Voor degenen die net als ik benieuwd waren/zijn naar ervaringen met het verbruik van de Q6 met Dakkoffer en winterbanden hierbij mijn (beknopte) ervaring.
Ik heb afgelopen week twee keer dezelfde route gereden naar mijn schoonouders, de eerste keer op zomerbanden en zonder dakkoffer en de tweede met winterbanden én dakkoffer.
Afstand is +/- 220 kilometer, van Enschede tot iets voorbij Keulen. Auto zat vol met het gezin (2 puberende dochters, mijn vrouw en ik). Ik rijd altijd 130 waar het kan, maar met de diverse wegwerkzaamheden kwam het gemiddelde behoorlijk lager uit, +/- 84 km/u beide keren.
Rit 1 (Zomer editie): Verbruik 22,7
Rit 2 (Winter editie): Verbruik 25,1
Iets meer dan 10% verschil, wat mij eerlijk gezegd nog wel meeviel.
Daarna zijn we 's nachts doorgereden naar Oostenrijk. Hierbij lag het gemiddelde tempo bij tijd en wijle een heel stuk hoger.
Het eerste stuk van +/- 250 kilometer kwam dat neer op 115 km/u , dan gaat vanzelfsprekend het verbruik direct behoorlijk omhoog. Kwam uiteindelijk uit op 29,2.
De gehele rit, inclusief files en de berg op resulteerde in een vergelijkbare 29,1.
Ja, een stuk hoger dan in de zomer cruisend op de Nederlandse snelwegen te halen is, maar al met al is het voor mij prima. Ik stop sowieso altijd elke twee uur om even fatsoenlijk de benen te strekken, iets te drinken halen en weer te lozen. In de tussentijd is de Audi toch wel opgeladen, dus de reistijd is nauwelijks langer dan ik gewend was.
Als ze die software nou eens op orde krijgen is het wat mij betreft echt een uitstekende auto
[
Voor 2% gewijzigd door
amontillado op 20-12-2025 22:26
. Reden: punt,komma,etc. ]
"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe