veel producten 90 dagen gratis retourneren, wat het risico verkleint. Maar na die periode sta je zwakker en reageren verkopers vaak niet meer. Dan heb je als koper weinig middelen meer in handen.
Wat veel mensen zich niet realiseren: bij AliExpress en vergelijkbare platforms kun je geen aanspraak maken op de Nederlandse wettelijke garantie van twee jaar. Je bent volledig afhankelijk van het platform en van de bereidheid van de verkoper. Dat maakt het extra risicovol, zeker bij duurdere aankopen.
In de Pricewatch zie je al jarenlang grijze importaanbieders met scherpere prijzen, maar uit de reviews blijkt vaak dat aftersales een zwak punt is. Soms kun je nog terugvallen op de fabrikant, maar dat verschilt sterk per merk.
Persoonlijk zou ik geen smartphone via AliExpress kopen. Het risico is me te groot bij dit soort bedragen. Toch zie je op sites als Pepper regelmatig deals langskomen die tientallen euro’s goedkoper zijn. Blijkbaar is er een groep consumenten die bewust kiest voor een lagere prijs, ondanks het ontbreken van lokale garantie en support.
In de tweakers PW staan duizenden gebruikte producten terwijl dat er niet bij vermeld staat.redwing schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Het hele idee van de pricewatch is dat je een makkelijk en snelle vergelijking tussen gelijkwaardige producten hebt. Maar als jouw insteek anders is valt er inderdaad weinig verder te discussiëren.
Dat is gewoon is misleiding en oplichting, niets anders. Garantie kan je dan ook naar fluiten.
Via Amazon market of Bol Plaza krijg je gewoon een ander product toegezonden, verder jouw probleem.
Succes met het "makkelijk en snel" vergelijken dan.

@Verwijderd
Grijze import, tweedehands, Amazon Market en Bol Plaza cowboys die er misleiden & oplichten.
Dat nu alles in de PW "makkelijk en snel" vergelijken zou zijn is idd echt een illusie.
Verder heb je gelijk dat er gewoon ook de eerste 3 maanden bij Ali goede back-up tegen misleiding bij Ali.
Dat is ook algemeen bekend. Daarna gaat het blijkens de reviews lastiger worden.
Bij merk artikelen zoals een AMD cpu heb je ook via Ali gewoon alle volle jaren fabrieksgarantie.
Linkje?keuringsdienst schreef op maandag 30 juni 2025 @ 02:05:
[...]
In de tweakers PW staan duizenden gebruikte producten terwijl dat er niet bij vermeld staat.
Ik kan een heleboel, maar niet duizenden linkjes samenvoegen tot 1.
https://tweakers.net/shopreview/6897/mediamarkt/shopreviews/
https://www.trustpilot.com/review/www.mediamarkt.nl
Mediamarkt is berucht om de verkoop van gebruikte retour spullen zonder dat dan te vermelden.
Alleen die winkel is verantwoordelijk voor de jaarlijkse verkoop van honderden dergelijke items.
Er moeten in de MM shopreviews voorbeelden staan van tweedehands spullen verkocht als nieuw.
Verder heel erg veel foto objectieven die zogenaamd sterke korting hebben maar gewoon gebruikt zijn.
Soms staat het wel in de omschrijving maar meestal niet.
Bij diverse foto shops kan je daar op onderuit gaan zonder garantie maar het meest verkrijgbaar via.
https://tweakers.net/shop...foto-verweij/shopreviews/
Tientallen laptops die bij doorklikken en goed kijken toch niet nieuw blijken, continu aanwezig in de PW.
N.B. Het gaat wel steeds beter, er staan steeds meer groene recycle laptops goed vermeld in de PW.
Verder zelf een paar keer zakelijk mini pc's gekocht die gebroken seals hadden.
Dan mag de aanbieder echt gaan compenseren, anders retour, ondanks geen consumenten recht.
Slechts een paar aanbieders waar het altijd raak is met gebruikte tweedehands spullen zonder garantie.
Bij de genoemde voorbeelden gaat het alleen al om honderden items per jaar.
Dan hoef je alleen maar te kijken naar het totaal aantal shops voor een idee van de werkelijke omvang.
Merk op dat nota bene het beruchte Amazon zich hier niet schuldig aan maakt.
Daardoor schrijf ik Ali ook nog niet af wanneer het aankomt op zakendoen met voldoende zekerheid.
Dus je zet maar een algemene link neer naar alle reviews, waar iig bij de bovenste niemand iets meldt over gebruikte spullen die zijn verkocht als nieuw. Overigens zullen normaal gesproken geretourneerde spullen niet gebruikt zijn, hooguit bekeken zijn en een keer aangezet. Immers als ze echt gebruikt zijn hoeft Mediamarkt ook niet meer de volledige prijs terug te storten bij retourneren.keuringsdienst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 02:25:
[...]
Ik kan een heleboel, maar niet duizenden linkjes samenvoegen tot 1.
https://tweakers.net/shopreview/6897/mediamarkt/shopreviews/
https://www.trustpilot.com/review/www.mediamarkt.nl
Mediamarkt is berucht om de verkoop van gebruikte retour spullen zonder dat dan te vermelden.
Tja, dan kan je natuurlijk ook wel linken naar Google: "Je moet via Google wel voorbeelden kunnen vinden hiervan".Er moeten in de MM shopreviews voorbeelden staan van tweedehands spullen verkocht als nieuw.
Als ze echt gebruikt zijn, dus tweedehands objectieven zijn, dan hoort die natuurlijk in de PW met het standaard labeltje te staan. Staan ze ertussen als een nieuw objectief dan moet je dat rapporteren. Dat andere webshops dingen fout doen is natuurlijk verder ook geen reden waarom elke andere webshop ook toegestaan moet onafhankelijk van hoe twijfelachtig hun praktijken zijn.Verder heel erg veel foto objectieven die zogenaamd sterke korting hebben maar gewoon gebruikt zijn.
Soms staat het wel in de omschrijving maar meestal niet.
Waarom? Je kan niet verwachten onbeperkt dingen te mogen terugsturen nadat je ze een keer hebt bekeken, en dat een webshop dan dat product wat verder nooit in gebruik genomen is met korting moet verkopen. (Want als ze hem door de shredder gooien worden mensen hier ook boos).Verder zelf een paar keer zakelijk mini pc's gekocht die gebroken seals hadden.
Dan mag de aanbieder echt gaan compenseren, anders retour, ondanks geen consumenten recht.
Misplaatst sceptisch zijn is ook een kunst.Sissors schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Dus je zet maar een algemene link neer naar alle reviews, waar iig bij de bovenste niemand iets meldt over gebruikte spullen die zijn verkocht als nieuw. Overigens zullen normaal gesproken geretourneerde spullen niet gebruikt zijn, hooguit bekeken zijn en een keer aangezet. Immers als ze echt gebruikt zijn hoeft Mediamarkt ook niet meer de volledige prijs terug te storten bij retourneren.
[...]
Tja, dan kan je natuurlijk ook wel linken naar Google: "Je moet via Google wel voorbeelden kunnen vinden hiervan".
[...]
Als ze echt gebruikt zijn, dus tweedehands objectieven zijn, dan hoort die natuurlijk in de PW met het standaard labeltje te staan. Staan ze ertussen als een nieuw objectief dan moet je dat rapporteren. Dat andere webshops dingen fout doen is natuurlijk verder ook geen reden waarom elke andere webshop ook toegestaan moet onafhankelijk van hoe twijfelachtig hun praktijken zijn.
[...]
Waarom? Je kan niet verwachten onbeperkt dingen te mogen terugsturen nadat je ze een keer hebt bekeken, en dat een webshop dan dat product wat verder nooit in gebruik genomen is met korting moet verkopen. (Want als ze hem door de shredder gooien worden mensen hier ook boos).
Bij de Mediamarkt shopreviews gaat het om totaal 50.000+ bij trustpilot.
En hier via de Tweakers shopreviews om 3700 stuks voor mediamarkt alleen.
Van mij staan er al 4 stuks in over gebruikte artikelen. Alvast veel zoek en leesplezier gewenst.
Vandaar dus alleen de algemene linkjes, veel te veel werk, zelfs om mijn eigen shopreviews op te zoeken.
Het zijn utopische gedachtenspinsels dat met het rapporteren van niet vermeldde gebruikt status artikelen ik ook maar iets zou oplossen voor dat fenomeen. Dat blijft gewoon staan omdat het prima handel is voor iedereen behalve voor de klant, die krijgt een gebruikt objectief bijna zonder garantie.
Je laatste alinea is voor mij echt een raadsel. Dus je bent van mening dat zakelijke partners elkaar gewoon mogen blijven oplichten door een gebruikt en vaak ook incompleet status of slijtage niet te vermelden.
Dat gaat misschien bij jou of anderen werken, maar dus niet bij mij. Dan retour of compensatie, ook zakelijk.
Back-on-topic.
Wanneer Amazon marketplace, berucht om zijn duizenden oplichtende en vrijwel nooit leverende verkopers, gewoon in de PW staat dan zjn dat soort praktijken in ieder geval niet doorslaggevend voor toegang tot de PW.
Net als Amazon lost Ali dat soort oplichtingsproblemen ook gewoon goed op.
Bekend is dat je dit wel snel moet melden bij Ali.
Met gebruikt bedoel je dus iets waarvan de zegels zijn verbroken?keuringsdienst schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 02:09:
Het zijn utopische gedachtenspinsels dat met het rapporteren van niet vermeldde gebruikt status artikelen ik ook maar iets zou oplossen voor dat fenomeen.
Als je dit stelt, heb je gewoon nog nooit iets teruggestuurd bij Aliexpress. Maar dit hele gequote stuk kan zo de prullenbak in, slaat echt helemaal nergens op namelijk.DataGhost schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:18:
Bij Ali is dat ook weer koffiedik kijken. Dan wil ik niet eerst via een crappy vertaalmachine een hoop gezeik krijgen voordat ik het product terug mag sturen naar China (if at all), waarschijnlijk in eerste instantie op eigen kosten wat het al gauw total-loss zou maken, om vervolgens van de verkoper te horen te krijgen dat je niet het juiste product hebt opgestuurd of dat het niet is aangekomen, waardoor je je verzendkosten niet vergoed krijgt, je product kwijt bent én je aankoopbedrag ook.
1. Die vertaalmachine heb je niet nodig.
2. Je hoeft geen toestemming te vragen, je klikt op een knop "retouneren" in je order, geeft de reden en je krijgt direct een QR code.
3. Bij retouren krijg je of een DHL of PostNL QR code en kun je het zonder printen bij het postkantoor inleveren. Je retourneert naar een adres in Nederland!
4. Aangezien ik een goede reputatie heb bij Aliexpress, heb ik mijn geld al terug voordat zij het geretourneerde product terughebben. (Dit van die goede reputatie stellen ze zelf in de email, toevallig 2 dingen moeten terugsturen afgelopen maanden)
5. Welke verzendkosten krijg je niet vergoed? Over het algemeen is verzenden gratis en retourneren ook meerdere keren per maand. Als je er een hobby van maakt, dan uiteindelijk niet meer.
Mocht je hier nou allemaal echt zo bang voor zijn, dan is er ook nog de creditcard, die ik sowieso altijd al gebruik voor het kopen van spullen in het buitenland. Dat is nog een keer een extra verzekering dat het goed gaat. Al met al, vind ik het maar een hoop gezeik hier in het topic eerlijk gezegd.
En volgens mij allemaal uit het hoekje onwetendheid.
Uhhh, okee? Want dat weet jij zeker op basis daarvan? Ooit erbij stilgestaan dat het retourproces niet voor elk product op Ali hetzelfde is en een product kapot kan gaan binnen de garantieperiode maar na de retourperiode?dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Als je dit stelt, heb je gewoon nog nooit iets teruggestuurd bij Aliexpress. Maar dit hele gequote stuk kan zo de prullenbak in, slaat echt helemaal nergens op namelijk.
Granted, mijn eerdere ervaringen zijn van lang geleden en daarna heb ik de hoop gewoon opgegeven dus probeer ik niet eens meer iets te retourneren, ik kies er mijn producten op uit, dingen waarvan ik geen hoge kwaliteit verwacht of nodig heb en waar ik geen noemenswaardige financiële schade kan lijden. Maar ik zie bijvoorbeeld in r/aliexpress zat shit langskomen waardoor ik niet het idee krijg dat er enorme stappen zijn gemaakt ondertussen.
Nee, want die stoppen ze er helemaal gratis tussen. Er is een gigantische taalbarriere en die vertaalmachine is behoorlijk ruk, dus je moet simpele zinnen gebruiken om het ook aan de andere kant duidelijk te krijgen en de chat luistert vaak ook niet eens maar werkt heel stug hun script af. In een dispuut met een verkoper hetzelfde verhaal.1. Die vertaalmachine heb je niet nodig.
Interessant, ik krijg dingen te zien als "De retourtermijn van 90 dagen is verstreken. U kunt geen nieuwe retournering/restitutie aanvragen". Druk ik op de verkeerde knop dan, vind je? Dat gaat om een order uit februari van dit jaar, volgens mij is de minimale garantietermijn van twee jaar nog lang niet voorbij maar dat kan aan mij liggen.2. Je hoeft geen toestemming te vragen, je klikt op een knop "retouneren" in je order, geeft de reden en je krijgt direct een QR code.
Nee. Of dat hebben ze heel recent aangepast voor alle producten. Er zijn zat producten waarbij dat niet kan en dan moet je retourneren naar een of ander gaar adres in China.3. Bij retouren krijg je of een DHL of PostNL QR code en kun je het zonder printen bij het postkantoor inleveren. Je retourneert naar een adres in Nederland!
Niet echt relevant als je als nieuwe koper naar Ali wordt geleid via de PW, dan heb je nog geen reputatie namelijk.4. Aangezien ik een goede reputatie heb bij Aliexpress, heb ik mijn geld al terug voordat zij het geretourneerde product terughebben. (Dit van die goede reputatie stellen ze zelf in de email, toevallig 2 dingen moeten terugsturen afgelopen maanden)
Voor Choice-producten ja, of waarbij vermeld staat dat je gratis kan retourneren (tot 90 dagen). Als je daarbuiten een garantieprobleem hebt ben je gewoon genaaid. De verzendkosten zal je in dat geval waarschijnlijk zelf moeten voorschieten en die krijg je vervolgens terug als ze het product ontvangen hebben, áls ze het product ontvangen hebben. Want (ja van horen zeggen omdat ik het zelf niet eens meer probeer) met enige regelmaat "komt de zooi niet aan", is "het verkeerde product teruggestuurd" of het "zat niet in de doos" en dan is je pakket in China maar ben je nog steeds je aankoopbedrag en verzendkosten kwijt.5. Welke verzendkosten krijg je niet vergoed? Over het algemeen is verzenden gratis en retourneren ook meerdere keren per maand. Als je er een hobby van maakt, dan uiteindelijk niet meer.
Het is wel makkelijker ja, maar je hoort geen CC nodig te hebben om je te beschermen tegen de grillen van een juridisch onbereikbare winkel en een verzekering dat het "goed gaat" is het zeker niet. Daarmee hoort Ali niet in de PW thuis, zo simpel is het. En zoals ik zei, als ik bij Ali dingen wil kopen heb ik dat besluiten voor dat specifieke product. Dat betekent niet dat ik bij een ingesteld prijsalert op een processor graag ook Ali te zien krijg en daarmee verliest die feature zijn waarde.Mocht je hier nou allemaal echt zo bang voor zijn, dan is er ook nog de creditcard, die ik sowieso altijd al gebruik voor het kopen van spullen in het buitenland. Dat is nog een keer een extra verzekering dat het goed gaat.
Ik betaal alles in NL zelfs met een creditcard. Hoeveel topics moet ik aanleveren van Nederlandse winkels die niet leveren en waar mensen gewenst hadden dat ze toch maar met CC hadden betaald? Bijvoorbeeld die TI-84 nog wat shop met de Playstation 5's.DataGhost schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:13:
Het is wel makkelijker ja, maar je hoort geen CC nodig te hebben om je te beschermen tegen de grillen van een juridisch onbereikbare winkel en een verzekering dat het "goed gaat" is het zeker niet.
En daardoor heeft die andere feature zo'n ongelofelijke kracht: de shop filter. Hier werd ik eerder op gewezen in dit topic, want ik kende het ook niet. Zo zie jij Aliexpress niet meer en krijg ik gewoon nog de melding als ik een 5700X3D voor 123 euro wil kopen. En Tweakers verdient weer wat meer. Prima toch?Dat betekent niet dat ik bij een ingesteld prijsalert op een processor graag ook Ali te zien krijg en daarmee verliest die feature zijn waarde.
Vooral dat lijkt nu steeds vaker het geval te zijn. Ze gebruiken gewoon dezelfde EAN, maar ondertussen moet je zelf een hoop onderzoek doen om te kijken of het wel het ECHTE product is.DataGhost schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:18:
In de pricewatch staan producten die bij elke winkel hetzelfde zijn (EAN code enz). Bij Aliexpress is het maar de vraag of je een echt product krijgt of namaak, en in dat laatste geval is het ook nog een loterij tussen goede namaak of ontzettende troep.
Nu zal de klantenservice best wel prima zijn bij Ali en krijg je echt wel je geld terug of een deel, maar dat moet gewoon niet nodig zijn.
Zucht...
Grappig dat je eerder in dit topic zelf komt met "op de man spelen" maar er zelf vervolgens ook aan mee doet. Maar goed, on-topic.keuringsdienst schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 02:09:
[...]
Misplaatst sceptisch zijn is ook een kunst.
Maar wacht. Er zijn hier diverse mensen die problemen hebben ervaren met Ali, daar ook bewijzen voor leveren in de vorm van een link en/of screenshot, zoals:Bij de Mediamarkt shopreviews gaat het om totaal 50.000+ bij trustpilot.
En hier via de Tweakers shopreviews om 3700 stuks voor mediamarkt alleen.
Van mij staan er al 4 stuks in over gebruikte artikelen. Alvast veel zoek en leesplezier gewenst.![]()
Vandaar dus alleen de algemene linkjes, veel te veel werk, zelfs om mijn eigen shopreviews op te zoeken.
Het zijn utopische gedachtenspinsels dat met het rapporteren van niet vermeldde gebruikt status artikelen ik ook maar iets zou oplossen voor dat fenomeen. Dat blijft gewoon staan omdat het prima handel is voor iedereen behalve voor de klant, die krijgt een gebruikt objectief bijna zonder garantie.
Olaf van der Spek in "Aliexpress in de PW"
pasop8erje in "Aliexpress in de PW"
Kecin in "Aliexpress in de PW"
XelaRetak in "Aliexpress in de PW"
En dat pareer jij met "er staat vast ook wel iets negatiefs bij een andere webwinkel tussen de circa 54.000 shop reviews, ga maar even zoeken?"
Ik heb geen ervaring met retourneren bij Ali, maar dit is wel vrij bizar. Bij een webwinkel verwacht ik hoe dan ook dat ik mijn geld terug krijg. Ook als het de eerste keer is dat ik er bestel. Als bedrijf moet je de loyaliteit van je klant verdienen en niet andersom. Hoe snel ik mijn geld terug heb maakt me niet zoveel uit. Of dat nou 2 dagen is of 2 weken. Als je handelaar bent oid kan ik me voorstellen dat snelle terugbetaling wel wenselijk is.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:50:
[...]
4. Aangezien ik een goede reputatie heb bij Aliexpress, heb ik mijn geld al terug voordat zij het geretourneerde product terughebben. (Dit van die goede reputatie stellen ze zelf in de email, toevallig 2 dingen moeten terugsturen afgelopen maanden)
Overigens heb ik verder niet zo heel veel tegen Aliexpress. Het is voor bepaalde goederen best handig en soms kan je er juist iets vinden wat elders moeilijker te verkrijgen is. Alleen krijg ik er wel de kriebels van als je hier hoort dat hardware niet dezelfde specificaties heeft als beloofd, hardware een afwijkende updatecyclus heeft want niet Europees, etc. En laten we in de Tweakers PW nou net hardware vergelijken op prijs. Als dat product dan afwijkt dan heeft het hele vergelijk geen zin meer en hoort deze shop daarom imho niet thuis op Tweakers
Je krijgt toch ook hoe dan ook je geld terug? Alleen ik krijg het vrijwel direct en jij inderdaad na 2 weken.Denman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:58:
Ik heb geen ervaring met retourneren bij Ali, maar dit is wel vrij bizar. Bij een webwinkel verwacht ik hoe dan ook dat ik mijn geld terug krijg. Ook als het de eerste keer is dat ik er bestel. Als bedrijf moet je de loyaliteit van je klant verdienen en niet andersom. Hoe snel ik mijn geld terug heb maakt me niet zoveel uit. Of dat nou 2 dagen is of 2 weken. Als je handelaar bent oid kan ik me voorstellen dat snelle terugbetaling wel wenselijk is.
Overigens heb ik verder niet zo heel veel tegen Aliexpress. Het is voor bepaalde goederen best handig en soms kan je er juist iets vinden wat elders moeilijker te verkrijgen is. Alleen krijg ik er wel de kriebels van als je hier hoort dat hardware niet dezelfde specificaties heeft als beloofd, hardware een afwijkende updatecyclus heeft want niet Europees, etc. En laten we in de Tweakers PW nou net hardware vergelijken op prijs. Als dat product dan afwijkt dan heeft het hele vergelijk geen zin meer en hoort deze shop daarom imho niet thuis op Tweakers
Verder geen handelaar ofzo, maar ik bestel er vrij veel kleine electronica, CPU's, 3D printer filament en dan alle andere ellende voor in en om het huis en dan gaat het vrij hard met de bestellingen.
Dat stukje over afwijkende firmware is ook niet specifiek alleen voor Aliexpress. Bestel maar eens een Android telefoon via Belsimpel en het kan zomaar zijn dat je een telefoon uit een andere regio ontvangt. Niet altijd! Maar het kan wel. En ook die staat "gewoon" in de Pricewatch. En ook dat kan effect hebben voor je update interval en andere firmware / regio specifieke zaken.
Het punt is niet dat het ook bij andere leveranciers fout kan gaan. Het gaat bij Ali veel vaker fout en zeker garantie is een dingetje. Wat retourneren betreft werkt Ali vaak prima, maar zodra je de 90 dagen voorbij bent is het gewoon een drama. Daarbij kan het best zijn dat Belsimpel wel eens andere EAN-modellen levert bij Android telefoons, maar bij Ali is dat bijna de standaard.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:07:
[...]
Je krijgt toch ook hoe dan ook je geld terug? Alleen ik krijg het vrijwel direct en jij inderdaad na 2 weken.
Verder geen handelaar ofzo, maar ik bestel er vrij veel kleine electronica, CPU's, 3D printer filament en dan alle andere ellende voor in en om het huis en dan gaat het vrij hard met de bestellingen.
Dat stukje over afwijkende firmware is ook niet specifiek alleen voor Aliexpress. Bestel maar eens een Android telefoon via Belsimpel en het kan zomaar zijn dat je een telefoon uit een andere regio ontvangt. Niet altijd! Maar het kan wel. En ook die staat "gewoon" in de Pricewatch. En ook dat kan effect hebben voor je update interval en andere firmware / regio specifieke zaken.
Ik moet hierbij wel zeggen dat het nieuwe shopfilter veel van de genoemde problemen camoufleert en daarmee vermindert, maar het blijft gewoon een vervuiling van de PW.
[removed]
Ik vind grijze import nogal een verschil met neppe producten. Heel het internet staat vol met neppe en slechte producten die gekocht zijn bij Ali. Telefoons, CPUs, moederborden. En dat terwijl ze het aanbieden als een 'echt' product met idem EAN.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:07:
[...]
Je krijgt toch ook hoe dan ook je geld terug? Alleen ik krijg het vrijwel direct en jij inderdaad na 2 weken.
Tweakers adverteert de PW overal, en ook voor Henk en Ingrid. Die gaan dus eigenlijk vertrouwen op de grootste tech website als ze iets zoeken in de PW. Vervolgens komen ze bij Ali uit en blijkt het allemaal tegen te vallen...
Als bedrijf moet je dat al niet willen (zelfs niet als het 50cent per klik oplevert).
Zucht...
Ja dat kan ik niet ontkennen inderdaad. Er zal inderdaad meer ellende zijn via Aliexpress. Doet Tweakers daar trouwens iets van filtering op (neem aan van wel), want er staan "maar" 283 producten en 390 uitvoeringen via Aliexpress op Tweakers. Er staan echt wel meer CPU advertenties online bijvoorbeeld.redwing schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:30:
[...]
Het punt is niet dat het ook bij andere leveranciers fout kan gaan. Het gaat bij Ali veel vaker fout en zeker garantie is een dingetje. Wat retourneren betreft werkt Ali vaak prima, maar zodra je de 90 dagen voorbij bent is het gewoon een drama. Daarbij kan het best zijn dat Belsimpel wel eens andere EAN-modellen levert bij Android telefoons, maar bij Ali is dat bijna de standaard.
Ik moet hierbij wel zeggen dat het nieuwe shopfilter veel van de genoemde problemen camoufleert en daarmee vermindert, maar het blijft gewoon een vervuiling van de PW.
Als die filter er dan inderdaad is: waar filtert die dan op? Wordt geleverd vanuit de EU of iets dergelijks? Dus zit er al iets van een kwaliteitslaag (hoe groot of klein ook
Hoewel dat klopt, geldt dat precies even hard voor bol.com plaza en Amazon marketplace. Allebei gewoon hier op de site, allebei 100miljoenmiljard 1 sterren reviews en allebei ook dit soort problemen met dropshippers, neppe producten en ga zo maar door. En ik durf de volgende stelling wel te maken: binnen die 90 dagen wordt ik op Aliexpress beter geholpen, dan de ellende die je soms via bol.com plaza ziet. Dat gaat niet op voor Amazon, die support is top.SgtElPotato schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Ik vind grijze import nogal een verschil met neppe producten. Heel het internet staat vol met neppe en slechte producten die gekocht zijn bij Ali. Telefoons, CPUs, moederborden. En dat terwijl ze het aanbieden als een 'echt' product met idem EAN.
Tweakers adverteert de PW overal, en ook voor Henk en Ingrid. Die gaan dus eigenlijk vertrouwen op de grootste tech website als ze iets zoeken in de PW. Vervolgens komen ze bij Ali uit en blijkt het allemaal tegen te vallen...
Als bedrijf moet je dat al niet willen (zelfs niet als het 50cent per klik oplevert).
[ Voor 32% gewijzigd door dehardstyler op 02-07-2025 13:10 ]
Eerder in dit topic werd gemeld dat het geleverd moet worden vanuit een EU-land en dat het om een beperkte selectie gaat. Dus er zit inderdaad een soort filter op om te zorgen voor enige kwaliteit.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Ja dat kan ik niet ontkennen inderdaad. Er zal inderdaad meer ellende zijn via Aliexpress. Doet Tweakers daar trouwens iets van filtering op (neem aan van wel), want er staan "maar" 283 producten en 390 uitvoeringen via Aliexpress op Tweakers. Er staan echt wel meer CPU advertenties online bijvoorbeeld.
Als die filter er dan inderdaad is: waar filtert die dan op? Wordt geleverd vanuit de EU of iets dergelijks? Dus zit er al iets van een kwaliteitslaag (hoe groot of klein ook) tussen?
[removed]
Via Plaza heb je gewoon garantie etc via Bol.com. Dus die handelen het ook af en ook dat is net zo snel.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:06:
Hoewel dat klopt, geldt dat precies even hard voor bol.com plaza en Amazon marketplace. Allebei gewoon hier op de site, allebei 100miljoenmiljard 1 sterren reviews en allebei ook dit soort problemen met dropshippers, neppe producten en ga zo maar door. En ik durf de volgende stelling wel te maken: binnen die 90 dagen wordt ik op Aliexpress beter geholpen, dan de ellende die je soms via bol.com plaza ziet. Dat gaat niet op voor Amazon, die support is top.
En ja, maar bij die nep producten worden geen originele EAN gebruikt, dat is wel een verschil.
Zucht...
Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Tweakers wordt echt met de dag slechter helaas.. Rare keuzes worden er gemaakt.hollandnick schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:31:
ik ben dit topic vandaag tegengekomen en zag ali expres nog niet eerder voorbij komen in de pricewatch maar: Zijn we dan echt achterlijk geworden allemaal? Gaan ze serieus rommel / chinese zooi toelaten op Tweakers? En alleen maar omdat DPG media er een zak geld van ali van krijgt of ze geld ruiken?
Schandalig....dat is het enige wat ik er over kan zeggen. Tweakers wordt echt steeds slechter
Volgens mij gaat dat niet op als je dus via Bol.com plaza bij de Yoekitoeki shop iets koopt, dan is de Yoekitoeki shop na 6 maanden weer weg en dan neemt bol.com 1.5 jaar je garantie over?SgtElPotato schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:28:
[...]
Via Plaza heb je gewoon garantie etc via Bol.com. Dus die handelen het ook af en ook dat is net zo snel.
En ja, maar bij die nep producten worden geen originele EAN gebruikt, dat is wel een verschil.
• Ja
• Het is mij om het even
• Nee
Ook een poll maken? Klik hier
Hoe kun je een aanbieder uit de PW halen? Alleen met custom css? Dat voorkomt niet dat de prijs-gegevens worden vernaggeld en dat je meldingen krijgt.
/edit: de afbeelding wordt gecached door Tweakers. Voor de uitslag, klik hier.
[ Voor 14% gewijzigd door Thijsmans op 04-07-2025 12:43 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Dat vraag ik me inderdaad ook altijd af. Bij bol.com mijd ik alles wat niet direct door Bol wordt verkocht.dehardstyler schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:52:
[...]
Volgens mij gaat dat niet op als je dus via Bol.com plaza bij de Yoekitoeki shop iets koopt, dan is de Yoekitoeki shop na 6 maanden weer weg en dan neemt bol.com 1.5 jaar je garantie over?
Wordt iets verkocht door derden dan kan ik het net zo goed direct zelf in China bestellen. Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst iets bij AliExpress heb besteld, dat moet echt een hele tijd geleden zijn geweest. De kwaliteit is doorgaans matig en god mag weten hoe lang de levering duurt, drie dagen, drie weken, drie maanden?
Wat moet je vervolgens met al die kwalitatief slechte rommel? Nee, liever geef ik mijn geld uit voor kwalitatief betere producten bij een betrouwbare retailer in de EU waarvan het enigszins waarschijnlijk is dat die over drie jaar nog steeds bestaat.
De winkels die bij mij in het "geen" filter staan zijn:
Amazon.nl (want Bezos)
Amazon.nl Marketplace (derden bij Bezos)
bol Plaza (want derden)
Max ICT B.V. (breek me de bek niet open)
MediaMarkt (vind ik een onprettige winkel)
MediaMarkt Marketplace
Aan dit lijstje heb ik nu AliExpress toegevoegd. Daar heb ik echt geen behoefte aan!
De normale bol neem ik nog wel mee al bestel ik er vrij zelden iets.
Het Winkels filter.Thijsmans schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:52:
Hoe kun je een aanbieder uit de PW halen?
Ik ben normaal echt geen fan van de Tweakers/DPG haat, en zelfs niet China-haat in het algemeen (en nee, ik ben ook niet pro-China, maar mis vaak nuances en zie veel feitelijke onjuistheden). Maar in dit geval zie ik ook echt 0 reden om dit te willen behalve om het geld dat je als Tweakers er aan verdiend. AliExpress specifiek moet je niet in de PW hebben willen staan. Ook niet filterbaar. Gewoon niet. Ik gaf mensen (ook niet-techneuten) vaak de pricewatch om zelf dingen op te zoeken en prijzen te vergelijken, maar met sites als AliExpress erin is dat in mijn ogen geen optie meer.hollandnick schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:31:
ik ben dit topic vandaag tegengekomen en zag ali expres nog niet eerder voorbij komen in de pricewatch maar: Zijn we dan echt achterlijk geworden allemaal? Gaan ze serieus rommel / chinese zooi toelaten op Tweakers? En alleen maar omdat DPG media er een zak geld van ali van krijgt of ze geld ruiken?
Schandalig....dat is het enige wat ik er over kan zeggen. Tweakers wordt echt steeds slechter
Dit is imho ook nog wel echt vele malen erger dan onze beruchte MaxICT, waar ik het, anders dan Ali, van Tweakers uit nog enigsinds snap.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Met AliExpress er tussen ga ik de PriceWatch inderdaad niet meer aanraden aan bekenden, familie of vrienden. Veel te link. Met Max ICT gaf ik iedereen al uitgebreide instructies om die winkel pertinent te vermijden met daarbij mijn eigen ervaringen met die toko. Niet leuk om iedere keer de vuile was buiten te moeten hangen. AliExpress Is echt nog weer een stap verder. Garantie tot de deur en bekijk het maar. Daar moet je mensen niet mee willen opzadelen.Cambionn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:51:
[...]
Ik ben normaal echt geen fan van de Tweakers/DPG haat, en zelfs niet China-haat in het algemeen (en nee, ik ben ook niet pro-China, maar mis vaak nuances en zie veel feitelijke onjuistheden). Maar in dit geval zie ik ook echt 0 reden om dit te willen behalve om het geld dat je als Tweakers er aan verdiend. AliExpress specifiek moet je niet in de PW hebben willen staan. Ook niet filterbaar. Gewoon niet. Ik gaf mensen (ook niet-techneuten) vaak de pricewatch om zelf dingen op te zoeken en prijzen te vergelijken, maar met sites als AliExpress erin is dat in mijn ogen geen optie meer.
Dit is imho ook nog wel echt vele malen erger dan onze beruchte MaxICT, waar ik het, anders dan Ali, van Tweakers uit nog enigsinds snap.
Eens, Bol.com Plaza en Amazon Marketplace mogen van mij er ook uit. Standaard filter aanstaan om die eruit te filteren, juist vanwege de slechte ervaringen ermee.SomerenV schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:42:
Eens met de rest hier: AliExpress moet je niet in de PW willen. Ik koop heel soms zelf wel eens wat op AliExpress, maar vaak adverteren winkels met prijzen die totaal niet kloppen en blijkt de uiteindelijke prijs een stuk minder voordelig te zijn als je het juiste product hebt gekozen. In de PW wil ik gewoon betrouwbare Nederlandse winkels. Zelfs iets als Bol.com Plaza zou ik het liefste zien verdwijnen aangezien dat doordrenkt is van de dropshippers.
Van mij ook en ik denk dat er velen zijn die dat ook graag zien. Maar helaas is de PW een cash cow voor Tweakers en zal een topic als dit niks uithalen. Er zijn vaak genoeg topics geweest over 'slechte' shops, maar onder de streep genereerde die veel clicks (lagere prijzen en snelle voorraad wat uiteraard niet strookte met de werkelijkheid) omdat ze bovenaan stonden...Martinez- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:50:
[...]
Eens, Bol.com Plaza en Amazon Marketplace mogen van mij er ook uit. Standaard filter aanstaan om die eruit te filteren, juist vanwege de slechte ervaringen ermee.
Zucht...
Nee.Olaf van der Spek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:31:
[...]
Met gebruikt bedoel je dus iets waarvan de zegels zijn verbroken?
Hier dan een goede reden: heel veel korting, alleen al op merkproducten die gewoon identiek zijn.Cambionn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:51:
[...]
Ik ben normaal echt geen fan van de Tweakers/DPG haat, en zelfs niet China-haat in het algemeen (en nee, ik ben ook niet pro-China, maar mis vaak nuances en zie veel feitelijke onjuistheden). Maar in dit geval zie ik ook echt 0 reden om dit te willen behalve om het geld dat je als Tweakers er aan verdiend. AliExpress specifiek moet je niet in de PW hebben willen staan. Ook niet filterbaar. Gewoon niet. Ik gaf mensen (ook niet-techneuten) vaak de pricewatch om zelf dingen op te zoeken en prijzen te vergelijken, maar met sites als AliExpress erin is dat in mijn ogen geen optie meer.
Dat was niet wat ik schreef, maar dat is blijkbaar wel het enige wat jij leest. Dat zegt al genoeg.Denman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Grappig dat je eerder in dit topic zelf komt met "op de man spelen" maar er zelf vervolgens ook aan mee doet. Maar goed, on-topic.
[...]
Maar wacht. Er zijn hier diverse mensen die problemen hebben ervaren met Ali, daar ook bewijzen voor leveren in de vorm van een link en/of screenshot, zoals:
pasop8erje in "Aliexpress in de PW"
Kecin in "Aliexpress in de PW"
XelaRetak in "Aliexpress in de PW"
En dat pareer jij met "er staat vast ook wel iets negatiefs bij een andere webwinkel tussen de circa 54.000 shop reviews, ga maar even zoeken?"
Wanneer mensen zogenaamde uitspraken van mij gaan verzinnen houdt het wel een beetje op.
Ik schreef letterlijk dat er van mij 4 in staan. Iets heel anders claimen is gewoon verdraaiing en framing.
Er staat in al je linkjes geen enkel bewijs van grote problemen bij Ali.
Bijna alles is verzonnen, bedacht of betreft aannames, met het idee dat Ali altijd slecht moet zijn.
Er is wel een linkje van kecin die wel een afbeelding plaatst van een beschadigde doos maar geen item.
Maar ja, iedereen begrijpt dat je daarvoor bij de bezorger moet zijn en niet bij Ali zelf.
Merk ook op dat dit GEEN eigen ervaring is maar een screenshot van een review door anderen.
Verder plaatst hij een aanname dat een cpu mogelijk een engineering sample zou zijn.
Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, dat is echt totaal uit de lucht gegrepen.
Tja en die zogenaamde kortingen die vaak niet kloppen zijn al zo'n 20 jaar bekend uit China shoppen.
Er mag een evt een vermelding bij voor mensen die dat nu nog steeds niet hebben opgepikt.
Voor verzending uit de EU zou dat al minder moeten zijn hier in de PW en alleen daar in CN op site.
Wat een drama weer allemaal. Die zgn. korting stond hier vrij recent nog gewoon op de winkelruiten.
Morgen weer nieuwe zelf verzonnen uitspraken van mij?

Behalve dus, dat zoals door velen hier gezegd, het vaak genoeg toch niet identiek blijken bij levering. Van grijze import en productiesamples (en dingen als engineering samples of illegaal achterdeur de fabriek uit), tot "hardeschrijven" met een steen en SD kaart in de behuizing gelijmt, en alles daar tussen in. En dan laten we het hele etische aspect nog ff liggen. Evenals het beveiligingstechnische (want de kans dat er gerommelt is met Chinese hardware is ook niet bepaald onreëel).keuringsdienst schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:49:
Hier dan een goede reden: heel veel korting, alleen al op merkproducten die gewoon identiek zijn.
Ik snap mensen die die site zo hard verdedigen echt niet. Ze zijn met een reden berucht om hun slechte kwaliteit, ook ìn China zelf overigens, en dat is echt niet zonder reden. Het voelt voor mij altijd alsof die mensen die dat doen gewoon niet kunnen accepteren dat hun goede deal niet zo goed is als ze hoopte/willen en liever zichzelf inpraten dat de rest zo dom is meer te betalen dan de realiteit te accepteren. Of dat men niet zo weinig ervaring heeft met goed spul (voor lange termijn) dat men kwaliteitsverschillen oprecht niet herkent. Laten we dat alsjeblieft niet onjuist valideren door ze in de PW te zetten alsof het een winkel als elk ander is.
Zoals gezegd, ik ben echt niet van het haten op Tweakers en kies vaak juist hun kant. Maar dit is voor mij wel echt een klap op de betrouwbaarheid van Tweakers.
[ Voor 8% gewijzigd door Cambionn op 03-07-2025 09:44 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ik hoef de cases niet per stuk te bespreken. Ik probeer alleen aan te geven dat ze een stuk meer onderbouwing gaven dan jij in je posts doet tot nu toe.keuringsdienst schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 02:55:
[...]
Dat was niet wat ik schreef, maar dat is blijkbaar wel het enige wat jij leest. Dat zegt al genoeg.
Wanneer mensen zogenaamde uitspraken van mij gaan verzinnen houdt het wel een beetje op.
Ik schreef letterlijk dat er van mij 4 in staan. Iets heel anders claimen is gewoon verdraaiing en framing.
Bijna alles is verzonnen, bedacht of betreft aannames, met het idee dat Ali altijd slecht moet zijn.
Er is wel een linkje van kecin die wel een afbeelding plaatst van een beschadigde doos maar geen item.
Maar ja, iedereen begrijpt dat je daarvoor bij de bezorger moet zijn en niet bij Ali zelf.
Merk ook op dat dit GEEN eigen ervaring is maar een screenshot van een review door anderen.
Verder plaatst hij een aanname dat een cpu mogelijk een engineering sample zou zijn.
Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, dat is echt totaal uit de lucht gegrepen.
Tja en die zogenaamde kortingen die vaak niet kloppen zijn al zo'n 20 jaar bekend uit China shoppen.
Er mag een evt een vermelding bij voor mensen die dat nu nog steeds niet hebben opgepikt.
Voor verzending uit de EU zou dat al minder moeten zijn hier in de PW en alleen daar in CN op site.
Wat een drama weer allemaal. Die zgn. korting stond hier vrij recent nog gewoon op de winkelruiten.![]()
Morgen weer nieuwe zelf verzonnen uitspraken van mij?
Maar deze discussie leidt inderdaad nergens toe.
Als je de poll van @Thijsmans ziet dan is het duidelijk hoe (veruit) de meeste mensen denken over de toevoeging van Ali in de Pricewatch. En ja, dat geldt ongetwijfeld ook voor Amazon Marketplace, Bol Plaza, Max ICT, etc.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb absoluut niet de illusie dat dit topic er voor gaat zorgen dat ze uit de PW gaan verdwijnen. Zie ook de ellenlange en talloze topics over Max ICT, zonder resultaat. Zo lang de zakken met geld rammelen gaat hier niks veranderen. En ik gun Tweakers veel geld, maar vind deze gang van zaken nog steeds niet passen bij de reputatie die Tweakers heeft.
We wachten het statement met spanning af
Die reputatie van de Pricewatch lijkt vakkundig te worden afgebroken. Daar waar ik vroeger nog gewoon een link doorstuurde naar een product in de Pricewatch met instructies aan bekenden, familie en vrienden om Max iCT links te laten liggen moet ik nu een hele lijst shops opnoemen waar ze beter niet kunnen bestellen omdat de lage prijs te mooi lijkt om waar te zijn en dat met grote regelmaat ook zo is.Denman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:36:
[...]
En ik gun Tweakers veel geld, maar vind deze gang van zaken nog steeds niet passen bij de reputatie die Tweakers heeft.
[...]
Met parallelimport en grijze-import heb je garantie tot de deur. Dat moet je gewoon niet willen. De importeur in Nederland staat in dat geval volledig in haar recht waneer ze zegt, ik geef daar geen garantie op omdat het niet via mij op de Nederlandse markt is gekomen.
Nog erger zijn de rejects uit de fabriek die met defecten en al uiteindelijk toch bij consumenten terechtkomen. Ook dat moet je niet willen. En dan hebben we nog de namaakartikelen waarbij je denkt een origineel artikel te hebben gekocht maar je vervolgens wordt afgescheept met een slechte kopie.
Ik ben het niet eens met de niet zeuren - pech gehad mentaliteit waarna een product vervolgens op de vuilnisbelt terechtkomt. We moeten zuinig omspringen met de natuurlijke hulpbronnen en ons meer bewust worden van de waarde van dingen. Weggooien is zonde, koop liever meteen het originele product waar je gegarandeerd nog jaren lang plezier van gaat hebben.
Maar goed, kennelijk lijkt niet iedereen zo te denken.
Tja, om met je eigen woorden te beginnen, dit heb je duidelijk zelf 'verzonnen' want ze zien er misschien wel hetzelfde uit, maar identiek zijn ze zeer zeker niet.keuringsdienst schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:49:
[...]
Hier dan een goede reden: heel veel korting, alleen al op merkproducten die gewoon identiek zijn.
Ik zou de linkjes eens lezen als ik jou was en dan heel rap je beschuldigingen van verzonnen/bedacht/aannames intrekken. Je bent hier wel heel hard bezig onderbouwde posts weg te zetten als onzin.keuringsdienst schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 02:55:
[...]
Zulke kortingen zijn in Nederland verboden. Dat moet je dus niet accepteren met een vermelding erbij, dat moet je per direct de kop indrukken. In dit geval dus niet in de pricewatch toelaten.Tja en die zogenaamde kortingen die vaak niet kloppen zijn al zo'n 20 jaar bekend uit China shoppen.
Zolang jij hetzelfde doet met de posts van anderen moet je niet zo klagen. Echt elke onderbouwing doe je af met verzonnen/bedacht/aannames/onzin om dan zelf aan te komen met niet onderbouwde eigen voorbeelden.Morgen weer nieuwe zelf verzonnen uitspraken van mij?
Maar ik houd nu echt op met de discussie met jou. Het is overduidelijk dat je alleen je eigen verhaal wilt spuien en geen enkele zin hebt om echt een discussie op feiten aan te gaan. Pak alleen de 1e quote waarmee ik begon waarin je voor de zoveelste keer stug beweert dat het om 'identieke merkproducten' gaat, terwijl er al meerdere keren aangetoond is dat dat niet het geval is (want import met beperkte updates e.d.)
[removed]
Jammer dat je een paar bekende faal verkopen noemt en daaruit de conclusie trekt dat heel Ali slecht is.Cambionn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Behalve dus, dat zoals door velen hier gezegd, het vaak genoeg toch niet identiek blijken bij levering. Van grijze import en productiesamples (en dingen als engineering samples of illegaal achterdeur de fabriek uit), tot "hardeschrijven" met een steen en SD kaart in de behuizing gelijmt, en alles daar tussen in. En dan laten we het hele etische aspect nog ff liggen. Evenals het beveiligingstechnische (want de kans dat er gerommelt is met Chinese hardware is ook niet bepaald onreëel).
Ik snap mensen die die site zo hard verdedigen echt niet. Ze zijn met een reden berucht om hun slechte kwaliteit, ook ìn China zelf overigens, en dat is echt niet zonder reden. Het voelt voor mij altijd alsof die mensen die dat doen gewoon niet kunnen accepteren dat hun goede deal niet zo goed is als ze hoopte/willen en liever zichzelf inpraten dat de rest zo dom is meer te betalen dan de realiteit te accepteren. Of dat men niet zo weinig ervaring heeft met goed spul (voor lange termijn) dat men kwaliteitsverschillen oprecht niet herkent. Laten we dat alsjeblieft niet onjuist valideren door ze in de PW te zetten alsof het een winkel als elk ander is.
Zoals gezegd, ik ben echt niet van het haten op Tweakers en kies vaak juist hun kant. Maar dit is voor mij wel echt een klap op de betrouwbaarheid van Tweakers.
De feiten spreken je natuurlijk flink tegen. Ali's omzet groeit sterk, dat staat dus haaks op te veel klachten.
Je begrijpt niet dat mensen zoals ik wel een positieve mening hebben op basis van heel veel Ali kopen.
Dat is dus mijn eigen hands-on ervaring met een perfecte score voor Ali.
Terwijl heel veel Nederlandse shops hier in de PW dat echt verschrikkelijk veel slechter doen.
Laat staan de bizar slechte kwaliteit waaruit wij hier voor veel te hoge prijzen uit kunnen kiezen.
Alleen al de warmtebeeld camera's die ze aanbieden via Ali zijn goud waard.
Je kan er hier meer over lezen, die mensen weten precies wat ze kopen met welk voordeel.
[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Dankzij het aanbod uit China is dat spectaculair voordeliger geworden met hogere resoluties.
Bedenk ook dat wij hier in Nederland hoog en laag kunnen springen maar in China bepalen ze graag zelf hun regels mbt verkoop, net als wij dat hier doen met weer onze typische eigen misstanden.
Onze beruchte energie oplichters zouden daar onmogelijk zijn ivm lange gevangenisstraffen.
Je denkt echt serieus dat die 63 stemmers uit die Poll representatief zijn voor alle 341.686 tweakers?Denman schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:36:
[...]
Ik hoef de cases niet per stuk te bespreken. Ik probeer alleen aan te geven dat ze een stuk meer onderbouwing gaven dan jij in je posts doet tot nu toe.
Maar deze discussie leidt inderdaad nergens toe.
Als je de poll van @Thijsmans ziet dan is het duidelijk hoe (veruit) de meeste mensen denken over de toevoeging van Ali in de Pricewatch. En ja, dat geldt ongetwijfeld ook voor Amazon Marketplace, Bol Plaza, Max ICT, etc.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb absoluut niet de illusie dat dit topic er voor gaat zorgen dat ze uit de PW gaan verdwijnen. Zie ook de ellenlange en talloze topics over Max ICT, zonder resultaat. Zo lang de zakken met geld rammelen gaat hier niks veranderen. En ik gun Tweakers veel geld, maar vind deze gang van zaken nog steeds niet passen bij de reputatie die Tweakers heeft.
We wachten het statement met spanning af

Laat staan, voor alle andere mensen die geen account hebben maar wel de PW raadplegen.

Dat is hetzelfde als mensen die claimen, "ik heb gelijk want ik heb een paar likes en jij niet".

Het gaat om zogenaamde vermeende onderbouwing, want vooralsnog blijft het bij aannames en uitspraken van andere, onbekende mensen en hun vermeende ervaringen. N.B. niets is uit eigen ervaring.
Mijn eigen ervaringen met China shopping gaan ruim 10 jaar terug met tot dusver perfecte resultaten.
Het gaat dan om honderden aankopen van een bedrag boven de 3500 euro. Warmtebeeld = favoriet.
Mijn aankopen in Nederland gaan nog veel langer terug maar dan wel met regelmatige fratsen bij shops.
MaxIct en Megekko springen eruit als slechtste shops hier.
AMD Cpu's zijn natuurlijk gewoon identiek net als bijna alle ander merk artikelen. Gewoon goede spullen.redwing schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:46:
[...]
Tja, om met je eigen woorden te beginnen, dit heb je duidelijk zelf 'verzonnen' want ze zien er misschien wel hetzelfde uit, maar identiek zijn ze zeer zeker niet.
[...]
Ik zou de linkjes eens lezen als ik jou was en dan heel rap je beschuldigingen van verzonnen/bedacht/aannames intrekken. Je bent hier wel heel hard bezig onderbouwde posts weg te zetten als onzin.
[...]
Zulke kortingen zijn in Nederland verboden. Dat moet je dus niet accepteren met een vermelding erbij, dat moet je per direct de kop indrukken. In dit geval dus niet in de pricewatch toelaten.
[...]
Zolang jij hetzelfde doet met de posts van anderen moet je niet zo klagen. Echt elke onderbouwing doe je af met verzonnen/bedacht/aannames/onzin om dan zelf aan te komen met niet onderbouwde eigen voorbeelden.
Maar ik houd nu echt op met de discussie met jou. Het is overduidelijk dat je alleen je eigen verhaal wilt spuien en geen enkele zin hebt om echt een discussie op feiten aan te gaan. Pak alleen de 1e quote waarmee ik begon waarin je voor de zoveelste keer stug beweert dat het om 'identieke merkproducten' gaat, terwijl er al meerdere keren aangetoond is dat dat niet het geval is (want import met beperkte updates e.d.)
Het zijn pure aannames dat het namaak, nep, grijze import etc. zou zijn. N.B. Niets is uit eigen ervaring.
En in het heel extreme voorbeeld dat het toch een enkele keer misgaat krijg je gewoon je geld terug.
Dat maakt dat het geheel aan "klachten" een heel hoog: "wat de boer niet kent" gehalte heeft.
Weerstand tegen vooruitgang en voordeel voor consumenten door beruchte NEE-zeggers is bekend.
Je verzint nu ook weer dat ik de linkjes niet gelezen zou hebben. Dat is verwijtbare verzonnen bullshit.
Juist doordat ik de linkjes WEL heb gelezen weet ik dat het over aannames, ervaring van derden en pure onzin gaat. Naast de foto van de beschadigde doos (postkwestie en geen Ali kwestie) die ik al eerder noemde (je had dus kunnen weten dat ik ze wel gelezen had maar kiest er weer voor om pure onzin te plaatsen)
Oh en het is niet jouw taak om anderen te vertellen wat ze hier wel en niet mogen en moeten doen.

Het geheel hangt dus aan elkaar van de misplaatste aannames en vermeende ervaringen van derden.
Daar kan echt niemand wat mee, behalve mensen die zich, met succes, richten op tunnelvisie.

Het zijn niet een paar bekende faal verkopen. Er zijn extreem veel bekende verkopen als deze. Ik heb ook geen expliciete voorbeelden genoemd, maar problemen die veelvoudig voorkomen.keuringsdienst schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 02:00:
Jammer dat je een paar bekende faal verkopen noemt en daaruit de conclusie trekt dat heel Ali slecht is.
De feiten spreken je natuurlijk flink tegen. Ali's omzet groeit sterk, dat staat dus haaks op te veel klachten.
Groei in omzet staat niet gelijk aan weinig klachten. Het staat gelijk aan dat veel geld binnenkomt, niks meer en niks minder. Veel grote bedrijven met hoge omzet hebben juist ook veel klachten. Dingen als dat alles duurder wordt, hebben bijv. ook invloed hebben in de omzet van goedkope winkels. Dat veranderd de kwaliteit en ethiek echter niet.
Zelfs de producten die wel identiek zijn, zijn twijfelachtig. Wat met regelmaat gebeurd is dat de fabrieken extra produceren en die extra dingen afschrijven als "voldeed niet aan kwalitijtseisen" waarna het vernietigd zou moeten worden. Dat laatste is handig, want dan heb je meteen het excuus waarom ze er niet zijn nadat je ze via de achterdeur eruit hebt gesmokkelt. Maar in essentie zijn dit gestolen goederen, en die komen dan weer goedkoop via sites als AliExpress de verkoop in. Tja, zo kan ik ook goedkoop zijn. In die gevallen zit het kwalitatief wellicht goed, maar mag ik hopen dat Tweakers ze niet in de PW wil om ethische en wellicht ook juridische redenen. En nee, zo'n oorsprong is niet te achterhalen voor kopers of Tweakers, je moet ze op hun blauwebruine oogjes geloven dat het eerlijke handel is.
Het zijn ook precies dit soort dingen waarom ik ze niet op 1 hoop wil gooien met bijv. Max ICT. De problemen met AliExpress gaan veel verder en dieper dan daar.
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen gezien ik hier niks over heb gezegd, maar ik ben mij aardig bekent met hoe het in China gaat. Ik heb schoonfamilie en vrienden die Chinees of Chinees-[land van geboorte] zijn, en kan wat mandarijn lezen, schrijven en spreken. Ik kom met regelmaat in Azië en spreek met mensen daar, inclusief Chinezen en mensen die werken voor Chinese bedrijven. Dat ik zeg dat zelfs ìn China zelf ze een slechte reputatie hebben omtrent kwaliteit (anders dan bijv. TaoBao) is niet uit de lucht gegrepen.keuringsdienst schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 02:00:
Bedenk ook dat wij hier in Nederland hoog en laag kunnen springen maar in China bepalen ze graag zelf hun regels mbt verkoop, net als wij dat hier doen met weer onze typische eigen misstanden.
Onze beruchte energie oplichters zouden daar onmogelijk zijn ivm lange gevangenisstraffen.
Maar als je het hebt over dat mensen aankaarten dat hun verkooppraktijken rondom aanbiedingen niet aan de wet voldoen (waar ik nog niet eens over begon, dus waarom je dat op mijn quote zegt...). Wat een Chinese winkel in China doet moeten ze zelf weten. Een winkel die zich richt op Europese markt, dient zich voor de services naar die markt aan Europese wetten te doen, idem voor winkels die zich richten op Nederlanders en Nederlandse wetten. Geld overigens ook de andere kant op, een Europese/Nederlandse winkel die zich wil richten op de Chinese markt moet zich aan de Chinese wetten houden.
Dat is pas een aanname. Nee, het zijn ervaring van mensen zelf, van derden, van daadwerkelijke onderzoeken door warenauthoriteiten en dergelijke, en van uitgelekte gebeurtenissen (er zijn bijv. meerdere mensen die in de fabrieken werken die hebben gedeeld hoe voorraden op minder legale wijzen eruit komen, waarvan ik er 1 persoonlijk ken, maar ook is het wel een fout gegaan verderop in de product-chain en dan terug getraceerd hierheen). Er is gewoon enorm veel bewijs voor. Het is eerder tunnelvisie om je kop in het zand te blijven steken en te roepen dat het allemaal niet waar is en dat dat uitzonderingen zijn.keuringsdienst schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 02:58:
Het zijn pure aannames dat het namaak, nep, grijze import etc. zou zijn. N.B. Niets is uit eigen ervaring.
Het geheel hangt dus aan elkaar van de misplaatste aannames en vermeende ervaringen van derden.
Daar kan echt niemand wat mee, behalve mensen die zich, met succes, richten op tunnelvisie.
Maar ik ga mee met wat Redwing zei:
Ik wacht wel met smart op de reactie vanuit @WouterdR.redwing schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:46:
Maar ik houd nu echt op met de discussie met jou. Het is overduidelijk dat je alleen je eigen verhaal wilt spuien en geen enkele zin hebt om echt een discussie op feiten aan te gaan.
Wederom een hoop gebla waarin elk bewijs weg wordt gezet als onzin en je eigen onzin als bewijs wordt gesteld. Sorry, maar als je geen serieuze poging doet om op argumenten in te gaan en alleen je eigen riedeltje blijft herhalen ga ik ook niet meer proberen inhoudelijk te reageren. Kom met echte argumenten en ik ga graag de discussie weer aan, maar tot die tijd blijf je maar lekker in je eigen tunnelvisie hangen.keuringsdienst schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 02:58:
[...]
AMD Cpu's zijn natuurlijk gewoon identiek net als bijna alle ander merk artikelen. Gewoon goede spullen.
En in het heel extreme voorbeeld dat het toch een enkele keer misgaat krijg je gewoon je geld terug.
Dat maakt dat het geheel aan "klachten" een heel hoog: "wat de boer niet kent" gehalte heeft.
Weerstand tegen vooruitgang en voordeel voor consumenten door beruchte NEE-zeggers is bekend.
Je verzint nu ook weer dat ik de linkjes niet gelezen zou hebben. Dat is verwijtbare verzonnen bullshit.
Juist doordat ik de linkjes WEL heb gelezen weet ik dat het over aannames, ervaring van derden en pure onzin gaat. Naast de foto van de beschadigde doos (postkwestie en geen Ali kwestie) die ik al eerder noemde (je had dus kunnen weten dat ik ze wel gelezen had maar kiest er weer voor om pure onzin te plaatsen)
Oh en het is niet jouw taak om anderen te vertellen wat ze hier wel en niet mogen en moeten doen.![]()
[removed]
Ik sluit me bij @redwing en @Cambionn aan en ga er vanaf nu niet meer op in.
Dat veel mensen AliExpress gebruiken wil nog niet zeggen dat het goed is.keuringsdienst schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 02:00:
[...]
Jammer dat je een paar bekende faal verkopen noemt en daaruit de conclusie trekt dat heel Ali slecht is.
Er zijn genoeg drop shipping zolderkamer winkels te vinden op AliExpress, Amazon Marketplace, Bol Plaza, MediaMarkt Marketplace en dergelijke.Laat staan de bizar slechte kwaliteit waaruit wij hier voor veel te hoge prijzen uit kunnen kiezen.
Dat maakt het nog niet ok.
Leuk dat je in China een product kunt bestellen waarvan het lijkt dat het exact hetzelfde product is als wat je bij een Nederlandse retailer bestelt. Maar is het ook daadwerkelijk hetzelfde product. Het antwoord is ronduit nee.
Zelfs wanneer het een origineel product betreft en het dezelfde doos is en exact hetzelfde product dan nog is het niet hetzelfde omdat je het aankoopt via parallelimport. Je kunt dus niet bij de Nederlandse importeur aankloppen voor garantie. Voor garantie moet je aankloppen bij het bedrijfje in China die via het winkelcentrum van AliExpress het product heeft verkocht. Veel succes met een adequate garantieafhandeling.
De redenatie dat het 'exact hetzelfde' product is klopt dus niet omdat je niet dezelfde garantievoorwaarden hebt als een product dat is verkocht door een in Nederland gevestigde retailer die het heeft betrokken van de in Nederland gevestigde officiële importeur. Het is simpelweg niet hetzelfde product!
Het is natuurlijk een open deur intrappen om te claimen dat wanneer bedrijven meer verkopen er ook meer klachten zullen zijn, ja duh.Cambionn schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Het zijn niet een paar bekende faal verkopen. Er zijn extreem veel bekende verkopen als deze. Ik heb ook geen expliciete voorbeelden genoemd, maar problemen die veelvoudig voorkomen.
Groei in omzet staat niet gelijk aan weinig klachten. Het staat gelijk aan dat veel geld binnenkomt, niks meer en niks minder. Veel grote bedrijven met hoge omzet hebben juist ook veel klachten. Dingen als dat alles duurder wordt, hebben bijv. ook invloed hebben in de omzet van goedkope winkels. Dat veranderd de kwaliteit en ethiek echter niet.
Zelfs de producten die wel identiek zijn, zijn twijfelachtig. Wat met regelmaat gebeurd is dat de fabrieken extra produceren en die extra dingen afschrijven als "voldeed niet aan kwalitijtseisen" waarna het vernietigd zou moeten worden. Dat laatste is handig, want dan heb je meteen het excuus waarom ze er niet zijn nadat je ze via de achterdeur eruit hebt gesmokkelt. Maar in essentie zijn dit gestolen goederen, en die komen dan weer goedkoop via sites als AliExpress de verkoop in. Tja, zo kan ik ook goedkoop zijn. In die gevallen zit het kwalitatief wellicht goed, maar mag ik hopen dat Tweakers ze niet in de PW wil om ethische en wellicht ook juridische redenen. En nee, zo'n oorsprong is niet te achterhalen voor kopers of Tweakers, je moet ze op hun blauwebruine oogjes geloven dat het eerlijke handel is.
Het zijn ook precies dit soort dingen waarom ik ze niet op 1 hoop wil gooien met bijv. Max ICT. De problemen met AliExpress gaan veel verder en dieper dan daar.
[...]
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen gezien ik hier niks over heb gezegd, maar ik ben mij aardig bekent met hoe het in China gaat. Ik heb schoonfamilie en vrienden die Chinees of Chinees-[land van geboorte] zijn, en kan wat mandarijn lezen, schrijven en spreken. Ik kom met regelmaat in Azië en spreek met mensen daar, inclusief Chinezen en mensen die werken voor Chinese bedrijven. Dat ik zeg dat zelfs ìn China zelf ze een slechte reputatie hebben omtrent kwaliteit (anders dan bijv. TaoBao) is niet uit de lucht gegrepen.
Maar als je het hebt over dat mensen aankaarten dat hun verkooppraktijken rondom aanbiedingen niet aan de wet voldoen (waar ik nog niet eens over begon, dus waarom je dat op mijn quote zegt...). Wat een Chinese winkel in China doet moeten ze zelf weten. Een winkel die zich richt op Europese markt, dient zich voor de services naar die markt aan Europese wetten te doen, idem voor winkels die zich richten op Nederlanders en Nederlandse wetten. Geld overigens ook de andere kant op, een Europese/Nederlandse winkel die zich wil richten op de Chinese markt moet zich aan de Chinese wetten houden.
[...]
Dat is pas een aanname. Nee, het zijn ervaring van mensen zelf, van derden, van daadwerkelijke onderzoeken door warenauthoriteiten en dergelijke, en van uitgelekte gebeurtenissen (er zijn bijv. meerdere mensen die in de fabrieken werken die hebben gedeeld hoe voorraden op minder legale wijzen eruit komen, waarvan ik er 1 persoonlijk ken, maar ook is het wel een fout gegaan verderop in de product-chain en dan terug getraceerd hierheen). Er is gewoon enorm veel bewijs voor. Het is eerder tunnelvisie om je kop in het zand te blijven steken en te roepen dat het allemaal niet waar is en dat dat uitzonderingen zijn.
Maar ik ga mee met wat Redwing zei:
[...]
Ik wacht wel met smart op de reactie vanuit @WouterdR.

Van alle door jou genoemde klachten staat er letterlijks niets in dit draadje dat uit eigen eerste hand is.
Terwijl ik dus claim zelf een perfecte score te halen bij Ali over 10 jaar en daarvoor al elders in China.
Dat gaat dan over duizenden euro's. Ook noemde ik specifiek het draadje hier over Warmtebeeld.
Daar laat Ali echt zien wat het waard is (Goud) door perfecte apparatuur te verkopen.
Veel voordeliger dan hier en ook veel beter. Groot respect voor China en Ali.
Niemand gaat daar hier op in want dat past natuurlijk niet binnen de agenda om Ali te weren uit de PW.
Want Ali moet wel slecht zijn, want we hebben er wel eens klachten over gelezen.

Niet heel gek met zo'n omzet en miljarden verkopen dat er misschien wel eens iets mis gaat.
Ik ben echt benieuwd of iedereen de claims om niet meer te reageren nu wel gaat waarmaken.
Want @redwing sprak zichzelf binnen een dag al tegen, dat is altijd een bijzondere prestatie.
Helemaal geen eigen argumenten hebben en onderbouwde argumenten van anderen compleet negeren.
Lastig dat mensen wel eens een andere mening kunnen hebben en dat ook nog goed onderbouwen.
Blijkbaar is het goed genoeg want de omzet van Ali blijft spectaculair stijgen.FrankHe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:08:
[...]
Dat veel mensen AliExpress gebruiken wil nog niet zeggen dat het goed is.
Dat zou niet het geval zijn wanneer ze voornamelijk mensen oplichten. Dat is de basis van Economie.
Mijn AMD (via Ali) Cpu's zijn gewoon identiek en vallen ook niet na te maken. Ali verkoopt er inmiddels ook veel te veel om alleen afdankertjes aan te bieden. Garantie is er gewoon altijd via de fabrikant AMD.[...]
Er zijn genoeg drop shipping zolderkamer winkels te vinden op AliExpress, Amazon Marketplace, Bol Plaza, MediaMarkt Marketplace en dergelijke.
Dat maakt het nog niet ok.
Leuk dat je in China een product kunt bestellen waarvan het lijkt dat het exact hetzelfde product is als wat je bij een Nederlandse retailer bestelt. Maar is het ook daadwerkelijk hetzelfde product. Het antwoord is ronduit nee.
Zelfs wanneer het een origineel product betreft en het dezelfde doos is en exact hetzelfde product dan nog is het niet hetzelfde omdat je het aankoopt via parallelimport. Je kunt dus niet bij de Nederlandse importeur aankloppen voor garantie. Voor garantie moet je aankloppen bij het bedrijfje in China die via het winkelcentrum van AliExpress het product heeft verkocht. Veel succes met een adequate garantieafhandeling.
De redenatie dat het 'exact hetzelfde' product is klopt dus niet omdat je niet dezelfde garantievoorwaarden hebt als een product dat is verkocht door een in Nederland gevestigde retailer die het heeft betrokken van de in Nederland gevestigde officiële importeur. Het is simpelweg niet hetzelfde product!
Incorrect, garantieafhandeling gaat in Nederlandse altijd via de retailer.keuringsdienst schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 02:41:
[...]
Mijn AMD (via Ali) Cpu's zijn gewoon identiek en vallen ook niet na te maken. Ali verkoopt er inmiddels ook veel te veel om alleen afdankertjes aan te bieden. Garantie is er gewoon altijd via de fabrikant AMD.
Officieel wel. Maar in de praktijk zijn er genoeg fabrikanten waar je alsnog terecht kan. Voorbeelden zijn Apple, Google, AMD. Die vragen soms wel om een factuur, maar dan kan je alsnog bij hen terecht.FrankHe schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:00:
[...]
Incorrect, garantieafhandeling gaat in Nederlandse altijd via de retailer.
Maar goed, dat is wellicht iets off topic. Ben zelf nog wel blij met mijn Sony WF-1000XM5. Scheelde me 50 euro ten opzichte van de goedkoopste aanbieder in de Pricewatch en gewoon een origineel goed product.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik noemde idd ook bewust AMD om er zeker van te zijn dat er geen "ja maar" reacties zouden komen...evleerdam schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
[...]
Officieel wel. Maar in de praktijk zijn er genoeg fabrikanten waar je alsnog terecht kan. Voorbeelden zijn Apple, Google, AMD. Die vragen soms wel om een factuur, maar dan kan je alsnog bij hen terecht.
Maar goed, dat is wellicht iets off topic. Ben zelf nog wel blij met mijn Sony WF-1000XM5. Scheelde me 50 euro ten opzichte van de goedkoopste aanbieder in de Pricewatch en gewoon een origineel goed product.
Ik ga ook niet in op de betekenis van "in Nederlandse". Er is al genoeg alternatief taalgebruik & feiten.
Misschien lees ik het verkeerd, maar zeg je nu met zoveel woorden dat ik alternatieve feiten aandraag?keuringsdienst schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:23:
[...]
Ik noemde idd ook bewust AMD om er zeker van te zijn dat er geen "ja maar" reacties zouden komen...
Ik ga ook niet in op de betekenis van "in Nederlandse". Er is al genoeg alternatief taalgebruik & feiten.
Sommige mensen geven wellicht niet zoveel om garantie. Wanneer ik echter kijk naar mijn buren, familie en vrienden dan wil ik die graag kunnen voorzien van een degelijk advies met een link naar de Pricewatch waar ze producten kunnen kopen waar ze als Nederlandse consument netjes wettelijk beschermd worden. Dat kan alleen met producten die door een in Nederland gevestigde winkel worden verkocht.
Wat mij betreft moeten alle buitenlandse winkels en drop shippers standaard niet worden getoond in de Pricewatch. Ik zou graag een knop zien waar je dit expliciet aan moet zetten. "Toon mij alle aanbieders, ook zonder wettelijke bescherming volgens Nederlands recht." Dan geeft je mensen gewoon de keuze.
Officieel is denk ik het enige wat je hier in de Pricewatch zou moeten willen zien en aanbieden. Anders is wat mij betreft het einde namelijk zoek.evleerdam schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
[...]
Officieel wel. Maar in de praktijk zijn er genoeg fabrikanten waar je alsnog terecht kan. Voorbeelden zijn Apple, Google, AMD. Die vragen soms wel om een factuur, maar dan kan je alsnog bij hen terecht.
Wanneer je niet begrijpt dat je bij AMD altijd wereldwijde garantie hebt, zou ik maar geen adviezen geven.FrankHe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd, maar zeg je nu met zoveel woorden dat ik alternatieve feiten aandraag?
Sommige mensen geven wellicht niet zoveel om garantie. Wanneer ik echter kijk naar mijn buren, familie en vrienden dan wil ik die graag kunnen voorzien van een degelijk advies met een link naar de Pricewatch waar ze producten kunnen kopen waar ze als Nederlandse consument netjes wettelijk beschermd worden. Dat kan alleen met producten die door een in Nederland gevestigde winkel worden verkocht.
Wat mij betreft moeten alle buitenlandse winkels en drop shippers standaard niet worden getoond in de Pricewatch. Ik zou graag een knop zien waar je dit expliciet aan moet zetten. "Toon mij alle aanbieders, ook zonder wettelijke bescherming volgens Nederlands recht." Dan geeft je mensen gewoon de keuze.
Het is daarom ook maar goed dat Ali gewoon in de PW staat en jij daarover niet beslist.
Dit blijkt dus niet namelijk, althans ik heb voor een retournering gekozen nu maar deze is afgewezen? Ik heb nu zelfs een geschil moeten openen omdat ik nu al twee keer "no refund" enkel als antwoord heb teruggekregen. Belachelijk natuurlijk want ze hebben zich gewoon aan de Europese wetgeving te houden en hun eigen regels lol:
Gratis retourneren in 15 dagen
Niet tevreden met uw bestelling? Stuur het terug binnen 15 dagen nadat de bestelling is geplaatst. De eerste retourzending voor elke bestelling is gratis (tot 5 keer per maand)
Ga nooit meer wat bij deze toko bestellen.
[ Voor 16% gewijzigd door VN1X op 14-07-2025 15:12 ]
Verder, beveiliging harde schijven WD Purple 14 euro, een Mini PC met Ryzen 5300G voor 104 euro, etc..
Ik zie steeds meer redenen waarom Ali hier echt thuis hoort in de PW.
Zelf bestel ik regelmatig spullen bij Ali, maar ik ga er daarbij wel vanuit dat als het niet klopt of defect is, ik het niet kan retourneren. Dat is volgens mij echt een verschrikkelijk proces met allemaal auto-translate agents en bots, daar ga ik me niet mee frustreren.VN1X schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:11:
Dus ik heb een Redmi Note Pro 14 besteld via een Spaanse 'gecertificeerde verkoper'. Dit bleek de verkeerde telefoon te zijn maar goed, binnen 15 dagen gratis retourneren... toch?
Dit blijkt dus niet namelijk, althans ik heb voor een retournering gekozen nu maar deze is afgewezen? Ik heb nu zelfs een geschil moeten openen omdat ik nu al twee keer "no refund" enkel als antwoord heb teruggekregen. Belachelijk natuurlijk want ze hebben zich gewoon aan de Europese wetgeving te houden en hun eigen regels lol:
Gratis retourneren in 15 dagen
Niet tevreden met uw bestelling? Stuur het terug binnen 15 dagen nadat de bestelling is geplaatst. De eerste retourzending voor elke bestelling is gratis (tot 5 keer per maand)
Ga nooit meer wat bij deze toko bestellen.
De inleiding;
De Tweakers Pricewatch is een onafhankelijke prijsvergelijker voor techproducten. We streven naar een zo compleet mogelijk overzicht van producten en webshops binnen de categorieën waarin we actief zijn. Daarbij bieden we gebruikers relevante informatie en advies, ondersteund door productspecificaties, reviews, shopervaringen en input uit de community. Prijzen worden objectief weergegeven, zonder commerciële beïnvloeding, zodat je op een onafhankelijke manier kunt vergelijken. Via prijsgrafieken en alerts volg je eenvoudig de prijsontwikkeling en kun je bepalen wanneer een product voor jou de juiste prijs heeft.
En dit stuk
Hoe zorgen jullie voor betrouwbare shops in de Pricewatch?
Het Pricewatch-team onderhoudt contact met zowel webshops als consumenten om de kwaliteit van de prijsoverzichten zo hoog mogelijk te houden. We controleren op de juistheid van prijzen en voorraadinformatie, en houden signalen in de gaten die kunnen wijzen op risico’s voor consumenten, zoals een twijfelachtige financiële situatie van een webshop. Bij het aansluiten van nieuwe webshops hanteren we duidelijke uitgangspunten, waaronder een passend assortiment, een geldige KvK-registratie indien het een Nederlandse shop betreft, een eenduidige handelsnaam, gangbare betaalmethodes en levering binnen Nederland en/of België. De shop moet voor alle consumenten toegankelijk zijn, tenzij expliciet aangegeven is dat het om een zakelijke aanbieder gaat, en moet bovendien minstens zes maanden actief zijn. Voor elke aangesloten webshop hebben we daarnaast een vast aanspreekpunt.
Met deze aanpassingen in de FAQ hopen we meer inzicht te geven in ons beleid en hoe we de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de Pricewatch waarborgen. Hebben jullie vragen? Stel ze gerust.
Vrij recent nieuws:
nieuws: Noyb dient klacht in over AliExpress, TikTok en WeChat om niet naleve...
nieuws: EU: AliExpress doet niet genoeg om illegale producten op het platform...
Of gaat het pricewatch team Tweakers leden/bezoekers bijstaan bij conflicten? Persoonlijk blokkeer ik inmiddels dergelijke toevoegingen van webwinkels in de pricewatch, ik zie het als vervuiling.
Wat betreft ACM, daar melding doen heeft weinig nut (wel blijven doen). ACM is een tanloze tijger, die gromd, maar geen daadwerkelijke slag(man)kracht heeft.
[ Voor 96% gewijzigd door _Dune_ op 20-07-2025 20:42 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
De vele negatieve veranderingen, en dan natuurlijk nog de shops zoals Ali met hun producten.
Ik zelf zal niet snel geneigd meer zijn PW te gebruiken.
Voldoet "EUCPU DIY Store" daar aan?WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:53:
een eenduidige handelsnaam
Of is dit alleen van toepassing op "Aliexpress"?
Bij deze:Hebben jullie vragen? Stel ze gerust.
Olaf van der Spek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:12:
@WouterdR En de fake kortingen en issues met garantieafhandeling?
[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-07-2025 14:56 ]
Dat lijkt mij precies het probleem. Dat zijn niet de partijen waar je de koopovereenkomst mee sluit toch?WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:03:
@Olaf van der Spek We werken met Aliexpress, net zoals we met Bol en Amazon (ook marketplaces) werken.
Dat vind ik wel een erg zwakke houding..En wat betreft je opmerkingen over kortingen en garantie, daarvoor is Tweakers niet het platform. Voor dergelijke zaken is de ACM er.
[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-07-2025 15:24 ]
WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:53:
We controleren op de juistheid van prijzen [...] en houden signalen in de gaten die kunnen wijzen op risico’s voor consumenten [...]
Het is mij onduidelijk waar jullie (vinden dat de) verantwoording ophoud en die van het ACM begint, de herziende FAQ en wat je zelf zegt sluiten elkaar in ieder geval uit.WouterdR schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:03:
[...] En wat betreft je opmerkingen over kortingen en garantie, daarvoor is Tweakers niet het platform. Voor dergelijke zaken is de ACM er.
[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 18-07-2025 15:38 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Wanneer we (Tweakers) zien dat een aanzienlijk aandeel van de consumenten benadeeld lijkt te worden of we zien/horen in de markt dat het niet goed gaat met een webshop zullen we snel onderzoek doen en waar nodig stappen ondernemen. Zo werken we al sinds jaar en dag.
Ik snap dat inkomsten belangrijk zijn maar geloofwaardigheid als platform is ook wat waard lijkt mij.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zijn mijzelf even quoten en iets meer context geven.
Het ging in totaal om 18 Dahua beveiligingscamera's a 100 euro per stuk. Dit betrof 2 bestellingen van 2 verschillende klanten bij 1 en dezelfde verkoper. Ik deed in beide gevallen het contact via het AliExpress platform. In eerste instantie liet ik de verkoper nog niet weten dat ik voor beide klanten het contact was.Twazerty schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:19:
Ik heb wel wat ervaring met garantie via AliExpress. Ging om een bedrag van +- 1800 euro totaal. Binnen de eerste 90 dagen zit je goed, buiten de 90 dagen schuift AliExpress alle verantwoordelijkheid naar de verkoper. Dan ben je afhankelijk van de verkoper hoe snel en goed het gaat. Heeft bij mij enkele maanden gekost om de verkoper er van te overtuigen dat er toch echt iets mis was met het product. Uiteindelijk wel opgelost, maar dat ging niet eenvoudig. AliExpress zegt dat ze de verkoper aansporen het probleem op te lossen. Ik heb geen ervaring buiten de 90 dagen waarbij de verkoper niet meewerkt.
Na 90 dagen begon bij alle camera's 1 voor 1 de infrarood er mee op te houden.Contact gezocht dat ik een defect had. Verkoper probeerde het probleem bij mij neer te leggen: instellingen controleren, firmware updaten, resetten, blabla. Ik werd er een beetje moe van dat ik moest bewijzen dat ze niet goed waren. Voor beide klanten geëscaleerd naar AliExpress. Eerste response van AliExpress: je krijgt je geld terug. Even later: ooh toch niet, je zit buiten de 90 dagen. We sporen de verkoper aan het probleem op te lossen. Zelfs filmpjes gemaakt die het probleem aantoonde. Verkoper bewoog geen millimeter. Weer escaleren. Geen resultaat. Ali blijft naar de verkoper wijzen. Uiteindelijk aangegeven dat we zelf een repair shop zijn (klopt tot op zekere hoogte ook). Gevraagd of ik de camera's mocht open maken om aan te tonen dat het een hardware defect was. Dit mocht van de verkoper. Dus ik filmpje gemaakt waarbij ik live op camera de led strip verwisselde met een camera die het nog wel deed. Pas toen ik dit filmpje had opgestuurd erkende hij dat het toch echt een defect was zonder dit zo letterlijk te zeggen. Ik had geen zin om 1800 euro terug te sturen naar China, dus ik stuurde aan op het leveren van onderdelen zodat ik ze zelf kon repareren. De verkoper ging het probleem melden bij de fabriek en ging proberen onderdelen te regelen. Duurde ook weer een hele tijd, maar uiteindelijk goed nieuws. Onderdelen gevonden. Werden voor beide bestellingen in 1 pakketje naar mij toegestuurd. Zelfs meer led strips gekregen dan dat ik camera's heb.
Ofwel: was een behoorlijke moeite die ik erin moest stoppen om het opgelost te krijgen. Ik denk dat andere klanten die hetzelfde probleem hebben gehad dit niet voor elkaar kregen. Echt een uitputtingsslag, maar ik wilde niet opgeven.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Dit is ook mijn ervaring met Chinese webwinkels, daar trap je eenmaal misschien tweemaal in en niet weer (bijwijze van). Zij (gaan) zich niet aan Europese of Nederlandse wetgeving houden, zelf ga je er toch niets aan kunnen doen, voor de rechter dagen zal ook niet werken. Als ik iets bij Aliexpres zoou bestellen, dan is het iets wat weinig waarde heeft, mocht het stuk gaan. Om ze hier in de pricewatch op te nemen doet gewoon afbreuk aan de degelijke naam welke Tweakers heeft opgebouwd met haar pricewatch.Twazerty schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:26:
Zijn er mensen in dit Topic die al concrete aanwijzingen hebben dat garantie bij AliExpress problematisch is?
Ik zijn mijzelf even quoten en iets meer context geven.
[...]
Het ging in totaal om 18 Dahua beveiligingscamera's a 100 euro per stuk. Dit betrof 2 bestellingen van 2 verschillende klanten bij 1 en dezelfde verkoper. Ik deed in beide gevallen het contact via het AliExpress platform. In eerste instantie liet ik de verkoper nog niet weten dat ik voor beide klanten het contact was.
Na 90 dagen begon bij alle camera's 1 voor 1 de infrarood er mee op te houden.Contact gezocht dat ik een defect had. Verkoper probeerde het probleem bij mij neer te leggen: instellingen controleren, firmware updaten, resetten, blabla. Ik werd er een beetje moe van dat ik moest bewijzen dat ze niet goed waren. Voor beide klanten geëscaleerd naar AliExpress. Eerste response van AliExpress: je krijgt je geld terug. Even later: ooh toch niet, je zit buiten de 90 dagen. We sporen de verkoper aan het probleem op te lossen. Zelfs filmpjes gemaakt die het probleem aantoonde. Verkoper bewoog geen millimeter. Weer escaleren. Geen resultaat. Ali blijft naar de verkoper wijzen. Uiteindelijk aangegeven dat we zelf een repair shop zijn (klopt tot op zekere hoogte ook). Gevraagd of ik de camera's mocht open maken om aan te tonen dat het een hardware defect was. Dit mocht van de verkoper. Dus ik filmpje gemaakt waarbij ik live op camera de led strip verwisselde met een camera die het nog wel deed. Pas toen ik dit filmpje had opgestuurd erkende hij dat het toch echt een defect was zonder dit zo letterlijk te zeggen. Ik had geen zin om 1800 euro terug te sturen naar China, dus ik stuurde aan op het leveren van onderdelen zodat ik ze zelf kon repareren. De verkoper ging het probleem melden bij de fabriek en ging proberen onderdelen te regelen. Duurde ook weer een hele tijd, maar uiteindelijk goed nieuws. Onderdelen gevonden. Werden voor beide bestellingen in 1 pakketje naar mij toegestuurd. Zelfs meer led strips gekregen dan dat ik camera's heb.
Ofwel: was een behoorlijke moeite die ik erin moest stoppen om het opgelost te krijgen. Ik denk dat andere klanten die hetzelfde probleem hebben gehad dit niet voor elkaar kregen. Echt een uitputtingsslag, maar ik wilde niet opgeven.
Overigens met toevoeging van Aliexpress aan de pricewatch en de recente wijziging kwa weergave van prijzen, wordt de pricewatch alles behalve gebruikersvriendelijker... in mijn omgeving weet men dat ik moderator ben en krijg hier al opmerkingen over.
[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 18-07-2025 22:41 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dit topic is gesloten.