HBO88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:19:
hoe zijn de ervaringen met de REEV? ik denk dat die versie het slimst is ivm zware caravan van 1500kg.
Ik maak wel wel alleen zorgen of de motor genoeg stroom kan opwekken. Iemand daar ervaring mee? De motor zou meer stroom moeten kunnen opwekken dan je verbruikt als je met zware caravan langere tijd in bergen rijdt bijv. en accu leeg is.
Hier nu sinds januari een REEV en 2 keer met de caravan weggeweest. Allebei de keren in Nederland, dus nog geen lange stukken gereden. Eind van de maand een rondje Duitsland met de caravan, dan kan ik er meer over zeggen. Maar ik heb berichten gelezen van mensen die er al mee op vakantie zijn geweest en die moesten na een 2/300km rijden aan de lader, omdat de accu leeg was. Net als ik gingen zij ervan uit dat je op brandstof door zou kunnen rijden tot de tank leeg is, maar de lege accu voorkomt dat.
Het is mij ook al opgevallen dat het toerental van de motor zo laag mogelijk blijft zolang de accu nog voldoende capaciteit heeft en pas gaat loeien als de accu een kritieke waarde bereikt. Dat is dan uiteraard te laat als je heuvelop moet met de caravan.
Ik heb voor de test zowel gereden in brandstof+ modus (power mode) als in de normale brandstof modus met het vinkje accubesparing aan op 80%. Het toerental is een fractie hoger in de brandstof+ modus, maar nog steeds niet voldoende om de accu op peil te houden. In de stand brandstof met accubesparing op 80% zou ik verwachten dat de motor meer toeren gaat maken als de accu onder de 80% komt, om deze bij te laden. Maar dat gebeurt dus niet. Pas wanneer je stilstaat, gaat de motor aan om de accu langzaam op te laden.
Voor de test heb ik de laatste keer met het terugbrengen van de caravan eerst de accu bijna leeggereden. Dan gaat inderdaad de motor meer toeren maken op het moment dat de accu niet veel stroom meer kan leveren (3800 tpm ipv 2500tpm normaal), maar nog steeds niet voldoende om de accu bij te laden.
Ik hoop dat Leapmotor in een update de software zo kan afstellen dat de motor in ieder geval in de brandstof+ modus meer vermogen gaat leveren om de accu op peil te houden.
Als inderdaad blijkt dat je in de praktijk na 200 tot 300km aan de lader moet, had je net zo goed een ProMax AWD kunnen nemen, die haalt dat ook wel. En dan hoef je in NL niet zo vaak te laden.
Ik denk dat de REEV een prima auto is wanneer je hem niet als trekauto gebruikt, maar voor een caravan is hij niet aan te raden.
Ik zal eind augustus nog een verslag doen van mijn reis door Duitsland (meerdere stops met 250 tot 450km afstand ertussen).
Tot zover de ergenissen wat betreft de REEV als trekauto
Dan nog mijn ervaringen met dagelijks gebruik:
Minpunten:
De ACC: hier wordt je gewoon misselijk van met dat gasgeven/remmen/gasgeven/remmen/etc, nog naast de te grote afstand tot de voorganger. Deze gebruik ik dus nooit. Helaas heb ik er daardoor ook geen profijt van in de file.
LCC: deze heb ik een aantal keer geprobeerd (dan moet ACC uiteraard ook aan), maar heeft bij mij nog nooit gewerkt. Op de display zie ik het tekentje voor de LCC ook steeds even aan gaan en weer uit. Zou dat aan mijn camera liggen of heeft iedereen hier last van?
Geen parkeersensoren aan de voorkant. Zouden deze echt zo duur zijn om in te bouwen? Lijkt mij een verkeerde kostenbesparing.
Geen Lidar. Ik heb in een Xpeng gereden die lidar heeft en daar zie je dus alle auto's fietsers en voetgangers om je heen op het scherm, niet enkel de 1 of 2 auto's die voor je rijden.
De app om de auto op afstand te ontgrendelen werkt niet altijd. Soms sta je naast de auto en gaat de auto niet open. Dan toch weer de telefoon pakken om de app te openen.
Pluspunten:
De auto op afstand koelen! Dat is met de huidige temperaturen echt heerlijk! Even de auto op koelen zetten en de ramen een klein stukje open om de ergse hitte eruit te halen. Dan de ramen dicht en verder koelen, ook de stoelen.
In sport modus vind ik het heerlijk rijden, dan hoef je bijna niet het rempedaal aan te raken als je op tijd het gaspedaal los laat.
Ik ben eindelijk een beetje gewend geraakt aan het inparkeren met de camera op het scherm, ik keek nog altijd oldscool in de spiegels. De kantelende spiegels bij achteruitrijden zijn ook prima.
[
Voor 23% gewijzigd door
kleinelievewolff op 10-07-2026 16:37
]