Il 2 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:08:
Herkenbaar verhaal inderdaad. Het meeste is al wel gezegd.
Kort samengevat dus eigenlijk de grootste pijlers:
-geen rijke ouders (jubelton)
-geen rijke vriendin (alle vaste lasten door de helft+verdubbeling inkomen)
-verkeerde timing op de woningmarkt.
En tweakers salarissen hier zijn inderdaad geen goed vergelijkingsmateriaal. Een hoop mensen hier die hoogopgeleide IT'ers zijn, met vrijstaande woning, een dozijn zonnepanelen en een EV op de oprit.
Ik las laatst op het forum ook ergens een post van iemand die zich afvroeg waarom iemand vandaag de dag nog een tweehands benzine auto zou kopen, want 'je koopt toch gewoon even een EV, is ook beter voor het milieu'. Die mensen leven echt losgeslagen van de realiteit

Het gaat er niet om of je jezelf moet vergelijken met een ander persoon..
Ik kom zelf ook uit een "arm" gezin, ben begonnen in de IT als helpdesker met een minimum loon van 1250 euro bruto in 2002.
Enige "geluk" wat ik had was dat in 2007 ik een vriendin had die ook fulltime werkte en we zodoende samen een huisje konden kopen van 150k. Maar we moesten wel maximaal lenen en er was geen ruimte meer over (financieel gezien), rente was toen 5,5% op de hypotheek..
Ouders/vrienden verklaarden ons voor gek, want de maandelijkse lasten waren echt hoog..
Gelukkig zat er nog veel groei in mijn carriere waardoor de lasten de jaren erna qua verhouding steeds lager werden, maar het waren wel jaren waar we niet op vakantie konden..
Toen kwamen er kinderen en de vrouw ging minder werken, dus ook in die periode was het niet makkelijk.
Pas toen de kinderen wat ouder werden (6+) is mijn vrouw weer meer gaan werken en promoties gemaakt en kregen we meer lucht.
Inmiddels zijn het tieners en hebben we 2,5 jaar geleden ons huis verkocht voor 290k, de overwaarde + spaargeld hebben we gebruikt om een ander huis helemaal op te knappen.
Voor het nieuwe huis hebben we weer maximaal geleend, en zodoende zitten we nu in een woning waarvan we altijd hebben gedroomd en hebben het financieel ook beter dan ooit omdat we (mede door lage rente) de lasten lekker laag hebben kunnen houden.
Inmiddels hebben we weer 150k overwaarde opgebouwd door het huis goed te renoveren en door algemene waardestijging.
En het is echt niet te laat, huizentekort blijft komende 20-30 jaar nog wel bestaan, sterker nog, ik denk dat het nooit opgelost gaat worden, Nederland is gewoon te klein..
Je moet gewoon (kunnen) instappen en mogelijk wat concessies doen en niet denken dat je gelijk je droomhuis kunt kopen.. En vooral het instappen is lastig, maar met de de juiste aanpak zeker wel te doen.
Ik had afgelopen week mijn collega dit nog aangeraden:
https://www.funda.nl/deta...wartelstraat-18/89243604/
Voor 220-230 heb je dit huis mogelijk in handen..
Voor de initiele renovatie ben je 30-40k kwijt, wil je het gelijk helemaal af hebben ben je mogelijk 60-70k kwijt..
Prima huis, energielabel A, leuk dorp, en zal in de toekomst zeker nog blijven stijgen.
[
Voor 9% gewijzigd door
verstappen33 op 21-02-2025 09:27
]