Voor wat het waard is heb ik het verbruik van kWh en benzine gemonitord, dat hadden jullie nog tegoed.

Dat is wat lastig omdat de motor soms bijkomt en dan zowel voor de aandrijving en voor het laden van de accu gebruikt wordt..
Ik ben begonnen met voltanken en het bijhouden van de laadcycli aantal kWh, en aantal km over op de teller tussen de laadbeurten in.
De kale gegevens totaal gereden 3939 km.
Daarvan was 377 op benzine conform opgave auto zelf (aantal benz km) over na elke laadbeurt.
En de rest was (op pure) elektrisch 3562 km
Aantal geladen kWh 1.179,42
Aantal liters benzine 24,5
Nu kun je wat gaan goochelen met de cijfers, binnen redelijke grenzen.
Maar deze getallen spreken voor zich.
3939 km rijden op 24,5 liter benzine en 1179 kWh.
Elektrisch verbruik 3939 - 377 = 3561 kom ik uit op een gemiddelde van zo'n 29 kWh per 100 km
377 km gereden op 24,5 l benzine is ongeveer 1 op 15
Mijn laadschema laat grote verschillen zien in verbruik per km
Het beste was 16,3 kWh/100 km en de slechtste 54,6 kWh/100 km
Het beste was (rustig) rijden zonder enig ander verbruik.
En de slechtste bij -6 vooraf opgewarmd tot 21 graden, kachel en stoelverwarming aan en veel korte ritjes.
Concluderend daaruit kun je stellen dat die 200 km elektrisch alleen dan gehaald van worden bij rustig rijden, max 100, en verder geen verbruik als kachel, stoel/stuur/verwarming en de achterruit verwarming.
In het geval van die 16,3 kWh zou een theoretische 240 km per lading gehaald kunnen worden.
Ik heb dat in deze koude periode met de relatief korte ritten 10/50 km niet kunnen halen, maar de laatste laadbeurten bij beter weer laten zien dat de kou enorme invloed heeft.
De totale brandstof kosten per km kunnen nu ook uitgerekend worden.
Bij benzine 1,86 euro en 0,37 euro per kWh kom je uit op zo'n 12,2 cent per km.