KoalaBear schreef op donderdag 4 september 2025 @ 06:15:
Ik lees al even mee, ik kom uit een Tesla Model Y Performance en heb een S6 Avant gekocht. Ik zal mijn ervaringen hier ook gaan delen. De auto is vol optie, behalve de kleur, die is uni zwart.
Ik moet voor de verzekering nog een klasse 5 alarm, iemand hiermee ervaring?
En is er al een goede locatie gevonden voor geschakelde 12v?
Review Audi S6 e-tron Avant (na 2000 km)
12V
De geschakelde 12V heb ik afgetakt van de aansluiting in de kofferbak (sigarettenaansteker). Handig punt, werkt prima.
Rijervaring
Nu zo’n 2000 km gereden en ik moet zeggen: heerlijke reisauto.
Op de Autobahn (248 km/u) blijft de wagen stabiel en relatief stil, echt vertrouwenwekkend. De luchtvering is precies wat je wilt: strak en responsief als het nodig is, maar comfortabel tijdens cruisen.
Minpuntje: tussen ~95 en 110 km/u voelt het alsof je in een te zware versnelling rijdt → een soort trilling. Niet fijn, en de dealer kan pas over een maand tijd maken om mee te rijden. Dat geeft wel wat zorgen.
Laden (800V vs 400V)
De laadcurve is echt indrukwekkend:
33% → 70% (36 kWh): 13 min
14% → 59% (44 kWh): 11 min
Op 400V laden geprobeerd, maar dat is alleen interessant als je geen haast hebt. Duurt echt veel langer (135 kWh) en voelt meer als “noodoplossing”.
Qua prijs: laadtarieven liggen grofweg dubbel zo hoog als Tesla Superchargers (voor Tesla-rijders). Met de juiste laadabonnementen kun je dat nog wel wat drukken, maar goedkoop is het niet.
Alarmsysteem
Het alarm heeft wat kuren. Kreeg steeds meldingen van “achtergebleven kinderen” terwijl er niemand in zat → uiteindelijk uitgezet.
Eén keer zelfs een vals alarm thuis, waarbij het echt stond te loeien.
Geen idee waar de sensoren zitten of hoe gevoelig ze afgesteld zijn.
Misschien herkenbaar voor anderen?
Interieur & infotainment
Qua afwerking en uitstraling wint Audi het van Tesla. Echt Leer, dashboard, alles voelt gewoon chiquer. Maar eerlijk is eerlijk: er zitten ook nadelen aan. Af en toe kraakt of resoneert er iets, iets wat ik bij mijn Model Y uit 2022 niet had.
Het MMI-systeem is waarschijnlijk het beste wat Audi ooit gemaakt heeft:
Navigatie is actueel en filemeldingen zijn accuraat.
Head-up display is fantastisch, super duidelijk.
Maar… de software mist finesse:
Menu’s soms lastig te vinden.
Tidal logt elke keer uit.
YouTube/Spotify werken matig.
Passagiersdisplay werkt alleen met voldoende gewicht op de stoel → mijn zoon van 20 kg wordt niet gedetecteerd, dus die kan het scherm niet bedienen (tot z’n grote frustratie 😅). Heb verteld dat hij meer moet eten.
De "Autopilot" van Audi is leuk voor de snelweg, niet meer dan dat. Lokale wegen is het waardeloos. Ook hier wint de Tesla basis Autopilot met gemak.
Hier merk je dat Tesla veel verder is qua software, user interface, app. Kleine dingen zoals automatisch vergrendelen + ramen dicht bij weglopen, stabiele apps en een gebruiksvriendelijke telefoonapp zouden bij Audi echt een verschil maken.
Algemeen
De S6 trekt veel bekijks, want de meeste mensen kennen ‘m nog niet. Dat geeft een beetje het gevoel van “exclusiviteit”, zoals ik met de Model S in 2018 ook had.
Als autoliefhebber word ik hier blij van: de Audi voelt speciaal, krachtig en luxe. Maar… wil je gewoon een auto die altijd doet wat je verwacht, zonder gezeik of verrassingen, dan zou ik Tesla nog steeds aanbevelen.
Pluspunten
- Heerlijke reisauto, comfortabel én sportief
- Indrukwekkende laadcurve met 800V
- Premium interieur, leer en afwerking top
- Navigatie + head-up display echt goed
- Trekt veel bekijks, onderscheidend
Minpunten
- Trillingen tussen 95–110 km/u (dealer moet nog kijken)
- Infotainment apps instabiel (Tidal, Spotify, YouTube)
- Alarmsysteem geeft valse meldingen
- Interieur kraakt/resoneert soms
- Laden duurder dan bij Tesla Superchargers
Al met al: blij met de auto, maar Audi moet qua software en foutjes echt stappen zetten. Voor de liefhebber is dit een genot, voor de “ik wil geen gezeik”-rijder blijft Tesla de veiligere keuze.
[
Voor 3% gewijzigd door
KoalaBear op 25-09-2025 14:16
]