Vraag
Beste antwoord (via m191600 op 14-03-2025 18:26)
Alle reacties
Voor Windows 11 heb je officieel een 8e generatie nodig.
Dus officieel wordt het niet ondersteund, maar er zijn genoeg manieren te vinden om hier windows 11 op te installeren.
Dus officieel wordt het niet ondersteund, maar er zijn genoeg manieren te vinden om hier windows 11 op te installeren.
De processor van een laptop kan je niet zomaar vervangen, dus dat is niet echt een optie.
Er zijn wel manieren om Windows 11 te installeren op processors die officieel niet ondersteund worden. Hier staat bijvoorbeeld een guide: https://www.tomshardware....indows-11-tpm-requirement
Er zijn wel manieren om Windows 11 te installeren op processors die officieel niet ondersteund worden. Hier staat bijvoorbeeld een guide: https://www.tomshardware....indows-11-tpm-requirement
The devil is in the details.
Je kunt systeemeisen omzeilen hiervoor zijn een tal van filmpjes op YouTube te vinden, Microsoft heeft zelf een tijdje op haar website aangegeven hoe je dit moet doen maar is nu verwijderd, deze methode werkt nog steeds ( ISO 24h2 begin maart ) wat wel belangrijk is maak een backup van je gegevens mocht er iets fout gaan, tevens is de vraag hoe gehecht je bent aan Microsoft producten, zo niet dan is een overstap naar Linux misschien een optie, of anders een andere laptop ( refurbished ) kopen met minimaal een I3-8100 processor , vraag anders een familielid of kennis die handig is als je erzelf niet uitkomt.m191600 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:42:
Mijn vraag
PC status controle geeft aan dat mijn Intel17-7700HQ processor niet voldoende is om te upgraden naar Windows 11.
Ik ben een leek. Moet ik de processor vervangen en zo ja door welke?
[Afbeelding]
Hoi,
Oud topic, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Ik heb een (nog steeds) supergoede laptop, de MSI GF62VR 7RF-1013NL.
Deze heeft exact dezelfde CPU Intel17-7700HQ.
Nog steeds retegoed, ook omdat ik er zelf een nieuwe SSD in heb gezet en een schone WIN10 installatie.
Nu ben ik zoals velen aan het kijken naar een WIN11 upgrade waarna je leest dat de CPU niet word ondersteunt.... Serieus MS, WTF. Een -nog steeds, supergoede CPU niet ondersteunen dat "slechts" van de 7e generatie is is gewoonweg absurd.
Zijn er nog mensen met een gebruikersvriendelijke oplossing om WIN11 toch geinstalleerd te krijgen?
Uiteraard heb ik zelf ook al wat rondgekeken, maar ik kom vooral posts tegen die zeggen dat ook al krijg je WIN11 geinstalleerd, je de updates niet meer doorkrijgt etc.
Nog steeds retegoed, ook omdat ik er zelf een nieuwe SSD in heb gezet en een schone WIN10 installatie.
Nu ben ik zoals velen aan het kijken naar een WIN11 upgrade waarna je leest dat de CPU niet word ondersteunt.... Serieus MS, WTF. Een -nog steeds, supergoede CPU niet ondersteunen dat "slechts" van de 7e generatie is is gewoonweg absurd.
Zijn er nog mensen met een gebruikersvriendelijke oplossing om WIN11 toch geinstalleerd te krijgen?
Uiteraard heb ik zelf ook al wat rondgekeken, maar ik kom vooral posts tegen die zeggen dat ook al krijg je WIN11 geinstalleerd, je de updates niet meer doorkrijgt etc.
Er zijn een aantal nadelen, die nu alleen nog theoretisch zijn.jellybrah schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:31:
Hoi,
1. Het kán zijn dat een toekomstige update van Windows 11 niet geïnstalleerd kan worden, omdat de ontbrekende functionaliteit in jouw CPU (MBEC, VBS/HVCI en support voor het DCH-driver-model) dan echt gebruikt wordt en dus vereist is.
2. Omdat de Intel er nu vanuit mag gaan dat er geen gebruikers van de 7e generatie CPU's met Windows 11 zijn, hoeft het de chipset op het moederbord ook niet te ondersteunen onder Windows 11. Daardoor kán dat voor securityproblemen zorgen.
Allemaal theoretische, maar denkbare scenario's.
Persoonlijk adviseer ik mensen om toch te kijken naar een andere laptop (desnoods refurbished) of om over te stappen op iets als Ubuntu of (als de gebruiker wat meer moeite met veranderingen heeft) Linux Mint.
[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-11-2025 09:45 . Reden: Punt 2 beter uitgelegd ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Daar zijn toch vele topics/guides over dacht ik zo?jellybrah schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:31:
Zijn er nog mensen met een gebruikersvriendelijke oplossing om WIN11 toch geïnstalleerd te krijgen?
Uiteraard heb ik zelf ook al wat rondgekeken, maar ik kom vooral posts tegen die zeggen dat ook al krijg je WIN11 geïnstalleerd, je de updates niet meer doorkrijgt etc.
Updaten/installeren is geen probleem, je krijgt gewoon alle beveiligingsupdates.
Alleen krijg je niet automatisch de nu jaarlijkse feature-update (24H2, 25H2, enz).
Deze moet je dan zelf handmatig installeren via een zgn in place upgrade of mogelijk andere manieren in de toekomst?.
De eenvoudigste.makkelijkste optie is upgraden via de zgn product /server optie.
[Windows 11] Ervaringen & Discussie oude processor/geen TPM
Dell XPS 13 9360 - Intel Core i7-7560U @ 2.40 GHz - Win 11
Processor vervangen (Windows 11 upgrade via ISO/USB)
Met gebruik van Rufus kan je zowel een upgrade als een schone installatie doen:
Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies
Windows latest: Can you still bypass Windows 11 requirements as Windows 10 hits EOL? We tested it
ElevenForum: Clean Install Windows 11
Koop desnoods de verlengde updates voor Windows 10 zodat je nog even door kunt. Dat is maximaal drie jaar nog en dan moet je of je laptop vervangen of Windows vervangen door een smaakje van Linux. Daar krijg je zelfs 15 jaar oude laptops nog goed mee aan het werk.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Pagina: 1
/f/image/U3Lj4ykSLHdPSl2sTR7roUuc.png?f=fotoalbum_large)