XYRIS schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:50:
Rondreis Denemarken: 3739km
Temperaturen steeds 20+ graden, we hadden 14 dagen fantastisch weer
Laden:
Keuze Ionity:
Ionity Duitsland: 0.39€ per KW
Ionity Denemarken: 2.20 Kronen of 0.29€ per KW
OK Denemarken: OK App/Creditkaart: 3.19Kr of 0.42€/ KW (max 70kw) - 3.59kR (70KW+) 0.46€/KW
Ionity is super goedkoop in Denemarken, maar niet altijd 100% goede ligging tijdens onze
reis, hierdoor ook bij OK geladen en reis niet afgestemd op waar de Ionity laders waren.
Alsook wat een gemak zonder abonnement goedkoop snelladen
=> Ionity enkele keren miserie gehad dat die de verbinding niet maakte met auto.
(zelf na de stekker vasthouden en dergelijke tips en tricks)
Bij het verplaatsen en andere paal te nemen ging het dan wel.
Duidelijk dat stekker die wel werkte meer spande in de wagen dan de loszittende die niet werkte.
Soms ook deel palen die niet werkte (afgezet met lint) of palen die “offline” waren.
We hebben ook eens gehad dat de paal plots stopte met laden.
(of iemand op STOP geduwd? Maar de paal was nadien wel “offline”)
=>
Waarom kan iedereen überhaupt zomaar je sessie stoppen op de paal?
ANTI-EV boys kunnen zo stoppen op een vol eiland en even alle palen uitschakelen?
(je hebt ook niet altijd zicht op je wagen)
=> Bovendien zou ook een EV rijden je stekker toch niet kunnen “stelen” zolang die in je wagen vergrendelt steekt toch?
=> OK laders werkten TELKENS PERFECT
=> Ook éénmalig Electra paal in Duitsland (geen in Denemarken en met gratis maandabonnement) aan 0.39€/KW (perfecte werking ook steeds)
=> We hebben 1 maal willen laden aan Norlys laadpaal aan het Hotel (traag laden) maar dat wou niet werken, ik kreeg amper 1kw binnen. Spijtig… had ons tijd bespaard en Tarief was ook maar 0.42€/KW (via mijn EnergyVision of DATS24 app)
Gigantische laad infrastructuur, vaak kom je op een SITES waar en 3-4-5 aanbieders zijn met elk 8-15 laadpunten.
Het rijden:
=> Zeer aangename wagen om mee op vakantie te gaan, rijd smooth.
We hebben heel de rit met GPS van de wagen gedaan. Deed het over het algemeen
zeer goed. Geef de GPS dan toch een 7/10
Uiteraard gekende issues:
=> Van dat gebrekkige vertaling “neem de afslag eerst” op een rondpunt
of een “een beetje rechts draaien”,…
=> Elke afrit moet die zeggen dat we gewoon de weg moeten blijven volgen,
Waardoor je eens je afrit wél is zal missen omdat je er niet meer op let
=> Wanneer we van de ferry in Rodbyhaven kwamen, had GPS nog snel zijn
signaal terug (200m van de boot)
=> Maar toen we in Skagen (meest noordelijke punt van Denemarken) terug instapten
heeft die tot aan Hotel zijn signaal niet gevonden (3-tal uur zelfs na het tussen door te stoppen voor eten en vergrendelen)
De dag nadien terug goed als we instapten, oef! Dus daar stukje Google Maps op GSM gebruikt.
=> Je merkt wel dat de royale beenruimte voor de achterbank zijn tol eist in de koffer en
er toch nog van alles op de achterbank/vloer gezet moet worden
=> De Lane assistent toch wel vaak rukje aan stuur geeft en soms luide toon.
Spijtig dat Cruise Control met LCC niet kan ZONDER adaptieve cruise control
=> Je zeker éérst moet richtingaanwijzer aan zet voor je de stippellijn wil over rijden andersIs het “vechten” met het stuur
=> Niet zoveel Leapmotor gezien heb in Denemarken, maar iedereen mij wel 😊
Verbruik: One Pedal – ECO 2 volwassen en kind
Volgens de berekeningen:
283€ betaald aan stroom
Het aantal verbruikte KW: 805
Het aantal Gereden KM: 3.739
Komt dan neer op gemiddelde van 21.5kw/100km voor zo grote 2-ton wegende wagen.
Als ik dit bescheiden vergelijk met 6.5L doorsnee wagen? (Waarschijnlijk nog te optimistisch)
Dan rij je: 21.5
0.39€/kw = €8.38 / €2 benzine prijs : aan 4.19liter/100km rijden vergeleken met brandstof die dus 6.5 2 = €13/100km doet
Je zou die benzine wagen dus 243L moeten taken aan €2/Liter = €486 betaald hebben.
Dus bijna 2x zo duur! (2x zo duur indien aan 7 liter/100)
(Prijs snelweg Duitsland en benzine Denemarken)
30% die nog in de batterij zat bij thuiskomst afgetrokken en de eerste lading bij vertrek niet
in kost aangerekend (vol op zonne-energie)
Snelwegen gok ik toch zeker 24KW ofzo als ik 120 reed (dit was meer laatste dag, eerste dag is uiteraard gemoedelijker). In Denemarken zelf vele wegen 80-90 wat verbruik ten goede komt.
Ik schat dus snelweg 24-25 en trage wegen Denemarken 18-17 = 42/ 2 = 21/kw gemiddeld.
=> Wagen geeft ook 17/100 aan op de rit van 3739km,
duidelijk VER ernaast.
Al bij al geslaagd! voor eerste EV vakantie.
Ik zou volgende vakantie nog minder focussen op IONITY en ook
soms gewoon laden waar er een paal is.
(uiteraard prijs checken zodat ik ook geen woeker tarieven betaal)
Om zo minder tijd te "verspillen" aan het wachten