Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:42
Mooi dat je je verhaal en twijfel deelt
De meeste vragen kan ik geen antwoord op geven. En het klinkt niet alsof je iets fout doet.

Het is overigens niet zo dat je na 24 jaar 500 euro/maand sparen 144000 zou hebben gespaard.
Bij 2% rente zou het 184502 zijn. Bij 3% 209900. Bij 4% 239546. Om een beetje een idee te hebben.
Daar staat tegenover dat je ook weer wat belasting er over had moeten betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2025 06:38 . Reden: Quote tag verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:07
Prisma16 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Mooi dat dit zo gelopen is!
Maar dat was dan ook, achteraf gezien, in het dal van de markt. Was dat wijsheid of geluk......?

[Afbeelding]

https://www.iexprofs.nl/N...op-weg-naar-oude-top.aspx
Dan heb ik hier 2x geluk gehad, eerste huis begin 2014 gekocht en eind 2022 net in een dalletje verhuist naar een groter huis.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Helemaal mee eens. Al merkte onlangs iemand in een podcast terecht op dat je ook rekening moet houden dat naar mate je ouder wordt, alles minder goed begint te werken (fysiek en mogelijk mentaal). Dus je kunt wel een leuke riante spaarpot hebben voor als je 70+ bent, maar als je dan zo krakkemikkig bent en nauwelijks nog die gedroomde wereldreis kunt maken, is dat ook zonde.
Ik zit zelf met de gedachte te spelen om binnen 10 jaar 3-6 maanden vrij te nemen voor een wereldreis. "nu het nog kan", zeg maar :)
Helemaal mee eens, een wijs man(kan natuurlijk ook vrouw geweest zijn) zei ooit als je jong bent heb je geld te kort en tijd te veel en als je oud bent geld te veel en tijd te weinig. Dus die wereldreis moet je eigenlijk maken als je jong bent en niet als je oud en onafhankelijk(toevallig dit advies ook meegegeven aan de zonen vanavond) Juist ook omdat als je jong bent de reis de meeste impact heeft.
Als ik jou was zal ik lekker blijven zitten, je zit in een huurhuis wat je nooit zou kunnen kopen(qua locatie en m2) als ik ons koophuis zou kunnen verkopen en de rest van mijn leven(ben nu 50) voor 675 per maand zou kunnen blijven wonen dan zou ik 100 moeten worden om het ev- te maken.(50 jaar) zonder onderhoud, woz, etc . waar moet ik tekenen.
Ben het wel met je eens dat het nergens mis is gegaan, soms is het geluk en met zijn tweeën is het gewoon twee keer zo makkelijk een huis te kopen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 21:18
Kurkentrekker schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Wellicht niet, maar als je 47 bent liggen de kaarten misschien anders. Als je dan binnen 10 jaar een nare diagnose krijgt en dood zou gaan (tuurlijk, kleine kans) en je hebt nog weinig afgelost dan kan de bank best wel eens een probleem hebben. Ik zou er niet raar van opkijken als het in bepaalde situaties toch wordt verplicht.
Minimaal de helft van je hypotheek is tegenwoordig annuïtaire, dus je hebt al een serieuze klap afgelost na 10 jaar. Risico voor de bank is zeer minimaal, de huizenmarkt moet compleet crashen wil het huis onder water komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Minimaal de helft van je hypotheek is tegenwoordig annuïtaire, dus je hebt al een serieuze klap afgelost na 10 jaar. Risico voor de bank is zeer minimaal, de huizenmarkt moet compleet crashen wil het huis onder water komen te staan.
Als je van de 400k de helft annuïtair aflost heb je na 10 jaar zo’n 45k afgelost. Dan zou je als bank behoorlijk het schip in kunnen gaan als het huis in die tijd niet goed is onderhouden, vol staat met inboedel, er nog wat termijnen achterlopen, etc. Als iemand overlijd dan heeft de bank niet binnen een week het huis verkocht zonder kosten.

En de huizenmarkt die onmogelijk kan crashen? Dat hoorde ik in 2008 ook toen ik net m’n eerste huis had gekocht. Kon absoluut niet gebeuren. Maar nu kan het écht niet.

Waarom dit niet off-topic is: ik denk dat banken moeilijker gaan doen als je geen 30 meer bent en toch een huis wil kopen. Daar moet TS rekening mee houden, of dat nu via een overlijdensverzekering is of op een andere manier, het kan tegen je gaan werken. Over 3 jaar, als je dus lang genoeg ondernemer bent, heb je nog maar 15 jaar om af te lossen, want geen bank zit er op te wachten om jou een hypotheek te verstrekken op basis van een AOW of pensioenuitkering, die gezien je arbeidsverleden niet heel hoog zal zijn.

Weet je nu wat je aan pensioen kunt verwachten, @segil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
@Kurkentrekker wat is "moeilijker"? Ja, als je de pensioenleeftijd nadert, kijkt de bank ook naar het voorspelde pensioen-inkomen. Voor wie in loondienst is maakt dat het niet perse moeilijker. Wel drukt het vaak op het maximale leenbedrag, omdat bij de meeste mensen het verwachte pensioen-inkomen toch significant lager is dan het inkomen voor het pensioen.
Mijn ouders kochten hun eerste woning toen mijn vader 61 of 62 was. "Gewoon" met een hypotheek voor ongeveer 80% van het aankoopbedrag.

In geval van @segil zal echter niet alleen het huidige inkomen als ZZP-er te onzeker zijn voor de bank, maar wellicht/waarschijnlijk ook het pensioen-inkomen. Niet het pensioen zelf maakt het lastig, maar de onzekerheid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@Ivow85 met moeilijker bedoelde ik inderdaad een lager leenbedrag of voorwaarden zoals een ORV. Precies wat jij beschrijft dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 16:46
Iedereen nogmaals dank voor alle reacties en adviezen! Ik heb ook een paar PM's gekregen met het aanbod mee te denken. Super tof!

Ik heb besloten om niet te blijven hangen in "had ik maar" en te gaan focussen op hoe het aan te pakken voor de komende jaren. Wie weet dat die 0,03 bitcoin die ik gekocht heb bij een koers van 700 euro, nog wat extra waard wordt :p

Om nog terug te komen op dat sparen en hoeveel het geworden had kunnen zijn met rente erbij. Van dat bedrag dat ik opzij zette gebruikte ik ook geld voor onvoorziene uitgaven (wasmachine stuk, andere auto, etc). Ik reken dat ook tot sparen, wat in die 500 euro / maand zit. Het lijkt dat dan die 500 * 12 * 24 * jaarlijks x procent rente anders berekent moet worden. Maar het zal zeker geen weinig geld zijn. Het heeft dan ook zeker op een spaarrekening gestaan, alleen stelt de rente weinig voor meer tegenwoordig. Ik geloof zeker dat als ik in het begin een goed plan had en het goed financieel aangepakt, ik daar veel meer geld uit had kunnen halen. Zoals sommigen hier terecht opmerkten, ik ben lang niet bezig geweest met geld in mijn hoofd. Maar dat gaat nu wel veranderen :)

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 22-02-2025 08:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
segil schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:48:
..... ik ben lang niet bezig geweest met geld in mijn hoofd......
Een ontspannen leven is zeer waardevol! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:08
segil schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:48:
Ik ben lang niet bezig geweest met geld in mijn hoofd. Maar dat gaat nu wel veranderen :)
Zeker goed om op te merken. Heb dan wel zelf de vraag: ga je dan kijken om over 3 jaar een huis te kopen als ZZP'er, of richten op je pensioen welk er ook al aan zit te komen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik heb €30/mnd geïnvesteerd in een dating app.

En alhoewel de maandelijkse lasten wel wat hoger zijn geworden is het rendement nu iets van €3500/mnd.

Toen werd de hypotheek ook plots een stuk haalbaarder ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:42
Devian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:35:

En alhoewel de maandelijkse lasten wel wat hoger zijn geworden is het rendement nu iets van €3500/mnd.

Het ROI hangt uiteraard wel af van het aantal maanden dat je die investering moest doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Mastergo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Leuk een woning met een partner zoeken. Maar als je uit elkaar gaat grote kans dat je beide weer kunt zoeken naar een huurwoning met de prijzen van nu.

Iemand uit mn dorp. Hij had zijn eigen huis verkocht om samen met haar een nieuw huis te kopen. 2 jaar lang alles verbouwd. Nu gaan ze uit elkaar. Huis moet verkocht worden want ze kunnen het beide alleen niet betalen. Klote situatie. En dan nog beide iets anders vinden.
Met die redenering kom je natuurlijk nooit vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
ColeJ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Met die redenering kom je natuurlijk nooit vooruit.
En je kunt natuurlijk ook niet maximaal gaan lenen. Want als hij al een eigen huis had, kan ie met beperkt extra geld een groter huis kopen voor zijn 2'en. En dan kan iig 1 van de 2 blijven wonen en de ander heeft de helft van de overwaarde om makkelijker een ander huis te kunnen vinden.

En voor TS, zorg dat wat je als sparen ziet ook echt sparen is. Je potje voor onvoorziene uitgaven zou daar los van moeten staan, omdat dat een potje is waarvan je verwacht dat je die uit zal geven. Je weet alleen nog net waaraan (want je weet niet wat er kapot zal gaan)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMetdePet1234
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 00:24
Ach ja, geld maakt ongelukkig. Wees blij met wat je hebt en aas niet op artificiele zaken als een koophuis. Zodra de huizenmarkt instort ben je blij met je huurhuisje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

JanMetdePet1234 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:37:
Zodra de huizenmarkt instort ben je blij met je huurhuisje.
In je grote koopvilla ben je ook blij, zolang je maar niet gedwongen hoeft te verkopen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanMetdePet1234
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-04 00:24
de Peer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:39:
[...]

In je grote koopvilla ben je ook blij, zolang je maar niet gedwongen hoeft te verkopen.
En in je kleine huurhuisje kan je ook blij zijn :) Geluk komt nog steeds vanbinnen, geld helpt maar tot op zekere hoogte mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23
Ik zou beginnen met het aanpassen van de titel: er is niets misgegaan

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Sir_Lion schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Zeker goed om op te merken. Heb dan wel zelf de vraag: ga je dan kijken om over 3 jaar een huis te kopen als ZZP'er, of richten op je pensioen welk er ook al aan zit te komen?
Dat is een goede vraag en dat ga ik voor mezelf de komende tijd op een rijtje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Devian schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:35:

:D

Had je ook niet-goed-geld-terug garantie bij deze investering? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
JanMetdePet1234 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:51:
[...]

En in je kleine huurhuisje kan je ook blij zijn :) Geluk komt nog steeds vanbinnen, geld helpt maar tot op zekere hoogte mee.
Dat geloof ik zeker. Alleen woon ik hier nu lang genoeg en ik wil weg. De buurt is minder geworden, meer zwerfafval, paar rare mensen in het complex gehad de laatste jaren (één aso vrouw die totaal geen rekening wilde houden met anderen. 2 gekke mensen die gewoon behandeling nodig hadden, en pas na fysiek geweld richting andere bewoners zijn weggehaald). 1 crimineel in het complex die paar keer al veroordeeld is voor drugshandel. Kapot glaswerk op de parkeerplaats, hondenpoep op het wandelpad en op de parkeerplaats. Grofvuil dat door buurtbewoners achter ons complex wordt gedumpt (diepvries, matras, grote Praxis winkelwagen vol met meuk, etc, etc. Voetbalvereniging op 50 meter afstand, die de laatste jaren ook al op zondagochtend om 8:30u begint. Kortom, ondanks het allemaal geen super vervelende zaken zijn, is het opgeteld bij elkaar toch aardig veel en het begint me onderhand de keel uit te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:37
segil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik eet veel kant-klaar maaltijden. Voornamelijk door luiheid en geen zin te koken. Verder kan ik nauwelijks gluten verdragen en heb ook wat moeite met bepaalde fodmaps (ui, knoflook, peer, champignons, bonen, peulvruchten). En ik eet plantaardig. Dat allemaal bij elkaar maakt het wat lastiger (niet onmogelijk) om iets goedkoops in elkaar te zetten. Elke dag tofu met rijst en gewokte groenten gaat ook gauw vervelen :p
Glutenvrije producten zijn niet goedkoop helaas. En als je dan een keertje gaat uiteten, wordt het ook al gauw prijziger. Voor mij niet een all-you-can-eat voor 20 euro restaurant. Voornamelijk door mijn dieet. Pizza voor 3 euro is ook niet mogelijk. Vegan + glutenvrij wordt al gauw 10+ euro. Om iets te noemen.
Tip: maak je eigen kant en klaar maaltijden. Wanneer je op zaterdag 3 maaltijden maakt, zet je 1 in de koelkast en 1 in de vriezer. Op zondag doe je hetzelfde. Dan heb je in 2 dagen voor 6 keer eten klaar gemaakt voor bijna de hele week.

Dan zullen niet alleen de uitgaven voor boodschappen fors naar beneden gaan: maar ook zal de kwaliteit verbeteren: al die kant en klare supermarkt maaltijden hebben iets gemeen: ze zijn allemaal te zout en op lange termijn is dat niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
aljooge schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Tip: maak je eigen kant en klaar maaltijden. Wanneer je op zaterdag 3 maaltijden maakt, zet je 1 in de koelkast en 1 in de vriezer. Op zondag doe je hetzelfde. Dan heb je in 2 dagen voor 6 keer eten klaar gemaakt voor bijna de hele week.

Dan zullen niet alleen de uitgaven voor boodschappen fors naar beneden gaan: maar ook zal de kwaliteit verbeteren: al die kant en klare supermarkt maaltijden hebben iets gemeen: ze zijn allemaal te zout en op lange termijn is dat niet gezond.
Veel goedkopere kant-klaar maaltijden wel, maar hedendaags heb je ook gezonde maaltijden in de supermarkt. Daar betaal je dan wel een godsvermogen voor (6-9 euro / maaltijd). Ik probeer die dan ook te kopen met korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Mij lijkt het in het geheel geen gek idee om zoals je doet eens stil te staan en na te denken over waar je staat in je leven en wat je eventueel nog zou willen/wensen of anders gezegd welke doelen je jezelf zou stellen, of dat nou op de huizenmarkt is of op een ander gebied. Zoals anderen ook al hebben gezegd een blik op het verleden kan daarbij van enig nut zijn, maar de blik vooruit en hoe je die doelen die je voor jezelf stelt zou willen gaan halen is het meest nuttig. Ik spreek bewust van doelen omdat het stellen van realistische en haalbare doelen zorgt dat je bewuster omgaat met je tijd en dat je keuzes maakt die zorgen dat je dichterbij je doelen komt en ze zult halen.

Tot nu toe is er niet per se iets mis gegaan want je hebt altijd gewerkt, hebt een prima salaris gehad, een dak boven je hoofd en nooit echt iets hoeven laten. Misschien heeft dat comfort er wel toe geleid dat je tot nu toe weinig te wensen hebt gehad en gezien je lage huur zat je er comfortabel bij en was er weinig noodzaak voor iets anders of leek dat steeds toch onbereikbaar. Maar dan gaat het toch ergens knagen, laat ik zeggen een passende midlife vraag, waar ben ik nu en wat wil ik nog doen of bereiken in mijn leven? Jij past dat met name op de woningmarkt toe, en ik begrijp ook helemaal dat je gezien wat je hierboven noemt ook wel eens een ander plekje wilt hebben en een iets betere leefomgeving. Of je leefomgeving is wat achteruit gegaan, of je hebt zelf andere eisen, hoe dan ook: het punt is alleen dat die huizenmarkt zo idioot is geworden dat je er niet makkelijk meer tussen komt, en dat ligt niet aan jou.

Ik ben ongeveer van dezelfde leeftijd als jij. Wil je substantieel meer uit het leven halen, dan moeten er misschien scherpere keuzes gemaakt worden zoals bv. @Paul C aanhaalt, met een doel voor ogen hard(er) gaan lopen om meer te bereiken of meer dingen laten in het licht van je doel. Of zoals anderen aangaven kan het toch heel handig zijn om met zijn tweeën te zijn. Kijk bijvoorbeeld ook goed naar je wensen en eisen in het geval van een woning. Een andere omgeving hoeft niet per se te betekenen dat je naar een grote gezinswoning moet.

Mijn persoonlijke favoriet is de vaste lasten omlaag halen. Leren met weinig/minder rond te komen is een vaardigheid, die ik heb geleerd toen het moest in een tijd van mijn leven dat ik enkele jaren zonder werk zat. Mijn vrouw had gelukkig altijd wel een baan en we hebben het hoofd boven water kunnen houden, maar er was wel een noodzaak de tering naar de nering te zetten. Die tijd is gelukkig ook weer voorbij, maar de vaardigheden blijven en nu voelt het jaren later nog steeds riant om elke maand geld over te houden. Nu ligt het eraan hoe oplossingsgericht je bent en in hoeverre je bereid bent jezelf nieuwe dingen aan te leren. Een simpel voorbeeld zou zijn of je handig bent en zelf dingen kunt en durft aan te pakken. Mocht je dan een koopwoning hebben dan scheelt dit uiteraard een hoop. Zo heb ik in mijn huis veel zelf gedaan en vooral ook aan verduurzaming. Dat scheelt elke maand weer vaste lasten.

Hoeveel ondernemingsgeest heb je en waarom heb je besloten ZZP'er te worden op een moment dat dit juist lastiger wordt gezien schijnzelfstandigheid? Hoe makkelijk of moeilijk is het voor jou om een andere opdrachtgever te vinden en er zoals anderen hier al aangeven bv. nog wat extra uurtjes bij te maken? Je verdienvermogen en je capaciteit jezelf te verkopen is een belangrijk onderdeel van ZZP. Ik kan niet beoordelen of dat echt bij je past.

Om mij heen zie ik ook vooral jongere collega's die moeite hebben de woningmarkt te betreden. Ik maak me uiteraard ook zorgen om mijn eigen kinderen als die over een aantal jaar zelfstandig willen wonen.
Vrijwel niemand die nu een koopwoning heeft zou diezelfde woning nu nog kunnen kopen als zij nu de markt voor het eerst zouden betreden. Ik sprak gisteren nog een vriend van me die afgelopen jaar een nieuw appartement heeft betrokken en die zei dat hij het alleen door het verschil in rente inmiddels niet meer zou kunnen betalen. Dat is gewoon een hele lastige situatie en dat ligt dus niet aan jou. Iedereen die al wel in de markt zit met een woning zit relatief goed. Maar het hele gebeuren is vrij idioot. Dus van die woning dat ligt zeker niet aan jou.

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
segil schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Veel goedkopere kant-klaar maaltijden wel, maar hedendaags heb je ook gezonde maaltijden in de supermarkt. Daar betaal je dan wel een godsvermogen voor (6-9 euro / maaltijd). Ik probeer die dan ook te kopen met korting.
Logisch dat je op deze manier niets opspaart, 6-9 euro per dag alleen al aan warm eten is erg veel en dat bij elkaar opgeteld dag in dag uit: dat is een enorme kostenpost. Zoals anderen al stelden in het topic: 600-700 euro per maand aan dagelijkse boodschappen voor 1 persoon is veel te veel en kan bijna door de helft. Dit vereist wel enige inzet in de keuken. Ik snap dat je gewoon liever andere dingen doet in die tijd en dat koken geen hobby is, maar hier zijn grote besparingen te behalen. leef je nu als een Bourgondier en vraagt nu 24 jaar later waar het geld allemaal is gebleven.

Je moet je realiseren dat vele kleine uitgaven bij elkaar opgeteld een enorme maandlast is. Als je veel aan boodschappen uitgeeft, aan goede doelen weg geeft, elke maand minstens een keer uit eten gaat, een terrasje meepakt, een duur internet abbo hebt, leuke uitjes hebt zoals de bios of de efteling dan houd je weinig over in een maand. Als je vind dat je meer over wilt houden dan zul je keuzes moeten maken wat je echt belangrijk vind om te behouden en waarin je eventueel wel wilt besparen. Als je het graag allemaal zo wilt laten: ook prima, maar dan spaar je niks op. Je zult hierin zelf een eigen afweging in moeten maken wat je wil gaan doen met je inkomsten, of sparen, of lekker uitgeven, of van allebei een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Prima tip, maar niet om in door te slaan. Voor elke avond hiermee wordt eten wel erg monotoon. Eventueel kan je natuurlijk ook een zelfgemaakte pasta saus in porties invriezen, dan hoef je alleen pasta te koken en die saus in de vriezer hoeft niet in een week op. Voor de variatie kan je dat ook afwisselen met andere maaltijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:52
Zou het kopen van een woning een doel moeten zijn, als het niet lukt?
Stel je krijgt wel een hypotheek rond, waarschijnlijk zou je dik je meer aan rente gaan betalen dan wat je nu aan huur betaald in een vergelijkbare woning.

Ik denk dat de fout is geweest dat je niet belegd hebt, of het nu een woning of een andere vorm is. Je kan hier alsnog mee beginnen als je je welvaart wilt vergroten. Beleggen in aandelen kan heel eenvoudig en moet vooral saai zijn. Iets zoals een meesman index fonds. Je moet hier voor je pensioen ook iets gaan doen nu je zzp'er bent. Anders kan je over weer 20 jaar een vergelijkbaar topic starten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Deveon schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Prima tip, maar niet om in door te slaan. Voor elke avond hiermee wordt eten wel erg monotoon. Eventueel kan je natuurlijk ook een zelfgemaakte pasta saus in porties invriezen, dan hoef je alleen pasta te koken en die saus in de vriezer hoeft niet in een week op. Voor de variatie kan je dat ook afwisselen met andere maaltijden.
Dat monotone valt reuze mee. Om hier wat op voort te borduren: Op zaterdag maak je 3 maaltijden, eentje voor diezelfde dag, eentje voor maandag en eentje voor de vriezer. Dan doe je dit ook op zondag en heb je voor zondag en dinsdag eten. Ondertussen heb je nog wat voorraad van 1 of 2 weken ervoor in de vriezer liggen en pak je uit die voorraad weer 2 voor woendag/donderdag. Houd je nog maar 1 dag over dat je iets anders moet. Op deze manier is het absoluut niet het geval dat je elke dag hetzelfde tegen heug en meug naar binnen zit te werken.

Dan nog een tip: je hebt in de supermarkten van die vers pakketten. Super lekker en je volgt de aanwijzing van de verpakking: voor ongeveer 10 euro (3,5 euro/dag) heb je dan gekookt voor 3 maaltijden, en meestal zijn ze te bereiden in ongeveer 30 minuten en alles wat erin zit is vers. Bijvoorbeeld deze heb ik van gisteren en hij is erg lekker :9

https://www.jumbo.com/pro...-con-carne-1280g-638992DS

Voor de afwisseling ga je naar verschillende supermarkten, bij elke winkel hebben ze weer andere liggen en per seizoen verandert het assortiment ook.

[ Voor 5% gewijzigd door aljooge op 23-02-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
aljooge schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Logisch dat je op deze manier niets opspaart, 6-9 euro per dag alleen al aan warm eten is erg veel en dat bij elkaar opgeteld dag in dag uit: dat is een enorme kostenpost. Zoals anderen al stelden in het topic: 600-700 euro per maand aan dagelijkse boodschappen voor 1 persoon is veel te veel en kan bijna door de helft.
Ik zeg ook niet dat ik elke dag 6-9 euro aan kant-klaar maaltijden uitgeef. 2-3x per week max. En ik probeer ze te kopen met korting wanneer dat mogelijk is.
Verder is die 600-700 food en non food bij elkaar. Alle bonnetjes van de supermarkten. Daar zit soms ook iets tussen als een Lidl accu boormachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
Het primaire probleem is dat je inkomen erg laag is. Jouw inkomen is maar net iets boven modaal. Een vakman met >20 jaar werkervaring in de IT verdient gemiddeld een heel stuk meer dan een modaal salaris vermoed ik.

Streamingdiensten opzeggen en minder geld aan eten uitgeven heeft maar een beperkt effect. Als je heel zuinig leeft kan je misschien €300 netto per maand besparen, dat is niet echt dé gamechanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Eigenlijk heb je twee problemen:
1) dat inkomen moet omhoog. Hopelijk heb je daar een goede stap in gezet met het ZZP-schap. Je functietitels doen indiceren dat je meer verdient dan je daadwerkelijk krijgt.
2) je hebt de afgelopen 25 jaar een hoop kansen gemist, met name op de huizenmarkt. Daar kun je niets meer aan veranderen.

Eigenlijk doe je al twee dingen heel goed: je zoekt oprecht naar verbetering omtrent je financiële gedrag, en je accepteert je huidige situatie en de kansen die je gemist hebt. En dat is mooi, want er liggen nog een hele hoop kansen voor je. :)

Je bent qua vermogen en woonsituatie eigenlijk nog een starter. Gelukkig heb je ook nog een half leven voor je. ;) Dat betekent wel keuzes maken. Op de kortere termijn is dat besparen waar dat kan, en accepteren dat je niet op 1 dag je hele leven significant kunt verbeteren. Ik zou je daarbij willen aanraden om te gaan experimenteren, bijvoorbeeld met wat eerder genoemd is om zelf te gaan koken.

De uitdaging die je gaat tegenkomen is waarschijnlijk dat je vrienden die al verder zijn, dat niet direct zullen begrijpen. Zij zijn immers geen starter meer. Ik denk dat het daarin goed is om eerlijk te zijn. Ik ken in mijn omgeving die niet verbaasd zijn over de stand van de huizenmarkt, en iedereen begrijpt dat je daar enige offers voor moet maken.

Op de (middel)lange termijn draait uiteindelijk alles om vermogensopbouw, en daaruit rendement halen. Dat doen veel mensen door het kopen van een huis, maar dat kan ook met (index)beleggen. Ook het kopen van dingen waarmee je (direct) uitgaven bespaart is daarbij behulpzaam. Ik kan moeilijk voor je bepalen wat dat is, en het hoeft niet eens een aankoop te zijn. Het hebben van een financiële buffer zorgt er al voor dat je jouw eigen risico van veel verzekeringen omhoog kunt zetten, waarmee je weer significant geld bespaart.

Ik vind het heel knap dat je zo veel eigen inzicht toont, en hoop dat de inzichten in dit topic je in de komende 45 jaar verder zullen helpen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
MarcoC schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:20:
Het primaire probleem is dat je inkomen erg laag is. Jouw inkomen is maar net iets boven modaal. Een vakman met >20 jaar werkervaring in de IT verdient gemiddeld een heel stuk meer dan een modaal salaris vermoed ik.

Streamingdiensten opzeggen en minder geld aan eten uitgeven heeft maar een beperkt effect. Als je heel zuinig leeft kan je misschien €300 netto per maand besparen, dat is niet echt dé gamechanger.
300 euro per maand is wel degelijk een game changer. Dat is 3600 euro per jaar, in 10 jaar 36000 en in 24 jaar 86400 euro! Had je dit structureel beetje bij beetje in aandelen belegd, dan zou je nu een huis kunnen kopen en ik denk zelf dat er meer makkelijke besparingen in zitten dan die 300 euro, mits je een beetje slim inkoopt en op al die kleine uitgaven let. Daarbij bedoel ik niet leven als een vrek, dat is echt niet nodig, maar om bij elke aankoop en met name ook de vaste lasten, wat slimmere keuzes te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
segil schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Verder is die 600-700 food en non food bij elkaar. Alle bonnetjes van de supermarkten. Daar zit soms ook iets tussen als een Lidl accu boormachine.
Dat is nog steeds echt bizar veel. Mijn supermarktbonnetjes komen neer op 200 euro in de maand. En dan nog zo'n 50-75 euro aan veel te duur lunchen op mijn werk. Dus zeg, 300 in de maand met ook nog een etentje erbij. Dat is minder dan de helft van wat jij aan eten uitgeeft. Hier zit dus een behoorlijke bespaarmogelijkheid.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Deveon schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Als je de maaltijden invriest, dan hoef je die niet allemaal in dezelfde week op te eten.

Week één kook je twee maaltijden en heb je dus 2x2 porties in de vriezer. Maar die eerste week moet je die dan niet allemaal opeten. Eet gevarieerd met andere maaltijden en eet eind vd week één maaltijd uit de vriezer.
Volgende weekend kook je dan weer twee maaltijden waarvan je 2x2 porties invriest. Die week doe je hetzelfde kwa eten als in de eerste week. Eet deze week twee maaltijden uit de vriezer.
Derde weekend kook je ook weer twee maaltijd, waarvan je 2x2 porties weer twee porties invriest. Je hebt nu zes verschillende maaltijden in de vriezer.

Je kan vanaf die derde week dus de hele week gevarieerd eten. En als je vanaf dan elk weekend weer 2x2 porties invriest heb je ook altijd een variatie aan maaltijden in huis. Althans: uitgaande van één dag buiten de deur eten, afhaal, friet oid en 6 "verse" zelfgekookte maaltijden per week.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Ik zeg ook niet dat ik elke dag 6-9 euro aan kant-klaar maaltijden uitgeef. 2-3x per week max. En ik probeer ze te kopen met korting wanneer dat mogelijk is.
Het is gewoon een enorm bedrag voor iemand die alleen woont.
Wij zitten daar iets onder. Maar dat is voor twee personen en een grote hond. Dat is alle supermarkt- en drogisterij bonnetjes, brood van de warme bakker, vlees van de Keurslager, dierenvoeding en snacks etc voor de hond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

Als extra perspectief, voor twee personen geven wij ong €80 / week = €320 per maand uit aan supermarkt / groenteboer / bakker

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24
aljooge schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:36:
[...]

300 euro per maand is wel degelijk een game changer. Dat is 3600 euro per jaar, in 10 jaar 36000 en in 24 jaar 86400 euro! Had je dit structureel beetje bij beetje in aandelen belegd, dan zou je nu een huis kunnen kopen en ik denk zelf dat er meer makkelijke besparingen in zitten dan die 300 euro, mits je een beetje slim inkoopt en op al die kleine uitgaven let. Daarbij bedoel ik niet leven als een vrek, dat is echt niet nodig, maar om bij elke aankoop en met name ook de vaste lasten, wat slimmere keuzes te maken.
Met rente op rente is elk klein bedrag over 24 jaar groot te maken. Dit is niet echt een argument. Ik denk dat heel veel mensen op zijn leeftijd met 24 jaar ervaring 50% meer verdienen. Als je daar 24 jaar rente op rente over berekent wordt het pas echt leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:38
Fantastische post om te lezen. In mijn ogen heb je niks verkeerds gedaan: het geluk van vandaag heb je te danken aan de keuzes van gisteren.

Als 35-jarige kan ik je denk ik weinig tips geven op financieel vlak, behalve: koop een huis als je vermogen wil zien groeien.
Zelf kocht ik een 'krot' in een niet te populaire woonplaats, vond een vriendin en verkocht zelfs mijn krot met winst en deelde de kosten voor een nieuwe woning.

Verder uit beroepskennis: ga niet vrijwillig minder werken om je gezondheid te sparen. Maar..(!) blijft ook niet dezelfde uren werken ten kóste van je gezondheid: als je (deels) niet meer kunt werken, dan meld je jezelf ziek bij de baas.
In mijn beroep heb ik veel mensen gezien van rond uw leeftijd die steeds vrijwillig een dagje minder zijn gaan werken 'omdat het niet meer lukte', maar hadden zich nog nooit ziekgemeld. Uiteindelijk vielen ze volledig uit en raad eens voor welk inkomen ze verzekerd waren voor een uitkering? Juist: het laatst verdiende salaris in het jaar dat ze nog maar 24-32 werkten in plaats van 36-40 uur per week.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 22:15

Metro2002

Memento mori

[...]

Dan nog is het gewoon veel, wij zitten met 2 personen op ongeveer 400 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Waar staan jou afbetaalde huizen??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

Je doet het totaal niet fout volgens mij.

Mijn situatie: 30 jaar oud. Huis gekocht net voor de gekte in 2019, koopsom 155k. Verkocht voor 241k. Huis samen gekocht voor 269k, we konden 350 aan. Overwaarde deels gebruikt om huis af te betalen. Schuld nu met zn 2: 225k, 1100 euro in de maand. Al het spaargeld zit in dit huis en we sparen nu opnieuw.

Doe ik het slecht? Nee. Veel leeftijdsgenoten zijn zwaar jaloers. Heb ik geluk gehad? Ja, door net op tijd te kopen. Ik had anders nu nog bij mijn ouders gewoond.

Je doet het totaal niet slecht, de woningmarkt nu is gewoon enorm kak.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:05
[...]

Beide zijn waar:
- er lijkt ruimte te zijn om wat meer te gaan verdienen. Let op: bij zzp-en wel eerst buffers opbouwen.
- er lijkt ruimte te zijn om slimmer in te kopen en (netto) te besparen.

Het is een levensinstelling om daar periodiek bij stil te staan (bv een keer per maand of een keer per jaar de stand van zaken te bekijken). Daarnaast snappen dat spullen kopen op zichzelf je niet gelukkig maakt (hanteer bv een regel: bij een uitgave per € 100 een bedenkdag, dus je zoekt een ding uit van € 1.000 dan denk je daar 10 dagen over na. Dat voorkomt veel impulsaankopen). Door bewust met je geld om te gaan, leer je ook bewust vanuit je mogelijkheden uit te gaan en kies je bewust voor zaken waar je geluk/tevredenheid uit haalt.

Wat nooit helpt: jezelf met anderen vergelijken en spijt hebben over zaken die je niet hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:38
Misschien lees ik je openingspost verkeerd, maar ik zie het probleem niet?

Je geeft aan een uurtarief verdienen van € 75 per uur keer 40 uur In de week keer 45 productieve weken in het jaar. Dan zit je volgens mij bij een bruto omzet van € 135.000. Als we er dan van uitgaan dat je 30% kosten hebt blijft er € 95.000 over. Als ik dat invoer In de hypotheek berekenaar van berekenhet.nl kan je een hypotheek krijgen van 4,5 ton. Als je dan gaat kijken naar een tussenwoning of een appartement waar je als alleenstaande meer dan genoeg ruimte in hebt kan je aardig wat woningen kopen volgens mij?
Toegegeven je zal dit de komende 3 jaar vol moeten houden om aan hypotheek te kunnen komen maar ik verwacht ook wel dat je je uurtarieven in die tijd nog wat kan opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
sebastiaan89 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:01:
Misschien lees ik je openingspost verkeerd, maar ik zie het probleem niet?

Je geeft aan een uurtarief verdienen van € 57 per uur keer 40 uur In de week keer 45 productieve weken in het jaar. Dan zit je volgens mij bij een bruto omzet van € 135.000. Als we er dan van uitgaan dat je 30% kosten hebt blijft er € 95.000 over. Als ik dat invoer In de hypotheek berekenaar van berekenhet.nl kan je een hypotheek krijgen van 4,5 ton. Als je dan gaat kijken naar een tussenwoning of een appartement waar je als alleenstaande meer dan genoeg ruimte in hebt kan je aardig wat woningen kopen volgens mij?
Toegegeven je zal dit de komende 3 jaar vol moeten houden om aan hypotheek te kunnen komen maar ik verwacht ook wel dat je hier uurtarieven in die tijd nog wat kan opschroeven.
Klopt, je leest het verkeerd :) Maakt niet uit. Tot afgelopen december zat ik in loondienst, en sindsdien ben ik zz-per. Mijn vraag ging over mijn 20 jarige carrière tijdens loondienst.

Update, inmiddels ben ik bezig om nauwkeurig mijn maandelijkse uitgaven te berekenen. Ik gebruik hiervoor mijngeldzaken.nl, en die had ik tot voor kort enigszins gestructureerd ingevuld. Dat ben ik nu aan het verbeteren en compleet maken. Het gaat wel wat tijd kosten, want zaken zoals tikkies en vooral ook creditcard betalingen (incl. paypal) kosten veel tijd om te splitsen in de juiste categorieën.
Ik heb inmiddels al wel de meeste goede doelen opgezegd, sommigen met pijn in mijn hart, omdat ik de oprichters persoonlijk ken. (het zijn vooral kleinschalige dierenrechten organisaties)
Overigens, via de inkomstenbelasting kreeg ik elk jaar zo'n 300 euro terug van die goede doelen.
Dit bespaart me zo'n 100 euro / maand. En ik heb 3 streaming diensten opgezegd, die ik toch weinig gebruik.

[ Voor 26% gewijzigd door segil op 25-02-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:38
Aha andere insteek, ja dan ben je denk ik In de val gelopen waar heel veel Mensen in vallen: niet hard genoeg onderhandeld over salaris, en waarschijnlijk je oude salaris als referentiepunt genomen bij overstappen.
Ter vergelijking Toen ik in 2016 begon als stagiair verdiende ik € 2.500 bruto nou scheelt toch niet zo heel veel netto op dat inkomen en dat verdiende jij als hoofd IT op dat moment Dat was een hele goede deal voor die werkgever!

Daarnaast heb je ook wel wat kansen gemist om op een goed moment een huis te kopen maar ja Dat is soms ook geluk hebben, Ik had precies in 2021 een monster inkomen door een foutje van een Zwitsers werkgever waardoor ik een hypotheek met 1,16% kon afsluiten zo'n kans moet je dan kunnen zien en pakken als die voorbij komt. Dat vereist wel wat dieper ingaan op de materie dan een podcast luisteren en een krantenbericht lezen waarin staat dat je 1 ton nodig hebt om een Huis van 5 ton te kunnen kopen voor mij gaat dat vanzelf Omdat ik daar interesse in heb Ik kan me voorstellen dat dat niet voor Iedereen vanzelfsprekend is.

Al met al zou ik zeggen volgens mij ben je op het goede pad en zitten we hier over 5 jaar met een tevreden huiseigenaar te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
aljooge schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Logisch dat je op deze manier niets opspaart, 6-9 euro per dag alleen al aan warm eten is erg veel en dat bij elkaar opgeteld dag in dag uit: dat is een enorme kostenpost. Zoals anderen al stelden in het topic: 600-700 euro per maand aan dagelijkse boodschappen voor 1 persoon is veel te veel en kan bijna door de helft. Dit vereist wel enige inzet in de keuken. Ik snap dat je gewoon liever andere dingen doet in die tijd en dat koken geen hobby is, maar hier zijn grote besparingen te behalen. leef je nu als een Bourgondier en vraagt nu 24 jaar later waar het geld allemaal is gebleven.

Je moet je realiseren dat vele kleine uitgaven bij elkaar opgeteld een enorme maandlast is. Als je veel aan boodschappen uitgeeft, aan goede doelen weg geeft, elke maand minstens een keer uit eten gaat, een terrasje meepakt, een duur internet abbo hebt, leuke uitjes hebt zoals de bios of de efteling dan houd je weinig over in een maand. Als je vind dat je meer over wilt houden dan zul je keuzes moeten maken wat je echt belangrijk vind om te behouden en waarin je eventueel wel wilt besparen. Als je het graag allemaal zo wilt laten: ook prima, maar dan spaar je niks op. Je zult hierin zelf een eigen afweging in moeten maken wat je wil gaan doen met je inkomsten, of sparen, of lekker uitgeven, of van allebei een beetje.
Ter vergelijk: wij hadden 600-700 EUR per maand aan dagelijkse boodschappen met een gezin met twee kinderen. Nu gescheiden (co-ouderschap 50/50) en n ik heb aan 250-300 EUR ruim voldoende. Kook (bijna) altijd vers en heb altijd voorbereid eten in koelkast en vriezer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik denk dat de auto van de zaak voor sommigen stiekem een hogere post is dan ze denken.

Ik heb jaren niet bijgeteld (2005 - 2014), toen een aantal jaar wel (2015-2020) en in 2021 weer niet meer om in 2022 weer wel bij te tellen. In 2022 ergens aan de slag gegaan waar ik een mobiliteitsbudget kreeg\krijg.

Ik was gewend aan een netto bijtelling van zo'n 500 euro en daarvoor reed ik een hele aardige auto (S60 van 50+K). Maar, ik ben overgestapt naar een werkgever met een mobiliteitspakket en als ik puur naar de mobiliteitsvergoeding kijk en de bijtelling die ik in mijn zak houd, dan ben ik daarmee tussen de 1100 en 1200 euro er netto op vooruit gegaan. Los nog van het hogere salaris.

Ja, je moet dan wel zelf de kosten van je reizen dekken, maar afhankelijk van welke eisen je stelt en wat je belangrijk vind kan je daarmee ook geld overhouden. Gezien je alleen gewoond hebt is de kans vrij groot dat je bij "moest" tellen, maar een auto van de zaak vind ik zeker niet altijd een zege. Het geeft je de kans om makkelijk iets "boven je stand" te rijden (dit is geen aanval naar anderen, maar in de praktijk koopt bijna geen mens even een auto van € 45K - €60K even particulier nieuw om naar en voor de zaak te gaan rijden), maar het is niet altijd financieel de beste keuze. Het is wel een zorgeloze makkelijke keuze; zet maar een dikke auto neer, bij ontslag drop je de sleutels op de balie en na jou de zondvloed.

Misschien heb je overigens wel een bijtellingsvriendelijke auto gehad waardoor dit minder opgegaan is, mocht het niet zo zijn dan is de kans vrij groot dat er meer geld in de auto zit dan je lief is en dat je dat mogelijk anders had kunnen oplossen. Maar, gedane zaken nemen geen keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:38
Welke regio zit je TS?

Ik zit in Noord Limburg en zie redelijk wat mensen van het Westen verkassen naar Limburg omdat de huizen hier goedkoper zijn, er is hier ook een tekort aan "skilled" mensen dus werk zat.

Bij mij in de straat heeft een jong starters koppel uit het westen een huis gekocht, met als reden: huizen veel goedkoper. Hij mag 100% thuiswerken, werkt voor de bank, en zij werkt in ze zorg en had vrijwel direct een andere baan gevonden in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
targaryanwolf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:32:
Welke regio zit je TS?

Ik zit in Noord Limburg en zie redelijk wat mensen van het Westen verkassen naar Limburg omdat de huizen hier goedkoper zijn, er is hier ook een tekort aan "skilled" mensen dus werk zat.

Bij mij in de straat heeft een jong starters koppel uit het westen een huis gekocht, met als reden: huizen veel goedkoper. Hij mag 100% thuiswerken, werkt voor de bank, en zij werkt in ze zorg en had vrijwel direct een andere baan gevonden in de regio.
Breda. Verhuizen naar een ander deel van het land lijkt me inderdaad makkelijker te doen als je een relatie hebt. Maar ik ben vrijgezel en ken niemand in Limburg en heb daar ook geen werkgever. Aangezien ik nu zzp-er ben, zal ik toch eerder richting de randstad of Eindhoven of Utrecht moeten. 100% thuiswerken is niets voor mij, ik moet af en toe andere mensen zien om niet gek te worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
fredkroket schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:44:
Ik denk dat de auto van de zaak voor sommigen stiekem een hogere post is dan ze denken.

Ik heb jaren niet bijgeteld (2005 - 2014), toen een aantal jaar wel (2015-2020) en in 2021 weer niet meer om in 2022 weer wel bij te tellen. In 2022 ergens aan de slag gegaan waar ik een mobiliteitsbudget kreeg\krijg.

Ik was gewend aan een netto bijtelling van zo'n 500 euro en daarvoor reed ik een hele aardige auto (S60 van 50+K). Maar, ik ben overgestapt naar een werkgever met een mobiliteitspakket en als ik puur naar de mobiliteitsvergoeding kijk en de bijtelling die ik in mijn zak houd, dan ben ik daarmee tussen de 1100 en 1200 euro er netto op vooruit gegaan. Los nog van het hogere salaris.

Ja, je moet dan wel zelf de kosten van je reizen dekken, maar afhankelijk van welke eisen je stelt en wat je belangrijk vind kan je daarmee ook geld overhouden. Gezien je alleen gewoond hebt is de kans vrij groot dat je bij "moest" tellen, maar een auto van de zaak vind ik zeker niet altijd een zege. Het geeft je de kans om makkelijk iets "boven je stand" te rijden (dit is geen aanval naar anderen, maar in de praktijk koopt bijna geen mens even een auto van € 45K - €60K even particulier nieuw om naar en voor de zaak te gaan rijden), maar het is niet altijd financieel de beste keuze. Het is wel een zorgeloze makkelijke keuze; zet maar een dikke auto neer, bij ontslag drop je de sleutels op de balie en na jou de zondvloed.

Misschien heb je overigens wel een bijtellingsvriendelijke auto gehad waardoor dit minder opgegaan is, mocht het niet zo zijn dan is de kans vrij groot dat er meer geld in de auto zit dan je lief is en dat je dat mogelijk anders had kunnen oplossen. Maar, gedane zaken nemen geen keer.
Dit is ook zeker een goed punt. Ik heb jaren een leasebak gereden en heb me echt vergist in hoe duur het eigenlijk was. Dacht vooral dat een eigen auto rijden net zo duur was. Nou, heb dezelfde auto overgekocht en het is echt minder dan de helft per maand voor verzekering, belasting, tanken en sparen voor onderhoud. Echt bizar eigenlijk. Leasen is lekker makkelijk maar echt heel duur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
SmurfLink schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Dit is ook zeker een goed punt. Ik heb jaren een leasebak gereden en heb me echt vergist in hoe duur het eigenlijk was. Dacht vooral dat een eigen auto rijden net zo duur was. Nou, heb dezelfde auto overgekocht en het is echt minder dan de helft per maand voor verzekering, belasting, tanken en sparen voor onderhoud. Echt bizar eigenlijk. Leasen is lekker makkelijk maar echt heel duur.
Je rekent de afschrijving niet mee. Die zit wel in de leasesom maar nog niet in jouw opsomming van variabele lasten. Op een dag moet je je auto vervangen en ...x...euro op tafel leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Highland schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:02:
[...]

Je rekent de afschrijving niet mee. Die zit wel in de leasesom maar nog niet in jouw opsomming van variabele lasten. Op een dag moet je je auto vervangen en ...x...euro op tafel leggen.
Klopt, maar veel mensen zullen privé dan ook geen nieuwe auto rijden maar een van een paar jaar oud. Scheelt serieus in de kosten.
Vaak is het met lease auto's zoals eerder gezegd: het bied de mogelijkheid om een nieuwe auto te rijden die je privé nooit zou (kunnen) kopen. De kosten worden maandelijks afgedragen waardoor de pijn niet zo gevoeld wordt en, wanneer je beperkt inzicht hebt in je financiën, niet zo inzichtelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novofine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-04 13:28
ik heb in 2020 op 30 jarige leeftijd als aleenstaande een koopwoning van 252.500 euro kunnen kopen met op dat moment een salaris van 58xxx euro brutto per jaar en een kleine 20.000eu aan spaargeld en zonder verdere financieele injecties van ouders.
kort daarvoor een switch gemaakt van loondienst naar een midlance constructie met een proeftijd van 1 jaar waarna het contract meteen door zou gaan in een vaste aanstelling, voor deze job hop zat ik net onder modaal

wat mij het meest opviel is dat ik volgens de diverse hypotheek adviseurs in algemene gesprekken VEEL minder aan hypotheek kon krijgen dan toen ik een huis op het oog had en gericht met een hypotheek adviseur aan de gang ging.
de midlance constructie was nog wel een behoorlijke hobbel in op de route naar een hypotheek maar nadat de rabobank de constructie begreep was het benodigde hypotheek bedrag geen enkel probleem.

waar ik altijd hard en veel gewerkt heb op posities die ik oprecht leuk vond lijkt het er in mijn ogen wel steeds meer op dat vaker wisselen van baan/klant de inkomsten ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
superkoex9 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Klopt, maar veel mensen zullen privé dan ook geen nieuwe auto rijden maar een van een paar jaar oud. Scheelt serieus in de kosten.
Vaak is het met lease auto's zoals eerder gezegd: het bied de mogelijkheid om een nieuwe auto te rijden die je privé nooit zou (kunnen) kopen. De kosten worden maandelijks afgedragen waardoor de pijn niet zo gevoeld wordt en, wanneer je beperkt inzicht hebt in je financiën, niet zo inzichtelijk is.
Maar ook dan geldt: bij een 2e hands heb je ook afschrijving. Een brik van 6k kopen en na 5 jaar verkopen/inruilen voor 1k is 1k afschrijving per jaar, 83/mnd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

[...]
Ik rij een leaseauto van ong 34000 en betaal netto €314 volgens berekenhet.nl. Dat is incl alles en daar kun je prive amper een auto van op de weg houden. Tenminste, als je afschrijving, onderhoud, benzine en belasting meerekent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
P_Tingen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Ik rij een leaseauto van ong 34000 en betaal netto €314 volgens berekenhet.nl. Dat is incl alles en daar kun je prive amper een auto van op de weg houden. Tenminste, als je afschrijving, onderhoud, benzine en belasting meerekent
Daar kan je prive alleen maar een echt oud barrel voor rijden. Zelfs een auto van 5..6 jaar oud kost meer per maand. De aanschaf is weliswaar aantrekkelijk maar als jer er 4-5 jaar mee rijdt is de inruilprijs "wat de gek er voor geeft". Dat wordt vaak vergeten (plus dat onderhoudskosten hoger worden). .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[...]

Hier hetzelfde, ik rij de auto voor ongeveer 330 euro per maand (EV) en ik laad voornamelijk thuis op via zonnepanelen, daarom krijg ik nog zo'n 130 euro terug per maand, dus netto kost die auto mij 200 euro per maand. Ik mag daarmee 15k privé km's rijden.

Onze prive auto die we rijden kost 75 euro aan wegenbelasting en bijna 50 euro aan verzekeringen. Samen dus 125 euro en dan staat de auto alleen maar stil. Daar komt onderhoud en afschrijving nog bij.

Voor 330 euro kan ik geen auto rijden, laat staan voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
rens-br schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Hier hetzelfde, ik rij de auto voor ongeveer 330 euro per maand (EV) en ik laad voornamelijk thuis op via zonnepanelen, daarom krijg ik nog zo'n 130 euro terug per maand, dus netto kost die auto mij 200 euro per maand. Ik mag daarmee 15k privé km's rijden.

Onze prive auto die we rijden kost 75 euro aan wegenbelasting en bijna 50 euro aan verzekeringen. Samen dus 125 euro en dan staat de auto alleen maar stil. Daar komt onderhoud en afschrijving nog bij.

Voor 330 euro kan ik geen auto rijden, laat staan voor 200 euro.
Aan het eind van de rit heb je dan ook niks en 15k prive is natuurlijk ook niet veel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
verstappen33 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Keuzes..
Ik heb ook 2 linker handen, een goede klusjesman vinden helpt veel. Verder dan een beetje schilderen/sauzen kom ik ook niet..
Zelfs een badkamer slopen lukte mij niet, koste mij 6 hechtingen :+
4 hechtingen hier, slopen is wel gelukt ;) Gebroken porselein is vlijmscherp huh? 8)7

@segil topic starter:

Veel wijze dingen zijn hier al gezegd, denk dat count your blessings nog wel de beste reactie is.

Vraag je af wat je wilt, je lage salaris issue heb je nu verholpen, dus 3 jaar ZZP buffelen en sparen zullen je zeker in staat stellen een huis te kopen.. Maar wil je dat? Als je vanuit Breda 35 min naar het Westen raced kom je trouwens in Zeeuwse dorpen waar je voor 200k een huis koopt. Dat zal ook schelen.

Ook ik herken hier als 48 jarige die terugkijkt veel dingen in. Ik heb weliswaar een hoog salaris en wel dat huis met overwaarde, maar om me heen lijkt iedereen bakken meer spaargeld te hebben: mijn grootste financiële fout van de laatste 10 jaar bleek na analyse inderdaad "niet samenwonen" (wel LAT relaties gehad en nu met een superleuke meid waar ik best mee wil gaan hokken) Heb ook 2 keer samen gewoond daarvoor en dat scheelt gewoon extreem veel.

Als autonerd wil ik nog wel even inzoomen op die auto van 19K en de kritiek daar op:

- rationeel hebben ze gelijk, had dan iets van 6k gekocht met 6 maanden BOVAG. Een bak van 15 jaar oud heeft al cruise control met een on/off en reset knop, dan hoef je nauwelijks je voeten te gebruiken hoor!

- Als de dagwaarde echt 21 K was, zou je hem alsnog door kunnen verkopen en 10K oid vrij kunnen maken om te beleggen tegen 7%

- Then again: rij je hem weer op zoals de vorige, dan kun je niets beter kopen dan die Corolla, letterlijk de meeste betrouwbare auto ter wereld. Kosten over 10 jaar zullen superlaag zijn. Op lange termijn dus juist een wijze financiële keuze 8)

Zelf ben ik een sukkel die in veel te dure en overdreven gemotoriseerde sloepen van 5 meter rijdt, weet je hoeveel ik had kunnen sparen met een Corolla? Dus dat is er bij mij mis gegaan en bij jou goed, zo zie je maar ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Maar je kijkt nu alleen naar die bijtelling. Heel veel werknemers die geen lease-auto hebben, ontvangen een reiskostenvergoeding en/of vervoersbudget.
Dus naast het hogere nettoloon door het wegvallen van de bijtelling, komt er dan nog een aardig netto bedrag bovenop aan vergoeding.
Bij een enkele reisafstand van 20km en 5 werkdagen per week komt het netto verschil dan al rond 500 euro per maand. Bij een enkele reis van 40km met eigen auto en 23ct/km belastingvrij kom je al op bijna 700 euro netto verschil ten opzichte van hetzelfde brutosalaris en jouw lease-auto met €314 netto bijtelling.

Voor dat geld kun je met een tweedehands auto echt wel veel kilometers rijden in een nette wagen, inclusief afschrijving. Alleen is de auto een paar jaar ouder dan jouw lease. Auto's gaan zo'n 20 jaar mee tegenwoordig. Het is echt geen ramp om een 8 jaar oude auto met 120.000 kilometer op de teller te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:15
Waarom zou er iets misgegaan zijn als je geen koopwoning hebt? Ik ken zeer succesvolle mensen die geen huis hebben. Ik zelf wil nog wel eens verhuizen (ook van land) en moet er niet aan denken dat ik een huis heb met een dak dat op is en een tuinvijver die lekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Mathijs Kok schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:31:
Waarom zou er iets misgegaan zijn als je geen koopwoning hebt? Ik ken zeer succesvolle mensen die geen huis hebben. Ik zelf wil nog wel eens verhuizen (ook van land) en moet er niet aan denken dat ik een huis heb met een dak dat op is en een tuinvijver die lekt.
Een afbetaalde koopwoning is voor veel mensen een stukje zekerheid. Als je op je 25ste een woning koopt en op je 55ste geen hypotheek meer hebt dan geeft dat redelijk wat comfort en een veilig gevoel. Je zou dan van een parttime baan kunnen rondkomen, of van het rendement op je vermogen (als je zuinig bent). Of je kiest ervoor om alleen nog werk te doen wat je echt leuk vindt. Ik snap wel dat het als een soort ideaalplaatje wordt gezien hoor.
Je bent niet meer overgeleverd aan de markt, die ineens voor jou besluit dat de huur dit jaar weer harder stijgt dan je inkomen, of je kunt op je oude dag een opeethypotheek nemen als je dat zou willen.

De discussie over leaseauto’s snap ik trouwens niet zo: ja, het is duurder dan een betrouwbare occasion, maar die heeft TS al. Dus wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:06
_Anvil_ schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Zelf ben ik een sukkel die in veel te dure en overdreven gemotoriseerde sloepen van 5 meter rijdt, weet je hoeveel ik had kunnen sparen met een Corolla? Dus dat is er bij mij mis gegaan en bij jou goed, zo zie je maar ;)
Maar...heb je er spijt van? Geld daargelaten. Heb je er spijt van?
Als het antwoord nee is, dan heb je het prima gedaan.

Alles is zoals je aangeeft een afweging. Ik had alles kunnen investeren in aandelen i.p.v. gedeelte aandelen, leuke auto, en fijne vakanties.
Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Car goes vroem. I'm happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Achteraf is mooi wonen maar;

2014/2015 was je moment geweest. Ik kocht toen in mijn eentje een huis van 175k. Ik verdiende toen ook 2200 netto. Ik kon toen ook iets meer lenen maar dat was dus niet nodig.

Huis is nu 500k waard en er staat nog 110k open.

Ik ben overigens pas in 2007 gaan werken, toen was ik 28.

/edit
Al tig keer genoemd zie ik nu.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 25-02-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:11:
Aha andere insteek, ja dan ben je denk ik In de val gelopen waar heel veel Mensen in vallen: niet hard genoeg onderhandeld over salaris, en waarschijnlijk je oude salaris als referentiepunt genomen bij overstappen.
Ter vergelijking Toen ik in 2016 begon als stagiair verdiende ik € 2.500 bruto nou scheelt toch niet zo heel veel netto op dat inkomen en dat verdiende jij als hoofd IT op dat moment Dat was een hele goede deal voor die werkgever!

Daarnaast heb je ook wel wat kansen gemist om op een goed moment een huis te kopen maar ja Dat is soms ook geluk hebben, Ik had precies in 2021 een monster inkomen door een foutje van een Zwitsers werkgever waardoor ik een hypotheek met 1,16% kon afsluiten zo'n kans moet je dan kunnen zien en pakken als die voorbij komt. Dat vereist wel wat dieper ingaan op de materie dan een podcast luisteren en een krantenbericht lezen waarin staat dat je 1 ton nodig hebt om een Huis van 5 ton te kunnen kopen voor mij gaat dat vanzelf Omdat ik daar interesse in heb Ik kan me voorstellen dat dat niet voor Iedereen vanzelfsprekend is.

Al met al zou ik zeggen volgens mij ben je op het goede pad en zitten we hier over 5 jaar met een tevreden huiseigenaar te praten.
2500 bruto voor een stagiair is wel echt uitzonderlijk hoor. dat zullen niet veel mensen gehad hebben in 2016.
Ik had in 2016 1900 bruto als starter en dat was een redelijk normaal starter salaris. de arbeidsmarkt was toen compleet anders. Je mocht blij zijn dat je uberhaupt een baan kon vinden en overal was 1800-1900 normaal als startsalaris. de jaren daarna steeg dat wel natuurlijk, maar het probleem is dat als bij dezelfde werkgever blijft, je jaarlijks maar een procentje of wat erbij krijgt, terwijl als je wisselt van baan, je opeens honderden euro's meer kan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Il 2 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:23:
[...]

2500 bruto voor een stagiair is wel echt uitzonderlijk hoor. dat zullen niet veel mensen gehad hebben in 2016.
Ik had in 2016 1900 bruto als starter en dat was een redelijk normaal starter salaris. de arbeidsmarkt was toen compleet anders. Je mocht blij zijn dat je uberhaupt een baan kon vinden en overal was 1800-1900 normaal als startsalaris. de jaren daarna steeg dat wel natuurlijk, maar het probleem is dat als bij dezelfde werkgever blijft, je jaarlijks maar een procentje of wat erbij krijgt, terwijl als je wisselt van baan, je opeens honderden euro's meer kan verdienen.
Ik kreeg 500 per maand voor mijn stage in 2015. :+ Daar mocht ik al blij mee zijn. Genoeg die de helft of niks kregen.
En toen ik begon met werken in 2016 kreeg ik inderdaad ook 1900 bruto. Na 2 maanden automatisch groeien naar 2000 + leasebak, na 6 maanden 2200 en na 12 2300. Daarna pas grotere stappen gemaakt.

Het was inderdaad een flink andere markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:34
Il 2 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:23:
[...]

Alles hangt af van markt condities, op dit moment is er in sommige sectoren flinke krapte, dan ben je spekkoper als werkzoekende, riant salaris, auto of zelfs een dikke welkomstbonus..

Je kunt natuurlijk altijd opnieuw onderhandelen met je werkgever, succes ratio is misschien minder hoog dan bij een baanwissel, maar als je tevreden bent met je werkomgeving en niet wil veranderen (gras is niet altijd groener bij de buren) kun je gewoon eens het gesprek aangaan..

Het heeft mij afgelopen 10 jaar wel geholpen om een beetje "marktconform" te blijven verdienen en niet steeds verder achter te lopen op mensen die steeds wisselen..

Als ik nu om mij heen kijk kan ik ook wel ergens anders 5-10% meer verdienen, maar ik heb het nu goed voor elkaar, leuk werk, leuke collega's, een paar cent extra is leuk, maar ik heb het niet meer nodig, plezier gaat voor geld.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:04
SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:45:
[...]

En toen ik begon met werken in 2016 kreeg ik inderdaad ook 1900 bruto. Na 2 maanden automatisch groeien naar 2000 + leasebak, na 6 maanden 2200 en na 12 2300. Daarna pas grotere stappen gemaakt.
Ik vind in 12 maanden van 1900 naar 2300+leasebak anders ook een prima stap voor een eerste jaar. Dat is +21%, nog zonder die leasebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:34
Eärendil schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Ik vind in 12 maanden van 1900 naar 2300+leasebak anders ook een prima stap voor een eerste jaar. Dat is +21%, nog zonder die leasebak.
Salarisgroei is lastig te relativeren..

Ik ben in 2002 begonnen met 1250 bruto zonder leasebak..
Het koste mij flink wat jaren om boven de 2k te komen, laat staan 3k en hoger...

Tegenwoordig in krappe sectoren krijgen MBO'ers die net van school afkomen en geen werkervaring hebben vaak al 2500-3000 euro bruto..

Het ligt er maar net aan in welke tijd/sector je bent begonnen met werken en hoe je (evt door wisselingen) omhoog hebt kunnen werken.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:20
Ivow85 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Maar je kijkt nu alleen naar die bijtelling. Heel veel werknemers die geen lease-auto hebben, ontvangen een reiskostenvergoeding en/of vervoersbudget.
Dus naast het hogere nettoloon door het wegvallen van de bijtelling, komt er dan nog een aardig netto bedrag bovenop aan vergoeding.
Bij een enkele reisafstand van 20km en 5 werkdagen per week komt het netto verschil dan al rond 500 euro per maand. Bij een enkele reis van 40km met eigen auto en 23ct/km belastingvrij kom je al op bijna 700 euro netto verschil ten opzichte van hetzelfde brutosalaris en jouw lease-auto met €314 netto bijtelling.

Voor dat geld kun je met een tweedehands auto echt wel veel kilometers rijden in een nette wagen, inclusief afschrijving. Alleen is de auto een paar jaar ouder dan jouw lease. Auto's gaan zo'n 20 jaar mee tegenwoordig. Het is echt geen ramp om een 8 jaar oude auto met 120.000 kilometer op de teller te kopen.
Dat gaat puur om de maandelijkse kosten en dat ben ik op zich ook wel met je eens. Alleen als TS (om dat maar even als makkelijk voorbeeld aan te houden) was blijven leasen had er nog steeds 19k op zijn rekening gestaan en dat vind ik persoonlijk ook wel een heel belangrijk iets om mee te wegen. Misschien kan je sneller sparen, maar je beginpunt is nu -19k ipv 0. Dat duurt wel even voordat je dat weer goed gemaakt hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
Vld1989 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Dat gaat puur om de maandelijkse kosten en dat ben ik op zich ook wel met je eens. Alleen als TS (om dat maar even als makkelijk voorbeeld aan te houden) was blijven leasen had er nog steeds 19k op zijn rekening gestaan en dat vind ik persoonlijk ook wel een heel belangrijk iets om mee te wegen. Misschien kan je sneller sparen, maar je beginpunt is nu -19k ipv 0. Dat duurt wel even voordat je dat weer goed gemaakt hebt.
Dat is wel waar natuurlijk.
Wat mensen vaak vergeten als het op lease aankomt is dat dat ook ten koste gaat van bruto salaris. Net als andere secundaire voorwaarden zoals pensioen inleg, thuiswerken of extra vrijde dagen drukken deze wel ja salaris.

Als je graag een nieuwe auto hebt en veel benzine voor prive kilometers krijg van je baas is het voordelig. Ben je een beetje zuinig kan je waarschijnlijk beter voor een hoger brutoloon gaan en geen lease nemen.

Stel je hebt een lease budget van ~€800 dan kost dat je naast de bijtelling van ~350 ook nog eens €400 netto (€800 meer bruto salaris) en dus betaal je in praktijk €750 per maand voor die auto. Dan moet je behoorlijk wat gratis benzine krijgen om dat terug te verdienen ten opzichte van een tweedehands kopen voor ~10-15k

Nu heeft TS natuurlijk die €19k al uitgegeven dus deze discussie voegt verder niet veel toe.

De vraag is vooral waarom TS als hij claimt veel te sparen in praktijk geen spaargeld heeft. Blijkbaar heeft hij een gat in de hand en geeft gewoon veel te veel uit aan luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:47
Philip Ross schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:48:
[...]
De vraag is vooral waarom TS als hij claimt veel te sparen in praktijk geen spaargeld heeft. Blijkbaar heeft hij een gat in de hand en geeft gewoon veel te veel uit aan luxe.
Dat is simpelweg omdat zijn sparen niet echt sparen is. Geld opzij zetten voor onverwachte zaken of om b.v. een auto te kopen is weliswaar sparen, maar je weet ook dat je het binnen een paar jaar uit gaat geven. Het echte sparen voor de lange termijn zie ik TS echter niet doen. En dat laatste is wel waar dit topic over gaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Dat hangt er allemaal maar vanaf. Ik heb ook leaseauto’s gereden (14%) die echt goedkoper waren dan een privé auto van 3-4 jaar oud.

Tevens hangt het ook van je privé kilometers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[quote]FreakNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Dat hangt er allemaal maar vanaf. Ik heb ook leaseauto’s gereden (14%) die echt goedkoper waren dan een privé auto van 3-4 jaar oud.

Tevens hangt het ook van je privé kilometers af.
[/quo

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 26-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Frame164 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Daar kan je prive alleen maar een echt oud barrel voor rijden. Zelfs een auto van 5..6 jaar oud kost meer per maand. De aanschaf is weliswaar aantrekkelijk maar als jer er 4-5 jaar mee rijdt is de inruilprijs "wat de gek er voor geeft". Dat wordt vaak vergeten (plus dat onderhoudskosten hoger worden). .
Ja dat dus. Kijk, die maandelijkse kosten vallen echt wel mee bij een auto die nog niet zo oud is… Maar het is gewoon de afschrijving die je nekt…

Een barrel rijden kan ook maar die laat je dan weer in de steek op de meest ongunstigste momenten.
fredkroket schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:44:

Je hoeft geen auto van 50K+ te leasen natuurlijk. En het maakt je vergelijking ook krom.
Ik heb overigens nooit iets geleased wat ik niet privé zou kunnen betalen;

207 28k
DS3 23k
Auris 28k
Cactus 22k

Die laatse 3 auto’s zaten allemaal in de 14% schaal. Die cactus was helemaal een lachertje, die kostte me netto iets van 100 euro in de bijtelling… Dat ging ik privé nooit goedkoper doen…

[ Voor 67% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
FreakNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Ja dat dus. Kijk, die maandelijkse kosten vallen echt wel mee bij een auto die nog niet zo oud is… Maar het is gewoon de afschrijving die je nekt…

Een barrel rijden kan ook maar die laat je dan weer in de steek op de meest ongunstigste momenten.
Hierbij vergeet je wel het uitbetalen van het leasbudget. Dat is ook zo'n 400 euro netto bij 800 euro budget.
Is natuurlijk niet overal mogelijk maar is volgens mij best gangbaar.

En dan heb je natuurlijk nog iets tussen een barrel en een nieuwe auto in.
Koop je een Toyota corolla van 2020 met 80K op de teller dan ben je onder de €20K wel klaar. Die auto kan makkelijk 10 jaar mee en is geenszins een barrel. Als je dan gaat rekenen ben je (uitgaande van een dagwaarde van 0 na 10 jaar) ongeveer 2K per jaar aan afschrijving kwijt.

Daarmee kom je op mijn eerdere stelling: je rijdt met lease vaak een nieuwere auto (in mijn voorbeeld rijdt je over 10 jaar een auto van 15 jaar oud, met lease iedere 4 of 5 jaar een nieuwe) waarbij de kosten maandelijks verrekend worden met het salaris en de pijn van de aanschaf niet zo gevoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

superkoex9 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Hierbij vergeet je wel het uitbetalen van het leasbudget. Dat is ook zo'n 400 euro netto bij 800 euro budget.
Is natuurlijk niet overal mogelijk maar is volgens mij best gangbaar.

En dan heb je natuurlijk nog iets tussen een barrel en een nieuwe auto in.
Koop je een Toyota corolla van 2020 met 80K op de teller dan ben je onder de €20K wel klaar. Die auto kan makkelijk 10 jaar mee en is geenszins een barrel. Als je dan gaat rekenen ben je (uitgaande van een dagwaarde van 0 na 10 jaar) ongeveer 2K per jaar aan afschrijving kwijt.

Daarmee kom je op mijn eerdere stelling: je rijdt met lease vaak een nieuwere auto (in mijn voorbeeld rijdt je over 10 jaar een auto van 15 jaar oud, met lease iedere 4 of 5 jaar een nieuwe) waarbij de kosten maandelijks verrekend worden met het salaris en de pijn van de aanschaf niet zo gevoeld wordt.
Als ik morgen een lease-auto “krijg” bij mijn huidige werk verandert er verder niks, behalve dat ik geen KM-vergoeding meer krijg (pakweg 200/maand netto). Wij hebben namelijk geen mobiliteitsbudget, leaseauto’s is functioneel bepaald, niet arbeidsvoorwaardelijk.

Dus stel dat ik dan een bijtelling heb van 300 “kost” me dat 500 netto per maand incl brandstof. Ik rij nu duurder in een auto van 7 jaar oud.

De discussie is hier al vaker gevoerd maar zakelijke lease is mijns inziens echt gewoon prima en vaak goedkoper dan privé rijden. Maar het hangt wel echt van de casus af…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
FreakNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Als ik morgen een lease-auto “krijg” bij mijn huidige werk verandert er verder niks, behalve dat ik geen KM-vergoeding meer krijg (pakweg 200/maand netto). Wij hebben namelijk geen mobiliteitsbudget, leaseauto’s is functioneel bepaald, niet arbeidsvoorwaardelijk.

Dus stel dat ik dan een bijtelling heb van 300 “kost” me dat 500 netto per maand. Ik rij nu duurder in een auto van 7 jaar oud.
Als je bij je huidige werkgever zo veranderd niet nee. Echter vertegenwoordigd die lease auto gewoon een financiële waarde in jouw contract. Die je elders wel uitbetaald kunt krijgen. Je zou ook kunnen onderhandelen met je werkgever om je salaris te verhogen met wat zij besparen door geen lease meer te hoeven betalen.

Doen alsof een leaseauto je alleen de bijtelling kost is gewoon niet correct. Naast dus die financiële waarde heb je ook dat je bijvoorbeeld vast zit voor meerdere jaren, daarmee is een baan wissel voor beter salaris ook meteen moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
verstappen33 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Tegenwoordig in krappe sectoren krijgen MBO'ers die net van school afkomen en geen werkervaring hebben vaak al 2500-3000 euro bruto..
Het minimumloon is al 2400 euro, dus logisch dat een gediplomeerde MBO-er ruim €2500 per maand aan salaris krijgt. Er zou iets ernstig mis zijn met de waardering van een vakdiploma wanneer een gediplomeerde niet boven het minimumloon uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Philip Ross schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Als je bij je huidige werkgever zo veranderd niet nee. Echter vertegenwoordigd die lease auto gewoon een financiële waarde in jouw contract. Die je elders wel uitbetaald kunt krijgen. Je zou ook kunnen onderhandelen met je werkgever om je salaris te verhogen met wat zij besparen door geen lease meer te hoeven betalen.

Doen alsof een leaseauto je alleen de bijtelling kost is gewoon niet correct. Naast dus die financiële waarde heb je ook dat je bijvoorbeeld vast zit voor meerdere jaren, daarmee is een baan wissel voor beter salaris ook meteen moeilijker.
Klopt; ik heb dat vorig jaar eens uitgezocht, als je al jaren lease rijdt dan is het een onderdeel van je beloning geworden. Je werkgever mag het dan ook niet zomaar afpakken zonder compensatie. Mijn leidinggevende beaamde dit ook. Die zei ook al dat 1:1 vertalen van het leasebudget iets te optimistisch is, maar er valt inderdaad wel over te onderhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Maar goed: inmiddels aardig OT aangezien TS een eigen auto heeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:09:
[...]
De discussie is hier al vaker gevoerd maar zakelijke lease is mijns inziens echt gewoon prima en vaak goedkoper dan privé rijden. Maar het hangt wel echt van de casus af…
Ik zeg toch zelf al in mijn post dat het helemaal ervan af hangt of TS mogelijk een bijtellingsvriendelijke auto heeft en dat het dan weer anders kan zijn? :?

En niet iedere werkgever werkt met een mobiliteitsbudget, etc. Daarnaast is bijtellen ook korting op toeslagen. Heb je 2 auto's thuis (niet in geval van TS), dan is het sowieso het overwegen waard niet bij te tellen. Het moét niet.

Maar, we drijven af naar een eigen topic zo. Niet de bedoeling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Philip Ross schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Dat laatste is natuurlijk geen enkel probleem want dan koop je die auto gewoon van de LM.

Dat eerste is maar in sommige gevallen waar. Wij hebben gewoon schalen en dat staat los van het al dan niet hebben van een leaseauto. Sterker nog, ik heb een directe collega die in dezelfde schaal zit (op de max ook, ik niet eens) en die heeft een leaseauto (ik niet). Bij hem is het echter “oud recht” vanwege een fusie 20 jaar terug. Maar het heeft hem dus nooit tegengehouden om op de top van de schaal te zitten.

Zoals ik al zei; de ene casus is de andere niet.

• _Anvil_
snip, dit is over het randje dus doe maar niet
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Maar...heb je er spijt van? Geld daargelaten. Heb je er spijt van?
Als het antwoord nee is, dan heb je het prima gedaan.

Alles is zoals je aangeeft een afweging. Ik had alles kunnen investeren in aandelen i.p.v. gedeelte aandelen, leuke auto, en fijne vakanties.
Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Car goes vroem. I'm happy.
Geen spijt nee, ik heb en had een leuk leven, doe veel meer leuke dingen dan de gemiddelde persoon die thuis op de bank heel saai geld uit zit te sparen inderdaad 8)

Is het nodig dat ik een hok met dik 400pk heb? Nee, ik had ook 250 euro per maand kunnen besparen op een auto.. maar wordt ik dan blijer van die 250 euro? Nope.

No judgement, to each his own.

[ Voor 65% gewijzigd door We Are Borg op 27-02-2025 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
_Anvil_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:02:
[...]

- mijn vervoersbudget kon grotendeels netto worden uitgekeerd, omdat er richting de belastingdienst een stand plaats 150km van mn huis werd opgegeven (19ct per km mocht dan netto worden uitgekeerd) , ik zat namelijk in de detachering zonder vaste werkplek
- in de praktijk werkte ik bijna elke dag thuis
Dat is gewoon belastingfraude, je moet niet voor niets een rittenadministratie bijhouden.

• _Anvil_
HallonRubus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Dat is gewoon belastingfraude, je moet niet voor niets een rittenadministratie bijhouden.
1. mijn werkgever bood dus 2 opties:
rittenadministratie bijhouden en kilometers declareren *of* gewoon je leasebudget per maand uitkeren en het verder zelf uitzoeken zonder declaraties. Ik koos dus voor de laatste optie.

2. Je bent niet afdoende geïnformeerd over dit onderwerp, tot een paar jaar terug kon je bij sterk wisselende werkplekken (dus in de detachering) op basis van een onderbouwd verhaal richting de fiscus de standplaats (hoofdkantoor) aanhouden i.p.v. elke week wat anders te moeten opgeven. Dit wordt inmiddels niet meer geaccepteerd trouwens en ik ging er dan ook direct 300 euro op achteruit, was een mooi moment voor een andere baan ;) Nu dus geen leaseregeling meer en 15min woonwerk verkeer, of 35min op de speed pedelec 8)

3. Dit was dus een formele regeling bij mijn (zeer grote) werkgever in overleg met de fiscus, niet een of ander fraude truukje. Ik werkte destijds toevallig veel thuis, maar kon theoretisch zo maar een week later dagelijks naar een klant 200km verderop worden gestuurd. Detachering, dus mobiele medewerker, die leasebak kreeg je niet voor niks.

Maar goed, ernstig off topic nu, wel een interessant verhaal denk ik.

@segil Wat is nu je plan? 3 jaar hard sparen als ZZP en dan kopen, of toch een manier bedenken om eerder te verhuizen? Je kunt best in die 3 jaar parallel aan het koop plan iets zoeken: antikraak, vakantiehuis bewonen, tijdelijk in een huis dat te koop staat, tiny house etc.

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 27-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
_Anvil_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:40:
[...]
@segil Wat is nu je plan? 3 jaar hard sparen als ZZP en dan kopen, of toch een manier bedenken om eerder te verhuizen? Je kunt best in die 3 jaar parallel aan het koop plan iets zoeken: antikraak, vakantiehuis bewonen, tijdelijk in een huis dat te koop staat, tiny house etc.
Mijn plan is om eerst een goed plan te maken :) Wellicht samen met een financieel adviseur. En dan kijken wat verstandig is. Ik heb iig goede antwoorden gekregen in dit topic. Korte tijd ergens anders wonen voel ik niet zoveel voor, zo erg is deze buurt nu ook weer niet. En de kosten zijn redelijk laag, dat scheelt.
Ik heb nu een beter zicht op mijn uitgaven en ideeën over hoe te sparen/beleggen voor de toekomst. Maar ik denk dat een adviseur hier zeker beter mee kan helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
Je situatie is niet echt geschikt voor een betaalde financieel adviseur (want: best overzichtelijk en gaat niet om grote bedragen). Een onbetaalde adviseur bestaat niet, die leeft van de verkoop van producten (verzekeringen, beleggingsfondsen, hypotheken).

Je stappenplan kan zijn:
- inzicht (ben je al mee bezig, ga zo door). Doel is minimaal evenwicht op je huishoudrekening, maar beter nog dat je maandelijks wat geld overhoudt.
- daarvan betaal je jezelf eerst (zodra verdiensten binnen komen, ...% of vast bedrag opzij zetten)
- bouw daarvan drie potjes op:
  • spaarbuffer voor onverwachte uitgaven die je direct moet kunnen betalen (wasmachine, autoreparatie). Zodra dit potje vol is, vloeit het geld naar het volgende potje.
  • spaardoelen op middellange termijn (0-5 jaar: aankoop woning, studiekosten, trouwerij, ...)
  • geldmachine (lange termijn beleggingspot: inleggen en pas op lange termijn (>10jr) aankomen voor inkomensaanvulling of pensioen).
Nuttige spaardoelen: investeringen in je professionele groei (zodat je inkomsten stijgen) en uitgaven die direct besparingen opleveren.
Voor je 'geldmachine': in jouw situatie (zzp-er) zou ik eerst een pensioenproduct kiezen, dan helpt de fiscus mee. Daarnaast een simpel beleggingsfonds dat breed gespreid is tegen lage kosten. Andere ingewikkelde producten zijn niet nodig.

Zo, dat scheelt je weer een uitgave aan een financieel adviseur!

[ Voor 4% gewijzigd door Highland op 27-02-2025 12:11 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

Inderdaad, dan kun je net zo goed naar een 'coach' gaan en daar je geld uitgeven.
Alle nuttige informatie is prima uit dit topic te extraheren. Nu alleen nog toepassen.

Een financieel adviseur gaat weinig toevoegen. Het komt aan op een plan maken voor jezelf, en discipline. Of gewoon bepaalde zaken accepteren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Misschien is het dan handig om iemand in je vriendenkring of familie te hebben die je goed genoeg kent en vertrouwt die je als sparringpartner kan gebruiken. Ik merk zelf dat ik dat wel prettig vind om het samen met iemand te doen, maar ik heb als voordeel dat ik getrouwd ben en mijn vrouw net zo in de financiën zit als ik

Pagina: 1 2 3 Laatste