Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroB
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-04 09:24
Hi Forum,

Ik zie veel mensen geautomatiseerde systemen beschrijven (via Home assistant bijv) om zonnepanelen uit te schakelen in het geval van negatieve prijzen (excl of incl belasting afh van je gebruik).

Nu vraag ik me af of er nog andere overwegingen zijn naast prijs om dit wel of niet te doen. Bijvoorbeeld de levensduur van je omvormer/zonnepanelen of brandgevaar etc. Zou jammer zijn om voor een paar cent te schakelen met negatieve gevolgen op de lange termijn. Ik heb een Solis S6 omvormer die ik via de app kan uitschakelen en overweeg dit via een raspberry pi te gaan automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 16:49
PedroB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:17:
Hi Forum,

Ik zie veel mensen geautomatiseerde systemen beschrijven (via Home assistant bijv) om zonnepanelen uit te schakelen in het geval van negatieve prijzen (excl of incl belasting afh van je gebruik).

Nu vraag ik me af of er nog andere overwegingen zijn naast prijs om dit wel of niet te doen. Bijvoorbeeld de levensduur van je omvormer/zonnepanelen of brandgevaar etc. Zou jammer zijn om voor een paar cent te schakelen met negatieve gevolgen op de lange termijn. Ik heb een Solis S6 omvormer die ik via de app kan uitschakelen en overweeg dit via een raspberry pi te gaan automatiseren.
Het is belangrijk dat je de juiste methode kiest om zero-export te implementeren. Dat is meestal niet hard in en uitschakelen omdat dat slecht voor de elektronica is. Bij mijn inverters doe ik het op een door de fabrikant (SMA) voorgeschreven manier. Ik schrijf 0% naar de parameter WNomPrc via Modbus. Zoek voor jouw inverter naar "zero-export" of "zero-feedin".

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
cville schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:44:
. Zoek voor jouw inverter naar "zero-export" of "zero-feedin".
Bij SolarEdge heet dit bijvoorbeeld "active power limit".

Ik heb in HA een automation klaar staan die, als ik hem aanzet, de omvormer dynamisch dusdanig terugregelt dat de opwek zo dicht mogelijk bij het eigenverbruik van de woning blijft. Ik heb nu nog een vast contract, maar als dat afloopt zal ik moeten kijken wat ik dan doe. Als dat gek loopt kan ik dus met twee muisklikken die automation aanzetten. Dan lever ik niet meer terug maar draait mijn huishouden wel zoveel mogelijk op zonne-energie. In die situatie loont het ook direct om op zonnige momenten wasmachine/vaatwasser e.d. aan te zetten, omdat de omvormer dan direct (indien er zon is) meer gaat opwekken.

Ik heb het wel eens een paar dagen laten lopen om te testen, werkt erg goed.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:12
PedroB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:17:
Hi Forum,

NIET met een relais of schakelaar in de zonne-leiding of meterkast aansluiting afschakelen. Dat geeft enorme pieken die de boel inderdaad beschadigen.

WEL middels software commando uitschakelen. Dan regelt de omvormer op een gecontroleerde manier naar nul. Dat is niet anders dan tijdens normaal gebruik, dan regelt hij immers ook als response op zon & wolken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Stefannn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:00:
WEL middels software commando uitschakelen. Dan regelt de omvormer op een gecontroleerde manier naar nul. Dat is niet anders dan tijdens normaal gebruik, dan regelt hij immers ook als response op zon & wolken.
En natuurlijk ook lang niet altijd naar nul. Dit alleen doen bij negatieve elektriciteitsprijzen. Bij positieve prijzen dan beter, zoals ik hierboven schrijf, dynamisch terugregelen naar je eigenverbruik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:35
de Peer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Ik ga iets van 30.000 Wp aan panelen leggen op een 3x25A aansluiting. Om de stoppen niet te laten doorslaan moet ik in de lente en zomer dus iets terugregelen. Daar kun je het ook voor gebruiken.

De rest van het jaar zet ik hem dan wel op 100%
Hier kan ik m'n omvormer laten regelen op vermogen adhv een energiemeter die op de hoofdaansluiting zit, dus misschien ook wel een optie in jouw situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHttfd-2YrXsjrmv1_dyr_QGgCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHHcmT4jRhvhFPrMJUmZDY1Q.png?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je al gekeken hoe vaak dit voorkomt als je de opslag en energiebelasting meereken?
Het zou in mijn geval slechts 95 eurocent opleveren in 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 11:26

drice

Loading...

JeroenH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb in HA een automation klaar staan die, als ik hem aanzet, de omvormer dynamisch dusdanig terugregelt dat de opwek zo dicht mogelijk bij het eigenverbruik van de woning blijft.....
Kun je deze automation delen?

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Zeker, ik heb ook heel veel hulp hier op GoT gehad met het bouwen er van.

Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Zoek in dat topic ook vooral vóór deze post en een stukje er na voor het ontwikkelproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
JeroenH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:03:
[...]

En natuurlijk ook lang niet altijd naar nul. Dit alleen doen bij negatieve elektriciteitsprijzen. Bij positieve prijzen dan beter, zoals ik hierboven schrijf, dynamisch terugregelen naar je eigenverbruik.
Kun je voor de duidelijkheid aangeven of "negatieve elektriciteitsprijzen" negatieve EPEX prijs is of negatieve provider prijs (inclusief belastingen). Verder moet je volgens mij ook onderscheid maken tussen de periode met saldering (dus tot 2027-01-01) en zonder saldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Tinusvolkel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Hier kan ik m'n omvormer laten regelen op vermogen adhv een energiemeter die op de hoofdaansluiting zit, dus misschien ook wel een optie in jouw situatie.
[Afbeelding]
ja ik doe het via home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
cville schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Het is belangrijk dat je de juiste methode kiest om zero-export te implementeren. Dat is meestal niet hard in en uitschakelen omdat dat slecht voor de elektronica is. Bij mijn inverters doe ik het op een door de fabrikant (SMA) voorgeschreven manier. Ik schrijf 0% naar de parameter WNomPrc via Modbus. Zoek voor jouw inverter naar "zero-export" of "zero-feedin".
Ik heb ook een SMA omvormer. Ik ken modbus niet. Heb je er dan e.a. aan electronica nog aangekoppeld?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Devke schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:21:
[...]

Ik heb ook een SMA omvormer. Ik ken modbus niet. Heb je er dan e.a. aan electronica nog aangekoppeld?
Je kunt ModbusTCP aktiveren. Daarna kun je met bijna ieder systeem Modbus registers lezen en schrijven via het netwerk (WiFi of Ethernet). Ik gebruik zelf register 30775 om het huidige vermogen uit te lezen (Pac) en register 40023 om het gewenste vermogen in procenten in te stellen (WNomPrc). Deze registers gebruiken data met 2 decimalen en kunnen onbeperkt gelezen of geschreven worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Devke
Hier staan wat voorbeelden met home assistant

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroB
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-04 09:24
Dank voor alle informatie. Aangezien ik meer opwek dan gebruik zou het volgens mij moeten gelden voor alle momenten dat de prijs zonder energiebelasting negatief is (zowel nu als vanaf 2027).

Ik ga zoeken naar de relevante instelling binnen soliscloud om het vermogen naar 0 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:09
Ik kwam dit topic tegen n.a.v. de negatieve stroomprijzen van afgelopen zondag ( tot -28 cent incl inkoopvergoeding, belasting en btw).

Wanneer is nu het omslagpunt om PV uit te schakelen? Is dit daarvoor nog actueel? https://www.anwb.nl/energ...bij-negatieve-stroomprijs
Hier wordt ook gesteld dat het mogelijk niet eens de moeite waard is om uit te schakelen, voor meestal nog niet eens een euro verlies.

Ik lees dat dit via de meterkast niet aan te raden is, maar voor de omvormer switch zou het moeten kunnen.
Liever doe ik het op afstand. Moet dat altijd via automation/modbus? Of kan ik het ook via een app?

Ik heb een solax omvormer, en kan er niet veel over vinden. Weet er eerlijk gezegd ook te weinig vanaf.

Is dit het bijv bij solax?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VbyofSPhvtVVyFmqrsXHFHaLeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ7csnz5pr1jnBPCbE9jJ0rx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door pentaw1nz op 13-05-2025 22:51 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1