Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 21:30
FireSon schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:48:
Bedankt mensen :)

Het ontwikkelen van de integratie is wel een wat uit de hand gelopen hobby geworden, en ik moet zeggen met bijzonder veel positieve reacties en tevreden gebruikers. @Taro heeft mij daar uitgebreid mee geholpen, en is een grote promoter :Y Met meer functionaliteit, en met name het bevriezen van de hypers, werd het wel wat frustrerend, omdat het echt lastig is om te debuggen en met verschillende configuraties bepaalde problemen wel of niet op treden. @Sander heeft wel gelijk dat @Taro dan alle combinates heeft die problemen kunnen geven. Dat zoiets frustrerend is kan ik me wel voorstellen, maar het is ook wel lastig om iets te fiksen als je het zelf niet kunt reproduceren! Maar als we de sfeer een beetje positief kunnen houden komt het allemaal wel goed. Want met meer gebruikers neemt het aantal problemen/wensen/berichten/meningen wel erg hard toe. Af en toe ben ik er daardoor ook wel eens een beetje klaar mee...

[...]

In het screenshot zie je dat niet alle hypers met de lokale MQTT verbonden zijn, de smart matching commando's worden naar de devices worden verstuurd via de lokale MQTT waardoor zij niet aankomen en de devices daar niet op reageren. Alleen de SF2400 heeft verbinding met de lokale MQTT als ik het goed heb gezien.
Ik ben in zeer tevereden met de intregatie al +-4 weken loopt deze goed.(1.0.40) (3 Hypers).
Hoef gelukkig de app niet meer te gebruiken, ook staan de hypers niet meer in cluster.

Met de app was ik geforceerd deze in cluster te zetten i.v.m. de drie fasen NOM.

Ik ga de update denk ik volgende week doen maar ga de Mqtt niet gebruiken, ik zag in de screenshot dat je deze kunt selecteren om ook te kunnen uitschakelen zodat deze functie niet te gebruiken neem ik aan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Helaas nu 3 Hypers met problemen. 1 ervan verliest constant zijn Wifi en kan ik ook niet meer het setup proces mee doorlopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwr1IACSVcGfBbt5k5B-50L6hHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZSRS3AYqbwK067c6fq1uEet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBCXm_VOs6OnGarX3935svjDx70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iHkctd4SdHVmsdm3yJyySYE.jpg?f=fotoalbum_large

De andere 2 blijven staan op 197, waar ze dus al sinds vanochtend vroeg op staan en alleen uit lijken te komen als ik een Slimme mode start. Maar daarna blijven ze daar ook op hangen.

Heb de integratie maar even uitgezet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm, @FireSon ik zie nu een issue met de local MQTT hier in huis... mqtt://core-mosquitto:1883 werkt prima binnen mijn home assistant, maar niet op mijn thuisnetwerk. Gaat iets niet lekker met mDNS, maar goed, als ik in de integratie zelf mijn MQTT instellingen zou kunnen doen (al is het maar als override) dan zou dat opgelost zijn. Is dat iets wat makkelijk als "advanced" setting te doen is?

Het probleem is bijv dat binnen hass.io er een suffix nodig is na de container naam, bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# nslookup core-mosquitto.local.hass.io 
Server:     127.0.0.53
Address:    127.0.0.53#53

Non-authoritative answer:
Name:   core-mosquitto.local.hass.io
Address: 172.30.32.1

# nslookup core-mosquitto 
;; Got SERVFAIL reply from 127.0.0.53
Server:     127.0.0.53
Address:    127.0.0.53#53

** server can't find core-mosquitto: SERVFAIL

(heb dit even getest vanaf paar devices in het netwerk en ook even de config van m'n ESPs nagekeken, ik gebruik overal .local.hass.io)

[ Voor 43% gewijzigd door Sander op 24-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Even wat afstand genomen, ik hoop ook dat iedereen de reden achter mijn frustratie snapt. Ik probeer een bepaald doel na te streven, steek er veel tijd en geld in en als je voor de 10e keer op een dag naar de garage moet lopen om fysiek apparaten te ontkoppelen terwijl je al 3-4 uur bezig bent en eigenlijk andere dingen wilde doen op de zaterdagochtend dan mag je daar hopelijk soms even van balen :) Nogmaals: Nooit negatief richting Fireson bedoeld, maar gewoon algemene frustratie over de situatie.

Afijn, 2400AC naar een ander Zendure account verplaatst. Zendure HA integratie helemaal verwijderd. Gecheckt of er geen resterende bestanden waren. De Hypers uiteindelijk alle 3 weer aan de praat gekregen en slimme mode uitgezet. HA integratie toegevoegd. Na iedere stap HA opnieuw opgestart. MQTT uitgevinkt ipv aangevinkt itt vanochtend.

En nu lijkt het weer goed te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hje1tEKJF3YOgnMYLR2EmMsjO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djeYQK4rkyUt5zoXlwy06tse.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:10:
Even wat afstand genomen, ik hoop ook dat iedereen de reden achter mijn frustratie snapt. Ik probeer een bepaald doel na te streven, steek er veel tijd en geld in en als je voor de 10e keer op een dag naar de garage moet lopen om fysiek apparaten te ontkoppelen terwijl je al 3-4 uur bezig bent en eigenlijk andere dingen wilde doen op de zaterdagochtend dan mag je daar hopelijk soms even van balen :) Nogmaals: Nooit negatief richting Fireson bedoeld, maar gewoon algemene frustratie over de situatie.
De wederhelft hier zou zeggen: Je hele plan daardoor overhoop laten gooien is een keuze... Ik denk dat je teveel (hyper)focus hebt op iedere eurocent uit je setup te halen en optimaliseren en daarin niks te missen. Ik snap dat als je er veel geld in gestopt hebt en wil proberen dat voor '27 zoveel mogelijk terug te verdienen.

offtopic:
Je postte hier een jaar of wat geleden over de keuze tussen victron en zelfbouw, inmiddels heb je in een paar maanden tijd een setup gebouwd (zowel qua hardware als software/automations) waar menig victron gebruiker jaloers op is. Is dit niet het moment om stap terug te doen en als pro-sumer toch voor een Victron oplossing te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sander schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:31:
[...]

De wederhelft hier zou zeggen: Je hele plan daardoor overhoop laten gooien is een keuze... Ik denk dat je teveel (hyper)focus hebt op iedere eurocent uit je setup te halen en optimaliseren en daarin niks te missen. Ik snap dat als je er veel geld in gestopt hebt en wil proberen dat voor '27 zoveel mogelijk terug te verdienen.
Het gaat niet om de centen, het gaat erom dat dingen werken. Als je voor >10k aan accu's hebt staan wil je ook dat ze nuttige dingen doen ipv idlen of freezen :) En als dat 1x per week is, dan accepteer je dat, maar als het meerdere keren per dag vastloopt is dat een ander verhaal. Tov het huishoudboekje is het allemaal peanuts, de energierekening is een gevolg van een en ander, niet een doel op zich. Ook als het alleen maar geld zou kosten is het gewoon superleuk (doorgaans dan ;) ) om mee bezig te zijn.
offtopic:
Je postte hier een jaar of wat geleden over de keuze tussen victron en zelfbouw, inmiddels heb je in een paar maanden tijd een setup gebouwd (zowel qua hardware als software/automations) waar menig victron gebruiker jaloers op is. Is dit niet het moment om stap terug te doen en als pro-sumer toch voor een Victron oplossing te gaan?
Ja, hangt van de komende maanden af. Op een bepaald moment werkt het óf goed, óf kies ik voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Het gaat niet om de centen, het gaat erom dat dingen werken. Als je voor >10k aan accu's hebt staan wil je ook dat ze nuttige dingen doen ipv idlen of freezen :) En als dat 1x per week is, dan accepteer je dat, maar als het meerdere keren per dag vastloopt is dat een ander verhaal. Tov het huishoudboekje is het allemaal peanuts, de energierekening is een gevolg van een en ander, niet een doel op zich. Ook als het alleen maar geld zou kosten is het gewoon superleuk (doorgaans dan ;) ) om mee bezig te zijn.

[...]

Ja, hangt van de komende maanden af. Op een bepaald moment werkt het óf goed, óf kies ik voor iets anders.
Gewoon doorgaan op een gegeven moment lukt het, ik was al bezig om die dingen op home te krijgen voordat fireson met de intregatie uitkwam. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 10:32
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:39:
[...]

[...]

Het is inderdaad gewoon 'jammer' dat het zo lastig loopt, maar daar kan @FireSon inderdaad maar weinig aan doen; je bent echt een edge-case user, en Fire doet er alles aan om iets moois te ontwikkelen.

Ik ben inmiddels - of nou ja, in de tussentijd - de originele ioBroker variant gaan forken voor features en ondersteuning, mocht je het op de 'oude' manier willen doen via nodeRod oid:
https://github.com/JaySNL...larflow/tree/beta/v1.15.0

ben nu bezig langzaam wat features in te bouwen in elk geval voor pvData uitlezen; NOM (+ export) en alles kan dan via nodeRed :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fVrBL4YY/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0ynM88ff/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8nTxfpSP/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3ybYxLq7/image.png

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:28

DJN

Ook problemen met laatste versie 41. Lijkt mqtt gerelateerd. mqtt reset knop werkt bv niet meer, accu's onder hyper worden niet herkend. Tijdje aan het rommelen geweest en nu terug naar 41 pre 8. Bij deze versie geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
DJN schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:12:
Ook problemen met laatste versie 41. Lijkt mqtt gerelateerd. mqtt reset knop werkt bv niet meer, accu's onder hyper worden niet herkend. Tijdje aan het rommelen geweest en nu terug naar 41 pre 8. Bij deze versie geen problemen.
De problemen komen mij bekend voor. Ik heb zojuist alles opnieuw geïnstalleerd en inmiddels functioneert alles correct met versie .41. Alleen ervaar ik nog wat @Taro eerder beschreef: De connectie status; lokale MQTT verschijnt willekeurig, een soort van knipperlicht effect.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 24-05-2025 21:27 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ja bij mij ook, ik heb ook geen enkele batterij info en heb de local aansturing uitgezet (dan deed hyper het niet) Waardes voor de devices ontvang ik wel en kan ze ook handmatig besturen en nog geen freeze.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 09-09 21:30
Vannacht voor het eerst een bevroren Hyper gehad, geen idee wat dat precies getriggerd heeft. De bekende fix om de Hyper uit het stopcontact te halen en kort los te koppelen van de AB2000 heeft het probleem verholpen. Hopelijk is dit geen dagelijkse kost ;)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Update: alles deed het, met nadruk op deed.
Ik heb de MQTT-add-on inmiddels weer uitgeschakeld en de Hypers opnieuw met wifi verbonden. De bluetoothverbinding deed helaas niets; ik had gehoopt via die weg nog iets tot leven te kunnen wekken.

Alles werkt nu weer op de oude manier, dus zonder de lokale MQTT. Ik had bewust gewacht tot een echte release om dat goed te kunnen testen, en ik hoop dat het binnenkort alsnog gaat werken.

Hoe kan het bestaan dat de integratie ervoor zorgt dat de hypers losgekoppeld worden van de wifi?

[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 24-05-2025 22:16 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:31:
Ja bij mij ook, ik heb ook geen enkele batterij info en heb de local aansturing uitgezet (dan deed hyper het niet) Waardes voor de devices ontvang ik wel en kan ze ook handmatig besturen en nog geen freeze.
Dat had ik dus vanmiddag ook, dat waren vermoedelijk die foutmeldingen die ik hier postte. Heb inmiddels dus lokale MQTT uit staan en zie weer netjes alle accu info.

De automatisering overigens ook omgebouwd, nu de 3x Hypers op Smart Discharge staan - de 3 duurste uren met max terugleveren zijn inmiddels voorbij - en de 2400AC en SF800Pro leveren via het andere Zendure account icm HEMS nog maximaal terug. Voorheen zouden de Hypers dan daardoor gaan opladen, maar door Smart Discharge ipv NOM doen ze dat niet. Zo kan ik beide systemen toch zonder problemen naast elkaar draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Dat had ik dus vanmiddag ook, dat waren vermoedelijk die foutmeldingen die ik hier postte. Heb inmiddels dus lokale MQTT uit staan en zie weer netjes alle accu info.

De automatisering overigens ook omgebouwd, nu de 3x Hypers op Smart Discharge staan - de 3 duurste uren met max terugleveren zijn inmiddels voorbij - en de 2400AC en SF800Pro leveren via het andere Zendure account icm HEMS nog maximaal terug. Voorheen zouden de Hypers dan daardoor gaan opladen, maar door Smart Discharge ipv NOM doen ze dat niet. Zo kan ik beide systemen toch zonder problemen naast elkaar draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v81c6YKxSRGxw1B2QDNUM9ab65I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FOCjQnn9udN7ReL9GipKUQoN.jpg?f=user_large

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Ja, ik dacht dat ik mijn automatisering perfect naar wens had, maar Smart Discharging en Smart Charging waren de kers op de taart _/-\o_ d:)b

Zou erg mooi zijn om tot 1-1-2027 met 3x Hyper en 3x 2400AC maximaal die 3 stopcontacten te benutten, maar bovenstaande automatisering is pas perfect als het ook stabiel draait. Na 1-1-2027 is 3x 2400AC sowieso voldoende, ieder met 12+ kWh opslag dan beaten we de salderingsregeling wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:04:
[...]

Ja, ik dacht dat ik mijn automatisering perfect naar wens had, maar Smart Discharging en Smart Charging waren de kers op de taart _/-\o_ d:)b

Zou erg mooi zijn om tot 1-1-2027 met 3x Hyper en 3x 2400AC maximaal die 3 stopcontacten te benutten, maar bovenstaande automatisering is pas perfect als het ook stabiel draait. Na 1-1-2027 is 3x 2400AC sowieso voldoende, ieder met 12+ kWh opslag dan beaten we de salderingsregeling wel :)
Wordt HEMS ook voor de hyper2000 ooit actief?, weet je dat wilde dit een keer uitproberen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Wordt HEMS ook voor de hyper2000 ooit actief?, weet je dat wilde dit een keer uitproberen:)
Een tijdje geleden werd mei genoemd voor de Hyper 2000 HEMS ondersteuning. Maar aangezien ze 1x per maand een App update doen vermoed ik dat het op zijn vroegst Juni wordt en laatst werd Juli ook al genoemd.

Dat is dus ook plan B: Optie A: Home Assistant en Optie B: HEMS met alle apparaten die ik heb, daarom faseer ik oude modellen ook actief uit. Ze ondersteunen overigens max 6 devices met HEMS, dus wel iets om rekening mee te houden. De 2x SF800 hou ik bewust ook buiten HEMS, die staan ieder op 800 Watt AC teruglevering in een eigen accountje.

Woensdag komt de elektricien langs, hij gaf al aan dat hij ivm warmteontwikkeling eigenlijk de Smart 3 CT meter niet wil plaatsen, maar we gaan even kijken wat mogelijk is. Ik wed dus op 2 paarden tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Een tijdje geleden werd mei genoemd voor de Hyper 2000 HEMS ondersteuning. Maar aangezien ze 1x per maand een App update doen vermoed ik dat het op zijn vroegst Juni wordt en laatst werd Juli ook al genoemd.

Dat is dus ook plan B: Optie A: Home Assistant en Optie B: HEMS met alle apparaten die ik heb, daarom faseer ik oude modellen ook actief uit. Ze ondersteunen overigens max 6 devices met HEMS, dus wel iets om rekening mee te houden. De 2x SF800 hou ik bewust ook buiten HEMS, die staan ieder op 800 Watt AC teruglevering in een eigen accountje.

Woensdag komt de elektricien langs, hij gaf al aan dat hij ivm warmteontwikkeling eigenlijk de Smart 3 CT meter niet wil plaatsen, maar we gaan even kijken wat mogelijk is. Ik wed dus op 2 paarden tegelijkertijd.
Ik doe nog 1 keer een uitbreiding met 3 extra AB2000 batterijen zodat ik er 4 per hyper heb, dan heb ik er wel genoeg, kan altijd wel meer maar moet een keer ophouden:)

Met 3600W heb ik voldoende ben ik achter gekomen, mijn EV hoef ik toch maar 1 keer in de week op te laden in het weekend.

hierdoor hoef ik de batterijen niet te gebruiken voor de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Toch denk ik dat handelen je een hoop frustratie kan besparen. Zolang de spread, die de afgelopen weken constant aanwezig is gebleven, ruim voldoende blijft, behaal je hiermee het meeste rendement, en minste frustratie. Bovendien zijn er slechts twee momenten waarop het mis kan gaan, dat is bij het starten van het laden en ontladen, wat het risico op fouten relatief beperkt houdt.

Zoals je zelf al aangeeft: nom kost geld. Maar het gaat niet alleen om geld; het brengt ook frustratie met zich mee. Daarbij is het ook nog zo dat een zeer uitgebreide strategie meer aandacht en zorg vereist, wat uiteindelijk extra inspanning vraagt.

Daarnaast is dit in de huidige fase (van de integratie) ook gunstiger voor de levensduur van je hardware. Het frequent loskoppelen van apparatuur van de stroom is immers nooit bevorderlijk voor de elektronica. Door te handelen, kun je deze risico’s beperken én efficiënter omgaan met je middelen.

Inmiddels heb ik het hier zo ver op orde dat ik er nauwelijks nog naar om hoef te kijken. Over een paar weken ga ik op vakantie, wat meteen de ultieme test wordt: dan wil ik met een gerust hart kunnen genieten van de zon, en mooie omgeving als ik met de cabrio onderweg ben, zonder telkens op mijn telefoon te hoeven checken of alles nog naar behoren functioneert.

Jm2c

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 24-05-2025 23:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Toch denk ik dat handelen je een hoop frustratie kan besparen. Zolang de spread, die de afgelopen weken constant aanwezig is gebleven, ruim voldoende blijft, behaal je hiermee het meeste rendement, en minste frustratie. Bovendien zijn er slechts twee momenten waarop het mis kan gaan, dat is bij het starten van het laden en ontladen, wat het risico op fouten relatief beperkt houdt.

Zoals je zelf al aangeeft: nom kost geld. Maar het gaat niet alleen om geld; het brengt ook frustratie met zich mee. Daarbij is het ook nog zo dat een zeer uitgebreide strategie meer aandacht en zorg vereist, wat uiteindelijk extra inspanning vraagt.

Daarnaast is dit in de huidige fase (van de integratie) ook gunstiger voor de levensduur van je hardware. Het frequent loskoppelen van apparatuur van de stroom is immers nooit bevorderlijk voor de elektronica. Door te handelen, kun je deze risico’s beperken én efficiënter omgaan met je middelen.

Jm2c
Helemaal mee eens, maaaaaaaar, ik ben ook bezig met mij voor te bereiden op een set-up per 1-1-2027 en daarom speel ik nu al met NOM om niet op 1-1-2027 een deksel op mijn neus te krijgen. Vele anderen zullen denken: Joh, koop je midden december 2026 toch ff een 2.7 kWh accu? Maar ik knal er op slechte dagen 80-115 kWh op een dag doorheen, met gemiddeld 800-1000 kWh/maand. Ik werk dus ergens naartoe en gaandeweg vallen we af en toe, ff opstaan, maar ik vind het qua tech ook gewoon geweldig interessant.

Misschien ook wel goed om hier eens te melden, veel mensen weten dit al van mij: Mijn gedrag komt ergens vandaan, ik heb een hersenkronkel genaamd HSP HSS + HB. Mijn hersenen hebben iedere dag veel uitdaging nodig, ik zoek ook altijd de grenzen op en dat zie je terug in mijn hobby's en gedrag. Zelf heb ik dat geaccepteerd, er is geen medicijn voor, maar het zorgt inderdaad wel altijd voor een enorme hyperfocus zoals eerder vandaag al werd herkend. Aard van het beestje, ik koester het maar, het maakt mij tot wie ik ben, maar niet iedereen heeft er altijd begrip voor en ik vind het zelf ook regelmatig lastig om mee om te gaan. Mijn vrouw overigens ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
En ondanks alle perikelen van vandaag toch nog in de min geëindigd dmv de aansturing en nu nog -4000 aan het terugleveren ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBABTh8gRUqFbst-AYEyOGIKDBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qu5K2QOkuOKqBqWMzFtJgIyv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvX3PPBQguWoz2RwzuGa6fvCDNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0fiScFEVnAu4Pt0tef5orJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfkH_XQDiCdlyo41WsUU4aXwxtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJdLsYAWbyyYL4dOmq91JvHo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:38:
[...]

Helemaal mee eens, maaaaaaaar, ik ben ook bezig met mij voor te bereiden op een set-up per 1-1-2027 en daarom speel ik nu al met NOM om niet op 1-1-2027 een deksel op mijn neus te krijgen. Vele anderen zullen denken: Joh, koop je midden december 2026 toch ff een 2.7 kWh accu? Maar ik knal er op slechte dagen 80-115 kWh op een dag doorheen, met gemiddeld 800-1000 kWh/maand. Ik werk dus ergens naartoe en gaandeweg vallen we af en toe, ff opstaan, maar ik vind het qua tech ook gewoon geweldig interessant.

Misschien ook wel goed om hier eens te melden, veel mensen weten dit al van mij: Mijn gedrag komt ergens vandaan, ik heb een hersenkronkel genaamd HSP HSS + HB. Mijn hersenen hebben iedere dag veel uitdaging nodig, ik zoek ook altijd de grenzen op en dat zie je terug in mijn hobby's en gedrag. Zelf heb ik dat geaccepteerd, er is geen medicijn voor, maar het zorgt inderdaad wel altijd voor een enorme hyperfocus zoals eerder vandaag al werd herkend. Aard van het beestje, ik koester het maar, het maakt mij tot wie ik ben, maar niet iedereen heeft er altijd begrip voor en ik vind het zelf ook regelmatig lastig om mee om te gaan. Mijn vrouw overigens ook ;)
Mooi dat je je zo open en kwetsbaar durft op te stellen.

Ik herken mezelf daar volledig in. Ook ik ben iemand die constant met twintig dingen tegelijk bezig is en me makkelijk kan verliezen in details of enthousiasme. Mensen kunnen me vaak moeilijk volgen, omdat ik tien stappen vooruitdenk en mijn enthousiasme soms alle kanten op schiet. Ook mijn denktank staat altijd aan, als mensen roepen dat iets niet kan, heb ik het al uitgedacht in mijn hoofd.

Ik heb zelfs al meerdere scenario’s uitgedacht voor 2027. Toch heb ik met mezelf afgesproken om hier pas concreet mee aan de slag te gaan halverwege 2026. Tegen die tijd hoop ik dat de integratie al ver gevorderd is en ik het voor mezelf ook leuk en behapbaar kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Hunter
geert1992 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Mooi dat je je zo open en kwetsbaar durft op te stellen.

Ik herken mezelf daar volledig in. Ook ik ben iemand die constant met twintig dingen tegelijk bezig is en me makkelijk kan verliezen in details of enthousiasme. Mensen kunnen me vaak moeilijk volgen, omdat ik tien stappen vooruitdenk en mijn enthousiasme soms alle kanten op schiet. Ook mijn denktank staat altijd aan, als mensen roepen dat iets niet kan, heb ik het al uitgedacht in mijn hoofd.

Ik heb zelfs al meerdere scenario’s uitgedacht voor 2027. Toch heb ik met mezelf afgesproken om hier pas concreet mee aan de slag te gaan halverwege 2026. Tegen die tijd hoop ik dat de integratie al ver gevorderd is en ik het voor mezelf ook leuk en behapbaar kan houden.
Herkenbaar, maar vooral geremd door financiële middelen en relatiekosten :P

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Silent Hunter schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:51:
[...]

Herkenbaar, maar vooral geremd door financiële middelen en relatiekosten :P
Toch maar eens een praatgroep oprichten... Mijn naam is Geert en ik ben verslaafd...

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 24-05-2025 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
geert1992 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:09:
Update: alles deed het, met nadruk op deed.
Ik heb de MQTT-add-on inmiddels weer uitgeschakeld en de Hypers opnieuw met wifi verbonden. De bluetoothverbinding deed helaas niets; ik had gehoopt via die weg nog iets tot leven te kunnen wekken.

Alles werkt nu weer op de oude manier, dus zonder de lokale MQTT. Ik had bewust gewacht tot een echte release om dat goed te kunnen testen, en ik hoop dat het binnenkort alsnog gaat werken.

Hoe kan het bestaan dat de integratie ervoor zorgt dat de hypers losgekoppeld worden van de wifi?
Hier idem, kun jij eens testen of je vanaf je netwerk wel kunt verbinden aan de lokale MQTT? Ik heb (hier) het idee dat het daar mis gaat. In de logging zie ik dat de hyper geconfigureerd wordt met core-mosquitto ipv core-mosquitto.local.hass.io en dat laatste werkt wel. Ik heb even geen tijd om terug te gaan naar pre8 om te testen hoe het daar ging, maar dit is wat hier mis gaat.

Zou jij eens kunnen kijken of je vergelijkbaar issue hebt? Dus even vanaf een andere laptop/pc in je netwerk proberen te verbinden naar core-mosquitto (zonder iets erachter) en kijken of dat werkt. Dat is namelijk ook wat je Hyper doet binnen je wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
Dit voorbeeld is voor 3 Hypers2000 m.b.v. helpers NOM te draaien, en alleen met solar overschot te laden en niet ontladen, alleen te ontladen als er vermogen gevraagd wordt en niet te laden, en manuel te laden en ontladen.

Deze is al eerder gepost maar nu met de output/input Total, entity`s namen die je nodig hebt.

Maak eerst een helper dropbox aan met deze namen "kan ook andere kiezen maar je hebt deze keuzes nodig"
De smart modes zijn NOM modes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ape9eBkxrqCy1Pc6aH9LtDvmF5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UsTYeJO46Daq1BWtIqZ7iK0E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ppNgO47xsO1wz7I4zgnuq1BF0c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1OxNJei3cgY3n8GiiH1ssUaz.jpg?f=user_large
Maak een helper aan met Battery input Total en Battery output total.
Voor de "Battery input total"

sensor.hyper_2000_1_output_pack_power
sensor.hyper_2000_2_output_pack_power
sensor.hyper_2000_3_output_pack_power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTPwYVNa8wMb6M1CIQyFtHIlAxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhTpaYmLAxwx8AaLh6LiolyF.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de "Battery output total"

sensor.hyper_2000_1_pack_input_power
sensor.hyper_2000_2_pack_input_power
sensor.hyper_2000_3_pack_input_power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MEyC0PunxG91L61bm88Aw7hWJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HsxfJXO3Uovbo6MV46K4W3P4.jpg?f=user_large
Maak 5 template sensors aan de "P1" meter is mijn power meter, die van mij heet "sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power" deze zie je terug in de helpers templates hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd6BYw4sj9NbWpUTvsPPkli9igY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qLLtpwxS9QulG2OE2UYCeesv.jpg?f=user_large
(1) Power Positive template helper:Unit of messurment is "W" "de +1 kun je weghalen is +1 W"
{% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 %}
{{ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)+1 }}
{% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) != 0 %}
{% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 and states('sensor.battery_output_total') | float(0) == 0 %}
{{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0), 0] | max }}
{% else %}
0
{% endif %}
(2) Power Negative template helper:Unit of messurment is "W" "de +1 kun je weghalen is +1 W"
{% if states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) < 0 %}
{% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) != 0 %}
{% elif states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power') | float(0) > 0 and states('sensor.battery_input_total') | float(0) == 0 %}
{{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0), 0] | min }}
{% else %}
0
{% endif %}
(3) Power Posistive and negative template helper:Unit of messurment is "W" "de +1 kun je weghalen is +1 W"
(4) Power Manuel Charging template helper:Unit of messurment is "W" "het getal 3150 is de laat hoveelheid"
kan je aanpassen, de float 1/000 is nodig om de waarde te laten veranderen anders werkt deze niet!
{{ -3150 + states('sensor.battery_input_total')|float(0) - states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)/1000 }}
(5) Power Manuel Discharging template helper: Unit of messurment is "W" "het getal 3150 is de ontlaad hoveelheid"
kan je aanpassen, de float 1/000 is nodig om de waarde te laten veranderen anders werkt deze niet!
{{ 3150 - states('sensor.battery_output_total')|float(0) - states('sensor.p1_meter_3c39e72c95e8_power')|float(0)/1000 }}

Nu de power Meter for battery deze vul je in bij de Zendure intergatie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olp2dd-NiBDTXMDF99Kvieydi5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/etxHPaFlSUbIv1BvJ0T5kNmj.jpg?f=user_large
Power Meter For Battery template helper:Unit of messurment is "W"
{% if is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Normal')%}
{{ states('sensor.power_positive_and_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Charging')%}
{{ states('sensor.power_negative') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Smart Discharging')%}
{{ states('sensor.power_positive') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Discharging')%}
{{ states('sensor.power_manuel_discharging') }}

{% elif is_state('input_select.smart_mode_select', 'Mode Manuel Charging')%}
{{ states('sensor.power_manuel_charging') }}
{% else %}
0
{% endif %}

Nu is het klaar, je kan nu met de dropbox kiezen wat je wil gaan doen deze doe je in je automation kiezen,

enigste wat ik nog erbij doe is met elke verandering in de dropbox doe ik de zendire Manager eerst op Off zetten daarna weer op smart met 10 sec vertraging in mijn automation maar is denk ik niet persee nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB0Uh0quT_kpTwEm-9z0IKDEXY8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T8C2yv36ktmkc1KV8LRP3b7r.jpg?f=user_large

Nog een klein dingetje de SOC battery doe ik in de automation kiezen elke nacht op een vaste tijd.
80-90-100%
In mijn automation heb ik een repeat gedaan zodat ze zeker allemaal gezet zijn heb een keer gehad dat er maar twee aangepast waren i.p.v. 3 "heb 3 hypers"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EckXuveGgl_rgXS21lStQVmnevo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0kuOXVAS0svDKEPvvsLYgzw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Sander schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Hier idem, kun jij eens testen of je vanaf je netwerk wel kunt verbinden aan de lokale MQTT? Ik heb (hier) het idee dat het daar mis gaat. In de logging zie ik dat de hyper geconfigureerd wordt met core-mosquitto ipv core-mosquitto.local.hass.io en dat laatste werkt wel. Ik heb even geen tijd om terug te gaan naar pre8 om te testen hoe het daar ging, maar dit is wat hier mis gaat.

Zou jij eens kunnen kijken of je vergelijkbaar issue hebt? Dus even vanaf een andere laptop/pc in je netwerk proberen te verbinden naar core-mosquitto (zonder iets erachter) en kijken of dat werkt. Dat is namelijk ook wat je Hyper doet binnen je wifi netwerk.
Weet je waar ik dat precies in de logging kan terugvinden? Ik heb al gezocht in de logging van:
Zendure integratie, mosquitto broker add-on en de mqtt integratie.
Ik heb al even gezocht, maar kon het niet vinden. MQTT kan ik momenteel alleen via het IP-adres benaderen. Daarnaast ervaar ik exact dezelfde problemen in de pre-release(pre8) versie, zodra ik de MQTT-add-on inschakel loopt alles spaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
geert1992 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Weet je waar ik dat precies in de logging kan terugvinden? Ik heb al gezocht in de logging van:
Zendure integratie, mosquitto broker add-on en de mqtt integratie.
Ik heb al even gezocht, maar kon het niet vinden. MQTT kan ik momenteel alleen via het IP-adres benaderen. Daarnaast ervaar ik exact dezelfde problemen in de pre-release(pre8) versie, zodra ik de MQTT-add-on inschakel loopt alles spaak.
Als ik de mqtt logging aan zet in de integratie en dan local mqtt dan zie ik “mqtt://core-mosquito” gezet worden als adres voor de hyper 2000 voor local connectie. Maar als ik daar zelf naar verbind vanaf laptop kan dat niet, dan werkt alleen core-mosquito.local.hass.io.

Dit kun je lokaal testen vanaf je laptop of pc met commando nslookup die dan aangeeft of ie dat wel of niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
1.0.42 is uit: https://github.com/FireSon/Zendure-HA/releases/tag/1.0.42.

1.0.41 draaide vandaag zonder MQTT stabiel met 3x Hyper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:36:
1.0.42 is uit: https://github.com/FireSon/Zendure-HA/releases/tag/1.0.42.

1.0.41 draaide vandaag zonder MQTT stabiel met 3x Hyper.
Moet je om die 42 versie te installeren ook weer eerst versie 41 deinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
https://github.com/FireSon/Zendure-HA/wiki/Local-Mqtt

En een how-to voor de lokale mqtt. Kijken of ik het nu wel werkend kan krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door geert1992 op 25-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Moet je om die 42 versie te installeren ook weer eerst versie 41 deinstalleren?
Nee, werkt gewoon na een update via HACS + herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:18
Sander schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Als ik de mqtt logging aan zet in de integratie en dan local mqtt dan zie ik “mqtt://core-mosquito” gezet worden als adres voor de hyper 2000 voor local connectie. Maar als ik daar zelf naar verbind vanaf laptop kan dat niet, dan werkt alleen core-mosquito.local.hass.io.

Dit kun je lokaal testen vanaf je laptop of pc met commando nslookup die dan aangeeft of ie dat wel of niet kan vinden.
Ik heb nog geen enkel connectie probleem gehad met de Hyper en 1.0.41, ondanks dat ik nu een Local MQTT verbinding heb. Ik gebruik overigens de EMQX intergratie maar dat mag geen probleem zijn.

Ik begrijp uit de code dat de mqtt gegevens uit de mqtt service wordt geimporteerd, daar heb ik het lan ip-adres van mijn HA server geconfigureerd. Heb jij daar een hostname gebruikt?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Ik ben in 42 ineens de laadniveau's per batterij als entiteiten kwijt en heb er 4 devices bij en inmiddels ook 3 Zendure Managers. Klopt dar?

[ Voor 53% gewijzigd door Aziraphale op 25-05-2025 20:21 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:16:
Ik ben in 42 ineens de laadniveau's per batterij als entiteiten kwijt en heb er 4 devices bij en inmiddels ook 3 Zendure Managers. Klopt dar?

[Afbeelding]
Dat was een van de problemen die inmiddels opgelost zou zijn....
Overigens zou ik je aanraden om je serienummers niet zomaar te delen, zoals je nu doet via een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:16:

[Afbeelding]
Je kunt eerst proberen HA te restarten, als dat niet werkt dan de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Hoeft niet via HACS, via Apparaten is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ga ik proberen en het plaatje is weg. Wist niet dat dat mijn serienummers waren...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Zojuist nog even met @FireSon gesproken. Er is een nieuwe 2e x .42 uitgebracht, zal waarschijnlijk .43 worden ivm dubbele .42, maar ik heb nu geen MQTT foutmeldingen meer die ik hier gisteren postte én lokale MQTT werkend.

Na de installatie lijkt het alsof alle variabelen leeg zijn, er geen connectie is én de accu's niet verschijnen. Maar ga dan even naar de pagina van iedere omvormer, klik 1x MQTT reset aan en wacht even een paar minuutjes. Inmiddels hier alle 3 zichtbaar met alle variabelen, alle accu's zichtbaar en nu hopelijk een stabiele omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twa37p2ij9t3WLin0xxz8vVYUws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Flx5cVoiKlH3xo8C7AL8qESo.png?f=user_large

Benieuwd hoe alles de nacht doorkomt :) Thx @FireSon !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Sander Volgens mij moet de issue die jij had hiermee ook zijn opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Gisterochtend zag ik de waardes bij "Verbonden via X" ook iedere zoveel seconden verspringen, nu blijven ze stabiel op dezelfde waarde staan. En de logging stond vol met foutmeldingen, heb ik naar FireSon opgestuurd, die log is nu helemaal clean.

Erg belangrijk dus: Loop je tegen een probleem aan: Zet de debug logging van de integratie aan en deel de log met Fireson, dat is de beste manier om issues op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Heel benieuwd naar morgenochtend. Zojuist goed overgeschakeld naar NOM, de 2400AC en SF800Pro leveren via HEMS in een ander Zendure account nog terug en met Smart Discharging sprongen ze alle 3 netjes naar 0 vanuit Manual Discharging via de automatisering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiZ4hqY8h2DOHFMkJlBS4mje8No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYXWRkMLsRW3GSXE6iF2KSdM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Eventueel ook voor anderen. Ik had gisteren eerst versie 41 geinstalleerd en die deed het perfect (mits je niet lokaal probeerde). En daarna toch maar versie 43 geinstalleerd. Eerst als update, maar toen kreeg ik allerlei vage problemen (off line zijn van devices, geen waardes in kunnen stellen enz) en toen toch maar weer alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd (inclusief de aangemaakte gebruikers). En nog steeds waren al mijn devices compleet van slag af. Daarna een x een reboot van mijn router en toen deed alles het weer als een zonnetje (niet lokaal).

Daarnaast heb ik 3 devices: hyper, 2400 ac en 800 pro. En het vreemde is dat die van de hyper wel de bluetooth vindt (en aangeeft CLoud en ble) en van de 2 nieuwere devices niet (en ook niet zichtbaar via advertentie). Dit terwijl de hyper het verste weg staat. Heel vreemd. Maar ga voorlopig even via cloud gebruiken en dan kijk ik wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey iedereen,

Ik ben even aan het kijken naar de integratie HA met een 2400 AC. Nu wil ik hem ook via BLE beschikbaar hebben. Moeten hier nog extra fratsen voor uitgehaald worden om hem te kunnen zien als Bluetooth verbinding op je telefoon/ha? Of zou die altijd zijn signaal moeten uitzenden?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:26:
Hey iedereen,

Ik ben even aan het kijken naar de integratie HA met een 2400 AC. Nu wil ik hem ook via BLE beschikbaar hebben. Moeten hier nog extra fratsen voor uitgehaald worden om hem te kunnen zien als Bluetooth verbinding op je telefoon/ha? Of zou die altijd zijn signaal moeten uitzenden?
Dat is wat ik ook ervaar. Van de 2400 AC (en de SF800 Pro) zie je geen bluetooth verbinding (inderdaad alsof die niet continu zijn signaal uit zendt). MIsschien is dit bij. de nieuwere devices aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 22:09
Dat de 'nieuwe' devices niet gevonden worden, heeft waarschijnlijk te maken met het matchen van de bluetooth informatie met het device. Zou iemand de Advertisement monitor van de HA bluetooth integratie kunnen bekijken of in die lijst de devices staan? de Hyper2000 staat er met ZenE-XX misschien dat de nieuwe devices een ander id hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan hier niet in de lijst maar ik zal straks even alles aan en uit zetten. Wat ik wel lees door flink te graven op internet dat ze lokaal aangestuurd worden via een lokale restapi.

Deze github is offline gehaald maar alles staat er nog wel in via internet archive.

[ Voor 81% gewijzigd door gielz op 26-05-2025 10:02 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik zie wel 1 ander devices met dezelfde service uuid:
Service UUID's
00a0-0000-1000-8000-00805f9b34fb

Zou het dat kunnen zijn, voor de rest zie ik alleen onherkenbare adressen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Zendure maakt inderdaad een zenAPI zodat je lokaal via http met de devices kunt communiceren. Het is allleen nog niet duidelijk/bekend of dezelfde API ook voor de 'oudere' devices beschikbaar komt.

Kun je wel met de Zendure App een bluetooth verbinding maken (met de nieuwe devices)?

[ Voor 5% gewijzigd door FireSon op 26-05-2025 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ga straks als die volgeladen is even wat dingen testen. Maar bij het configureren is er wel bluetooth en daarna niet meer. Wanneer ik connect via die zenAPI van de vervallen github krijg ik wel responds lokaal :+

{"timestamp":1748246828,"messageId":1,"sn":"SERIALWEG","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":1998,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":1,"electricLevel":61,"gridInputPower":1998,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3211,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":5101,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":2000,"outputLimit":1096,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":2,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1748246824,"tsZone":14,"smartMode":0,"chargeMaxLimit":2400,"packNum":1,"rssi":-40},"packData":[{"sn":"SERIALWEG","packType":5,"socLevel":61,"state":1,"power":1978,"maxTemp":3141,"totalVol":5060,"batcur":391,"maxVol":338,"minVol":336,"softVersion":4100,"heatState":0}]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
FireSon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:55:
Dat de 'nieuwe' devices niet gevonden worden, heeft waarschijnlijk te maken met het matchen van de bluetooth informatie met het device. Zou iemand de Advertisement monitor van de HA bluetooth integratie kunnen bekijken of in die lijst de devices staan? de Hyper2000 staat er met ZenE-XX misschien dat de nieuwe devices een ander id hebben...
Yep. 100% een ander ID.

Ik DM je even iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Top of my mind:
ZenHA* = AC2400
ZenE1* = Hyper
ZenEA* = SF800P

[ Voor 76% gewijzigd door Silent Hunter op 26-05-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:30
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:09:
Ik ga straks als die volgeladen is even wat dingen testen. Maar bij het configureren is er wel bluetooth en daarna niet meer. Wanneer ik connect via die zenAPI van de vervallen github krijg ik wel responds lokaal :+

{"timestamp":1748246828,"messageId":1,"sn":"SERIALWEG","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":1998,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":1,"electricLevel":61,"gridInputPower":1998,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3211,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":5101,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":2000,"outputLimit":1096,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":2,"inverseMaxPower":2400,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1748246824,"tsZone":14,"smartMode":0,"chargeMaxLimit":2400,"packNum":1,"rssi":-40},"packData":[{"sn":"SERIALWEG","packType":5,"socLevel":61,"state":1,"power":1978,"maxTemp":3141,"totalVol":5060,"batcur":391,"maxVol":338,"minVol":336,"softVersion":4100,"heatState":0}]}
Interessant heb je voor mij de URL van dat archive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:15:
Top of my mind:
ZenHA* = AC2400
ZenE1* = Hyper
ZenEA* = SF800P
Ik zie alleen maar:
ZenE1_95

En dat is dus inderdaad hyper blijkt.
de integratie geeft alleen bij de hyper ble aan en bij de andere 2 cloud)

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 26-05-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:15:
Top of my mind:
ZenHA* = AC2400
ZenE1* = Hyper
ZenEA* = SF800P
Ik zie enkel ZenE1_39 en ZenE1_95 van mijn 2 Hypers de 2400AC zie ik helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Ik zie enkel ZenE1_39 en ZenE1_95 van mijn 2 Hypers de 2400AC zie ik helemaal niet.
Er is een factory production test modus en dan verstuurt elk device alles uit - maaaarrrr... die moet je niet gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Als ik het goed had gezien is wat na 'Zen' komt, de eerste 2 letters van het sn nummer.

Als ik mij goed herriner, kun je ook aan het bluetooth mac-adres komen van de SF2400 via de informatie uit de cloud. Als je de integratie aanzet, met debug logging, logt hij de informatie die gedownload wordt uit de cloud. Ik meen me te herrineren dat daar ook bluetooth info bij stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben hem nog even aan het doorspitten, maar dit heb ik gebruikt. Met het ip van de batterij.
code:
1
curl -X GET "http://<server-ip>/properties/report"
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Interessant heb je voor mij de URL van dat archive?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkLicoE1xZhnbucZEs0R3Y0LI38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/quk44pnX9pax8uRU0Ntbog0F.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door gielz op 26-05-2025 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:33:
Ben hem nog even aan het doorspitten, maar dit heb ik gebruikt. Met het ip van de batterij.
code:
1
curl -X GET "http://<server-ip>/properties/report"

[...]

[Afbeelding]
Hier is hij ook te vinden

Heb met deze info succesvol de acmode van mijn 2400AC kunnen omzetten en alle info ophalen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
curl -X POST http://<IPNUMMER>/properties/write \
  -H "Content-Type: application/json" \
  -d '{
    "sn": "<SERIENR>",
    "properties": {
      "acMode": 2
    }
  }'

Dus er is een mogelijkheid om met een lokale api je batterij aan te sturen en info op te vragen!

EDIT:
Het lijkt echter alleen toepasbaar op de nieuwe hardware van Zendure, dus niet voor de Hyper 2000 etc.

In deze Github vind je ook voorbeelden hoe je het eenvoudig in Home Assistant kunt integreren.

[ Voor 13% gewijzigd door Mediacj op 26-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit wel heel gaaf, heb hem nu ook even in HA toegevoegd. Die github waar jij naar linkt had ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB3m8dfRN9wjI_uw1aV_vbBgGX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/INyVRAZpbk0lGQK6LVPoLfWm.png?f=user_large
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Heb met deze info succesvol de acmode van mijn 2400AC kunnen omzetten en alle info ophalen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  -d '{
    }
  }'

Dus er is een mogelijkheid om met een lokale api je batterij aan te sturen en info op te vragen!

EDIT:
Het lijkt echter alleen toepasbaar op de nieuwe hardware van Zendure, dus niet voor de Hyper 2000 etc.

In deze Github vind je ook voorbeelden hoe je het eenvoudig in Home Assistant kunt integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb de integratie opnieuw geïnstalleerd, maar nu ben ik de niveau's per accu helemaal kwijt. Zijn die eruit gehaald in 42?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSon
De laatste versie is inmiddels 43 :) De accu's worden toegevoegd zodra de communicatie werkt. Dat kan altijd even duren...
Als je geexperimenteerd hebt met local mqtt is het belangrijk om te checken of de communicatie status klopt dat is de onderste waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK4COR50JhizJvfrxbRN0KIG0I8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qMkKOT8ifUbxKfJl7i1OQvff.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mediacj heb jij wellicht een vlotte manier om die configuration.yaml op te bouwen voor de lokale api?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:03:
@Mediacj heb jij wellicht een vlotte manier om die configuration.yaml op te bouwen voor de lokale api?
Nee ben nog vanuit Curl de mogelijkheden aan het bestuderen. Je kunt dus ook commando's combineren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  curl -X POST http://<IPNR>/properties/write \
  -d '{
      "acMode": 2,
      "outputLimit": 100
    }
  }'

Met dit commando zet je acmode op 2 (export) en stel je de export op 100W.

De beschikbare commando's kun je ook hier opzoeken in de tabel

[ Voor 14% gewijzigd door Mediacj op 26-05-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou je dus met de P1 van bijv homewizard hem kunnen aansturen 100% lokaal via de api :9
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Nee ben nog vanuit Curl de mogelijkheden aan het bestuderen. Je kunt dus ook commando's combineren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  curl -X POST http://<IPNR>/properties/write \
  -d '{
      "acMode": 2,
      "outputLimit": 100
    }
  }'

Met dit commando zet je acmode op 2 (export) en stel je de export op 100W.

De beschikbare commando's kun je ook hier opzoeken in de tabel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
De zenAPI is meer bedoeld om de devices te configureren, mqtt blijft de primaire manier om data uit te lezen omdat je dan een 'event' krijgt als er iets veranderd. Anders moet je conitinue de waarde opvragen en dat is qua performance niet echt ideaal...

Ik heb begrepen dat straks via de zenAPI ook de mqtt server aangepast kan worden en dan is bluetooth daar niet meer voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:32:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  -d '{
    }
  }'

EDIT:

Mogelijk wordt dit met de introductie van HEMS voor de Hyper ook ondersteund, zou mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Mogelijk wordt dit met de introductie van HEMS voor de Hyper ook ondersteund, zou mooi zijn :)
Ja verwacht ik wel, dan zullen ze het wel gelijktrekken. Zou heel mooi zijn.

Een ander voordeel van deze lokale methode is dat je de nieuwe Zendure hardware weer gewoon vanuit de app kunt gaan gebruiken omdat je de aansturing nu lokaal kunt doen en dus uit het account kunt halen van de integratie.

[ Voor 28% gewijzigd door Mediacj op 26-05-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Hier werkt het ondertussen nog steeds goed. Netjes tijdens de duurste uren ontladen, verder Smart Discharing en Smart Charging en zojuist ook goed Manual Charging gestart. Wat een verademing :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdoAHPh74AINQSC2A1U4RC8TwBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiv29hG517qylaqxqsmAQn6n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
FireSon schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:14:
De zenAPI is meer bedoeld om de devices te configureren, mqtt blijft de primaire manier om data uit te lezen omdat je dan een 'event' krijgt als er iets veranderd. Anders moet je conitinue de waarde opvragen en dat is qua performance niet echt ideaal...

Ik heb begrepen dat straks via de zenAPI ook de mqtt server aangepast kan worden en dan is bluetooth daar niet meer voor nodig :)
Maar het gaat hier om de zenSDK en niet de oude zenAPI. zenSDK is een nieuwe lokale connectie.

Verder is het om de paar seconden pollen van de batterij geen enkel probleem, ik heb hier diverse sensoren die ik zelfs iedere sec. poll.

[ Voor 10% gewijzigd door Mediacj op 26-05-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSon
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:19:
[...]

Maar het gaat hier om de zenSDK en niet de oude zenAPI. zenSDK is een nieuwe lokale connectie.
Dat klopt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
Voor de lokale zenSDK kun je met deze code de batterij aansturen vwb laden/ontladen:

LADEN
rest_command:
code:
1
2
3
4
  solarflow_set_input_limit_2400ac:
    url: http://<IPNR BATT>/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"{{sn}}", "properties": {"acMode": 1,"inputLimit": {{inputLimit}} }}'

automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: "2400AC put import"
  triggers:
    - trigger: state
      entity_id: input_number.solarflow_import
  actions:
    - action: rest_command.solarflow_set_input_limit_2400AC
      data:
        sn: <SERIENR BATT> 
        inputLimit: "{{float(states('input_number.solarflow_import'))}}"

ONTLADEN
rest_command:
code:
1
2
3
4
  solarflow_set_output_limit_2400ac:
    url: http://<IPNR BATT>/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"{{sn}}", "properties": {"acMode": 2,"outputLimit": {{outputLimit}} }}'

automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: "2400AC put export"
  triggers:
    - trigger: state
      entity_id: input_number.solarflow_export
  actions:
    - action: rest_command.solarflow_set_output_limit_2400AC
      data:
        sn: <SERIENR BATT>
        outputLimit: "{{float(states('input_number.solarflow_export'))}}"

input_number.solarflow_export en input_number.solarflow_import zijn 2 helpers waarmee je de laad/ontlaadwaarde kunt instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zelf nog niet met de write opties aan de slag gegaan ivm RTE tests.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zZ2ik2ilGeDNEjKA4oVbB_rVCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zQl8gx9SRJA1wbKRkW1X7qMc.png?f=fotoalbum_large

Heb nu dit draaien via de lokale api, hierbij de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
# Laad standaard set van integraties. Niet verwijderen.
default_config:

# Laad frontend thema's uit de themes-map
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

rest:
  - resource: http://192.168.0.172/properties/report   # IP-adres van je Zendure
    sensor:
      - name: "Zendure 2400 AC Omvormer Temperatuur"
        value_template: >
          {% set maxTemp = value_json['properties']['hyperTmp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_Omvormer_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        state_class: measurement
        device_class: temperature

- name: "Zendure 2400 AC Laadpercentage"
        value_template: "{{ value_json['properties']['electricLevel'] }}"
        device_class: battery
        unit_of_measurement: "%"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Laadpercentage

- name: "Zendure 2400 AC Minimale Laadpercentage"
        value_template: "{{ (value_json['properties']['minSoc'] | int / 10) | int }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Minimale_Laadpercentage

- name: "Zendure 2400 AC Mode"
          {% set states = {1: "Opladen", 2: "Ontladen"} %}
          {% set packState = value_json['properties']['acMode'] | int %}
          {{ states.get(packState, "Onbekend") }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Mode

- name: "Zendure 2400 AC Ingesteld Ontlaadvermogen"
        value_template: "{{ value_json['properties']['outputLimit'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Ingesteld_Ontlaadvermogen
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power

- name: "Zendure 2400 AC Ingesteld Oplaadvermogen"
        value_template: "{{ value_json['properties']['inputLimit'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Ingesteld_Oplaadvermogen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen (ontladen)"
        value_template: "{{ - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) }}"
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Ontladen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen (opladen)"
        value_template: "{{ value_json['properties']['outputPackPower'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Opladen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen Gecombineerd"
          {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %}
          {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %}
          {% if opladen != 0 %}
            {{ opladen }}
          {% else %}
            {{ ontladen }}
          {% endif %}
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Gecombineerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:52:
Zelf nog niet met de write opties aan de slag gegaan ivm RTE tests.

[Afbeelding]

Heb nu dit draaien via de lokale api, hierbij de configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
# Laad standaard set van integraties. Niet verwijderen.
default_config:

# Laad frontend thema's uit de themes-map
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

rest:
  - resource: http://192.168.0.172/properties/report   # IP-adres van je Zendure
    sensor:
      - name: "Zendure 2400 AC Omvormer Temperatuur"
          {% set maxTemp = value_json['properties']['hyperTmp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_Omvormer_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

- name: "Zendure 2400 AC Laadpercentage"
        value_template: "{{ value_json['properties']['electricLevel'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Laadpercentage

- name: "Zendure 2400 AC Minimale Laadpercentage"
        value_template: "{{ (value_json['properties']['minSoc'] | int / 10) | int }}"
        unique_id: Zendure_2400_AC_Minimale_Laadpercentage

- name: "Zendure 2400 AC Mode"
          {% set states = {1: "Opladen", 2: "Ontladen"} %}
          {% set packState = value_json['properties']['acMode'] | int %}
          {{ states.get(packState, "Onbekend") }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Mode

- name: "Zendure 2400 AC Ingesteld Ontlaadvermogen"
        value_template: "{{ value_json['properties']['outputLimit'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Ingesteld_Ontlaadvermogen

- name: "Zendure 2400 AC Ingesteld Oplaadvermogen"
        value_template: "{{ value_json['properties']['inputLimit'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Ingesteld_Oplaadvermogen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen (ontladen)"
        value_template: "{{ - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) }}"
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Ontladen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen (opladen)"
        value_template: "{{ value_json['properties']['outputPackPower'] }}"
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Opladen

- name: "Zendure 2400 AC Vermogen Gecombineerd"
          {% set opladen = value_json['properties']['outputPackPower'] | int %}
          {% set ontladen = - (value_json['properties']['packInputPower'] | int) %}
          {% if opladen != 0 %}
            {{ opladen }}
          {% else %}
            {{ ontladen }}
          {% endif %}
        unique_id: Zendure_2400_Vermogen_Gecombineerd
Mooi die had ik inmiddels ook toegevoegd, als je onder resource de volgende regel toevoegt:
scan_interval: 5

Worden de waarden iedere 5 sec bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja voor nu laat ik ze even zo staan om te kijken of het ook kapot kan ;)
Bij Homewizard hebben wij ook de interval niet ingevuld en tot nu toe zonder enig probleem.

Zou natuurlijk helemaal gaaf zijn met een interval van 1 seconden dat hij de P1 data via een simpele manier gaat gebruiken voor nom of xom. Nog geen tijd gehad om dat te bouwen en helaas mag ik de batterij nu niet aanraken. :+
Mediacj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:56:
[...]

Mooi die had ik inmiddels ook toegevoegd, als je onder resource de volgende regel toevoegt:
scan_interval: 5

Worden de waarden iedere 5 sec bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:01:
Ja voor nu laat ik ze even zo staan om te kijken of het ook kapot kan ;)
Bij Homewizard hebben wij ook de interval niet ingevuld en tot nu toe zonder enig probleem.

Zou natuurlijk helemaal gaaf zijn met een interval van 1 seconden dat hij de P1 data via een simpele manier gaat gebruiken voor nom of xom. Nog geen tijd gehad om dat te bouwen en helaas mag ik de batterij nu niet aanraken. :+

[...]
P1 meter van zonneplan is via api bereikbaar.. en die doet 1sec afaik: moet je ff proben op http://[ip]/api/v1/data

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G4MXYVG4/image.png

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Hunter op 26-05-2025 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heb hier de P1 van HW, voor nu alvast de eerste commands aangemaakt die dan via de lokale api lopen. de x_laden en x_ontladen zullen dan straks aan de P1 gekoppeld worden voor NOM of XOM.

Leuk om te zien wanneer je via HEMS de batterij hebt lopen en je commands gaat sturen deze dan weer teruggezet worden door de app. En dat die commands ook echt instant zijn zonder vertraging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F5ud-I624SBf1T9m69o8OD30_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e2Dgdrj6cXG4liGhZlLkubfm.jpg?f=user_large
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:36:
[...]

P1 meter van zonneplan is via api bereikbaar.. en die doet 1sec afaik: moet je ff proben op http://[ip]/api/v1/data

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:18:
Hier werkt het ondertussen nog steeds goed. Netjes tijdens de duurste uren ontladen, verder Smart Discharing en Smart Charging en zojuist ook goed Manual Charging gestart. Wat een verademing :)
[Afbeelding]
Heb hem geupdate maar zie bij je connection states BLE bluetooth, lokkale Mqtt dit heb ik niet
maar ik zie bij je Zendure App ik heb zendure cloud weet jij waarom dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inD4uiu3lK0AqywlqZ6zS8vGLEM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux4IEEghmLbMIPQnggkrOJi9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwl1ZDKgi4ILvQfXubM5b6070lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJVjLirCdQSUOd8PN8rPDnX9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:23:
[...]

Heb hem geupdate maar zie bij je connection states BLE bluetooth, lokkale Mqtt dit heb ik niet
maar ik zie bij je Zendure App ik heb zendure cloud weet jij waarom dit is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar moet je local MQTT voor aanvinken bij de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:26:
[...]

Daar moet je local MQTT voor aanvinken bij de configuratie.
Versie 1.0.40 werkte toch alleen met cloud?, ff voor de zekerheid:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Versie 1.0.40 werkte toch alleen met cloud?, ff voor de zekerheid:)
Ik zou alleen .43 en hoger met MQTT gebruiken. Maar die .43 versie gebruik ik dus nu ook. Als je nog op .40 zit kan je idd beter met alleen de cloud werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Taro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Ik zou alleen .43 en hoger met MQTT gebruiken. Maar die .43 versie gebruik ik dus nu ook. Als je nog op .40 zit kan je idd beter met alleen de cloud werken.
heb nu de 43 net geinstalleerd , werkt goed met cloud zelfde als .40 neem ik aan.
Heb geen bluetooth waar de accu`s staan maar als het net zo stabiel loopt als .40 vind ik het goed:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor bluetooth op locatie kun je ook een bluetooth proxy kopen. Kost je nog geen 7 euro en werkt direct in HA.
Bikkelreal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:52:
[...]

heb nu de 43 net geinstalleerd , werkt goed met cloud zelfde als .40 neem ik aan.
Heb geen bluetooth waar de accu`s staan maar als het net zo stabiel loopt als .40 vind ik het goed:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:04:
Voor bluetooth op locatie kun je ook een bluetooth proxy kopen. Kost je nog geen 7 euro en werkt direct in HA.

[...]
wat voor proxy? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!
- Aliexpress ESP chip wifi kopen https://nl.aliexpress.com...wWa1&gatewayAdapt=glo2nld
- Even bluetooth proxy flashen via https://esphome.io/projects/index.html
- Word automatisch gevonden door Home Assistant
- Alle bluetooth apparaten zijn nu te zien in Home Assistant
- Case 3D printen, 3D printer kaput. DIY schroefdoosje van de gamma ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6_pMMzttEgYQqx1nCAPA2S5xAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eptlhHQTPPLPIaurRyaMnrOO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door gielz op 26-05-2025 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
gielz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:49:
- Aliexpress ESP chip wifi kopen https://nl.aliexpress.com...wWa1&gatewayAdapt=glo2nld
- Even bluetooth proxy flashen via https://esphome.io/projects/index.html
- Word automatisch gevonden door Home Assistant
- Alle bluetooth apparaten zijn nu te zien in Home Assistant
- Case 3D printen, 3D printer kaput. DIY schroefdoosje van de gamma ;)

[Afbeelding]

[...]
Of evt. met Ethernet zoals ik hem hier heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVb7coeT_WLH3ymJCrWxqxEwv9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CiWLNhCbIM30S4HpuncEbTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_VLmSiBz9t0fnZ9kgvx5j-WJl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbOI53wrrrL1NWnu6U8zWQYd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:07
Silent Hunter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]
P1 meter van Zonneplan, is die via WIfi te benaderen dan?
Hier zit dat ding helemaal niet in het netwerk.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 22:06
2 vragen:

1: de nieuwe versie 43, kan die ook nog gewoon alleen cloud werken? (En is dat verbeterd t.o.v. versie 40?) (met een hyper).

2. Ik heb HA in een docker vervangen door rechtstreeks op een mini pc te laten draaien, met Bluetooth. RSSI -79db. Is net wel/niet goed voor een Bluetooth verbinding naar de hyper.

Advies? Proberen lokaal te laten draaien met bt? Of via cloud zoals nu? Updaten naar . 43 of niet?

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MartinMid schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:50:
2 vragen:

1: de nieuwe versie 43, kan die ook nog gewoon alleen cloud werken? (En is dat verbeterd t.o.v. versie 40?) (met een hyper).
Ja.
2. Ik heb HA in een docker vervangen door rechtstreeks op een mini pc te laten draaien, met Bluetooth. RSSI -79db. Is net wel/niet goed voor een Bluetooth verbinding naar de hyper.

Advies? Proberen lokaal te laten draaien met bt? Of via cloud zoals nu? Updaten naar . 43 of niet?
.40 kan je prima updaten naar .43. Als alles stabiel draait is er nog geen noodzaak voor aanzetten van MQTT. Als je een automatische reset wil omdat een en ander af en toe vastloopt, dan MQTT gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
Tijgerkracht schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:19:
[...]

P1 meter van Zonneplan, is die via WIfi te benaderen dan?
Hier zit dat ding helemaal niet in het netwerk.
Heeft hier gewoon een Wifi IP gekregen, dus je kan er dan bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
.43 geïnstalleerd. Had Mosquito al draaien voor mijn SDR engineering ventilatoren voor de verwarming, dat maakte het makkelijk.

Connectie nu: Lokale Mqtt, Zendure App en BLE

Slimme modus draait, er komt langzaam meer data binnen (heb al een reset gedaan).

Overkoepelende info (batterij % totaal, laad/ontlaad bijv) werkt.
Info per batterij (temperatuur, voltage, etc. etc.) Werkt nog niet

Maar begrijp dat dat even kan duren.

De mqqt reset: Zit dat al automatisch in de integratie? Of moet ik via een automatisering zelf checken of bijv. De laad/ontlaad nog beweegt, en anders een reset triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MartinMid schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:43:
De mqqt reset: Zit dat al automatisch in de integratie? Of moet ik via een automatisering zelf checken of bijv. De laad/ontlaad nog beweegt, en anders een reset triggeren?
Gebeurt iedere nacht automatisch om middernacht en als er 5 minuten geen communicatie is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Ik heb nu 2 Zendure managers. Versie 41 en 44.

Beter om dat weg te halen? Maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MartinMid schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:20:
Ik heb nu 2 Zendure managers. Versie 41 en 44.

Beter om dat weg te halen? Maar hoe?
Even de devices verwijderen, en opnieuw toevoegen zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Mmm.
In Zendure manager uit geselecteerd
Zet laden uit. En na paar seconden gaat hij met 1200 watt laden. Zendure manager blijft uit weergeven.

Charging mode: Modus 2
Charging type: Type 2
Battery program: geen

Is dat een kalibratie lading?

In de Zendure app, staat geen energieplan actief

[ Voor 9% gewijzigd door MartinMid op 27-05-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MartinMid schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:51:
Mmm.
In Zendure manager uit geselecteerd
Zet laden uit. En na paar seconden gaat hij met 1200 watt laden. Zendure manager blijft uit weergeven.

Charging mode: Modus 2
Charging type: Type 2
Battery program: geen

Is dat een kalibratie lading?

In de Zendure app, staat geen energieplan actief
Hoelang is het geleden dat je een run tot 100 procent hebt gedaan?
En was het je gelukt om de 2e manager kwijt te raken?

Misschien helpt het switchen tussen manual en terug naar off?

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 27-05-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
@geert1992 ik kan in devices de managers niet verwijderen : Failed to remove, rejected by integration.

Ik heb ze nu beide op een dashboard staan. De 44 heeft een mooi logo. Als ik switch, switched de ander mee.

Bij het dashboard item van de hyper, stond hij op ac invoermodus en 1200w limit input. Blijkbaar doet hij dat.

Nu op uitvoermodus gezet en limit output naar 0. Daarna slimme marching aan: lijkt te werken. Nog even verder testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MartinMid schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:05:
@geert1992 ik kan in devices de managers niet verwijderen : Failed to remove, rejected by integration.

Ik heb ze nu beide op een dashboard staan. De 44 heeft een mooi logo. Als ik switch, switched de ander mee.

Bij het dashboard item van de hyper, stond hij op ac invoermodus en 1200w limit input. Blijkbaar doet hij dat.

Nu op uitvoermodus gezet en limit output naar 0. Daarna slimme marching aan: lijkt te werken. Nog even verder testen
En als je gaat naar; instellingen - apparaat en diensten - zendure home assistant integratie - Hamburg menu - verwijderen, en daarna de apparaten opnieuw toevoegen? Is de dubbele manager dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
@geert1992 je bedoelt de volledige Zendure integratie verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MartinMid schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:45:
@geert1992 je bedoelt de volledige Zendure integratie verwijderen?
Yes, dat heeft mij elke keer geholpen; ik heb inmiddels al behoorlijk vaak met dubbele entiteiten te maken gehad.

[ Voor 44% gewijzigd door geert1992 op 27-05-2025 10:55 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.