theduke1989 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:21:
Beste Tweakers,
Dit is onze eerste EV auto. Hoe laden jullie? Wachten jullie op zon bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt. Natuurlijk toen het extreem was Juni/Juli dan heb je natuurlijk overschot aan stroom
Maar op een normsle dag. Wacht je dan op zon of ?
Ik probeer maximaal op zon. Wanneer ik thuiskom direct insteken op de overschot (al is dit soms niet veel) zo rij ik altijd rond op 80% (rij dagelijks 50km heen en werk voor werk dus das ongeveer een 8kw? dat er dagelijk weer bij moet.
Tenzij ik soms amper bij laad en ik na paar dagen tot 40% kom, durf ik al eens samen met zon op een zondag te laden op zon + stuk net. (mijn lader kan 22kw, maar mijn C10 2024 is 1 fasig op traagladen dus max 6.6 kw ofzo)
dus als bijvoorbeeld 3kw opbrengst heb en ik er nog 3 extra afpak voor 5u kom ik op 30kw (=42% batterij) waardoor ik snel weer aan 80% zit (met 15kw betaald +/- 4.5€ ofzo? als je 0.30€/kw rekent kosten incl)
Bij grote noodzaak dag zelf indien ik plots ergens ver moet zijn, kan ik bij EnergyVision snelladen aan €0.37/kw zonder enig abbo
Vanaf dinsdag zit ik bij nieuwe energieleverancer EnergyVision omdat DAT24 stopt met stroomlevering en gaan focussen op laadpalen en windenergie. Daar kan ik Dynamisch contract nemen wat er voor zorgt dat als ik die extra van net haal op zonnig dag die ook goedkoper zullen zijn.
Wel veronderstel ik dat je dan in winterperiode goed zal moeten kijken wanneer tarieven goed zijn want dan kunnen die veel duurder zijn op bepaalde momenten dan vaste contracten bij amper zon (wss eerder nachtelijk laden, met hopelijk veel windenergie :-) )
Afgelopen 4 maand was mijn maandelijkse afrekening met vast contract (Belgie) steeds rond de €25 (voor héél huishouden en reed ik telkens een 1700km met de wagen)
(zo verbruikte ik +/- 100kw en stuurde 500kw terug)
eigenlijk 0-verbruik, die 25€ is zuive het "capaciteitstarief" hier in Belgie