Ik heb niet je hele topic gelezen maar:
- Je had geen focus om een huis te kopen. Blijkbaar was je sociale huurwoning prima, verder niets mis mee.
- Tot een goede 10/12 jaar terug kon je ook afgeraagde huizen kopen tussen de 80 en 130k. Die zijn nu ook allemaal 3 ton waard. Even sprekend voor de regio Rotterdam maar ook in andere steden. Vaak niet in aantrekkelijke buurten.
- Je focus lag niet op maximaal sparen en bezuinigen om een huis te kopen.
- Je focus lag niet op inkomensmaximalisatie. Je begint nu pas stappen te maken.
- Je hebt in de tussentijd ook geen stappen gezet met een partner (verder niets mis mee maar maakt het leven wel een stuk makkelijker) maar is wel gangbaar om een huis te verwerven.
- Je ontwikkeld beperkt, je groeit wel door in je rol maar je zet geen grote stappen naar architect bijvoorbeeld.
Conclusie: Je leeft vooral comfortabel en veilig, daar kan je ook vanaf stappen om meer te bereiken (of niet als je het wel best vindt).
Het mooie aan het leven, je bent wel voor jezelf begonnen = risico nemen en dat gaat gelijk positief uitpakken.
75 euro per uur is niet slecht maar kan wel beter als senior is toch 135.000 euro per jaar op basis van 1800 uur. Doe dit 2 jaar + een beetje en je kan zo een huis kopen in de Randstad.
Ook kan je kijken of het tarief omhoog kan, ik vind 75 voor een senior IT'er ook niet bijster hoog, als ik zie wat nu al in de markt wordt betaald.
Reactie op je vragen:
- Heb ik onvoldoende gespaard? Is 500 euro / maand sparen weinig/veel/normaal?
Lijkt mij wel gangbaar maar als je zzp'er bent, kan je grotere stappen zetten. Als een huis kopen nu je hoofd doel is, maximaal schrappen in je extra uitgaven/vakanties etc. en zoveel mogelijk opzij.
- Is een modaal inkomen op 47 jarige leeftijd laag?
Nee, want het is modaal.
- Zou je als alleenstaande met een modaal inkomen een koopwoning moeten kunnen betalen?
In de ideale wereld wel, als je werkt moet je sowieso een dak boven je hoofd hebben naar mijn mening maar nu wordt het lastig en ik denk dat het niet snel beter wordt.
- Had ik toch in het begin van mijn carrière een andere keuze moeten maken? Ik kon niet terecht bij mijn ouders voor een lening, dat geld hadden zij gewoon niet. Had ik destijds sneller van baan moeten wisselen om zo flinke sprongen te maken in mijn inkomen?
Terug gaan in de tijd is niet mogelijk, vanaf vandaag kan je veranderen, daar zou ik op focussen.
- Had ik flink moeten gaan beleggen al die jaren?
Dat is nooit verkeerd maar zie reactie hierboven, de beste dag is gisteren en anders vandaag.
- Moet ik toch maar aan de vriendin?

Want soms heb ik het idee dat dat ongeveer de enige mogelijkheid nog is om kans te maken op een woning.
Een vriendin is geen garantie op een beter leven (kan breken, ruzies etc.) maar als je het leuk vindt, kan je zeker op zoek.
[
Voor 41% gewijzigd door
wm1234 op 21-02-2025 16:58
]