Bedankt voor de ervaring! Ik denk dat ik maar een keer proefrit ga plannen.Remmyveen schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:23:
[...]
Ik heb de 83kwh variant nu bijna 2 weken en verbruik valt me reuze mee. Met 20 inch velgen & SB uitvoering haal ik ongeveer 18 kWh/100km. Hiervan is wel veel op de snelweg waar ik graag 115/120 op de teller zet. Ga ik meer binnendoor gaat de teller richting de 15/16 kWh. Normaal laad ik de auto tot 70% op gezien ik per dag wellicht 25% verbruik. Maar op een volle accu haal je comfortabel 400km met mijn rijgedrag.
Software issues heb ik zelf geen problemen mee. Alleen kan Audi erg goed laten zien softwarematig dat ik niet alle opties heb, niet temperatuur kunnen instellen bijvoorbeeld in de app wat recent voorbij is gekomen, of upgrades voor het geluidssysteem wat maandelijks bijgekocht dient te worden…
Komt omdat de motor van het 83kWh pakket de APP550 is, op een 400V platform. Die motor is een stuk zuiniger dan de motor in de 800V Performance (100kWh)fwinters schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Ja dat las ik eerder in reviews over EV's in het algemeen, de impact van grotere velgen en het gewicht van de wagen is disproportioneel qua rangeverlies. Ik zit ondertussen na 1500 km aan een langetermijn rapportage van 15,7 KWh, maar dit is met de Sportback (aerodynamischer dan de Avant) met standaard batterij (83 KW - wagen is een stuk lichter) en de 19 duims velgen. En zo is de range in de realiteit zelfs vergelijkbaar met de Performanceversie met grotere velgen...
YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP5...
De Performance is ook zuinig, maar de motor/inverter combo in de APP550 is gewoon heel erg zuinig. Daarom zit er tussen de ID.7 Pro S en de A6 E-tron Performance niet zoveel verschil tijdens lange trips als je mag hopen.
Al doet de A6 E-tron Performance tussen 10-80% wel bijna 200kW gemiddeld, dat is heel erg netjes. Ik denk ook dat als je veel snelweg rijdt, dat dat de beste keus is.
Gewicht heeft weinig effect op range (100kg meer of minder maakt nauwelijks uit). Het is eerder aerodynamica (dus ook velgen!!) en liefst een lage koets (dus geen SUF) en efficientie van de aandrijflijn.
EDIT: ik zie trouwens dat de A6 E-tron met 83kWh wel een andere laadcurve heeft dan de ID.7 Pro, terwijl die accu even groot is. Gemiddeld 10-80% bij de 83kWh A6 is bijna 160kW, tegenover bijna 200kW met de A6 E-tron performance. Dat verschil is dus niet mega groot.
Alleen de bijna 20kWh extra scheelt wel, persoonlijk (mijn portemonnee is niet groot genoeg op dit moment) zou ik de A6 E-tron Performance kopen, als je een keer op wintersport gaat, dan merk je dat wel goed
En Battery Life (youtube kanaal) die haalde wel ~500km bereik met 130kmh constante snelheid, dat vind ik wle heel erg netjes!
[ Voor 16% gewijzigd door barta123 op 29-09-2025 14:33 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
De A6 e-tron staat op het PPE-platform en dat is altijd 800V. Daarmee heeft hij een andere aandrijflijn dan de 400V MEB-auto’s zoals de ID.7. De APP550 motor is specifiek ontwikkeld voor MEB en zit dus in de ID.7 Pro en Pro S, maar niet in de A6 e-tron. Het klopt dat de APP550 heel efficiënt is, waardoor een ID.7 op de snelweg verrassend zuinig kan zijn en soms dichter bij een A6 e-tron uitkomt dan je zou verwachten. Maar de A6 e-tron heeft altijd 800V-motoren en inverters die voor het PPE-platform zijn ontwikkeld.barta123 schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:21:
[...]
Komt omdat de motor van het 83kWh pakket de APP550 is, op een 400V platform. Die motor is een stuk zuiniger dan de motor in de 800V Performance (100kWh)
YouTube: German Engineering At Its Best: Tearing Down the New Volkswagen APP5...
De Performance is ook zuinig, maar de motor/inverter combo in de APP550 is gewoon heel erg zuinig. Daarom zit er tussen de ID.7 Pro S en de A6 E-tron Performance niet zoveel verschil tijdens lange trips als je mag hopen.
Al doet de A6 E-tron Performance tussen 10-80% wel bijna 200kW gemiddeld, dat is heel erg netjes. Ik denk ook dat als je veel snelweg rijdt, dat dat de beste keus is.
Gewicht heeft weinig effect op range (100kg meer of minder maakt nauwelijks uit). Het is eerder aerodynamica (dus ook velgen!!) en liefst een lage koets (dus geen SUF) en efficientie van de aandrijflijn.
EDIT: ik zie trouwens dat de A6 E-tron met 83kWh wel een andere laadcurve heeft dan de ID.7 Pro, terwijl die accu even groot is. Gemiddeld 10-80% bij de 83kWh A6 is bijna 160kW, tegenover bijna 200kW met de A6 E-tron performance. Dat verschil is dus niet mega groot.
Alleen de bijna 20kWh extra scheelt wel, persoonlijk (mijn portemonnee is niet groot genoeg op dit moment) zou ik de A6 E-tron Performance kopen, als je een keer op wintersport gaat, dan merk je dat wel goed
En Battery Life (youtube kanaal) die haalde wel ~500km bereik met 130kmh constante snelheid, dat vind ik wle heel erg netjes!
Qua laden zie je dat verschil ook terug: de A6 e-tron met 83 kWh haalt gemiddeld bijna 160 kW van 10-80% en de Performance met 100 kWh zelfs bijna 200 kW gemiddeld. Dat zijn waarden die je met een 400V MEB-auto niet haalt. Het verschil tussen de 83 en 100 kWh zit dus in accugrootte en laadsnelheid, niet in het gebruik van dezelfde motor als de ID.7.
Gewicht heeft inderdaad maar weinig invloed op de range, aerodynamica en de efficiëntie van de aandrijflijn zijn veel belangrijker. Daarom is een sedan altijd gunstiger dan een SUV en maken velgen en bandenkeuze veel uit. Het klopt dus niet dat de A6 e-tron de APP550 zou hebben; dat is een 400V-motor, terwijl de A6 altijd 800V is.
Je hebt inderdaad gelijk... Ik heb even gezocht en zie inderdaad ook 800V staan, wat vreemd.. Motor heeft idd exact even veel pk's als die bij de ID7. Vandaar ook de hogere laadsnelheid, toch nog niet zo'n slechte keus dan die A6 met kleinere accuiX3-2022 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:42:
[...]
De A6 e-tron staat op het PPE-platform en dat is altijd 800V. Daarmee heeft hij een andere aandrijflijn dan de 400V MEB-auto’s zoals de ID.7. De APP550 motor is specifiek ontwikkeld voor MEB en zit dus in de ID.7 Pro en Pro S, maar niet in de A6 e-tron. Het klopt dat de APP550 heel efficiënt is, waardoor een ID.7 op de snelweg verrassend zuinig kan zijn en soms dichter bij een A6 e-tron uitkomt dan je zou verwachten. Maar de A6 e-tron heeft altijd 800V-motoren en inverters die voor het PPE-platform zijn ontwikkeld.
Qua laden zie je dat verschil ook terug: de A6 e-tron met 83 kWh haalt gemiddeld bijna 160 kW van 10-80% en de Performance met 100 kWh zelfs bijna 200 kW gemiddeld. Dat zijn waarden die je met een 400V MEB-auto niet haalt. Het verschil tussen de 83 en 100 kWh zit dus in accugrootte en laadsnelheid, niet in het gebruik van dezelfde motor als de ID.7.
Gewicht heeft inderdaad maar weinig invloed op de range, aerodynamica en de efficiëntie van de aandrijflijn zijn veel belangrijker. Daarom is een sedan altijd gunstiger dan een SUV en maken velgen en bandenkeuze veel uit. Het klopt dus niet dat de A6 e-tron de APP550 zou hebben; dat is een 400V-motor, terwijl de A6 altijd 800V is.
Als je dan ook een caravan of af en toe een zware aanhanger trekt kun je beter de 83kWh A6 E-tron hebben dan de ID.7 Pro S, accu is niet heel veel kleiner, maar mag 1100kg meer trekken en hij laadt een stuk sneller + de basisprijs is niet heel veel hoger.
[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 29-09-2025 16:16 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Na een paar weken afwegen en twijfelen is de kogel door de kerk. Belgische firmawagen met alle restrictries vandien (VW groep, bepaald budget, bepaalde verplichte opties etc.)
Het is een Q6 geworden met comfort opties, ik ben benieuwd!
AUDI Q6 E-TRON BEV 83KWH CORPORATE S AUTO
Buitenkleur: Mythos Black metallic
Binnenbekleding: Leather/synthetic leather black Sport
Manueel zonnescherm ruiten achterdeuren
Trekhaak
Pack Storage with Frunk
Pack Comfort Pro
Pack Technology Pro
Digitale OLED achterlichten
Panoramisch glazen dak
Pack Platinum
Pack interior Sport (leder/kunstleder - zwart)
Isolerend glas voor de zijruiten vooraan
Het is een Q6 geworden met comfort opties, ik ben benieuwd!
AUDI Q6 E-TRON BEV 83KWH CORPORATE S AUTO
Buitenkleur: Mythos Black metallic
Binnenbekleding: Leather/synthetic leather black Sport
Manueel zonnescherm ruiten achterdeuren
Trekhaak
Pack Storage with Frunk
Pack Comfort Pro
Pack Technology Pro
Digitale OLED achterlichten
Panoramisch glazen dak
Pack Platinum
Pack interior Sport (leder/kunstleder - zwart)
Isolerend glas voor de zijruiten vooraan
Het laden gaat snel het verschil in laadsnelheid met de normale en performance is 1/5 , dat is ook het verschil in accu het lijkt er dus op dat er gewoon 1 of meerdere extra accu pack inzit waardoor je dus ook sneller.
De motor is gelijk bij beide, helaas is perfomance nog niet te uplocken via de software, wat wel kan bij sommige tron 50 naar 55 vermogen.
Op vakantie moet je simpel rekenen met de normale sta je elke 250km te laden en met de perfomance elke 300. Beetje afhankelijk van je rijgedrag en omstandigheden. Harder rijden loont nogsteeds omdat de auto sneller laad dan je hem leer rijd, beetje simpele redenering, maar ik hoor sommige er zo moeilijk over doen....
De motor is gelijk bij beide, helaas is perfomance nog niet te uplocken via de software, wat wel kan bij sommige tron 50 naar 55 vermogen.
Op vakantie moet je simpel rekenen met de normale sta je elke 250km te laden en met de perfomance elke 300. Beetje afhankelijk van je rijgedrag en omstandigheden. Harder rijden loont nogsteeds omdat de auto sneller laad dan je hem leer rijd, beetje simpele redenering, maar ik hoor sommige er zo moeilijk over doen....
Ik verwacht eigenlijk dat je door de laadsnelheid al snel boven de 80% laadt, ook al gaat de snelheid dan omlaag, omdat koffie of toilet toch net iets langer duurt. Dan zou je denk ik wel meer dan 250/300 moeten kunnen halen.Wasbeer2006 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:56:
Het laden gaat snel het verschil in laadsnelheid met de normale en performance is 1/5 , dat is ook het verschil in accu het lijkt er dus op dat er gewoon 1 of meerdere extra accu pack inzit waardoor je dus ook sneller.
Ik heb de 100kw versie en deze houdt veel langer een hoger laadniveau aan dan de model Y die ik hiervoor had. De keuze van laadstops en momenten in de Audi navigatie is af en toe wel bijzonder.
[ Voor 15% gewijzigd door pvdveen1 op 01-10-2025 12:06 ]
Heeft iemand het euvel dat de bijrijders deur niet opengaat bij het openen met de afstandsbediening?
Bij ontgrendelen gaan mijn spiegels uit, de berijdersdeur kan open maar de bijrijdersdeur niet. Dat lukt alleen na meerdere keren sluiten. Brak. of en instelling misschien?
Bij ontgrendelen gaan mijn spiegels uit, de berijdersdeur kan open maar de bijrijdersdeur niet. Dat lukt alleen na meerdere keren sluiten. Brak. of en instelling misschien?
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Dat weet ik niet. Ik reken als volgt. Gezien de testen ga ik in de zomer/mei vakantie uit van circa 5km per KW rijd. Stel dat de laadpalen zich echt ideaal tussen de 10% en 80% bevinden heb je dus maximaal 70% van 83kw. Dat is dus circa 58KW x 5 = 290. Echter ga ik wel gewoon 130 a 140 rijden als dat kan.JTHZZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:38:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat je door de laadsnelheid al snel boven de 80% laadt, ook al gaat de snelheid dan omlaag, omdat koffie of toilet toch net iets langer duurt. Dan zou je denk ik wel meer dan 250/300 moeten kunnen halen.
Daarnaast heb ik nog een fiets achterop. Ook de reden dat we altijd twee om twee naar het toilet gaan dus dan ben je zomaar 20 minuten verder, je moet je er gewoon op instellen. Ik heb op vrijdag 31 juli bij elke stop een 200kv lader vrij zien staan van Rotterdam naar Munchen en de volgende dag van Munchen naar Oostenrijk ook en dat was zo,n beetje het zwartste weekend.
Ik ga zeker testen hoe hard die doorgaat na 80%, hier om de hoek staan 300kv lader en ook van die 50Kv shell laders even kijken wat er dan gebeurt. In de testen blijft ie echt goed rond de 200Kw zeker tussen 20 en 70
[ Voor 9% gewijzigd door Wasbeer2006 op 01-10-2025 13:44 ]
Kan je de achterportieren wel open doen na 1x klikken? Er is een instelling dat je alleen het bestuurdersportier opent (standaard) of alle portieren (keuze).Dinictus208 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:16:
Heeft iemand het euvel dat de bijrijders deur niet opengaat bij het openen met de afstandsbediening?
Volgens mij haal je wat eenheden door elkaar maar ik ging uit van rijden zonder fiets achterop en dan hoop ik dat je wel onder de 20kWh/100km moet kunnen blijven. Ik rij nu al meestal op 5% SoC bij aankomst en als je dan tot 85-90% doorlaadt moet je echt wel verder komen. Maar hangt een beetje er vanaf hoe snel de laadsnelheid afvalt, daar heb ik nog geen ervaring mee.Wasbeer2006 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Dat weet ik niet. Ik reken als volgt. Gezien de testen ga ik in de zomer/mei vakantie uit van circa 5km per KW rijd. Stel dat de laadpalen zich echt ideaal tussen de 10% en 80% bevinden heb je dus maximaal 70% van 83kw. Dat is dus circa 58KW x 5 = 290. Echter ga ik wel gewoon 130 a 140 rijden als dat kan.
Daarnaast heb ik nog een fiets achterop. Ook de reden dat we altijd twee om twee naar het toilet gaan dus dan ben je zomaar 20 minuten verder, je moet je er gewoon op instellen. Ik heb op vrijdag 31 juli bij elke stop een 200kv lader vrij zien staan van Rotterdam naar Munchen en de volgende dag van Munchen naar Oostenrijk ook en dat was zo,n beetje het zwartste weekend.
Ik ga zeker testen hoe hard die doorgaat na 80%, hier om de hoek staan 300kv lader en ook van die 50Kv shell laders even kijken wat er dan gebeurt. In de testen blijft ie echt goed rond de 200Kw zeker tussen 20 en 70
Bedankt, de instelling stond inderdaad alleen op de bestuurdersportier. Ik had eerst zelf even moeten kijken.Kipsel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Kan je de achterportieren wel open doen na 1x klikken? Er is een instelling dat je alleen het bestuurdersportier opent (standaard) of alle portieren (keuze).

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Nog meer mensen van de A6 een oproep gehad ivm een terugroepactie met betrekking tot de veiligheidsgordels voorin? Ik heb niet zo'n zin om te gaan, maarja ik wil natuurlijk wel een veilige gordel
Ik heb niets gehoord. Wat is er loos? Ook niet echt zin in een terugroepactie. Kom hem maar halen.
Kan me herinneren dat dat een anti hijack instelling is. Dus dat wanneer jij je auto unlocked, er niemand snel in kan stappen op de bijrijdersstoel (wanneer dat niet de bedoeling is).Dinictus208 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:16:
Ben ik ook benieuwd naar en zit er dan verschil in laden bij verschillende temperaturen en de accu koeling danwel verwarming.JTHZZ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Volgens mij haal je wat eenheden door elkaar maar ik ging uit van rijden zonder fiets achterop en dan hoop ik dat je wel onder de 20kWh/100km moet kunnen blijven. Ik rij nu al meestal op 5% SoC bij aankomst en als je dan tot 85-90% doorlaadt moet je echt wel verder komen. Maar hangt een beetje er vanaf hoe snel de laadsnelheid afvalt, daar heb ik nog geen ervaring mee.
Los van de fiets ik denk echt niet dat je met 130 a 140 op 20kw zit denk eerder richting de 23 a 24 bij gunstig weer.
Als je perfecte stints kan rijden van 80 misschien tegen de 90% naar 10% kom je een eind, maar onder de onder de 15 is de laadsnelheid echt een stuk lager rond de 140 als ik yt moet geloven. Goed dat is misschien maar. 1 minuutje extra zo moet je het ook zien.
Ik heb eigenlijk een 4 season banden contract maar ik houd de zomerbanden. 4 seasons hebben bv een veel lagere rolweerstand dat scheelt 10 tot 18% met een PS5. Best "significant" maar hoe groot is het aandeel rolweerstand in het geheel ik denk nog geen 10% dus is het misschien maar weer 1 a 2%
App geeft de melding: vervang de veiligheidsgordel voorin: maatregel 69UM. Dus ik stuurde bericht naar de Audi-dealer. Die reageerden met "het betreft een terugroepactie waar regulier in onze werkplaatsplanning een afspraak voor gemaakt kan worden." Daar werd ik niet veel wijzer van en ik heb er dus nog steeds geen zin in ;-)Dinictus208 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:53:
Ik heb niets gehoord. Wat is er loos? Ook niet echt zin in een terugroepactie. Kom hem maar halen.
Hi! Specifieke vraag, ik heb mijn stoplichtassistent aangezet in het menu voor hulpsystemen, maar ik zie dit nog niet verschijnen tijdens het rijden. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb verder wel het datapakket geactiveerd (mocht dit uitmaken)
Ik heb het zien werken in Duitsland, maar nog nooit in Nederland. Hier niet beschikbaar misschien?Remmyveen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:34:
Hi! Specifieke vraag, ik heb mijn stoplichtassistent aangezet in het menu voor hulpsystemen, maar ik zie dit nog niet verschijnen tijdens het rijden. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb verder wel het datapakket geactiveerd (mocht dit uitmaken)
Werkt tot nu toe maar in een paar Duitse steden inderdaad. De verkeerlichten moeten het zelf ook ondersteunen.Remmyveen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:34:
Hier sinds kort een Q6 edition als voorloopauto zonder opties erop (iemand die hem eerder helemaal kaal heeft besteld blijkbaar 🫣). Ik zie wel een cameraatje achterop, maar die doet iig niks. Blijkbaar ook een optie?
Update: A6 S-edition Sportback doorgedrukt bij dealer in Nederland op 3 september, geplande productie 24 oktober en ik verwacht half november aflevering. Lekker snel dus.
Zou het hogere productie zijn, geluk of weinig vraag?
Zou het hogere productie zijn, geluk of weinig vraag?
[ Voor 5% gewijzigd door robinh op 02-10-2025 18:48 ]