• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
Naafets88 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:25:
Gisteren de terugrit van Valloire naar huis gedaan!

Een kleine 1000km, tegenwind, koud, 3 personen en vol met skimateriaal, zie verbruik onderstaand.

Het “frustrerende” was dat veel laadpalen 400V zijn, waardoor de laadtijd toch wat oploopt! Ook hoe kan ik de voorgestelde laadstop weigeren? In mijn BMW was dit vrij simpel, ook zou er een optie zijn om te kiezen of er korte of lange laadstops zouden moeten zijn! Ipv stops van minder dan 10min.

Voor de rest zeer aangename en comfortabele rit, had het verbruik lager verwacht, maar de huidige omstandigheden waren alles behalve ideaal.

[Afbeelding]
Welke auto heb je? Het maakt voor het verbruik nogal wat uit of je een gestroomde A6 hatchback hebt, of een Q6 met de luchtweerstand van een bushokje...

Geldt ook voor de anderen in dit topic die verbruikscijfers noemen. Als je niet in je post of signature vermeldt welke auto je hebt zegt het precies niks...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2025 11:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:25
GeeMoney schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:02:
[...]

Met de Q6 bij 5 graden buiten “makkelijk” onder de 20kWh/100km? Ik zou dan graag eens je rij gegevens zien en of je voor verwarmd bent begonnen en je cabine temp settings. Makkelijk lijkt mij alleen mogelijk met een lage gemiddelde snelheid en cabine temp en achter wagens plakken? En welke velgen heb je?

Ik vond mijn Macan (Turbo) al zeer netjes, vandaag rond de 3 graden 21,8kWh/100km over 240km en gemiddeld 87km/h . (110 op de cruise) wel op 22” en zomer banden en cabine op 21,5 met stoelverwarming op 1 en carrosserie is nagenoeg gelijk aan de Q6. Maar makkelijk onder de 20 is wel een statement denk ik.
Vandaag bij temperaturen variërend tussen -0.5 en +0.5 haalde ik 21.3kWh/100km met 21 graden cabinetemp, twee lange stukken en 5-6 korte stukjes tussendoor, dus niet optimaal. Dit is met 19 inch en het is een Q6 Sportback dus niet SUV. 106-107 op de snelweg en gewoon met verkeer mee, niet achter vrachtwagens oid.
Tijdje terug met 5-6graden haalde ik 17.8kWh, wel met iets minder snelweg dan vandaag.
Dus een A6 moet helemaal prima onder de 20 kunnen lijkt me, die is een stuk platter dan de Q.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbIffJyJ3U1LQklr9tqy-A36Qrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lrqy5NblNDjPdzZ1K4NznbUK.jpg?f=fotoalbum_large
Eerdere rit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm3_qwN8u5dFb9AsZ35UB_eTSKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXtB4wYGcYrLLdeSTj17fUzG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door JTHZZ op 29-12-2025 14:38 ]

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:41
@Naafets88 Nou je het zegt..... volgens mij plande ik zelf een andere later op de route via de kaart, die dan aanklikken en als dat binnen het bereik van de auto ligt gaat ie daar als eerste naartoe navigeren

[ Voor 3% gewijzigd door Wasbeer2006 op 29-12-2025 15:15 ]

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MiCUhWp416r8ddNk09iHUP_k4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYkxurDwSH3AezsSSOLSiLh1.png?f=fotoalbum_large

Iemand toevallig al after-market het scheidingsnet gevonden voor de Audi Q6? (Of artikelnummer).

• QWW
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:44

QWW

Brooky schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:30:
[Afbeelding]

Iemand toevallig al after-market het scheidingsnet gevonden voor de Audi Q6? (Of artikelnummer).
Zou hem niet kopen. Na monteren valt het net na de eerste hobbel eruit. Strak aantrekken van de banden maakt geen verschil. Ook de Audi dealer was niet in staat om hem zodanig gemonteerd te krijgen dat hij bleef hangen. Blijkbaar nooit getest, vergelijkbaar met de software……

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
QWW schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:37:
[...]

Zou hem niet kopen. Na monteren valt het net na de eerste hobbel eruit. Strak aantrekken van de banden maakt geen verschil. Ook de Audi dealer was niet in staat om hem zodanig gemonteerd te krijgen dat hij bleef hangen. Blijkbaar nooit getest, vergelijkbaar met de software……
Oh echt? Thanks voor de tip.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:58:
[...]

Vandaag bij temperaturen variërend tussen -0.5 en +0.5 haalde ik 21.3kWh/100km met 21 graden cabinetemp, twee lange stukken en 5-6 korte stukjes tussendoor, dus niet optimaal. Dit is met 19 inch en het is een Q6 Sportback dus niet SUV. 106-107 op de snelweg en gewoon met verkeer mee, niet achter vrachtwagens oid.
Tijdje terug met 5-6graden haalde ik 17.8kWh, wel met iets minder snelweg dan vandaag.
Dus een A6 moet helemaal prima onder de 20 kunnen lijkt me, die is een stuk platter dan de Q.
[Afbeelding]
Eerdere rit:
[Afbeelding]
Dank, en nu is het wel duidelijk waardoor je verbruik dus zo laag is ;) .
Je gemiddelde snelheid is namelijk erg laag. Ondanks je cruise snelheid. (Die van mij lag op 87km/h)
Daarom durf ik dus wel te stellen dat als je echt dicht tegen de toegestane snelweg snelheid een traject aflegt tegen de vrieskou aan dat "makkelijk" onder de 20kWh/100km in ieder geval niet de norm is.

Daarnaast heb je inderdaad een Sportback maar de Macan heeft dezelfde vorm. Je rijdt weliswaar op 19" en dat zal wel aardig wat schelen want ik heb sportieve 22" velgen.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2025 21:22 ]

• sp00f3r
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:01

sp00f3r

“Ik hou van hobbies”

Goed, heenweg Duitsland zit erop: 388 km, 21,5 kWh/100km, gem. 95 km/u.

Eén keer geladen. Verwachting was bij 15%, maar was nog meer over. Geladen van 17% naar 80% in een tijd waarin we geen koffie konden bestellen, opdrinken en WC konden bezoeken... Display paal was stuk maar zag op de app op een gegeven moment 187 kW staan. Viel echt heel erg mee. Zag een EQC staan en op zijn scherm stond 98 kW - dan sta je er toch 2x zo lang…. Viel echt mee dus!

Verder deed de A6 SB 83 kWh het heel lekker. ACC en de navi, inclusief file ontwijken, deden het fantastisch. Wel spannend om te zien dat het aantal beschikbare palen op de verwachte plek steeds verder afnam naar 0/6, tot vlak dat wij aankwamen en er één (met defect scherm dus) vrij kwam.

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:12
Vandaag eens gaan kijken naar de a6 en de q6.
Q6 vond ik nogal lomp. A6 wel hele mooie auto. Zitcomfort op achterbank was wel niet geweldig in de a6

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:25
GeeMoney schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:21:
[...]

Dank, en nu is het wel duidelijk waardoor je verbruik dus zo laag is ;) .
Je gemiddelde snelheid is namelijk erg laag. Ondanks je cruise snelheid. (Die van mij lag op 87km/h)
Daarom durf ik dus wel te stellen dat als je echt dicht tegen de toegestane snelweg snelheid een traject aflegt tegen de vrieskou aan dat "makkelijk" onder de 20kWh/100km in ieder geval niet de norm is.

Daarnaast heb je inderdaad een Sportback maar de Macan heeft dezelfde vorm. Je rijdt weliswaar op 19" en dat zal wel aardig wat schelen want ik heb sportieve 22" velgen.
Helemaal prima als je me niet gelooft. Maar ik verwacht dat als ik onder de 18kWh zit bij 5 graden ik ook met wat meer snelwegaandeel onder de 20 blijf. En vandaag bij 0 graden was het 80% snelweg met 105-110km/u. De lage gemiddelde snelheid kwam door meerdere korte stukjes op lage snelheid waarbij de auto overigens weer helemaal was afgekoeld. Het gemiddelde verbruik liep nog steeds terug totdat ik thuis was. Op een 100% snelwegtraject zul je hoger uitkomen en als je 120 of harder gaat rijden helemaal. Maar mijn punt was dat ik >22 voor een A6 hoog vind. En ik zie hier nu ook meerdere nog lagere A6 verbruikscijfers langskomen dus ik denk dat het allemaal best aardig klopt. Ik ben in ieder geval prima tevreden ermee en rij op langere ritten makkelijk onder de 20.
Maar helenaal goed als jij een andere ervaring hebt of het niet gelooft. Lijkt me niet zo zinvol daar verder over te discussiëren. Er zit zoveel in rijstijl, uitvoering van de auto, wind, hoogteverschil enz. dat het lastig vergelijken is.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 30-12-2025 07:10 ]

• rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:46
Het heeft inderdaad geen zin om te discussiëren maar er wordt door sommigen hier gesteld dat de A6 zuinig/efficiënt is en dat is in mijn ogen gewoon niet waar vergeleken met bijv de Model Y die ik hiervoor reed. Ik reed daar gemiddeld een stuk sneller mee en haalde een aanzienlijk lager gemiddeld verbruik met een SUV tov een Avant nu. Maar goed, verder vind ik de A6 een veel betere auto dan de Model Y :)

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:45
Mijn Q6 Performance uit juli dit jaar (grote accu) doet met deze tempraturen en mijn zware rechtervoet 23,9KWH/100km. Het is maar een getal, ik ben er niet mee bezig.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• MB202410
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:22
Finwe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:06:
[...]

Volgens mij is de Audi configurator van de Q6 ook al aangepast, een aantal opties (zoals HUD) zijn uitgesplitst. Ken de A6 configurator niet zo goed, dus weet niet of die ook veranderd is.
De prijs is inderdaad flink onderuit gegaan. Het lijkt wel een Tesla :-(
Bij mij ca. 7000 Euro prijsverschil en daarnaast is de auto verbeterd/aangepast.

Mijn auto is nog niet uitgeleverd door de dealer/leasemij., het wordt wel het 'oude' model tegen de 'oude prijs' (voor 4-12).

Weet iemand of de importeur nog wat gaat doen aan de fiscale waarde van de auto?
Op internet zie ik een flinke voorraad 'oud model', daar moeten ze wat mee.

Ik heb eerder een A5 gehad en daarbij werd in een vergelijkbare situatie de fiscale waarde van de auto verlaagd door de importeur (in afstemming met RDW/Belastingdienst).

• Wasbeer2006
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:41
rickjehh schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:16:
Ik vind het verbruik ok maar niet fantastisch dus hoeven we het wat mij betreft ook niet te romantiseren en vergelijken met benzine verbruik. Met mijn Model Y Performance had ik over 120k kilometers een gemiddeld verbruik van 18.8kWh/100km en reed ik op de snelweg altijd 130 overdag en ‘s avonds ~150, een stuk harder dan nu met de Audi omdat die uitnodigt tot meer ontspannen rijden :). En ook een SUV t.o.v. Avant nu.

Ik vind het alles overziend acceptabel maar ben niet onder de indruk in positieve zin.
Ja maar een Y is toch geen verglijk voor een A6, pak een S, dat is hetzelfde segment als de A6.
Als je testen leest met verglijkbare auto's EQS, I5 en Model S is de A6 een 5 tot 10% zuiniger. Dat is knap omdat er heel weinig valt te winnen met de motor.

Tesla is daarnaast ook wel het merk wat de standaard is qua verbruik en die match de A6 dus in verglijk met een S, zelf iets beter.

Het zijn maar twee factoren waar je echt op kan winnen Aero en efficienter omgaan met verwarmen/koelen interieur/accu. De rest is te verwaarlozen. Nouja banden als je in extremen gaat praten dus een zomerband op 19 of 20" met een 21 winterband. maar voor de rest is dat ook gerommel in de marge. In NL met veel wind kan de luchtvering heel gunstig zijn voor het verbruik.

Je zou nog wat kunnen winnen met recuperatie. Ik weet niet of de uitvoeringen met twee motoren ook twee keer zoveel kunnen terugleveren? In NL misschien niet heel intressant met in Oostenrijk een berg af.....

[ Voor 4% gewijzigd door Wasbeer2006 op 30-12-2025 14:19 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste