Mij lijkt het in het geheel geen gek idee om zoals je doet eens stil te staan en na te denken over waar je staat in je leven en wat je eventueel nog zou willen/wensen of anders gezegd welke doelen je jezelf zou stellen, of dat nou op de huizenmarkt is of op een ander gebied. Zoals anderen ook al hebben gezegd een blik op het verleden kan daarbij van enig nut zijn, maar de blik vooruit en hoe je die doelen die je voor jezelf stelt zou willen gaan halen is het meest nuttig. Ik spreek bewust van doelen omdat het stellen van realistische en haalbare doelen zorgt dat je bewuster omgaat met je tijd en dat je keuzes maakt die zorgen dat je dichterbij je doelen komt en ze zult halen.
Tot nu toe is er niet per se iets mis gegaan want je hebt altijd gewerkt, hebt een prima salaris gehad, een dak boven je hoofd en nooit echt iets hoeven laten. Misschien heeft dat comfort er wel toe geleid dat je tot nu toe weinig te wensen hebt gehad en gezien je lage huur zat je er comfortabel bij en was er weinig noodzaak voor iets anders of leek dat steeds toch onbereikbaar. Maar dan gaat het toch ergens knagen, laat ik zeggen een passende midlife vraag, waar ben ik nu en wat wil ik nog doen of bereiken in mijn leven? Jij past dat met name op de woningmarkt toe, en ik begrijp ook helemaal dat je gezien wat je hierboven noemt ook wel eens een ander plekje wilt hebben en een iets betere leefomgeving. Of je leefomgeving is wat achteruit gegaan, of je hebt zelf andere eisen, hoe dan ook: het punt is alleen dat die huizenmarkt zo idioot is geworden dat je er niet makkelijk meer tussen komt, en dat ligt niet aan jou.
Ik ben ongeveer van dezelfde leeftijd als jij. Wil je substantieel meer uit het leven halen, dan moeten er misschien scherpere keuzes gemaakt worden zoals bv. @
Paul C aanhaalt, met een doel voor ogen hard(er) gaan lopen om meer te bereiken of meer dingen laten in het licht van je doel. Of zoals anderen aangaven kan het toch heel handig zijn om met zijn tweeën te zijn. Kijk bijvoorbeeld ook goed naar je wensen en eisen in het geval van een woning. Een andere omgeving hoeft niet per se te betekenen dat je naar een grote gezinswoning moet.
Mijn persoonlijke favoriet is de vaste lasten omlaag halen. Leren met weinig/minder rond te komen is een vaardigheid, die ik heb geleerd toen het moest in een tijd van mijn leven dat ik enkele jaren zonder werk zat. Mijn vrouw had gelukkig altijd wel een baan en we hebben het hoofd boven water kunnen houden, maar er was wel een noodzaak de tering naar de nering te zetten. Die tijd is gelukkig ook weer voorbij, maar de vaardigheden blijven en nu voelt het jaren later nog steeds riant om elke maand geld over te houden. Nu ligt het eraan hoe oplossingsgericht je bent en in hoeverre je bereid bent jezelf nieuwe dingen aan te leren. Een simpel voorbeeld zou zijn of je handig bent en zelf dingen kunt en durft aan te pakken. Mocht je dan een koopwoning hebben dan scheelt dit uiteraard een hoop. Zo heb ik in mijn huis veel zelf gedaan en vooral ook aan verduurzaming. Dat scheelt elke maand weer vaste lasten.
Hoeveel ondernemingsgeest heb je en waarom heb je besloten ZZP'er te worden op een moment dat dit juist lastiger wordt gezien schijnzelfstandigheid? Hoe makkelijk of moeilijk is het voor jou om een andere opdrachtgever te vinden en er zoals anderen hier al aangeven bv. nog wat extra uurtjes bij te maken? Je verdienvermogen en je capaciteit jezelf te verkopen is een belangrijk onderdeel van ZZP. Ik kan niet beoordelen of dat echt bij je past.
Om mij heen zie ik ook vooral jongere collega's die moeite hebben de woningmarkt te betreden. Ik maak me uiteraard ook zorgen om mijn eigen kinderen als die over een aantal jaar zelfstandig willen wonen.
Vrijwel niemand die nu een koopwoning heeft zou diezelfde woning nu nog kunnen kopen als zij nu de markt voor het eerst zouden betreden. Ik sprak gisteren nog een vriend van me die afgelopen jaar een nieuw appartement heeft betrokken en die zei dat hij het alleen door het verschil in rente inmiddels niet meer zou kunnen betalen. Dat is gewoon een hele lastige situatie en dat ligt dus niet aan jou. Iedereen die al wel in de markt zit met een woning zit relatief goed. Maar het hele gebeuren is vrij idioot. Dus van die woning dat ligt zeker niet aan jou.