Zonnepanelen en airco zonder teruglevering, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BossHogg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 09:28
Ik heb een opgave voor een niet Nederlandse situatie:
Voor een vakantiehuisje in Frankrijk wil ik met zonnepanelen energie opwekken, maar..
De EDF heeft een forse hekel aan terugleveren en stellen enorme eisen aan d installatie waardoor het extreem duur wordt om te mogen terugleveren. Een installatie die in NL 6.000 euro kost kost in Frankrijk door de eisen van de EDF makkelijk het drievoudige.

Daarom wil ik kijken of het mogelijk is de zonne-energie direct te laten gebruiken door een airco en de boiler zonder teruglevering op het net, maar met de mogelijkheid beide te laten draaien als er geen zon met de netaansluiting.
Ik wil voor de installatie mijn oude zonnepanelen met micro inverters uit NL inzetten.
Bestaat er en manier een schakeling of opstelling te maken die dit mogelijk zou maken? Een soort semi-autonoom systeem dus. Zou het (automatisch) afschakelen van panelen hier bijvoorbeeld een optie kunnen zijn?

Liefst een optie die niet een investering in een batterij vereist ivm de kosten.
Veel (deel)vragen waarop het antwoord wellicht gewoon ‘nee’ is.

Beste antwoord (via BossHogg op 24-12-2023 09:13)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
ASW1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:15:
[...]

Interessant, naar een soortgelijke functie heb ik laatst zitten zoeken in de besturing van mijn APS DS3 microinverters, maar ik heb niets kunnen vinden.
Je hebt daar een ECU-C voor nodig.
BossHogg schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:24:
Nog een aanvulling:
De opstelling zou er dan grofweg zo uitzien:

PV-omvormer-sinusomvormer/batterijlader-batterij-schakelautomaat-grid
Met aan de schakelautomaat dan het huis.

Sinusomvormer/batterijlader: https://www.acculaders.nl...plus-c-24-2000-50-30.html
Als je zoveel geld wilt gaan uitgeven kun je ook direct een Victron Quattro aanschaffen, die kan via AC energie afnemen van je micro omvormers, en energie afnemen van het net. Plus voorkomen dat je teruglevert.
Staan diverse topics van op hun forum.
bottom line schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:39:
[...]

Het lijkt me bijna onmogelijk dat een goedgekeurd PV systeem in Frankrijk 3x zo duur uit zal vallen. Dan zou er niemand zonnepanelen installeren, want gewoonweg niet financieel interessant (zeker niet met de stroomprijs in Frankrijk).
Lijkt me eerder dat je daar serieus verkeerde informatie over hebt.
Mij ook. En het lijkt erop dat je ook weinig te maken hebt met EDF, maar je zaken moet doen met Enedis.
Mijn frans is niet zo goed, maar hier staan de stappen in:
https://www.enedis.fr/media/2998/download

Een van de opties die ze schrijven:
"l’autoconsommation totale : vous consommez l’intégralité de l’électricité produite."
"total self-consumption: you consume all of the electricity produced.", ofwel zero-export.

Het lijkt erop dat je sowieso een vergunning moet regelen voor het fysieke plaatsen van zonnepanelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zonder batterij word het lastig.
Je zou 1 paneel kunnen plaatsen om het standaard verbruik te dekken, dan hoef je niets in te stellen of te automatiseren.

Anders kom je al uit bij home automation, dan nog kun je een lange zonnige dag aan opwekking meestal niet kwijt in een huis.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Alle omvormers op de Europese markt moeten Zero-Export ondersteunen. Dit kost een paar honderd extra in materiaal. Je moet dan alleen een kundige installateur vinden.

In de basis komt het erop neer dat de omvormer dan praat met een energiemeter zodat er geen negatief vermogen op de meter komt.

Het kan zijn dat EDF speciale eisen stelt voor keuring of aanmelding.
6K voor een eiland systeem ga je niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 01:13
De 8-bit guy heeft hier ook mee geëxperimenteerd. Je zou ook zoiets kunnen overwegen. Het is even teveel om nu allemaal uit te typen hier, maar met onderstaande filmpjes kom je al een heel eind. Hopelijk past het bij je toepassing/doel.

YouTube: I'm ready for the next power outage!
YouTube: Big Solar Test - 24 Hours without power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossHogg
Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik ben aan de hand van de tips weer verder gaan denken.

Als je naast de PV een kleine batterij zet (zodat dePV ook werkt) en daarna een schakelautomaat die als de stroom wegvalt naar het grid gat zou het toch kunnen werken? Bijvoorbeeld een automaat die iegenlijk andersom bedoeld is om bij stroomuitval naar de backupbatterij te gaan. Zoiets als dit:

https://www.stralendgroen...att-AST-T-handleiding.pdf
Hierbij sluit ik dan zonpv (mijn huidige set panelen uit 2011 van mijn huis in NL die ik wil vervangen door nieuwe) met batterij aan de grid kant aan en het grid als backup.
Of zie ik als niet elektrotechnicus weer extreem veel dingen over het hoofd. IK realiseer me al wel dat je het risico loopt de batterij te overloaden als de verhouding opwek/batterijcapaciteit te groot is. Daar moet ik in ieder geval nog over nadenken. Ben erg benieuwd naar jullie kritiek/feedback.

[ Voor 4% gewijzigd door BossHogg op 23-12-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossHogg
Nog een aanvulling:

Sinusomvormer/batterijlader: https://www.acculaders.nl...plus-c-24-2000-50-30.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
BossHogg schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:14:
Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik ben aan de hand van de tips weer verder gaan denken.

Als je naast de PV een kleine batterij zet (zodat dePV ook werkt) en daarna een schakelautomaat die als de stroom wegvalt naar het grid gat zou het toch kunnen werken? Bijvoorbeeld een automaat die iegenlijk andersom bedoeld is om bij stroomuitval naar de backupbatterij te gaan. Zoiets als dit:

https://www.stralendgroen...att-AST-T-handleiding.pdf
Hierbij sluit ik dan zonpv met batterij aan de grid kant aan en het grid als backup.
Of zie ik als niet elektrotechnicus weer extreem veel dingen over het hoofd. IK realiseer me al wel dat je het risico loopt de batterij te overloaden als de verhouding opwek/batterijcapaciteit te groot is. Daar moet ik in ieder geval nog over nadenken. Ben erg benieuwd naar jullie kritiek/feedback.
Veel te moeilijk. Jou manier is te schadelijk voor de gehele installatie en ook te duur.

Elke omvormer heeft de functie zero export. Dat is hetgeen jij nodig hebt. (geen idee wat je in Frankrijk nodig hebt qua keuring etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jeroen3 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:36:
Alle omvormers op de Europese markt moeten Zero-Export ondersteunen.
Dat dus. Je noemt micro omvormers, maar niet welk merk. Enphase heeft in elk geval een zero-export profiel, is al vaker besproken in het Enphase topic.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:49
Is het misschien mogelijk om je airco en zonnepanelen op een accu aan te sluiten en een losse acculader op het net aan te sluiten? Dan zou je moeten instellen dat als de accu bijv nog maar 10% lading heeft de acculader de accu oplaad tot 15% ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossHogg
Microkid schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:28:
[...]

Dat dus. Je noemt micro omvormers, maar niet welk merk. Enphase heeft in elk geval een zero-export profiel, is al vaker besproken in het Enphase topic.
Ik heb Enphase inverters, ga het topic even uitpluizen. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
bottom line schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:26:
Elke omvormer heeft de functie zero export. Dat is hetgeen jij nodig hebt. (geen idee wat je in Frankrijk nodig hebt qua keuring etc)
Interessant, naar een soortgelijke functie heb ik laatst zitten zoeken in de besturing van mijn APS DS3 microinverters, maar ik heb niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossHogg
bottom line schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:26:
[...]

Veel te moeilijk. Jou manier is te schadelijk voor de gehele installatie en ook te duur.

Moeilijk is niet altijd slecht, dat kan ook heel leuk zijn ;)
Kun je me uitleggen waarom het schadelijk is? Hier mis ik blijkbaar iets.
Ik moet me hard gaan verdiepen in de zero export. Jouw opmerking over keuren verondersteld dat ik het toch verbind aan het EDF net. Dat wil ik nu juist voorkomen; het idee was om een systeem ontwerpen waarin er een deel opwek los staat van het EDF netwerk maar waarop ik voor de airco op an terugvallen. Ik wil iedere link met het EDF net en de PV namelijk voorkomen omdat keuring bij de EDF enorm kostbaar is en veel tijd en nog veel mer papierwerk zou zijn.

Maar zoals ik al in mijn startpost schreef, ik accepteer het ook als het niet kan. Dan stel ik PV in Frankrijk nog even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
BossHogg schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:19:
[...]

Moeilijk is niet altijd slecht, dat kan ook heel leuk zijn ;)
Kun je me uitleggen waarom het schadelijk is? Hier mis ik blijkbaar iets.
Ik moet me hard gaan verdiepen in de zero export. Jouw opmerking over keuren verondersteld dat ik het toch verbind aan het EDF net. Dat wil ik nu juist voorkomen; het idee was om een systeem ontwerpen waarin er een deel opwek los staat van het EDF netwerk maar waarop ik voor de airco op an terugvallen. Ik wil iedere link met het EDF net en de PV namelijk voorkomen omdat keuring bij de EDF enorm kostbaar is en veel tijd en nog veel mer papierwerk zou zijn.

Maar zoals ik al in mijn startpost schreef, ik accepteer het ook als het niet kan. Dan stel ik PV in Frankrijk nog even uit.
Als je een gewoon schakelautomaat voorziet, dan zit er altijd een verschil in tijdstip dat je toestellen stroom krijgen.
Dus die gaan meerdere keren gewoon geforceerd hun stroom verliezen, en dus alle electronica moet heropstarten. Dit is sowieso niet bevorderlijk voor eender welk toestel op lange termijn.

Het lijkt me bijna onmogelijk dat een goedgekeurd PV systeem in Frankrijk 3x zo duur uit zal vallen. Dan zou er niemand zonnepanelen installeren, want gewoonweg niet financieel interessant (zeker niet met de stroomprijs in Frankrijk).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
ASW1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:15:
[...]

BossHogg schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:24:
Nog een aanvulling:

Als je zoveel geld wilt gaan uitgeven kun je ook direct een Victron Quattro aanschaffen, die kan via AC energie afnemen van je micro omvormers, en energie afnemen van het net. Plus voorkomen dat je teruglevert.
Staan diverse topics van op hun forum.
bottom line schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:39:
[...]

Mij ook. En het lijkt erop dat je ook weinig te maken hebt met EDF, maar je zaken moet doen met Enedis.
Mijn frans is niet zo goed, maar hier staan de stappen in:
https://www.enedis.fr/media/2998/download

Een van de opties die ze schrijven:
"l’autoconsommation totale : vous consommez l’intégralité de l’électricité produite."
"total self-consumption: you consume all of the electricity produced.", ofwel zero-export.

Het lijkt erop dat je sowieso een vergunning moet regelen voor het fysieke plaatsen van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossHogg
Bedankt voor alle feedback! Veel geleerd. Hiermee kan ik weer verder.
Dat ik toestemming nodig heb voor het fysiek plaatsen weet ik, dat ligt in mijn gemeente vast in het bestemmingsplan en geeft daarvoor heel vel ruimte; alleen een meldingsplicht.

De businesscase voor zon is in Frankrijk nog niet zo goed als in NL, inderdaad vanwege de extreem stabiele en relatief goedkope nucleaire stroomvoorziening (al is dt de lastte jaren iet minder door groot onderhoud en stroomtekorten).

Als ik de uiteindelijke oplossing gevonden heb, waarschijnlijk een vele male simpeler en hopelijk goedkopere dan ik bedacht had, zal ik het delen.
Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
jeroen3 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:35:
[...]

Dat is een controller voor commerciële installaties, de ECU-R voor residentiële installaties kan dit niet.
Pagina: 1