• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Sir_Lion schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:22:
Je zult wel moeten sparen. Als je aangeeft er niet tegen op te sparen, en het dus niet te doen, is het verschil elk jaar 50k erbij, in plaats van 30k.
Ik zeg ook niet dat je niet moet sparen. Natuurlijk is het goed om een gezond deel te sparen. Maar ik ben wel van mening dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om harder te sparen dan dat de huizen duurder worden. Het is vechten tegen de bierkaai, wat super ontmoedigend is. In zo'n situatie is het denk ik niet gezond om dit te zien als een falen van jezelf. Daar word je alleen maar heel ongelukkig van.

Ik vind het knap dat het jou is gelukt (ook fijn dat je ouders konden helpen). Maar ik denk ook dat het voor velen niet mogelijk is om een zo groot deel van hun inkomen te sparen. En dat het dus vaak niet een "als je maar wilt" kwestie is.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

appel-tje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:56:
Een huis kopen en daarop verdienen is ook geen garantie. Wij hebben in 2008 op het hoogtepunt een huis gekocht welke na 1 jaar 1 ton onder water stond. het heeft 10 jaar geduurd voordat het huis weer terug was op de koopprijs. Gelukkig hadden we geen reden om het huis te verkopen in de tussentijd, maar ook dat is dus geen zekerheid.
Hier idem; huis gekocht begin 2008 voor €180k en een jaar later gingen ze in de straat weg voor nog geen €130k. Ook wij hoefden niet te verhuizen, anders hadden we er een leuke schuld aan overgehouden

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:11
@segil ik zie dat je vooral ook aan je toekomst denkt, en hoe dat zal gaan. Volgens mij is je pensioen daarbij erg belangrijk, maar ik zie dat je bij je vorige baan geen pensioen kreeg, hoe is dat nu als zelfstandige geregeld?

Als ik naar je verleden kijk, met niet heel hoge salarisgroei in 24 jaar, niet veel gespaard, niet een huis gekocht toen het misschien nog wél mogelijk was (2013 of zo) en tóch een eigenlijk te dure auto (mijns inzien...) is het inderdaad goed om eens stap op de plaats te maken, kijken waar je staat en waar je naartoe wilt in de komende 10 jaar en verder.

1 van de belangrijkste dingen is dan denk ik je pensioen goed geregeld hebben.

Verder zijn de meeste dingen denk ik al wel gezegd...

nummer 1 op alsnog een huis kopen is trouwens een relatie denk ik :) maar ja... das makkelijker gezegd dan gedaan (of gewilt) natuurlijk.

Nummer 2 (of misschien wel nummer 1...) is motivatie (om een huis te kopen/ meer te sparen/ spaarzamer te leven of meer te verdienen/ etc...)

Succes in ieder geval.

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:41
Ik heb niet alles gelezen maar niemand doet iets fout. Iedereen leidt zijn eigen leven. Het ligt er ook wel een beetje aan welke kansen je allemaal krijgt.

15 jaar geleden huis gekocht. Deze met ton winst verkocht en het huis waar we nu in wonen heeft ook alweer 2 ton overwaarde. Het huis waarmee we begonnen koste 90000 euro.

Het ligt er ook wel een beetje aan welke restricties en eisen je aan jezelf stelt.

Het maakt ons niet uit waar we wonen(noord, oost zuid west) en waar we werken. Als we het maar ons zin hebben en tevreden zijn.
Soms zal je dingen moeten opgeven om het andere te kunnen doen. Minder uit eten maar daardoor heb je wel een groter huis of een keer extra op vakantie.(voorbeeld).

Je zal er altijd zelf wat van moeten maken want niet elke kansen zullen even duidelijk zijn. Zorg ervoor dat je aan het einde van je leven denkt kijk ik heb het goed gedaan en ben tevreden hoe het is gelopen.

Geld maakt niet gelukkig. wel makkelijker.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heeft deze periode je veel spaargeld gekost? En is spaargeld voor het kopen van de auto dan eigenlijk van 7 jaar sparen i.p.v. 24 jaar sparen?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Volgens mij houd jij je gewoon liever niet zo met geld bezig ;) En dat is ook helemaal niet erg. Maar daardoor ben je ook niet bezig (geweest) met een financiële planning/strategie.

De belangrijkste punten die me zo opvallen:
- een koe in de kont kijken is makkelijk, kijk naar voren.
- maak een plan, wat zou je willen, en wanneer, en wat is daarvoor nodig?
- het lijkt erop dat je altijd wat aan de lage kant qua beloningen zit, qua salaris, maar nu ook qua ZZP uurtarief (om me heen zie ik de uurtarieven zeker rond de 125-250 euro per uur, natuurlijk afhankelijk van sector en expertise, maar don't sell yourself short)
- qua uitgaven: als je iets wilt kopen, moet je sparen, en dan is een auto kopen van 19k misschien niet de beste uitgave, als je ook 6k kunt uitgeven aan een auto. Zo ook voor boodschappen (het scheelt bv als je al van te voren bepaalt wat je wilt koken en eten, ipv in de supermarkt ter plekke bedenken zoals ik zoveel mensen zie doen, of kook bv voor een paar dagen vooruit.

Kortom: probeer meer inkomen te genereren, en minder uit te geven. Maak een financiele planning en strategie, die realistisch is, en houd je daar ook aan. Of laat het gewoon lekker zoals het nu is, dat kan ook prima zijn, het gaat erom wat je op termijn zelf wilt.

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:10
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:59:
Nog een nuance, ik merk dat sommigen hier vallen over mijn exorbitante uitgaven aan eten. Die 600-700 euro zijn boodschappen én uit eten. Die boodschappen zijn alle bonnetjes van de AH, Jumbo, Lidl, Aldi, Ekoplaza, etc. Daar zitten ook non food artikelen tussen. En niet alleen wc papier en shampoo, maar ook iets als een Parkside accuboormachine van de Lidl :p
Het werd anders veel gepuzzel in mijn online boekhoudpakket om ook dat nog te splitsen. Dat wilt niet zeggen dat ik hierop wel wat kan bezuinigen, zeker wel.

Uit eten is ook een lunch of koffie buiten de deur. Niet alleen avondeten.
Dan is het nog steeds erg veel geld. Ik doe het met de helft, eveneens als alleenstaande. Ook met af en toe een keertje afhaal. Ik probeer op een budget van gemiddeld €10,- per dag te leven voor eten en drinken.

Met andere woorden, zo'n 300 per maand. Er is overigens ook een topic hierover. Lees dat eens door. Het kan je een inzicht geven en een vergelijking vormen met je eigen uitgaven.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:54
Tsja, wat moet je zeggen. Ik denk dat nu ineens de vergelijking met een ander gaan trekken helemaal niet fair is naar jezelf. Je gemiddelde leeftijdsgenoot heeft jarenlang kromgelegen en de buikriem aangehaald om twee rotkinderen groot te brengen en zijn hypotheek te betalen. Vrolijk werd hij daar niet van en of hij nog bij zijn vrouw is is ook maar de vraag. In diezelfde 20 jaar heb jij in een vrij goedkope woning gezeten en van hetzelfde salaris alleen jezelf onderhouden, dus kon je iets rustiger leven en misschien op wat grotere voet.

Dat je evenknie dan nu op een paar ton overwaarde zit, misschien eindelijk een leuke auto kan kopen en de lasten wat ziet dalen (tenminste, als de kinderen uit huis zijn of iets bijdragen)- dat is dan toch prima? Lange tijd had jij het betere leven, nu is "hij" aan de beurt. Nou en, jullie beste jaren zitten er toch op. Het is nu alleen nogmaar prettig en rustig uitvoetballen.

Ik zou niet kopen in jouw geval, maar wel na gaan denken hoe en waar je de rest van je leven gaat doorbrengen. Iets fijners huren, misschien in een goedkopere omgeving, kan over een paar jaar als je ZZP-schap lekker loopt, vast wel. En dan blijf je daar lekker zitten tijdens je pensioen.

Over pensioen gesproken: dáár zou ik de prioriteit leggen. Situatie in kaart brengen en fors voor gaan beleggen.

• Sir_Lion
mddd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Ik zeg ook niet dat je niet moet sparen. Natuurlijk is het goed om een gezond deel te sparen. Maar ik ben wel van mening dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om harder te sparen dan dat de huizen duurder worden. Het is vechten tegen de bierkaai, wat super ontmoedigend is. In zo'n situatie is het denk ik niet gezond om dit te zien als een falen van jezelf. Daar word je alleen maar heel ongelukkig van.

Ik vind het knap dat het jou is gelukt (ook fijn dat je ouders konden helpen). Maar ik denk ook dat het voor velen niet mogelijk is om een zo groot deel van hun inkomen te sparen. En dat het dus vaak niet een "als je maar wilt" kwestie is.
Naar mijn idee is het beter om eventjes in het begin op een houtje te bijten en harder te sparen als dat uiteindelijk leidt tot een koopwoning. Dat is een keuze die je kunt maken. Is het een garantie? Nee, helaas niet. De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen.

Het klopt dat voor velen lastig is om zoveel te kunnen sparen. Zo is men soms afhankelijk van een auto, welk ik niet nodig heb. Dat alleen al scheelt gewoon een paar honderd euro per maand. Daarmee zou TS zijn spaarvermogen bijna verdubbelen, in acht nemende met bijv. benzine, verzekeringen, belastingen, etc. Dat scheelt al flink. Als TS dan ook nog zijn boodschappen weet te halveren, wat zeker mogelijk moet zijn, dan is dat weer een extra 50% op zijn huidige spaarmogelijkheid.

Het zijn zulke dingetjes die dan toch wel een impact maken. Echter, het moet wel kunnen en passen. Als er zonder auto niet naar werk kan, dan is het een slecht idee om de auto weg te doen. En hier komt inderdaad bij kijken dat het niet alleen willen is. Daar geef ik jou gelijk in. Tegelijkertijd moet je er wel actief mee bezig zijn.

De situatie van TS is slechts in ten dele toe te wijzen aan hemzelf. Er zijn stappen die hij had kunnen doen, achteraf gezien. En dat is mooi wonen, om het achteraf te weten wat anders had gekund. Dat dingen anders had kunnen zijn, maakt het nog geen falen. Daar ben ik het met jou eens.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:36
Sir_Lion schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Dan is het nog steeds erg veel geld. Ik doe het met de helft, eveneens als alleenstaande. Ook met af en toe een keertje afhaal. Ik probeer op een budget van gemiddeld €10,- per dag te leven voor eten en drinken.

Met andere woorden, zo'n 300 per maand. Er is overigens ook een topic hierover. Lees dat eens door. Het kan je een inzicht geven en een vergelijking vormen met je eigen uitgaven.
Ik eet veel kant-klaar maaltijden. Voornamelijk door luiheid en geen zin te koken. Verder kan ik nauwelijks gluten verdragen en heb ook wat moeite met bepaalde fodmaps (ui, knoflook, peer, champignons, bonen, peulvruchten). En ik eet plantaardig. Dat allemaal bij elkaar maakt het wat lastiger (niet onmogelijk) om iets goedkoops in elkaar te zetten. Elke dag tofu met rijst en gewokte groenten gaat ook gauw vervelen :p
Glutenvrije producten zijn niet goedkoop helaas. En als je dan een keertje gaat uiteten, wordt het ook al gauw prijziger. Voor mij niet een all-you-can-eat voor 20 euro restaurant. Voornamelijk door mijn dieet. Pizza voor 3 euro is ook niet mogelijk. Vegan + glutenvrij wordt al gauw 10+ euro. Om iets te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik reageer even op 1 dingetje uit de TS:
Ik zit me maar af te vragen wat ik verkeerd heb gedaan in mijn keuzes? Hoe kan je überhaupt als starter aan 1 ton komen?
(...)
Stel nu dat ik die 24 jaar in theorie elke maand 500 euro had kunnen sparen. Dan zou dat nu dan 144.000 euro geweest zijn. Zonder verder enige uitgaven zoals een nieuwe auto, nieuwe spullen, televisie, wasmachine, kleding, vakantie, festivals, etc. Dan had ik 1 ton als spaargeld kunnen hebben. Maar reëel is dat niet.
Waarom is dat niet reëel in jouw ogen? Volgens het Nibud zou je als alleenstaande zo'n 60% van modaal inkomen aan vaste lasten hebben, dan had je in het begin van je carrière nog zo'n 800 / mnd over en in je laatste fase ruim 1200. Daar zit imho voldoende ruimte om nog wat 'leuke dingen' van te doen om desondanks 500 / mnd te kunnen sparen. Laten we die 60% richting 80% verschuiven, dan komen we in het begin op iets minder dan 400 uit maar dat compenseert dan wel met je latere salaris...

Oftewel: Ik denk dat je iets meer 'big spender' bent dan je zou willen toegeven. Niets mis mee, maar keuzes heben consequenties.

Note: Er is trouwens niets mis met wonen in een (sociale) huurwoning. Laat je vooral niet gekmaken door 'de maatschappelijke norm' van het bezitten van een koopwoning.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• segil
CASNS schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:58:
Tsja, wat moet je zeggen. Ik denk dat nu ineens de vergelijking met een ander gaan trekken helemaal niet fair is naar jezelf. Je gemiddelde leeftijdsgenoot heeft jarenlang kromgelegen en de buikriem aangehaald om twee rotkinderen groot te brengen en zijn hypotheek te betalen. Vrolijk werd hij daar niet van en of hij nog bij zijn vrouw is is ook maar de vraag. In diezelfde 20 jaar heb jij in een vrij goedkope woning gezeten en van hetzelfde salaris alleen jezelf onderhouden, dus kon je iets rustiger leven en misschien op wat grotere voet.

Dat je evenknie dan nu op een paar ton overwaarde zit, misschien eindelijk een leuke auto kan kopen en de lasten wat ziet dalen (tenminste, als de kinderen uit huis zijn of iets bijdragen)- dat is dan toch prima? Lange tijd had jij het betere leven, nu is "hij" aan de beurt. Nou en, jullie beste jaren zitten er toch op. Het is nu alleen nogmaar prettig en rustig uitvoetballen.

Ik zou niet kopen in jouw geval, maar wel na gaan denken hoe en waar je de rest van je leven gaat doorbrengen. Iets fijners huren, misschien in een goedkopere omgeving, kan over een paar jaar als je ZZP-schap lekker loopt, vast wel. En dan blijf je daar lekker zitten tijdens je pensioen.

Over pensioen gesproken: dáár zou ik de prioriteit leggen. Situatie in kaart brengen en fors voor gaan beleggen.
Ik begrijp je punt, maar hedendaags is de vrouw ook een kostwinner en dan verandert de situatie. Dan betalen beide personen aan hun huishouden met kinderen. Kinderbijdrage en andere regelingen, en zo slecht is het dan nog niet, in vergelijking met een eenpersoonshuishouden.

Verder heb je helemaal gelijk dat ik tot nu toe weinig te klagen heb gehad qua uitgaven. Zeker als je het vergelijkt met een alleenstaande moeder, om iets te noemen. Ik verwijt ook niemand iets (hoogstens mezelf), alleen ben ik benieuwd wat ik anders had kunnen doen en waar ik nu verstandig aan doe. En al jullie reacties helpen me daar goed bij! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik eet veel kant-klaar maaltijden. Voornamelijk door luiheid en geen zin te koken. Verder kan ik nauwelijks gluten verdragen en heb ook wat moeite met bepaalde fodmaps (ui, knoflook, peer, champignons, bonen, peulvruchten). En ik eet plantaardig. Dat allemaal bij elkaar maakt het wat lastiger (niet onmogelijk) om iets goedkoops in elkaar te zetten. Elke dag tofu met rijst en gewokte groenten gaat ook gauw vervelen :p
Glutenvrije producten zijn niet goedkoop helaas. En als je dan een keertje gaat uiteten, wordt het ook al gauw prijziger. Voor mij niet een all-you-can-eat voor 20 euro restaurant. Voornamelijk door mijn dieet. Pizza voor 3 euro is ook niet mogelijk. Vegan + glutenvrij wordt al gauw 10+ euro. Om iets te noemen.
Dat maakt het zeker uitdagender! Misschien dus niet naar 300 terug te brengen, maar ik denk wel dat je hier een besparing kunt toepassen. Zoals een andere commenter opmerkte, begin eens met proberen het met 100 te verminderen?

Ik begrijp dat het prijziger is voor jou. Het is alleen maar goed bedoelde advies om er ook eens kritisch naar te kijken wat er mogelijkheden zijn. Stel het lukt enkel om het met 50 euro te verminderen. Dan is dat toch weer 600 op jaar basis wat je over een paar jaar met compound interest toch weer een aardig bedragje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Ik verwijt ook niemand iets (hoogstens mezelf), alleen ben ik benieuwd wat ik anders had kunnen doen en waar ik nu verstandig aan doe. En al jullie reacties helpen me daar goed bij! _/-\o_
Er valt jou ook helemaal niets te verwijten. Wel ben ik het met anderen hier eens dat het misschien beter is om dat koophuis te laten varen, en je te richten op je pensioen. Die staat toch stiekem om de hoek van je straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57
Je geeft relatief veel uit blijkbaar. Met een sociale huurwoning van 650 eur/maand en een inkomen van netto 3200 ongeveer moet je echt wel elke maand ruim 500 euro weg kunnen zetten. Stel even 1000 voor wonen totaal (energie, belasting, verzekering, beetje internet). Dan nog 500 aan boodschappen, 150 aan zorgverzekering. Heb je nog 500 euro "leefgeld" en dan kun je nog steeds ruim 1000 euro wegzetten maandelijks.

Je lijkt niet zo met geld bezig te zijn en dat is niet erg, maar brengt je wel op dit punt. In jouw situatie een auto van 19k kopen is bijv. erg bijzonder, dat is ruim 38 maanden aan spaargeld :-0 Ook je salaris en uurtarief zijn beide aan de lage kant, ik vind 75 eur/uur echt een junior-tarief als je projectondersteuner bent. Ook 4200 bruto krijgen is meer een salaris voor mensen met 5 jaar ervaring vs met 20 jaar. Allemaal niet erg maar het telt wel op.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:41:
Bedankt voor alle reacties toe nu toe! Om jullie vragen te beantwoorden:

@Sparhawk

Ik wil weg waar ik nu woon. Ik zit hier al 15+ jaar en heb het helemaal gehad met deze woning en buurt. De financieel voordeligste keuze lijkt mij een koopwoning. Maar ook al wordt het een huurwoning, dan nog is dat aanzienlijk duurder, 1100 euro / maand.
Verder ben ik de laatste tijd aan het verdiepen in een spaarpotje voor later. Ik word ook niet jonger en over zo'n 20-25 jaar ga ik met pensioen. Ik wil niet tot dan wachten om erachter te komen dat ik weinig geld over heb.
Weg willen uit je buurt is natuurlijk een goede motivator om wat nieuws te gaan zoeken. Ik denk echter dat je je verkijkt op wat een hypotheek kost,

Zie
NoepZor schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:05:
Als ik reken met jouw laatstverdiende salaris in loondienst, dan geeft independer een hypotheek van ongeveer 250.000 euro wat je zou kunnen dragen:

Indicatie maximale hypotheek
€ 258.288
Bruto maandlasten: € 1.139
Rente: 3,36% | Annuïteiten | 10 jaar
.
Op www.berekenhet.nl kun je dit soort zaken prima uitrekenen, maar ik vermoed dat 1139 bruto in de buurt komt van ~850 netto. En dan is de vuistregel ook nog dat je 1% van je koopsom per jaar aan onderhoud moet reserveren...

Oftwel, een hypotheek van 250K levert een netto maandlast van 850 op, en daar komen nog een boel zaken bij. Tuurlijk, er zijn mensen geweest die met veel overwaarde een nieuw huis kochten, en met een rentepercentage van 1% nu een hypotheek hebben van 600 pm, maar dat is denk ik eerder regel dan uitzondering......

Aanvulling: Een snelle google search: de gemiddelde bruto hypotheeklast uit op € 1.780 in het derde kwartaal van 2024. Een Hypotheek van 600 euro/ maaand is dus fors onder het gemiddelde

[ Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 20-02-2025 16:25 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:54
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Ik begrijp je punt, maar hedendaags is de vrouw ook een kostwinner en dan verandert de situatie. Dan betalen beide personen aan hun huishouden met kinderen. Kinderbijdrage en andere regelingen, en zo slecht is het dan nog niet, in vergelijking met een eenpersoonshuishouden.

Verder heb je helemaal gelijk dat ik tot nu toe weinig te klagen heb gehad qua uitgaven. Zeker als je het vergelijkt met een alleenstaande moeder, om iets te noemen. Ik verwijt ook niemand iets (hoogstens mezelf), alleen ben ik benieuwd wat ik anders had kunnen doen en waar ik nu verstandig aan doe. En al jullie reacties helpen me daar goed bij! _/-\o_
Is helemaal waar van die vrouw, maar daar staat jarenlang kinderopvang tegenover. Maar inderdaad, die mensen verdienen fors meer dan een eenverdiener en zijn zeker niet zielig. Maar ik denk wel dat jij, louter gebaseerd op inkomsten minus uitgaven en mijn verwachting van de dagindeling van een single versus twee ouders, in vergelijking helemaal geen minder leven hebt gehad de afgelopen jaren.

Dat bedoel ik in de zin dat je jezelf en je keuzes uit het verleden nu dus niet de grond in hoeft te stampen zegmaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 17:29

Metro2002

Memento mori

segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:31:
Even in MO tags geplaatst, omdat het verhaal wat persoonlijke informatie bevat.

***members only***
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 20-02-2025 16:56 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22
MacIsCool schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:19:
Als je wilt kopen, ga door met dat sparen en sla toe na de volgende Economische crash.. Ik heb dat in 2010 gedaan, net na de bankencrisis. Kocht mijn apartement voor 155.000 op mijn eigen inkomen. Geen partner en ik ben niet bovenmodaal verdienend. Het is nu meer dan verdubbeld in waarde..
Goede timing. Same here, 2010, 220K geleend (waarvan 30K starterslening) op een (toen) modaal inkomen en een rijtjeswoning in Utrecht kunnen kopen. Dat was toen niet veel goedkoper dan een gemiddelde woning, qua prijs. Huis is nu 450-500K waard, en mijn salaris is ook verdubbelt maar het huis zou ik nu absoluut niet meer kunnen financieren.

Maar wel een kanttekening: bij die crisis ging er misschien in gunstigste geval een keer 25% van een huizenprijs af (sinds de piek van 2007-2008). In veel gevallen zelfs niet eens zoveel, eerder 15-20%. Als dat nú gebeurt dan kost een gemiddelde woning nog altijd 300.000+ euro (nu namelijk 450.000) en kan je met een modaal of zelfs ruim boven modaal salaris nog altijd nauwelijks die gemiddelde woning kopen, ook niet na een flinke crash op de woningmarkt. Misschien lukt het nét, als er genoeg af gaat, maar dan is het ook de vraag of TS nog genoeg werk heeft voor bijbehorende hypotheek. Want meestal komt een crash niet zonder kleerscheuren aan de hele economie en werkgelegenheid. Prijzen gaan vaak pas omlaag als mensen verplicht moeten verkopen, wat vaak pas gebeurt als ze hun banen verliezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-04 17:10
CASNS schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:58:
Nou en, jullie beste jaren zitten er toch op. Het is nu alleen nogmaar prettig en rustig uitvoetballen.
Jeetje, hij is 47, geen 87... Vrijwel de meeste mensen beginnen pas in hun 40ste écht goed te verdienen en aan hun pensioenpot te denken, zoals OP. Doen alsof het vanaf hier allemaal minder wordt is écht je reinste onzin. Voor velen begint het punt waarop ze wat ruimer kunnen gaan leven nu pas. OP heeft nog een kwart eeuw voor zich waarin hij aan z'n oude dag kan werken, dat is een prima periode om financieel wat op te bouwen om na het pensioen van te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
barbarbar schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Jeetje, hij is 47, geen 87... Vrijwel de meeste mensen beginnen pas in hun 40ste écht goed te verdienen en aan hun pensioenpot te denken, zoals OP. Doen alsof het vanaf hier allemaal minder wordt is écht je reinste onzin. Voor velen begint het punt waarop ze wat ruimer kunnen gaan leven nu pas. OP heeft nog een kwart eeuw voor zich waarin hij aan z'n oude dag kan werken, dat is een prima periode om financieel wat op te bouwen om na het pensioen van te leven.
Helemaal mee eens. Al merkte onlangs iemand in een podcast terecht op dat je ook rekening moet houden dat naar mate je ouder wordt, alles minder goed begint te werken (fysiek en mogelijk mentaal). Dus je kunt wel een leuke riante spaarpot hebben voor als je 70+ bent, maar als je dan zo krakkemikkig bent en nauwelijks nog die gedroomde wereldreis kunt maken, is dat ook zonde.
Ik zit zelf met de gedachte te spelen om binnen 10 jaar 3-6 maanden vrij te nemen voor een wereldreis. "nu het nog kan", zeg maar :)

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-04 17:10
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Helemaal mee eens. Al merkte onlangs iemand in een podcast terecht op dat je ook rekening moet houden dat naar mate je ouder wordt, alles minder goed begint te werken (fysiek en mogelijk mentaal). Dus je kunt wel een leuke riante spaarpot hebben voor als je 70+ bent, maar als je dan zo krakkemikkig bent en nauwelijks nog die gedroomde wereldreis kunt maken, is dat ook zonde.
Ik zit zelf met de gedachte te spelen om binnen 10 jaar 3-6 maanden vrij te nemen voor een wereldreis. "nu het nog kan", zeg maar :)
Garanties in het leven heeft niemand, dus het blijft een persoonlijke afweging tussen nu en later. Qua gezondheid zie ik best veel verschil tussen familieleden. Een oma die heel gezond heeft geleefd is inmiddels begin 90. Anderen veel roken, drinken, eten, die halen met pijn en moeite, letterlijk, net de 70. Maar helaas ook iemand die met 40 dood neer viel. En een vriendin die de 40 niet eens gehaald heeft door kanker. Dus ja, de toekomst weet je (gelukkig) niet. Maar financieel kun je best wat verre doelen stellen, want de kans dat je het wel gezond haalt is best groot.

Wat ik zelf wel eens gebruik voor wat inzicht is deze calculator: https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/ Nu is Fire voor jou denk ik geen doel, maar het geeft je wel inzicht in je kans om oud te worden.

Wat ik zelf in gedachten houd: wil ik liever oud en arm zijn, of oud en rijk? Nou, die afweging is vrij simpel. Maar in de tussentijd wel doen wat je graag wilt binnen je mogelijkheden.

[ Voor 6% gewijzigd door barbarbar op 20-02-2025 17:26 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:32
Releases schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:08:
Alles valt of staat bij de keuzes die je maakt.

Om even te kijken naar de zaken die je nu benoemd.
- Is het daadwerkelijk nodig die auto, had je niet afgekund met een wagen van 5k?
- Boodschappen en uit eten, zijn serieuze bedragen voor een 1 pitter, dat doe ik met een gezin van 5.

Alleen doormiddel van serieus te kijken naar de 2 bovenstaande zal je al meer kunnen sparen of kunnen beleggen.
Maar de grap is dat dat geen verschil maakt op de korte termijn. De huizenmarkt is dusdanig vernaggeld dat je van een enkel modaal loon niets meer koopt.

En voorlopig gaat de lange termijn niet veel verschil maken. Zeker gezien op situatie. Met 1000 pm zit je op 12k. Terwijl gemiddeld stijgt met 24k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Goede vragen. Wat ik nu zou willen is:

a. op kortere termijn verhuizen, [...] Daarentegen, 300-400 euro per maand erbij voor een leuke koopwoning, daar zeg ik geen nee tegen, aangezien dat gelijk een investering is voor de toekomst.
b. qua investering gesproken, wat ik wil is financiële zekerheid opbouwen voor de latere toekomst. En ik heb ik het idee dat een woning bezitten daarbij goed kan helpen. Zeker als je de woning tussentijds kunt verkopen met winst. Een goede vriend van mij is onlangs wat kleiner gaan wonen en heeft daarvoor 1 ton overgehouden aan zijn vorige woning. Dat is toch niet verkeerd.
Nee, een ton over houden is niet verkeerd. Maar ik denk dat je het gras aan de andere kant nu ook wel erg groen ziet.

Ten eerste: een ton overhouden is absoluut geen garantie. Ja, op lange termijn zal de huizenprijs waarschijnlijk stijgen, maar op korte termijn kan die ook dalen.

Ten tweede: voor een hypotheek van 3 ton betaal je ca €1300 / maand bruto. Dat is alleen al €650 meer dan je nu betaalt. Voor 3 ton koop je over het algemeen een wat ouder huis, niet helemaal in topstaat, die ook onderhoud nodig heeft. Dat is duur, €100 - €200 per maand is niet moeilijk om uit te geven. Laat staan als je dingen als een badkamer of keuken wil vernieuwen. Daar bovenop komen ook belastingen die je als huurder niet hebt. Je zit dus zo op €1500 p/m, en volgens mij ben ik dan voorzichtig.

Je noemt als zoekregio's Breda en Amersfoort. Breda ken ik niet, maar Amersfoort is zeker niet goedkoop. Zoek maar eens wat een huis van iets van 80 m2 moet kosten. Ik vrees dat je het met 3 ton niet makkelijk hebt.

Zo'n hypotheek van €600 p/m is alleen realistisch als je in het verleden een huis hebt gekocht, of een klushuis koopt in een goedkope regio (en de verbouwing met cash en eigen handarbeid betaalt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:06
Het maakt allemaal niets uit. Ik zit in hetzelfde schuitje Ook alleenstaand. Kan ook al jaren geen huis betalen en sparen heeft helemaal geen zin. Daarmee bedoel ik niet dat je niet moet sparen, maar het heeft geen zin voor het kopen van een huis. Je spaart per jaar 10.000 euro (ik noem maar wat) en in dat jaar worden de huizen 20.000 euro duurder. [herhaal]. Daarnaast zoals aangegeven: als je wat koopt dan gaan je vaste lasten enorm de hoogte in door de hypotheek, onderhoud, belastingen etc. Je hebt kans dat je juist door iets te kopen jezelf in de problemen brengt qua maandelijkse uitgaven.

Het is wat pessimistisch maar ik vrees dat je moet wachten op een crash van de huizenmarkt en die gaat voorlopig niet komen omdat huizen schaars zijn.

Ik heb het eigenlijk al opgegeven om ooit nog iets te kunnen kopen en zolang eenverdieners ook nog eens extra zwaar worden benadeeld in ons belastingstelsel gaat dat niet veranderen ook. Vul voor de grap dit eens in en schrik je kapot:
https://sgp.nl/standpunten/eenverdieners
(nee, ik hang de SGP niet aan, en ja, deze rekentool zal gekleurd zijn maar het is een leuke indicatie).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
Toen ik de titel las dacht ik dat dit zou gaan over nauwelijks boven het minimumloon uitkomen, elke maand moeten puzzelen en in de problemen zitten als de wasmachine kapot gaat. Dat is echt totaal niet aan de hand, je hebt (/had) een inkomen waar meer dan de helft van de beroepsbevolking niet aan komt (modaal is het mediane inkomen toch?) en ook je spaargeld zit zelfs na het cash aftikken van 19k nog boven de mediaan. Dan heb je het mijns inziens gewoon goed voor elkaar hoor en daar mag je je best wat meer op focussen en trotser op zijn. Inkomenstopics/spaartopics/buffertopics etc op fora als deze trekken natuurlijk vooral mensen aan die op die vlakken ook wat bereikt hebben en er trots op zijn, dus dat beeld vertekent ook nogal. Voor elk persoon die hier post dat ze een buffer van 100k hebben kan je ook een persoon vinden die geen buffer heeft maar dat niet durft te posten.

Sowieso vind ik dat de focus soms wat minder op geld mag en wat meer op leven. Mijn salaris is bijna precies hetzelfde als jouw laatste loondienstsalaris (scheelt echt maar een paar tientjes en ik heb dan geen leasewagen) en ik woon ook in een huurwoning. Ondanks dat ik best iets zou willen kopen, koester ik vooral dat ik geen geldzorgen heb en geef ik graag geld uit aan herinneringen maken met m'n vriendin en dochtertje. Dat is voor mij belangrijker dan een paar jaar bezuinigen en niets met ze kunnen doen.
Daarbij een baan die niet enorm stressvol is, ik kan gewoon lekker 40 uur m'n ding doen en dan is het ook klaar. Geen ambitie om een of andere hoge pief te worden die ook buiten het werk bereikbaar moet zijn en dan 70 uur per week bezig is maar daardoor wel een salaris heeft waarmee je een huis kunt kopen.
Kortom, werken om te leven en niet leven om te werken. Ik vind dat echt veel belangrijker en als dan de consequentie is dat je een huurhuis hebt, so be it. Wat mij betreft is het altijd maar meer en beter willen echt niet gezond voor je mentale welzijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
De situatie is mij ook bekend, daarbij ook nog optellende zonder uitkering omdat je arbeidsongeschiktheid bent met chronische ziekte en als klap op de vuurpijl ZZP’er. Kan je vertellen, dat is vrij uitzichtloos.
De rest is te triest om te vertellen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:00:
[...]

waar haal jij kant-en-klaarmaaltijden zonder gluten? die kom ik echt nooit tegen?
overigens kun je voor je fodmaps ook enzymen slikken, oa het merk Intoleran heeft ze :)
persoonlijk ook nooit zin om te koken, ik kook vaak voor 3 dagen vooruit en gooi dan de rest in de vriezer. scheelt weer 2 dagen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08

Mickey77

Allround ICT-er

Inmiddels heb je wellicht al 100+ reacties gehad van mensen die eerder een huis gekocht hebben en dat huis heeft in de meeste gevallen een waarde die zo hoog is, dat ze het nu niet meer kunnen betalen. Kijkend naar je leeftijd was je beste kans om te kopen kort na je studie. Wellicht kon je geen rijtjeshuis kopen, maar een flatje had wellicht wel gekund en dan had je later een stap kunnen maken.

Mijn gevoel is niet dat je hebt zitten slapen, maar dat je een voorzichtig mens bent. Iets langer nadenken over dingen is niet verkeerd. Maar daardoor heb je mogelijk in die eerste periode niet die stap genomen. Begrijpelijk, toen wist niemand (met zekerheid) dat het kopen steeds lastiger zou gaan worden. Het heeft weinig zin om jezelf dat kwalijk te nemen. Het is wie jij bent en dat is okee.

Als het je niet oper se te doen is om een koophuis maar gewoon wat meer reserve, dan heb je de optie om de broekriem aan te halen en meer te gaan sparen. Volgens mij heb je al suggesties gehad, minder uit eten gaan, etc. Ook een minder dure auto rijden was een goede optie (nu wellicht deze oprijden). Als je over 20 jaar met pensioen wilt gaan, dan heb je nog alle tijd. Maar om het dan goed te hebben, moet je misschien nu wel iets zuiniger leven. Met 'iets'bedoel ik niet de hele boel omgooien, maar keuzes maken.

PS Laat je niet gek maken door het FO topic te lezen (financiële onafhankelijkheid), daar wordt bijvoorbeeld getwijfeld aan de AOW uitkering in de toekomst. Ik heb daar ook wel eens gelezen dat iemand vond dat er een miljoen op de bank moest staan, voor een goede oude dag. Mijn visie: de wereld bestaat niet uit louter ICTers, er zullen altijd mensen 67 jaar worden, die geen geen aanvullend pensioen hebben. Je hebt geen koophuis, maar wel een buffer en dat heeft ook niet iedereen!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:03

Stel nu dat ik die 24 jaar in theorie elke maand 500 euro had kunnen sparen. Dan zou dat nu dan 144.000 euro geweest zijn.

***members only***
In die berekening vergeet je het rendement dat je had kunnen behalen.
Als je rekent met 4% op jaarbasis (wat makkelijk kan over een termijn van 24 jaar), dan heb je op het eind van de rit € 235.000.=.

Verder vind ik 600-700 euro per maand voor eten en restaurants best veel, maar het is natuurlijk maar net waar je je prioriteiten legt.

Ik denk dat je eens moet praten met een financieel planner (of hoe zo iemand zich ook noemt...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Probleem is dat er momenteel niet tegen de prijsstijgingen op te sparen is, dat geldt voor veel twintigers en dertigers die geen geld van hun ouders cadeau krijgen, maar natuurlijk ook als je veertiger bent, en nog nooit een huis hebt weten te kopen.

Desondanks, paar dingen die opvallen: 4200 bruto krijgen, auto van de zaak hebben (dus daar heb je verder geen kosten aan), dat is euim €3000 netto/maand, afgezien nog van vakantiegeld.

Sociale huurwoning waar je qua bedrag mee in je handjes kunt knijpen - en dan maandelijks tussen de 0 en 500 overhouden.

Dat betekent dat je gemiddeld €65 tot €85 per dag (!) uitgeeft aan zaken anders dan auto en wonen (wat in algemene zin gewoonlijk de grootste posten zijn). En let op dat die €65 dan is als je ook nog elke maand €500 spaart.

Tuurlijk, internet, telefoon, eten, verzekeringen. Maar dan nog is dat wel erg veel.

Dan, iemand noemde het al, het magische effect van rente-op-rente.

Je hoeft zelf geen rekenkundig genie te zijn, er zijn sites die het voor je uitrekenen:

https://www.berekenhet.nl...eindkapitaal.html#calctop

Als je 25 jaar lang daadwerkelijk €500/maand spaart, dan zit je bij een bescheiden verwachte opbrengst van 4% (de resultaten van passief beleggen zijn al decennia fors meer dan dat in de praktijk, maar het is een veelgebruikte veilige rekenrente), niet op ongeveer de ton die jij noemde, maar op bijna €250k (!!)

Nu kon je daar 5 jaar geleden nog een acceptabel huis voor kopen, zelfs zonder hypotheek. Dat lukt je nu niet. Maar modaal is tegenwoordig 50k (dat matcht ook met jou genoemde maandbedrag), dan kun je zeker ruim 200k lenen, dus als je zelf ook 200k had gehad, moesten er opties zijn geweest, zelfs nu.

Maar ja, achteraf is het mooi wonen, zoals men zegt - maar daar koop je nu niks voor.

Een huis is trouwens ook veel gezeur qua onderhoud en alles kost veel geld tegenwoordig als je het niet zelf kunt. Dus als je nu een redelijk fijn huis hebt, en je hebt geld om leuke dingen te doen, en je kunt wat opzij blijven zetten in de hoop dat er misschien ooit nog eens iets voorbij komt, is dat op dit moment misschien wel het best haalbare?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:34
Botte pech, in en rond 2008 had het nog wel gegaan, ik had het andersom in die tijd. Wilde huren en sparen maar de wachtlijsten voor sociale huur waren 8 jaar of langer. Dus de knoop doorgehakt en aan de top van mijn kunnen een appartement gekocht. Na een jaar of wat versneld gaan aflossen toen ik ruimte had. De rest is geschiedenis zoals ze zeggen.

Je hebt niets verkeerd gedaan. Niemand doet iets verkeerd. Het is gewoon wat je denkt dat goed is met de opties die je dan hebt.

De pech is dat ons neo liberale beleid van de afgelopen decennia fors heeft ingezet op bezit en vergeten is de sociale huur voorraad op peil te houden. Met nog wat andere problematische beleids beslissingen die een sneeuwbal effect hebben veroorzaakt.

Overigens voor je maandlast hoef je het niet te doen. Vermogensopbouw kan ook nu nog prima op andere manieren. Sowieso zijn we in Nederland wel erg verliefd op de overwaarde in de woning. Een woning is primair een dak boven je hoofd.

Dat huis doet niet zoveel op het gebied van financiële zekerheid overigens, je zit al in het goedkoopste alternatief in de markt, sociale huur.

Koop je nu wat en er zit een ton of wat overwaarde in en je raakt als zzp’er arbeidsongeschikt dan zit je, zeker als je liquide middelen te weinig hebt. Dan is het eerst opeten vaak. Of je moet heel erg goed verzekerd zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door CornermanNL op 20-02-2025 19:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:38
Persoonlijk denk ik dat je de fout hebt gemaakt om tussen 10-15 jaar geleden geen huis gekocht te hebben.
Je zegt dat je toen al geen lening kreeg van 2 ton. Maar in die tijd had je gewoon een 2-kapper voor ruim onder de 2 ton. Of een appartement voor 130.000 was zeker mogelijk.

Ik kocht in 2010 een appartement ( nieuwbouw ) voor 135.000 euro. Die kon ik krap kopen met mijn salaris toen en dat was echt niet veel wat ik toen verdiende ( ik was 26 en verdiende iets van 1900 bruto ).
De rente was toen 4,9%.

En over je uitgaven aan uit eten en boodschappen... zelf koken moet je je gewoon aanleren. Kant en klaar maaltijden zijn gewoon veel te duur. Van 1 maaltijd kan je al bijna voor 2 a 3 dagen voor koken.
Ikzelf ben hooguit 200 euro per maand kwijt aan boodschappen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-04 13:45
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
[...]

.
Afgezien van een krot in een volkswijk misschien. Ik zal nog eens kijken naar wat jij bedoelt. Maar bijvoorbeeld in Breda is de gemiddelde verkoopprijs 4,5 ton.
Maar moet jij zo nodig een gemiddelde woning hebben? Je woont toch alleen.
Ik ben niet bekend in Breda, maar op Funda staan tientallen woningen onder de drie ton, wat ongeveer overeenkomt met de waarde van mijn appartement. En nee, ik woon niet in een volkswijk, maar in een boomerwijk met uitzicht op groen en Utrecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik kan wel wat dingen benoemen die je met de wijsheid van nu anders had kunnen doen, maar daar heb je nu niets meer aan. Je wordt nooit meer 25, ook nooit meer 35, en het wordt nooit meer 2008. Dat geeft ook niet (nou ja?), maar wat je dus wel kunt doen is vooruit kijken.

Je wil een woning, en je wil later niet op een houtje bijten? Dan moet je denk ik een plan gaan maken om daar te komen. Dat wil zeggen, zorg dat je maximaal geld opzij zet (beperk dus ook je uitgaven waar mogelijk. Je hoeft echt niet buiten de deur te lunchen en koffie te drinken). Zorg ook dat je de komende drie jaar mooie zwarte cijfers draait, en dan koop je over 3,5 jaar een huis.

Daar is wel voor nodig dat je wat geluk hebt, want je moet wel je klanten kunnen blijven bedienen, niet ziek worden, en niet tegen een andere onzekerheid van het ZZP’schap aanlopen. Idealiter zou je ook nog geld in je pensioen steken, en zo te lezen heb je een behoorlijk pensioengat, maar als je graag een huis wil kopen dan zou ik eerst daar op focussen.

En nog zo’n kostenpost: je auto. Moet je echt een auto met adaptive cruise control? Mijn auto heeft dat ook, maar die deel ik dan ook soms wel met 1000 mensen tegelijk en stopt op de meeste intercitystations ;-) Als je je reisbewegingen een beetje beperkt dan scheelt je dat ook een sloot geld per maand. Moet wel kunnen met je werk natuurlijk.

Kortom: kijk vooruit, niet achteruit.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:12
Met 26.000 op je spaarrekening ga je het lastig krijgen.
Starter moet vette spaarpot hebben voor eerste woning: eigen vermogen van 91.000 euro vereist
Starters moeten een steeds dikkere portemonnee hebben om aan een woning te komen. Voor de aankoop van een eerste woning is een spaarpot van bijna een ton vereist.
https://www.gelderlander....00-euro-vereist~a9abf832/

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:21
Een huis kopen zou toch mogelijk geweest moeten zijn in die jaren. Ik kon in 2015 als korporaal(30000 bruto per jaar) zonder problemen een huis kopen van 150k, zonder eigen inleg.
Dat was dan wel in Friesland, geen randstad maar wel een prima eengezinswoning vlakbij een stad.

Ook later in 2019 met 30k overwaarde welliswaar mn huidige huis kunnen kopen. Toen was ik systeembeheerder en verdiende ongeveer 40k per jaar.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:36:
Een huis kopen zou toch mogelijk geweest moeten zijn in die jaren. Ik kon in 2015 als korporaal(30000 bruto per jaar) zonder problemen een huis kopen van 150k, zonder eigen inleg.
Dat was dan wel in Friesland, geen randstad maar wel een prima eengezinswoning vlakbij een stad.

Ook later in 2019 met 30k overwaarde welliswaar mn huidige huis kunnen kopen. Toen was ik systeembeheerder en verdiende ongeveer 40k per jaar.
En in 2025 met 50k per jaar? Wat denk je dat je daarvoor krijgt? Oh ja, je bent 47 dus je afloscapaciteit is ‘maar’ 20 jaar en geen 30. Wat zou je dan kunnen kopen?

Edit: is misschien wat scherp aangezet, maar ik dacht eerst dat je insinueerde dat je nu ook iets zou moeten kunnen kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurkentrekker op 20-02-2025 21:06 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54

***members only***
Wat er mis is gegaan? Dat is heel simpel: je hebt niets gekocht toen t kon.

Ik ben gestart in 2012 fulltime na mijn studie. Mijn bruto salaris was toen een stuk lager dan jouw netto salaris. Toch heb ik 2014 een appartement in Utrecht gekocht met slechts een paar k eigen geld (nieuwbouw nota bene). Dat heb ik jaren later met flinke overwaarde verkocht.

Nu heb ik eem royale woning met nog meer overwaarde. Kortom: je hele verhaal over inkomen en uitgaven doet er niet toe: je hebt gewoon niet gekocht toen je het kon, en dat heeft geleid tot waar je nu zit.. lullig misschien, maar is wel wat het is..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13

Qwerty-273

Meukposter

Heb je van de afgelopen 47 jaar (ok korter eigenlijk maar sinds de periode dat je uit huis bent vertrokken) met plezier geleefd? Dat lijkt mij het belangrijkste.

De toekomst is altijd troebel en terugkijken is makkelijk maar levert wel een hoop ‘had ik maar…’ op. Belangrijk is om te genieten zolang het kan.

Het extreme voorbeeld had je op een houtje gebeten van 20-35 en maximaal belegd, dan kon je wellicht al met pensioen maar heb je wel 15 jaar in goede gezondheid weggegooid. En dan steek je de eerste dag van je pensioen over en wordt je overreden door een vrachtwagen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:33
Twee punten.
Ik heb vorig jaar ook 3200 netto per maand verdient. Eind juni een appartement gekocht , betaal 910 netto aan een hypotheek. En mij lukt het om 1300 apart te leggen per maand.
Ik heb ook een auto, geef wel een stuk minder aan voeding uit maar leef niet te zuinig.

Snap dat je vanwege je dieet wat meer uitgeeft, maar ik zou toch wat beter kijken naar je uitgaven.

Ik proef uit je antwoorden toch wel een soort 'afkeer' tegen appartementen/huizen waar nog aan moet worden gedaan.
Je hebt het vaak over gemiddeld 4,5 ton. Ja dat zijn zoals eerder gezegd een gemiddelde dat flink omhoog wordt getrokken door duurdere woningen.
Aan de andere kant, je bent in je eentje. Heb je die ruimte van een rijtjeshuis wel nodig? En besef dat je het dan tegen tweeverdieners opneemt.

Mijn advies zou zijn, wil je echt wat opbouwen, stap dan zsm op de koop ladder. Ik heb de eerste jaren van het werken thuis gewoond en heb gemiddeld 20k gespaard per jaar. Sinds afgelopen juni tot januari is mijn appartement 23k meer waard geworden.

• CornermanNL
Het beleggen verhaal is ook maar iets van de laatste jaren, daarvoor belegde de Nederlander amper. En ook nu is het (buiten pensioenen om) maar 25%.

We zitten nu eenmaal in een renteniers samenleving (zie Pikkety en anderen) waarin de bezittingen in waarde toenemen omdat er (onder andere) teveel geld is geschapen en te weinig echte productiviteit en innovatie is waarin we het kwijt kunnen.

Daarnaast heb je maar zoveel echt zelf in de hand, nu heeft sparen voor een huis geen enkele zin meer, maar ook in vroeger tijden was het grootste deel ook gewoon wat je kon lenen. Toen kon je echter een gaatje nog bij elkaar sparen.

Nu is leencapaciteit de enige parameter. Niemand heeft de snelle stijging van asset prijzen zien aankomen.

Het had net zo goed andersom kunnen zijn en dan was je met huren beter af geweest.

Kijk er zo naar, heb je al die jaren leuk gewoond en leuke dingen kunnen doen? Prima, ook zonder een bak overwaarde waar je voorlopig toch niets mee kan.

Je hebt nog tijd om daarnaast een leuk vermogen op te gaan bouwen, je woonlasten staan dat niet in de weg. Kijkend naar cash flow zit je prima.

• CornermanNL
champion16 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:50:
Twee punten.
Ik heb vorig jaar ook 3200 netto per maand verdient. Eind juni een appartement gekocht , betaal 910 netto aan een hypotheek. En mij lukt het om 1300 apart te leggen per maand.
Ik heb ook een auto, geef wel een stuk minder aan voeding uit maar leef niet te zuinig.

Snap dat je vanwege je dieet wat meer uitgeeft, maar ik zou toch wat beter kijken naar je uitgaven.

Ik proef uit je antwoorden toch wel een soort 'afkeer' tegen appartementen/huizen waar nog aan moet worden gedaan.
Je hebt het vaak over gemiddeld 4,5 ton. Ja dat zijn zoals eerder gezegd een gemiddelde dat flink omhoog wordt getrokken door duurdere woningen.
Aan de andere kant, je bent in je eentje. Heb je die ruimte van een rijtjeshuis wel nodig? En besef dat je het dan tegen tweeverdieners opneemt.

Mijn advies zou zijn, wil je echt wat opbouwen, stap dan zsm op de koop ladder. Ik heb de eerste jaren van het werken thuis gewoond en heb gemiddeld 20k gespaard per jaar. Sinds afgelopen juni tot januari is mijn appartement 23k meer waard geworden.
Mooi voor jou, maar TS heeft al een lage woonlast en waar jij met huur altijd duurder uit bent heeft TS daar geen last van. Die 23k is papier, kan je geen brood mee kopen.

TS zit al in de goedkoopste klasse voor een zeer belangrijke eerste levensbehoefte namelijk een woning. Een heel andere uitgangspositie dan die van jou. Ook qua persoonlijk risico profiel en waar risico zich bevindt. Ik zie niet zo snel in waarom TS zou moeten gaan kopen.

Tenzij hij niet naar zijn zin woont, maar financieel zie ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
CornermanNL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Mooi voor jou, maar TS heeft al een lage woonlast en waar jij met huur altijd duurder uit bent heeft TS daar geen last van. Die 23k is papier, kan je geen brood mee kopen.

TS zit al in de goedkoopste klasse voor een zeer belangrijke eerste levensbehoefte namelijk een woning. Een heel andere uitgangspositie dan die van jou. Ook qua persoonlijk risico profiel en waar risico zich bevindt. Ik zie niet zo snel in waarom TS zou moeten gaan kopen.

Tenzij hij niet naar zijn zin woont, maar financieel zie ik het niet.
Tja het hele punt van TS is letterlijk de vraag waar het 'mis' is gegaan en waarom hij nog steeds huurt. Ik probeer TS dus helemaal niet aan te praten om te kopen.
Verder wilde ik aangeven dat ik bijna hetzelfde verdien als TS maar wel veel meer kan sparen, ondanks dat ik dus qua wonen een 50% duurder uit bent. Geen sneer, meer een aandachtspunt naar TS om zijn uitgaven goed te bekijken.

Tot slot de 23k was niet om op te scheppen. Meer om aan te geven dat er in een half jaar meer aan waarde is bijgekomen, dan dat ik in een jaar thuiswonende spaarde.
En je hebt gelijk de 23k heb ik niet op mijn rekening. Echter heb je het wel als je gaat verkopen. En daar loopt TS ook wat mis.
Leuk dat TS nu 3 jaar keihard gaat werken en sparen, maar in die 3 jaar kunnen de prijzen nog sneller stijgen dan dat er gespaard kan worden. En nee er is geen enkele garantie dat het stijgen in zo een tempo blijft doorgaan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@segil Heb je al bekeken wat je pensioen inhoudt?

Als je op je 50e een hypotheek moet nemen betekent dat toch dat je in 30 jaar je huis moet afbetalen (tenzij je aflossingsvrij neemt maar dan huur je van de bank). Dus na je pensioendatum moet je ook de rente & aflossing kunnen betalen of je moet de schuld flink naar beneden hebben geduwd tijdens je werkzame jaren.

Je overlijdensrisicoverzekering wordt trouwens ook steeds duurder naarmate je ouder wordt :X

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 20-02-2025 22:31 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Je zou erover na kunnen denken om een BV op te zetten, jezelf een DGA salaris geven wat past en zo laag mogelijk (minimaal 56k wettelijk). Dan zo snel mogelijk de BV gaan vullen. Je mag vanuit je BV geld lenen tot 5 ton waardoor je jezelf een “hypotheek” verstrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:35

de Peer

under peer review

Squ1zZy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:44:
Je zou erover na kunnen denken om een BV op te zetten, jezelf een DGA salaris geven wat past en zo laag mogelijk (minimaal 56k wettelijk). Dan zo snel mogelijk de BV gaan vullen. Je mag vanuit je BV geld lenen tot 5 ton waardoor je jezelf een “hypotheek” verstrekt.
Is dit nu een serieus advies aan TS?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans-woep
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02 01:25
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:49:
[...]
Scherp ;) Al betekent dat nog niet 3,3 miljoen alleenstaanden :) Ik ben al enige tijd vrijgezel en een partner vinden? Ja, ach, dat is heel ander, langdurig, verhaal. Komt misschien nog wel een keertje.
met het risico om offtopic te gaan,
Ik vraag me toch of hier een verband zit met je huidige financiele situatie.

* hans-woep herkent zichzelf in een aantal punten in segil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:00
Goede post! Lopen denk veel meer mensen tegenaan, en ik denk niet dat je wat mis hebt gedaan maar gewoon de woningmarkt boot hebt gemist.

Wat me wel opvalt zijn je werkgevers en de salarisen. Voor mijn gevoel ben je bij baan 2 onderbetaald geweest voor je functie.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
hans-woep schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:03:
[...]

Tja, N=1 van de andere kant dan, ik woon ook alleen, heb 3 jaar geleden een klein rijtjeshuis gekocht met de overwaarde van mijn enorm kleine flatje wat ik hiervoor had. Mijn uitgaven aan eten/drinken zijn echter de helft tot een derde van de TS en ik verdien en spaar veel meer, waardoor ik de verhuizing en hogere hypotheek prima kon opvangen.

Dus ik herken me juist totaal niet in de TS en snap wel waarom deze geen huis kan kopen nu. Dat had hij veel eerder moeten doen toen het kon maar de prioriteiten lagen duidelijk elders.

Het heeft niet veel te maken met single zijn. Meer met de juiste financiele beslissingen op het juiste moment in je leven maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:33

Whuzz

Dodgeball!

Ik denk dat TS in brede zin niets "verkeerd" heeft gedaan. Zoals anderen ook al aangaven, nog niet zo héél lang gelden was het prima mogelijk om met één modaal salaris een behoorlijk redelijk huis te kopen. Nog wat langer geleden was het zelfs de norm.

Maar tijden zijn veranderd. We zijn naar een twee-inkomen stelsel gegaan en de markt heeft zich daar op aangepast. Er vind al jaren een verschuiving plaats waarbij de ongelijkheid van bezit steeds verder groeit (de rijken worden veel sneller veel rijker dan de "armen"), wat uiteindelijk de prijzen opdrijft.

Het is gewoon een feit dat je tegenwoordig in de meeste gebieden 1,5 tot 2+ serieuze inkomens (óf een behoorlijk eigen vermogen) nodig hebt om een redelijk huis te kunnen kopen. En dat zal de komende jaren ook niet veranderen.

Voor betere uitleg, kijk eens wat video's van Gary Stevenson: YouTube: Gary Stevenson on Surviving the Broken Economy and His Mission to St...

Dat is de algemene brede trend. Uiteraard kun je daar aan "ontsnappen". Partner/relatie vinden en met twee inkomens een huis kopen. Of verhuizen naar een andere locatie met betaalbare woningen. Of een verkrot pand kopen, dat zelf opknappen in je vrije tijd. Allemaal niet zo makkelijk uiteraard. Laatste optie is kapitaal opbouwen. Zoveel mogelijk opzij zetten, investeren en toe werken naar voldoende eigen vermogen.

Helaas, geen van allen snelle oplossingen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

SmurfLink schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:46:
[...]

Tja, N=1 van de andere kant dan, ik woon ook alleen, heb 3 jaar geleden een klein rijtjeshuis gekocht met de overwaarde van mijn enorm kleine flatje wat ik hiervoor had.
Dat impliceert dat je in een andere tijd dus al een huis had gekocht, ook al was het een klein flatje. Dus je bent op een ander moment ingestapt en hebt daar van kunnen profiteren. Overwaarde opgebouwd in een stijgende woningmarkt, die jou dus heeft geholpen, maar die TS nu tegenwerkt.

Uiteraard had TS dat ook kunnen doen. Maar dat is geen oplossing voor TS nú. Hij kan niet vandaag een huis 10 jaar geleden kopen ;)
Achteraf praten is altijd makkelijk. Als jij destijds een andere beslissing had genomen, had je net zo makkelijk in TS's schuitje kunnen zitten. Of als je een tegenslag had gehad waardoor je niet op het juiste moment een huis had kúnnen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Whuzz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Dat impliceert dat je in een andere tijd dus al een huis had gekocht, ook al was het een klein flatje. Dus je bent op een ander moment ingestapt en hebt daar van kunnen profiteren. Overwaarde opgebouwd in een stijgende woningmarkt, die jou dus heeft geholpen, maar die TS nu tegenwerkt.

Uiteraard had TS dat ook kunnen doen. Maar dat is geen oplossing voor TS nú. Hij kan niet vandaag een huis 10 jaar geleden kopen ;)
Achteraf praten is altijd makkelijk. Als jij destijds een andere beslissing had genomen, had je net zo makkelijk in TS's schuitje kunnen zitten. Of als je een tegenslag had gehad waardoor je niet op het juiste moment een huis had kúnnen kopen.
Maar de vraag van het topic is "Wat is er mis gegaan?"

En volgens mij is daar de consensus dat de TS niet heeft gekocht wanneer dit wel had gekund in het verleden. En dat onderschrijf ik met mijn eigen ervaring waar ik dat dus wél heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Misschien niet leuke vraag, maar probeer eens paar maanden een uitgave boekje bij te houden. Want nu kunnen we roepen wat we willen, maar met 75 per uur (geen idee of je fulltime werkt, maar gauw toch 5k netto per maand op basis van 0.6 fte) zou je toch verwachten dat je meer dan 500 overhoudt.

Als ik uitga van je 4.5k salaris - ruim 3k netto (37% belasting, maar ook 13e maand en vakantiegeld).

3000
675 - huur
700 - boodschappen
100 - gas + electra + water
50 - internet
50 - abonnementen
150 - zorgverzekering
30 - gemeentelijke belasting
50 - autoverzekering
50 - wegenbelasting
50 - benzine
50 - kleding/schoenen
* - goede doelen
100 - Vakantie
50 - onderhoud + afschrijving oude auto (met de 19k auto zal het wat sneller gaan)

Ik heb alles per maand gedaan, zodat het makkelijk rekent.

Dan hou ik 9000 over, terwijl je aangeeft maar 500 te sparen. Geef je 400 (1/7 van je netto inkomen) uit aan goede doelen? Dan is dit aftrekbaar, dus zou je 1000 per maand! (1/7 van je bruto inkomen) uitgeven aan goede doelen.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 21-02-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

SmurfLink schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:02:
[...]

En volgens mij is daar de consensus dat de TS niet heeft gekocht wanneer dit wel had gekund in het verleden. En dat onderschrijf ik met mijn eigen ervaring waar ik dat dus wél heb gedaan.
Ok, in die zin ben ik het met je eens. Gezien de tijdslijn van de afgelopen 20 jaar had TS eerder een huis moeten kopen, ook al was dat een klein startersflatje met de paar centen die hij had.
Maar daarnaast is er iets veel groters misgegaan waar TS niets aan kan doen. En dat is de maatschappelijk-economische situatie en de groeiende ongelijkheid van bezit in heel het westen. Had TS precies hetzelfde gedaan, maar was hij 20 jaar eerder geboren, dan had hij nu gewoon een mooi middenklasse huisje.

Maar ik ga er ook vanuit dat TS ideeën wil over hoe hij alsnog vooruit kan. En er zijn een hoop mensen die jonger zijn en nog moeten/willen "instappen". Zoals mijn 21-jarige zoon.
Die wil ooit ook een huis en ik wil hem ooit ook mijn huis uit :P

Die gaat zeker niet meer 10 jaar geleden instappen... dus daar moet iets anders voor verzonnen worden. Als pa wrijf ik hem regelmatig in dat hij moet sparen en investeren... de kracht van rente-op-rente... en dat eigen geld meenemen tegenwoordig bittere noodzaak is.

[ Voor 12% gewijzigd door Whuzz op 21-02-2025 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:17
SmurfLink schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:02:
[...]

In mijn ogen niks een eigen huis is niet de heilige graal

Hij heeft een huis is gezond en een paar spaarcenten prijs de zegeningen zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Wolly schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:19:
@segil Heb je al bekeken wat je pensioen inhoudt?

Als je op je 50e een hypotheek moet nemen betekent dat toch dat je in 30 jaar je huis moet afbetalen (tenzij je aflossingsvrij neemt maar dan huur je van de bank). Dus na je pensioendatum moet je ook de rente & aflossing kunnen betalen of je moet de schuld flink naar beneden hebben geduwd tijdens je werkzame jaren.

Je overlijdensrisicoverzekering wordt trouwens ook steeds duurder naarmate je ouder wordt :X
Je watte? :) Misschien zeg ik nu iets doms, maar een overlijdensrisicoverzekering heeft toch alleen zin als je nabestaanden achterlaat? (vrouw, kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
hans-woep schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 00:03:
[...]

Leg uit. Bedoel je dat ik moeilijker aan een woning kan komen, omdat ik vrijgezel ben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Je watte? :) Misschien zeg ik nu iets doms, maar een overlijdensrisicoverzekering heeft toch alleen zin als je nabestaanden achterlaat? (vrouw, kinderen).
Of een schuldeiser zoals een bank die graag vier ton terug wil zien ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

segil schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:22:
[...]

Leg uit. Bedoel je dat ik moeilijker aan een woning kan komen, omdat ik vrijgezel ben?
Niet specifiek vrijgezel, maar omdat je maar één inkomen hebt.
Als je was getrouwd, 10 kinderen had en je vrouw werkte niet, was de situatie uiteraard niet beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:34
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Daarvoor is er toch voldoende onderpand in de vorm van een huis? En zo niet dan moet je alleen diegene die een erfenis denken tegemoet te zien vooraf waarschuwen hoe ze het moeten aanvaarden.

Allemaal nutteloze* verzekeringen, voor het geval dat, ze zijn allemaal niet zo duur per maand, maar over je hele leven ben je een klein fortuin aan het weggooien en wat krijg je er voor terug?

* In deze situatie van iemand die alleen is, ben je met een partner dan is een overlijdensrisico verzekering wel een nuttig instrument om te voorkomen dat je partner het huis direct kan verkopen als het zonder jouw inkomen niet te financieren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:27:
[...]

De ORV is al jaren niet meer nodig om een hypotheek af te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12
Als ik in jou situatie zou zitten, dan zou ik zsm vermogen op zien te bouwen..

Je hebt al een leuk zakcentje op je spaarrekening, met een beetje offensief beleggen en zoveel mogelijk inleggen per maand kun je dit in enkele jaren flink laten groeien..
Echter moet je wel wat verstand hebben van beleggen om succesvol te zijn, en de kans op een recessie is redelijk aanwezig de komende jaren..

Als je over 4-5 jaar wat hebt opgebouwd zou ik nog eens kijken wat je kunt financieren..

Stel je hebt over 5 jaar 75k op kunnen bouwen aan eigen vermogen.
Je max hypotheek is 250k. omdat je als ZZP'er lekker veel uurtjes hebt kunnen schrijven en de kosten laag kon houden..

Zoek dan gewoon een woning aan de onderkant van de markt, zet je zinnen niet op een 2-onder-1 kapper met riante garage, maar een leuk opknappertje waar 20-30 jaar niets aan gedaan is..

Je hebt wat eigen geld, en ga lekker klussen en maak het je eigen plekje..

Weer 10 jaar verder is jou stulpje mogelijk 400k waard, je hebt redelijk wat af kunnen lossen en je overwaarde is ineens 200k.

Eventueel doe je dit kunstje nog een keer en zijn er opties in de 500-600k regionen..

Zo heb ik mij ook opgewerkt in het type huis de afgelopen 20 jaar..

Dit heb ik ook eens uitgelegd aan een collega die 24 is en ook niet het gewenste huis kan kopen met zijn salaris. Een klein huisje/opknapper of een appartementje vind die te min en weggegooid geld, want hij wil gelijk die 2-1 kapper met dikke garage voor zijn klusauto en motor.
SmurfLink schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Nee, niet verplicht, maar als je erfgenamen hebt zadel je hun mogelijk wel met problemen op als ze het huis niet kunnen aanhouden en als de verkoop van het huis niet genoeg oplevert..

Een ORV zijn de kosten niet als je gewoon gezond bent.

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 21-02-2025 09:10 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Herkenbaar verhaal inderdaad. Het meeste is al wel gezegd.

Kort samengevat dus eigenlijk de grootste pijlers:

-geen rijke ouders (jubelton)
-geen rijke vriendin (alle vaste lasten door de helft+verdubbeling inkomen)
-verkeerde timing op de woningmarkt.

Je uitgaven voor eten zijn wellicht wat hoog, je spaarsaldo per maand wellicht iets te laag, en je salarisgroei de afgelopen jaren wat weinig, maar uiteindelijk is dat allemaal 'klein bier' bij de grotere 3 pijlers hierboven. Ja je bespaart 200 euro per maand, of verdient 200 euro per maand meer (waarvan de helft weer naar de belastingdienst gaat) maar dat valt allemaal in het niet als je opeens een ton aan schenking krijgt, of dat je huis verdubbeld is in waarde omdat je in de goede jaren iets gekocht hebt.

En tweakers salarissen hier zijn inderdaad geen goed vergelijkingsmateriaal. Een hoop mensen hier die hoogopgeleide IT'ers zijn, met vrijstaande woning, een dozijn zonnepanelen en een EV op de oprit.
Ik las laatst op het forum ook ergens een post van iemand die zich afvroeg waarom iemand vandaag de dag nog een tweehands benzine auto zou kopen, want 'je koopt toch gewoon even een EV, is ook beter voor het milieu'. Die mensen leven echt losgeslagen van de realiteit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:17
[...]

Sinds 2018 geen verplichting meer of het nodig is ligt aan je financiën

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Il 2 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:08:
Herkenbaar verhaal inderdaad. Het meeste is al wel gezegd.

Kort samengevat dus eigenlijk de grootste pijlers:

-geen rijke ouders (jubelton)
-geen rijke vriendin (alle vaste lasten door de helft+verdubbeling inkomen)
-verkeerde timing op de woningmarkt.

En tweakers salarissen hier zijn inderdaad geen goed vergelijkingsmateriaal. Een hoop mensen hier die hoogopgeleide IT'ers zijn, met vrijstaande woning, een dozijn zonnepanelen en een EV op de oprit.
Ik las laatst op het forum ook ergens een post van iemand die zich afvroeg waarom iemand vandaag de dag nog een tweehands benzine auto zou kopen, want 'je koopt toch gewoon even een EV, is ook beter voor het milieu'. Die mensen leven echt losgeslagen van de realiteit 8)7
Het gaat er niet om of je jezelf moet vergelijken met een ander persoon..
Ik kom zelf ook uit een "arm" gezin, ben begonnen in de IT als helpdesker met een minimum loon van 1250 euro bruto in 2002.

Enige "geluk" wat ik had was dat in 2007 ik een vriendin had die ook fulltime werkte en we zodoende samen een huisje konden kopen van 150k. Maar we moesten wel maximaal lenen en er was geen ruimte meer over (financieel gezien), rente was toen 5,5% op de hypotheek..

Ouders/vrienden verklaarden ons voor gek, want de maandelijkse lasten waren echt hoog..
Gelukkig zat er nog veel groei in mijn carriere waardoor de lasten de jaren erna qua verhouding steeds lager werden, maar het waren wel jaren waar we niet op vakantie konden..

Toen kwamen er kinderen en de vrouw ging minder werken, dus ook in die periode was het niet makkelijk.

Pas toen de kinderen wat ouder werden (6+) is mijn vrouw weer meer gaan werken en promoties gemaakt en kregen we meer lucht.

Inmiddels zijn het tieners en hebben we 2,5 jaar geleden ons huis verkocht voor 290k, de overwaarde + spaargeld hebben we gebruikt om een ander huis helemaal op te knappen.
Voor het nieuwe huis hebben we weer maximaal geleend, en zodoende zitten we nu in een woning waarvan we altijd hebben gedroomd en hebben het financieel ook beter dan ooit omdat we (mede door lage rente) de lasten lekker laag hebben kunnen houden.
Inmiddels hebben we weer 150k overwaarde opgebouwd door het huis goed te renoveren en door algemene waardestijging.

En het is echt niet te laat, huizentekort blijft komende 20-30 jaar nog wel bestaan, sterker nog, ik denk dat het nooit opgelost gaat worden, Nederland is gewoon te klein..

Je moet gewoon (kunnen) instappen en mogelijk wat concessies doen en niet denken dat je gelijk je droomhuis kunt kopen.. En vooral het instappen is lastig, maar met de de juiste aanpak zeker wel te doen.

Ik had afgelopen week mijn collega dit nog aangeraden:
https://www.funda.nl/deta...wartelstraat-18/89243604/

Voor 220-230 heb je dit huis mogelijk in handen..
Voor de initiele renovatie ben je 30-40k kwijt, wil je het gelijk helemaal af hebben ben je mogelijk 60-70k kwijt..

Prima huis, energielabel A, leuk dorp, en zal in de toekomst zeker nog blijven stijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 21-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

verstappen33 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:20:
[...]

En het is echt niet te laat, huizentekort blijft komende 20-30 jaar nog wel bestaan, sterker nog, ik denk dat het nooit opgelost gaat worden, Nederland is gewoon te klein..

Je moet gewoon (kunnen) instappen en mogelijk wat concessies doen en niet denken dat je gelijk je droomhuis kunt kopen.. En vooral het instappen is lastig, maar met de de juiste aanpak zeker wel te doen.
De situatie is echter wel extreem anders dan in 2007 toen jij jouw eerste huis kocht. De hypotheekeisen en de maximale hypotheken zijn drastisch veranderd. Jij kon toen met twee inkomens een huis kopen op een moment waar banken 5-6x jaarsalaris aan hypotheken uitdeelden, bankspaar, aflossingvrij, enz enz. Dat bestaat allemaal niet meer.

Maximaal 100% huiswaarde (dus de rest zelf financieren), 4x je jaarsalaris max, huizenprijzen die veel hoger liggen t.o.v. de inkomens dan in 2007... Jij zegt "gewoon" instappen, maar voor veel mensen is dat simpelweg helemaal niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:09
Ik vraag me vooral af waarom er in de topic staat 'wat is er mis gegaan'. Ik zie nl. helemaal niets dat mis is gegaan, maar vooral dat er een keuze is gemaakt van wat meer luxe ten koste van sparen.
En wil je in de toekomst meer gaan sparen en ben je bereid daarvoor die luxe wat minder te maken dan kun je dat veranderen. Want wil je meer gaan sparen zul je op je uitgaven moeten letten en kijken of je de inkomsten kunt verhogen. Maar ook dat is dus een keuze en niet iets waarvan de ene optie beter is dan de andere. Het is gewoon een andere keuze.

En als single is het inderdaad wat lastiger, maar met het huidige inkomen (ik ga uit van voldoende werk omdat je anders geen freelancer wordt) kun je prima voldoende sparen om een huis te kunnen kopen. Maar dat zal dan dus wel ten koste gaan van wat luxe. Hetzelfde geldt dan trouwens ook voor het huis dat je kunt kopen. De grootste kans heb je met een opknappertje waar je eerst een hoop werk in moet steken om daarna pas de stap naar je echte droomhuis te kunnen maken. En ook daarin moet je dus keuzes maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Whuzz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:29:
[...]

De situatie is echter wel extreem anders dan in 2007 toen jij jouw eerste huis kocht. De hypotheekeisen en de maximale hypotheken zijn drastisch veranderd. Jij kon toen met twee inkomens een huis kopen op een moment waar banken 5-6x jaarsalaris aan hypotheken uitdeelden, bakspaar, afslossingvrij, enz enz. Dat bestaat allemaal niet meer.

Maximaal 100% huiswaarde (dus de rest zelf financieren), 4x je jaarsalaris max, huizenprijzen die veel hoger liggen t.o.v. de inkomens dan in 2007... Jij zegt "gewoon" instappen, maar voor veel mensen is dat simpelweg helemaal niet mogelijk.
Onzin, alles is mogelijk, maar waar het vaak spaak loopt is dat mensen te hoge wensen hebben en te weinig middelen..

Ik heb misschien geluk gehad, maar mijn huis/hypotheek heeft wel 5-6 jaar onder water gestaan.. pas in 2013 trok de markt/buurt pas weer aan en zou ik evt kunnen verhuizen zonder verlies te pakken.

Zolang ik niet zou verhuizen was er niets aan de hand, maar fijn voelde het zeker niet..

Dat de regels nu iets veranderd zijn doet niets af aan het feit dat je gewoon zou moeten instappen..

Het is simpel.
- Bouw zoveel mogelijk vermogen op om kosten koper + evt wat renovatiekosten te kunnen dekken of extra bij te kunnen leggen als het net boven budget is.
- Stel je budget/max Hypotheek vast
- Zoek een passende woning, is die er niet in je regio, overweeg te verhuizen buiten je gewenste regio.
- Wees bereid om je handen uit de mouwen te steken om een huis op te knappen.
- Wees bereid om niet gelijk je droomhuis te kunnen kopen, maar zie het als een eerste stap..

Heb je eventueel een partner, dan maakt het een stuk makkelijker, maar waar een wil is, is een weg..

En tuurlijk moet je de ruimte hebben om wat vermogen op te kunnen bouwen, maar in het geval van de TS zie ik zeker mogelijkheden om goed wat geld elke maand opzij te kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 17:08
Als ik het anders had gedaan had ik bitcoins gekocht....

Voor de OP, zou ik nu eerst financiën op orde krijgen om meer maandelijks te kunnen sparen.

Ga bij een hypotheekverstrekker langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor je hypotheek, dan heb je in ieder geval een idee wat je budget is voor een te kopen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
verstappen33 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Onzin, alles is mogelijk, maar waar het vaak spaak loopt is dat mensen te hoge wensen hebben en te weinig middelen..

Ik heb misschien geluk gehad, maar mijn huis/hypotheek heeft wel 5-6 jaar onder water gestaan.. pas in 2013 trok de markt/buurt pas weer aan en zou ik evt kunnen verhuizen zonder verlies te pakken.

Zolang ik niet zou verhuizen was er niets aan de hand, maar fijn voelde het zeker niet..

Dat de regels nu iets veranderd zijn doet niets af aan het feit dat je gewoon zou moeten instappen..

Het is simpel.
- Bouw zoveel mogelijk vermogen op om kosten koper + evt wat renovatiekosten te kunnen dekken of extra bij te kunnen leggen als het net boven budget is.
- Stel je budget/max Hypotheek vast
- Zoek een passende woning, is die er niet in je regio, overweeg te verhuizen buiten je gewenste regio.
- Wees bereid om je handen uit de mouwen te steken om een huis op te knappen.
- Wees bereid om niet gelijk je droomhuis te kunnen kopen, maar zie het als een eerste stap..

Heb je eventueel een partner, dan maakt het een stuk makkelijker, maar waar een wil is, is een weg..

En tuurlijk moet je de ruimte hebben om wat vermogen op te kunnen bouwen, maar in het geval van de TS zie ik zeker mogelijkheden om goed wat geld elke maand opzij te kunnen zetten.
Klinkt eenvoudig ja, in Groningen en Limburg kan je vast aan een goedkope kluswoning komen. Dat je 200km van je werk en familie af woont is bijzaak.

Niet iedereen kan een huis opknappen/klussen/handigheid van een baksteen.

Met de inkomsten van TS, zijn uitgavenpatroon, en zijn leeftijd gaat het erg lastig worden om een woning te kopen in zijn eentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Trichoglossus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:44:
[...]
Klinkt eenvoudig ja, in Groningen en Limburg kan je vast aan een goedkope kluswoning komen. Dat je 200km van je werk en familie af woont is bijzaak.

Niet iedereen wil dat, maar er zijn maar heel weinig mensen die het echt niet kunnen en dan heb ik het vooral over fysiek niet kunnen. Mijn ervaring met mensen die eerst zeggen het niet te kunnen en die toch begonnen zijn, is dat ze vaak met wat simpele tips er achter komen dat ze toch heel veel zelf kunnen doen. Het is ook niet dat je dan plotseling alles zelf moet doen natuurlijk.
Met de inkomsten van TS, zijn uitgavenpatroon, en zijn leeftijd gaat het erg lastig worden om een woning te kopen in zijn eentje.
Als je inkomsten en uitgaven als een gegeven ziet wel ja. Als ie echt gaat focussen op sparen en daarvoor bereid is om zijn inkomsten en uitgaven aan te passen zijn er zeker wel mogelijkheden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
redwing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:50:
Als je inkomsten en uitgaven als een gegeven ziet wel ja. Als ie echt gaat focussen op sparen en daarvoor bereid is om zijn inkomsten en uitgaven aan te passen zijn er zeker wel mogelijkheden.
Dan mag hij wel opschieten, hij is al 47.
Een vriendin vinden die aardig verdient, is efficiënter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Keuzes..
Ik heb ook 2 linker handen, een goede klusjesman vinden helpt veel. Verder dan een beetje schilderen/sauzen kom ik ook niet..
Zelfs een badkamer slopen lukte mij niet, koste mij 6 hechtingen :+

En verder van je familie/vrienden af wonen is ook maar een flauw excuus, een nieuw sociaal leven opbouwen elders in het land is prima mogelijk, daarnaast is Nederland zo groot dat het onmogelijk is om familie/vrienden te bezoeken die elders wonen, oohh wacht, binnen 2-3 uur kun je het hele land doorkruisen 8).
Mijn schoonouders wonen ook 200km ver weg, 2 uurtjes rijden en je bent er..
Ok, je gaat er niet zomaar even langs op de koffie, je zult er een dagje voor moeten uittrekken, maar het is niet onmogelijk..

Wij wonen nu in de regio Twente, ik ben hier opgegroeid, hier zijn meer mogelijkheden dan in de randstad, maar de lonen liggen hier ook een stukje lager..

In de toekomst (wanneer de kinderen het huis uit zijn) willen wij zeker nog een keer verhuizen, een mooi luxe appartement ergens in een leuke stad lijkt ons wel wat.
Als ik zie wat die appartementen nu doen, dan zit je in de prijsklasse van 800k tot 1.2mln, over 10-12 jaar zullen die mogelijk rond de 1.5mln zitten.
Werk aan de winkel dus voor mij, en met de juiste inzet gaat mij dit ook lukken, daar ben ik van overtuigd.
Kwestie van plannen, vermogen opbouwen, en je houden aan het plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 16:10
Luister naar Hugo de Jonge: zoek een partner.

Als je nu voor een 700 euro in een knappe huurwoning zit, nooit meer weggaan. Kopen is alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Trichoglossus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Dan mag hij wel opschieten, hij is al 47.
Klopt, maar als ie genoeg werk heeft, kan ie met zijn huidige inkomen al snel veel sparen en is het nog goed mogelijk. Maar zoals ik ook al aangaf blijft het een keuze en kun je je afvragen of het tegen elkaar opweegt. Uiteindelijk is er ook niets mis met blijven huren.
Dat ga ik niet ontkennen :+

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:43
@segil Je ziet wat je topic teweeg brengt. In korte tijd 8 pagina's aan antwoorden van mensen die inhoudelijk een prima eigen mening over hebben. Het onderwerp leeft, is echt aan de orde van de dag maar we kunnen er allemaal niets aan veranderen.
Ik ben van dezelfde leeftijd (47) en heb op m'n 22e wel gekozen voor een eigen koopflatje en ben toen dus op die boot gestapt. Ik heb geen rijke ouders of andere filantropische instellingen die me helpen en ben nog steeds 1e en 2e lijn IT support medewerker net als toen. Had ik toendertijd geweten dat dat een goede keuze was? Nee, zeker niet. Ik had geen flauw idee. Ben ik nu rijk? Nee, dat hoeft ook niet maar door de waarde vermeerdering zit ik nu wel in een regulier rijtjeshuis met een woz van 480.000 en een hypotheek van 250.000 want mij op netto maandlasten zet van 600 euro per maand. (wel sparen voor onderhoud, niet onderschatten!!)
Heb jij het daar fout gedaan? Nee, maar probeer te genieten van de dingen die je wel hebt.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:21
Kurkentrekker schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:03:
[...]

En in 2025 met 50k per jaar? Wat denk je dat je daarvoor krijgt? Oh ja, je bent 47 dus je afloscapaciteit is ‘maar’ 20 jaar en geen 30. Wat zou je dan kunnen kopen?

Edit: is misschien wat scherp aangezet, maar ik dacht eerst dat je insinueerde dat je nu ook iets zou moeten kunnen kopen.
Nu zou je, na een hele snelle blik op independer, rond de 160k kunnen krijgen. Niet heel veel, maar als je die auto niet had gekocht kon je rond de 200k investeren in een huis.
Afhankelijk van waar je woont of beter wilt wonen kun je zeker nog wel wat kopen. Al zul je dan nog wel zelf moeten klussen en verbouwen waarschijnlijk.
Persoonlijk vind ik dat klussen niet erg, op die basis heb ik mijn woningen ook gekocht. Ik persoonlijk vind het nogal verwend dat veel mensen gelijk een woning compleet willen strippen en verbouwen naar eigen wens(en dan klagen dat t toch zo duur is).

Maar waarom de focus op een woning kopen? Je hebt de meest gunstige tijd om een huis te kopen gemist. Maar je huurt nu goedkoop en hebt een woning.
Vergis je verder niet in de kosten van een huis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:29
ColeJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:22:
[...]
Als je nu voor een 700 euro in een knappe huurwoning zit, nooit meer weggaan. Kopen is alleen maar duurder.
Dit is wel een belangrijk punt. Ja, je hebt de meest gunstige tijd om een huis te kopen gemist (zeg 2012 - 2014). Maar dat kon je op dat moment niet weten. Het was achteraf gezien zo'n goede tijd om te kopen, juist omdat mensen hun huis aan de straatstenen niet kwijt konden. En als we achteraf onze keuzes konden aanpassen, dan waren we allemaal miljonair door de juiste aandelen, crypto's of lotto nummers te kopen. Bovendien moet het maar net uitkomen in je leven om op dat moment een huis te kopen. Het heeft geen enkele zin om jezelf dat achteraf kwalijk te nemen, het is alleen een foute keuze met hindsight, niet met de kennis van dat moment.

Dus die kans heb je gemist, maar daar staat tegenover dat je wel gewoon behoorlijk goedkoop woont. 700 euro/maand en groot onderhoud is de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Daar zouden veel mensen hun vingers bij aflikken. Als het huis verder voldoet, zit je eigenlijk heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
[...]

De vraag is ook waarom de fixatie op een woning? Heb je als alleenstaande die ruimte nodig? Of wil je dat omdat je het anderen ziet doen? Als je de helft niet gaat benutten, waarom zoiets groots kopen? Naast de aankoop is het onderhouden ook gewoon een groot kostenplaatje.

Wil je als alleenstaande zonder enorm goed salaris/groot spaarpotje een huis kopen dan ga je concessies moeten doen. Dus verder weg wonen.

Aan de andere kant TS heeft nog ongeveer 20 jaar te gaan voor zijn pensioen. Woont enorm goedkoop nu. Ik zie eigenlijk geen voordeel meer om iets te kopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13

Qwerty-273

Meukposter

Trichoglossus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:52:
Wellicht ook een vriendin met volwassen kinderen die een eigen klusbedrijf hebben en zich willen inzetten voor het nieuwe knuffelpaleisje van ma en stiefpa. B)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
champion16 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:59:
[...]

De vraag is ook waarom de fixatie op een woning? Heb je als alleenstaande die ruimte nodig? Of wil je dat omdat je het anderen ziet doen? Als je de helft niet gaat benutten, waarom zoiets groots kopen? Naast de aankoop is het onderhouden ook gewoon een groot kostenplaatje.

Wil je als alleenstaande zonder enorm goed salaris/groot spaarpotje een huis kopen dan ga je concessies moeten doen. Dus verder weg wonen.

Aan de andere kant TS heeft nog ongeveer 20 jaar te gaan voor zijn pensioen. Woont enorm goedkoop nu. Ik zie eigenlijk geen voordeel meer om iets te kopen...
Ik kan mij voorstellen dat hij zijn huidige woning misschien niet meer mooi vind, iets anders huren in de sociale sector huren is niet meer mogelijk vanwege zijn salaris, maar iets huren in de private sector is ook niet mogelijk, de inkomenseisen zijn daar vaak absurd hoog..
De enige manier om dan aan een andere woning te komen is kopen, maarja daar heeft hij momenteel niet de middelen voor of heeft zijn wensen niet afgestemd op zijn maximale hypotheek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

in 24 jaar heb je €26.000 gespaard. Dat is €90 per maand nadat je allerhande uitgaven er weer vanaf hebt gehaald.
Dat is in elk geval geen ruim potje om een huis mee te kopen dus je zal veel moeten lenen.
Aanvullend probleem is dat door de bevolkingsgroei er meer huizen nodig zijn dan er gebouwd worden dus de prijzen blijven hard stijgen, zeker in het betaalbare segment.
segil schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Wat Wolly zegt; je moet het huis wel kunnen betalen ook als je met pensioen bent.
Na jouw overlijden is het inderdaad niet langer jouw zorg.

Vanaf je 55e gaat je pensioen meetellen voor de hypotheek berekening. Je bent nu zelfstandige, een hypotheek als zzp er kan wel maar heeft minstens 3 jaar historie nodig om gunstig mee te rekenen. Jouw leeftijd is 47. Dus als je 50 bent tot aan je 55e heb je kans om een huis te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 21-02-2025 13:12 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

verstappen33 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:52:
Ik kan mij voorstellen dat hij zijn huidige woning misschien niet meer mooi vind
Of de wijk is niet fijn, locatie minder geschikt etc. Uiteindelijk zal de TS afwegingen moeten maken over hoe geld te besteden, en wat belangrijk is en wat niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geloof meer dat het in de woonoppervlakte zat. TS wil graag af van een kleine woonoppervlakte naar iets ruimers. Je bent net als zzper begonnen. Dan zou ik de komende 3 jaar knallen, omzettoename realiseren en met die cijfers op zak naar de bank. Gaan ze wss moeilijk doen dat je op je 50e een hypotheek wil regelen met 18 jaar tot je aow. Maar de aow leeftijd gaat omhoog en zal voor jou en mij eerder ingaan op je 71/72e dus dan heb je nog 20 jaar hypotheek en aftrek te benutten. Wil je dat versnellen: win de loterij, ontvang een erfenis, zoek een vriendin /tipvanHugo

Enfin: de openingspost is herkenbaar voor mij, ook alleenstaand. Met 1 inkomen krijg je gewoon weinig gedaan op de woningmarkt. Zelfs niet in uithoeken als Zeeland, Zuid Limburg, Oost Groningen en het westen van Friesland. In heel Nederland stijgen de prijzen gemiddeld weer met 11,5%

Je mag een goede beoordeling hebben, fikse CAO verhoging ernaast of jaarlijks jobhoppen wil je die stijging bij blijven. Want lang niet iedereen krijgt standaard 10% erbij. Wel had je in de afgelopen 25 jaar meerdere instapmomenten kunnen benutten. 2008 - 2015 als meest recente moment. Dat was voor mij mijn studietijd en in die tijd met enkel tijdelijk contract werken. Eis was toentertijd nog vast contract en anders heb je pech. Dus daarom heb ik niet kunnen gebruik maken van de tijd waarin huizenprijzen daalden terwijl de rente eveneens mee ging dalen.

Wat ik wel gedaan heb is onvermoeid doorsparen. Ik huur ook sociaal net als TS maar heb alle luxe tot het minimum beperkt. Mijn boodschappenbudget is een kwart omdat ik niet glutenvrij hoef te eten. En ja als je coeliakie hebt is dat gewoon een dure grap. Merk het bij mijn zus. Maar ik ga ook geen wat 150-250 begroten voor goede doelen. Ik heb ook geen auto nodig, again 150 - 300 niet hoeven uitgeven aan de verzekering/wegenbelasting/
onderhoud/afschrijving/brandstof. En zo zijn het keuzes die je maakt waardoor je voor je gevoel te weinig kunt sparen. Met beide posten schrappen geef je 300 - 500 niet uit wat je dus over kunt houden om extra te sparen. Toch al snel 3.6 - 6k op jaarbasis extra.

Pas na 5 jaar sparen kom ik nu in mijn eentje in de situatie dat ik met het hypotheekbedrag + spaarbedrag naar een range van woningen kan kijken wat eerder niet mogelijk was. Een snellere short cut was wss geweest jobhoppen en/of een vriendin zoeken. Maar jobhoppen betekent weer een tijdelijk contract en dan zeker na 12 maand te horen geen verlenging te krijgen (been there in 2015) Leuk dat ik wat 1k bruto maandelijks erbij kan krijgen wat 500 netto is. Meer geld heb ik niet nodig al tikt zo'n jobhop wel aan voor je bruto inkomen waarover ze je hypotheekbedrag gaan berekenen. En om over het datingleven maar te zwijgen als average Joe.

Dus nee het is niet makkelijk, de oplossingen zijn er maar daar gaat tijd over heen. En er is niks mis gegaan in jouw leven, de rijksoverheid heeft doelbewust de woningmarkt om zeep geholpen en daar is het mis gegaan. Singles zonder rijke ouders/oma/opa plukken daar nu de nadelen van (2e inkomen 100% laten meetellen, jubelton toegestaan / inmiddels versoberd tot 30k, leennormen verkrapt) Als de standaard is: 2 inkomens meenemen mag je in je eentje dus 2x modaal verdienen of een goede spaarpot hebben. 2x modaal verdienen is niet iedereen gegeven, maar hoeveel je zelf uitgeeft bepaalt je eigen spaarmogelijkheid. En dat heb je wel zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Inderdaad. Wij zouden nu makkelijk naar een groot huis kunnen verhuizen, maar onze huidige hypotheek is nu (t.o.v. onze gestegen salarissen) zo laag dat we liever het overgebleven geld investeren voor FIRE / vroegpensioen. Als je goedkoop genoeg huurt is daar niets mis mee.
appel-tje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:44:
Als ik het anders had gedaan had ik bitcoins gekocht....

Voor de OP, zou ik nu eerst financiën op orde krijgen om meer maandelijks te kunnen sparen.

Ga bij een hypotheekverstrekker langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor je hypotheek, dan heb je in ieder geval een idee wat je budget is voor een te kopen huis.
Precies. Nu heb ik toevallig óók bitcoins gekocht :P
Maar als ik terug kijk op mijn financiën en denk "waar is het misgegaan", dan had ik eind 2010 nooit een huis moeten kopen, maar al mijn spaargeld in bitcoin moeten steken. Dat huis heeft me alleen maar geld gekost, terwijl ik een multimijardair had kunnen zijn!
Joosie200 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:04:

Enfin: de openingspost is herkenbaar voor mij, ook alleenstaand. Met 1 inkomen krijg je gewoon weinig gedaan op de woningmarkt. Zelfs niet in uithoeken als Zeeland, Zuid Limburg, Oost Groningen en het westen van Friesland. In heel Nederland stijgen de prijzen gemiddeld weer met 11,5%
Wel joh. Volgens @verstappen33 moet je "gewoon instappen" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Whuzz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Wel joh. Volgens @verstappen33 moet je "gewoon instappen" :P
Punt is dat je niet tegen de waardestijging van een huis kunt sparen..
Oftewel je gaat beleggen en probeert meer rendement te behalen dan dat de huizenprijzen stijgen, of je stapt gewoon in en je geniet "automatisch" van de waardestijging van je woning terwijl je erin woont..

Idem werkt het met aandelen, je kunt wachten op een crash of dip (die misschien nooit komt), of je stapt gewoon in.

@Joosie200 er is genoeg te krijgen tussen de 150-200k buiten de randstad wat niet compleet afgeleefd is, met een beetje eigen geld en een iets boven modaal inkomen is dit makkelijk haalbaar en kun je echt iets moois van maken.
Echter zijn het niet de nieuwste huizen en zit er het nodige werk aan, maarja je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje eerste rang zitten..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 21-02-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackangel
  • Laatst online: 25-04 17:22
Je hebt niks fout gedaan. Achteraf heb je dingen fout gedaan. Achteraf had je ook flink in Tesla moeten investeren op het moment dat ze hun eerste productieauto nog niet af hadden (en bij voorkeur een paar maanden terug verkopen). Achteraf... Maar, je hebt het ook niet goed gedaan. De afgelopen weetikveelhoeveel jaar, zeg even na de 2e wereldoorlog, is het investeren op langer termijn altijd verstandig geweest, en bijna iedereen durft dat te extrapoleren dat dat nog blijft voor de heelveel jaren planning.

Je hebt geen pech gehad, genoeg die geen jubelton van de ouders krijgen of geen goede partner vinden (slechte partner+scheiden is nog duurder...). Maar ook geen geluk gehad, want je hebt geen jubelton gekregen en nog geen goede partner gevonden.

Je bent (in de buurt van) modaal, en dat is prima :)

Wil je er bovenuit steken, dan moet je of geluk hebben, of je gedrag wat aanpassen dat je niet in dezelfde mediaan van goed/fout blijft hangen. Voor TS betekent dat op dit moment of geluk hebben met een goede partner vinden (indien gewenst), of salaris laten stijgen*, besparen en investeren**.
* Maar kan ten kostte gaan van energie/plezier/tijd/...
** Let op, belegen kent risico etc.

Zelf heb ik (38) ook de keuze ("fout") gemaakt om niet te belegen, maar wel de keuze ("goed") om om een huis te kopen op ("geluk") het goede moment (~8 jaar terug). Maar achteraf weet ik pas wat de goede en foute keuzes waren, en wat het geluk was. En met die ervaring ga ik m'n volgende keuzes hopelijk wel (nog) beter maken. Maar niet mijzelf pijnigen met achteraf wat als...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Wellicht niet, maar als je 47 bent liggen de kaarten misschien anders. Als je dan binnen 10 jaar een nare diagnose krijgt en dood zou gaan (tuurlijk, kleine kans) en je hebt nog weinig afgelost dan kan de bank best wel eens een probleem hebben. Ik zou er niet raar van opkijken als het in bepaalde situaties toch wordt verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Prisma16 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:33:
Je hebt helemaal niets fout gedaan.

Omdat de overheid de volkshuisvesting een aantal decennia aan de markt heeft overgelaten zijn de prijzen zeer hoog geworden.
Het resultaat is dat iemand die single is en een modaal inkomen heeft geen huis kan kopen.

Wie heeft er nu een fout gemaakt?
Tekort door de bocht. Ik kon in 2013 met minder inkomen een 168k kostende apartement kopen, waarbij ikzelf 28k eigen inleg heb gedaan op de woning, hypotheek die ik heb, is dus voor 140k. Het is dus maar de vraag naar wat voor woning er gekeken wordt.

En voor de mensen die roepen "Had toen voor X gekocht, dan kan je nu voor Y verkopen", ook dat is niet helemaal handig. Je zult zelf iets terug moeten kopen of in een bodemloze put gooien en dan is er nog inflatie.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Tekort door de bocht. Ik kon in 2013 met minder inkomen een 168k kostende apartement kopen, waarbij ikzelf 28k eigen inleg heb gedaan op de woning, hypotheek die ik heb, is dus voor 140k. Het is dus maar de vraag naar wat voor woning er gekeken wordt.
Mooi dat dit zo gelopen is!
Maar dat was dan ook, achteraf gezien, in het dal van de markt. Was dat wijsheid of geluk......?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCtWRt-1gH1IOvzggTlWHm7c9_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSwdU6WW3u0byMZvHD56nxyz.png?f=fotoalbum_large

https://www.iexprofs.nl/N...op-weg-naar-oude-top.aspx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Prisma16 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Mooi dat dit zo gelopen is!
Maar dat was dan ook, achteraf gezien, in het dal van de markt. Was dat wijsheid of geluk......?

[Afbeelding]

https://www.iexprofs.nl/N...op-weg-naar-oude-top.aspx
Ja, maar doe dat ook even met de inflatie er naast. Dan zal je zien dat de stijging niet zo groot is, omdat ook de Euro minder waard geworden is. Dan zul je zien dat de effectieve waardestijging minder is dan hier geschetst wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2025 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:12
Ik heb niet je hele topic gelezen maar:

- Je had geen focus om een huis te kopen. Blijkbaar was je sociale huurwoning prima, verder niets mis mee.
- Tot een goede 10/12 jaar terug kon je ook afgeraagde huizen kopen tussen de 80 en 130k. Die zijn nu ook allemaal 3 ton waard. Even sprekend voor de regio Rotterdam maar ook in andere steden. Vaak niet in aantrekkelijke buurten.
- Je focus lag niet op maximaal sparen en bezuinigen om een huis te kopen.
- Je focus lag niet op inkomensmaximalisatie. Je begint nu pas stappen te maken.
- Je hebt in de tussentijd ook geen stappen gezet met een partner (verder niets mis mee maar maakt het leven wel een stuk makkelijker) maar is wel gangbaar om een huis te verwerven.
- Je ontwikkeld beperkt, je groeit wel door in je rol maar je zet geen grote stappen naar architect bijvoorbeeld.

Conclusie: Je leeft vooral comfortabel en veilig, daar kan je ook vanaf stappen om meer te bereiken (of niet als je het wel best vindt).

Het mooie aan het leven, je bent wel voor jezelf begonnen = risico nemen en dat gaat gelijk positief uitpakken.

75 euro per uur is niet slecht maar kan wel beter als senior is toch 135.000 euro per jaar op basis van 1800 uur. Doe dit 2 jaar + een beetje en je kan zo een huis kopen in de Randstad.

Ook kan je kijken of het tarief omhoog kan, ik vind 75 voor een senior IT'er ook niet bijster hoog, als ik zie wat nu al in de markt wordt betaald.

Reactie op je vragen:

- Heb ik onvoldoende gespaard? Is 500 euro / maand sparen weinig/veel/normaal? Lijkt mij wel gangbaar maar als je zzp'er bent, kan je grotere stappen zetten. Als een huis kopen nu je hoofd doel is, maximaal schrappen in je extra uitgaven/vakanties etc. en zoveel mogelijk opzij.
- Is een modaal inkomen op 47 jarige leeftijd laag? Nee, want het is modaal.
- Zou je als alleenstaande met een modaal inkomen een koopwoning moeten kunnen betalen? In de ideale wereld wel, als je werkt moet je sowieso een dak boven je hoofd hebben naar mijn mening maar nu wordt het lastig en ik denk dat het niet snel beter wordt.
- Had ik toch in het begin van mijn carrière een andere keuze moeten maken? Ik kon niet terecht bij mijn ouders voor een lening, dat geld hadden zij gewoon niet. Had ik destijds sneller van baan moeten wisselen om zo flinke sprongen te maken in mijn inkomen? Terug gaan in de tijd is niet mogelijk, vanaf vandaag kan je veranderen, daar zou ik op focussen.
- Had ik flink moeten gaan beleggen al die jaren? Dat is nooit verkeerd maar zie reactie hierboven, de beste dag is gisteren en anders vandaag.
- Moet ik toch maar aan de vriendin? :) Want soms heb ik het idee dat dat ongeveer de enige mogelijkheid nog is om kans te maken op een woning. Een vriendin is geen garantie op een beter leven (kan breken, ruzies etc.) maar als je het leuk vindt, kan je zeker op zoek.

[ Voor 41% gewijzigd door wm1234 op 21-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 22:55
In deze tijd is het gewoon lastig om een woning te vinden, plus het is een onzekere tijd. Dus banken en de rente werken zeker niet mee.

Een andere vraag, waarom wil je nu per se in een huis kopen? Volgens mij heb je best een aardig en leuk leven, en een huis kopen draagt veel verantwoordelijkheid. Vaak ben je echt niet goedkoper uit met een koopwoning, en ben je een stuk minder flexibel. Stel je koopt nu een huis, en je komt een partner tegen. Ga je dan je huis verkopen?

Ik heb geluk gehad dat ik in een goeie tijd een huis kon kopen, al best op jonge leeftijd. Maar ik heb mezelf daarbij wel een verantwoordelijkheid opgelegd waardoor ik minder flexibel was om dingen te doen. (Lange reizen, internationaal werken en noem het maar op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bouke-p schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Nu zou je, na een hele snelle blik op independer, rond de 160k kunnen krijgen. Niet heel veel, maar als je die auto niet had gekocht kon je rond de 200k investeren in een huis.
Afhankelijk van waar je woont of beter wilt wonen kun je zeker nog wel wat kopen. Al zul je dan nog wel zelf moeten klussen en verbouwen waarschijnlijk.
Persoonlijk vind ik dat klussen niet erg, op die basis heb ik mijn woningen ook gekocht. Ik persoonlijk vind het nogal verwend dat veel mensen gelijk een woning compleet willen strippen en verbouwen naar eigen wens(en dan klagen dat t toch zo duur is).

Maar waarom de focus op een woning kopen? Je hebt de meest gunstige tijd om een huis te kopen gemist. Maar je huurt nu goedkoop en hebt een woning.
Vergis je verder niet in de kosten van een huis hebben.
Maar hij heeft wel die auto. Dus reken op 180k maximaal te besteden. Kosten koper, dus reken op een huis van 170k als je je hele buffer gebruikt en geen geld hebt voor de inrichting en opknap. Dat is niet heel praktisch, dus je komt als snel richting de 160k. Daar ga je echt geen huis van kunnen kopen momenteel. Compleet onrealistisch.

En waarom die focus? Geen idee, TS vraagt het. Ik snap hem op zich wel ook, plekje voor jezelf in een betere wijk. Zie jij een alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:38

Leuk een woning met een partner zoeken. Maar als je uit elkaar gaat grote kans dat je beide weer kunt zoeken naar een huurwoning met de prijzen van nu.

Iemand uit mn dorp. Hij had zijn eigen huis verkocht om samen met haar een nieuw huis te kopen. 2 jaar lang alles verbouwd. Nu gaan ze uit elkaar. Huis moet verkocht worden want ze kunnen het beide alleen niet betalen. Klote situatie. En dan nog beide iets anders vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

verstappen33 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:03:

Punt is dat je niet tegen de waardestijging van een huis kunt sparen..
Oftewel je gaat beleggen en probeert meer rendement te behalen dan dat de huizenprijzen stijgen, of je stapt gewoon in en je geniet "automatisch" van de waardestijging van je woning terwijl je erin woont..
Sparen niet nee. Maar dat doet dan ook vrijwel niemand tot dat soort bedragen.
Beleggen en investeren? Absoluut wel. Sinds ik mijn huis kocht heb is de waardestijging op mijn beleggingen en investeringen (die ik pas 8 jaar ná de aankoop van mijn huis begon) ruim 3x groter dan de waardestijging van mijn huis. Daarbij laat ik bitcoin (die ik vrijwel tegelijk met mijn huis kocht) uiteraard buiten beschouwing.
Compounding interest kan bijna niets tegenop...

Een huis kopen is echt niet de enige manier (en zelfs niet de beste) naar financiële vrijheid. Als het TS dáár om te doen is, dan zou ik zeggen; geniet van de goedkope huur en stop alles in investeringen.
Maar een koophuis is veel meer dan een waardeobject. De vrijheid om zelf te verbouwen bijvoorbeeld. Dat was voor mij de hoofdreden om te kopen ipv te huren.

[ Voor 9% gewijzigd door Whuzz op 21-02-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:04
Mastergo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Leuk een woning met een partner zoeken. Maar als je uit elkaar gaat grote kans dat je beide weer kunt zoeken naar een huurwoning met de prijzen van nu.

Iemand uit mn dorp. Hij had zijn eigen huis verkocht om samen met haar een nieuw huis te kopen. 2 jaar lang alles verbouwd. Nu gaan ze uit elkaar. Huis moet verkocht worden want ze kunnen het beide alleen niet betalen. Klote situatie. En dan nog beide iets anders vinden.
Helemaal mee eens.
Ik heb dit recent ook bij een kennis gezien. Samen een twee-onder-een-kap opknap woning gekocht, maar na twee jaar uit elkaar gegaan. Nu huurt hij voor €1.400 per maand en zit helemaal vast. Hij is blij dat er nog geen kinderen waren anders loop je daarop ook nog leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:07
Als je nu zzp-er bent met 75 eur per uur dan ga je al gauw over de 10k per maand. Doe dit 3 jaar lang en dan kun je vrij eenvoudig een woning kopen.
Pagina: 1 2 3 Laatste