Ik denk dat je toch nog echt even moet kijken hoe maps in elkaar zitten en hoe bepaalde zaken toch echt complexer zijn geworden. Terrain deformation alleen al, maakt dat dit niet een kwestie van copypasten is en hier en daar wat rotsen erin flikkeren. Verder is het geen Unreal waar je miljoen miljard assets voor hebt of waar je met weinig werk hele levels kunt genereren die je vervolgens een beetje aanpast. Ja Frostbite is nu beter dan eerst, maar ik verwacht er geen schokkende wijzigingen in dat je zomaar dingen kunt fixen. Verder accepteren we nu niet als kogelgaten niet helemaal uilijnen met waar je ze schoot of zwarte stof van explosies niet overeen komt met waar je schoot en niet mooi rond is (net als de skins op wapens beter passen). Dat is gewoon echt veel meer werk. Textures sluiten echt beter aan dan vroeger en hele object-ketens gaan door een heel stuk heen zoals een kabel die naar een aggregaat loopt of verlichting of iets dergelijks. Dan kun je zeggen dat het niet nodig is, maar voor immersion is het belangrijk dat die dingen kloppen. In dezelfde manier dat GTA logische verkeersborden heeft of dat de elektriciteitspalen van Red Dead een werkend netwerk betreft. En eer dat je een playtest hebt kunnen doen en daarna weer aanpassingen hebt gemaakt voor een nieuwe playtest, ben je al zo weer een week verder. De doorlooptijden van maps is hoog, je bent niet 40 uur per week productief bezig met maps. Je bent veel bezig met discussies. En doordat de game zoveel verschillende wapens, gadgets, class abilities, voertuigen en perks heeft, is die puzzel een stuk lastiger dan de 3-lane maps van COD of een grote BR map waar het eigenlijk niet echt uitmaakt waar de gevechten zich afspelen.Help!!!! schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Dude, het is echt niet zo dat omdat er meer detail is dat de maps nu zo exorbitant veel meer tijd kosten dat wat extra maps onhaalbaar zijn. Daar zijn de tools ook gewoon naar. Anders zouden we nu tov Pong helemaal geen games meer hebben.
En ja, DICE is in veel gevallen incompetent, verkeerd gemanaged en verkeerd gebudgetteerd, maar het is ook weer niet zo dat ze prutswerk afleveren. Als je objectief kijkt naar de maps dan klopt het gewoon een stuk beter dan vroeger en zit er veel meer detail in. De detail doet mij denken aan The Division games waarbij de wereld er ook smerig uit ziet met veel doorlopende elementen en veel objecten om aan te kleden.
Ik zeg ook nergens dat ze goed zijn in updates, ik zeg alleen dat ik wel kan zien dat er veel werk in zit en dat het testen van zaken heel lastig kan zijn met zoveel parameters. Verder accepteren ze ook te vaak problemen die dan nog maanden blijven hangen, zoals bv die markeringen van nieuwe items in je hoofdmenu of de onbalans van SMGs op range. Geen idee waarom dat niet gewoon met een hotfix voorrang krijgt...[...]
Vrijwel alle, zoniet alle BF games waren buggy bij launch. Als je de release notes leest zie je dat de meeste bugs/verbeterpunten niks met glitches in de maps te maken hebben.
Hier ga je wel de mist in imo. Ja dr moeten meer mensen bij om maps te bouwen, maar het is niet alsof je iemand die challenges maakt, maar halve dagen kunt laten draaien. Hoe dan ook moet zijn salaris ergens vandaan komen en als ie tijd over heeft om meer challenges en modi te maken, dan moet dat gewoon kunnen. Het is niet alsof ze 10 man teveel hebben voor dit soort zaken. Ze hebben er 1, 2 of 3 en die lopen duidelijk voor op andere teams waardoor ze tijd over hebben en experimenteren. Ik heb liever dat ze dingen toevoegen dan dat ze op hun handen gaan zitten. Budgettering heeft wel invloed, maar het is niet zo dat je deze mensen dan maar weg moet doen want over een paar weken heb je ze weer nodig voor andere content.Het is toch gewoon basale logica. Er is maar één pot met geld/budget. Die kun je gebruiken om mensen aan te nemen die events, challenges und so weiter designen of je neemt gewoon mensen aan die maps bouwen.
Het probleem van de serverbrowser zit hem voornamelijk in dat mensen aan de ene kant graag willen kiezen wat ze spelen (specifieke maps en modi juist wel of juist niet). Dat maakt dat je niet zomaar een vaste server kunt gebruiken en ze voor deze oplossing hebben gekozen. Je kunt dus van een server maar bv 10% doorsluizen naar een nieuwe match want veel mensen komen via een bepaalde shortcut naar de servers toe. Als je vaste servers krijgt, dan zitten mensen namelijk weer te klagen dat ze bepaalde maps moeten spelen. Dit was in voorgaande games namelijk altijd een grote klacht.[...]
Ik denk dat ze bij BF vooral gewoon vrij dom zijn als ze dat verwachten in het licht van hoe ze het ingericht hebben:
- Geen normale, goede effectieve serverbrowser.
- Geen normale/goede mogelijkheid om persistent te draaien.
- De mogelijkheden om met vrienden/clans te joinen en samen te spelen zijn helemaal ruk.
- De echte community maps draaien nog steeds met een tickrate van 30.
- Slechte vindbaarheid en rommelige UI. De homepage is een cluttered mess die door de devvers vooral gebruikt wordt om hun eigen zooi te promoten. De eindeloze barrage aan events, timed events, modes etc.
- XP/Progressie sterk generfed.
Waar Dice de verkeerde keuze heeft gemaakt, is dat community servers niet onderdeel kunnen zijn van de vaste playlists. Maar ik kan ook voorstellen dat er beperkingen aan zitten hoe het huidige systeem met keuzes voor spelers is opgezet. En dat het boosten van XP dan meer misbruikt wordt.
Verder weten jij en ik maar al te goed dat als je community servers wel gaat boosten in normale playlists, er weer het gezeik komt van slechte admins en ongebalanceerde teams. Want dat was ook altijd een issue. Dus ik snap DICE hierin ook wel. Maar de communicatie kan hierin beter (en dat is ook al jaren een probleem)
Volgens mij draait alles nog steeds op 30 tickrate, als ik zo de potjes bekijk. En dat is ook gewoon een kostenbesparing. Of wellicht een limitatie van de engine/hosting om de spelersaantallen aan te kunnen. Aan de andere kant vind ik de pings nog vrij laag van iedereen en heb je minder last tegen mensen uit andere continenten te spelen. Iets waar ik voorgaande games ook een grote hekel aan had. En iets waar custom servers ook weer problemen mee gaven.
:strip_exif()/f/image/iL4r48V6N2KDTHS0AWt33PWk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8msLzD6YNrSUhUPdsInKWBsI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7TchJnEA6yMO82WeRzSz6Vx5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wvIeJhpgNCf6mo73SZLTCKUf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tlpQsL7HdO5UAEJx5Cpnrnyq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vhrq9rIe5DFbxU5K4ffgQBQd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/j6wDM99VmpPWayr9VknnPM3p.webp?f=fotoalbum_large)